Toelichting bij COM(2010)441 - Algemene werking van de officiële controles in de lidstaten op het gebied van voedselveiligheid, diergezondheid en dierenwelzijn en plantgezondheid

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

52010DC0441

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD over de algemene werking van de officiële controles in de lidstaten op het gebied van voedselveiligheid, diergezondheid en dierenwelzijn en plantgezondheid /* COM (2010) 0441 final */


[afbeelding - zie origineel document] EUROPESE COMMISSIE

2.

Brussel, 25.8.2010


COM(2010) 441 definitief

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

over de algemene werking van de officiële controles in de lidstaten op het gebied van voedselveiligheid, diergezondheid en dierenwelzijn en plantgezondheid

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

over de algemene werking van de officiële controles in de lidstaten op het gebied van voedselveiligheid, diergezondheid en dierenwelzijn en plantgezondheid

1.

Achtergrond



Artikel 44, lid 1 van Verordening (EG) nr. 882/2004 i ("de controleverordening levensmiddelen en diervoeders") verplicht de lidstaten om elk jaar een verslag aan de Commissie voor te leggen over de tenuitvoerlegging van hun in overeenstemming met artikel 41 van de verordening vastgestelde meerjarige nationale controleplannen. De verordening bepaalt dat deze verslagen de volgende elementen moeten bevatten:

a) alle wijzigingen die zijn aangebracht in de meerjarige nationale controleplannen om rekening te houden met onder meer nieuwe wettelijke bepalingen, nieuwe risicopatronen, nieuwe wetenschappelijke bevindingen en de resultaten van eerdere controles;

(b) de resultaten van de controles en audits die in het voorgaande jaar overeenkomstig de voorschriften van het meerjarig nationale controleplan zijn verricht;

(c) de soort en het aantal overtredingen dat bij de controles is vastgesteld;

(d) de maatregelen om ervoor te zorgen dat de meerjarige nationale controleplannen doeltreffend ten uitvoer worden gelegd, met inbegrip van maatregelen met het oog op de handhaving en de resultaten daarvan.

In dit verband moet ook melding worden gemaakt van de aanvullende bepalingen van artikel 7 van Verordening (EG) nr. 882/2004 met betrekking tot de noodzaak dat de lidstaten hun controleactiviteiten uitvoeren met een hoog niveau van transparantie.

Artikel 44, leden 4 en 6, van de verordening bepaalt dat de Commissie jaarlijks een verslag aan het Europees Parlement en de Raad over de algemene werking van de officiële controles in de lidstaten dient voor te leggen in het licht van:

(a) de door de lidstaten ingediende jaarverslagen,

(b) de in de lidstaten uitgevoerde EU-audits en -inspecties, en

(c) alle overige relevante informatie.

Dit verslag kan, indien nodig, aanbevelingen bevatten betreffende mogelijke verbeteringen van de officiële controle- en auditsystemen in de lidstaten, specifieke controlemaatregelen met betrekking tot sectoren of activiteiten of gecoördineerde plannen om vraagstukken van bijzonder belang aan te pakken.

Het belangrijkste doel van het jaarverslag van de Commissie is een overzicht te bieden van de wijze waarop de bevoegde autoriteiten in de lidstaten officiële controles uitvoeren om de naleving van de levensmiddelenwetgeving (in de breedste zin van het woord, dus niet alleen de voorschriften inzake de veiligheid van levensmiddelen en diervoeders, maar ook die inzake diergezondheid en dierenwelzijn en – tot op zekere hoogte – plantgezondheid). De Commissie is van mening dat dit verslag ook enkele essentiële indicatoren moet bevatten van de controleactiviteiten die de lidstaten op de verschillende betrokken gebieden in de hele voedselketen hebben uitgevoerd en van de bevindingen en resultaten daarvan.

In dit eerste verslag wordt aandacht besteed aan de volgende doelstellingen:

- een eerste doorlichting van de gegevens en informatie over officiële controles waarover de Commissie op dit moment beschikt, waaronder een analyse van de gegevens en informatie uit de eerste jaarverslagen die de lidstaten overeenkomstig artikel 44, lid 1, aan de Commissie hebben voorgelegd;

- de presentatie van enkele initiële conclusies over de wijze waarop het huidige systeem voor de verslaglegging door de lidstaten kan worden verbeterd.

