Toelichting bij COM(2006)75 - Bijdrage aan de interinstitutionele onderhandelingen over het Voorstel voor verlenging van het interinstitutioneel akkoord over de begrotingsdiscipline en de verbetering van de begrotingsprocedure

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

In zijn conclusies verzoekt de Europese Raad van december 'de Raad om op basis van een gemeenschappelijk standpunt, en mits aanvaardbare voorwaarden kunnen worden bereikt, met het Europees Parlement en de Commissie tot overeenstemming te komen over een nieuw interinstitutioneel akkoord dat het resultaat van zijn conclusies weerspiegelt'.

Het Europees Parlement heeft zich in zijn resolutie van 18 januari 2006 bereid verklaard 'op basis van de respectieve standpunten constructieve onderhandelingen met de Raad te starten, op voorwaarde dat het Oostenrijkse voorzitterschap een reëel onderhandelingsmandaat krijgt' .

Het Europees Parlement, de Raad en de Commissie zijn overeengekomen een aantal bijeenkomsten (trialogen) te houden om te komen tot een gestructureerd kader voor de onderhandelingen.

Op 1 februari 2006 heeft de Commissie een werkdocument goedgekeurd over een herzien voorstel voor een Interinstitutioneel Akkoord (IIA). Dit voorstel ging vergezeld van een brief van voorzitter Barroso waarin met name wordt ingegaan op enkele kwesties die geen deel uitmaken van het voorstel voor een IIA maar die van belang zijn voor de komende onderhandelingen.

Dit werkdocument van de Commissie beoogt de in de brief van voorzitter Barroso genoemde kwesties formeel gestalte te geven en bij de trialoog van 21 februari als concrete elementen voor de onderhandelingen in te brengen.

Naast deze specifieke punten is voor een aantal andere zaken die tijdens de interinstitutionele gesprekken tot nu toe aan de orde zijn gekomen, al een formeel antwoord gevonden in het op 1 februari door de Commissie ingediende ontwerp-IIA.

Het gaat hierbij met name om flexibiliteit, waarvoor de Commissie verschillende instrumenten heeft voorgesteld die op meer gebieden voor meer flexibiliteit zorgen zodat beter kan worden ingespeeld op veranderende behoeften en uitdagingen. Zoals in de huidige financiële vooruitzichten het geval is, voorziet het voorgestelde IIA ook in een specifieke rubriek voor de administratieve uitgaven van alle instellingen. Ten aanzien van de begrotingsdiscipline heeft de Commissie in het ontwerp van 1 februari alle bestaande bepalingen gehandhaafd, inclusief die over het GBVB. Ten aanzien van de herzieningsclausule heeft de Commissie voorgesteld een witboek over alle aspecten van het financiële kader, de ontvangsten en de uitgaven te publiceren. Hiervoor is breed overleg nodig dat zijn neerslag moet vinden in voorstellen voor de mogelijke wijziging van verschillende aspecten van de begroting. Een van de kwesties waarop in dit verband moet worden ingegaan, is de noodzaak om de Europese Unie een transparanter en onafhankelijker stelsel van eigen middelen dan het huidige te geven. De Commissie neemt nota van het voornemen van het Europees Parlement om hierover een conferentie te organiseren waaraan ook de nationale parlementen zullen deelnemen.

1.

1. NIEUWE FINANCIËLE INSTRUMENTEN


Voor de door het toekomstige financiële kader bestreken periode is de Commissie voornemens het hefboomeffect van de EU-middelen te vergroten door te zorgen voor betere synergie tussen de EU-begroting en de activiteiten van de Europese Investeringsbank (EIB). Zo heeft zij reeds voorgesteld een risicodelende financieringsfaciliteit op te richten om de financiering van onderzoek een impuls te geven en werkt zij aan een speciaal instrument om middelen vrij te maken voor de uitvoering van vervoersprojecten op het gebied van de TEN. Voorts werkt zij in nauwe samenwerking met de EIB en de speciale maatregelen van het EIF voor het MKB aan steun voor bijvoorbeeld durfkapitaal voor snelgroeiende technologiegedreven ondernemingen.

2.

