Toelichting bij COM(2007)854 - Wijziging van Verordening (EG) nr. 1234/2007 houdende een gemeenschappelijke landbouwmarktordening en specifieke bepalingen voor een aantal landbouwproducten (“Integrale GMO-verordening”)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND

Motivering en doel van het voorstel:


voltooiing van het nieuwe rechtskader voor het GLB, Verordening (EG) nr. 1234/2007 houdende de integrale gemeenschappelijke marktordening

Bij Verordening (EG) nr. 1234/2007 van de Raad houdende een gemeenschappelijke ordening van de landbouwmarkten en specifieke bepalingen voor een aantal landbouwproducten (“Integrale GMO-verordening”) werden de 21 bestaande verordeningen die sectorspecifieke gemeenschappelijke marktordeningen (GMO’s) bevatten, herzien en gecombineerd in één allesomvattende verordening, met de bedoeling het rechtskader te stroomlijnen en te vereenvoudigen zonder het onderliggende beleid te wijzigen. Op die manier werd een samenstel van geharmoniseerde voorschriften tot stand gebracht op de klassieke domeinen van het marktbeleid zoals interventie, particuliere opslag, tariefcontingenten voor invoer, uitvoerrestituties, vrijwaringsmaatregelen, staatssteun- en mededingingsregels en mededeling en rapportage van gegevens. Het voorstel voor de integrale GMO-verordening werd in december 2006 door de Commissie ingediend en was zo opgesteld dat de beleidsbeslissingen die door de jaren heen in het kader van het GLB waren genomen, niet ter discussie werden gesteld. Bij het voorstel en de vervolgens door de Raad goedgekeurde verordening ging het bijgevolg om een technische vereenvoudiging, waarbij werd uitgegaan van de juridische situatie zoals die bestond in december 2006. Met de ingrijpende wijzigingen die sindsdien door de Raad zijn vastgesteld in de sectoren suiker, groenten en fruit, verwerkte groenten en fruit, zaaizaad, rundvlees en melk en zuivelproducten, kon op het ogenblik van de vaststelling van de integrale GMO-verordening nog geen rekening worden gehouden. Daarom moeten die wijzigingen nu worden opgenomen.

Algemene context



Dit voorstel is een essentieel onderdeel van de plannen van de Commissie om het gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB) te stroomlijnen en te vereenvoudigen. De Commissie heeft de belangrijkste punten van haar aanpak toegelicht in haar mededeling van 2005 met als titel “Vereenvoudiging en betere regelgeving bij het gemeenschappelijk landbouwbeleid” (hierna “de mededeling” genoemd)[1]. In dit document heeft de Commissie het volgende onderstreept: “Vermindering van de bureaucratie in de landbouwsector dankzij regels die doorzichtiger en gemakkelijker te begrijpen zijn en minder rompslomp opleveren, zal tot lagere kosten voor het bedrijfsleven leiden en ervoor zorgen dat de Europese burgers waar krijgen voor hun geld”.

Bestaande bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied



Voor de sectoren suiker, zaaizaad, melk en zuivelproducten vormt de integrale GMO-verordening nu al het nieuwe rechtskader. De bestaande sectorspecifieke GMO-verordeningen zullen bij de integrale GMO-verordening worden ingetrokken op het ogenblik dat die verordening voor elk van deze sectoren van toepassing wordt, namelijk op 1 juli 2008 voor zaaizaad en voor melk en zuivelproducten en op 1 oktober 2008 voor suiker.

Wat groenten en fruit en verwerkte groenten en fruit betreft, bestaan de respectieve GMO’s nog steeds naast de integrale GMO-verordening en zullen zij bij dit voorstel worden ingetrokken. De inhoud ervan zal volledig in de integrale GMO-verordening worden opgenomen.

Tot slot is de GMO voor rundvlees al volledig in de integrale GMO-verordening opgenomen en zijn de in Verordening (EG) nr. 700/2007 vastgestelde nieuwe regels inzake de afzet de enige regels die nog niet voor opname in het nieuwe horizontale rechtskader waren voorgelegd.

Samenhang met andere beleidsgebieden en doelstellingen van de EU



Dit voorstel op landbouwgebied vormt een integrerend deel van de algemene aanpak die de Commissie volgt met het oog op betere regelgeving en vereenvoudiging, zoals uiteengezet in haar mededeling van 25 oktober 2005 met als titel “Uitvoering van het Lissabon-programma van de Gemeenschap - Een strategie voor de vereenvoudiging van de regelgeving” [2] en onderschreven in het Interinstitutioneel akkoord — “Beter wetgeven” van 16 december 2003[3].

