Toelichting bij COM(2008)27 - Wijziging van Verordening (EG) nr. 1234/2007 houdende een gemeenschappelijke landbouwmarktordening en specifieke bepalingen voor een aantal landbouwproducten (Integrale-GMO-verordening)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. Achtergrond van het voorstel

·

Motivering en doel van het voorstel



De GMO voor vlas en hennep, Verordening (EG) nr. 1673/2000 van de Raad, voorziet niet in de toekenning van steun voor de productie van korte vlasvezels of van hennepvezels vanaf het verkoopseizoen 2008/2009. In artikel 15, lid 3, van die GMO is evenwel bepaald dat de Commissie een rapport moet voorleggen waarin zij beoordeelt of die regeling moet worden verlengd. Dit rapport wordt momenteel opgesteld en zal zoals gepland vóór het begin van het verkoopseizoen 2008/2009 worden ingediend. De Commissie is echter van oordeel dat besluiten die de huidige beleidslijnen grondig wijzigen, alleen in het kader van de gezondheidscontrole kunnen worden genomen. Daarom meent zij dat de geldigheidsduur van de huidige steunregeling met een verkoopseizoen dient te worden verlengd en dat definitieve besluiten pas vanaf het daaropvolgende verkoopseizoen mogen worden genomen in het kader van de beleidsherzieningen die uit de gezondheidscontrole zullen voortvloeien.

Met ingang van 1 juli 2008, de datum waarop het verkoopseizoen 2008/2009 voor deze sector begint, zal Verordening (EG) nr. 1673/2000 worden ingetrokken bij Verordening (EG) nr. 1234/2007 (de integrale-GMO-verordening). Bijgevolg hebben de in bijgevoegd voorstel opgenomen wijzigingen betrekking op de integrale-GMO-verordening.

·

Algemene context



De algemene beoordeling van de manier waarop de vlas- en hennepsector momenteel is georganiseerd, lijkt positief te zijn en wijst op een goede werking van de bestaande gemeenschappelijke marktordening. De invoering van de verwerkingssteun voor vezels heeft met name geleid tot het verdwijnen van de speculatieve productie. Dankzij de hervorming van 2000 geeft de Gemeenschap aanzienlijk minder uit en is de begroting gestabiliseerd op een bedrag van circa 20 miljoen euro. Bovendien heeft de hervorming in de betrokken periode gezorgd voor de groei van de rendabele afzetmarkten, en voor het behoud en, in sommige gevallen, de verhoging van het producenteninkomen.

De invoering van de verwerkingssteun is bevorderlijk geweest voor de communautaire productie van vlas- en hennepvezels, grondstoffen die een positief effect hebben op het milieu (instandhouding van de biodiversiteit). De verwerkingssteun die in het kader van de GMO is verstrekt, heeft er bovendien toe bijgedragen dat in de traditionele productiegebieden en elders banen behouden en zelfs gecreëerd konden worden en O&O-investeringen werden gedaan om de verwerkingsmethoden te verbeteren en nieuwe producten met plantaardige vezels te ontwikkelen.

In zeven van de nieuwe landen die sinds 2004 tot de Europese Unie zijn toegetreden, worden vlasvezels geproduceerd en in vier hennepvezels. In de nieuwe lidstaten vertoont de vlasproductie een dalende trend, maar neemt de hennepproductie toe.

·

Bestaande bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied



Verordening (EG) nr. 1673/2000 van de Raad is vervangen door Verordening (EG) nr. 1234/2007 houdende een gemeenschappelijke ordening van de landbouwmarkten (“Integrale-GMO-verordening”).

·

Samenhang met andere beleidsgebieden en doelstellingen van de EU



Niet van toepassing.

1.

Raadpleging van belanghebbende partijen en effectbeoordeling



·

Raadpleging van belanghebbende partijen



Het voorstel werd met de belanghebbenden van de sector besproken in het kader van de “Raadgevende groep vlas en hennep” en het “Comité van beheer voor natuurlijke vezels”, alsmede tijdens de bilaterale vergadering van de vertegenwoordigers van de vlas- en hennepsector met het kabinet van AGRI.

·

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid



Betrokken wetenschaps- en kennisgebieden



Landbouweconomie en statistiek

Gebruikte instrumenten

Bijgewerkte versie van een studie van onafhankelijke deskundigen (Ernst&Young en AND-International), die in november 2007 is voltooid.

Belangrijkste geraadpleegde organisaties en deskundigen



Zie boven.

Wijze waarop het deskundigenadvies beschikbaar is gemaakt voor het publiek



Het verslag zal kunnen worden geraadpleegd op:

ec.europa.eu/agriculture/eval/index_en.

·

Effectbeoordeling



Niet van toepassing.

2.

Juridische elementen van het voorstel



·

Samenvatting van de voorgestelde maatregel



Het voorstel tot wijziging van de verordening houdende de “integrale GMO” houdt in dat de steun voor lange vlasvezels in het verkoopseizoen 2008/2009 op het huidige peil behouden blijft (160 euro per ton) en dat in datzelfde verkoopseizoen wordt doorgegaan met het verlenen van steun voor korte vlasvezels en voor hennepvezels, en wel tegen het huidige tarief van 90 euro per ton. De gegarandeerde nationale hoeveelheden blijven op het huidige peil gehandhaafd.

Aangezien de meeste lidstaten met betrekking tot het maximumgehalte aan onzuiverheden en scheven gebruik maken van de afwijking van de grens van 7,5% en voor bepaalde eindproducten een hoog gehalte aan onzuiverheden vereist is, moet de huidige regeling worden gehandhaafd zodat de lidstaten steun kunnen blijven verlenen voor korte vlasvezels met een gehalte aan onzuiverheden en scheven van maximaal 15% en voor hennepvezels met een gehalte aan onzuiverheden en scheven van maximaal 25%.

De aanvullende steun voor eerste verwerkers van lange vlasvezels in bepaalde traditionele productiegebieden in Nederland, België en Frankrijk zal blijven bestaan (120 euro per hectare in gebied I en 50 euro per hectare in gebied II, overeenkomstig Verordening (EG) nr. 1673/2000).

·

Rechtsgrondslag



Verordening (EG) nr. 1673/2000 van de Raad en Verordening (EG) nr. 1234/2007 van de Raad (“Integrale-GMO-verordening”)

·

Subsidiariteitsbeginsel



In het voorstel blijven de lidstaten verantwoordelijk voor de belangrijke elementen, nl.:

– controles van het tetrahydrocannabinolgehalte en het gebruik van toegestane hennepsoorten;

– boekhoudkundige controles van de erkende eerste verwerkers;

– voorraadcontroles.

·

Evenredigheidsbeginsel



Het voorstel strookt met het evenredigheidsbeginsel omdat het beantwoordt aan de algemene doelstellingen van het gemeenschappelijk landbouwbeleid.

·

Keuze van instrumenten



Voorgesteld instrument: Verordening van de Raad tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1234/2007 houdende een gemeenschappelijke ordening van de landbouwmarkten en specifieke bepalingen voor een aantal landbouwproducten.

3.

Gevolgen voor de begroting



De extra kosten van deze verlenging worden geraamd op 4,64 miljoen euro. Bij verlenging zouden de totale uitgaven van de huidige steunregeling, op basis van de geraamde hoeveelheden, 20,82 miljoen euro bedragen.