Toelichting bij COM(2007)596 - Standpunt EG over het Voorstel tot wijziging van de douaneovereenkomst inzake het internationale vervoer van goederen onder dekking van carnets TIR (TIR-Overeenkomst 1975)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel


De douaneovereenkomst inzake het internationale vervoer van goederen onder dekking van carnets TIR (TIR-Overeenkomst) van 14 november 1975 werd bij Verordening (EEG) nr. 2112/78 namens de Europese Economische Gemeenschap goedgekeurd. De overeenkomst is op 20 juni 1983 in de Gemeenschap in werking getreden. Onderhavige beschikking heeft ten doel artikel 13 van bijlage 8 bij de TIR-overeenkomst te wijzigen. De wijzigingen betreffen de financiële regelingen ten behoeve van het functioneren van de TIR-Raad van Bestuur en het TIR-secretariaat van de Economische Commissie voor Europa van de VN.

Algemene context


Bij de TIR-overeenkomst, die wordt beheerd door de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties, gevestigd te Genève, is een douanevervoerprocedure vastgesteld voor het internationale vervoer van goederen over de weg. Op grond van deze overeenkomst kunnen goederen, waarvoor de douanerechten en andere heffingen zijn geschorst, internationale grenzen overschrijden met een minimum van douane-interventies onderweg. Door de TIR-overeenkomst zijn de traditionele belemmeringen voor het internationale goederenverkeer sterk verminderd, wat de ontwikkeling van de internationale handel heeft bevorderd. Minder vertragingen bij de doorvoer van goederen heeft tot aanzienlijke kostenbesparingen in het goederenverkeer geleid. Het grootste voordeel van de TIR-overeenkomst is dat daarbij een internationale keten van garantieverleners is opgezet, waardoor het betrekkelijk eenvoudig is geworden de vereiste waarborgen te verkrijgen. In de afgelopen maanden is het publieke-private partnerschap van de douanediensten en de garantieverlenende organisaties binnen het TIR-systeem onder druk komen te staan, met name in verband met de financiering van de TIR-Raad van Bestuur en het TIR-secretariaat. Om het TIR-systeem en het publieke-private partnerschap te versterken, hebben de partners besloten de nodige maatregelen te nemen om de TIR-overeenkomst te wijzigen: het woord 'heffing' zal worden vervangen door het woord 'bedrag' en de procedure voor het vaststellen van dit bedrag zal duidelijk worden omschreven. Een andere noodzakelijke maatregel was het opstellen van een overeenkomst inzake procedures tussen de Economische Commissie voor Europa van de VN en de Internationale Wegvervoerorganisatie. Deze maatregelen zullen zeker leiden tot een transparant systeem voor het financieren van het Secretariaat van de Economische Commissie voor Europa van de VN en de TIR-Raad van Bestuur.

Bestaande bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied


Er bestaan nog geen bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied.

Samenhang met andere beleidsgebieden en doelstellingen van de EU


Het voorgestelde besluit is in overeenstemming met het gemeenschappelijk beleid op het gebied van handel en vervoer. Het TIR-systeem, dat het vervoer over de weg vereenvoudigt, maakt het mogelijk dat goederen door 66 overeenkomstsluitende partijen worden vervoerd met een minimum van douane-interventies. Doordat een internationale keten van garantieverlenende organisaties is opgezet, kunnen de vereiste waarborgen op betrekkelijk eenvoudige wijze worden verkregen. De bij de TIR-overeenkomst bereikte vereenvoudigingen zijn in overeenstemming met de herziene Lissabonstrategie.

1.

Raadpleging van belanghebbenden en effectbeoordeling



Raadpleging van belanghebbenden



Wijze van raadpleging, belangrijkste geraadpleegde sectoren en algemeen profiel van de respondenten


Over het voorstel werd overleg gepleegd met de Internationale Wegvervoerorganisatie, alle garantieverlenende organisaties en de douanediensten van alle partijen bij de TIR-overeenkomst. Dit overleg vond plaats op vergaderingen van het Comité Douanewetboek en van de Werkgroep Douanevraagstukken in verband met het Vervoer.

Samenvatting van de reacties en hoe daarmee rekening is gehouden


Gunstig advies

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid



Er behoefde geen beroep te worden gedaan op externe deskundigheid.

Effectbeoordeling


In de TIR-overeenkomst moeten duidelijke regels worden opgenomen voor de financiering van de TIR-Raad van Bestuur en het TIR-secretariaat. Door de opname van deze regels in de overeenkomst wordt ervoor gezorgd dat het TIR-systeem en de TIR-organen goed kunnen blijven functioneren.

2.

Juridische elementen van het voorstel



Samenvatting van de voorgestelde maatregel(en)


De wijzigingen betreffen de bewoording van artikel 13 van bijlage 8: het woord 'heffing' wordt vervangen door het woord 'bedrag'. Ook wordt duidelijk beschreven hoe het bedrag per TIR-carnet moet worden vastgesteld.

Rechtsgrond


Artikel 133 en artikel 300, lid 2, van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap.

Subsidiariteitsbeginsel


Het voorstel betreft een gebied dat onder de exclusieve bevoegdheid van de Gemeenschap valt. Het subsidiariteitsbeginsel is daarom niet van toepassing.

Evenredigheidsbeginsel


Het voorstel is om de volgende reden(en) in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel.

Het voorstel is in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel. Met het voorstel wordt een wijziging in een internationale overeenkomst ten uitvoer gelegd, wat op zich in overeenstemming is met het evenredigheidsbeginsel.

Het voorstel betreft een wijziging van de bewoording van artikel 13 van bijlage 8 bij de TIR-overeenkomst. Doel van deze wijziging is ook om tot een duidelijke omschrijving te komen van het mechanisme voor de financiering van de TIR-organen en de toekomstige samenwerking tussen de publieke en particuliere partners in dit opzicht.

Keuze van instrumenten



Voorgestelde instrumenten: Beschikking.

Een andere vorm is niet geschikt om de volgende reden(en): Internationale overeenkomsten en wijzigingen op deze overeenkomsten worden normalerwijze door middel van een beschikking in de rechtsorde van de Gemeenschap opgenomen.

3.

Gevolgen voor de begroting



Het voorstel heeft geen gevolgen voor de begroting van de Gemeenschap.

1. 2007/0208 (ACC)