Toelichting bij COM(2010)196 - Globaliseringsfonds aanvraag EGF/2009/012 IE/Waterford Crystal, Ierland - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2010)196 - Globaliseringsfonds aanvraag EGF/2009/012 IE/Waterford Crystal, Ierland. |
---|---|
bron | COM(2010)196 |
datum | 06-05-2010 |
De regels die van toepassing zijn op de bijdragen uit het EFG zijn vastgesteld in Verordening (EG) nr. 1927/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 20 december 2006 tot oprichting van een Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering [2].
Op 7 augustus 2009 heeft Ierland aanvraag EGF/2009/012 IE/Waterford Crystal ingediend voor een financiële bijdrage uit het EFG ingevolge ontslagen bij Waterford Crystal en drie van zijn leveranciers.
Na de aanvraag grondig te hebben onderzocht, heeft de Commissie overeenkomstig artikel 10 van Verordening (EG) nr. 1927/2006 geconcludeerd dat aan de voorwaarden voor een financiële bijdrage op grond van deze verordening wordt voldaan.
Belangrijkste gegevens:
EFG-referentienummer EGF/2009/012
Lidstaat Ierland
Bedrijf Waterford Crystal
Leveranciers / downstreamproducenten 3
Artikel 2 a)
Referentieperiode 30.1.2009 - 29.5.2009
Startdatum voor de individuele dienstverlening 11.3.2009
Datum van de aanvraag 7.8.2009
Ontslagen tijdens de referentieperiode:
-- totaal 538
-- bij het hoofdbedrijf 512
-- bij leveranciers / downstreamproducenten 26
Ontslagen voor / na de referentieperiode 115
Totaal aantal ontslagen 653
Ontslagen werknemers voor wie steun wordt aangevraagd 598
Individuele dienstverlening: budget in euro's 3 865 659
Administratieve uitgaven: budget in euro's 89 500
% administratieve uitgaven 2,26
Totaal budget in euro's 3 955 159
EFG-bijdrage in euro's (65%) 2 570 853
1. De aanvraag werd op 7 augustus 2009 bij de Commissie ingediend; aan de aanvraag werd aanvullende informatie tot en met 3 november 2009 toegevoegd.
2. De aanvraag voldoet aan de voorwaarden voor steunverlening uit het EFG van artikel 2, onder a), van Verordening (EG) nr. 1927/2006, en werd ingediend binnen de in artikel 5 van die verordening genoemde termijn van tien weken.
Verband tussen de ontslagen en de grote structurele veranderingen in de wereldhandelspatronen ingevolge de globalisering of de financiële en economische wereldcrisis
3. Als bewijs van het verband tussen de ontslagen en de financiële en economische wereldcrisis voerde Ierland aan dat de wereldhandel in luxegoederen veel te lijden heeft gehad onder de crisis. De verminderde koopkracht van de consumenten heeft de vraag naar niet-essentiële goederen zoals kristal en keramiek doen dalen. Bij de producenten hebben de wereldwijde trendveranderingen op het gebied van krediet, financiering, productie en detailhandel aanzienlijke negatieve gevolgen voor de productie, en bijgevolg ook voor de werkgelegenheid.
4. De wereldwijde kredietcrisis had zware gevolgen voor Waterford Crystal, dat in oktober 2008 kredieten moest vinden op de kapitaalmarkten om zijn activiteiten te kunnen voortzetten. Door de kredietschaarste kon Waterford Crystal slechts de helft van het vereiste bedrag bijeenkrijgen. Doordat niet het nodige kapitaal kon worden bijeengebracht en er evenmin een koper voor het bedrijf kon worden gevonden, moest Waterford Crystal in januari 2009 onder curatele worden gesteld.
Bewijsstukken voor het aantal ontslagen en voldoening aan de criteria van artikel 2, onder a)
5. De aanvraag werd door Ierland ingediend in het kader van het criterium voor steunverlening van artikel 2, onder a), van Verordening (EG) nr. 1927/2006, op grond waarvan ten minste vijfhonderd gedwongen ontslagen moeten plaatsvinden binnen een periode van vier maanden in een onderneming in een lidstaat, met inbegrip van de ontslagen bij leveranciers of downstreamproducenten.
