Toelichting bij COM(2007)697 - Wijziging van de Richtlijnen 2002/21/EG inzake een gemeenschappelijk regelgevingskader voor elektronische-communicatienetwerken en -diensten, 2002/19/EG inzake de toegang tot en interconnectie van elektronische-communicatienetwerken en bijbehorende faciliteiten 2002/20/EG betreffende de machtiging voor elektronische-communicatienetwerken en -diensten - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2007)697 - Wijziging van de Richtlijnen 2002/21/EG inzake een gemeenschappelijk regelgevingskader voor ... |
---|---|
bron | COM(2007)697 |
datum | 13-11-2007 |
Motivering en doel van het voorstel
Om investeringen, innovatie en voordelen voor de consument in elektronische communicatie te bevorderen heeft Europa een samenhangend regelgevingskader nodig voor een toekomstbestendige, marktgerichte digitale economie waarbij de voordelen van de voltooiing van de interne markt worden benut.
Dit voorstel maakt deel uit van drie voorstellen voor hervorming van het huidige regelgevingskader. Het eerste voorstel bestrijkt wijzigingen van de Kader-[1], de Machtigings-[2] en de Toegangsrichtlijnen[3]. Een afzonderlijk voorstel voor wijziging van de wetgeving[4] heeft betrekking op de wijzigingen van de twee andere richtlijnen. Dit wordt aangevuld door het voorstel voor een verordening tot oprichting van een nieuwe Europese Autoriteit voor de elektronische-communicatiemarkt[5]. De drie voorstellen voor wijziging van de wetgeving gaan vergezeld van een effectbeoordeling[6] en een Mededeling waarin de voornaamste beleidslijnen worden geschetst en verslag wordt gedaan van de openbare raadpleging[7]. Daarnaast heeft de Commissie een tweede versie goedgekeurd van haar Aanbeveling over relevante product- en dienstenmarkten, op grond waarvan het aantal markten dat aan ex-ante regelgeving kan worden onderworpen wordt teruggebracht van 18 tot 7.
Het huidige voorstel voor een wijziging van de wetgeving beoogt het regelgevingskader voor e-communicatie aan te passen door de doelmatigheid te verbeteren, de administratieve hulpbronnen die nodig zijn voor de tenuitvoerlegging van economische regelgeving te reduceren (de marktanalyseprocedure) en de toegang tot radiofrequenties eenvoudiger en doelmatiger te maken. Dit sluit aan op het programma voor betere regelgeving van de Commissie dat ervoor moet zorgen dat wetgevende maatregelen in verhouding staan tot de politieke doelstellingen die worden nagestreefd en dat deel uitmaakt van de algemene strategie van de Commissie om de interne markt te versterken en te voltooien.
De doelstellingen van dit voorstel zijn drieledig:
1. Een doelmatiger spectrumbeheer nastreven om de toegang tot spectrum voor exploitanten te vergemakkelijken en innovatie te bevorderen.
2. Ervoor zorgen dat daar waar regelgeving noodzakelijk blijft, deze doelmatiger en eenvoudiger is, zowel voor de exploitanten als voor de nationale regelgevende instanties (NRI's).
3. Gedecideerd kiezen voor meer samenhang bij de toepassing van EU-regels om de interne markt voor elektronische communicatie te voltooien.
Algemene context
Als onderdeel van de hernieuwde strategie van Lissabon voor groei en werkgelegenheid legde de Commissie in juni 2005 een voorstel op tafel voor een nieuwe strategie – het i2010 initiatief: een Europese informatiemaatschappij voor groei en werkgelegenheid – waarin de grote lijnen werden geschetst van de beleidsoriëntatie om te komen tot een open en concurrerende digitale economie. De oprichting van een Interne Europese Informatieruimte, één van de voornaamste pijlers van het i2010 Initiatief, houdt ondermeer de hervorming in van het regelgevingskader. In dit i2010 initiatief wordt tevens de nadruk gelegd op het feit dat een doelmatiger spectrumbeheer innovatie in ICT zou aanmoedigen en het zou kunnen bijdragen tot betaalbare diensten voor de Europese burger.
