Toelichting bij COM(2007)340 - VoorGewijzigde begroting nr. 5 bij de begroting 2007 - Algemene staat van ontvangsten

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Belangrijke juridische mededeling

|
52007DC0340

Voorontwerp van gewijzigde begroting nr. 5 bij de algemene begroting 2007 - Algemene staat van ontvangsten /* COM/2007/0340 def. */


[afbeelding - zie origineel document] COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN

2.

Brussel, 21.6.2007


COM(2007) 340 definitief

VOORONTWERP VAN GEWIJZIGDE BEGROTING NR. 5 BIJ DE ALGEMENE BEGROTING 2007

ALGEMENE STAAT VAN ONTVANGSTEN

(door de Commissie ingediend)

VOORONTWERP VAN GEWIJZIGDE BEGROTING NR. 5 BIJ DE ALGEMENE BEGROTING 2007

ALGEMENE STAAT VAN ONTVANGSTEN

Gelet op:

- het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name op artikel 272,

- het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie, en met name op artikel 177,

- Verordening (EG, Euratom) nr. 1605/2002 van de Raad van 25 juni 2002 houdende het Financieel Reglement van toepassing op de algemene begroting van de Europese Gemeenschappen i, laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EG, Euratom) nr. 1995/2006 van de Raad i, met name op artikel 37,

dient de Europese Commissie, om de in de toelichting vermelde redenen, bij de begrotingsautoriteit het voorontwerp van gewijzigde begroting nr. 5 bij de begroting 2007 in.

3.

Inhoudsopgave


Inleiding

4

4.

2. Herziening van de ramingen van de traditionele eigen middelen (TEM) en de BTW- en BNI-grondslagen 6


5.

3. Correctie ten gunste van het Verenigd Koninkrijk voor 2003 en 2006 8


6.

3.1. Berekening van de correcties 9


7.

3.1.1. Britse correctie 2006 10


8.

3.1.2. Britse correctie 2003 11


9.

3.2. Opneming in het VOGB 5/2007 van de eerste bijstelling van de Britse correctie voor 2006, en van het definitieve bedrag van de Britse correctie voor 2003 12


10.

3.2.1. Britse correctie voor 2006 (hoofdstuk 15) 12


11.

3.2.2. Britse correctie voor 2003 (hoofdstuk 35) 12


ALGEMENE STAAT VAN ONTVANGSTEN

De algemene staat van ontvangsten wordt afzonderlijk via het SEI-BUD-systeem toegezonden. Ter informatie is een Engelse versie van de algemene staat van ontvangsten als budgettaire bijlage bijgevoegd.

Inhoudsopgave

1.

Inleiding



Voorontwerp van gewijzigde begroting nr. 5 bij de begroting 2007 (VOGB 5/2007) heeft betrekking op:

- de herziening van de raming van de traditionele eigen middelen (TEM, d.w.z. douanerechten, landbouwrechten en suikerheffingen), de BTW- en de BNI-grondslag, de begroting van de relevante Britse correcties en de financiering daarvan, die leiden tot een wijziging van de eigenmiddelenbijdragen van de lidstaten aan de EU-begroting.

- de terugbetaling van het overschot uit het Garantiefonds voor externe maatregelen.

In artikel 7 van Besluit 2000/597/EG, Euratom van de Raad betreffende het stelsel van eigen middelen van de Europese Gemeenschappen is het volgende bepaald: "…een overschot van het Garantiefonds (dat) als gevolg van externe maatregelen, naar de staat van ontvangsten van de begroting (wordt overgedragen), (wordt) als eigen middelen beschouwd". Bij het VOGB 5/2007, waarbij de ramingen van de eigen middelen worden herzien, wordt derhalve ook het bedrag van 260 940 125 euro opgenomen als gevolg van de terugboeking waarnaar wordt verwezen in artikel 1, lid 2, van Verordening (EG, Euratom) nr. 2273/2004 van de Raad i.