De Commissie is van plan discussies met de lidstaten te starten over de onderwerpen die in dit verslag aan de orde komen, en specifiek over de wijze waarop de verzameling en behandeling van gegevens over officiële controles kan worden gerationaliseerd en gestroomlijnd. Ook is de Commissie van plan om samen met de lidstaten te bekijken hoe de stand van zaken is bij de tenuitvoerlegging van artikel 7 van Verordening (EG) nr. 882/2004 met betrekking tot de noodzaak dat de lidstaten hun controleactiviteiten uitvoeren met een hoog niveau van transparantie. In deze discussies moet aandacht worden besteed aan de wijze waarop de rationalisatie en stroomlijning van de jaarverslagen de lidstaten kan helpen om een hoog niveau van transparantie in hun controleactiviteiten te bereiken, zoals in artikel 7 wordt voorgeschreven.

3.

2. Jaarverslagen van de lidstaten


De controleverordening levensmiddelen en diervoeders is op 1 januari 2006 in werking getreden. Het eerste jaarverslag dat de lidstaten moesten indienen, had betrekking op hun controleactiviteiten in het jaar 2007. De termijn voor de indiening was 1 juli 2008. Met uitzondering van één lidstaat werd van alle lidstaten een verslag ontvangen.

De verslagen werden in de tweede helft van 2008 of begin 2009 door de Commissie ontvangen. Elk verslag werd beoordeeld op basis van zes elementen, waarmee in grote lijnen de aanbevolen structuur voor verslagen is gevolgd die is aangegeven in de (niet-bindende) richtsnoeren van de Commissie, als vastgesteld in Beschikking 2008/654/EG i van de Commissie:

resultaten van de controles

analyse van de niet-naleving

maatregelen naar aanleiding van gevallen van niet-naleving

nationale auditsystemen

maatregelen om ervoor te zorgen dat de controleautoriteiten beter functioneren

maatregelen om de naleving door exploitanten van levensmiddelenbedrijven te verbeteren

De Commissie betuigt haar erkentelijkheid voor de aanzienlijke inspanningen die de lidstaten zich hebben getroost om hun eerste jaarverslagen in het kader van de verordening op te stellen. Over het algemeen werd in de jaarverslagen de door de verordening vereiste informatie verstrekt. De aard, de gedetailleerdheid en de kwaliteit van de informatie liepen echter sterk uiteen. Bovendien waren dit de eerste verslagen die de lidstaten krachtens artikel 44 moesten indienen. Daarom is de bijdrage die deze informatie kan leveren aan het eerste verslag van de Commissie over de algemene werking van de officiële controles beperkt. Deze situatie moet ook worden bekeken in het licht van de informatie die al is verkregen bij controles die de EU heeft uitgevoerd krachtens artikel 45 van Verordening (EG) nr. 882/2004, of van andere relevante informatie waarover de Commissie beschikt, zoals de sectorale verslagen die op grond van andere bepalingen van de EU-wetgeving door de lidstaten zijn ingediend.

Hieronder volgt een samenvatting van de belangrijkste resultaten van de analyse van de door de Commissie ontvangen verslagen. Voor de meeste lidstaten bestonden de jaarverslagen uit compilaties van en/of verwijzingen naar verslagen van de verschillende nationale autoriteiten die verantwoordelijk zijn voor respectievelijk levensmiddelen van plantaardige oorsprong, levensmiddelen van dierlijke oorsprong, diervoeders, diergezondheid, dierenwelzijn en plantgezondheid, hoewel de in de richtsnoeren van de Commissie beschreven algemene aanpak daarbij niet altijd werd gevolgd. De kwaliteit van de verstrekte informatie varieerde sterk, afhankelijk van de verantwoordelijke controleautoriteit. In de samenvatting worden enkele verbeteringen aangegeven om te bereiken dat de richtsnoeren van de Commissie beter in aanmerking worden genomen. De samenvatting moet daarom in deze context worden gelezen.

4.

Resultaten van de controles


In de meeste verslagen werden gegevens verstrekt over het aantal en de soort inspecties, monsternemingen en analyses die zijn uitgevoerd, hoewel de gedetailleerdheid, de bundeling en de algehele kwaliteit van de gegevens sterk verschilden. Gewoonlijk werd informatie over de controles per sector, per productiefase of per gevaar/ziekte verstrekt, maar met een verschillend niveau van gedetailleerdheid en verschillen in de manier waarop de gegevens waren gestructureerd en gepresenteerd.