Overeenkomstig de beginselen van betere regelgeving bepaalt het kader dat een periodieke herziening moet worden uitgevoerd om er zeker van te zijn dat gelijke tred wordt gehouden met de technologische en marktontwikkelingen.
In juni 2006 diende de Commissie een verslag[8] in bij het Europees Parlement en de Raad over de werking van het regelgevend kader voor elektronische communicatienetwerken en -diensten. In dit verslag werd opgemerkt dat het kader belangrijke voordelen had opgeleverd maar dat de interne markt voor elektronische communicatie nog niet voltooid was omdat tal van aspecten nog op nationaal niveau worden gereguleerd.
Deze situatie staat in schril contrast met de ontwikkelingen van de technologie en de markt die niet gehinderd worden door nationale grenzen en dan ook vragen om een gemeenschappelijke aanpak van de regelgeving in de gehele EU. De huidige fragmentering belemmert investeringen en is nadelig voor consumenten en exploitanten. Er is een ingerijpende hervorming nodig van het regelgevingskader om de interne markt te versterken en te voltooien.
Bestaande bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied
Dit voorstel beoogt drie richtlijnen te wijzigen: de Kaderrichtlijn, de Machtigingsrichtlijn en de Toegangsrichtlijn.
Samenhang met andere beleidsgebieden en doelstellingen van de EU
Het voorstel, dat de Kaderrichtlijn beoogt te wijzigen op het gebied van veiligheid en integriteit, heeft tot doel de veerkracht van bestaande elektronische communicatienetwerken en –systemen te versterken. Het vormt een aanvulling op het Kaderbesluit 2005/222/JBZ over aanvallen op informatiesystemen[9], waarin bepaalde activiteiten strafbaar worden gesteld. Het voorstel om de Machtigingsrichtlijn te wijzigen om een gemeenschappelijke selectieprocedure vast te stellen, zal het verlenen van machtigingen voor bepaalde pan-Europese satellietdiensten vergemakkelijken, in overeenstemming met een van de doelstellingen van het Europese Ruimtevaartbeleid[10].
Inhoudsopgave
Raadpleging van belanghebbende partijen
Wijze van raadpleging, belangrijkste geraadpleegde sectoren en algemeen profiel van de respondenten
De diensten van de Commissie startten eind 2005 een raadpleging die bestond uit twee fasen. De eerste fase omvatte een oproep tot het indienen van input en een publieke hoorzitting waaraan werd deelgenomen door meer dan 440 deelnemers (januari 2006) die ongeveer 160 reacties opleverde. In de oproep voor input werd belanghebbenden hun mening gevraagd over algemene onderwerpen die verband houden met de regelgeving op het gebied van elektronische communicatie. Met deze meningen werd rekening gehouden bij de voorbereiding van de Mededeling van de Commissie van 29 juni 2006 inzake de herziening[11], en het begeleidend werkdocument van de diensten van de Commissie en de effectbeoordeling. Met de publicatie van deze documenten werd een tweede fase ingeleid van de openbare raadpleging die tot oktober 2006 liep. In oktober 2006 werd een openbare workshop gehouden waar belanghebbenden hun mening konden geven over de raadplegingsdocumenten. Er kwamen 224 reacties binnen afkomstig van zeer uiteenlopende partijen, zowel binnen als buiten de EU. 52 brancheorganisaties, 12 vakbondsverenigingen en 15 consumentenverenigingen hadden schriftelijk opmerkingen ingediend evenals 18 lidstaten en de Europese Regulators Group (ERG). Naar aanleiding van de opmerkingen van de ERG ontstond er tussen november 2006 en februari 2007 een dialoog met de Commissie waarin werd gezocht naar mogelijkheden om de inconsistenties op het gebied van de regelgeving en obstakels voor de interne markt te reduceren in een streven naar betere regelgeving.
