Toelichting bij COM(2009)139 - Wijziging van Verordening (EG) nr. 1321/2004 inzake de beheerstructuren van de Europese programma's voor radionavigatie per satelliet

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel


Doel is de bepalingen van Verordening (EG) nr. 1321/2004 van de Raad van 12 juli 2004 inzake de beheerstructuren van de Europese programma's voor radionavigatie per satelliet in overeenstemming brengen met die van Verordening (EG) nr. 683/2008 van het Europees Parlement en de Raad van 9 juli 2008 betreffende de voortzetting van de uitvoering van de Europese programma’s voor navigatie per satelliet (Egnos en Galileo). In overweging 17 van Verordening (EG) nr. 683/2008 verzoeken het Europees Parlement en de Raad de Commissie "een voorstel in te dienen om de beheerstructuren van de opgenomen programma’s zoals bepaald in Verordening (EG) nr. 1321/2004 formeel in overeenstemming te brengen met de nieuwe rol van de Commissie en de Autoriteit".

Algemene context


Bij Verordening (EG) nr. 1321/2004, gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 1942/2006 van de Raad van 12 december 2006 teneinde rekening te houden met de stopzetting van de activiteiten van de gemeenschappelijke onderneming Galileo op 31 december 2006, is een Europees Agentschap opgericht met de naam Europese GNSS-Toezichtsautoriteit. Bij die verordening is ook vastgesteld welke taken de Autoriteit moest vervullen in het licht van de concessie- en financieringsbehoeften voor de geplande stationerings- en exploitatiefasen van het Galileoprogramma. In de loop van 2007 is dit schema opgegeven en is besloten het beheer en de financiering van de stationeringsfase van het programma niet in concessie te geven aan de privésector. In Verordening (EG) nr. 683/2008, die op 25 juli 2008 in werking is getreden, is het nieuwe kader voor het publieke beheer en de financiering van de programma's Galileo en Egnos vastgesteld. Deze verordening voorziet in een strikte scheiding van de bevoegdheden tussen de Europese Gemeenschap, vertegenwoordigd door de Commissie, de Autoriteit en het Europees Ruimteagentschap, verleent de Commissie de verantwoordelijkheid voor het beheer van de programma's en bevat een nauwkeurige opsomming van de taken die voortaan aan de Autoriteit worden toevertrouwd. In de verordening is eveneens bepaald dat de Autoriteit de haar toegewezen taken dient te vervullen met inachtneming van de rol van de Commissie als beheerder van de programma’s en overeenkomstig de door de Commissie verstrekte richtsnoeren. Verordening (EG) nr. 683/2008 heeft Verordening (EG) nr. 1321/2004 dus impliciet en ten gronde gewijzigd. Om de drie hierna vermelde redenen is het belangrijk dat sommige bepalingen van Verordening (EG) nr. 1321/2004 in overeenstemming worden gebracht met de bepalingen van Verordening (EG) nr. 683/2008. Ten eerste voldoet de huidige situatie, namelijk het naast elkaar bestaan van twee teksten die elkaar gedeeltelijk tegenspreken, niet op juridisch vlak. Er moet zo snel mogelijk een einde worden gemaakt aan de onzekerheden en tegenstrijdigheden die het gevolg zijn van deze situatie. Hetzelfde geldt voor de geloofwaardigheid van het juridische kader van de programma's, met name tegenover derden. Ten tweede moet dringend een solide kader tot stand worden gebracht met het oog op de veiligheid. In Verordening (EG) nr. 683/2008 is namelijk bepaald dat de Commissie alle aspecten van de veiligheid van de systemen beheert, maar deze verordening vertrouwt tegelijkertijd de verantwoordelijkheid voor het garanderen van de veiligheidsaccreditatie toe aan de Toezichtsautoriteit. Er moet snel duidelijkheid worden gebracht in de rol van de Autoriteit op dit gebied. Ten derde moet het goede beheer van de programma's worden gegarandeerd. De taken van de Toezichtsautoriteit mogen dan wel impliciet en grondig gewijzigd zijn door Verordening (EG) nr. 683/2008, deze verordening brengt evenwel geen enkele wijziging teweeg in de interne organen van de Autoriteit, waarin de macht van de Commissie nog steeds beperkt is. Teneinde te garanderen dat de Autoriteit handelt "met inachtneming van de rol van de Commissie als beheerder van de programma’s en overeenkomstig de door de Commissie verstrekte richtsnoeren", zoals bepaald in Verordening (EG) nr. 683/2008, moeten wijzigingen worden aangebracht die het mogelijk maken de Commissie sterker te laten wegen op de interne organen van de Autoriteit. Deze aanpak spoort overigens met het nieuwe beleid dat de Commissie heeft vastgesteld ten aanzien van communautaire agentschappen.