5.

Analyse van de niet-naleving


Over het algemeen werd geen of onvolledige informatie verstrekt over de soort en het aantal vastgestelde gevallen van niet-naleving.

6.

Maatregelen naar aanleiding van gevallen van niet-naleving


De doeltreffendheid van de handhavingsmaatregelen in de loop der tijd hangt af van het scala en de consistentie van de corrigerende maatregelen en van de handhavingsinstrumenten die worden gebruikt om naleving af te dwingen – welke waarschuwingen worden verstrekt of aanbevelingen worden gedaan, welke boetes worden opgelegd, welke sluitingen, vervoersbeperkingen, vernietigingsmaatregelen worden opgelegd en welke wettelijke procedures worden gestart. Al met al was de informatie die in dit kader werd ontvangen beperkt, en als informatie werd verstrekt, varieerden de reikwijdte en de gedetailleerdheid van de gegevens sterk tussen de verschillende lidstaten.

7.

Nationale auditsystemen


Artikel 4, lid 6, van de verordening legt de autoriteiten in de lidstaten de belangrijke verplichting op om hun eigen audits uit te voeren om ervoor te zorgen dat aan de voorschriften van de verordening wordt voldaan. De Commissie heeft in september 2006 richtsnoeren gegeven voor de organisatie van de nationale auditsystemen (Beschikking 2006/677/EG i van de Commissie). In de verordening wordt bepaald dat in de jaarverslagen van de lidstaten verslag moet worden gedaan van de resultaten van de in het voorgaande jaar uitgevoerde audits. Op enkele uitzonderingen na waren de in dit verband verstrekte gegevens onvolledig. Erkend moet echter worden dat veel lidstaten zich bij het opstellen van hun verslagen over 2007 pas in de eerste fasen van het opzetten van een auditsysteem bevonden.

8.

Maatregelen om ervoor te zorgen dat de controleautoriteiten beter functioneren


In het kader van deze rubriek werd de lidstaten verzocht om verslag te doen van de maatregelen die zij in 2007 hadden genomen om ervoor te zorgen dat de controleautoriteiten zelf beter zouden gaan functioneren. Afgezien van informatie over opleidingen en routineprocedures verstrekten de lidstaten weinig significante informatie over dit onderwerp, enkele uitzonderingen daargelaten.

9.

Maatregelen om de naleving door exploitanten van levensmiddelenbedrijven te verbeteren


In dit kader werd de lidstaten verzocht om informatie te verstrekken over de maatregelen die zij hadden genomen om de naleving door de verschillende actoren in de voedselketen te verbeteren door middel van voorlichting, advies, opleidingen, enzovoort. In de praktijk werd hierover zeer weinig informatie verstrekt, en als überhaupt informatie werd verstrekt, varieerden de gedetailleerdheid en de inhoud van de gegevens sterk tussen de verschillende lidstaten.

10.

3. Door de Commissie uitgevoerde audits en inspecties in de lidstaten en naar aanleiding daarvan door de Commissie genomen maatregelen


Het Voedsel- en Veterinair Bureau (VVB) van het directoraat-generaal Gezondheid en consumenten voert audits en inspecties uit om te controleren of de wetgeving inzake diervoeders en levensmiddelen en de voorschriften inzake diergezondheid en dierenwelzijn en plantgezondheid worden nageleefd en of de nationale officiële controles op deze gebieden worden uitgevoerd conform de EU-wetgeving.

Het VVB stelt elk jaar een inspectieprogramma op waarin prioritaire gebieden worden vastgesteld en prioritaire landen worden geselecteerd. Deze programma’s worden gepubliceerd op de website van het directoraat-generaal Gezondheid en consumenten i. Om ervoor te zorgen dat het programma actueel en relevant blijft, wordt het programma in het midden van het jaar opnieuw bekeken. Het kan bijvoorbeeld nodig zijn om nieuwe inspecties te programmeren naar aanleiding van nieuwe opkomende risico’s, zoals uitbraken van ziekten. Deze nieuwe inspecties worden in de herziene inspectieprogramma’s opgenomen.

