Toelichting bij COM(2010)111 - Machtiging van Duitsland en Luxemburg af te wijken van artikel 5 van de btw-richtlijn

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel



Overeenkomstig artikel 395, lid 1, van Richtlijn 2006/112/EG van 28 november 2006 betreffende het gemeenschappelijke stelsel van belasting over de toegevoegde waarde (hierna 'de btw-richtlijn' genoemd) kan de Raad op voorstel van de Commissie met eenparigheid van stemmen elke lidstaat machtigen bijzondere, van de bepalingen van deze richtlijn afwijkende maatregelen te treffen, teneinde de belastinginning te vereenvoudigen of bepaalde vormen van belastingfraude of -ontwijking te voorkomen.

Bij brieven, ingekomen bij het secretariaat-generaal van de Commissie op respectievelijk 15 oktober en 18 november 2009, hebben de Bondsrepubliek Duitsland en het Groothertogdom Luxemburg verzocht om een maatregel te mogen toepassen die afwijkt van artikel 5 van de btw-richtlijn. Overeenkomstig artikel 395, lid 2, van de btw-richtlijn heeft de Commissie de overige lidstaten bij brief van 25 februari 2010 van het verzoek van deze lidstaten in kennis gesteld. Bij brief van 2 maart heeft de Commissie de Bondsrepubliek Duitsland en het Groothertogdom Luxemburg meegedeeld dat zij over alle gegevens beschikte die zij nodig achtte voor de beoordeling van hun verzoek.

Algemene context



Om het wegverkeer tussen en via hun respectieve grondgebied vlotter te laten verlopen, hebben de Bondsrepubliek Duitsland en het Groothertogdom Luxemburg besloten een overeenkomst te sluiten om de Duitse Bundesstrasse B419 en de Luxemburgse hoofdweg N1 tussen Wellen en Grevenmacher met elkaar te verbinden en te dien einde een bestaande grensbrug over de Moezel aan Duitse en Luxemburgse zijde te renoveren. Deze grensbrug, die het exclusieve grondgebied van de Duitse Bondsrepubliek met het exclusieve grondgebied van het Groothertogdom Luxemburg verbindt, overspant de Moezel, die onder gemeenschappelijk bestuur (condominium) staat.

De overeenkomst voorziet erin dat het bouwterrein en de grensbrug zelf worden geacht deel uit te maken van het grondgebied van het Groothertogdom Luxemburg voor wat betreft de heffing van de btw op de levering van goederen en diensten en de intracommunautaire verwerving van goederen die voor de renovatie en het latere onderhoud van de brug zijn bestemd.

Volgens de normale regels zouden renovatie- en onderhoudswerkzaamheden die in Duitsland worden uitgevoerd, op grond van het territorialiteitsbeginsel van artikel 5 van de btw-richtlijn aan de Duitse btw moeten worden onderworpen. In Luxemburg uitgevoerde renovatie- en onderhoudswerkzaamheden zouden dan weer aan de Luxemburgse btw moeten worden onderworpen. In dat geval zou de precieze plaats van de belastbare handelingen moeten worden vastgesteld overeenkomstig het grondgebied waarop de afzonderlijke werkzaamheden zijn verricht. Bovendien zouden werkzaamheden die betrekking hebben op het gemeenschappelijk bestuurd gebied, niet eenzijdig kunnen worden belast.

De Bondsrepubliek Duitsland en het Groothertogdom Luxemburg menen dat de toepassing van de normale regels tot fiscale complicaties zou leiden voor de met deze werkzaamheden belaste bedrijven, en zij achten de fiscale bepalingen in de overeenkomst gerechtvaardigd met het oog op de vereenvoudiging van de fiscale verantwoordelijkheden van die bedrijven. De Commissie is het ermee eens dat een uniforme belastingheffing van de renovatie- en de onderhoudswerkzaamheden in deze gevallen een vereenvoudiging zou betekenen voor de betrokken bedrijven, die de belastingregels gemakkelijker zullen kunnen toepassen dan wanneer de normale regels zouden gelden.

Bestaande bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied



De Raad heeft al meermaals lidstaten gemachtigd om van het territorialiteitsbeginsel af te wijken als het grensprojecten betreft.

1.

Raadpleging van belanghebbende partijen en effectbeoordeling



Raadpleging van belanghebbende partijen



Niet relevant.

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid



Er behoefde geen beroep te worden gedaan op externe deskundigheid.

Effectbeoordeling


Dit voorstel voor een besluit strekt ertoe de belastingheffing van renovatie- en onderhoudswerkzaamheden aan een grensbrug te vereenvoudigen en kan bijgevolg een positief economisch effect sorteren. Gelet op de beperkte werkingssfeer van de derogatie zal het effect evenwel in ieder geval beperkt zijn.

2.

Juridische elementen van het voorstel



Samenvatting van de voorgestelde maatregel



Machtiging van de Bondsrepubliek Duitsland en het Groothertogdom Luxemburg om af te wijken van de territoriale toepassing van de btw ter zake van de renovatie en het onderhoud van een grensbrug tussen beide landen.

Rechtsgrondslag



Artikel 395 van de btw-richtlijn.

Subsidiariteitsbeginsel



Overeenkomstig artikel 395 van de btw-richtlijn moet een lidstaat die van die richtlijn afwijkende maatregelen wil treffen, daarvoor machtiging krijgen van de Raad in de vorm van een besluit van de Raad. Het voorstel is derhalve in overeenstemming met het subsidiariteitsbeginsel.

Evenredigheidsbeginsel



Het voorstel is om de volgende reden(en) in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel:

Dit besluit betreft een machtiging die wordt verleend aan lidstaten op hun eigen verzoek, en houdt geen enkele verplichting in.

Gezien de zeer beperkte werkingssfeer van de derogatie staat de bijzondere maatregel in verhouding tot het beoogde doel.

Keuze van instrumenten



Overeenkomstig artikel 395 van de btw-richtlijn kan slechts van de normale btw-regels worden afgeweken indien de Raad een lidstaat daartoe op voorstel van de Commissie met eenparigheid van stemmen machtigt. Een besluit van de Raad is het aangewezen instrument, omdat het tot individuele lidstaten kan worden gericht.

3.

Gevolgen voor de begroting



Het voorstel heeft geen gevolgen voor de begroting van de Gemeenschap.