Samenvatting van de reacties en hoe daarmee rekening is gehouden
Voorstellen op het gebied van spectrumbeheer en het stroomlijnen van marktherzieningen konden rekenen op brede steun van lidstaten en industrie. In tal van opmerkingen van de zijde van de industrie werd gepleit voor een echte interne markt voor elektronische communicatie. Tevens viel er bezorgdheid te beluisteren wat betreft specifieke aspecten van mogelijk toezicht van de Commissie over rechtsmiddelen zonder dat de NRI’s hierbij betrokken zouden worden en ten aanzien van veranderingen van procedures om in beroep te gaan. Op het gebied van de veiligheid bleek brede steun te bestaan voor de algemene doelstellingen maar men toonde zich meer genuanceerd ten aanzien van de voorgestelde methoden om deze doelstellingen te verwezenlijken. Zowel nieuwkomers als de ERG wilden de mogelijkheid hebben om een functionele scheiding te kunnen invoeren. Het voorstel met betrekking tot het verlenen van machtigingen voor diensten met een pan-Europese dimensie ontving brede steun. Bij dit voorstel werd rekening gehouden met de resultaten van de openbare raadpleging.
Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid
Betrokken wetenschaps- en kennisgebieden
- De studie “Preparing the next steps in regulation of electronic communications — a contribution to the review of the electronic communications regulatory framework” (Hogan & Hartson, Analysys), 2006.
Samenvatting van de ontvangen en gebruikte adviezen
Deze studie bevestigt het degelijke karakter van het regelgevingskader en de doelstellingen ervan. Wel wordt gewezen op de noodzaak van een aantal aanpassingen.
- In de studie werd uitgebreid ingegaan op een aantal aspecten van regelgeving. Marktspelers werd vragen gesteld over obstakels voor de interne markt en er werd een beoordeling gemaakt van de “artikel 7-procedure voor marktanalyse”. Er werden aanbevelingen gedaan voor veranderingen, zoals manieren om de procedure voor marktherziening te stroomlijnen en de beroepsprocedure in nationale rechtbanken te verbeteren, hoewel in geen van de aanbevelingen voorstellen werden gedaan om het kader ingrijpend te wijzigen. Voorgesteld werd de Commissie een veto te verschaffen voor gevallen waarin dit op grond van hun interne marktdimensie gerechtvaardigd was en een functionele scheiding op te nemen in de lijst van oplossingen waarover de NRI’s kunnen beschikken.
Wijze waarop het deskundigenadvies beschikbaar is gemaakt voor het publiek
De studie is beschikbaar op:
ec.europa.eu/information_society/policy/ecomm
Effectbeoordeling
In het verslag over de effectbeoordeling van juni 2006 werd een eerste analyse gemaakt van een uitgebreide reeks beleidsopties. Deze analyse werd naar aanleiding van de openbare raadpleging nog verfijnd. De tweede effectbeoordeling, die samen met het huidige voorstel werd bekendgemaakt, is gericht op een meer specifieke reeks opties voor voorstellen met de meest verstrekkende gevolgen. Deze beoordeling werd met name geschraagd door een studie van deskundigen over de beleidsoptie voor doelmatig spectrumbeheer.
De groepen die het meest te maken krijgen met de voorgestelde wijzigingen zijn bedrijven (zowel gevestigde exploitanten als nieuwkomers in de elektronische communicatiesector alsmede zakelijke gebruikers van elektronische communicatiediensten), overheden, burgers en de Europese maatschappij als geheel, die alle gebruik maken van elektronische communicatie. De voornaamste belanghebbenden die de gevolgen zullen ondervinden van deze voorstellen zijn NRI's, bedrijven die elektronische communicatiediensten aanbieden en omroepen. Bepaald geen homogene groep en de belangen van deze leden druisen in veel gevallen dan ook tegen elkaar in. De effectbeoordeling is te vinden op:
ec.europa.eu/information_society/policy/ecomm
Samenvatting van de voorgestelde maatregel(en)
Het voorstel beoogt de bestaande Kader-, Machtigings- en Toegangsrichtlijnen te moderniseren.
De voornaamste wijzigingen die worden voorgesteld voor de Kaderrichtlijn zijn:
- Hervorming van het spectrumbeheer, waarbij de beleidsaanpak van de Commissie inzake spectrumbeheer zoals geformuleerd in haar Mededeling van september 2005[12] wordt gevolgd. Technologische ontwikkeling en convergentie onderstrepen het belang van spectrum, maar het beheer ervan heeft geen gelijke tred gehouden met deze ontwikkeling. Een meer flexibele aanpak is dan ook nodig om het economisch potentieel te benutten en de maatschappelijke en milieuvoordelen van beter spectrumgebruik te kunnen realiseren.