De bevindingen van elke audit en inspectie worden uiteengezet in een verslag, tezamen met de conclusies en de aanbevelingen om de geconstateerde tekortkomingen aan te pakken. De bevoegde autoriteiten van het bezochte land krijgen de kans om opmerkingen in te dienen over het ontwerpverslag. Het VVB doet aanbevelingen aan deze autoriteiten om eventuele tijdens de inspecties aan het licht gekomen tekortkomingen te verhelpen. Vervolgens wordt de autoriteiten verzocht om een ‘actieplan’ op te stellen waarin wordt beschreven hoe zij de aanbevelingen ter harte hebben genomen of van plan zijn dat te doen. De Commissie evalueert het actieplan en monitort systematisch de tenuitvoerlegging van de maatregelen door middel van een aantal follow-upactiviteiten: algemene follow-upbezoeken, waarbij het VVB en de autoriteiten van de lidstaat bijeenkomen om de voortgang bij de tenuitvoerlegging van de aanbevelingen in die lidstaat te bespreken, vervolginspecties en/of -audits op de betrokken gebieden, verzoeken om schriftelijke verslagen, en bilaterale bijeenkomsten op hoog niveau bij overkoepelende of aanhoudende problemen.

Wanneer de omstandigheden dit vereisen, kan de Commissie wettelijke actie ondernemen. Dit kan twee vormen aannemen: nood- of vrijwaringsmaatregelen op basis van een passende rechtsgrondslag i, of inbreukprocedures. Wanneer tijdens een inspectie een onmiddellijke bedreiging van de volks-, dier- of plantgezondheid wordt geconstateerd, kan de Commissie nood- of vrijwaringsmaatregelen nemen. Deze kunnen wettelijke actie omvatten om de handel in of de invoer van diervoeders, levensmiddelen, dieren en planten of daarvan afgeleide producten te voorkomen. Bovendien kan de Commissie, wanneer een bevoegde autoriteit verzuimt om voldoende corrigerende maatregelen te nemen, een inbreukprocedure tegen de desbetreffende lidstaat starten.

Op deze manier monitort en controleert de Commissie ter plaatse in de lidstaten of deze de wetgeving inzake diervoeders en levensmiddelen en de voorschriften inzake diergezondheid en dierenwelzijn en plantgezondheid naleven, en indien nodig neemt de Commissie passende maatregelen om de volks-, dier- of plantgezondheid te beschermen tegen risico’s en/of om de naleving van de desbetreffende wetgeving en voorschriften te waarborgen. Daarnaast verstrekt de Commissie belanghebbende partijen en burgers door de publicatie van de inspectieverslagen en de actieplannen van de lidstaten en regelmatig geactualiseerde landenprofielen een beter inzicht in de wijze waarop de controle-instanties in elke lidstaat hun taak uitvoeren om de correcte toepassing van de wet op dit gebied te waarborgen en indien nodig af te dwingen.

Zoals bepaald in artikel 45, lid 4, van de controleverordening levensmiddelen en diervoeders, wordt jaarlijks een verslag van deze activiteiten opgesteld en gepubliceerd. Hierin worden de algemene resultaten van de audits en inspecties voor het desbetreffende jaar gedetailleerd beschreven. De verslagen over 2007 en 2008 zijn aan het Parlement en de Raad voorgelegd en zijn reeds gepubliceerd. Deze verslagen kunnen worden geraadpleegd op de Europa-website i. In de verslagen wordt een beschrijving gegeven van de belangrijkste problemen die tijdens de in het desbetreffende jaar uitgevoerde audits en inspecties zijn geconstateerd en de maatregelen die naar aanleiding daarvan zijn genomen. Daarnaast produceert het VVB nog andere verslagen, zoals algemene overzichten waarin de resultaten van een reeks inspecties in een aantal lidstaten met betrekking tot hetzelfde onderwerp worden samengevat.

In 2007 (het jaar waarop de in punt 2 hierboven bedoelde verslagen van de lidstaten betrekking hebben) had het VVB 260 inspecties gepland. Hiervan werden er 209 uitgevoerd. 63 inspecties werden om verschillende redenen uit het programma genomen. Daarnaast werden 43 nieuwe inspecties uitgevoerd. Het totale aantal uitgevoerde inspecties bedroeg bijgevolg 252, waarvan er 159 in de lidstaten plaatsvonden, 12 in kandidaat-lidstaten i en 81 in derde landen i. Een inspectie door het VVB kan een aantal verschillende en elkaar overlappende doelstellingen hebben. Elke doelstelling wordt ingedeeld in een van de volgende vier brede gebieden: voedselveiligheid, diergezondheid, dierenwelzijn en plantgezondheid. In 2007 had 70 % van de inspecties betrekking op voedselveiligheid. Volgens de “van boer tot bord”-benadering hebben veel voedselveiligheidsinspecties echter ook betrekking op een aantal elementen van diergezondheid en dierenwelzijn. Een volledige lijst van alle landen waar in 2007 inspecties hebben plaatsgevonden en de onderwerpen van deze inspecties wordt gepresenteerd in bijlage 2 bij het verslag over 2007.