Bestaande bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied


Verordening (EG) nr. 1321/2004 van de Raad van 12 juli 2004 inzake de beheerstructuren van de Europese programma's voor radionavigatie per satelliet, gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 1942/2006 van de Raad van 12 december 2006. Verordening (EG) nr. 683/2008 van het Europees Parlement en de Raad van 9 juli 2008 betreffende de voortzetting van de uitvoering van de Europese programma’s voor navigatie per satelliet (Egnos en Galileo). Het voorstel heeft tot doel de eerste van deze twee verordeningen te wijzigen.

Samenhang met de andere beleidsgebieden en doelstellingen van de EU De programma's Galileo en Egnos passen perfect in het kader van de zogenaamde Lissabonstrategie.

1.

Raadpleging van belanghebbenden en effectbeoordeling



Raadpleging van belanghebbende partijen



De raadpleging van belanghebbende partijen is in dit geval niet van toepassing aangezien het gaat om het in overeenstemming brengen van een bestaande tekst met een recenter goedgekeurde tekst.

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid



Er behoefde geen beroep te worden gedaan op externe deskundigheid.

Effectbeoordeling


De enige mogelijke optie is de tekst van Verordening (EG) nr. 1321/2004 in overeenstemming te brengen met de bepalingen van Verordening (EG) nr. 683/2008, die op 25 juli 2008 van kracht zijn geworden. De enige andere optie zou zijn de tekst van Verordening (EG) nr. 1321/2004 ongewijzigd te laten, wat ontoereikend zou zijn op juridisch vlak, grote veiligheidsproblemen zou veroorzaken en het goede beheer van de programma's niet zou garanderen.

2.

Juridische elementen van het voorstel



Samenvatting van de voorgestelde maatregel(en)


Wijziging van Verordening (EG) nr. 1321/2004 van de Raad van 12 juli 2004 inzake de beheerstructuren van de Europese programma's voor radionavigatie per satelliet.

Rechtsgrondslag


Artikel 156 van het Verdrag.

Subsidiariteitsbeginsel


Het voorstel betreft een gebied dat onder de exclusieve bevoegdheid van de Gemeenschap valt. Het subsidiariteitsbeginsel is derhalve niet van toepassing.

Evenredigheidsbeginsel


Het voorstel is om de volgende reden(en) in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel.

De voorgestelde actie is om twee redenen evenredig met het beoogde doel: enerzijds omdat een verordening alleen kan worden gewijzigd door een nieuwe verordening, anderzijds omdat de voorgestelde maatregelen zich beperken tot het aanpassen van een tekst aan de juridische situatie die ontstaan is door de inwerkingtreding van Verordening (EG) nr. 683/2008.

De financiële en administratieve lasten die voortvloeien uit dit voorstel zijn verwaarloosbaar aangezien de financiële en administratieve kwesties met betrekking tot de programma's Galileo en Egnos al behandeld zijn in Verordening (EG) nr. 683/2008.

Keuze van instrumenten



Voorgesteld(e) instrument(en): verordening.

Andere instrumenten zijn om de volgende reden(en) ongeschikt: Volgens het principe van de vormovereenkomst kan een verordening alleen worden gewijzigd door een nieuwe verordening.

3.

Gevolgen voor de begroting



Het voorstel heeft geen gevolgen voor de begroting van de Gemeenschap.

4.

Aanvullende informatie



Vereenvoudiging



Het voorstel voorziet in een vereenvoudiging van de wetgeving.

De voorgestelde maatregelen dragen ertoe bij dat op juridisch vlak verwarring en dubbelzinnigheid wordt vermeden tussen twee opeenvolgende teksten die gedeeltelijk tegenstrijdig zijn. Ze hebben dus tot doel het acquis communautair te stroomlijnen.

Intrekking van bestaande wetgeving


De vaststelling van het voorstel heeft de intrekking van bestaande wetgeving tot gevolg.

Europese Economische Ruimte


De voorgestelde maatregel betreft een onderwerp dat onder de EER-Overeenkomst valt en moet daarom worden uitgebreid tot de Europese Economische Ruimte.

Nadere uitleg van het voorstel, per hoofdstuk of per artikel


Wijziging van het voorwerp, de taken en de naam van het bij Verordening (EG) nr. 1321/2004 opgerichte communautaire Agentschap teneinde deze in overeenstemming te brengen met de bepalingen van Verordening (EG) nr. 683/2008. Een versterking van de rol en de macht van de Commissie in dit Agentschap, teneinde te garanderen dat het Agentschap, overeenkomstig de bepalingen van Verordening (EG) nr. 683/2008, zijn taken vervuld met inachtneming van de rol van de Commissie als beheerder van de programma’s en overeenkomstig de door de Commissie verstrekte richtsnoeren. Totstandbrenging van het kader binnen hetwelk het Agentschap de hem toevertrouwde taken inzake veiligheidsaccreditatie uitvoert en, met het oog daarop, de oprichting binnen het Agentschap van een comité voor de veiligheidaccreditatie van de Europese GNSS-systemen. Intrekking van de bepalingen van Verordening (EG) nr. 1321/2004 met betrekking tot de eigendom van de systemen, aangezien in Verordening (EG) nr. 683/2008 is bepaald dat de Europese Gemeenschap eigenaar is van deze systemen.