- Verbetering van de samenhang van de regelgeving van de interne markt in elektronische communicatie. Dit kan worden verwezenlijkt door een sterkere rol voor de Commissie bij maatregelen die door de NRI’s zijn opgelegd in nauwe samenwerking met de nieuwe Autoriteit voor de elektronische-communicatiemarkt in het kader van de “artikel 7-procedure” om ervoor te zorgen dat de gezamenlijke expertise van de NRI’s doelmatig kan worden aangewend en dat hiermee bij de uiteindelijke besluitvorming van de Commissie doeltreffend rekening wordt gehouden.
- Versterking van de veiligheid en integriteit ten behoeve van gebruikers van e-communicatie. Dit is van fundamenteel belang om het vertrouwen te versterken van bedrijfsleven en burgers die gebruik maken van e-communicatie.
Bij de Machtingingsrichtlijn zijn de voornaamste veranderingen de volgende:
- De richtlijn wordt aangepast aan het nieuwe spectrumbeleid;
- Er wordt een doelmatige procedure gecreëerd voor bedrijven die rechten nodig hebben om in geheel Europa diensten te kunnen verstrekken; en
- Er wordt gezorgd voor een soepele overgang naar de invoering van handel in spectrum.
De voornaamste verandering bij de Toegangsrichtlijn is de invoering van functionele scheiding als rechtsmiddel dat door de NRI’s kan worden opgelegd, mits de Commissie hiervoor toestemming verleent. De Commissie dient hierbij wel het advies in te winnen van de nieuwe Autoriteit.
Rechtsgrondslag
Artikel 95 van het EG-Verdrag.
Subsidiariteitsbeginsel
De voorgestelde maatregel houdt een wijziging in van het bestaande EU-regelgevingskader en heeft derhalve betrekking op een gebied waarin de Gemeenschap reeds haar bevoegdheid heeft uitgeoefend. Het voorstel is derhalve in overeenstemming met het subsidiariteitsbeginsel, zoals neergelegd in artikel 5 van het Verdrag. Het regelgevend model voor het kader is gebaseerd op het beginsel van gedecentraliseerde regulering in de lidstaten waarbij de nationale autoriteiten verantwoordelijk zijn voor het toezicht op de markten volgens een gemeenschappelijke set beginselen en procedures.
Evenredigheidsbeginsel
Het voorstel is in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel omdat een minimumniveau van harmonisatie wordt voorgesteld en de NRI's of de lidstaten zelf de uitvoeringsmaatregelen kunnen bepalen, zoals op de volgende gebieden:
- de vereenvoudiging van de “artikel 7-procedure” biedt een manier om de administratieve belasting voor exploitanten en NRI's te stroomlijnen — in overeenstemming met het betere regelgevingsbeleid van de Commissie — en er tegelijkertijd voor te zorgen dat er een doelmatig communautair mechanisme is voor sleutelgebieden daar waar behoefte is aan een onderling samenhangende wetgeving op de interne markt;
- de maatregelen om de veiligheid en integriteit te versterken geven geen opsomming van gedetailleerde verplichtingen op EU-niveau maar verlenen de NRI's veeleer aanvullende bevoegdheden op het gebied van het toezicht op de naleving; de effectieve regelgeving van deze kwesties blijft tot de bevoegdheid van de lidstaten behoren.
De voorgestelde wijzigingen beperken zich tot dat wat nodig is om deze sector een betere regelgeving te verschaffen. Ze komen overeen met het evenredigheidsbeginsel zoals neergelegd in artikel 5 van het EG-Verdrag.
Keuze van instrumenten
Voorgesteld(e) instrument(en): richtlijn
Andere middelen zouden niet adequaat zijn omdat dit voorstel beoogt drie bestaande richtlijnen te wijzigen.
Het voorstel heeft geen gevolgen voor de begroting van de Gemeenschap.