6. In de aanvraag wordt melding gemaakt van 538 ontslagen bij Waterford Crystal en drie van zijn leveranciers tijdens de referentieperiode van vier maanden (van 30 januari 2009 tot en met 29 mei 2009). Al deze ontslagen werden in overeenstemming met artikel 2, tweede alinea, eerste streepje, van Verordening (EG) nr. 1927/2006 berekend.
Het onvoorziene karakter van deze ontslagen
7. De Ierse autoriteiten voerden aan dat de ernst van de wereldwijde kredietcrisis en de gevolgen daarvan voor de financiële markten niet konden worden voorspeld. Waterford Crystal had de laatste jaren weliswaar zwaar geïnvesteerd in nieuwe producten, zijn productaanbod helemaal vernieuwd en zijn kosten gerationaliseerd door productie te verplaatsen naar landen met lagere productiekosten, maar werd niettemin zwaar getroffen door de wereldwijde kredietcrisis in oktober 2008, toen het zijn schuld aan het herstructureren was. Volgens de Ierse autoriteiten had Waterford Crystal, indien het toegang had kunnen krijgen tot extra financiering, zijn schuld kunnen herstructureren, zijn activiteiten kunnen voortzetten en zich op zijn belangrijkste producten kunnen concentreren.
De bedrijven waar de ontslagen vallen, en de werknemers voor wie steun wordt aangevraagd
8. In de aanvraag wordt melding gemaakt van in totaal 538 ontslagen bij Waterford Crystal (512) en drie van zijn leveranciers (Thomas Fennell Engineering Ltd: 8 ontslagen; RPS Engineering Services: 12 ontslagen en Abbey Electric: 6 ontslagen) tijdens de referentieperiode van vier maanden. Nog eens 115 werknemers werden bij Waterford Crystal ontslagen na de referentieperiode. Voor 598 van deze 653 ontslagen werknemers wordt steun aangevraagd.
9. Uitsplitsing van de werknemers voor wie steun wordt aangevraagd:
Categorie Aantal Percentage
Mannen 473 79,1
Vrouwen 125 20,9
EU-burgers 598 100,0
Niet-EU-burgers 0 0,0
15 - 24 jaar 4 0,7
25 - 54 jaar 449 75,1
Ouder dan 54 jaar 145 24,2
Meer dan 72% van de ontslagen werknemers is ouder dan 45 jaar en heeft nooit bij een ander bedrijf dan Waterford Crystal gewerkt.
10. Uitsplitsing per beroepscategorie:
Categorie Aantal Percentage
Handarbeiders 425 71,1
Administratief personeel 41 6,9
Leidinggevende functies 33 5,5
Monteurs 17 2,8
Ingenieurs 8 1,3
Magazijnbedienden 8 1,3
Coördinatoren 7 1,2
Elektriciens 6 1,0
Andere 53 8,9
11. De 8,9% 'andere' behoren tot diverse categorieën, zoals teamleider, analist, ontwerper, vertegenwoordiger van de klantendienst, auditor, accountant, specialisten op financieel gebied en specialisten op IT-gebied.
12. Overeenkomstig artikel 7 van Verordening (EG) nr. 1927/2006 heeft Ierland bevestigd dat een beleid van gelijkheid van mannen en vrouwen en non-discriminatie is toegepast en ook verder zal worden toegepast in de verschillende stadia van de uitvoering van het EFG, en in het bijzonder bij de toegang ertoe.
Beschrijving van het betrokken gebied, de autoriteiten ervan en andere belanghebbenden
13. Waterford is gelegen in de regio Zuidoost volgens de NUTS III-indeling en omvat de graafschappen Carlow, Kilkenny, Wexford, South Tipperary en Waterford. De regio Zuidoost telt 460 820 inwoners. Wat het aantal inwoners betreft, is Waterford de op vier na grootste stad van het land.