Dit overschot is tot stand gekomen omdat alle operaties ten gunste van een derde land of ter financiering van projecten in een derde land vanaf de datum waarop dat land tot de Europese Unie toetreedt, buiten het toepassingsgebied van Verordening (EG, Euratom) nr. 2728/94 van de Raad van 31 oktober 1994 tot instelling van een Garantiefonds vallen. Daardoor wordt de voorziening voor per 1 januari 2007 uitstaande leningen en garanties aan Bulgarije en Roemenië teruggeboekt naar de algemene begroting.

- De gevolgen van de wijzigingen aan het Financieel Reglement voor de ontvangstenzijde.

Alle recente wijzigingen aan het Financieel Reglement zijn op 1 mei 2007 van kracht geworden i. Voorts werden ook wijzigingen aangebracht in Verordening (EG, Euratom) nr. 2342/2002 tot vaststelling van uitvoeringsvoorschriften van het Financieel Reglement i. Derhalve dienen ook de passende wijzigingen in het GVOB 5/2007 te worden aangebracht.

Er werden drie nieuwe begrotingsdelen (6330, 6331 en 632) ingevoegd met het oog op het boeken van financiële bijdragen van lidstaten en andere donorlanden, inclusief in beide gevallen hun publieke en parastatale organen, of internationale organisaties aan bepaalde externe steunprojecten of -programma's die door de Gemeenschap worden gefinancierd en namens hen door de Commissie worden beheerd, overeenkomstig het desbetreffende basisbesluit. Dit vloeit voort uit het nieuwe punt a bis) dat in artikel 18, lid 1, van het Financieel Reglement werd ingevoegd.

In sommige begrotingstoelichtingen in de staat van ontvangsten wordt verwezen naar artikelen van het Financieel Reglement die werden gewijzigd. Zij moeten derhalve dienovereenkomstig worden aangepast. Dit is een louter technische bijstelling, die op de volgende artikelen en posten betrekking heeft: 5000, 5001, 522, 6113, 6701, 6702, 6703, 6711, 6712 en 6802.

In de onderstaande overzichtstabel wordt een overzicht gegeven van de verdeling van de totale eigenmiddelenbijdragen van de lidstaten, respectievelijk in de begroting 2007, in de gewijzigde begroting (GB) 1/2007 (waarbij de begroting 2007 wordt gewijzigd om de noodzakelijke technische aanpassingen in de begroting 2007 op te nemen die voortvloeien uit de Nota van Wijzigingen nr. 2/2007, waarmee geen rekening meer kon worden gehouden tijdens de laatste fase van de begrotingsprocedure 2007), in het voorontwerp van gewijzigde begroting (VOGB) 2/2007 (waarbij de GB 1/2007 wordt gewijzigd voor de beschikbaarstelling van middelen uit het Solidariteitsfonds van de Europese Unie voor de overstromingen die in maart en april 2006 Hongarije en Griekenland troffen en de wijziging van de structuur van de begroting 2007 voor onderzoek ingevolge de goedkeuring van het Zevende Kaderprogramma), in het VOGB 3/2007 (waarbij het VOGB 2/2007 wordt gewijzigd voor wat de agentschappen betreft), in het VOGB 4/2007 (waarbij VOGB 3/2007 wordt gewijzigd om het overschot van het voorgaande jaar, ten bedrage van 1 847,6 miljoen euro, in de begroting op te nemen) en in het huidige VOGB 5/2007.

12.

bedragen in euro


Begroting 2007, GB 1/2007, VOGB 2/2007 & VOGB 3/ VOGB 4/ VOGB 5/ VOGB 5/2007 vs. VOGB 4/ VOGB 4/2007 vs. VOGB 3/