- Vereenvoudiging en vermindering van de administratieve kosten
Veranderingen die beogen de administratieve last voor NRI's en marktspelers te verlichten zijn de volgende :
- door meer flexibiliteit bij de taken op het gebied van spectrumbeheer zullen de administratieve procedures voor NRI's en spectrumgebruik voor exploitanten en consumenten worden vergemakkelijkt. De beperkende voorschriften (bijv. machtigingsvoorwaarden) zullen bij het voorgestelde mechanisme tot een minimum worden beperkt.
- er worden bepalingen ingevoerd waarmee de verplichting voor NRI’s om de Commissie overeenkomstig artikel 7 van de Kaderrichtlijn kennisgeving te doen van ontwerpmaatregelen enigszins wordt versoepeld. Dit zou ondermeer een “verkort formulier” voor kennisgeving kunnen betekenen voor bepaalde ontwerpmaatregelen (bijv. maatregelen die betrekking hebben op stabiele markten of kleine wijzigingen van maatregelen waarvan eerder kennisgeving is gedaan), waarbij de NRI de Commissie alleen op de hoogte brengt van haar voorgenomen maatregel vergezeld van een beknopte beschrijving van de inhoud; en een procedure waarbij “vrijstelling van kennisgeving” geldt voor bepaalde categorieën waarvan het niet waarschijnlijk wordt geacht dat dit problemen oplevert voor de mededinging en waarbij de NRI niet langer verplicht zou zijn de Commissie kennisgeving te doen van de ontwerpmaatregelen.
Ook wordt voorgesteld een aantal achterhaalde bepalingen in te trekken, met inbegrip van bijvoorbeeld de overgangsmaatregelen die de overgang van het “oude” kader van 1998 naar het kader van 2002 moeten vergemakkelijken.
Het voorstel is opgenomen in het doorlopende programma van de Commissie voor de modernisering en vereenvoudiging van het acquis communautaire en in het wetgevings- en werkprogramma van de Commissie, onder referentie 2007/INFSO/001.
Tegelijkertijd zal het het aantal markten dat voor voorafgaande regulering in aanmerking komt worden teruggebracht van 18 tot 7 door de aanbeveling inzake de relevante markten te wijzigen.
Intrekking van bestaande wetgeving
Goedkeuring van het voorstel houdt intrekking in van Verordening (EG) nr. 2887/2000 van het Europees Parlement en de Raad van 18 december 2000 inzake ontbundelde toegang tot het aansluitnetwerk[13].
Evaluatie-/herzienings-/vervalbepaling
De richtlijnen die gewijzigd moeten worden omvatten reeds een clausule inzake periodieke herziening.
Concordantietabel
De lidstaten delen de Commissie de tekst van de nationale bepalingen tot omzetting van de richtlijn mee, alsmede een concordantietabel die het verband weergeeft tussen die bepalingen en deze richtlijn.
Europese Economische Ruimte
De voorgestelde maatregel betreft een onderwerp dat onder de EER-overeenkomst valt en moet daarom worden uitgebreid tot de Europese Economische Ruimte.
Nadere uitleg van het voorstel, per hoofdstuk of per artikel
Artikel 1 omvat wijzigingen van de Kaderrichtlijn
Met de voorgestelde wijzigingen wordt het volgende beoogd:
Nieuwe aanpak van spectrumbeheer
- Artikel 6: dit verplicht de lidstaten ertoe ook de belanghebbende partijen te raadplegen wanneer wordt overwogen af te wijken van de beginselen van technologie- en dienstenneutraliteit.
- Artikel 8, lid 1: verduidelijkt de bestaande formulering.
- Artikel 9: met het oog op meer flexibiliteit teneinde rekening te houden met de marktbehoeften wordt technologieneutraliteit (artikel 9, lid 3) een bindend beginsel en wordt het beginsel van dienstenneutraliteit (artikel 9, lid 4) ingevoerd waarbij in een beperkt aantal gevallen uitzonderingen kunnen worden gemaakt zoals bijvoorbeeld wanneer moet worden voldaan aan doelstellingen van algemeen belang. Het beginsel van de handel in spectrumruimte kan worden opgelegd in gemeenschappelijk gedefinieerde banden (artikel 9 ter). Ook wordt een overgangsfase ingevoerd (artikel 9 bis) en krijgt de Commissie de mogelijkheid via de comitéprocedure uitvoeringsmaatregelen te nemen om de toepassing van de nieuwe beginselen (artikel 9 quater) te coördineren met het oog op de interne markt.
