Toelichting bij COM(2006)124 - Beleidsresultaten in 2005

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2006)124 - Beleidsresultaten in 2005.
bron COM(2006)124 NLEN
datum 14-03-2006
Belangrijke juridische mededeling

|
52006DC0124

Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's - Beleidsresultaten in 2005 /* COM/2006/0124 def. */


[afbeelding - zie origineel document] COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN

Inhoudsopgave

1.

Brussel, 14.3.2006


COM(2006) 124 definitief

MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT, DE RAAD, HET EUROPEES ECONOMISCH EN SOCIAAL COMITÉ EN HET COMITÉ VAN DE REGIO’S

2.

Beleidsresultaten in 2005


MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT, DE RAAD, HET EUROPEES ECONOMISCH EN SOCIAAL COMITÉ EN HET COMITÉ VAN DE REGIO’S

3.

Beleidsresultaten in 2005


4.

1. EEN JAAR VOL UITDAGINGEN VOOR EUROPA


Deze samenvatting van beleidsresultaten, die in 2006 voor het eerst wordt gepresenteerd, geeft een overzicht van de maatregelen die de Commissie heeft uitgevoerd voor het bereiken van haar strategische vijfjarendoelstellingen, dat wil zeggen bevordering van welvaart, solidariteit, veiligheid en een sterker Europa in de wereld i. Tijdens het eerste volledige jaar van haar ambtstermijn is de Commissie-Barroso, in partnerschap met de Europese instellingen, de lidstaten en andere actoren, actief geweest op vele terreinen. Dit document vormt samen met het overzicht van de aspecten beheer en controle de laatste fase van de strategische plannings- en programmeringscyclus (SPP) van de Commissie. De twee documenten samen vormen het verslag van de Commissie over de verbintenissen die zij is aangegaan om te komen tot resultaten bij de tenuitvoerlegging van haar beleid en haar verantwoordingsplicht in verband met de uitoefening van haar beheerstaken.

In 2005 zijn wij geconfronteerd met natuurrampen, terroristische aanslagen, een aanhoudende vertraging van de economische groei en een hoge werkloosheid in verschillende lidstaten. Ook op het gebied van de Europese integratie deden zich uitdagingen voor: in twee van de oorspronkelijke lidstaten hebben de burgers zich in het referendum uitgesproken tegen het grondwettelijk verdrag, en er bestond ook onzekerheid over de financiële vooruitzichten van de EU voor 2007-2013. Het jaar is op een positieve noot geëindigd. Op de informele bijeenkomst van staatshoofden en regeringsleiders in Hampton Court is een consensus bereikt waarin de analyse van de Commissie over de vrijwaring van de Europese waarden in een gemondialiseerde wereld is bekrachtigd. Er is overeengekomen dat een Europees optreden essentieel is voor het aanpakken van thema’s die van vitaal belang zijn voor de toekomst van Europa zoals onderzoek en innovatie, hoger onderwijs, energie, grensbeheer en immigratie en de demografische toekomst van Europa. In december heeft de Europese Raad een overeenkomst bereikt over de financiële vooruitzichten. De Commissie speelde een sleutelrol bij deze onderhandelingen, en zet zich verder in als bemiddelaar in de besprekingen tussen het Parlement en de Raad voor de afronding van het financieel kader voor de komende zeven jaar. Voor 2008-2009 is ook een omvattende toetsing van de inkomsten en uitgaven van de EU gepland.

Wat de nieuwe voorstellen betreft, vielen de meeste initiatieven waarover deze samenvatting handelt, binnen het werkprogramma van de Commissie voor 2005. De inspanningen om de strategische planning en programmering te concentreren op de essentiële politieke prioriteiten en ze in de praktijk om te zetten blijven resultaten opleveren. Bijna 90% van de prioritaire punten werd goedgekeurd, wat een aanzienlijke verbetering betekent vergeleken met de voorgaande jaren en een evenwichtig resultaat vormt (per doelstelling zijn respectievelijk 22, 25, 24 en 18 voorstellen goedgekeurd) i. Belangrijker is dat de voorstellen samen een reële vooruitgang op weg naar het bereiken van de fundamentele doelstellingen van de Unie vormen. Een voorstel van de Commissie betekent echter slechts een eerste stap. Om voorstellen om te zetten in reële verbeteringen van het beleid ten gunste van de Europese burgers moeten de uitgestippelde beleidslijnen ook ten uitvoer worden gelegd, zowel door het goedkeuren van wetgeving in de Raad en het Europees Parlement als door het aanmoedigen van een brede consensus over wat Europa kan doen en waarop het zijn energie moet richten. Dit partnerschap blijft een centrale plaats bekleden bij de verwezenlijking van de doelstellingen van de Commissie.

5.

2. WELVAART


‘…de Europese economie om te vormen tot een van de aantrekkelijkste plaatsen voor investeren, produceren en werken…’ (Strategische doelstelling 2005-2009)

6.

De Lissabon-strategie


De voorjaarsbijeenkomst van de Europese Raad heeft doorslaggevende vorderingen geboekt en een nieuwe impuls aan de Lissabon-strategie gegeven. De Lissabon-strategie is geheroriënteerd en op twee kerndoelstellingen toegespitst: een sterkere en duurzamere groei tot stand brengen en meer en betere banen creëren. Centraal in de vernieuwde Lissabon-strategie stond de noodzaak van maatregelen op alle niveaus: Europees, nationaal, regionaal en lokaal.

Het engagement van de lidstaten voor de herziene Lissabon-strategie werd ondersteund door een akkoord over meerjarige geïntegreerde richtsnoeren voor groei en werkgelegenheid (2005-2008) . Deze richtsnoeren zorgen voor een grotere coherentie, met een sterkere klemtoon op groei en werkgelegenheid en een duidelijke routekaart voor het uitwerken van nationale hervormingen. Op Europees niveau heeft de Commissie ook een communautair Lissabon-programma voorgesteld, dat specifieke maatregelen op EU-niveau omvat teneinde de werkzaamheden een Europese dimensie te verlenen en de nationale maatregelen te ondersteunen en aan te vullen. Twee derde van de oorspronkelijk geplande maatregelen zijn al door de Commissie goedgekeurd. Veel financieringsmaatregelen zijn evenwel afhankelijk van de afronding en tenuitvoerlegging van de financiële vooruitzichten.

7.

Het Stabiliteits- en groeipact


Het creëren van duurzame groei en werkgelegenheid vereist een gezond macro-economisch klimaat. Op voorstel van de Commissie heeft de Raad wijzigingen van het Stabiliteits- en groeipact goedgekeurd. In de praktijk kunnen landen met een combinatie van een laag schuldenpeil en een hoog groeipotentieel op middellange termijn een beperkt tekort aan, terwijl in andere landen een begroting in evenwicht of met een overschot vereist is. De lidstaten zullen ook makkelijker structurele hervormingen met een direct kostenbesparend effect op lange termijn kunnen invoeren en de fiscale duurzaamheid op lange termijn verbeteren. De hervorming zorgt zodoende voor een sterkere samenhang tussen de doelstellingen belastingdiscipline en implementatie van de Lissabon-strategie.

8.

Concurrentievermogen


Om de bloei van het bedrijfsleven in Europa te bevorderen heeft de Commissie een geïntegreerd industrieel beleid uitgestippeld met sectorale en horizontale initiatieven voor de komende jaren. In dit beleid wordt de nadruk gelegd op de noodzaak van maatregelen op onderling verband houdende terreinen, bijvoorbeeld markttoegang, intellectuele-eigendomsrechten, vaardigheden en regionale fondsen voor structurele aanpassing. Kleine en middelgrote ondernemingen vormen een belangrijke bron van werkgelegenheid en innovatie maar hun rol op de interne markt is veel beperkter dan die van grotere ondernemingen. Om het midden- en kleinbedrijf te helpen zijn concurrentiepositie te versterken, zijn markttoegang te verbeteren en de administratieve rompslomp te beperken heeft de Commissie een omvattend MKB-beleid goedgekeurd. Voorts heeft zij een kaderprogramma voor concurrentievermogen en innovatie voorgesteld, dat tot doel heeft de toegang tot adequate steunvoorzieningen voor KMO’s die groeikapitaal zoeken te vereenvoudigen en het gebruik van informatie- en communicatietechnologieën (ICT), milieutechnologieën en duurzame energiebronnen uit te breiden. De Commissie heeft een groep op hoog niveau (CARS 21) opgericht, die aanbevelingen heeft uitgebracht voor de verbetering van de werkgelegenheid en het internationaal concurrentievermogen van de Europese auto-industrie, en zich heeft uitgesproken voor verdere verbeteringen van de veiligheid en de milieuprestaties tegen een betaalbare prijs.