14. De belangrijkste betrokken overheidsinstanties:
15. het ministerie van Ondernemingen, Handel en Werkgelegenheid, dat verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van het nationale werkgelegheids- en opleidingsbeleid en voor de nationale financiering. Op operationeel vlak berust de verantwoordelijkheid bij Foras Áiseanna Saothair (FÁS), de nationale dienst voor opleiding en werkgelegenheid;
16. Enterprise Ireland (EI) is de overheidsinstantie die Ierse bedrijven helpt groeien door plaatselijk gecontroleerde bedrijven volgens de onestopshop-formule zowel ontwikkelingsadvies als financiering en ondersteuning te bieden;
17. het ministerie van Onderwijs en Wetenschappen is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het onderwijsbeleid en de nationale financiering van het onderwijs. De operationele verantwoordelijkheid berust bij de Comités voor beroepsonderwijs (Vocational Education Committees (VECs)) wat volwassenenonderwijs betreft, alsook bij een aantal instellingen voor hoger onderwijs, waaronder universiteiten en technologie-instituten;
18. in 1993 zijn in de steden en graafschappen ondernemingsraden (City and County Enterprise Boards (CEB)) opgericht met het oog op de plaatselijke ondersteuning van micro-ondernemingen.
19. Een andere belangrijke stakeholder is het Inter Agency Forum, dat werd opgericht na de ontslagen bij Waterford Crystal om de gevolgen daarvan voor de plaatselijke economie te evalueren. Onder zijn leden telt het forum onder meer de burgemeester, vertegenwoordigers van FÁS, van het ministerie van Sociale Zaken en Gezinsaangelegenheden, van de adviesdienst inzake geldbeheer en budget, van de Ierse belastingdienst, van de ondernemingsraad van de stad en van Waterford Area Partnership, alsook twee vertegenwoordigers van de werknemers en twee vertegenwoordigers van het management van het bedrijf.
Verwachte gevolgen van de ontslagen op de plaatselijke, regionale of nationale werkgelegenheid
20. Ierland voerde aan dat de regio Zuidoost sterker afhankelijk is van industriële activiteiten dan de rest van het land. Daardoor is de regio veel kwetsbaarder voor een economische neergang. In maart 2007 was de industrie goed voor 31,3% van de totale werkgelegenheid in de regio Zuidoost, terwijl het nationale gemiddelde 26,6% bedroeg.
21. Het reeds aanzienlijke banenverlies, dat begin 2009 culmineerde in de 512 ontslagen bij Waterford Crystal, had tot gevolg dat het aandeel van de industrie in de totale werkgelegenheid in de regio tot 26,6% daalde (tegenover een nationaal gemiddelde van 22,1%). Het aantal personen in het 'Live Register' (de werkloosheidsbarometer) in de regio steeg van 52 210 begin januari 2009 tot 65 029 eind juni 2009, hoofdzakelijk door een daling van de productie in bedrijven zoals Waterford Crystal, Bausch & Lomb, Honeywell Turbo Technologies, Snowcream en ABB.
22. De Ierse autoriteiten voerden aan dat Waterford Crystal een aanzienlijke bijdrage tot de plaatselijke economie heeft geleverd. In 2007 had Waterford Crystal 990 werknemers en een jaarlijkse loonlijst van meer dan 47 miljoen euro. Volgens de schattingen veroorzaakt het banenverlies bij Waterford Crystal en zijn leveranciers een vermindering van de gezinsconsumptie met minstens 40 miljoen euro per jaar in de stad Waterford en omgeving, wat op zijn beurt de plaatselijke werkgelegenheid negatief kan beïnvloeden. De sluiting van Waterford Crystal had ook negatieve gevolgen voor het toerisme, aangezien het bezoekerscentrum (Waterford Crystal Visitor Centre) en de fabriek, die jaarlijks ongeveer 320 000 bezoekers aantrokken, niet meer bestaan.
