Toelichting bij COM(2008)211 - Wijziging van richtlijn 2006/66/EG inzake batterijen en accu's, alsook afgedankte batterijen en accu’s, en met name van artikel 6, lid 2, inzake het op de markt brengen van batterijen en accu's

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1) Achtergrond van het voorstel

Motivering en doel van het voorstel



Doel van het voorstel is artikel 6, lid 2, van Richtlijn 2006/66/EG te verduidelijken.

Algemene context



Volgens artikel 6, lid 2, van Richtlijn 2006/66/EG mogen batterijen en accu's die niet aan deze richtlijn voldoen, niet op de markt worden gebracht of dienen zij van de markt te worden genomen. Hieruit zou kunnen worden afgeleid dat batterijen die vóór 26 september 2008 rechtmatig op de markt zijn gebracht, die na die datum nog op de markt zijn en niet aan de vereisten van de richtlijn voldoen, ook van de markt moeten worden genomen.

Een dergelijke interpretatie van dat artikel zou ertoe leiden dat aanzienlijke hoeveelheden batterijen die rechtmatig op de markt zijn gebracht voortijdig als afval moeten worden beschouwd. Dit druist in tegen het beginsel dat de hoeveelheid afval zoveel mogelijk moet worden beperkt en zou ertoe kunnen leiden dat ook apparaten voortijdig als afval moeten worden beschouwd. Een verplichting die batterijen van de markt te halen of in overeenstemming te brengen met de richtlijn zou bovendien extra administratieve lasten voor de lidstaten en de betrokken bedrijfstak veroorzaken. Indien artikel 6, lid 2, niet wordt gewijzigd, moeten batterijen die nog op de markt zijn en niet met de vuilnisbak op wieltjes en chemische symbolen zijn gemarkeerd hetzij worden gemarkeerd, hetzij van de markt worden gehaald. Dit zou betekenen dat ook bepaalde draagbare batterijen met een hoger cadmiumgehalte dan volgens artikel 4 van Richtlijn 2006/66/EG is toegestaan en apparaten die niet voldoen aan de bij artikel 11 van de richtlijn vastgestelde eis dat de batterijen moeten kunnen worden vervangen, van de markt moeten worden genomen.

De inhoud van artikel 6, lid 2, was reeds opgenomen in het aanvankelijke voorstel[1] van de Commissie voor Richtlijn 2006/66/EG. Het was niet de bedoeling van de Commissie dat na 26 september 2008 alle vóór die datum rechtmatig op de markt gebrachte batterijen van de markt zouden worden genomen. De Commissie stelt derhalve voor deze bepaling te verduidelijken en rechtszekerheid te scheppen om te voorkomen dat er discrepanties ontstaan tussen de wetgevingen van de verschillende lidstaten, wat kan leiden tot problemen met de wederzijdse erkenning en tot een verstoring van de interne markt. Aangezien deze verduidelijking voor 26 september 2008 dient te gebeuren, wordt deze wijziging voorgesteld als een ‘fast track action’ ter vermindering van de administratieve lasten.

Bestaande bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied



Het voorstel behelst de wijziging van artikel 6, lid 2, van Richtlijn 2006/66/EG.

Samenhang met andere beleidsgebieden en doelstellingen van de Unie



Dit voorstel is één van de fast track actions die zijn opgenomen in de mededeling van de Commissie inzake “Fast track actions 2008 ter verlaging van de administratieve lasten in de Europese Unie”[2].

Voorts sluit het voorstel aan bij de mededeling van de Commissie “Werk maken van duurzaam hulpbronnengebruik - Een thematische strategie inzake afvalpreventie en afvalrecycling”[3], waarvan afvalpreventie één van de belangrijkste doelstellingen is, in overeenstemming met het doel om tot een efficiënter hulpbronnengebruik te komen.

2)

1.

Raadpleging van belanghebbende partijen en effectbeoordeling



Raadpleging van belanghebbende partijen



Gelet op de hoogdringendheid van het voorstel en omdat het voorstel louter tot doel heeft één artikel van Richtlijn 2006/66/EG te verduidelijken, heeft geen raadpleging van belanghebbenden plaatsgevonden.

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid



Er behoefde geen beroep te worden gedaan op externe deskundigheid.