i i in % i = i i i = i i

BE 4 498 323 4 446 910 4 390 488 3,91% -56 422 - 51 413

BG 322 612 318 651 293 143 0,26% -25 507 - 3 961

CZ 1 216 863 1 199 458 1 223 785 1,09% +24 326 - 17 404

DK 2 344 743 2 309 042 2 266 698 2,02% -42 343 - 35 701

DE 22 461 580 22 095 850 22 174 684 19,77% +78 834 - 365 730

EE 138 567 136 596 168 181 0,15% +31 584 - 1 970

IE 1 676 005 1 651 304 1 635 073 1,46% -16 231 - 24 700

EL 2 104 756 2 072 642 2 012 841 1,79% -59 801 - 32 113

ES 10 828 853 10 669 617 10 259 967 9,15% -409 649 - 159 236

FR 18 338 461 18 047 137 17 558 049 15,65% -489 087 - 291 323

IT 14 603 278 14 371 367 14 505 207 12,93% +133 840 - 231 910

CY 178 627 176 289 172 731 0,15% -3 558 - 2 337

LV 188 436 185 803 194 006 0,17% +8 202 - 2 632

LT 270 700 266 837 270 938 0,24% +4 101 - 3 862

LU 258 243 254 133 283 183 0,25% +29 049 - 4 109

HU 928 912 915 038 916 214 0,82% +1 175 - 13 873

MT 57 460 56 699 56 165 0,05% -534 - 760

NL 6 378 649 6 294 174 6 282 581 5,60% -11 592 - 84 475

AT 2 390 769 2 349 306 2 381 673 2,12% +32 367 - 41 463

PL 2 747 200 2 705 502 2 810 883 2,51% +105 381 - 41 698

PT 1 552 361 1 527 960 1 469 429 1,31% -58 530 - 24 401

RO 1 067 905 1 051 655 1 134 803 1,01% +83 148 - 16 250

SI 321 017 316 200 312 679 0,28% -3 520 - 4 817

SK 461 026 453 852 512 062 0,46% +58 210 - 7 174

FI 1 659 737 1 633 061 1 652 037 1,47% +18 975 - 26 675

SE 3 022 806 2 973 502 3 073 512 2,74% +100 009 - 49 303

UK 14 270 042 13 961 715 14 168 350 12,63% +206 634 - 308 326

EU 114 287 945 112 440 313 112 179 373 100% - 260 940 - 1 847 631

13.

2. HERZIENING VAN DE RAMINGEN VAN DE TRADITIONELE EIGEN MIDDELEN (TEM) EN DE BTW- EN BNI-GRONDSLAGEN


Volgens vaste praktijk stelt de Commissie voor de financiering van de begroting te herzien op grond van recentere economische ramingen, goedgekeurd op een vergadering van het Raadgevend Comité Eigen Middelen (RCEM).

De herziening heeft betrekking op de raming van de in 2007 aan de begroting af te dragen TEM (douanerechten, landbouwheffingen en bijdragen en heffingen voor suiker) en op de raming van de BTW- en BNI-grondslagen voor 2007. De in de begroting 2007 (en in GB 1/2007, VOGB 2/2007, VOGB 3/2007 en VOGB 4/2007) opgenomen raming werd vastgesteld tijdens de 136e vergadering van het RCEM van 19 mei 2006. De herziene raming waarvan dit VOGB 5/2007 uitgaat, is aangenomen tijdens de 139e vergadering van het RCEM van 16 mei 2007. Door gebruik te maken van een bijgestelde eigenmiddelenraming kan nauwkeuriger worden bepaald welke bijdragen tijdens het begrotingsjaar van de lidstaten worden verlangd, waardoor de onvermijdelijke ramingsfouten die het jaar voordien werden begaan, worden beperkt.

Ten opzichte van de in mei 2006 goedgekeurde raming is de in mei 2007 goedgekeurde ramingop de volgende punten herzien:

- De raming van de totale nettolandbouwrechten 2007 blijft vrijwel ongewijzigd en bedraagt 1 486,8 miljoen euro (na aftrek van 25% inningskosten). Alleen de verdeling van dit geraamde totaalbedrag over de lidstaten is bijgesteld op basis van de meest recente gegevens betreffende de in 2006 geïnde nettolandbouwrechten die beschikbaar zijn.

