Toelichting bij SEC(2001)663 - Voorontwerp van gewijzigde en aanvullende begroting nr. 3 bij de begroting voor 2001 Afdeling III - Commissie Afdeling VI - Economisch en Sociaal Comité Afdeling VII - het Comité van de Regio's

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.1. Onderzoek en Ontwikkeling

Inhoudsopgave

1.

1.1.1. Verwezenlijking van de Europese Onderzoekruimte en uitvoering van de financiële hervorming en de hervorming van de interne controle


2.

1.1.2. Maatregelen tot herverdeling over de programma's


3.

1.1.3. Overdracht van taken in verband met het ruimtevaartbeleid en de coördinatie van ruimtevaartactiviteiten


1.1.4. Regularisatie van de lijst van het aantal ambten voor Onderzoek ("Blanco operatie")

4.

1.1.5. Begrotingsaspecten


5.

1.2. European Anti-Fraud Office


6.

1.2.1. Historisch oversicht


7.

1.2.2. Voorgestelde aanpassingen


8.

1.2.3. Budgettair effect


9.

1.2.4. Conclusie


10.

1.3. Economisch en Sociaal Comite


11.

1.3.1. Inleiding


12.

1.3.2. Verzoek


13.

1.3.3. Gevolgen voor de begroting


14.

1.3.4. Overzicht van de belangrijkste taken van het versterkte projectteam belast met het toezicht op de renovatiewerkzaamheden aan het Belliard-gebouw (ESC)


15.

1.4. Comité van de Regio's


16.

1.4.1. Inleiding


17.

1.4.2. Versterking van het project-team belast met het toezicht op de renovatiewerkzaamheden aan het Belliard-gebouw


18.

1.4.3. Gevolgen voor de begroting


19.

1.4.4. Overzicht van de belangrijkste taken van een burgerlijk ingenieur (1 A5T) belast met de leiding van het projectteam voor de renovatie van het Belliard-gebouw


20.

2. Algemene staat van de ontvangsten C. Personeel


21.

2.1. Afdeling III: Commissie


22.

2.1.1. Onderzoek en technologische ontwikkeling - Gemeenschappelijk Centrum voor onderzoek


23.

2.1.2. Onderzoek en technologische ontwikkeling - Werkzaamheden onder contract


24.

2.1.3. European Anti-Fraud Office


25.

2.2. Afdeling VI: Economisch en Sociaal Comité


26.

2.3. Afdeling VII: Comité van de Regio's


27.

3. Staat van uitgaven


28.

3.1. Afdeling III: Commissie



29.

1. TOELICHTING


In dit voorontwerp van gewijzigde en aanvullende begroting nr. 3 bij de begroting 2001 zijn de voorgestelde veranderingen in de personeelsbezetting van verscheidene instellingen opgenomen: de Commissie, voor wat betreft de OTO-werkzaamheden en het Europees Bureau voor fraudebestrijding, het Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's.

Gemeenschappelijk aan al deze wijzigingen is dat het inkomstenluik noch de totale uitgaven moeten worden aangepast. De reden hiervan is dat na de voltooiing van de goedkeuringsprocedure van de eigenlijke GAB nog tijd nodig is voor de aanwervingsprocedures; geraamd wordt dat de voorgestelde nieuwe posten tegen het einde van het jaar zullen kunnen worden bezet, dus met minieme gevolgen voor de begroting van dit jaar.

Wat de OTO-werkzaamheden betreft, is de belangrijkste voorgestelde verandering de toevoeging van 27 nieuwe posten aan de lijst van het aantal personeelsleden voor Onderzoek en technologische ontwikkeling - Werkzaamheden onder contract. Hierdoor zullen de behoeften kunnen worden vervuld die in het kader van de 'peer review' in 2000 zijn vastgesteld voor deze werkzaamheden, maar niet werden voorgelegd in de Nota van Wijzigingen nr. 1/2000 (waarin werd verzocht om 400 nieuwe posten voor de werkzaamheden van de Commissie, uitgezonderd onderzoek) omdat toen nog meer studies werden gemaakt over de behoeften op het gebied van Onderzoek en Ontwikkeling i. De in dit VOGAB voorgestelde overdracht van kredieten tussen administratieve en operationele begrotingsplaatsen binnen onderafdeling B6 heeft tot doel de personeelsbehoeften van de specifieke programma's in evenwicht te brengen.