Voorgestelde tekst over de nieuwe financiële instrumenten


Het Europees Parlement, de Raad en de Commissie zijn het erover eens dat ter vergroting van de hefboomwerking van de EU-begroting medefinancieringsmechanismen moeten worden ingevoerd die een grotere financieringsprikkel geven. Zij willen alle soorten financiële instrumenten stimuleren die als katalysator werken voor publieke en particuliere investeerders. De doelstelling moet zijn om het risicokapitaal van de EIB voor onderzoek en ontwikkeling over de periode 2007-2013 te verhogen tot 10 miljard EUR. Voorts moeten de instrumenten voor trans-Europese netwerken en het midden- en kleinbedrijf worden versterkt. De Commissie zal dienovereenkomstige voorstellen indienen en aan de begrotingsautoriteit verslag uitbrengen over de door de EIB, het EIF en de EBWO (relevant in het geval van nieuwe lidstaten) gefinancierde activiteiten ter ondersteuning van investeringen op al deze gebieden.

3.

2. FINANCIEEL REGLEMENT


De Commissie erkent dat de uitvoering van de begroting moet worden verbeterd zonder dat de vooruitgang die bij de laatste herziening in 2002 i is geboekt, ter discussie wordt gesteld. Daartoe heeft de Commissie al een ingrijpende herziening van het Financieel Reglement en de uitvoeringsvoorschriften voorgesteld. De Commissie is van mening dat de herziening van het Financieel Reglement moet voortvloeien uit een echte overlegprocedure volgens de Gemeenschappelijke verklaring van 1975 i

4.

Voorgestelde tekst over het Financieel Reglement


De instellingen hebben een gedeelde verantwoordelijkheid voor de herziening van het Financieel Reglement om de uitvoering van de begroting te verbeteren en ervoor te zorgen dat de voordelen van de EU-financiering voor de burger beter zichtbaar zijn, zonder evenwel de in 2002 geboekte vooruitgang ter discussie te stellen. Net als in 2002 zijn het Europees Parlement, de Raad en de Commissie het erover eens dat een succesvolle herziening van het Financieel Reglement via een echte overlegprocedure verloopt op basis van haar gewijzigde voorstel, dat een daadwerkelijke consensus tussen het Europees Parlement en de Raad bewerkstelligt. Zij streven ook naar nauwe en constructieve interinstitutionele samenwerking met het oog op snelle aanpassing van de uitvoeringsvoorschriften om de financieringsprocedures te vereenvoudigen en tegelijkertijd een hoog niveau van bescherming van de financiële belangen van de Unie te waarborgen.

Het Europees Parlement en de Raad zijn vastbesloten de onderhandelingen over het Financieel Reglement tijdig af te sluiten zodat het op 1 januari 2007 in werking kan treden.

5.

3. CERTIFICERING DOOR DE LIDSTATEN


De Commissie heeft zich verbonden tot zeer belangrijke hervormingen om het financieel beheer van alle begrotingssectoren te verbeteren. In haar mededeling COM(2006) 9 van 17 januari 2006 heeft de Commissie een actieplan voor een geïntegreerd internecontrolekader ontvouwd overeenkomstig de adviezen van de Rekenkamer en het Europees Parlement. Aan dit actieplan moet een passend gevolg worden gegeven, met name op het gebied van nationale verklaringen en de vaststelling van het risiconiveau dat kan worden aanvaard.

6.

Voorgestelde tekst over de waarborging van een doeltreffende en geïntegreerde interne controle van communautaire middelen


Het Europees Parlement, de Raad en de Commissie zijn het erover eens dat het belangrijk is de interne controle te versterken zonder de administratieve lasten te verzwaren; hiervoor is vereenvoudiging van de wetgeving terzake onontkoombaar. In dit verband zal de nadruk worden gelegd op de verantwoordingsplicht van managers in het kader van het gedeeld beheer, in de vorm van nationale verklaringen. De lidstaten wijzen voor september 2006 de instanties aan die voor de verklaringen verantwoordelijk zullen zijn.

7.