1.

Raadpleging van belanghebbende partijen en effectbeoordeling



Raadpleging van belanghebbende partijen



De belanghebbende partijen werden geraadpleegd bij de voorbereiding van de integrale GMO-verordening. Uiteindelijk werd deze verordening over het algemeen als een positieve stap beschouwd, aangezien de regelgeving betreffende het GLB-marktbeleid hierdoor transparanter en toegankelijker wordt. Verder overleg is niet nodig aangezien het bij dit voorstel alleen om de voltooiing van de integrale GMO-verordening gaat en geen substantiële wijzigingen worden aangebracht.

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid



Er hoefde geen beroep te worden gedaan op externe deskundigheid.

Effectbeoordeling



Niet van toepassing. Voor het voorstel hoeft geen effectbeoordeling te worden gemaakt, aangezien het niet is opgenomen in het wetgevings- en werkprogramma van de Commissie.

3. JURIDISCHE ASPECTEN EN HOOFDKENMERKEN VAN DE HORIZONTALE GMO

Rechtsgrondslag



De artikelen 36 en 37 van het Verdrag.

- Inhoud van het voorstel

Sinds de indiening van het voorstel voor de integrale GMO-verordening zijn in de daaraan voorafgaande GMO’s voor de sectoren suiker, zaaizaad en melk en zuivelproducten ingrijpende wijzigingen aangebracht. Die wijzigingen zijn nog niet opgenomen in de integrale GMO-verordening. Nu moeten zij worden opgenomen om te voorkomen dat de oude wetgeving opnieuw wordt ingevoerd zodra de integrale GMO-verordening van toepassing wordt.

Voorts zijn de sectoren groenten en fruit, verwerkte groenten en fruit, en wijn nog niet in de integrale GMO-verordening opgenomen (de GMO-verordening voorziet voor deze sectoren enkel in de toepassing van de procedure van het Beheerscomité) omdat in die sectoren een algemene beleidshervorming wordt, of intussen al is, doorgevoerd. In overweging 8 van de integrale GMO-verordening is aangegeven dat deze sectoren volledig moeten worden opgenomen zodra de beleidshervormingen zijn doorgevoerd. Dit is het geval voor de sectoren groenten en fruit en verwerkte groenten en fruit, die ingrijpend zijn gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 1182/2007 van de Raad van 26 september 2007 tot vaststelling van specifieke voorschriften voor de sector groenten en fruit, tot wijziging van de Richtlijnen 2001/112/EG en 2001/113/EG en de Verordeningen (EEG) nr. 827/68, (EG) nr. 2200/96, (EG) nr. 2201/96, (EG) nr. 2826/2000, (EG) nr. 1782/2003 en (EG) nr. 318/2006 en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 2202/96 [4] .

Tot slot heeft de Raad bij Verordening (EG) nr. 700/2007 van 11 juni 2007 regels vastgesteld betreffende de afzet van vlees van runderen die niet ouder zijn dan 12 maanden[5]. Gezien het algemene doel van de integrale GMO-verordening, nl. de totstandbrenging van één enkel horizontaal rechtskader voor alle marktgerelateerde regels van het GLB, moeten deze bepalingen nu ook in de integrale GMO-verordening worden opgenomen.

Subsidiariteitsbeginsel



Het voorstel streeft dezelfde doelstelling na als de integrale GMO-verordening, namelijk de vereenvoudiging van het rechtskader van de GMO’s zonder dat wordt geraakt aan de onderliggende beleidslijnen.

Keuze van instrumenten



Voorgesteld(e) instrument(en): verordening.

Andere instrumenten zouden niet geschikt zijn aangezien het voorstel tot doel heeft een horizontale GMO vast te stellen die rechtstreeks van toepassing is in alle lidstaten.

2.

Gevolgen voor de begroting



Aangezien het voorstel geen veranderingen in de bestaande GLB-maatregelen met zich brengt, heeft het geen gevolgen voor de begroting.

3.

Vereenvoudiging



Het voorstel vult een verordening aan die zelf al was vastgesteld om de regelgeving technisch te vereenvoudigen. Dit voorstel zal het rechtskader van het GLB verder vereenvoudigen doordat bepaalde voorschriften die nog ontbraken, aan de integrale GMO-verordening worden toegevoegd. Verwacht wordt dat het voorstel tot een aanzienlijke vereenvoudiging van de bestaande regelgeving zal leiden.

Intrekking van bestaande wetgeving



Als het voorstel wordt goedgekeurd, zal dit tot de intrekking van nog eens 4 verordeningen van de Raad leiden.