Met de bij het Europees Bureau voor fraudebestrijding voorgestelde wijzigingen wordt beoogd binnen het nieuwe bureau een juiste verhouding te bereiken tussen vaste en tijdelijke posten, overeenkomstig de (in juni 2000 voorgestelde) mededeling van de Commissie over haar beleid tot bescherming van de financiële belangen en de bestrijding van fraude, en de resolutie van het Parlement van 16 mei 2000. Dankzij de in 2 februari 2001 ingediende voorstellen van OLAF, die het Comité van Toezicht op 30 maart 2001 heeft goedgekeurd, zou het Parlement de 76 posten, die in de begroting 2001 zijn opgenomen, kunnen vrijmaken, waardoor het Bureau zijn nieuw personeelsbeleid voor onderzoeksopdrachten ten uitvoer zou kunnen leggen.

De verzoeken die zijn ingediend door het Economisch en Sociaal Comité en die bij dezen worden doorgegeven door de Commissie, staan in verband met de renovatie van het Belliard-gebouw en met de overeenkomst tussen deze instellingen en het Europees Parlement over het statuut en het beheer van het Belliard- en het Montoyer-gebouw. Elk van deze beide instellingen verzoekt om een extra tijdelijke post om het team dat toezicht houdt over de renovatie van het Belliard-gebouw, aan te vullen.

30.

1.1. Onderzoek en Ontwikkeling


De Commissie heeft in 2000 haar werkzaamheden en de personele middelen die hiervoor worden ingezet, grondig geëvalueerd. De resultaten hiervan zijn opgenomen in de mededeling betreffende de verhouding tussen de personele middelen en de taken van de instelling en over de middelen om de beoogde doelstellingen te bereiken i.

Naar aanleiding van deze mededeling en voor wat betreft de posten van de lijst van het aantal ambten ten laste van de werkingskredieten, heeft de Commissie de Nota van Wijzigingen nr. 1 bij het Voorontwerp van Begroting 2001 voorgelegd aan de Begrotingsautoriteit. In deze nota van wijzigingen was aangekondigd dat voor het onderzoekspersoneel later een voorstel zou worden ingediend bij de Begrotingsautoriteit. Uit de desbetreffende conclusies van de werkzaamheden van de Peer Group is gebleken dat er bij de werkzaamheden voor gezamenlijke rekening een behoefte is aan 27 nieuwe posten, waarop dit VOGAB betrekking heeft, en dat bij de eigen werkzaamheden (Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek) een rationalisering nodig is, waardoor een vermindering met 175 posten zal worden voorgesteld in het kader van het Voorontwerp van Begroting 2002.

Naast dit verzoek om nieuwe posten in 2001, worden aanvullende maatregelen voorgesteld tot herschikking van het personeel over verschillende programma's. De budgettaire gevolgen van al deze verzoeken worden hieronder samengevat; in bijlage is een tabel toegevoegd van alle voorgestelde wijzigingen, evenals een samenvattende tabel van de budgettaire gevolgen van het voorstel.

31.

1.1.1. Verwezenlijking van de Europese Onderzoekruimte en uitvoering van de financiële hervorming en de hervorming van de interne controle


De behoefte aan 27 nieuwe posten voor de werkzaamheden voor gezamenlijke rekening is als volgt te verklaren: enerzijds kunnen door vereenvoudiging van de procedures, de schaalvergroting van de projecten, de heroriëntatie van de werkzaamheden in het kader van de internationale samenwerking en de stopzetting van bepaalde administratieve taken 98 posten worden bespaard en anderzijds zijn 110 posten nodig voor de verwezenlijking van de Europese Onderzoekruimte (EOR), evenals 15 extra posten voor de uitvoering van de financiële hervorming en de hervorming van de interne controle.

Om het hoofd te kunnen bieden aan deze nieuwe uitdagingen heeft de Commissie onlangs de diensten gereorganiseerd die zijn belast met de werkzaamheden voor gezamenlijke rekening op het gebied van het onderzoek. Nieuwe eenheden zijn opgericht om vorderingen te maken bij de verwezenlijking van de EOR en om de financiële verrichtingen beter te controleren. Parallel hiermee werden doelgerichte maatregelen genomen om de procedures te vereenvoudigen, het aantal projecten geleidelijk te verminderen en de werkzaamheden in het kader van de internationale samenwerking te heroriënteren.

32.