De bevindingen en aanbevelingen van de in 2007 uitgevoerde inspecties en audits waren grotendeels van dien aard dat zij in het hierboven beschreven follow-upproces konden worden gevolgd. Tijdens geen enkele in de lidstaten uitgevoerde audit of inspectie werd een onmiddellijke bedreiging voor de volks-, dier- of plantgezondheid geconstateerd die zo ernstig was dat de Commissie nood- of vrijwaringsmaatregelen moest nemen. Aangezien de dagelijkse tenuitvoerlegging van de relevante wetgeving echter een taak van de bevoegde autoriteiten van de lidstaten is, worden veruit de meeste corrigerende maatregelen op dit niveau genomen. Vier inspecties richtten zich op de follow-up van meer ernstige tekortkomingen in de controles die verband hielden met lopende inbreukprocedures tegen lidstaten.

De details van de bevindingen en de getroffen maatregelen voor 2007 zijn te vinden in het verslag zelf, dat kan worden gedownload van de Europa-website i.

Tot slot initieerde het VVB in 2007 een reeks 'algemene audits', zoals vastgesteld in artikel 45 van de controleverordening levensmiddelen en diervoeders. Deze reeks audits, die alle lidstaten omvat, zal in 2011 worden voltooid. Het doel van de algemene audits is na te gaan of de officiële controles over het algemeen overeenkomstig de EU-wetgeving en op basis van de meerjarige nationale controleplannen i worden uitgevoerd. Na voltooiing van deze reeks audits zal de Commissie over een breed overzicht van de algemene toepassing van de officiële controles in de lidstaten beschikken.

11.

4. Andere bronnen van informatie over controles in de lidstaten


Ook andere bronnen worden gebruikt om de Commissie te voorzien van informatie en gegevens over de werking van de nationale controlesystemen in de lidstaten.

12.

Sectorspecifieke verslaglegging


In de loop der jaren, naarmate het corpus aan wetgeving over voedselveiligheid, diergezondheid en dierenwelzijn en plantgezondheid werd uitgebreid, zijn ook de eisen aan de lidstaten om regelmatig verslag te doen van de tenuitvoerlegging van de wetgeving uitgebreid. In deze verslagen wordt uitvoerige, soms gedetailleerde informatie gegeven over hoe de verschillende controlesystemen van de lidstaten functioneren en welke resultaten zij opleveren. Ook wordt informatie verstrekt die de Commissie kan gebruiken bij de evaluatie van de gevolgen van de bestaande wetgeving of bij het overwegen van aanpassingen of wijzigingen van die wetgeving.

Het genereren van de onderliggende gegevens en het opstellen van de verslagen, met verschillende formaten en verslagleggingsfrequenties voor de afzonderlijke sectoren, brengt aanzienlijke lasten mee voor de nationale autoriteiten in de lidstaten. Bovendien moet de Commissie substantiële middelen uittrekken voor de vertaling en analyse van de verslagen.

Op basis van deze nationale verslagen stelt de Commissie op haar beurt een aantal sectorale verslagen op, die zij ook publiceert, waarin zij een beeld schetst van de stand van zaken bij de tenuitvoerlegging van bepaalde aspecten van de EU-wetgeving die van toepassing zijn op de voedselketen en die in enkele gevallen specifieke gegevens bevatten over de officiële controles op de betrokken gebieden en de resultaten daarvan.

Enkele van de meest relevante verslagen zijn: het jaarverslag over het monitoren en testen van herkauwers op de aanwezigheid van overdraagbare spongiforme encefalopathieën (TSE’s), het samenvattend verslag over trends en bronnen van zoönoses, zoönoseverwekkers en uitbraken van door voedsel overgedragen zoönoses in de Europese Unie (opgesteld door de Europese Autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA)), en het jaarlijkse monitoringverslag over residuen van bestrijdingsmiddelen in de EU.

Een lijst van gepubliceerde verslagen is opgenomen in de bijlage bij dit verslag.

