Toelichting bij COM(2010)145 - Wijziging van Verordening 861/2006 houdende gemeenschappelijke financieringsmaatregelen voor de tenuitvoerlegging van het gemeenschappelijk visserijbeleid en op het gebied van het zeerecht - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2010)145 - Wijziging van Verordening 861/2006 houdende gemeenschappelijke financieringsmaatregelen voor de tenuitvoerlegging van het ... |
---|---|
bron | COM(2010)145 |
datum | 29-04-2010 |
Verordening (EG) nr. 861/2006 van de Raad wordt door deze herziening niet ten gronde veranderd. Doelstelling, soorten gefinancierde maatregelen, opzet en financiële enveloppe blijven ongewijzigd.
Inhoudsopgave
Artikel 2, onder b), artikel 3, onder b), de artikelen 5, 9, 10, 16, 17 en 22 en het kopje van afdeling 2. Het nieuwe gegevensverzamelingskader [2] heeft een bredere werkingssfeer dan het vorige [3]: dit kader heeft immers niet alleen betrekking op de verzameling van gegevens door de lidstaten, maar ook op het beheer en het gebruik ervan. Hoewel de verordening momenteel ruim genoeg is opgezet om ook het beheer en het gebruik van gegevens te ondervangen, zijn de bovengenoemde bepalingen omwille van de rechtszekerheid expliciet in die zin gewijzigd.
In de nieuwe formulering van artikel 12, onder c), komt tot uitdrukking dat op grond van Besluit 2007/409/EG van de Raad van 11 juni 2007 houdende wijziging van Besluit 2004/585/EG tot oprichting van regionale adviesraden in het kader van het gemeenschappelijk visserijbeleid [4] aan de regionale adviesraden de status van organen die een doel van algemeen Europees belang nastreven, is verleend. Aan deze raden kan financiële steun voor de dekking van hun exploitatiekosten worden toegekend, en de beperking waarbij slechts in de aanloopfase van deze raden steun mocht worden verleend, is geschrapt.
In het gewijzigde artikel 5 worden de bepalingen inzake het nieuwe gegevensverzamelingskader geïntegreerd, wat betekent dat de te verzamelen gegevens tevens sociaaleconomische variabelen in de visserij-, de aquacultuur- en de verwerkingssector omvatten, zoals inkomen, kapitaalkosten, werkgelegenheid, enz. Dit is vastgesteld bij Besluit 2008/949/EG van de Commissie van 6 november 2008 tot vaststelling van een communautair meerjarenprogramma overeenkomstig Verordening (EG) nr. 199/2008 van de Raad betreffende de instelling van een communautair kader voor de verzameling, het beheer en het gebruik van gegevens in de visserijsector en voor de ondersteuning van wetenschappelijk advies over het gemeenschappelijk visserijbeleid [5], en met name in de aanhangsels VI, X en XII.
De nieuwe en vereenvoudigde formulering van artikel 9 heeft tot doel de beschrijving op de andere onder de verordening vallende uitgavengebieden af te stemmen door alleen de voornaamste categorieën van maatregelen te identificeren. De subsidiabele maatregelen zijn gedetailleerd omschreven in Verordening (EG) nr. 199/2008 van de Raad van 25 februari 2008 betreffende de instelling van een communautair kader voor de verzameling, het beheer en het gebruik van gegevens in de visserijsector en voor de ondersteuning van wetenschappelijk advies over het gemeenschappelijk visserijbeleid [6].
De artikelen 16 en 24 worden gewijzigd om rekening te houden met de betrokken bepalingen van het nieuwe gegevensverzamelingskader waarin een uitvoerige definitie van de programmeringsprocedures wordt gegeven – artikelen 4, 5 en 6 van Verordening (EG) nr. 199/2008 van de Raad en artikelen 1, 2 en 4 van Verordening (EG) nr. 665/2008 van de Commissie van 14 juli 2008 tot vaststelling van uitvoeringsbepalingen voor Verordening (EG) nr. 199/2008 van de Raad [7].
Artikel 23 is verouderd - en wordt dus geschrapt – omdat de programmeringsprocedures inmiddels in het nieuwe gegevensverzamelingskader zijn gedefinieerd.
3. Beperkte wijziging van de werkingssfeer van bepaalde maatregelen met het oog op een betere afstemming op de behoeften
De wijziging van artikel 11 moet de Commissie in staat stellen aanbestedingscontracten te ondertekenen met de internationale organen die bevoegd zijn voor de bestandsbeoordelingen.
Artikel 12, onder a), en artikel 18, lid 2, worden aangepast om de mogelijkheid tot financiering van de kosten in verband met de voorbereiding van vergaderingen van het Raadgevend Comité voor de visserij en de aquacultuur (RCVA) uit te breiden tot andere representatieve organisaties die vertegenwoordigd zijn in het RCVA. Deze mogelijkheid bestaat reeds voor Europese handelsorganisaties. Bovendien voorziet het artikel nu in financiële steun voor de met deze vergaderingen gepaard gaande kosten van vertaling, vertolking en zaalhuur.