4. DEMOCRATISCHE CONTROLE EN SAMENHANG VAN HET EXTERN BELEID


De Commissie is vastbesloten om de samenhang van het externe beleid van de EU te bevorderen en de veelheid en de starheid van instrumenten op dit gebied tegen te gaan. De Commissie is het ermee eens dat de voorgestelde rationalisatie van de instrumenten geen afbreuk mag doen aan de bevoegdheden van de wetgevende autoriteit of de begrotingsautoriteit. De Commissie wil een constructieve bijdrage leveren aan de tekst van de voorgestelde verordeningen terzake.

8.

Voorgestelde tekst over democratische controle en samenhang van het extern beleid


Het Europees Parlement, de Raad en de Commissie erkennen dat de diverse instrumenten voor externe maatregelen moeten worden gerationaliseerd. Zij zijn het erover eens dat een dergelijke rationalisatie de samenhang van het EU-optreden moet vergroten, maar geen afbreuk mag doen aan de bevoegdheden van de wetgevende autoriteit of de begrotingsautoriteit. De tekst van de verordeningen terzake moet deze beginselen weerspiegelen en een indicatief meerjarenkader omvatten.

9.

5. AGENTSCHAPPEN


Er is bezorgdheid geuit over de groei van het aantal agentschappen, en er moet voor worden gezorgd dat hierdoor geen communautaire bevoegdheden aan intergouvernementele structuren worden overgedragen. De Commissie is zich er ook van bewust dat de oprichting van nieuwe agentschappen tijdens de periode van het financieel kader 2007-2013 tot moeilijkheden kan leiden omdat voor de financiering ervan al strikte maxima gelden. In reactie hierop stelt de Commissie voor dat de begrotingsautoriteit, wanneer de oprichting van een nieuw agentschap wordt overwogen, de financiële gevolgen hiervan tijdens een trialoog bespreekt op basis van een analyse van de Commissie.

10.

Voorgestelde tekst over de agentschappen


Voordat zij een besluit neemt over de oprichting van een nieuw agentschap, beoordeelt de Commissie de budgettaire gevolgen voor de betrokken uitgavenrubriek. Op basis van deze informatie verbinden de twee takken van de begrotingsautoriteit zich ertoe in het kader van de begrotingssamenwerking tot een akkoord te komen over de financiering van het betrokken agentschap voordat de betrokken rechtsgrond in werking treedt.

11.

6. EIGEN MIDDELEN


Het op 1 februari door de Commissie ingediende ontwerp-IIA omvat reeds een herzieningsclausule. Volgens deze bepaling zal de Commissie een witboek over alle aspecten van de EU-begroting, de ontvangsten en de uitgaven publiceren. Deze operatie, waarmee wordt begonnen nadat de instellingen definitief overeenstemming hebben bereikt over alle elementen van de volgende financiële vooruitzichten, zal de neerslag zijn van gedetailleerde voorbereidingen en breed overleg. Met betrekking tot de herziening van het stelsel van eigen middelen en om richtsnoeren te kunnen geven met het oog op voorstellen van de Commissie, wil het Europees Parlement een conferentie van vertegenwoordigers van het Europees Parlement en de nationale parlementen organiseren.

12.

Voorgestelde tekst over de eigen middelen


In de context van de toekomstige herziening van het stelsel van eigen middelen nemen de instellingen nota van het voornemen van het Europees Parlement om een conferentie van vertegenwoordigers van het Europees Parlement en de nationale parlementen te organiseren.

13.

7. FINANCIËLE PROGRAMMERING


Financiële programmering blijft een cruciale rol spelen voor de jaarlijkse begrotingsprocedure. De Commissie is voornemens de verbintenissen na te leven die zij in het verleden is aangegaan met betrekking tot de informatieverstrekking over de financiële programmering aan de twee takken van de begrotingsautoriteit.

14.

Voorgestelde tekst over de financiële programmering


Het Europees Parlement, de Raad en de Commissie erkennen het belang van financiële programmering en houden vast aan de overeenstemming die tijdens het overleg op 16 juli 2004 over dit onderwerp is bereikt. Dit betekent met name dat de financiële programmering twee keer per jaar door de Commissie wordt geactualiseerd en zo nodig wordt behandeld tijdens elke trialoog in de zin van het Interinstitutioneel Akkoord van