13.

Verslaglegging tijdens de vergaderingen van het Permanent Comité voor de voedselketen en de diergezondheid


Ook tijdens vergaderingen van het Permanent Comité voor de voedselketen en de diergezondheid presenteren de lidstaten verslagen over de werking van de controles. Dit kunnen routineverslagen over de incidentie en controle van door voedsel overdragen ziekten, dierziekten of plantziekten zijn, maar zij kunnen ook betrekking hebben op recente uitbraken en de naar aanleiding daarvan genomen maatregelen. Deze verslagen vormen een andere belangrijke informatiebron voor de Commissie om te beoordelen hoe de controles in de lidstaten functioneren. De afgelopen jaren heeft de Commissie er een gewoonte van gemaakt om deze presentaties op de website van de Commissie te publiceren, tezamen met de notulen van deze vergaderingen.

Ook stelt de Commissie voor enkele gebieden compilaties van deze verslagen op, die zij publiceert via het Permanent Comité[11].

14.

Snelle-waarschuwingssystemen en andere verslagleggingsinstrumenten


De bestaande snelle-waarschuwingssystemen voor de veiligheid van levensmiddelen en diervoeders (Rapid Alert System for Feed and Food – RASFF), voor uitbraken van dierziekten (Animal Disease Notification System - ADNS) en voor uitbraken van plantziekten (Europhyt) zijn belangrijke instrumenten om snel te kunnen reageren op noodsituaties en opkomende risico’s en zijn een bron van informatie over het patroon dat risico’s en ziekten volgen naarmate zij zich ontwikkelen in de voedselketen. De gegevens die deze systemen opleveren kunnen een belangrijke indicator vormen voor de tekortkomingen in de naleving van de vastgestelde veiligheidsnormen. De gedetailleerde resultaten van deze snelle-waarschuwingssystemen voor voedselveiligheid en dierziekten worden elk jaar samengevat in de jaarverslagen over het RASFF i en het ADNS i, die worden gepubliceerd op de website van de Commissie. De Commissie is voornemens om met ingang van 2010 een vergelijkbaar jaarverslag op stellen over de werking van Europhyt, het kennisgevingsinstrument voor uitbraken van plantziekten. TRACES, het systeem dat de uitwisseling van informatie tussen de Commissie en de lidstaten over de op dieren en dierproducten (binnenlandse producten en importen uit derde landen) uitgevoerde controles mogelijk maakt, is een andere belangrijke bron van gegevens, niet alleen over het volume van het handelsverkeer van de betrokken goederen, maar ook over de uitgevoerde officiële veterinaire controles.

15.

5. Conclusie


De Commissie baseert haar beoordeling van de doelmatigheid van de controlesystemen in de lidstaten op de informatie en de gegevens die zij via alle hierboven beschreven kanalen van de lidstaten ontvangt. De Commissie is van mening dat de lidstaten adequaat hebben gereageerd op de zwakke punten die vooral bij de inspecties van het VVB of naar aanleiding van individuele klachten in de controles zijn vastgesteld. Wanneer dit niet het geval is, heeft de Commissie alle maatregelen tot haar beschikking om de naleving van de eisen van de EU-wetgeving af te dwingen, tot en met het inleiden van inbreukprocedures, indien nodig. Een samenvatting van de door de Commissie ontvangen en onderzochte klachten die betrekking hebben op de wetgeving inzake de voedselketen wordt gegeven in het jaarverslag van de Commissie over de toepassing van de EU-wetgeving i.

Dit overzicht van de verschillende informatiebronnen van de Commissie met betrekking tot de werking van de controles in de lidstaten laat echter zien dat er een aantal voor verbetering vatbare punten bestaat op het gebied van de verzameling, de overdracht en de analyse van informatie over de tenuitvoerlegging van de wetgeving inzake de voedselketen, en in het bijzonder op het gebied van de officiële controles, alsmede met betrekking tot de vraag waar de productie en de behandeling van de gegevens kunnen worden vereenvoudigd en de presentatie van de gegevens kan worden gestroomlijnd en relevanter kan worden gemaakt. Een gemakkelijkere toegang tot en de beschikbaarheid van vergelijkbare gegevens zal zowel de nationale autoriteiten als de Commissie in staat stellen om efficiënter te werken en tegelijkertijd de burgers de volledige garantie te geven dat de controlesystemen alomvattend, robuust en effectief zijn.

