Toelichting bij COM(2007)38 - Gemeenschappelijk standpunt in de Gemengde Commissie EU-Mexico ten aanzien van bijlage III bij Besluit nr. 2/2000 van de Gezamenlijke Raad EU-Mexico van 23 maart 2000 betreffende de definitie van het begrip "producten van oorsprong" en methoden van administratieve samenwerking

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

.

1.

Achtergrond van het voorstel



Motivering en doel van het voorstel


De Overeenkomst inzake economisch partnerschap, politieke coördinatie en samenwerking tussen de Europese Gemeenschap en haar lidstaten, enerzijds, en de Verenigde Mexicaanse Staten, anderzijds, werd op 8 december 1997 in Brussel ondertekend. De bepalingen inzake de liberalisering van het handelsverkeer werden vastgesteld bij Besluit nr. 2/2000 van de bij de Overeenkomst opgerichte Gezamenlijke Raad EU-Mexico (hierna 'Besluit nr. 2/2000'). Bijlage III bij Besluit nr. 2/2000 van de Gezamenlijke Raad EU-Mexico die betrekking heeft op de definitie van het begrip “producten van oorsprong” en methoden van administratieve samenwerking bevat de oorsprongsregels voor producten van oorsprong uit het grondgebied van de partijen bij de overeenkomst. Mexico en de Gemeenschap zijn overeengekomen bepaalde wijzigingen aan te brengen in de oorsprongsregels in Bijlage III bij Besluit nr. 2/2000.

Algemene context


Een aantal oorsprongsregels in Bijlage III bij Besluit nr. 2/2000 waren aanvankelijk voorlopig overeengekomen en moeten regelmatig worden herzien. Dit is met name het geval voor de regels die van toepassing zijn op bepaalde chemische producten van de GS-posten (posten van het geharmoniseerd systeem) 2914 en 2915 en die welke van toepassing zijn op huiden, vellen en lederproducten van de GS-posten 4104 en 4107. De tijdelijke afwijking voor chemische producten gold aanvankelijk tot 30 juni 2003, maar werd verlengd tot 30 juni 2006. Voorgesteld wordt de periode waarin deze bijzondere regels van toepassing zijn te verlengen met nog eens drie jaar, d.w.z. tot 30 juni 2009. De tijdelijke afwijking voor huiden, vellen en lederproducten gold aanvankelijk tot 31 december 2002, in verband met de waarschijnlijke afsluiting van de lopende ronde van de WTO-onderhandelingen. Deze periode werd vervolgens verlengd tot 31 december 2004. Voorgesteld wordt de periode waarin deze bijzondere regels van toepassing zijn te verlengen tot de onderhandelingen in het kader van de WTO zijn afgerond. In bijlage III bij Besluit nr. 2/2000 zijn jaarlijkse contingenten vastgesteld voor de uitvoer van bepaalde textielproducten en schoeisel uit de EU naar Mexico waarop bijzondere oorsprongsregels van toepassing zijn. Deze contingenten hebben betrekking op textielproducten van de GS-posten 5208 tot 5212, 5407 en 5408, 5512 tot 5516, 5801, 5806 en 5811 en schoeisel van GS-posten 6402, 6403 en 6404. In Bijlage III bij Besluit nr. 2/2000 is bepaald dat deze jaarlijkse contingenten voor textielproducten en schoeisel door Mexico bij veiling moeten worden toegewezen. In beide gevallen bepaalt de Overeenkomst dat de contingenten opnieuw moeten worden bekeken en wel in 2003 voor textiel en in 2004 voor schoeisel. De contingenten werden steeds zeer weinig benut, hetgeen volgens de EU het gevolg is van de omslachtige methode waarop Mexico deze beheert. Nu wordt voorgesteld het beheer van deze contingenten te veranderen van het huidige veilingssysteem in een systeem van toewijzing op chronologische volgorde van de aanvragen. Op grond van de regel van oorsprong in Bijlage III bij Besluit nr. 2/2000 voor graanproducten van GS-post 1904 is het gebruik van niet van oorsprong zijnd maïs van de soort Zea indurata niet toegestaan bij de vervaardiging van producten van deze post. Deze maïssoort die nodig is voor de vervaardiging van bepaalde producten, namelijk cornflakes, is echter niet beschikbaar binnen het preferentiële gebied. Daarom wordt voorgesteld een uitzondering in te voeren door het gebruik van niet van oorsprong zijnd maïs van de soort Zea indurata wel toe te staan. De oorsprongsregel in Bijlage III bij Besluit nr. 2/2000 voor ruw aluminium van GS-post 7601 geeft een zeer restrictieve beschrijving van de be- of verwerking die nodig is om de oorsprong te verkrijgen en laat de meest gebruikte fabricagemethode buiten beschouwing. Nu wordt voorgesteld een alternatieve regel in te voeren ter uitbreiding van de be- of verwerkingen die de oorsprong verlenen.

Bestaande bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied


Er bestaan nog geen bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied.

Overeenstemming met andere beleidslijnen en doelstellingen van de Unie Niet van toepassing.

2.

Raadpleging van belanghebbenden en effectbeoordeling



Raadpleging van belanghebbenden



Niet relevant. Dit voorstel behelst wijzigingen van een eerdere tekst.

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid



Er behoefde geen beroep te worden gedaan op externe deskundigheid.

Effectbeoordeling


Niet relevant. Dit voorstel betreft wijzigingen van een bestaande bilaterale handelsovereenkomst. Er zijn geen andere opties die moeten worden onderzocht. Niet relevant. Om de hierboven uiteengezette redenen zijn er geen andere opties die moeten worden overwogen.

3.

Juridische elementen van het voorstel



Samenvatting van de voorgestelde maatregel


De Raad wordt verzocht een communautair standpunt te bepalen over een ontwerp-besluit van de Gemengde Commissie EU-Mexico tot wijziging van de regels van oorsprong in bijlage III bij Besluit nr. 2/2000.

Rechtsgrond


Artikel 38 van Bijlage III bij Besluit nr. 2/2000 geeft de Gemengde Commissie de bevoegdheid deze bijlage te wijzigen.

Subsidiariteitsbeginsel


Het voorstel betreft een gebied dat onder de exclusieve bevoegdheid van de Gemeenschap valt. Het subsidiariteitsbeginsel is derhalve niet van toepassing.

Evenredigheidsbeginsel


Het voorstel is om de volgende reden(en) in overeenstemming met het subsidiariteitsbeginsel.

Niet relevant

Niet relevant

Keuze van instrumenten



Voorgesteld instrument: ander.

Een andere vorm zou niet geschikt zijn om de volgende reden(en): Besluit van de Gemengde Commissie EU - Mexico

4.

Gevolgen voor de begroting



Het voorstel heeft geen gevolgen voor de begroting van de Gemeenschap.

1. 2007/0011 (ACC)