- De raming van de totale nettosuikerheffingen voor 2007 daalde spectaculair, van 533,1 miljoen euro tot -37,7 miljoen euro (na aftrek van 25% inningskosten), als gevolg van de betaling in juni 2006 van een hoger dan noodzakelijke tranche voor het saldo van de heffingen 2005/2006. Het met betrekking tot dit saldo in april 2007 te betalen resterend bedrag was dus uiteindelijk negatief (dus een terugbetaling aan de lidstaten met het oog op de bijstelling van de te hoge tranche die in het vorige jaar was betaald). De herziene totale raming en de verdeling van de raming over de lidstaten werden verstrekt door directoraat-generaal Landbouw en plattelandsontwikkeling (DG AGRI).

- De totale nettodouanerechten 2007 worden nu geraamd op 15 083,8 miljoen euro (na aftrek van 25% inningskosten), hetgeen neerkomt op een daling met 1,3% ten opzichte van de in mei 2006 geraamde 15 287,9 miljoen euro. De belangrijkste reden voor deze daling is een lagere raming van het gewogen gemiddelde tarief (1,54 %, ten opzichte van 1,61 % vorig jaar). Bij de ramingen per lidstaat is gebruik gemaakt van de voorspelde groeipercentages van de extracommunautaire invoer die het Directoraat-generaal Economische en financiële zaken (DG ECFIN) op 7 mei 2007 in zijn voorjaarsprognoses 2007 heeft bekendgemaakt. De totale netto traditionele eigen middelen 2007 worden dus nu geraamd op 16 532,9 miljoen euro (na aftrek van 25% inningskosten), hetgeen neerkomt op een daling met 4,5 % (dus een vermindering ten belope van 774,8 miljoen euro) ten opzichte van de in mei 2006 geraamde 17 307,7 miljoen euro.

- De totale niet-afgetopte BTW-grondslag voor de EU in 2007 wordt nu geraamd op 5 713 353,3 miljoen euro, hetgeen neerkomt op een stijging met 3,4 % in vergelijking met de in mei 2006 geraamde 5 527 693,0 miljoen euro. De totale afgetopte BTW-grondslag i voor de EU in 2007 wordt nu geraamd op 5 519 105,65 miljoen euro, hetgeen neerkomt op een stijging met 3,2 % in vergelijking met de in mei 2006 geraamde 5 347 310,9 miljoen euro.

- De totale BNI-grondslag voor de EU in 2007 wordt nu geraamd op 12 040 588,0 miljoen euro, hetgeen neerkomt op een stijging met 3,0 % in vergelijking met de in mei 2006 geraamde 11 694 234,0 miljoen euro.

Voor de omrekening van de in nationale valuta luidende BTW- en BNI-grondslagen naar euro (voor de dertien lidstaten die geen lid zijn van de eurozone) is de wisselkoers van 29 december 2006 gebruikt. Doordat dezelfde koers ook wordt gebruikt wanneer de geraamde eigen middelen van euro worden omgerekend naar nationale valuta bij de afroeping van de bedragen (overeenkomstig artikel 10, lid 3, van Verordening (EG, Euratom) nr. 1150/2000 van de Raad), worden distorsies voorkomen.

De herziene ramingen van de TEM (douanerechten, landbouwrechten en suikerheffingen), de afgetopte BTW-grondslagen en de BNI-grondslagen voor 2007 zoals vastgesteld tijdens de 139e vergadering van het RCEM van 16 mei 2007 zijn weergegeven in onderstaande tabel (afgeronde cijfers):

14.

Herziene ramingen van TEM, BTW- en BNI-grondslagen voor 2007 (in miljoen EUR)


Landbouwrechten (75 %) Suikerheffingen (75 %) Douanerechten (75 %) Niet-afgetopte BTW-grondslagen BNI-grondslagen Afgetopte BTW-grondslagen

BE 16. - 4. 1 580. 138 293. 328 116. 138 293.

BG 8. 0. 40. 16 206. 27 560. 13 780.

CZ 5. 8. 186. 67 170. 115 946. 57 973.

DK 36. - 2. 286. 93 824. 229 315. 93 824.

DE 195. - 22. 3 034. 1 007 267. 2 387 346. 1 007 267.

EE 0. 17. 22. 8 528. 14 413. 7 206.

IE 0. - 0. 216. 84 338. 160 630. 80 315.

EL 9. - 0. 220. 118 972. 202 577. 101 288.