Om de belasting- en douanevoorwaarden voor bedrijven te verbeteren heeft de Commissie een mededeling over de bijdrage van het belasting- en douanebeleid tot de Lissabon-strategie voorgelegd. De bedoeling is ervoor te zorgen dat bedrijven uit de EU geen onnodige extra uitgaven als gevolg van de werking van 25 nationale stelsels moeten aangaan en hen te helpen de voordelen van de interne markt ten volle te benutten. In deze context heeft de Commissie een proefproject betreffende de belastingheffing volgens de regels van de thuisstaat opgesteld, dat een analyse omvat van de fiscale hinderpalen waarmee KMO’s worden geconfronteerd en een belastingstelsel voorstelt dat op hun grensoverschrijdende activiteiten zou kunnen worden toegepast. Om het concurrentievermogen van de bedrijven te verhogen door hun nalevingskosten te verlagen heeft de Commissie een gemoderniseerd douanewetboek met gebruikmaking van de informatietechnologie voorgesteld, met het oog op de oprichting van een elektronische en papierloze douaneomgeving in de EU. De Commissie heeft ook een mededeling over het optreden van de douane tegen de laatste ontwikkelingen bij namaak en piraterij gepresenteerd, waarin prioritaire actieterreinen worden vastgelegd. Namaak vormt een bedreiging voor innovatie, concurrentievermogen, eerlijke handel, werkgelegenheid, belastinginkomsten en de veiligheid en gezondheid van de Europese burgers.

De Commissie heeft een actieplan inzake staatssteun vastgesteld, dat een verreikend hervormingspakket vormt met als doel de staatssteun in de EU efficiënter, transparanter, rechtvaardiger en doeltreffender te maken. Het actieplan moedigt de lidstaten aan hun steun te verhogen voor onderzoek en ontwikkeling, innovatie en durfkapitaal voor kleine ondernemingen en de openbare diensten te verbeteren.

9.

Interne markt


In 2005 zijn bijna alle maatregelen goedgekeurd die in het actieplan financiële diensten waren voorgesteld, en is een witboek over het financiële-dienstenbeleid gepubliceerd, waarin de strategie voor de komende vijf jaar is uitgestippeld. De Commissie heeft maatregelen voor een efficiëntere dienstverlening in heel Europa genomen, ten gunste van consumenten en bedrijven. Zij heeft voorgesteld een eengemaakte betalingsruimte te creëren, die tot doel heeft grensoverschrijdende betalingen even makkelijk, goedkoop en veilig te maken als betalingen binnen een lidstaat. Als dit voorstel volledig ten uitvoer wordt gelegd, zou het de Europese economie € 50 tot 100 miljard per jaar kunnen besparen. De Commissie heeft ook een richtlijn betreffende grensoverschrijdende fusies voorgesteld, die door het Europees Parlement en de Raad is goedgekeurd, en die het voor bedrijven die in verschillende EU-landen zijn gevestigd, veel makkelijker zal maken op de interne markt samen te werken en te herstructureren. Om investeringen in andere lidstaten te bevorderen heeft de Commissie ook voorgesteld de rechten van grensoverschrijdende aandeelhouders uit te breiden , waardoor investeerders in de EU tijdig nuttige informatie zullen kunnen verkrijgen en zonder belemmeringen zullen kunnen stemmen.

Een voorstel van de Commissie betreffende autobelasting heeft tot doel de werking van de interne markt te verbeteren door bestaande belastinghinderpalen voor de overdracht van personenwagens van de ene naar de andere lidstaat af te schaffen. Het voorstel zou ook de duurzaamheid bevorderen door de belastinggrondslag van de registratiebelasting en de jaarlijkse verkeersbelasting te herstructureren door het opnemen van elementen die direct verband houden met de uitstoot van koolstofdioxide door personenwagens.

Het Europees Parlement en de Raad hebben duidelijke vorderingen geboekt in verband met het voorstel voor de registratie, evaluatie en vergunningverlening van chemische stoffen (REACH). De nieuwe verordening zal veertig bestaande wetsbesluiten vervangen en een enkel systeem voor alle chemische stoffen creëren. Zij zal ook de vervanging van gevaarlijke chemische stoffen aanmoedigen en zodoende innovatie door de ontwikkeling van nieuwe en veiliger stoffen bevorderen.

10.

Innovatie


Het opbouwen van de capaciteit om kennis te produceren, deze door onderwijs te verspreiden en door innovatie te consolideren vormt voor de EU een essentiële beleidskeuze met het oog op het stimuleren van groei en werkgelegenheid. Ter ondersteuning hiervan heeft de Commissie de mededeling ‘Bouwen aan de Europese onderzoekruimte van kennis voor groei' gepresenteerd, waarin de beleidsdoelstellingen voor de Europese research zijn uiteengezet. Voorts heeft zij een uitvoerige strategie voor het zevende kaderprogramma voor onderzoek en technologische ontwikkeling (2007-2013) ingediend. Het zevende kaderprogramma zal de uitvoering van onderzoek op Europees niveau moderniseren en innovatieve nieuwe mechanismen zoals de Europese Onderzoekraad invoeren. Om bij te dragen tot het mobiliseren van de nodige investeringsmiddelen waardoor tegen 2010 de doelstelling kan worden bereikt dat 3% van het BBP in research wordt geïnvesteerd en om de voorwaarden voor investeringen van de particuliere sector in onderzoek en innovatie te verbeteren, heeft de Commissie een geïntegreerd actieplan voor innovatie en onderzoek voorgelegd. Daarin zijn onderwerpen behandeld zoals belastingstimulansen voor onderzoek, overheidsopdrachten voor innovatieve producten en diensten, het creëren van een Europese arbeidsmarkt voor onderzoekers en samenwerking en overdracht van technologie tussen universiteiten en bedrijven. Intussen is de Commissie doorgegaan met de uitvoering en het beheer van het zesde kaderprogramma voor onderzoek met een totale begroting van € 19 miljard over de periode 2002-2006. De Commissie heeft ook een strategie voor de ontwikkeling van nanowetenschappen en nanotechnologieën uitgewerkt. De resultaten daarvan zullen een grote weerslag hebben op de verschuivingen binnen de Europese industrie en tegelijk zorgen voor het behoud van werkgelegenheid en de instandhouding van economische en sociale cohesie. 2005 is ook het jaar waarin de langdurige onderhandelingen zijn voltooid over ITER (een grootschalig internationaal proefproject voor de ontwikkeling van fusie-energie) en een besluit is genomen om dat project in Europa te vestigen (Cadarach, Frankrijk).

Om innovatie en werkgelegenheid te stimuleren via de toepassing van informatie- en communicatietechnologie heeft de Commissie een EU-strategie voor de informatiemaatschappij gepresenteerd: i2010 . Het doel daarvan is een eengemaakte markt voor de informatiemaatschappij en de mediadiensten tot stand te brengen, de geografische en sociale digitale kloof door digitale integratie te dichten en de investeringen in ICT-onderzoek met 80% op te trekken. Het .eu-topniveaudomein biedt Europese bedrijven en burgers nieuwe internetruimte en bevordert tegelijk de internetidentiteit van de EU. Binnen drie uur na de officiële start waren bijna 100.000 aanvragen ingediend. De Commissie heeft ook een richtlijn over audiovisuele inhoud voorgesteld ( “Televisie zonder grenzen” ), die tot doel heeft gelijke concurrentievoorwaarden te creëren voor alle bedrijven die met televisie vergelijkbare diensten aanbieden, b.v. via traditionele TV, het internet of mobiele telefonie. De richtlijn zal ook de regels inzake reclame harmoniseren, waardoor meer flexibiliteit voor de financiering van audiovisuele inhoud zal worden gecreëerd.