1.1.2. Maatregelen tot herverdeling over de programma's


Na twee jaar van uitvoering van het 5e kaderprogramma moet de verdeling van de posten over de verschillende specifieke programma's worden aangepast. Het gaat om twintig posten van het specifieke programma voor onderzoek en onderwijs op het gebied van de kernenergie (waarvan 10 oude JET-posten). Deze 20 posten zouden over andere programma's moeten worden verdeeld met het oog op een optimaal gebruik van de personele middelen die zijn toegewezen voor het beheer van werkzaamheden met betrekking tot onderzoek en technologische ontwikkeling. Deze herschikking heeft geen gevolgen voor de begroting; in de bijgevoegde tabel zijn de precieze gegevens opgenomen.

33.

1.1.3. Overdracht van taken in verband met het ruimtevaartbeleid en de coördinatie van ruimtevaartactiviteiten


De coördinatie van de ruimtevaartactiviteiten was een onderdeel van de werkzaamheden van het GCO. Om de efficiëntie van deze activiteiten te verhogen en hen te integreren in het algemeen onderzoeksbeleid, wordt voorgesteld hen over te dragen binnen de werkzaamheden onder contract. Hiertoe is binnen het Directoraat-generaal Onderzoek een nieuwe administratieve eenheid, 'Beleid en coördinatie inzake ruimtevaartonderzoek' opgericht, terwijl de eenheid 'Ruimtevaart' niet meer in het organisatieschema van het GCO voorkomt. Voorgesteld wordt 3 posten (1 A, 1 B en 1 C) over te dragen van de lijst van het aantal ambten van het Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek naar die van de werkzaamheden voor gezamenlijke rekening.

1.1.4. Regularisatie van de lijst van het aantal ambten voor Onderzoek ("Blanco operatie")

Deze operatie was de Begrotingsautoriteit reeds tijdens de begrotingsprocedure 2000 aangekondigd en heeft tot doel 19 onderzoeksposten van het specifieke programma 'Informatiemaatschappij', afkomstig van het oude Esprit-programma, uit te wisselen voor hetzelfde aantal huishoudelijke posten, afkomstig van het Directoraat-generaal Onderzoek. De operatie verliep in twee fasen: de eerste (10 posten) vond einde 2000 plaats, en de tweede (9 posten) zou met dit VOGAB in 2001 moeten worden voltooid.

34.

1.1.5. Begrotingsaspecten


* Budgettaire gevolgen van de voorgestelde wijzigingen aan de lijst van het aantal ambten

De gevolgen van de gevraagde wijzigingen aan de lijst van het aantal onderzoeksambten op de kredieten zijn beperkt.

De voltooiing van de blanco operatie en de instelling van de nieuwe posten kunnen in de praktijk pas begin 2002 plaatsvinden vanwege de noodzakelijke termijnen voor de aanwervingsprocedures na goedkeuring van de GAB. Met de kosten van deze operaties zal dus pas bij de voorbereiding van het VOB 2002 rekening worden gehouden.

Voor de andere overdrachten tussen specifieke programma's is het eindresultaat budgettair neutraal. In bijlage is een tabel opgenomen met de wijzigingen aan de toewijzingen van de betrokken programma's. Bij deze wijzigingen zijn de bedragen voor elk van de betrokken specifieke programma's ongewijzigd gebleven.

* Andere voorgestelde verschuivingen in de begroting

Begin dit jaar zijn de administratieve toewijzingen herzien die nodig zijn voor het goede verloop van alle programma's in 2001. Naar aanleiding hiervan kon in totaal 5,6 miljoen euro worden bespaard in vergelijking met de uitgavenramingen bij de voorbereiding van het VOB 2001; voorgesteld wordt de betrokken kredieten weer bij de operationele uitgaven te voegen.

In de volgende tabellen worden alle wijzigingen samengevat die in de lijsten van het aantal ambten en in de kredietlijnen zijn voorgesteld voor de werkzaamheden in verband met onderzoek en ontwikkeling.

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

35.

Samenvattende tabel van de voorgestelde wijzigingen per begrotingsonderdeel


>RUIMTE VOOR DE TABEL>

36.