ES 51. - 1. 1 247. 634 969. 1 015 698. 507 849.

FR 111. - 20. 1 269. 903 323. 1 848 336.0 8 336. 903 323.

IT 153. - 7. 1 505. 595 885. 1 512 833. 595 885.

CY 3. 7. 30. 12 177. 14 864. 7 432.

LV 1. 1. 24. 10 511. 18 811. 9 405.

LT 2. 0. 41. 12 060. 26 044. 12 060.

LU 0. 0. 20. 16 734. 29 823. 14 911.

HU 4. - 0. 114. 38 359. 92 613. 38 359.

MT 1. 0. 10. 4 040. 5 047. 2 523.

NL 263. - 5. 1 506. 268 580. 550 059. 268 580.

AT 3. - 2. 257. 117 479. 263 108. 117 479.

PL 41. - 2. 266. 145 342. 283 485. 141 742.

PT 24. - 0. 95. 94 027. 152 802. 76 401.

RO 26. 0. 134. 47 894. 113 604. 47 894.

SI 0. - 0. 37. 17 654. 31 193. 15 596.

SK 1. 2. 65. 22 616. 50 867. 22 616.

FI 6. - 0. 134. 75 868. 175 537. 75 868.

SE 17. - 1. 406. 143 333. 332 202. 143 333.

UK 497. - 3. 2 325. 1 017 892. 2 057 746. 1 017 892.

EU 1 486. - 37. 15 083. 5 713 353. 12 040 588. 5 519 105.

15.

3. CORRECTIE TEN GUNSTE VAN HET VERENIGD KONINKRIJK VOOR 2003 EN 2006


De correctie voor begrotingsonevenwichtigheden ten voordele van het Verenigd Koninkrijk (de 'Britse correctie') die in dit VOGB moet worden opgenomen, heeft betrekking op twee jaren: 2003 and 2006 Aangezien de Britse correctie van een bepaald jaar in het volgende jaar moet worden gefinancierd, nemen alle 27 lidstaten deel aan de financiering van de correctie van 2006. De Britse correctie voor 2003 wordt daarentegen uitsluitend gefinancierd door de 25 landen die in 2004 lidstaat waren.

Op de Britse correcties voor 2003 en 2006 zijn de regels van Besluit 2000/597/EG, Euratom van de Raad en het bijbehorende werkdocument, de “Berekeningsmethode 2000” van toepassing i.

Overeenkomstig die regels worden de netto 'buitengewone voordelen', of 'meevallers', voor het Verenigd Koninkrijk van de sedert 2001 geldende verhoging van het TEM-percentage dat de lidstaten inhouden als compensatie voor de kosten van inning, geneutraliseerd bij de berekening van de Britse correctie, evenals de pretoetredingsuitgaven (PTU) die zijn gefinancierd uit betalingskredieten van het laatste jaar vóór de uitbreiding. Dit correctiemechanisme voor de PTU zal bij elke volgende uitbreiding worden toegepast.

Bovendien wordt het respectieve aandeel van Oostenrijk, Duitsland, Nederland en Zweden in de financiering van de Britse correctie beperkt tot een vierde van wat normaal hun aandeel zou zijn. De verlaging wordt gefinancierd door de overige lidstaten, met uitzondering van het VK. Deze financieringsregels hebben een impact op het uniforme BTW-afroepingspercentage, d.w.z. het verschil tussen het maximale afroepingspercentage (0,50 % van de afgetopte BTW-grondslag) en het bevroren percentage (berekend op basis van de Britse correctie voor 2006).

Volgens de bovengenoemde regels worden het verschil tussen de Britse correctie voor 2003 (definitief bedrag) en het eerder (in 2004) in de begroting opgenomen bedrag, alsook de uitkomst van de volledige herberekening van de financiering van het totale bedrag van de Britse correctie voor 2003 op basis van de meest recente gegevens voor 2004 in hoofdstuk 35 van de begroting opgevoerd, zonder enige impact op het uniforme BTW-afroepingspercentage.