11.

Levenslang leren


Geschoolde arbeidskrachten en arbeidsmarkten die het creëren van werkgelegenheid aanmoedigen, zijn essentiële voorwaarden voor het invoeren van verandering. Uit het gezamenlijk voortgangsverslag van de Raad en de Commissie over de tenuitvoerlegging van het programma onderwijs en opleiding 2010 blijkt dat de hervorming van de nationale systemen de goede richting uitgaat maar dat de lidstaten deze hervorming zullen moeten versnellen. Het Europees Parlement en de Raad hebben de hoofdlijnen uitgetekend van de drie belangrijkste communautaire programma's voor onderwijs, beroepsopleiding en jongeren voor de periode 2007-2013. In 2005 hebben 160.000 studenten een Erasmusbeurs gekregen om in het buitenland te studeren, terwijl 67.000 personen stage hebben gelopen in het kader van het programma Leonardo da Vinci . Alles samen hebben de programma’s jongeren, onderwijs en beroepsopleiding in de loop van het jaar steun verleend voor de deelname van circa 400.000 mensen aan mobiliteitsactiviteiten. Om de arbeidsmobiliteit te ondersteunen heeft de Commissie verschillende wetsvoorstellen over de coördinatie van sociale-zekerheidsstelsels uitgewerkt, bijvoorbeeld een richtlijn ter verbetering van de overdraagbaarheid van aanvullende pensioenrechten. Een voorstel van de Commissie voor de vereenvoudiging van de ingewikkelde wetgeving over de erkenning van beroepskwalificaties is in werking getreden: hierdoor zullen de burgers beschikken over een snel en eenvoudig systeem om de kwalificaties die zij in een lidstaat hebben behaald, in de andere lidstaten te laten erkennen. In het actieplan voor legale migratie zijn maatregelen uitgewerkt over het cruciale vraagstuk van de daadwerkelijke toelating van economische immigranten.

12.

Energie en vervoer


De Commissie is een onderzoek gestart naar de werking van de elektriciteits- en gasmarkten. Dankzij de liberalisering liggen de elektriciteitsprijzen in de EU vandaag lager dan tien jaar geleden. Er zijn echter nog verdere maatregelen nodig om concurrerende en geïntegreerde energiemarkten te creëren, die van essentieel belang blijven om het concurrentievermogen van de Europese industrie te ondersteunen. De bijdrage van de vervoerssector tot technologische innovatie en economische groei is toegenomen dankzij grote nieuwe Europese industrieprojecten. Eén voorbeeld is het Europees beheerssysteem voor spoorvervoer , dat het concurrentievermogen van het spoorvervoer zal versterken en tegelijk voor een daadwerkelijke interoperabiliteit tussen de nationale systemen zal zorgen. Een ander voorbeeld is het onderzoekprogramma betreffende het beheer van het luchtverkeer in het gemeenschappelijk Europees luchtruim, de technologische component van het programma voor een gemeenschappelijk Europees luchtruim (SESAR) , dat zal leiden tot de installatie van een modern luchtverkeersleidingssysteem. SESAR zal leiden tot een kostenverlaging voor de luchtvaartmaatschappijen en zou in Europa tot 200.000 nieuwe banen kunnen creëren. Galileo, het wereldwijde satellietnavigatiesysteem van Europa, is met de geslaagde lancering van de eerste experimentele satelliet in december een concrete realiteit geworden. Dit programma zou in Europa meer dan 150.000 hooggekwalificeerde banen kunnen creëren. Het Europees Parlement en de Raad hebben nieuwe Europese sociale rechten inzake wegvervoer goedgekeurd, waardoor de wegveiligheid zal verbeteren en de werknemers in de sector gelijke sociale rechten zullen krijgen.

13.

3. SOLIDARITEIT


‘…voldoen aan de behoeften van de huidige generatie zonder de mogelijkheden van komende generaties om in hun behoeften te voorzien, in gevaar te brengen…’ (Strategische doelstelling 2005-2009)

14.

Sociale solidariteit


De Commissie heeft de sociale agenda herzien teneinde bij te dragen tot de modernisering van het Europees sociaal model in het kader van de Lissabon-strategie voor groei en werkgelegenheid. Hierbij staan twee prioriteiten voorop: werkgelegenheid en armoedebestrijding en daarnaast bevordering van gelijke kansen. De agenda omvat kwesties zoals de noodzaak om de arbeidswetgeving te actualiseren teneinde rekening te houden met nieuwe vormen van arbeid (bijvoorbeeld kortlopende contracten) of het effect van de vergrijzing. De concrete tenuitvoerlegging omvatte onder meer de goedkeuring van een groenboek over demografische veranderingen , een mededeling over bedrijfsherstructureringen en werkgelegenheid, waarin middelen worden voorgesteld voor het anticiperen op en beheren van veranderingen teneinde de werkgelegenheid te stimuleren, een raamstrategie inzake de gelijkheid van vrouwen en mannen en de oprichting van een Europees genderinstituut . In dit kader heeft het besluit van de Europese Raad om het Europees pact voor de jeugd te verbinden met de strategie voor groei en werkgelegenheid, nieuwe mogelijkheden gecreëerd voor beleidslijnen ten gunste van jongerenwerkgelegenheid en sociale integratie. De Commissie heeft een regelgevend kader voor haar cohesiebeleid na 2006 voorgesteld, samen met een verordening betreffende de tenuitvoerlegging van dat beleid. Hierdoor zal het cohesiebeleid direct worden gericht op de doelstelling versterking van groei en werkgelegenheid. Het beleid is flexibel genoeg om iedere lidstaat of regio de mogelijkheid te bieden een adequate beleidsmix vast te stellen in het licht van zijn specifieke economische, sociale, ecologische, institutionele en culturele omstandigheden. De Commissie heeft ook nauw met de lidstaten samengewerkt bij de opstelling van hun nationale strategische kaderprogramma’s en hun nationale en regionale programma’s, en daarnaast heeft zij haar steun voor de cohesiedoelstellingen in het kader van de huidige programma’s voortgezet door bijna € 20 miljard voor het regionaal beleid uit te trekken.

De Commissie heeft een verordening voorgesteld om het mandaat van het Europees waarnemingscentrum voor racisme en vreemdelingenhaat uit te breiden door het te vervangen door een Bureau van de Europese Unie voor de grondrechten . Het Bureau zal een onafhankelijk expertisecentrum zijn dat nauw samenwerkt met de Raad van Europa. Het zal de EU-instellingen en de lidstaten advies verstrekken over de uitwerking en implementatie van EU-wetgeving betreffende fundamentele rechten. Een voorbeeld van de maatregelen van de Commissie om discriminatie te bestrijden is een wetgevend initiatief dat ervoor moet zorgen dat luchtvaartpassagiers met beperkte mobiliteit niet worden gediscrimineerd .

Ten slotte heeft de Commissie, teneinde het leren van talen en de meertaligheid te bevorderen, een mededeling over meertaligheid in de EU aangenomen. In het document wordt talenkennis aangemerkt als een nuttige vaardigheid in het dagelijks leven van alle burgers en wordt de klemtoon gelegd op het belang van talenkennis voor de arbeidsmobiliteit en het concurrentievermogen van de economie van de EU. De Commissie streeft ernaar meer te investeren in taalkundig onderzoek en haar eigen informatie in meer talen beschikbaar te stellen. Zij heeft de lidstaten ook opgeroepen het onderwijs, het leren en het gebruik van talen te bevorderen.

15.

