Toelichting bij COM(2010)395 - Goedkeuring van landbouw- en bosbouwvoertuigen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2010)395 - Goedkeuring van landbouw- en bosbouwvoertuigen.
bron COM(2010)395 NLEN
datum 23-07-2010
1. Achtergrond van het voorstel

·

Motivering en doel van het voorstel



Het doel van dit voorstel is geharmoniseerde regels voor de vervaardiging van landbouw- en bosbouwvoertuigen (trekkers, aanhangwagens en getrokken uitrustingsstukken) vast te stellen om de goede werking van de interne markt en een hoog niveau van verkeers- en arbeidsveiligheid en milieubescherming te waarborgen. Bestaande wetgeving zal worden vervangen om deze te laten aansluiten bij de beginselen van betere regelgeving en vereenvoudiging.Dit voorstel heeft tot doel de veiligheid van voertuigen te verbeteren door voorschriften voor alle categorieën landbouw- en bosbouwvoertuigen vast te stellen.Ten slotte draagt dit voorstel bij aan het concurrentievermogen van de automobielindustrie door de bestaande typegoedkeuringswetgeving voor voertuigen te vereenvoudigen, de transparantie te verbeteren en de administratieve lasten te beperken.

Algemene context


De technische voorschriften voor de typegoedkeuring van trekkers met betrekking tot diverse veiligheids- en milieuelementen zijn op het niveau van de Unie geharmoniseerd om te voorkomen dat de voorschriften van lidstaat tot lidstaat verschillen en om in de hele Gemeenschap een hoog niveau van verkeers- en arbeidsveiligheid en milieubescherming te waarborgen en om een geharmoniseerd EU-typegoedkeuringsstelsel mogelijk te maken.Er zijn nu nieuwe technologieën, zoals ABS (antiblokkeersystemen), beschikbaar en deze kunnen in de nabije toekomst worden toegepast, waardoor de voertuigveiligheid aanzienlijk zal worden verbeterd. Onderzoek heeft uitgewezen dat de invoering van dergelijke technologieën als standaard op nieuwe voertuigen significante voordelen zou opleveren. Door gemeenschappelijke dwingende voorschriften vast te stellen, kan ook de fragmentatie van de interne markt als gevolg van uiteenlopende productnormen in de lidstaten worden vermeden. In haar mededeling 'Een concurrerend regelgevingskader voor de automobielindustrie voor de 21e eeuw' [1] juichte de Commissie de aanbeveling in het verslag van CARS 21 [2] toe om het bestaande regelgevingskader voor de typegoedkeuring van complete voertuigen te vereenvoudigen. Bijgevolg wil de Commissie met dit voorstel de typegoedkeuringswetgeving aanzienlijk vereenvoudigen door 24 basisrichtlijnen (en circa 35 gerelateerde wijzigingsrichtlijnen) betreffende de technische voorschiften voor landbouw- en bosbouwvoertuigen te vervangen door één verordening van het Europees Parlement en de Raad.