Het bedrag van de eerste bijstelling van de Britse correctie voor 2006 is in hoofdstuk 15 van het VOGB 5/2007 opgenomen, in de plaats van het in het hoofdstuk 15 van de begroting 2007 opgenomen voorlopige bedrag van de Britse correctie voor 2006.

16.

3.1. Berekening van de correcties


In dit VOGB worden de berekening en de financiering van de eerste bijstelling van de Britse correctie voor 2006, alsmede het definitieve bedrag van de Britse correctie voor 2003 opgenomen.

Wat de Britse correcties voor 2004 en 2005 betreft, zal de Commissie overeenkomstig de berekeningsmethode 2000 voorstellen om een bijstelling in de begroting op te nemen als deze wezenlijk van de eerder in de begroting opgenomen berekening verschilt. Volgens de huidige berekeningen van de Commissie verschillen de bedragen van de Britse correcties voor 2004 en 2005 niet wezenlijk van respectievelijk de tweede bijstelling van de Britse correctie voor 2004 en de eerste bijstelling van de Britse correctie voor 2005, die beide zijn opgenomen in de GB 4/2006. Bijgevolg wordt geen bijstelling voor opneming in het onderhavige VOGB 5/2007 voorgesteld.

17.

3.1.1. Britse correctie 2006


In de onderstaande tabel worden de verschillen samengevat tussen het in de begroting 2007 opgenomen voorlopige bedrag van de Britse correctie voor 2006 en de in het VOGB 5/2007 op te nemen eerste bijstelling van die correctie voor 2006.

18.

Britse correctie Voorlopig Begroting Eerste bijstelling VOGB 5/ Verschil


Aandeel van het Verenigd Koninkrijk in de theoretische niet-afgetopte BTW-grondslag 17,5894% 17,6888% + 0,0994%

Aandeel van het Verenigd Koninkrijk in de totale toegerekende uitgaven zonder pretoetredingsuitgaven 8,6985% 8,6868% - 0,0117%

= i - i 8,8909% 9,0020% + 0,1111%

Totale toegerekende uitgaven 100 442 931 96 930 892 - 3 512 039

Pretoetredingsuitgaven (PTU) 1 815 757 1 837 927 + 22 170

Totale toegerekende uitgaven zonder PTU = i - i 98 627 174 95 092 964 - 3 534 209

Oorspronkelijk bedrag van de Britse correctie = i x i x 0, 5 787 446 5 649 772 - 137 673

Britse korting 528 700 339 974 - 188 726

De totale Britse correctie = i - i 5 258 745 5 309 797 + 51 052

Meevallers TEM 7 542 - 21 571 - 29 113

Britse correctie = i - i 5 251 202 5 331 368 + 80 166

De eerste bijstelling van de Britse correctie voor 2006 ligt 80,2 miljoen EUR hoger dan het voorlopige bedrag van de Britse correctie voor 2006 dat in de begroting 2007 was opgenomen.

19.

3.1.2. Britse correctie 2003


In de tabel hierna worden de verschillen samengevat tussen de in GB 8/2004 opgenomen eerste bijstelling van de Britse correctie voor 2003 en het in VOGB 5/2007 op te nemen definitieve bedrag van de Britse correctie voor 2003.

20.

Britse correctie Eerste bijstelling GB 8/ Definitief VOGB 5/ Verschil


Aandeel van het Verenigd Koninkrijk in de theoretische niet-afgetopte BTW-grondslag 18,4963% 18,4058% - 0,0905%

Aandeel van het Verenigd Koninkrijk in de totale toegerekende uitgaven zonder pretoetredingsuitgaven 7,6761% 7,5941% - 0,0820%

= i - i 10,8202% 10,8117% - 0,0085%

Totale toegerekende uitgaven 82 025 811 81 204 065 - 821 745

Pretoetredingsuitgaven (PTU) +

Totale toegerekende uitgaven zonder PTU = i - i 82 025 811 81 204 065 - 821 745

Oorspronkelijk bedrag van de Britse correctie = i x i x 0, 5 857 732 5 794 476 - 63 255