Duurzaam beheer en gebruik van hulpbronnen en milieubescherming


De Commissie heeft de duurzame ontwikkelingsstrategie van de EU, die in 2001 was goedgekeurd, aan een toetsing onderworpen. In de toetsing wordt de inzet van de Commissie voor duurzame ontwikkeling bevestigd en worden een aantal belangrijke terreinen aangegeven waarop de maatregelen moeten worden geïntensiveerd, zoals klimaatverandering, energie-efficiëntie en gebruik van hulpbronnen. Het document vermeldt ook een aantal specifieke initiatieven om een krachtige stimulans aan de vooruitgang te geven.

In 2005 is bemoedigende vooruitgang geboekt in verband met de klimaatverandering , zowel qua implementatie als qua doeltreffendheid. De uitstoot van broeikasgassen van EU-25 ligt 5,5% lager dan in 1990. Alle nationale toewijzingsplannen voor CO2-emissierechten zijn goedgekeurd, waardoor de EU-regeling voor de handel in broeikasgasemissierechten volledig operationeel is geworden. Er zijn ook initiatieven voorgelegd om de emissies van auto’s (‘Euro 5’) en vliegtuigen te verlagen. De Commissie heeft op de VN-conferentie van Montreal over klimaatverandering in december een belangrijke rol gespeeld in de totstandkoming van het akkoord om in 2006 een aanvang te maken met besprekingen over de toekomst van de internationale samenwerking betreffende klimaatverandering wanneer de huidige doelstellingen van het Kyotoprotocol in 2012 verstrijken.

De Commissie heeft ook vier thematische milieustrategieën gepresenteerd, betreffende luchtverontreiniging, het mariene milieu, natuurlijke hulpbronnen en preventie en recyclage van afval. Elk van deze vier strategieën zal bijdragen tot een duurzamer gebruik en beheer van de hulpbronnen teneinde de toekomstige capaciteit van onze economieën in stand te houden en positieve effecten op de ecosystemen en de menselijke gezondheid te creëren.

Op energiegebied lag de klemtoon op klimaatverandering en duurzame energievoorziening. In het groenboek over energie-efficiëntie zijn kosteneffectieve maatregelen voorgesteld om door wijzigingen in de consumptiepatronen en het gebruik van energie-efficiënte technologieën het energieverbruik tegen 2020 met 20% terug te dringen. Hierdoor zou de EU naar schatting € 60 miljard per jaar kunnen besparen. De Commissie heeft ook een EU-actieplan biomassa goedgekeurd met als belangrijkste doel het gebruik van biomassa in de EU tegen 2010 ten minste te verdubbelen en de aanzet te geven tot een nog forsere toename tegen 2020.

Op landbouwgebied is het voorstel van de Commissie voor een verreikende hervorming van de suikersector goedgekeurd. Door de hervorming van de suikersector zal de gegarandeerde prijs van witte suiker over een periode van vier jaar met 36% worden verlaagd. Verwacht wordt dat deze hervorming een sterke impuls aan het concurrentievermogen van de sector zal geven, het evenwicht op de markt zal herstellen en de EU zal helpen haar internationale verbintenissen tegenover andere suikerproducerende landen na te komen. 2005 was ook het eerste toepassingsjaar van de ontkoppelde bedrijfstoeslag , waardoor het directe verband tussen productie en subsidies binnen het gemeenschappelijk landbouwbeleid wordt afgeschaft. Met ingang van 2006 wordt circa 90% van de directe betalingen aan landbouwers losgekoppeld van de productie en tegelijk worden nieuwe milieuvoorschriften ingevoerd. Een ander beleidsresultaat was de goedkeuring van de verordening plattelandsontwikkeling , nadat overeenstemming met het Europees Parlement en de Raad was bereikt. De nieuwe verordening zal de lidstaten ruimere mogelijkheden bieden om de middelen voor plattelandsontwikkeling aan te wenden om de groei te stimuleren, nieuwe werkgelegenheid te creëren en milieubeschermingsprogramma's op het platteland uit te voeren. De Raad heeft ook het voorstel voor een enkel juridisch kader voor de financiering van het gemeenschappelijk landbouwbeleid goedgekeurd. Dit kader zal leiden tot een sterke vereenvoudiging van de financiering van het gemeenschappelijk landbouwbeleid, de versterking en modernisering van beheer en controle en de aanscherping van de begrotingsdisipline.

Op het gebied van de bescherming van het visbestand en het visserijbeheer heeft de Commissie voorstellen voor herstelplannen op lange termijn voor diverse soorten uitgewerkt. Bovendien zullen de maatregelen voor de Baltische Zee de weg banen voor een meerjarig herstelplan om de kabeljauwbestanden in die regio herop te bouwen. De Raad heeft voorts zijn goedkeuring verleend voor de oprichting van een communautair bureau voor visserijcontrole , dat een gemeenschappelijke aanpak van de controle en inspectie van de visserij in de Unie zal bevorderen. De Commissie heeft ook een taskforce maritiem beleid opgestart, die ermee is belast een algemeen kader voor de duurzame ontwikkeling van maritieme activiteiten op het niveau van de EU vast te stellen.

16.

4. VEILIGHEID EN VRIJHEID


‘…de persoonlijke veiligheid van de Europese burger ten overstaan van criminaliteit en terrorisme… en het vermogen van de burger om zijn dagelijks leven op een veilige manier te leiden…’ (Strategische doelstelling 2005-2009)

17.

Justitie en binnenlandse zaken


De goedkeuring van een gezamenlijk actieplan van de Raad en de Commissie voor de tenuitvoerlegging van het programma van Den Haag vormde een scharniermoment voor de ontwikkeling van een beleid inzake vrijheid, veiligheid en justitie in Europa in de periode 2005-2009. De terroristische aanslagen van 7 juli in Londen hebben de noodzaak van een snel en overkoepelend optreden in EU-verband bevestigd. Het voorstel voor een kaderbesluit betreffende de uitwisseling van informatie volgens het beschikbaarheidsbeginsel zal leiden tot aanzienlijke verbeteringen in de toegang tot informatie voor wethandhavingsinstanties. In samenhang daarmee zal het voorstel voor een kaderbesluit over de bescherming van persoonsgegevens die worden verwerkt in het kader van de politiële en justitiële samenwerking in strafzaken, moeten bijdragen tot de naleving van de fundamentele rechten.

Het actieplan inzake drugs heeft tot doel de prevalentie van het drugsgebruik en de schade voor samenleving en gezondheid als gevolg van illegale drugs terug te dringen. Het plan omvat voorstellen voor specifieke maatregelen en zou voor diverse actoren een richtsnoer bij de vaststelling van prioriteiten op dit gebied moeten vormen. In de strategie voor de bestrijding van georganiseerde criminaliteit worden gemeenschappelijke methoden voor nationale en EU-instanties ontwikkeld en wordt een EU-systeem voor misdaadstatistieken opgezet als grondslag voor een verdere beleidsontwikkeling op dit gebied. De Commissie heeft voorts het programma voor wederzijdse erkenning in strafzaken herzien. In de mededeling worden wetgevende maatregelen voorgesteld om het strafprocesrecht te harmoniseren met de nadruk op de bescherming van individuele rechten alsook maatregelen om de justitiële opleiding te versterken en netwerken tussen mensen uit de praktijk te ondersteunen.

De tragische gebeurtenissen als gevolg van de sterke toename van de migratiedruk aan de Europese grenzen, zoals in Ceuta en Melilla, hebben de nadruk gelegd op het belang van een snel optreden op dit gebied. Een richtlijnvoorstel tot vaststelling van gemeenschappelijke normen voor overdrachtprocedures en de wederzijdse erkenning van uitwijzingsbesluiten voorzag in de noodzaak van duidelijke Europese beginselen betreffende de terugkeer van illegale immigranten. Voorts is het agentschap voor het beheer van de operationele samenwerking aan de buitengrenzen ingehuldigd.

Op civielrechtelijk gebied zijn de inspanningen gericht op het wegwerken van hinderpalen voor de wederzijdse erkenning van rechterlijke beslissingen en voor de toegang tot rechtspraak, en op het vergemakkelijken van het dagelijks bestaan van de burger in een uitgebreid en geïntegreerd Europa. In 2005 werd bijzondere nadruk gelegd op het familierecht. Het feit dat steeds meer paren uit elkaar gaan leidt, in combinatie met de toenemende mobiliteit in de EU, tot een groeiend aantal grensoverschrijdende geschillen betreffende alimentatieaanspraken. De Commissie heeft een verordening betreffende alimentatieplicht voorgesteld, die voorziet in bijstand, hulp bij het oplossen van geschillen en de handhaving van alimentatieverplichtingen tussen gescheiden partners die in verschillende lidstaten wonen.