Effectbeoordeling



Het werd niet evenredig geacht een volledige effectbeoordeling uit te voeren voor dit voorstel. Het gaat hier immers louter om de verduidelijking van een bepaling van Richtlijn 2006/66/EG teneinde rechtszekerheid te bieden. Er is reeds een effectbeoordeling uitgevoerd bij de voorbereiding van Richtlijn 2006/66/EG inzake batterijen[4].

De verplichting batterijen die voor 26 september 2008 rechtmatig op de markt zijn gebracht na die datum van de markt te nemen omdat ze niet in overeenstemming zijn met Richtlijn 2006/66/EG zou negatieve gevolgen hebben voor het milieu omdat ze voor meer afval zorgt, nieuwe grondstoffen vergt en extra transport teweeg brengt. De administratieve lasten die de hermarkering en de verwijdering van de batterijen van de markt met zich brengen, heeft negatieve economische effecten.

Volgens ramingen zou het verwijderen van de primaire batterijen die niet aan de markeringsvoorschriften voldoen en van de markt moeten worden genomen, in de hele EU 123 000 ton voortijdig afval opleveren. De kosten voor de hermarkering van een deel van de herlaadbare batterijen in de EU, in laptops, draadloos elektrisch gereedschap en mobiele telefoons, om ze in overeenstemming te brengen met de markeringsvoorschriften van Richtlijn 2006/66/EG, worden geraamd op 400 miljoen euro[5].

De voorgestelde maatregel doet geen afbreuk aan de milieubeschermingsdoelstellingen van Richtlijn 2006/66/EG aangezien de oorspronkelijke bedoeling slechts wordt verduidelijkt.

3)

2.

Juridische elementen van het voorstel



Samenvatting van de voorgestelde maatregel(en)



Het voorstel behelst de wijziging van artikel 6, lid 2, van Richtlijn 2006/66/EG. Door dat artikel te wijzigen wordt verduidelijkt dat batterijen die niet voldoen aan Richtlijn 2006/66/EG na 26 september 2008 niet meer in de EU op de markt mogen worden gebracht. Indien ze toch na die datum op de markt zouden komen, moeten ze van de markt worden gehaald. Het voorstel verduidelijkt dat batterijen die vóór 26 september 2008 op rechtmatige wijze op de markt zijn gebracht maar niet voldoen aan Richtlijn 2006/66/EG, na die datum niet van de markt moeten worden gehaald of moeten worden gehermarkeerd. Door deze bepaling te verduidelijken wordt terzake rechtszekerheid geschapen.

Rechtsgrondslag



Het voorstel is gebaseerd op artikel 95 van het EG-Verdrag, aangezien dat artikel ook de rechtsgrond is voor artikel 6 van Richtlijn 2006/66/EG.

Subsidiariteitsbeginsel



Het subsidiariteitsbeginsel is van toepassing daar het voorstel geen gebieden bestrijkt die onder de exclusieve bevoegdheid van de Gemeenschap vallen. De doelstelling van de voorgestelde maatregel kan niet voldoende door de lidstaten worden verwezenlijkt aangezien er behoefte is aan een harmonisering om een goede werking van de interne markt te waarborgen.

Evenredigheidsbeginsel



Het voorstel gaat niet verder dan nodig is en heeft uitsluitend betrekking op artikel 6, lid 2, van Richtlijn 2006/66/EG. Het is derhalve in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel.

Keuze van instrumenten



Aangezien wordt voorgesteld een artikel van een richtlijn te wijzigen, is voor een richtlijn gekozen.

4)

3.

Gevolgen voor de begroting



Het voorstel heeft geen gevolgen voor de begroting van de Gemeenschap.

5)

4.

Aanvullende informatie



Vereenvoudiging



Het huidige voorstel zorgt voor een verduidelijking en vereenvoudiging van de administratieve procedures voor zowel de overheid als de sector. Het vermindert de administratieve lasten omdat anders batterijen die vóór 26 september 2008 rechtmatig op de markt zijn gebracht en op die datum nog steeds op de markt zijn, gemarkeerd moeten worden met een vuilnisbak op wieltjes en het symbool voor chemicaliën. De handhaving van de richtlijn door de overheid wordt eenvoudiger.

Europese Economische Ruimte



De voorgestelde wijziging betreft een onderwerp dat onder de EER-overeenkomst valt en moet daarom worden uitgebreid tot de Europese Economische Ruimte.