Toelichting bij COM(2007)484 - Wijziging van Verordening (EG) nr. 1782/2003 tot vaststelling van gemeenschappelijke voorschriften voor regelingen inzake rechtstreekse steunverlening in het kader van het gemeenschappelijk landbouwbeleid en tot vaststelling van bepaalde steunregelingen voor landbouwers en van Verordening (EG) nr. 1698/2005 inzake steun voor plattelandsontwikkeling uit het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel



In 2003 werd in de Raad een politiek akkoord bereikt over een hervorming van het GLB. De wijze waarop de EU inkomenssteun verleent aan haar landbouwers, onderging grondige veranderingen. Onder meer werd het voor de lidstaten verplicht om randvoorwaarden te verbinden aan die steun.

Algemene context



De Commissie heeft bij de Raad een verslag ingediend over de toepassing van het stelsel van randvoorwaarden. Daarin heeft zij enkele specifieke mogelijkheden aangegeven om dat stelsel doelmatiger te maken en/of te vereenvoudigen.

Bestaande bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied



Verordening (EG) nr. 1782/2003 van de Raad.

Samenhang met andere beleidsgebieden en doelstellingen van de EU



Niet van toepassing.

1.

Raadpleging van belanghebbende partijen en effectbeoordeling



Raadpleging van belanghebbende partijen



Belanghebbende partijen zijn reeds geraadpleegd en er is spoed vereist.

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid



Er behoefde geen beroep te worden gedaan op externe deskundigheid.

Effectbeoordeling



Niet van toepassing.

2.

Juridische elementen van het voorstel



Samenvatting van de voorgestelde maatregel



Het voorstel is erop gericht om met ingang van het jaar 2008 de volgende specifieke verbeteringen toe te passen:

- overeenkomstig de desbetreffende conclusie in het verslag van de Commissie aan de Raad zouden de uit de regelgeving voortvloeiende beheerseisen die deel uitmaken van de randvoorwaarden, slechts geleidelijk worden ingevoerd in de nieuwe lidstaten die voor de regeling inzake één enkele areaalbetaling hebben gekozen;

- de in het kader van de bedrijfstoeslagregeling en de regeling inzake één enkele areaalbetaling geldende subsidiabiliteitsregels zouden worden vereenvoudigd waar het gaat om de periode gedurende welke de landbouwers de betrokken grond tot hun beschikking moeten hebben; de verantwoordelijkheid van de landbouwer met betrekking tot de randvoorwaarden in het geval van de overdracht van grond gedurende het kalenderjaar, zou worden verduidelijkt;

- een rechtsgrondslag zou worden geschapen om het in het kader van de randvoorwaarden mogelijk te maken een de-minimisbepaling betreffende kortingen toe te passen en af te zien van kortingen bij kleine overtredingen.

Bovendien wordt voorgesteld om voor alle nieuwe lidstaten die, in het kader van de bedrijfstoeslagregeling, het eenheidsbedrag van de toeslagrechten wensen te differentiëren naargelang het gaat enerzijds om hectaren grasland dan wel blijvend grasland, en anderzijds om andere subsidiabele hectaren, uit te gaan van de percelen die zijn geïdentificeerd op 30 juni 2006 in plaats van op 30 juni 2003.

Tevens wordt voorgesteld de bijzondere bepalingen inzake de aanvullende nationale rechtstreekse betalingen in Cyprus te wijzigen in verband met de op 19 december 2006 door de Raad goedgekeurde verlenging van de periode waarin de regeling inzake één enkele areaalbetaling mag worden toegepast.

Rechtsgrondslag



Artikel 37, lid 2, van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap.

Evenredigheidsbeginsel



Het voorstel is om de volgende redenen in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel: de afschaffing van de tienmaandsregel in Verordening (EG) nr. 1782/2003 en de opneming in die verordening van een regeling voor niet-nalevingen van gering belang en van een de-minimisbepaling betekenen een vereenvoudiging wat de administratieve werklast betreft.

Keuze van instrumenten



Voorgesteld instrument: verordening.Andere instrumenten zouden om de volgende reden ongeschikt zijn: een verordening moet worden gewijzigd bij een verordening.

3.

Gevolgen voor de begroting



De Gemeenschap zou een voordeel voor haar begroting mislopen wanneer kortingen in het kader van de randvoorwaarden achterwege blijven doordat de de-minimisbepaling wordt toegepast of wordt afgezien van kortingen bij kleine overtredingen.

4.

Aanvullende informatie



Vereenvoudiging



Het voorstel voorziet in vereenvoudiging van administratieve procedures voor overheidsinstanties (EU of nationaal).

De in het kader van de bedrijfstoeslagregeling en de regeling inzake één enkele areaalbetaling geldende subsidiabiliteitsregels worden vereenvoudigd wat de periode betreft gedurende welke de landbouwers de betrokken grond tot hun beschikking moeten hebben.

Het voorstel is opgenomen in het wetgevings- en werkprogramma van de Commissie, onder referentie 2007/AGRI/040.