18.

Gezondheid en veiligheid


De Commissie heeft een mededeling voor de versterking van het communautair mechanisme voor civiele bescherming ingediend. Via haar waarnemings- en informatiecentrum zorgt de Commissie voor toegankelijkheid van het mechanisme de klok rond. Dat centrum ondersteunt en vergemakkelijkt het inzetten van essentiële middelen voor civiele bescherming uit de lidstaten in geval van een noodsituatie. In 2005 is het mechanisme in werking getreden bij veertien rampen, onder meer overstromingen in Midden-Europa, bosbranden in Portugal en orkanen in de Verenigde Staten.

De Commissie heeft een strategie en een nieuw programma voor de gezondheid en de bescherming van de consument aangenomen. Het programma zal ertoe bijdragen de burgers te beschermen tegen risico’s en bedreigingen waar zij machteloos tegenover staan en die door de afzonderlijke lidstaten niet doeltreffend kunnen worden aangepakt. Het zal leiden tot een verbetering van het Europees bewakings- en waarschuwingssysteem tegen infectieziekten, tot een versterkte samenwerking tussen de lidstaten om gevaarlijke producten uit de interne markt te halen en tot een betere voorlichting van de burgers over hun rechten op grond van de wetgeving tot bescherming van de consument en hun rechten op gezondheidsgebied in de gehele Gemeenschap. De bescherming van de consument is voorts bevorderd door de goedkeuring van verschillende wetgevingsvoorstellen betreffende voedselveiligheid, onder meer een verordening betreffende de maximumresiduen van pesticiden in levensmiddelen en een verordening over de microbiologische criteria voor levensmiddelen.

De mogelijkheid van een grieppandemie heeft in de politieke wereld ruime aandacht gewekt. De Commissie heeft met de lidstaten samengewerkt aan voorbereidingen om mensenlevens te redden en ervoor te zorgen dat de verstoring van het economisch leven in geval van een pandemie tot een minimum zou worden beperkt. Zij heeft een wetgevingsvoorstel ingediend waardoor de lidstaten verplicht zouden worden hun waarnemings- en controlemaatregelen tegen vogelgriep te versterken, en zij heeft tegelijk duidelijke regels betreffende de vaccinatie van vogels vastgesteld. Het Europees centrum voor ziektepreventie en –bestrijding (ECDC) is volledig operationeel geworden. De kerntaken van het ECDC zijn epidemiologische waarneming en vroegtijdige waarschuwing en respons.

Door de inwerkingtreding van de verordening betreffende de rechten van luchtvaartpassagiers genieten de burgers een verhoogde compensatie en een betere bijstand in geval van weigering van toegang en vertraging of annulatie van vluchten. De Commissie heeft ook initiatieven voorgesteld voor de publicatie van zwarte lijsten van luchtvaartmaatschappijen en informatie aan de passagiers over de identiteit van de vervoerders , die vervolgens na de vliegtuigongevallen in de zomer zijn geconsolideerd en goedgekeurd. Er is ook een maatregelenpakket op het gebied van de veiligheid van de zeevaart voorgesteld, met onder meer wetgevingsvoorstellen voor de preventie van ongevallen en een grotere aansprakelijkheid van de reders.

19.

5. EUROPA ALS PARTNER IN DE WERELD


‘…de Unie moet in haar externe optreden naar grotere politieke coherentie streven…’ (Strategische doelstelling 2005-2009)

20.

Uitbreiding en Europees nabuurschap


De ondertekening van het toetredingsverdrag met Bulgarije en Roemenië vormde de afsluiting van de vijfde ronde van de toetredingsonderhandelingen voor de uitbreiding van de EU. Deze twee landen zullen op 1 januari 2007 tot de EU toetreden, op voorwaarde dat zij de bijkomende inspanningen leveren waartoe zij zich hebben verbonden. Door het aanknopen van toetredingsonderhandelingen met Kroatië en Turkije heeft de EU de voorbereidingen getroffen voor toekomstige uitbreidingen. Ook bij het stabilisatie- en associatieproces in de Westelijke Balkan zijn vorderingen gemaakt, terwijl de Voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië de status van kandidaat-lidstaat heeft gekregen. De EU heeft ook haar betrekkingen met de rest van de westelijke Balkan versterkt.

In 2005 heeft de Commissie een aanvang gemaakt met de uitvoering van de zeven actieplannen voor het Europees nabuurschapsbeleid en overleg met vijf andere landen opgestart met het oog op de vaststelling van definitieve actieplannen. Via het Europees nabuurschapsbeleid wenst de EU het goed bestuur en de economische en sociale ontwikkeling te bevorderen in landen die haar directe buren zijn, en tegelijk de milieukwaliteit te verbeteren. Het Europees nabuurschapsbeleid draagt bij tot een zone van groeiende welvaart, stabiliteit en veiligheid langs de grenzen van de EU, terwijl de politieke banden met de partnerlanden nauwer worden aangehaald en de aanzet tot economische integratie met de EU wordt gegeven. In het Midden-Oosten heeft de EU zich actief beziggehouden met de wederopbouw van de Palestijnse economie, waarbij zij is uitgegaan van een langetermijnvisie op haar strategisch partnerschap met de Palestijnse Autoriteit met het oog op een tweestatenoplossing.

21.

Overige landen


De onderhandelingen over de ontwikkelingsagenda van Doha in het kader van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) vormden de topprioriteit van het handelsbeleid van de EU in 2005. Aangezien de onderhandelingen eerder langzaam vorderden, heeft de EU haar engagement voor de multilaterale besprekingen bevestigd door de indiening van verreikende voorstellen in de aanloop naar de zesde WTO-Ministersconferentie in Hongkong in december 2005. Jammer genoeg hebben de pogingen van de EU om tot een ronde met ambitieuze doelstellingen te komen, althans voorlopig, geen weerklank gevonden bij de andere grote spelers. De EG heeft tot het relatieve succes van de conferentie bijgedragen door zich ertoe te verbinden haar landbouwexportsubsidies tegen 2013 af te schaffen en aan te dringen op een akkoord over een belangrijk pakket maatregelen voor de ontwikkelingsdimensie van de ronde.

Op het gebied van de bilaterale betrekkingen is vooruitgang geboekt bij de bevordering van de beleidsdialoog en de verdieping van onze betrekkingen met verschillende belangrijke partners in de wereld. Bij wijze van voorbeeld kan de duidelijke verbetering van de verstandhouding tussen de EU en de VS worden genoemd. De Commissie heeft een belangrijke rol gespeeld in de onderhandelingen over het Economisch Initiatief, dat op de top EU-VS is goedgekeurd.