De Commissie is derhalve voornemens om, in nauwe samenwerking met de lidstaten, te onderzoeken welke maatregelen kunnen worden genomen om de verzameling, analyse en presentatie van informatie over de controles op het niveau van de EU efficiënter en omvattender te maken, en in het bijzonder om te onderzoeken:

1. hoe de verslagleggingseisen die op dit moment door de EU-wetgeving aan de lidstaten worden gesteld kunnen worden vereenvoudigd en gestroomlijnd, onder meer door het schrappen van doublures en overbodige informatie en het gebruik van gestandaardiseerde modellen voor kwantitatieve gegevens die de behoefte aan vertalingen uit de verschillende officiële talen van de EU substantieel kunnen verminderen;

2. hoe het grote potentieel voor de elektronische overdracht en analyse van gegevens door het gebruik van internet volledig kan worden benut om de beoogde vereenvoudiging en standaardisering te verwezenlijken en de lasten van het genereren, verzamelen en overdragen van aan de controles gerelateerde gegevens te verminderen, met passende input en bijstand van Eurostat;

3. hoe de vereenvoudiging en standaardisering van de verslagleggingseisen de lidstaten kunnen helpen om te voldoen aan de in artikel 7 van de controleverordening levensmiddelen en diervoeders vastgestelde verplichting om ervoor te zorgen dat hun activiteiten worden uitgevoerd met 'een hoog niveau van transparantie', en meer specifiek dat het publiek toegang wordt gegeven tot informatie over de controleactiviteiten van de bevoegde autoriteiten en de doelmatigheid daarvan.

16.

BIJLAGE


LIJST VAN GEPUBLICEERDE SECTORALE VERSLAGEN VAN DE COMMISSIE OVER DE TENUITVOERLEGGING VAN DE WETGEVING INZAKE DIERVOEDERS EN LEVENSMIDDELEN EN DE VOORSCHRIFTEN INZAKE DIERGEZONDHEID EN DIERENWELZIJN EN PLANTGEZONDHEID

Verslag Rechtsgrondslag Publicatie

Jaarverslag over het monitoren en testen van herkauwers op de aanwezigheid van overdraagbare spongiforme encefalopathieën (TSE’s) in de EU Artikel 6, lid 4, van Verordening (EG) nr. 999/2001 van het Europees Parlement en de Raad van 22 mei 2001 houdende vaststelling van voorschriften inzake preventie, bestrijding en uitroeiing van bepaalde overdraagbare spongiforme encefalopathieën ec.europa.eu/food/food/biosafety/tse_bse

Samenvattend verslag over trends en bronnen van zoönoses, zoönoseverwekkers en uitbraken van door voedsel overgedragen zoönoses in de Europese Unie Artikel 9, lid 2, van Richtlijn 2003/99/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 november 2003 inzake de bewaking van zoönoses en zoönoseverwekkers en houdende wijziging van Beschikking 90/424/EEG van de Raad en intrekking van Richtlijn 92/117/EEG van de Raad (opgesteld door de EFSA in samenwerking met het Europees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding (ECDC)) www.efsa.europa.eu/en/press/news/zoonoses100128

Jaarverslag over het snelle-waarschuwingssysteem voor levensmiddelen en voedselveiligheid (RASFF) Artikel 50 van Verordening (EG) nr. 178/2002 van het Europees Parlement en de Raad van 28 januari 2002 tot vaststelling van de algemene beginselen en voorschriften van de levensmiddelenwetgeving, tot oprichting van een Europese Autoriteit voor voedselveiligheid en tot vaststelling van procedures voor voedselveiligheidsaangelegenheden ec.europa.eu/food/food/rapidalert

Jaarlijks monitoringverslag over residuen van bestrijdingsmiddelen in de EU Artikel 32 van Verordening (EG) nr. 396/2005 van het Europees Parlement en de Raad van 23 februari 2005 tot vaststelling van maximumgehalten aan bestrijdingsmiddelenresiduen in of op levensmiddelen en diervoeders van plantaardige en dierlijke oorsprong en houdende wijziging van Richtlijn 91/414/EG van de Raad (opgesteld door de EFSA) ec.europa.eu/food/fvo/specialreports www.efsa.europa.eu/en/scdocs/doc%20Residue_en.pdf

