Toelichting bij COM(2004)26 - Wijziging van Verordening (EG) nr. 1177/2002 betreffende een tijdelijk defensief mechanisme voor de scheepsbouw - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2004)26 - Wijziging van Verordening (EG) nr. 1177/2002 betreffende een tijdelijk defensief mechanisme voor de scheepsbouw. |
---|---|
bron | COM(2004)26 |
datum | 21-01-2004 |
1. Naar aanleiding van het verzuim van de Republiek Korea om de bepalingen van het op 22 juni 2000 ondertekende proces-verbaal van overeenstemming inzake de mondiale scheepsbouw (hierna 'proces-verbaal van overeenstemming') ten uitvoer te leggen, keurde de Raad op 27 juni 2002, op voorstel van de Commissie, de zogenaamde 'tweesporenstrategie' goed. Deze strategie omvat twee instrumenten: (i) de inleiding van een procedure tegen de Republiek Korea bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO) en (ii) de goedkeuring van tijdelijke en beperkte, aan contracten gekoppelde bedrijfssteun in het kader van het 'tijdelijk defensief mechanisme' (TDM) ter ondersteuning van communautaire scheepswerven in marktsegmenten die nadelige gevolgen hebben ondervonden van oneerlijke Koreaanse concurrentie.
2. Het TDM werd ingevoerd bij Verordening (EG) nr. 1177/2002 van de Raad van 27 juni 2002 i (de 'TDM-verordening'). Het was van meet af aan bedoeld als een uitzonderlijke, beperkte en tijdelijke maatregel. Daarom was zowel het toepassingsgebied als de looptijd van het mechanisme strikt beperkt.
3. Allereerst komen alleen die marktsegmenten waarin de EU-scheepsbouwindustrie aantoonbaar nadelige gevolgen heeft ondervonden van oneerlijke Koreaanse handelspraktijken, in aanmerking voor steun: containerschepen, chemicaliën- en productentankers en vloeibaar-aardgastankers (LNG-tankers). Voorts loopt het defensief mechanisme op 31 maart 2004 af, hetgeen strookt met de verwachting ten tijde van de goedkeuring van Verordening (EG) nr. 1177/2002 dat de bewuste WTO-procedure tegen die datum zou zijn afgesloten.
4. Deze procedure neemt evenwel meer tijd in beslag dan aanvankelijk was voorzien en het proces-verbaal van overeenstemming is nog niet daadwerkelijk ten uitvoer gelegd. Het rapport van het WTO-panel wordt pas tegen augustus 2004 verwacht, en een definitief besluit van de beroepsinstanties niet vóór begin 2005.
5. Voorts dient te worden benadrukt dat de twee instrumenten van de tweesporenstrategie van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren, vooral wat het tijdpad betreft. Op grond van de TDM-verordening kon het steunmechanisme alleen worden geactiveerd nadat de Commissie de WTO-procedure voor de beslechting van geschillen tegen Korea had ingeleid - hetgeen op 8 oktober 2002 is geschied i. Tevens werd uitdrukkelijk bepaald dat het mechanisme alleen mocht worden toegepast totdat de deze procedure was afgesloten dan wel opgeschort op grond van het feit dat de Gemeenschap van oordeel was dat het proces-verbaal van overeenstemming werkelijk ten uitvoer was gelegd (en in ieder geval niet na 31 maart 2004). Met andere woorden, de tweesporenstrategie is gebaseerd op een gelijktijdige inzet van haar beide instrumenten.
Het voorstel
6. De Commissie is van mening dat de 'tweesporenstrategie' dient te worden voortgezet. Gezien de vertraging bij de WTO-procedure en aangezien de Republiek Korea nog altijd verzuimt om het proces-verbaal van overeenstemming ten uitvoer te leggen, wordt voorgesteld om de toepassing van de TDM-verordening te verlengen tot uiterlijk 31 maart 2005.
7. Het TDM blijft een uitzonderlijk en tijdelijk instrument dat op zeer specifieke handelsproblemen is gericht. Er zij op gewezen dat, zoals reeds in de TDM-verordening is bepaald, het steunmechanisme reeds eerder zal worden gedesactiveerd indien de procedure voor de beslechting van geschillen voordien wordt afgesloten of indien de Gemeenschap van mening is dat het proces-verbaal van overeenstemming van Koreaanse zijde werkelijk ten uitvoer is gelegd.