In 2005 was de Commissie een van de vijf grootste donoren van officiële ontwikkelingsbijstand in de wereld. De Commissie heeft het uitbetalingstempo versneld van haar steun, die over het gehele jaar in totaal € 6,2 miljard bedroeg (een stijging van 10% vergeleken met het voorgaande jaar). De Raad en het Europees Parlement hebben op voorstel van de Commissie een nieuwe beleidsverklaring over ontwikkeling, de Europese consensus inzake ontwikkeling , aangenomen. Voor het eerst in vijftig jaar wordt in de verklaring een definitie op EU-niveau gegeven van de gemeenschappelijke waarden, beginselen, doelstellingen en middelen op het gebied van armoedebestrijding en het bereiken van de millenniumdoelstellingen inzake ontwikkeling. De verklaring houdt verplichtingen in voor de lidstaten, niet alleen als leden van de Raad maar ook als bilaterale donoren, en voor de Europese Gemeenschap. In de aanloop naar de VN-top over de voortgang van de millenniumdoelstellingen in september is de EU op basis van voorstellen van de Commissie nieuwe verbintenissen aangegaan om het tempo van de werkzaamheden voor het bereiken van de millenniumdoelstellingen te versnellen. De EU heeft tegen 2010 ambitieuze nieuwe interimdoelstellingen voor de officiële ontwikkelingshulp vastgesteld, teneinde tegen 2015 het VN-streefcijfer van 0,7% te bereiken. Tegen 2010 zou dit al € 20 miljard extra per jaar aan officiële ontwikkelingshulp van de EU opleveren bovenop de huidige jaarlijkse bijdrage van € 43 miljard. De verhoogde financiering gaat gepaard met een engagement om te komen tot een grotere doeltreffendheid, innovatieve financieringsbronnen aan te boren en verdere schuldverlichting te verlenen, samen met de belofte om 50% van de toename van de officiële ontwikkelingshulp voor Afrika uit te trekken. Op voorstel van de Commissie heeft de Raad de EU-strategie voor Afrika goedgekeurd. De belangrijkste doelstellingen daarvan zijn het ondersteunen van de inspanningen van Afrika om de millenniumdoelstellingen te bereiken en het bevorderen van duurzame ontwikkeling, veiligheid en goed bestuur via een versterkte dialoog, samen met ruimere en meer doeltreffende EU-bijstand. De herziening van de overeenkomst van Cotonou versterkt de politieke dimensie van de betrekkingen tussen de EU en de ACS-landen, onder meer via de dialoog over mensenrechten, de democratische beginselen en de rechtsstaat.

De Commissie heeft financiële steun verleend voor programma's inzake humanitaire bijstand, onder meer voor de slachtoffers van de tsunami in Zuidoost-Azië (€ 123 miljoen) en de slachtoffers van de aardbeving in India en Pakistan (bijna € 50 miljoen), uit een totaalbedrag van € 650 miljoen voor humanitaire hulp en noodmaatregelen. De humanitaire hulp werd aangevuld met maatregelen ter ondersteuning van de wederopbouw en voor het heropstarten van duurzame inkomstengenererende activiteiten (€ 170 miljoen voor door de tsunami getroffen landen en € 50 miljoen na de aardbeving in Zuid-Azië). Het optreden van de Commissie was gebaseerd op haar mededeling over de versterking van het reactievermogen van de EU op rampen en crisissituaties in derde landen, die in 2005 is aangenomen. De Commissie heeft ook verdere financiële steun verleend in vergeten en complexe crisissituaties. De klemtoon lag vooral op Afrika, met name Darfur, Sudan (€ 45 miljoen bovenop € 14 miljoen voor Sudanese vluchtelingen in Tsjaad), de Democratische Republiek Congo (€ 38 miljoen) en West-Afrika (€ 29 miljoen). Andere voorbeelden van grote humanitaire programma’s zijn het Midden-Oosten (€ 36,6 miljoen) en de noordelijke Kaukasus in verband met de crisis in Tsjetsjenië (€ 26 miljoen), waar de Commissie de grootste donor van humanitaire hulp is.

2005 was ook een zeer actief jaar voor de verkiezingswaarneming en -ondersteuning door de EU, waarbij twaalf missies met meer dan 1.000 waarnemers zijn ingezet. Voorts werd steun verleend voor het politiek proces in Azië en het Midden-Oosten, teneinde de veiligheid in de wereld te bevorderen. In Irak werden de maatregelen gericht op het verbeteren van het dagelijks leven van de Iraakse burgers en het versterken van het bestuur en het politiek proces. De maatregelen waren toegespitst op basisbehoeften zoals onderwijs, gezondheidszorg, water en inkomstengenererende activiteiten, en op het helpen organiseren van de verkiezingen en het referendum over de nieuwe Iraakse grondwet. In Afghanistan is de Commissie doorgegaan met haar steun voor wederopbouw en institutionele opbouw, met inbegrip van steun voor de handhaving van de openbare orde en de bevordering van gezondheid, plattelandsontwikkeling en de hervorming van de overheidsdiensten. Voorts werd steun verleend voor de parlementsverkiezingen, die in september een positief verloop hebben gekend. In Atjeh (Indonesië) heeft de Commissie financiële steun verleend voor herstelmaatregelen na de tsunami, actieve bijstand verleend voor de bemiddelingsactiviteiten die tot de ondertekening van een vredesakkoord hebben geleid en de totstandbrenging van duurzame vrede ondersteund.

22.

6. EEN MODERNE EN EFFICIËNTE ADMINISTRATIE VOOR EEN BETERE REGELGEVING IN DE UITGEBREIDE EU


De hierboven beschreven initiatieven schetsen een beeld van de rol van de Commissie als initiatiefneemster voor communautaire wetgeving en van haar capaciteit om strategische debatten op Europees niveau ter voorbereiding van EU-maatregelen op gang te brengen en te leiden. Zij vormen evenwel geen complete lijst van de activiteiten van de Commissie in 2005 i. De Commissie heeft zich verder via een brede waaier van activiteiten van haar taken gekweten. In haar rol van hoedster van de Verdragen heeft zij de lidstaten aangespoord tot een snelle omzetting, een correcte uitvoering en een nauwgezette handhaving van de EG-wetgeving.

De Commissie heeft ook een uitvoerende bevoegdheid voor het beheer van gemeenschappelijke beleidslijnen . In 2005 heeft zij een groot deel van haar middelen besteed aan de verdere tenuitvoerlegging van bestaande beleidslijnen. Zij heeft aanzienlijke bijkomende inspanningen geleverd in verband met haar kerntaken, met name de handhaving van de communautaire wetgeving en het efficiënt beheer van communautaire programma’s, met inbegrip van de Structuurfondsen, het gemeenschappelijk landbouwbeleid en de onderzoekprogramma’s. Een ander belangrijk resultaat in 2005 was de voltooiing van het hervormingsproject, dat tot doel had de efficiency en verantwoordingsplicht van de administratie verder te versterken. In het kader daarvan heeft de Commissie haar boekhoudsysteem grondig hervormd door over te schakelen op de periodetoerekening per begrotingsjaar, die een beter overzicht van de activa en passiva van de Gemeenschappen gedurende het jaar verschaft. Ze heeft ook een transparantie-initiatief opgezet om het publiek te tonen hoe de gelden worden besteed en de beslissingen genomen. De Commissie heeft een mededeling over een routekaart voor een kader inzake geïntegreerde financiële controle goedgekeurd, die de weg moet banen voor een goedkeurend advies van de Europese Rekenkamer over het financieel beheer van de EU-begroting, via de tenuitvoerlegging van concrete maatregelen door de Commissie en de lidstaten. De Commissie heeft de regels voor overheidsopdrachten en subsidies vereenvoudigd door de uitvoeringsvoorschriften van het Financieel Reglement te wijzigen. Zij heeft ook een herzien strategisch kader voor een e-Commissie goedgekeurd, waarbij zij zich er opnieuw toe verbindt optimaal gebruik van ICT te zullen maken teneinde haar resultaten en transparantie te verbeteren. Ten slotte heeft de Commissie verder werk gemaakt van de aanpassing aan de uitbreiding van de EU in 2004 door personeel uit de nieuwe lidstaten in dienst te nemen, vertaal- en vertolkingsdiensten in negen bijkomende talen te verstrekken en belangrijke statistische gegevens uit de nieuwe lidstaten te verzamelen.

Een betere regelgeving moet de hoeksteen van de besluitvorming op alle niveaus van de EU worden. De Commissie heeft aanzienlijke vooruitgang geboekt bij het verbeteren van de regelgeving: daartoe heeft zij een bijgewerkt en coherent kader opgezet om bestaande, in behandeling zijnde en nieuwe voorschriften onder de loep te nemen. De belangrijkste elementen van dit kader zijn herziene richtsnoeren voor effectbeoordeling; een grondige doorlichting van hangende wetgevingsvoorstellen, waarbij bleek dat 68 voorstellen konden worden ingetrokken; een mededeling over een gemeenschappelijke EU-methodologie voor de beoordeling van de administratieve kosten in verband met de wetgeving, en een strategie voor de vereenvoudiging van de regelgeving met inbegrip van een doorlopend driejarig werkprogramma.