Bestaande bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied


De bestaande typegoedkeuringswetgeving voor trekkers is geregeld in de volgende EU-regelgevingen: de Richtlijnen 74/347/EEG, 76/432/EEG, 76/763/EEG, 77/537/EEG, 78/764/EEG, 80/720/EEG, 86/297/EEG, 86/298/EEG, 86/415/EEG, 87/402/EEG van de Raad; de Richtlijnen 2000/25/EG, 2003/37/EG, 2009/57/EG, 2009/58/EG, 2009/59/EG, 2009/60/EG, 2009/61/EG, 2009/63/EG, 2009/64/EG, 2009/66/EG, 2009/68/EG, 2009/75/EG, 2009/76/EG en 2009/144/EG van het Europees Parlement en de Raad.Met het ontwerpvoorstel en de bijbehorende uitvoerings- en gedelegeerde handelingen zullen de bestaande, in bovengenoemde regelgevingen vastgelegde voorschriften worden overgedragen. In vergelijking met de bestaande besluiten zal de verordening nieuwe voorschriften vaststellen met betrekking tot één geavanceerde veiligheidsmaatregel, namelijk antiblokkeersystemen, in combinatie met enkele verdere aanpassingen van de remvoorschriften, zoals kortere remwegen en de invoering van hydrostatische systemen. Bovendien zijn in dit voorstel voorschriften opgenomen met betrekking tot een reeks technische aspecten voor de voertuigcategorieën waarvoor dergelijke voorschriften op dit moment nog niet krachtens Richtlijn 2003/37/EG zijn vastgesteld, op een vergelijkbaar niveau als dat wat de bovengenoemde richtlijnen nu bieden.Samenhang met andere beleidsgebieden en doelstellingen van de EUDit voorstel sluit aan bij de doelstelling van de EU om het wegverkeer veiliger te maken, wat met name wordt uiteengezet in het witboek over het Europese vervoersbeleid [3]. Dit witboek is in 2001 door de Commissie goedgekeurd en creëert een kader voor het Europese actieprogramma voor de veiligheid van het wegverkeer.Wat de milieuaspecten betreft, houdt het voorstel geen wijzigingen van het bestaande beschermingsniveau in. De enige voorgestelde wijziging is dat de verordening zou moeten verwijzen naar Richtlijn 97/68/EG betreffende de uitstoot van niet voor de weg bestemde mobiele machines in plaats van naar een specifieke richtlijn voor trekkers. Dit zou het huidige uitvoeringsproces vereenvoudigen, terwijl de belangrijkste kenmerken behouden blijven met het oog op toekomstige ontwikkelingen.Ten slotte strookt het voorstel met de strategie van de EU tot vereenvoudiging van de regelgeving, zoals aangekondigd in de mededeling van de Commissie over 'Modernisering en vereenvoudiging van het acquis communautaire' [4], waarin het typegoedkeuringsstelsel voor motorvoertuigen als een prioritair gebied voor de vereenvoudiging van de communautaire wetgeving wordt aangemerkt.

1.

Raadpleging van belanghebbende partijen en effectbeoordeling



Raadpleging van belanghebbende partijen



Wijze van raadpleging, belangrijkste geraadpleegde sectoren en algemeen profiel van de respondenten


Bij de opstelling van het voorstel heeft de Commissie de belanghebbenden op de volgende wijzen geraadpleegd:er heeft een algemene raadpleging via internet plaatsgevonden, waarbij alle aspecten van het voorstel werden behandeld. Er werden reacties ontvangen van de lidstaten (ministeries), trekkerfabrikanten (Europese en nationale vertegenwoordigers en individuele bedrijven), fabrikanten van onderdelen, vervoersorganisaties en vertegenwoordigingen van gebruikers;in het kader van de effectbeoordelingsstudie heeft een externe consultant ongeveer 200 belanghebbenden uitgenodigd deel te nemen en opmerkingen in te sturen. Bovendien is er een bijeenkomst met de belanghebbenden gehouden;het voorstel is een aantal maal besproken tijdens vergaderingen van de Werkgroep landbouwtrekkers van de Commissie.

Samenvatting van de reacties en hoe daarmee rekening is gehouden


Bij de raadpleging op internet brachten de belanghebbenden een aantal kwesties te berde. In de effectbeoordeling bij dit voorstel komen de belangrijkste geopperde kwesties uitgebreid aan bod en wordt toegelicht hoe daarmee rekening is gehouden.

Van 3 juli 2008 tot en met 12 september 2008 werd via internet een open raadpleging gehouden. De Commissie heeft 19 reacties ontvangen. De resultaten zijn (in het Engels) beschikbaar op: ec.europa.eu/enterprise/automotive/consultation .

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid



Betrokken wetenschaps- en kennisgebieden


In verband met het voorstel moesten diverse beleidsopties en ook de daaruit voortvloeiende gevolgen voor de economie, de samenleving en het milieu worden beoordeeld.