1.2. OLAF


Dit VOGB voor 2001 wordt ingediend om OLAF in staat te stellen zijn werzkaamheden volledig uit te oefenen overeenkomstig de taken die dit Bureau via Verordening nr. 1073/99 zijn opgedragen. Over dit VOGB heeft het Comité van toezicht op 30. maart 2001 een gunstig advies uitgebracht. Het past in het kader van de beleidslijnen die door het Europees Parlement met name in zijn resoluties van 16 mei 2000 en 13 december 2000 voor OLAF zijn bepleit. Het bestaat voornamelijk in een wijziging van de personeelsformatie van OLAF, zonder gevolgen voor de totale begrotingstoewijzing voor 2001.

37.

1.2.1. Historisch overzicht


De indiening van het VOB 2001 vond plaats tegelijkertijd met de aanstelling van de nieuwe directeur-generaal van OLAF en vóór de indiening op 28 juni 2000 van de mededeling van de Commissie betreffende haar nieuwe strategie op het gebied van bescherming van de financiële belangen en fraudebestrijding. Doordat dit VOB vóór de vaststelling van de strategische krachtlijnen voor het Bureau was opgesteld, was het derhalve niet volledig in overeenstemming met de behoeften van OLAF. Bij de definitieve vaststelling van de begroting 2001 op 15 december 2000 heeft de begrotingsautoriteit de oorspronkelijk in het VOB opgenomen personeelsformatie gewijzigd. In de vastgestelde nieuwe personeelsformatie is de verdeling van de posten over de categorieën A en B gewijzigd en werd ook een heel andere verdeling tussen vaste posten en tijdelijke posten voorgesteld dan in het VOB. De begrotingsautoriteit heeft voorts 76 posten geblokkeerd in afwachting van de tenuitvoerlegging van de punten 20 en 21 van haar resolutie van 16 mei 2000 en van het advies van het Comité van toezicht van OLAF.

Met deze amendementen streefde de begrotingsautoriteit een tweeledige doelstelling na:

- enerzijds er zeker van te zijn dat het Bureau bij de aanwerving van gespecialiseerde onderzoekers en rechters belast met de follow-up van de onderzoeken en de betrekkingen met de nationale gerechtelijke autoriteiten de voorkeur zou geven aan tijdelijke personeelsleden afkomstig van de nationale administraties en de diensten van de lidstaten;

- anderzijds de directeur van OLAF in staat stellen ervoor te zorgen dat het personeel volledig geschikt is voor de uitoefening van de nieuwe taken van OLAF.

Het Comité van toezicht van OLAF was het grotendeels eens met deze aanpak.

Het initiatief van de begrotingsautoriteit heeft een gunstig effect gehad. Dankzij dit initiatief zijn grotendeels de doelstellingen van de directeur-generaal verwezenlijkt, die, doordat hij op 1 maart 2000 in functie is getreden, geen richtsnoeren heeft kunnen geven voor de opstelling van het voorontwerp van begroting voor 2001. In de personeelsformatie in de vastgestelde begroting zijn de posten namelijk dusdanig verdeeld dat beter wordt voldaan aan de behoeften van OLAF en aan de wens van zijn directeur-generaal om de beschikking te krijgen over tijdelijk personeel van hoog niveau uit de lidstaten om de ondezoeken uit te voeren, in goede banen te leiden en te volgen. Bovendien kon dankzij dit initiatief de steun van het Directoraat-generaal Administratie worden verkregen voor het beginsel dat de ambtenaren van OLAF wier kwalificaties niet of niet meer in overeenstemming zouden zijn met de voor de nieuwe taken van OLAF vereiste kwalificaties, opnieuw zouden worden tewerkgesteld bij de diensten van de Commissie. Het Bureau gaat momenteel in overleg met de diensten van de Commissie over tot een beoordeling van de geschiktheid van deze personeelsleden voor de posten die zij bezetten.

De door de begrotingsautoriteit aangebrachte wijzigingen gaan weliswaar in de goede richting, maar dienen te worden verfijnd en aangepast om enerzijds de werkelijke situatie van de bezette ambten per 1 januari 2001 en anderzijds de verwachte ontwikkeling van het Bureau en zijn nieuwe taken in aanmerking te kunnen nemen. Als de begrotingsautoriteiten de in het huidige voorontwerp van gewijzigde en aanvullende begroting voorgestelde aanpassingen goedkeuren, evenals het vrijgeven van de 76 posten, kan de reorganisatie van het Bureau en de aanwerving van het voor de goede werking ervan noodzakelijke personeel onverwijld worden voortgezet.

38.