Gecoördineerd pakket van individuele dienstverlening waarvoor financiering wordt aangevraagd, gespecificeerde kostenraming en complementariteit met door de structuurfondsen gefinancierde acties
23. De voorgestelde maatregelen zijn hoofdzakelijk afgestemd op de behoeften van de drie prioritaire groepen, die verschillende onderwijsniveaus hebben. Die maatregelen worden aangevuld met maatregelen die op alle drie de groepen kunnen worden toegepast. Al deze maatregelen vormen samen een gecoördineerd pakket van individuele dienstverlening met het oog op de re-integratie van de werknemers in het arbeidsproces:
24. beroepsvoorlichting door FÁS : groepsbriefings en persoonlijke interviews voor ontslagen werknemers, om de kwalificaties en de functievereisten van de werknemers te inventariseren en informatie te verstrekken over regionale, nationale en Europese vacatures. Ook de behoeften aan bijscholing en opleiding worden geïnventariseerd. Er zal een breed aanbod aan relevante opleidingen komen, en in voorkomend geval zal worden doorverwezen naar onderwijsinstellingen of adviesorganen voor bedrijven in verband met bedrijfsinitiatieven;
25. FÁS-opleiding: plannen voor de toekomst : deze opleiding maakt deel uit van de dienst advies en beroepsvoorlichting van FÁS en omvat het opstellen van een cv, timemanagement, loopbaanbegeleiding, stressmanagement, vaardigheden voor sollicitatiegesprekken en informatie over agentschappen waarmee iemand die een eigen zaak wil opzetten contact moet opnemen;
26. FÁS-opleidingstoelagen : deze toelagen moeten het de werklozen mogelijk maken aan de diverse maatregelen deel te nemen. Een opleidingstoelage omvat een onderhoudstoelage, en in voorkomend geval een reis- en verblijfsvergoeding en een maaltijdvergoeding, voor een voltijdse opleiding van zeven weken;
27. de technische subsidie ter ondersteuning van de werkgelegenheid (Technical Employment Support Grant - TESG) van FÁS : met deze subsidie kunnen ambtenaren van de dienst werkgelegenheid de nodige opleidingen aankopen om ontslagen werknemers te helpen, wanneer FÁS zelf of een andere publieke dienstverlener deze opleiding niet binnen een redelijke termijn of op een passende plaats kan aanbieden;
28. FÁS-opleidingen . FÁS heeft drie prioritaire groepen met verschillende behoeften onderscheiden en heeft voor die groepen modulaire maatregelenpakketten samengesteld:1. ontslagen laaggeschoolde werknemers of ontslagen werknemers in lage functies (76% van de ontslagen werknemers)2. ontslagen halfgeschoolde en halfopgeleide werknemers (20% van de ontslagen werknemers)3. ontslagen hooggeschoolde werknemers (4% van de ontslagen werknemers);
29. maatregelen voor laaggeschoolde werknemers of werknemers in lage functies. Voor deze groep is het risico van langdurige werkloosheid het grootst en is substantiële opleiding nodig. In overleg met het VEC, dat voor volwassenenonderwijs en bijscholing in de stad Waterford verantwoordelijk is, heeft FÁS vastgesteld dat de algemene opleidingen van FÁS en de diensten van het VEC het best voldoen aan de behoeften van deze groep werknemers aan onderwijs en begeleiding. Het gaat daarbij om de volgende maatregelen:- FÁS-computerlessen voor beginners om mensen de nodige vaardigheden, kennis en competenties bij te brengen om een aantal praktische opdrachten met de computer uit te voeren;- FÁS-avondschool voor ontslagen werknemers die zich willen bijscholen. Voor vroegtijdige schoolverlaters onder de ontslagen werknemers, die mogelijk huiverig staan tegenover dagonderwijs, biedt deze formule een instapmogelijkheid in het onderwijssysteem;- het VEC-bijscholingsprogramma (nationaal kwalificatiekader (NQF) niveau 4) omvat de modules communicatie, persoonlijke efficiëntie, IT-vaardigheden en onderzoeksvaardigheden;- de VEC-avondschool (NQF-niveau 5) biedt opleidingen aan in kinderverzorging, assistent voor speciale behoeften, ondersteuning bij gezondheidszorg, bedrijfskunde, make-up, Europees computerrijbewijs, fotografie, sociale studies, muziekindustrie, geluidsengineering en geschreven pers;- het programma van het Waterford Institute of Technology (WIT) voor oudere werknemers met beperkte vaardigheden (NQF-niveau 5) erkent eerder gevolgde leermodules, helpt ontslagen werknemers hun ervaringen in kaart te brengen, zowel wat toelatingscriteria als wat de leerresultaten van programma's en modules betreft, en inventariseert mogelijke kredieten voor modules of delen van programma's;- de plaatselijke dienst voor arbeidsbemiddeling van Waterford (Waterford Local Employment Service - LES) verstrekt opleiding in beroepsvaardigheden aan vier ontslagen werknemers uit het verzorgingsgebied van de stad Waterford;