Consolidering van de interne markt en meer samenhang
- Artikel 7, lid 4: dit artikel geeft de Commissie meer bevoegdheden om toe te zien op rechtsmiddelen die de NRI voorstelt voor ondernemingen met een sterke marktpositie.
- Artikel 7, de leden 5, en 7: dit artikel beoogt de coördinatie van de regelgeving binnen de interne markt te versterken. De Autoriteit zal de Commissie hierin met adviezen terzijde staan.
- De artikelen 7, lid 5, 7, lid 6, 7 bis, 16, lid 6, en 16, lid 7: hierin worden een aantal procedurele elementen in het marktherzieningsproces verduidelijkt om de onzekerheid voor de marktdeelnemers te verminderen. Artikel 16, lid 7, biedt de Commissie, bijgestaan door de Autoriteit, de mogelijkheid zelf een marktanalyse uit te voeren wanneer een NRI zich niet tijdig van deze taak heeft gekweten. De Commissie kan op grond van artikel 7, lid 8, bijgestaan door de Autoriteit, specifieke verplichtingen opleggen voor ontwerp-maatregelen waarvan opnieuw kennisgeving is gedaan.
- Artikel 16, lid 6: hier wordt een schema ingevoerd voor het uitvoeren van een marktanalyse.
- In artikel 10, lid 4, worden de bevoegdheden van de Commissie op het gebied van de nummering voor bepaalde diensten met een interne marktdimensie verduidelijkt. Uit de ervaring met het nummer “116” blijkt bijvoorbeeld dat het noodzakelijk is dat de Commissie over bepaalde bevoegdheden beschikt voor tarieven die gekoppeld zijn aan het gebruik van specifieke nummers. De Autoriteit kan bevoegdheden worden verleend bij de tenuitvoerlegging van door de Commissie vastgestelde maatregelen.
- Artikel 15, lid 4, en artikel 16, lid 5: voor transnationale markten, zal de Commissie ondernemingen met een sterke marktpositie identificeren en hen specifieke verplichtingen opleggen, waarbij rekening wordt gehouden met het advies van de Autoriteit.
- Artikel 19: de bestaande bevoegdheden van de Commissie worden verduidelijkt om op bepaalde gebieden te zorgen voor harmonisatie of coördinatie op communautair niveau. Hierdoor kunnen technische regelgevingskwesties en vraagstukken die het gevolg zijn van veranderingen in de technologie, tijdig en op gecoördineerde wijze worden aangepakt in plaats van op gefragmenteerde wijze.
- Het nieuwe artikel 21 bis: dit houdt een verbetering in van de bevoegdheden van NRI’s inzake het toezicht op de naleving.
Verbetering van de veiligheid en de integriteit van netwerken
- Een nieuw hoofdstuk wordt toegevoegd dat betrekking heeft op de veiligheid en integriteit van netwerken en diensten. De verplichtingen op dit gebied worden versterkt om te zorgen voor betrouwbaar en veilig gebruik van e-communicatie (artikel 13 bis, lid 1). De Autoriteit zal bijdragen aan de harmonisatie van passende technische en organisatorische veiligheidsmaatregelen door de Commissie deskundig advies te verlenen. Nieuwe bepalingen breiden de draagwijdte van de eisen inzake integriteit die voor telefoondiensten golden uit tot mobiele en IP-netwerken (artikel 13 bis, lid 2). Artikel 13 ter, verleent de NRI’s op dit gebied uitvoeringsbevoegdheid.
Onafhankelijkheid van regelgevers, recht op beroep
- Artikel 3, lid 3; dit artikel versterkt de onafhankelijkheid van de NRI’s door normen vast te stellen voor het ontslag van het hoofd van een NRI, legt de mogelijke invloed van andere overheidsinstanties op het dagelijks beheer van NRI’s aan banden en zorgt ervoor dat de NRI kan beschikken over een eigen begroting en voldoende personele middelen.