1.2.2. Voorgestelde aanpassingen


Als het totale aantal ambten blijft vastgesteld op 300, zijn deze ambten verdeeld over posten van ambtenaren en posten van tijdelijke personeelsleden in een verhouding 2/3, 1/3 (200 ambtenaren, 100 tijdelijke personeelsleden). In de bijgevoegde personeelsformatie ziet men de ontwikkeling van het personeel sinds het begrotingsjaar 2000 en de aanvragen van dit VOGB.

De belangrijkste wijzigingen worden hieronder vermeld:

* In categorie A

In vergelijking met de begroting 2000 betekent het VOGB een stabilisering van het aantal posten van vaste ambtenaren (van 83 naar 84) en een sterke stijging van het aantal posten van tijdelijke personeelsleden (van 15 naar 60), waardoor het totale aantal personeelsleden van categorie A toeneemt van 98 tot 144.

In vergelijking met de begroting 2001 komt het VOGB neer op een herverdeling van de posten (+ 31 vaste posten, - 1 tijdelijke post) waardoor het totale aantal personeelsleden van deze categorie toeneemt met 30.

Dankzij deze wijzigingen zullen met name de bezoldigingen kunnen worden betaald van de ambtenaren die op 1 januari in dienst waren, maar zal ook kunnen worden overgegaan tot de aanwerving van de voor de reorganisatie van het Bureau noodzakelijke nieuwe personeelsleden van categorie A. De belangrijkste maatregelen zijn:

- oprichting van een eenheid bestaande uit een vijftiental rechters, ervaren tijdelijke personeelsleden;

- oprichting van een nieuw directoraat belast met het inlichtingenwerk en de werkstrategie;

- versterking van het personeel van het directoraat dat is belast met het onderzoek en de operationele taken, met name in de sector intern onderzoek;

- oprichting van een dienst voor controle en interne financiële audit overeenkomstig de hervorming van het financieel beheer waarmee de Commissie is begonnen;

- detachering van een tijdelijk personeelslid bij het Europees Technisch en Wetenschappelijk Centrum (ETWC) dat is belast met de bescherming van de euro (metalen munten);

- aanstelling van drie personeelsleden die met name worden belast met de opstelling van het groenboek betreffende de Europese officier van justitie;

- versterking van de 'task force' sigaretten;

- oprichting van een eenheid belast met de invordering van fraudebedragen;

- oprichting van een eenheid belast met het volgen van de uitbreiding en de ondersteuning van de toetredende landen.

* In categorie B

In vergelijking met de begroting 2000 betekent het VOGB een daling van het aantal ambtenaren (van 60 tot 52) en een zeer sterke stijging van het aantal posten van tijdelijke personeelsleden (van 15 tot 40), waardoor het totale aantal personeelsleden van categorie B toeneemt van 75 tot 92.

In vergelijking met de begroting 2001 zoals door de begrotingsautoriteit goedgekeurd, leidt het VOGB tot een daling van het aantal personeelsleden (-30) en een nieuwe verdeling van de ambten ten gunste van de aanvangsrang van de categorie.

Dankzij deze aanpassingen zullen ten laste van het begrotingsjaar hoofdzakelijk 17 nieuwe onderzoekers kunnen worden aangeworven, waaronder jonge onderzoekers met minder dan 10 jaar ervaring en zeer ervaren onderzoekers, hoofdzakelijk afkomstig uit de nationale administraties die zijn belast met gespecialiseerde onderzoeken. Bovendien zal dit nieuwe personeel voor zover nodig de in het punt betreffende categorie A, 2e, 3e, 6e en 7e streepje, bedoelde directoraten en diensten komen versterken.

* Voor de overige categorieën (C en D):

Er worden in het VOGB geen wijzigingen voorgesteld.

* Omzetting van posten

Dit voorstel leidt tot de omzetting van 30 posten van categorie B in posten van categorie A.

39.

1.2.3. Budgettair effect


Er wordt geen wijziging van de kredieten van de begroting 2001 gevraagd, aangezien bij de huidige bezetting van de toegestane ambten de desbetreffende uitgaven kunnen worden gedekt met de huidige kredieten.

40.

1.2.4. Conclusie


De verhouding tijdelijke personeelsleden/ambtenaren gaat van 1 op 6 in 2000 naar 1 op 2 in 2001. Deze verdeling gaat in de door het Europees Parlement gewenste richting. Het bestand andere personeelsleden wordt bovendien aangevuld door de terbeschikkingstelling van een aantal (een twintigtal) gedetacheerde nationale deskundigen door de nationale administraties.