Britse korting 447 826 489 158 + 41 331

De totale Britse correctie = i - i 5 409 905 5 305 317 - 104 587

Meevallers TEM 18 346 20 223 + 1 877

Britse correctie = i - i 5 391 559 5 285 094 - 106 465

Het definitieve bedrag van de Britse correctie voor 2003 is 106,5 miljoen euro kleiner dan dat van de eerste bijstelling van de Britse correctie voor 2003 die in de GB 8/2004 was opgenomen. Het verschil is het resultaat van vijf factoren, waarvan het effect als volgt kan worden gekwantificeerd:

- door de daling van het aandeel van het Verenigd Koninkrijk in de niet-afgetopte BTW-grondslag vermindert de Britse correctie voor 2003 met ongeveer 49,0 miljoen euro,

- door de daling van het Britse aandeel in de totale toegerekende uitgaven zonder pretoetredingsuitgaven stijgt de Britse correctie voor 2003 met ongeveer 44,4 miljoen euro,

- door de daling van de totale toegerekende uitgaven zonder pretoetredingsuitgaven vermindert de Britse correctie 2003 met circa 58,7 miljoen EUR,

- door de stijging van het zogeheten 'Britse voordeel' vermindert de Britse correctie voor 2003 met circa 41,3 miljoen euro,

- door de toename van de zogeheten 'meevallers' inzake de traditionele eigen middelen daalt de Britse correctie voor 2003 met 1,9 miljoen euro.

21.

3.2. Opneming in het VOGB 5/2007 van de eerste bijstelling van de Britse correctie voor 2006, en van het definitieve bedrag van de Britse correctie voor 2003


22.

3.2.1. Britse correctie voor 2006 (hoofdstuk 15)


Het bedrag van de Britse correctie dat in hoofdstuk 15 van dit VOGB 5/2007 moet worden opgenomen, is het bedrag van de eerste bijstelling van de Britse correctie voor 2006 (d.w.z. 5 331 368 973 euro in plaats van het in de begroting 2007 opgenomen bedrag van 5 251 202 631 euro).

Voor de financiering van dit bedrag moet worden uitgegaan van de bij dit VOGB 5/2007 herziene BNI-grondslagen voor 2007. In de onderstaande tabel is weergegeven hoe dit bedrag in hoofdstuk 15 van de begroting wordt opgenomen:

23.

Britse correctie 2006 totaal


BE 247 212 LU 22 469

BG 20 764 HU 69 777

CZ 87 357 MT 3 802

DK 172 772 NL 73 440

DE 318 742 AT 35 128

EE 10 859 PL 213 586

IE 121 023 PT 115 125

EL 152 627 RO 85 592

ES 765 255 SI 23 502

FR 1 392 588 SK 38 324

IT 1 139 811 FI 132 254

CY 11 199 SE 44 353

LV 14 173 UK -5 331 368

LT 19 622 Totaal

24.

3.2.2. Britse correctie voor 2003 (hoofdstuk 35)


De financiering van het definitieve bedrag van de Britse correctie voor 2003 wordt opgenomen in hoofdstuk 35 van dit VOGB 5/2007 en is gebaseerd op de BNI- (en BTW-) grondslagen i voor 2004 zoals die eind 2006 bekend waren. In het in hoofdstuk 35 opgenomen bedrag zijn verwerkt:

- de waardecorrecties voor het direct effect, d.w.z. het verschil tussen het aandeel van elke lidstaat in het definiteve bedrag van de Britse correctie voor 2003 (op basis van de BNI-grondslagen voor 2004 i zoals deze eind 2006 bekend waren) en de overeenkomstige bedragen die eerder in de begroting waren opgenomen (d.w.z. in GB 8/2004, ter financiering van de eerste bijstelling van de Britse correctie voor 2003);

- de waardecorrecties voor het indirect effect, d.w.z. het verschil tussen het impliciete effect op de BTW- en BNI-afdrachten van de lidstaten voor het definitieve bedrag van de Britse correctie voor 2003 (op basis van de BTW- en BNI-afdrachten i voor 2004 zoals deze eind 2006 bekend waren) en de impliciete impact i van de BTW- en BNI-afdrachten van de lidstaten voor de eerste bijstelling van de Britse correctie voor 2003 in GB 8/2004 (op basis van de BTW- en BNI-grondslagen i voor 2004 in GB 8/2004).