23.

7. CONCLUSIES


2005 was een cruciaal jaar, waarin de bakens zijn uitgezet voor het resterende mandaat van de Commissie-Barroso. Ondanks de grote problemen heeft de Commissie blijk gegeven van leiderschap en engagement bij het waarmaken van haar strategische doelstellingen. Europa heeft concrete stappen in de goede richting gezet en de grondslagen gelegd voor een “partnerschap voor vernieuwing” om Europa terug op het goede spoor te brengen. Met de vernieuwde Lissabon-strategie en de vorderingen op weg naar de nieuwe financiële vooruitzichten heeft de Commissie twee van de essentiële bouwstenen voor de geslaagde tenuitvoerlegging van het communautair beleid in het komende decennium aangebracht.

De Commissie blijft zich inzetten voor nauwe samenwerking met de Europese instellingen, de lidstaten, actoren uit alle sectoren en haar internationale partners. Zij is van oordeel dat doeltreffende communicatie over Europese aangelegenheden en het opbouwen van een werkelijke dialoog met de burgers cruciaal zijn om het vertrouwen en de steun van de burgers voor het Europees project terug te winnen. In 2005 heeft de Commissie haar communicatie grondig hervormd. Er is een intern actieplan over de communicatie van Europa goedgekeurd, dat aansluit op plan D van de Commissie voor democratie, dialoog en debat . De Commissie en de EU in het algemeen zullen echter in de eerste plaats worden beoordeeld op hun vermogen om doelgericht te werk te gaan en resultaten te bereiken. De strategische doelstellingen blijven het kader voor de werkzaamheden van de Commissie in de komende jaren, en het optreden voor 2006 is al uitgestippeld in het werkprogramma 2006, ' Het Europese potentieel volledig benutten ' i. In 2005 zijn de grondslagen gelegd. 2006 zal een jaar zijn waarin nog meer het accent op de tenuitvoerlegging wordt gelegd: het jaar van het Europa der resultaten.

Annex – Items adopted in 2005 from the Commission Legislative and Work Programme 2005 – by strategic objective

24.

Prosperity


Title Reference no Adoption date Type of proposal or act

Communication on Better Regulation and Competitiveness COM(2005) 97; SEC(2005) 16.3. Non-legislative action / Commission Communication

Competitiveness and Innovation Framework Programme COM(2005) 121; SEC(2005) 433; 2005/0050(COD) 6.4. Legislative Proposal / Decision

Communication on the new generation of tax and customs programmes COM(2005) 111; SEC(2005) 6.4. Non-legislative action / Commission Communication

Seventh Framework Programmes for Research (2007-2013) COM(2005) 118+119; SEC(2005) 430+431; 2005/0043(COD); 2005/0044(CNS) 6.4. Legislative Proposal / Decision

Proposal for a modification of the Regulation on the Stability and Growth Pact COM(2005) 154+155; 2005/0064(SYN); 2005/0061(CNS) 20.4. Legislative Proposal

25.

Green Paper on Financial Services Integration: Horizon 2005- COM(2005) 3.5. Non-legislative action / Green Paper


Communication i COM(2005) 229; SEC(2005) 1.6. Non-legislative action / Commission Communication

State aid action plan COM(2005) 107; SEC(2005) 7.6. Non-legislative action / Other

Proposal for a Council Directive on taxation of passenger cars in the EU COM(2005) 621; SEC(2005) 809; 2005/0130(CNS) 5.7. Legislative Proposal / Directive

Green Paper on obstacles to integration of mortgage credit market COM(2005) 19.7. Non-legislative action / Green Paper

More Research and Innovation: Investing for Growth and Employment COM(2005) 488; SEC(2005) 1283+ 12.10. Non-legislative action / Commission Communication

26.

Cross-border management of copyright in the online music sector C(2005) 3764; SEC(2005) 18.10. Non-legislative action / Recommendation


Communication on progress in creating internal market for electricity and gas COM(2005) 568; SEC(2005) 15.11. Non-legislative action / Commission Communication

Proposal for a Regulation on advanced therapies COM(2005) 567; SEC(2005) 1444; 2005/0227(COD) 16.11. Legislative Proposal / Regulation

Proposal on the management structure of the industrial SESAME project (common enterprise) for the technical realisation of Single Sky COM(2005) 602; SEC(2005) 1532; 2005/0235(CNS) 25.11. Legislative Proposal / Directive

Modification Customs Code: simplification of procedures - Ecustoms COM(2005) 608; SEC(2005) 1543+ 30.11. Legislative Proposal / Regulation

27.

Legal Framework for Payments COM(2005) 603; SEC(2005) 1535; 2005/0245(COD) 1.12. Legislative Proposal / Directive


Communication on the results of the consultation launched on Defence Procurement COM(2005) 626; SEC(2005) 6.12. Non-legislative action / Commission Communication

Maritime proposal COM(2005) 651; SEC(2005) 1640+ 14.12. Legislative Proposal / Regulation

28.

Green paper on claims for damages under EC Competition law COM(2005) 672; SEC(2005) 19.12. Non-legislative action / Green Paper


Modification of Medical Devices Directives COM(2005) 681; SEC(2005) 1742; 2005/0263(COD) 22.12. Legislative Proposal / Directive

Home State Taxation pilot scheme for SMEs COM(2005) 702; SEC(2005) 23.12. Non-legislative action / Commission Communication

Solidarity

Title Reference no Adoption date Type of proposal or act

Communication on post 2012 Climate Change Strategies COM(2005) 35; SEC(2005) 9.2. Non-legislative action / Commission Communication

Social Agenda COM(2005) 33; SEC(2005) 9.2. Non-legislative action / Commission Communication

Green Paper on management of the demographic trends in the European Union COM(2005) 16.3. Non-legislative action / Green Paper

Communication on restructuring and employment COM(2005) 31.3. Non-legislative action / Commission Communication

Proposal for a COD Regulation establishing the EU Solidarity Fund COM(2005) 108; SEC(2005) 447; 2005/0033(COD) 6.4. Legislative Proposal / Regulation

Proposal for a Council Regulation establishing Community financial measures for the implementation of the Common Fisheries Policy and in the area of the Law of the Sea COM(2005) 117; SEC(2005) 426; 2005/0045(CNS) 6.4. Legislative Proposal / Regulation

Disaster Preparedness and Response Instrument COM(2005) 113; SEC(2005) 439; 2005/0052(CNS) 6.4. Legislative Proposal / Regulation

Programme for active citizenship COM(2005) 116; SEC(2005) 442; 2005/0041(COD) 6.4. Legislative Proposal / Decision

European Year of Mobility for Workers (2006) - 27.4. Non-legislative action / Other

Communication on youth policy COM(2005) 206; SEC(2005) 30.5. Non-legislative action / Commission Communication

Communication on ‘non discrimination and equal chances for all - a framework strategy and a proposal for a decision on the European year for equal chances for all (2007)’ COM(2005) 224+225; SEC(2005) 689+690; 2005/0107(COD) 1.6. Legislative Proposal / Decision

Sugar Reform – Common Market Organisation (CMO) Regulation + Single Payment Regulation COM(2005) 263; SEC(2005) 808+810; 2005/0118-0120(CNS) 22.6. Legislative Proposal / Regulation

29.

Green Paper on a European Energy Efficiency Initiative COM(2005) 22.6. Non-legislative action / Green Paper


EU Rural Development Strategy COM(2005) 304; SEC(2005) 914; 2005/0129(CNS) 5.7. Legislative Proposal / Decision

Communication on eAccessibility COM(2005) 425; SEC(2005) 13.9. Non-legislative action / Commission Communication

Thematic Strategy on Air Pollution COM(2005) 446+447; SEC(2005) 1135+1133; 2005/0183(COD) 21.9. Legislative Proposal / Directive

30.

