Toelichting bij COM(2007)196 - Instelling van een gemeenschappelijk kader voor de verzameling, het beheer en het gebruik van gegevens in de visserijsector en voor de ondersteuning van wetenschappelijk advies over het gemeenschappelijk visserijbeleid - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2007)196 - Instelling van een gemeenschappelijk kader voor de verzameling, het beheer en het gebruik van gegevens in de visserijsector ... |
---|---|
bron | COM(2007)196 |
datum | 18-04-2007 |
Motivering en doel van het voorstel
Met het voorstel van de Commissie voor een nieuwe Verordening van de Raad inzake gegevensverzameling in de visserijsector wordt beoogd sterk geïntegreerde, regionale bemonsteringsprogramma's voor de lange termijn te ontwikkelen, voor zowel biologische, economische, milieu- als sociale gegevens. Deze herziene verordening inzake gegevensverzameling is bedoeld om tegemoet te komen aan de nieuwe vragen die voortvloeien uit de noodzaak op visserijbeheer over te schakelen (d.w.z. vlootbeheer en beheer per gebied, in plaats van beheer per visbestand) en op een milieugerichte aanpak van dat visserijbeheer. Een belangrijke vernieuwing in het voorstel is dat daarin is opgenomen dat milieugegevens worden verzameld met als voornaamste bedoeling om de impact van de visserijactiviteit op het mariene ecosysteem in het oog te houden. Het nieuwe gegevensverzamelingsstelsel bestrijkt het hele proces, van de verzameling van de gegevens in de havens of op zee tot en met het gebruik ervan door de eindgebruikers (voornamelijk de wetenschappelijke gemeenschap en adviesorganen). De kwaliteitscontrole en de validering van de verzamelde gegevens is bijzonder belangrijk. De Commissie is van mening dat de financiële bijdrage van de Gemeenschap aan voorwaarden inzake kwaliteitscontrole en naleving van de overeengekomen kwaliteitscriteria moet worden gebonden. Bijgevolg heeft de Commissie een financiële boete ingesteld voor niet-naleving en slechte kwaliteit van de nationale programma's. De verbetering van de toegang tot de gegevens en het gebruik daarvan, met inbegrip van de toegang tot aanvullende gegevensreeksen, zoals de gegevens van het satellietvolgsysteem voor vissersvaartuigen (VMS), wordt ook zeer belangrijk geacht. Hiertoe zijn nieuwe regels opgesteld, alsmede regels over het gebruik van gegevens om de belangen van de verstrekkers van de gegevens te beschermen. Vereenvoudiging van de procedures is een belangrijk doel, aangezien de nationale programma's voortaan voor een periode van 3 jaar gelden; de lidstaten moeten echter de mogelijkheid krijgen om zo nodig wijzigingen aan te brengen (bijvoorbeeld om rekening te houden met de toegenomen internationale coördinatie). Meerjarenplanning zal de administratieve lasten voor alle betrokken partijen verlichten.
Algemene context
Het systematisch verzamelen van betrouwbare basisgegevens over de visserij is van groot belang voor de beoordeling van visbestanden en voor het geven van wetenschappelijk advies, en dientengevolge van zeer groot belang voor de uitvoering van het gemeenschappelijk visserijbeleid (GVB). De Commissie heeft het huidige kader voor gegevensverzameling, na verscheidene jaren ervaring met de uitvoering, herzien. Gebleken is dat er een aantal tekortkomingen waren die dringend moeten worden aangepakt om de wetenschappelijke wereld en de visserijbeheerders van benodigde gegevens te voorzien om doeltreffender beheersbeslissingen te nemen.
Bestaande bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied
Verordening (EG) nr. 1543/2000 tot instelling van een communautair kader voor het verzamelen en beheren van gegevens die essentieel zijn voor het gemeenschappelijk visserijbeleid. Bij die verordening is voor het eerst een kader geschapen dat speciaal ontworpen was om de activiteiten van de lidstaten op het gebied van gegevensverzameling te consolideren en te versterken.
Samenhang met andere beleidsgebieden en doelstellingen van de EU
Het voorstel hangt nauw samen met de milieu-aspecten van de visserijactiviteiten. Het zorgt voor de basisgegevens die nodig zijn voor de toepassing van de ecosysteembenadering in het visserijbeheer. Het voorstel houdt ook rekening met de noodzaak om de bestaande wetgeving te vereenvoudigen. Bovendien wordt in het Groenboek 'Naar een toekomstig maritiem beleid voor de Unie: Een Europese visie op de oceanen en zeeën' het grote belang van het verzamelen en beheren van betrouwbare gegevens en informatie over mariene activiteiten voor de uitvoering van een mariene strategie van de EU erkend, alsmede hun positieve invloed op de beschikbare expertise. Ook wordt aandacht besteed aan problemen in verband met de harmonisering en betrouwbaarheid van de verzamelde gegevens, alsmede aan lacunes in het toezicht binnen EU-regio's. Een verbeterd kader voor gegevensverzameling en -beheer is een stap in de goede richting.