Gebruikte methode


De consultant, TRL ltd., heeft alle relevante belanghebbenden (overheidsinstanties, verwerkende industrie en gebruikersorganisaties) een vragenlijst gestuurd. Een ontwerpverslag is vervolgens besproken tijdens een vergadering met belangstellenden, waaruit verdere bijdragen zijn voortgekomen.

|

Wijze waarop het deskundigenadvies beschikbaar is gemaakt voor het publiek


Het verslag van TRL is beschikbaar op de website van DG Ondernemingen en industrie.

Effectbeoordeling


Voor elk van de belangrijkste aspecten van het voorstel werden verschillende opties bestudeerd:1. Vereenvoudigingsaspecten – I: richtlijnen of verordeningena) Geen beleidswijziging. Dat zou betekenen dat de bestaande 24 richtlijnen worden gehandhaafd en waar nodig nog worden gewijzigd.b) Bestaande afzonderlijke richtlijnen door één verordening vervangen.c) Bestaande richtlijnen door één medebeslissingsverordening en een beperkt aantal thematische gedelegeerde en uitvoeringshandelingen vervangen. Deze optie is verkozen.2. Vereenvoudigingsaspecten – II: alles opnemen in uitvoerige EU-wetgeving of verwijzen naar internationale normena) Geen beleidswijziging. Dat zou betekenen dat de bestaande 24 richtlijnen worden gehandhaafd en waar nodig nog worden gewijzigd. De richtlijnen zouden geldig blijven naast de bestaande VN/ECE-reglementen en OESO-codes, hoewel de technische voorschriften meestal (maar niet altijd) dezelfde zijn. Dit brengt momenteel heel wat verwarring teweeg bij belanghebbenden die niet nauw betrokken zijn bij het typegoedkeuringsstelsel, en leidt tot een regelgevingskader dat niet volledig transparant is. b) Bestaande afzonderlijke richtlijnen waar mogelijk door gelijkwaardige VN/ECE-reglementen vervangen.c) Bestaande afzonderlijke richtlijnen waar nodig door gelijkwaardige VN/ECE-reglementen of OESO-codes (kantelbeveiligingssystemen) of wellicht CEN/CENELEC- of ISO-normen vervangen. Deze optie is verkozen, omdat daardoor de voordelen van de vereenvoudiging met name voor de nationale instanties en het bedrijfsleven het grootst zijn.3. Voltooiing van de interne markta) Geen beleidswijziging. Dat zou betekenen dat het beleidspakket zoals voorzien in Richtlijn 2003/37/EG stukje bij beetje wordt voltooid.b) De EU-typegoedkeuringsvoorschriften voltooien en EU-typegoedkeuring van gehele voertuigen voor alle categorieën verplicht stellen.c) De EU-typegoedkeuringsvoorschriften voltooien maar EU-typegoedkeuring van gehele voertuigen voor bepaalde categorieën (T4, T5, C, R en S) facultatief laten.De Commissie heeft conform haar werkprogramma een effectbeoordeling uitgevoerd, waarvan het verslag kan worden geraadpleegd op [CIRCA WEBPAGE]3. Juridische elementen van het voorstelSamenvatting van de voorgestelde maatregelHet voorstel betekent een aanzienlijke vereenvoudiging van het typegoedkeuringsstelsel voor landbouwvoertuigen wat de technische voorschriften inzake veiligheid en emissies betreft, door de intrekking van 24 richtlijnen.Het voorstel zal, door middel van de gedelegeerde handelingen waarin het voorziet, de nieuwe dwingende voorschriften inzake remmen in detail vaststellen. Met name zullen de krachtens dit voorstel vastgestelde gedelegeerde handelingen voorschriften bevatten voor onder meer: verplichte montage van antiblokkeersystemen op sommige categorieën (snelle trekkers van categorie T5 en aanhangwagens ervan die geschikt zijn voor snelheden van meer dan 40 km/h); betere vertragingsprestaties;compatibiliteit tussen trekkers en aanhangwagens/getrokken uitrustingsstukken.RechtsgrondslagDe rechtsgrondslag van dit voorstel is artikel 114 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU).SubsidiariteitsbeginselHet subsidiariteitsbeginsel is van toepassing