30. maatregelen voor halfgeschoolde en halfopgeleide werknemers . Het onderwijsniveau van deze werknemers is equivalent aan de NQF-niveaus 4 en 5. Zij kunnen onmiddellijk gebruik maken van de FÁS-opleidingen en -bijscholing. De volgende opleidingen zijn speciaal voor deze groep bedoeld: bestuurder van zware voertuigen voor goederenvervoer, magazijnier, vorkheftruckbestuurder, en inleiding tot de biowetenschappen;
31. maatregelen voor hooggeschoolde werknemers die zich verder willen kwalificeren om van loopbaan te veranderen of om de richting van hun loopbaan te wijzigen. Eén voormalige werknemer van Waterford Crystal kreeg de mogelijkheid om aan de universiteit van Limerick een MBA (master in bedrijfskunde) te volgen. Voorts wordt voorgesteld om de ontslagen werknemers van Waterford Crystal en zijn leveranciers een aantal passende hogere opleidingen (NQF-niveaus 6 - 9) op gebieden zoals IT, bedrijfskunde en engineering aan te bieden teneinde hun inzetbaarheid op de arbeidsmarkt te vergroten. Waterford Crystal was meer dan honderd jaar actief in de stad Waterford en wierf zijn werknemers vooral bij de lagere en middelbare scholen aan. Daardoor en door de hoge gemiddelde leeftijd van de ontslagen werknemers zijn er procentueel weinig werknemers die voor deze begeleidingsmaatregelen voor hooggeschoolde werknemers in aanmerking komen. Na de evaluatie-interviews, de inventarisering van de kwalificaties van de ontslagen werknemers en de door de verstrekkers van onderwijs en opleidingen georganiseerde informatiesessie, werd geschat dat 25 van de ontslagen werknemers die een einddiploma op zak hebben of een hogere opleiding hebben genoten, op dit aanbod zullen ingaan. Om de kansen van werknemers die een hogere opleiding aanvatten te maximaliseren, alsook hun mogelijkheden om de opleiding op dat niveau te blijven volgen en vorderingen te maken, omvatten de maatregelen ook een erkenning van eerder gevolgde leermodules en toelagen om hun deelname te vergemakkelijken;
32. maatregelen ter ondersteuning van de ondernemerszin :- bevordering van ondernemerschap door EI/CEB in de vorm van workshops, presentaties, persoonlijke interviews en informatiedagen speciaal voor ontslagen werknemers die hun eigen zaak willen opzetten;- ondernemerschapsprogramma van EI/CEB: dit omvat een aantal korte programma's, Enterprise Start en Start you own business , die openstaan voor iedereen die zijn eigen zaak wil opzetten;- door EI georganiseerde universitaire bedrijfsprogramma's inzake commercialisering van onderzoek en ontwikkeling (CORD), die gewoonlijk worden gegeven aan mensen die een bedrijf willen oprichten / promotors / onderzoekers die een voltijds hoger bedrijfsplatformprogramma volgen dat door het Waterford Institute of Technology wordt gegeven, op voorwaarde dat zij aan de strikte toelatingscriteria beantwoorden;- steun van CEB voor zelfstandigen, waaronder subsidies die kunnen worden gebruikt voor de aanwerving van personeel voor een bedrijf, voor wie een eigen bedrijf start en als zelfstandige gaat werken, en waarmee minstens één voltijdse baan kan worden gecreëerd;- financiële steun van EI voor start-ups in de vorm van haalbaarheidssubsidies voor wie plannen heeft om een bedrijf op te richten, om na te gaan of er een niche is voor het productaanbod, om het huidige marktpotentieel te valideren en om de plannen goed uit te werken alvorens de laatste hand te leggen aan een investeringsvoorstel.
33. De in de aanvraag vermelde administratieve uitgaven overeenkomstig artikel 3 van Verordening (EG) nr. 1927/2006 dekken activiteiten op het vlak van voorbereiding, beheer en controle, alsook voorlichting en publiciteit.
34. De door de Ierse autoriteiten voorgestelde individuele dienstverlening omvat actieve arbeidsmarktmaatregelen die op grond van artikel 3 van Verordening (EG) nr. 1927/2006 voor financiering in aanmerking komen. De Ierse autoriteiten ramen de totale kosten van deze dienstverlening op 3 865 659 euro en de administratieve uitgaven op 89 500 euro (= 2,26% van het totale bedrag). Van het EFG wordt in totaal een bijdrage van 2 570 853 euro (65% van de totale kosten) gevraagd.