- Artikel 4, lid 1; hierin wordt een minimumcriterium bepaald (de dringende noodzaak om ernstige en onherstelbare schade aan de betrokken partij te voorkomen) alvorens een NRI-maatregel kan worden geschorst, in overeenstemming met de jurisprudentie van het Europees Hof van Justitie.
- Artikel 4, lid 3; bepaalt dat de lidstaten de Autoriteit en de Commissie informatie verschaffen over beroepen.
- Artikel 5, lid 1; biedt de NRI’s de mogelijkheid te worden ingelicht over netwerkontwikkelingen (bijv. NGN-architectuur) die gevolgen zouden kunnen hebben voor diensten op groothandelsniveau die aan concurrenten worden verstrekt.
Technische aanpassingen aan de formulering van de richtlijn
- Artikel 1, lid 1; hiermee wordt eindapparatuur ook gedekt door het kader. Dit is in overeenstemming met de veranderingen die zijn voorgesteld in de herziene Universeledienstenrichtlijn om de eToegankelijkheid voor eindgebruikers met een handicap te verbeteren.
- Artikel 2: verschillende definities zijn bijgewerkt (onder (d) en (e)), of duidelijker geformuleerd (onder (b), (q), (r) en (s)).
- Artikel 8: hierin worden de doelstellingen van NRI’s bijgewerkt, met name wat betreft oudere gebruikers en gebruikers met sociale behoeften. Punt (g) heeft betrekking op de vrijheid van eindgebruikers in de informatiemaatschappij.
- Artikel 10, lid 2: in dit artikel wordt een tegenstrijdigheid in de huidige formulering aangepast.
- Artikel 11: hierin wordt het delen van faciliteiten of eigendom en de coördinatie van civieltechnische werken vergemakkelijkt. Deze schrapping stemt overeen met de schrapping van artikel 12, lid 2.
- Artikel 12: hierdoor kunnen NRI's gezamenlijk gebruik van kabelgoten en gezamenlijke toegang tot gebouwen opleggen. Doel van deze wijziging is de netwerkinvesteringen in vezels te vergemakkelijken, met name buiten stedelijke gebieden.
- Artikel 14, lid 3: dit wordt geschrapt omdat het onnodig is gebleken. De uitbreiding van marktmacht van de ene naar de andere markt moet worden aangepakt op de markt waar de marktmacht bestaat.
- Artikel 20: hierin wordt verduidelijkt dat geschillen tussen aanbieders van inhoud (bijv. omroepen) en aanbieders van elektronische communicatiediensten onder de draagwijdte van artikel 20 vallen.
- Artikel 21: de nieuwe Autoriteit zal de NRI's adviezen verstrekken over de maatregelen die moeten worden genomen; de NRI's dienen hiermee rekening te houden.
- Bijlagen I en II van de richtlijn zijn overbodig en worden geschrapt.
Intrekking van verouderde of achterhaalde bepalingen
- Artikel 18, lid 3: deze bepaling is achterhaald.
- Artikel 27: dit heeft betrekking op overgangsmaatregelen in verband met de overgang van het oude regelgevingskader van 1998 naar het nieuwe kader van 2002. Dit artikel is nu achterhaald en kan worden ingetrokken.
Artikel 2 omvat wijzigingen aan de Toegangsrichtlijn
De doelstellingen van de voorgestelde wijzigingen zijn de volgende:
- Artikel 5, lid 4: dit is een overlapping van verschillende andere bepalingen en wordt ingetrokken.
- Artikel 7: achterhaalde bepalingen worden ingetrokken.
- Artikel 13 bis: met dit artikel kan een NRI een functionele scheiding opleggen en worden de voorwaarden hiervoor beschreven, met name de bestuursregelingen. Om een functionele scheiding te kunnen opleggen is voorafgaande toestemming van de Commissie nodig.
- Artikel 13 ter: dit heeft betrekking vrijwillige scheiding.
- Artikel 12, lid 1, onder f) en j): punt (f) geeft een toelichting op de bepalingen inzake het delen van faciliteiten; punt j) sluit discriminatie uit op het niveau van de IP-netwerk interconnectie.