Met de wijziging van artikel 20, lid 1, wordt de uiterste datum voor indiening van de aanvragen om communautaire steun vervroegd. Doel hiervan is de toepassing van de procedures en de uitvoering van de programma’s te versnellen.
Met het oog op de standaardisering van de inzake projecten te verstrekken gegevens en de versterking van het financieel beheer wordt in het gewijzigde artikel 20, lid 2, een meer gedetailleerde beschrijving van de te verstrekken informatie gegeven. Voorts wordt erin gespecificeerd welke gegevens vereist zijn voor gezamenlijke projecten die door meer dan één lidstaat worden uitgevoerd.
Krachtens het gewijzigde artikel 20, lid 3, onder b), moeten gegevens worden verstrekt over de mechanismen die een verificatie van het gebruik van de gecofinancierde controlemiddelen mogelijk maken.
Het nieuwe artikel 20, lid 4, moet leiden tot een betere doorzending van gegevens over projecten.
Artikel 32, onder a). Beschikking 2000/439/EG van de Raad van 29 juni 2000 betreffende een financiële bijdrage van de Gemeenschap in de uitgaven van de lidstaten voor het verzamelen van gegevens, alsmede in de financiering van studies en modelprojecten ter ondersteuning van het gemeenschappelijk visserijbeleid [8] is met ingang van 1 januari 2007 ingetrokken bij Verordening (EG) nr. 861/2006 van de Raad, omdat een groot aantal bij die beschikking vastgestelde bepalingen in die verordening zijn geïntegreerd. Hierbij werd een aantal elementen buiten beschouwing gelaten, zoals het lagere medefinancieringspercentage van 35 % voor uitgebreide programma’s (artikel 3, tweede streepje), meer uitvoerige voorschriften over de indiening van programma’s en begrotingsramingen, technische en financiële verslagen, betalingsmogelijkheden voor de Commissie (artikelen 4 en 6) en de definitie van subsidiabele uitgaven in het kader van nationale programma's (bijlage bij de beschikking). Aangezien geen uitvoeringsbepalingen voor deze elementen werden vastgesteld, ontbraken regels voor de nationale programma’s van 2007 en 2008 en bleven zowel de lidstaten als de Commissie op basis van de vorige regels werken. Deze situatie duurde voort tot de vaststelling van het nieuwe gegevensverzamelingskader. Met het oog op de rechtszekerheid moet nu worden verduidelijkt dat sommige bepalingen van toepassing zijn gebleven voor de nationale programma’s van 2007 en 2008.
De verduidelijking van artikel 7, onder c), geeft aan dat de internationale partnerschappen zowel op bilateraal en regionaal als op multilateraal niveau mogen worden gesloten.
Artikel 8, onder a) i) en iii), is anders geformuleerd om duidelijkheid en zekerheid over de subsidiabele uitgaven te garanderen. Bovendien worden de in Verordening (EG) nr. 1224/2009 van de Raad tot vaststelling van een communautaire controleregeling die de naleving van de regels van het gemeenschappelijk visserijbeleid [9] bedoelde acties expliciet vermeld, d.w.z. vaartuigdetectiesystemen, automatische identificatiesystemen, uitwisseling van gegevens tussen de lidstaten en de analyse daarvan en het opzetten van websites over visserijcontrole.
In artikel 8, onder a) ii), wordt “ambtenaren” vervangen door “personeelsleden”, aangezien deelnemers aan opleidingen weliswaar een overheidsinstantie van een lidstaat vertegenwoordigen, maar daarom niet noodzakelijk ambtenaren zijn.
In artikel 8, onder a) v), wordt “onverantwoorde en illegale visserij” vervangen door “illegale, ongemelde en ongereglementeerde visserij” - de termen die met name in Verordening (EG) nr. 1005/2008 van de Raad worden gebruikt.
Artikel 8, onder b), wordt gewijzigd om een beter beeld te geven van de taken die worden uitgevoerd door het Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek, dat niet alleen de uitvoering van controleactiviteiten analyseert, maar ook advies verleent en betrokken is bij de ontwikkeling van nieuwe technologieën.
De wijziging van artikel 8, onder d), heeft tot doel een overbodige categorie uitgaven voor het Communautair Bureau voor visserijcontrole te schrappen.
Artikel 12, onder b). De lijst van adviesorganen waarvan een vertegenwoordiger door de voltallige vergadering van het RCVA kan worden aangewezen om aan de vergaderingen deel te nemen, wordt bijgewerkt.
Artikel 13, onder e), wordt aangepast om de mate van samenwerking weer te geven die de Commissie eventueel moet aangaan met internationale organisaties.
5. Voorts zijn in overweging 12, artikel 2, onder b), artikel 3, onder b), de artikelen 5 en 10, artikel 13, onder e), artikel 18, lid 3, artikel 20, lid 1, en artikel 24 wijzigingen aangebracht met het oog op de verbetering en verduidelijking van de formulering van de verordening.
6. De bij dit wijzigingsvoorstel aangebrachte wijzigingen brengen geen financiële gevolgen voor de begroting van de EU met zich mee. Zij zijn enkel gericht op een betere uitvoering van de begroting die is becijferd in het financieel memorandum bij Verordening (EG) nr. 861/2006 van de Raad.