Maatregelen Geschat aantal werknemers voor wie steun wordt aangevraagd Geschatte kosten per betrokken werknemer (in euro's) Totale kosten (EFG en nationale medefinanciering) (in euro's)
Individuele dienstverlening (artikel 3, eerste alinea, van de EFG-verordening)
Beroepsvoorlichting door FÁS 23
FÁS-opleidingen - planning voor de toekomst 76
FÁS-opleidingstoelagen 1 799
TESG (technische subsidie ter ondersteuning van de werkgelegenheid) van FÁS 192 207[3]
FÁS-opleidingen 2 1 010 943[4]
FÁS-avondschool 38
VEC-bijscholingsprogramma (NQF-niveau 4) 1 30
VEC-avondschool (NQF-niveau 5) 1 66
WIT-programma voor oudere werknemers met beperkte vaardigheden (NQF-niveau 5) 3 175
WIT-programma: erkenning van eerder gevolgde opleiding 37
Opleiding georganiseerd door de Waterford Local Employment Service (LES) 325[5]
Master in bedrijfskunde (door TESG gefinancierd) 2 2
Hogere opleidingen – engineering, IT, bedrijfskunde 10 250
Hogere opleidingen – erkenning van eerder gevolgde leermodules 18
Hogere opleidingen - BTEA 8 219
Hogere opleidingen – Beurzen om te voorzien in het levensonderhoud van studenten 12 300
Bevordering van ondernemerschap door EI/CEB 14
Ondernemerschapsprogramma van EI/CEB 1 50
Door EI georganiseerde universitaire bedrijfsprogramma's inzake commercialisering van onderzoek en ontwikkeling (CORD) 30 210
Steun van CEB voor zelfstandigen (subsidies) 20 200
Financiële steun van EI voor start-ups 15 150
Subtotaal individuele dienstverlening 3 865
Technische bijstand voor de implementatie van het EFG (artikel 3, derde alinea, van de EFG-verordening)
Voorbereiding 22
Beheer 14
Voorlichting en publiciteit 40
Controle 13
Subtotaal technische bijstand 89
Totale geraamde kosten 3 955
EFG-bijdrage (65% van de totale kosten) 2 570
35. Ierland bevestigt dat de hierboven beschreven maatregelen complementair zijn met door de structuurfondsen gefinancierde acties. Ierland garandeert eveneens een duidelijk controletraject voor door het EFG gefinancierde activiteiten, zodat voor deze activiteiten geen andere EU-financiering wordt aangevraagd of gebruikt.
Datum/data waarop met individuele dienstverlening aan de getroffen werknemers is begonnen of waarop gepland is daarmee te beginnen
36. Op 11 maart 2009 maakte Ierland ten behoeve van de getroffen werknemers een begin met de individuele dienstverlening van het gecoördineerde pakket, waarvoor een financiële bijdrage van het EFG wordt aangevraagd. Deze datum geldt daarom als het begin van de periode waarin uitgaven voor een eventuele ondersteuning uit het EFG in aanmerking komen.
Wijze waarop de sociale partners zijn geraadpleegd
37. De Ierse autoriteiten hebben verklaard dat FÁS, toen het van de sluiting van Waterford Crystal in kennis werd gesteld, contact heeft opgenomen met de curator om te bespreken welke diensten er beschikbaar zijn en waaraan de werknemers eventueel behoefte hebben. De curator heeft de gegevens van de werknemers verstrekt. FÁS heeft ook onmiddellijk de vakbond Unite Trade union over zijn maatregelen ingelicht. Het Inter Agency Forum, dat door de gemeenteraad van Waterford werd opgericht, evalueert momenteel de gevolgen van de ontslagen voor de regio. In het forum hebben vertegenwoordigers van zowel sociale partners als van overheidsinstanties zitting. Met hun mening zal rekening worden gehouden bij de ontwikkeling en uitvoering van het maatregelenpakket.
38. De Ierse autoriteiten hebben bevestigd dat aan de voorschriften van de nationale en EU-wetgeving betreffende collectieve ontslagen is voldaan.