Technische aanpassingen werden uitgevoerd bij de volgende artikelen: artikel 5, lid 2, (dit werd verplaatst naar artikel 12, lid 3, artikel 2 bis, en artikel 4, lid 1. Deze omvatten ook de bijwerking van de verwijzing naar de richtlijn betreffende privacy en elektronische communicatie (artikel 8, lid 3, en de aanpassing van de tekst aan het nieuwe comitologiebesluit (artikelen 6, lid 2, 5en 14).
Artikel 3 omvat veranderingen van de Machtigingsrichtlijn
Met de voorgestelde wijzigingen wordt het volgende beoogd:
Tenuitvoerlegging van de hervorming van spectrum
- Artikel 5: dit vergemakkelijkt de toegang tot spectrum. Bepalingen met betrekking tot toewijzing van spectrum aan omroepen worden verduidelijkt zonder afbreuk te doen aan de essentie van bestaande bepalingen. Er wordt een procedure vastgesteld om te zorgen voor een soepele overgang (5 jaar) voordat de handel in spectrum volledig wordt uitgevoerd (artikel 5, lid 2). Lidstaten kunnen maatregelen nemen om het hamsteren van spectrum een halt toe te roepen—artikel 5, lid 6.
- In de artikelen 5, lid 2, 6, 7, lid 3, en de bijlage worden bepalingen vastgesteld die moeten zorgen voor een meer flexibel gebruik van spectrum, d.w.z. de tenuitvoerlegging van technologieneutraliteit (de vrijheid om alle soorten technologie te gebruiken in een spectrumband), dienstenneutraliteit (de vrijheid om spectrum te gebruiken om diensten te verstrekken) en de handel in spectrumruimte.
Frequenties en nummers voor diensten in heel Europa
- De artikelen 6 bis en ter: om de toegang te vergemakkelijken voor ondernemingen die in alle lidstaten gebruiksrechten nodig hebben (bijv. aanbieders van satellietdiensten), kan de Commissie, bijgestaan door het communicatiecomité, de voorwaarden die van toepassing zijn op individuele rechten (bijlage II), de selectieprocedures en de selectie van (een) onderneming(en) coördineren of harmoniseren. De Autoriteit zal de Commissie bijstaan met adviezen. Deze artikelen zullen artikel 8 vervangen dat niet doeltreffend is gebleken.
Handhavingsbevoegdheid van de NRI's
- Artikel 10: dit versterkt de handhavingsbevoegdheden van de NRI's om de doeltreffende uitvoering van het kader te verbeteren.
Verbeterde toegang voor eindgebruikers met een handicap
- Punt A.8 van de bijlage: dit biedt NRI's de mogelijkheid specifieke voorwaarden te verbinden aan algemene machtigingen om ervoor te zorgen dat het spectrum ook toegankelijk is voor gebruikers met een handicap .
Betere communicatie met het publiek in noodgevallen
- Punt A.11a van de bijlage: dit zal NRI's de mogelijkheid bieden voorwaarden te verbinden aan algemene machtigingen wanneer het gaat om communicatie van de autoriteiten met het publiek in geval van imminente dreigingen.
Andere kwesties
- Punt A.19 van de bijlage: dit biedt NRI's de mogelijkheid voorwaarden te verbinden aan algemene machtigingen wat betreft auteurs- en intellectuele eigendomsrechten.
Technische aanpassingen aan de formulering van de richtlijn
- In de artikelen 7, lid 1, 14 en 14 bis en in de bijlage werden technische aanpassingen aangebracht. Verwijzingen naar de oude e-Privacy Richtlijn 97/66/EG worden vervangen door verwijzingen naar de nieuwe (Richtlijn 2002/58/EG[14]).
Artikel 4 houdt intrekking in van Verordening (EG) nr. 2887/2000 inzake ontbundelde toegang tot het aansluitnetwerk
Deze verordening bleek in de eerste fase van marktopening doeltreffend. Op grond van het kader van 2002 moesten NRI's markten analyseren alvorens regelgevende maatregelen konden worden opgelegd. Deze verordening is echter overbodig geworden en kan worden ingetrokken.
Artikelen 5, 6,en 7
De artikelen 5, 6 en 7 zijn standaard procedurele artikelen (omzetting, herziening, in werkingtreding, enz.).
De bijlagen I en II omvatten wijzigingen van de bijlage bij de Machtigingsrichtlijn.