Inhoudsopgave
Raadpleging van belanghebbende partijen
Wijze van raadpleging, belangrijkste geraadpleegde sectoren en algemeen profiel van de respondenten
De eerste overlegbijeenkomst met de nationale correspondenten die gegevens verzamelen en directeuren van instituten voor visserijonderzoek en vertegenwoordigers van de wetenschappelijke adviesorganen (ICES, WTECV) vond op 24 februari in Brussel plaats. Toen zijn de grondgedachten achter de voorgestelde wijzigingen van het huidige systeem uiteengezet en uitvoerig besproken. De tweede overlegbijeenkomst met de nationale correspondenten die gegevens verzamelen en directeuren van instituten voor visserijonderzoek vond op 14 juli in Brussel plaats. Toen is een ontwerpvoorstel van de Commissie voorgelegd en besproken.
Samenvatting van de reacties en hoe daarmee rekening is gehouden
De vertegenwoordigers van de lidstaten en de wetenschappers waren over het algemeen vóór dit voorstel. Punten van zorg waren onder meer de strafbepalingen voor niet-naleving, de regels voor toegang tot de gegevens en de omschrijving van de onderzoeken. Met de opmerkingen is rekening gehouden en de meeste ervan zijn in het voorstel opgenomen.
Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid
Er behoefde geen beroep te worden gedaan op externe deskundigheid.
Effectbeoordeling
Dit voorstel betreft de aanpassing van bestaande communautaire wetgeving, om deze minder bezwarend en doeltreffender te maken. Om deze redenen is een effectbeoordeling niet nodig geacht.
Samenvatting van de voorgestelde maatregel(en)
Grondige herziening van het bestaande wettelijke kader voor de verzameling van basisgegevens over de visserij en het gebruik daarvan voor wetenschappelijk advies.
Rechtsgrondslag
Artikel 37 van het Verdrag.
Subsidiariteitsbeginsel
Het voorstel betreft een gebied dat onder de exclusieve bevoegdheid van de Gemeenschap valt. Het subsidiariteitsbeginsel is derhalve niet van toepassing. Evenredigheidsbeginsel Het voorstel is om de volgende reden(en) in overeenstemming met het subsidiariteitsbeginsel. Op EU-niveau zijn gemeenschappelijke gegevensreeksen en gemeenschappelijke normen voor gegevensverzameling nodig om de gemeenschappelijke visbestanden te beheren. Niettemin is de verordening zo geschreven dat zowel de administratieve lasten van de systemen als de kosten daarvan voor de lidstaten worden verlaagd, met name door middel van: - meerjarenprogramma's (geen jaarlijkse goedkeuringsprocedures meer); - een eis aan de lidstaten om tot regionale coördinatie te komen om de kosteneffectiviteit te verbeteren.
Keuze van instrumenten
Voorgesteld(e) instrument(en): verordening. Andere instrumenten zouden om de volgende redenen ongeschikt zijn. Er moet een kader voor geharmoniseerde gegevensverzameling blijven bestaan en worden verbeterd.
De lidstaten kunnen financiële ondersteuning van de Gemeenschap vragen voor de verzameling, het beheer, de doorgifte en het gebruik van de gegevens voor wetenschappelijk advies. Het gemiddelde jaarlijkse budget voor gegevensverzameling voor de periode 2007-2013 bedraagt 58 miljoen euro. Zie bijgevoegd financieel memorandum.
Vereenvoudiging
Het voorstel leidt tot een vereenvoudiging van de administratieve procedures voor overheidsinstanties (op nationaal of EU-niveau): - de nationale programma's worden voortaan vastgesteld voor perioden van 3 jaar, i.p.v. ieder jaar opnieuw; - de nationale programma's in de EU worden vereenvoudigd doordat alleen een centraal, verplicht programma wordt vastgesteld (er is geen sprake meer van een uitgebreid facultatief programma); - voor sommige te verzamelen gegevens wordt regionale coördinatie verplicht.
Intrekking van bestaande wetgeving
De vaststelling van het voorstel heeft de intrekking van bestaande wetgeving tot gevolg.
1. 2007/0070 (CNS)