Informatie over acties die volgens de nationale wet of collectieve overeenkomsten verplicht zijn
39. In verband met de criteria van artikel 6 van Verordening (EG) nr. 1927/2006 hebben de Ierse autoriteiten in de aanvraag:
40. bevestigd dat de financiële bijdrage van het EFG niet in de plaats komt van maatregelen die krachtens de nationale wetgeving of collectieve arbeidsovereenkomsten onder de verantwoordelijkheid van ondernemingen vallen;
41. aangetoond dat de maatregelen ten doel hebben steun te verlenen aan individuele werknemers en niet worden gebruikt om ondernemingen of sectoren te herstructureren;
42. bevestigd dat voor de in de punten 14 en 16 vermelde subsidiabele maatregelen geen steun uit andere EU-financieringsinstrumenten wordt ontvangen.
Beheers- en controlesystemen
43. Ierland heeft de Commissie ervan in kennis gesteld dat de financiële bijdragen zullen worden beheerd en gecontroleerd door dezelfde autoriteiten en organen die in Ierland belast zijn met de uitvoering en de controle van de financiering door het Europees Sociaal Fonds (ESF). Bijgevolg wordt het ministerie van Ondernemingen, Handel en Werkgelegenheid de beheersautoriteit, en komt er binnen het ministerie een afzonderlijke certificerende instantie en auditautoriteit.
Financiering
44. Op grond van de aanvraag van Ierland bedraagt de voorgestelde bijdrage uit het EFG aan het gecoördineerd pakket van individuele dienstverlening 2 570 853 euro (65% van de totale kosten). De Commissie heeft haar voorstel voor een bijdrage uit het fonds gebaseerd op de informatie van Ierland.
45. Gezien het beschikbare maximumbedrag aan bijdragen uit het EFG ingevolge artikel 10, lid 1, van Verordening (EG) nr. 1927/2006, alsook de mogelijkheden tot herschikking van de kredieten, stelt de Commissie voor om uit het EFG het hierboven vermelde totale bedrag beschikbaar te stellen, dat zal worden toegewezen in het kader van rubriek 1a van de financiële vooruitzichten.
46. Het voorgestelde bedrag van de financiële bijdrage laat meer dan 25% van het jaarlijkse maximumbedrag van het EFG beschikbaar voor toewijzingen tijdens de laatste vier maanden van het jaar, zoals voorgeschreven bij artikel 12, lid 6, van Verordening (EG) nr. 1927/2006.
47. Met haar voorstel om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen, leidt de Commissie de vereenvoudigde trialoogprocedure in, zoals voorgeschreven in punt 28 van het Interinstitutioneel Akkoord van 17 mei 2006, om van de twee takken van de begrotingsautoriteit de instemming te verkrijgen betreffende de noodzaak van het fonds gebruik te maken en betreffende het vereiste bedrag. De Commissie verzoekt de eerste tak van de begrotingsautoriteit die op het passende politieke niveau overeenstemming bereikt over het ontwerp-voorstel voor een beschikbaarstelling uit het fonds, de andere tak en de Commissie van zijn voornemens op de hoogte te brengen. Indien één van de twee takken van de begrotingsautoriteit het niet met het voorstel eens is, wordt een formele trialoogvergadering bijeengeroepen.
48. De Commissie presenteert afzonderlijk een voorstel tot overschrijving om in de begroting voor 2010 specifieke vastleggings- en betalingskredieten op te nemen, zoals voorgeschreven in punt 28 van het Interinstitutioneel Akkoord van 17 mei 2006.
Alternatieve bronnen van betalingskredieten
De praktijk die tot nu toe werd toegepast, bestond erin de nodige betalingskredieten uit de ESF-begroting te betrekken, gezien de affiniteit van de beleidsgebieden en het feit dat de vereiste jaarlijkse betalingskredieten voor het EFG tot nu toe om en bij de 1% van die van het ESF bedroegen. Het Europees Parlement betwist echter deze manier van handelen en voert aan dat zo begrotingsmiddelen worden onttrokken aan een instrument (het ESF) dat voor het Europees Parlement prioritair is. Het verzoekt de Commissie een beroep te doen op andere bronnen. Zo vroeg in het begrotingsjaar zijn dergelijke alternatieve bronnen moeilijk te vinden.
Om bij toekomstige EFG-aanvragen aan dit verzoek te voldoen, is de Commissie evenwel bereid, indien mogelijk en redelijk en wanneer dat de behandeling van het overschrijvingsverzoek niet dreigt te vertragen, alternatieve bronnen voor betalingskredieten te zoeken.