Communication on reducing the climate change impact of aviation COM(2005) 459; SEC(2005) 27.9. Non-legislative action / Commission Communication


Intercultural dialogue COM(2005) 467; SEC(2005) 1202; 2005/0203(COD) 5.10. Legislative Proposal / Decision

Thematic strategy for the protection of the Marine Environment COM(2005) 504+505; SEC(2005) 1290; 2005/0211(COD) 24.10. Legislative Proposal / Directive

31.

Communication on sustainable energy COM(2005) 627; SEC(2005) 7.12. Non-legislative action / Commission Communication


Communication on an Action plan for Biomass COM(2005) 328; SEC(2005) 7.12. Non-legislative action / Commission Communication

New Directive on Audio-visual Content COM(2005) 646; SEC(2005) 1625+1626; 2005/0260(COD) 13.12. Legislative Proposal / Directive

32.

Proposal for a Regulation on motor vehicles emissions (EURO 5) COM(2005) 683; SEC(2005) 1745; 2005/0282(COD) 21.12. Legislative Proposal / Regulation


Thematic Strategy on Resources COM(2005) 670; SEC(2005) 1683+ 21.12. Non-legislative action / Commission Communication

Thematic Strategy on the Prevention and Recycling of Waste COM(2005) 666+667; SEC(2005) 1681+1682; 2005/0281(COD) 21.12. Legislative Proposal / Directive

33.

Security and freedom


Title Reference no Adoption date Type of proposal or act

EU Drugs Action Plan 2005- COM(2005) 45; SEC(2005) 14.2. Non-legislative action / Commission Communication

Green Paper on successions and wills COM(2005) 65; SEC(2005) 1.3. Non-legislative action / Green Paper

Green Paper on applicable law to divorces COM(2005) 82; SEC(2005) 14.3. Non-legislative action / Green Paper

Health and Consumer Policy Programme COM(2005) 115; SEC(2005) 425; 2005/0042(COD) 6.4. Legislative Proposal / Decision

Framework programme on fundamental rights and Justice COM(2005) 122; SEC(2005) 434; 2005/0037(COD); 2005/0038(CNS); 2005/0039(CNS); 2005/0040(COD) 6.4. Legislative Proposal / Framework decision (JHA)

Framework programme on security and safeguard of freedom COM(2005) 124; SEC(2005) 436; 2005/0034(CNS); 2005/0035(CNS) 6.4. Legislative Proposal

Framework programme on solidarity and management of migration COM(2005) 123; SEC(2005) 435; 2005/0046(COD); 2005/0047(COD); 2005/0048(CNS); 2005/0049(COD) 6.4. Legislative Proposal

Directive on control of avian influenza COM(2005) 171; SEC(2005) 549; 2005/0062(CNS); 2005/0063(CNS) 28.4. Legislative Proposal / Directive

Action Plan on the Hague Programme COM(2005) 10.5. Non-legislative action / Other

Protection of chicken kept for the production of meat COM(2005) 221; SEC(2005) 801; 2005/0099(CNS) 30.5. Legislative Proposal / Directive

Fundamental Rights Agency COM(2005) 280; SEC(2005) 849; 2005/0124(CNS); 2005/0125(CNS) 30.6. Legislative Proposal / Regulation

Proposal for a Framework Decision on the fight against counterfeiting COM(2005) 276; SEC(2005) 848; 2005/0128(CNS) 12.7. Legislative Proposal / Framework decision (JHA)

Proposal for a Directive on the fight against counterfeiting COM(2005) 276; SEC(2005) 848; 2005/0127(CNS) 12.7. Legislative Proposal / Directive

Animal health conditions - Aquatic animals COM(2005) 362; SEC(2005) 1047; 2005/0153(CNS); 2005/0154(CNS) 23.8. Legislative Proposal / Directive

Proposal for a Directive on common standards for return procedures COM(2005) 391; SEC(2005) 1057; 2005/0167(COD) 1.9. Legislative Proposal / Directive

Directive on data retention COM(2005) 438; SEC(2005) 1131; 2005/0182(COD) 21.9. Legislative Proposal / Directive

Framework Decision on standards for transfer of personal data COM(2005) 475; SEC(2005) 1241; 2005/0202(CNS) 4.10. Legislative Proposal / Framework decision (JHA)

Equivalent access to law enforcement authorities COM(2005) 490; SEC(2005) 1270; 2005/0207(CNS) 12.10. Legislative Proposal / Framework decision (JHA)

Communication and proposal for a Regulation on the extension of the tasks of the European Aviation Safety Agency COM(2005) 578+579; 2005/0228(COD) 15.11. Legislative Proposal / Regulation

3rd Package on Maritime Safety (7 legislative proposals) COM(2005) 585+590; COM(2005) 592+593; SEC(2005) 1496-1499; SEC(2005) 1514-1517; 2005/0236-0242(COD) 23.11. Legislative Proposal

34.

Green Paper on the establishment of a European Migration Monitoring Centre COM(2005) 28.11. Non-legislative action / Green Paper


Green Paper - Platform for Nutrition and Health COM(2005) 8.12. Non-legislative action / Green Paper

Maintenance obligations COM(2005) 648+649; SEC(2005) 1628-1630; 2005/0259(CNS) 15.12. Legislative Proposal / Regulation

35.

Communication including an action plan relating to legal migration COM(2005) 669; SEC(2005) 21.12. Non-legislative action / Commission Communication


Europe as a world partner

Title Reference no Adoption date Type of proposal or act

Mandate for negotiations with Croatia Accession negotiation document 1.2. Non-legislative action / Other

Communication on the European Neighbourhood Policy (ENP) Action Plans with Armenia, Azerbaijan and Georgia, Lebanon, Egypt COM(2005) 72; SEC(2005) 294; SEC(2005) 285- 2.3. Non-legislative action / Commission Communication

Barcelona Process 10th anniversary COM(2005) 139; SEC(2005) 482+ 12.4. Non-legislative action / Commission Communication

Accelerating progress towards attaining the MDGs: Financing for Development COM(2005) 133; SEC(2005) 433+ 12.4. Non-legislative action / Commission Communication

36.

Accelerating progress towards attaining the MDGs: The contribution of the EU COM(2005) 132; SEC(2005) 452; SEC(2005) 12.4. Non-legislative action / Commission Communication


Communication on EU-US relations COM(2005) 18.5. Non-legislative action / Commission Communication

Proposal for a Regulation establishing accompanying measures for Sugar Protocol countries affected by the reform of the EU sugar regime COM(2005) 266; SEC(2005) 828; 2005/0117(COD) 22.6. Legislative Proposal / Regulation

Euromed mandate on services and investment SEC(2005) 787+ 24.6. Legislative Proposal / Decision

37.

Civil Society dialogue between the EU and candidate countries COM(2005) 290; SEC(2005) 29.6. Non-legislative action / Commission Communication


Information note on the negotiating framework with Turkey SEC(2005) 29.6. Non-legislative action / Other

Proposal for a new statement on the EC Development Policy COM(2005) 311; SEC(2005) 13.7. Non-legislative action / Commission Communication

Communication on an EU Strategy for Africa COM(2005) 489; SEC(2005) 12.10. Non-legislative action / Commission Communication

38.

2005 ENLARGEMENT PACKAGE - I COM(2005) 534; SEC(2005) 1352- 25.10. Non-legislative action / Commission Communication


Opinion on the former Yugoslav Republic of Macedonia COM(2005) 562; SEC(2005) 1425; SEC(2005) 9.11. Non-legislative action / Opinion

2005 ENLARGEMENT PACKAGE - II COM(2005) 553; COM(2005) 555-559; COM(2005) 561-563; SEC(2005) 1421-1424; SEC(2005) 1426; SEC(2005) 9.11. Agreement with third countries / Council Decision for the conclusion of an agreement

Accession Partnership for Turkey COM(2005) 559; SEC(2005) 9.11. Agreement with third countries / Council Decision for the conclusion of an agreement

European Partnership for Croatia COM(2005) 556; SEC(2005) 9.11. Agreement with third countries / Council Decision for the conclusion of an agreement

EU relations with Latin America COM(2005) 363; SEC(2005) 1590; SEC(2005) 8.12. Non-legislative action / Commission Communication