aangezien het voorstel geen gebieden bestrijkt die onder de exclusieve bevoegdheid van de Unie vallen.De doelstellingen van het voorstel kunnen om de volgende redenen niet voldoende door de lidstaten worden verwezenlijkt.Om een EU-typegoedkeuringsstelsel voor voertuigen mogelijk te maken, moeten de technische voorschriften voor de typegoedkeuring van motorvoertuigen met betrekking tot veiligheids- en milieuelementen op het niveau van de Unie worden geharmoniseerd. Op basis van maatregelen van de lidstaten alleen kan niet tot een EU-typegoedkeuringsstelsel voor gehele voertuigen worden gekomen. Een optreden op EU-niveau is nodig omdat moet worden voorkomen dat belemmeringen voor de interne markt worden opgeworpen.De doelstellingen van het voorstel kunnen beter door een optreden van de Unie worden verwezenlijkt, omdat daarmee versnippering van de interne markt wordt voorkomen en de veiligheid en de milieuprestaties van voertuigen worden verbeterd.Het voorstel is derhalve in overeenstemming met het subsidiariteitsbeginsel.EvenredigheidsbeginselHet voorstel is om de volgende redenen in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel.Zoals uit de effectbeoordeling blijkt, is het voorstel in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel, omdat het niet verder gaat dan nodig is om de goede werking van de interne markt te garanderen en tegelijk voor een hoog niveau van openbare veiligheid en milieubescherming te zorgen.De vereenvoudiging van de regelgeving zal een aanzienlijke bijdrage leveren tot het terugdringen van de administratieve kosten voor de nationale instanties en het bedrijfsleven.Keuze van instrumentenVoorgesteld instrument: een verordening.Andere instrumenten zouden om de volgende redenen ongeschikt zijn.Het gebruik van een verordening wordt passend geacht, omdat een verordening de nodige garanties voor naleving biedt en niet in nationale wetgeving hoeft te worden omgezet.Het voorstel is opgezet volgens een 'opsplitsing in twee niveaus', een aanpak waarvoor oorspronkelijk op verzoek van het Europees Parlement is gekozen en die ook al in andere wetsteksten op het gebied van EU-typegoedkeuring van motorvoertuigen is gebruikt. Daarbij komt wetgeving in twee stappen tot stand: enerzijds leggen het Europees Parlement en de Raad de fundamentele bepalingen volgens de gewone wetgevingsprocedure vast in een verordening op basis van artikel 114 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie;anderzijds legt de Commissie de technische specificaties ter uitvoering van de fundamentele bepalingen vast in gedelegeerde handelingen volgens artikel 290 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie. 4. Gevolgen voor de begrotingHet voorstel heeft geen gevolgen voor de begroting van de Gemeenschap.5. Aanvullende informatieSimulatie, proeffase en overgangsperiodeHet voorstel voorziet in een algemene overgangsperiode om fabrikanten van voertuigen en onderdelen en administraties voldoende tijd te gunnen.VereenvoudigingHet voorstel voorziet in vereenvoudiging van wetgeving.24 richtlijnen betreffende de typegoedkeuring van voertuigen zullen worden ingetrokken.Het voorstel vereenvoudigt de administratieve procedures voor overheidsinstanties. Het voorstel is opgenomen in het programma van de Commissie voor de modernisering en vereenvoudiging van het acquis communautaire en in het wetgevings- en werkprogramma van de Commissie, onder referentie 2009/ENTR/001.Intrekking van bestaande wetgevingDe goedkeuring van het voorstel heeft de intrekking van bestaande wetgeving tot gevolg.Europese Economische RuimteDe voorgestelde maatregel betreft een onderwerp dat onder de EER-overeenkomst valt en moet daarom worden uitgebreid tot de Europese Economische Ruimte.