Jaarverslag over de behandeling van voedsel met ioniserende straling Artikel 7, lid 3, van Richtlijn 1999/2/EG van het Europees Parlement en de Raad van 22 februari 1999 betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten inzake de behandeling van voedsel en voedselingrediënten met ioniserende straling ec.europa.eu/food/food/biosafety/irradiation //

Werkdocument van de diensten van de Commissie over de tenuitvoerlegging van de nationale plannen voor de monitoring van residuen in de lidstaten Artikel 8 van Richtlijn 96/23/EG van de Raad van 29 april 1996 inzake controlemaatregelen ten aanzien van bepaalde stoffen en residuen daarvan in levende dieren en in produkten daarvan en tot intrekking van de Richtlijnen 85/358/EEG en 86/469/EEG en de Beschikkingen 89/187/EEG en 91/664/EEG ec.europa.eu/food/food/chemicalsafety/residues

Verslag van de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad over de toepassing van artikel 9 van Richtlijn 89/398/EEG betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten inzake voor bijzondere voeding bestemde levensmiddelen Artikel 9 van Richtlijn 89/398/EEG van 3 mei 1989 betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten inzake voor bijzondere voeding bestemde levensmiddelen ec.europa.eu/food/food/labellingnutrition

Samenvatting van de Commissie van de door de lidstaten ingediende kwartaalverslagen over de tenuitvoerlegging van het programma voor aviaire influenza bij pluimvee en in het wild levende vogels, met inbegrip van alle tijdens de bewaking verkregen positieve en negatieve resultaten van zowel serologische als virologische onderzoeken Artikel 19, lid 1, onder d), van Beschikking 2006/875/EG van de Commissie en artikel 9, lid 1, onder d), van Beschikking 2006/876/EG van Commissie tot goedkeuring van de door Bulgarije en Roemenië voor het jaar 2007 ingediende programma’s voor de uitroeiing en bewaking van dierziekten en van bepaalde TSE’s en ter preventie van zoönoses. Voor pluimvee: ec.europa.eu/food/animal/diseases/controlmeasures Voor in het wild levende vogels: ec.europa.eu/food/animal/diseases/controlmeasures

Jaarverslag over de resultaten van de tenuitvoerlegging van het bewakingsprogramma voor aviaire influenza bij pluimvee en in het wild levende vogels (Samenvatting van de jaarverslagen van de lidstaten over de resultaten van de bewaking van aviaire influenza bij pluimvee en in het wild levende vogels, opgesteld door de Commissie en het communautaire referentielaboratorium voor aviaire influenza) Artikel 19, lid 1, onder f), van Beschikking 2006/875/EG van de Commissie en artikel 9, lid 1, onder f), van Beschikking 2006/876/EG van Commissie tot goedkeuring van de door Bulgarije en Roemenië voor het jaar 2007 ingediende programma’s voor de uitroeiing en bewaking van dierziekten en van bepaalde TSE’s en ter preventie van zoönoses. Voor pluimvee: ec.europa.eu/food/animal/diseases/controlmeasures Voor in het wild levende vogels: ec.europa.eu/food/animal/diseases/controlmeasures

Verslagen van de vergaderingen van de subgroepen van deskundigen (runderbrucellose, brucellose bij schapen en geiten, rundertuberculose en rabiës) van de taakgroep voor controle op de uitroeiing van ziekten in de lidstaten. De taakgroep is in 2000 opgericht als actiepunt in het Witboek van de Commissie over voedselveiligheid. ec.europa.eu/food/animal/diseases/eradication

Jaarlijkse samenvatting van door de lidstaten overgelegde informatie betreffende de invoer van producten van dierlijke oorsprong voor persoonlijk gebruik, met samenvattingen van de relevante informatie over de genomen maatregelen om de in de verordening vastgestelde regels bekend te maken en te handhaven, en van de resultaten daarvan Artikel 7, lid 1, van Verordening (EG) nr. 206/2009/EG van de Commissie (tot intrekking van artikel 5, lid 1, van Verordening (EG) nr. 745/2004 van de Commissie) betreffende het binnenbrengen in de Gemeenschap van persoonlijke zendingen producten van dierlijke oorsprong ec.europa.eu/food/animal/animalproducts

Dierenwelzijn: Verordening inzake de bescherming van dieren tijdens het vervoer Artikel 27, lid 2, van Verordening (EG) nr. 1/2005 van de Raad ec.europa.eu/food/animal/welfare/transport