In de onderstaande tabel wordt samengevat hoe het definitieve bedrag van de Britse correctie voor 2003 in hoofdstuk 35 van dit VOGB 5/2007 wordt gefinancierd:

Definitief bedrag (direct effect op basis van BNI-grondslagen voor 2004 zoals bekend eind 2006) Eerste bijstelling (direct effect opgenomen in GB 8/2004, op basis van daarin vermelde BNI-grondslagen voor 2004) Aanpassing Direct effect Definitief bedrag (indirect effect op BTW-/BNI-afdrachten voor begroting 2004, zoals herberekend eind 2006) Eerste bijstelling (indirect effect op BTW-/BNI-afdrachten in GB 8/2004) Aanpassing Indirect effect TOTAAL (op te voeren in hoofdstuk 35 van VOGB 5/2007)

i i = i - i i i i = i - i i = i + i

BE 265 454 271 066 - 5 611 + 25 838 + 34 980 - 9 142 - 14 753

25.

BG --- --- --- --- --- --- ---


CZ 49 540 50 571 - 1 031 - 5 048 - 4 471 - 576 - 1 608

DK 177 715 185 072 - 7 356 + 25 800 + 28 450 - 2 650 - 10 006

DE 341 499 355 741 - 14 241 + 100 090 + 110 399 - 10 308 - 24 550

EE 5 355 4 929 + 425 - 545 - 435 - 109 + 315

IE 113 359 113 194 + 164 - 11 552 - 10 008 - 1 543 - 1 378

26.

EL 152 756 157 940 - 5 184 - 15 567 - 13 965 - 1 601 - 6 785


ES 748 626 752 373 - 3 747 - 76 290 - 66 526 - 9 763 - 13 511

FR 1 510 366 1 545 977 - 35 610 - 65 397 - 35 300 - 30 096 - 65 707

IT 1 249 116 1 279 773 - 30 656 + 184 976 + 130 952 + 54 023 + 23 366

27.

CY 7 336 7 695 - 358 - 747 - 680 - 67 - 425


LV 6 624 6 101 + 523 + 639 + 288 + 351 + 874

LT 10 740 10 884 - 143 + 866 + 204 + 662 + 518

28.

LU 20 091 21 172 - 1 080 - 2 047 - 1 872 - 175 - 1 256


HU 46 474 46 817 - 343 + 1 679 - 4 139 + 5 819 + 5 476

29.

MT 2 598 2 819 - 221 - 264 - 249 - 15 - 236


NL 78 108 75 423 + 2 684 - 6 046 - 22 329 + 16 283 + 18 967

AT 36 285 37 537 - 1 251 + 6 430 - 2 694 + 9 125 + 7 874

PL 117 499 116 389 + 1 109 - 10 411 - 10 291 - 120 + 989

PT 127 114 126 607 + 507 - 12 953 - 11 194 - 1 758 - 1 251

30.

RO --- --- --- --- --- --- ---


SI 15 618 16 342 - 723 - 1 591 - 1 445 - 146 - 870

SK 20 363 20 235 + 128 + 2 696 + 313 + 2 382 + 2 510

FI 138 679 141 167 - 2 487 + 9 591 + 7 322 + 2 269 - 218

SE 43 767 45 725 - 1 957 + 14 611 + 15 008 - 396 - 2 353

UK -5 285 094 -5 391 559 + 106 465 - 164 756 - 142 312 - 22 443 + 84 021

31.

Total

13–45).

Werkdocument van de Commissie van 21 september 2000 over de berekening, financiering, betaling en opneming in de begroting van de correctie van begrotingsonevenwichtigheden, overeenkomstig de artikelen 4 en 5 van het Besluit [2000/597] van de Raad betreffende het stelsel van eigen middelen van de EU, de zogeheten Berekeningsmethode 2000; te raadplegen opec.europa.eu/budget/library/documents