De goedkeuring van dit APBRS impliceert het vrijgeven van de 76 posten van de lijst van het aantal ambten van OLAF.

41.

Samenvatting van de voorgestelde wijzigingen in de lijst van het aantal ambten van OLAF


>RUIMTE VOOR DE TABEL>

42.

1.3. Economisch en Sociaal Comité


43.

1.3.1. Inleiding


Tijdens de begrotingsprocedure voor 1999 heeft de begrotingsautoriteit een bedrag van 26 miljoen euro in afdeling VI van de begroting opgevoerd voor het renoveren van het Belliard-gebouw. Het gaat hierbij om een niet-automatische overheveling van middelen, waaraan de begrotingscommissie van het Europees Parlement tijdens haar vergadering van 12-13 oktober 2000 haar goedkeuring heeft gehecht.

Ingevolge een akkoord tussen het Europees Parlement enerzijds en het Comité van de Regio's en het Economisch en Sociaal Comité anderzijds is de situatie m.b.t. de gebouwen Belliard en Montoyer thans geregulariseerd via een nieuw contract dat voorziet in een recht van erfpacht en een optie van aankoop van de genoemde gebouwen door de beide Comités als erfpachters. Deze overeenkomst werd op 15 december 2000 met de eigenaar gesloten; aldus is een eind gekomen aan het vroegere contract tussen het Europees Parlement en de eigenaar, alsmede aan het administratief akkoord tussen het Europees Parlement en de beide Comités.

Sindsdien is een aanvang gemaakt met de voorbereiding van de verbouwingswerkzaamheden. Na deze voorbereidingsfase zal over enkele maanden het cruciale moment aanbreken waarop de werkzaamheden van de consultanten en de te treffen maatregelen van administratieve aard zeer nauwlettend zullen moeten worden gevolgd.

Gezien de kosten die verbonden zijn aan de huisvesting van het Comité van de Regio's en het Economisch en Sociaal Comité in de gebouwen Belliard en Montoyer, moeten nu reeds de nodige voorzieningen worden getroffen. Zo moet er een projectteam worden samengesteld met 1 A5-, 2 A7-, 1 B5- en 1 C-functionaris.

Het Europees Parlement heeft overigens reeds te kennen gegeven dat het er veel belang aan hecht dat de twee Comités de nodige maatregelen nemen om te verzekeren dat de werkzaamheden, gelet op de beschikbare begrotingsmiddelen, een optimaal eindresultaat opleveren en dat zij daarbij op voldoende financiële, technische en juridische expertise kunnen rekenen.

De uitkomst van de onderhandelingen met de eigenaar van de gebouwen is tot de laatste dagen van 2000 onzeker gebleven. Dit verzoek kon dus niet in het kader van de normale procedure van vaststelling van de begroting 2001 worden ingediend maar wordt nu via een AGB voorgelegd.

44.

1.3.2. Verzoek


* Versterking van het projectteam belast met het toezicht op de renovatiewerkzaamheden aan het Belliard-gebouw

De twee Comités verzoeken om uitbreiding van het huidige projectteam met twee tijdelijke A5- en A7-functionarissen, te verdelen over de twee Comités. Het voorliggende voorontwerp van aanvullende en gewijzigde begroting (AGB) voorziet in een nieuwe tijdelijke A7-post bij het Economisch en Sociaal Comité; de duur van dit contract valt samen met die van de werken (die volgens planning in december 2003 zullen worden beëindigd). De begrotingsautoriteit wordt verzocht deze post zo spoedig mogelijk ter beschikking van het Economisch en Sociaal Comité te stellen aangezien de voorbereidende werkzaamheden binnenkort zullen worden aangevat.

* Verlenging van de huidige tijdelijke posten bij het projectteam

De aangevraagde nieuwe post vormt een versterking van het huidige team dat bestaat uit twee tijdelijke A7- en B5-functionarissen. Deze posten werden door de begrotingsautoriteit reeds voor de jaren 2000 en 2001 aan het ESC toegekend. Daar de werkzaamheden tot december 2003 zullen duren, verzoeken de twee Comités om verlenging van deze twee tijdelijke posten voor dezelfde periode.

* Terbeschikkingstelling van een C5-functionaris

De gezamenlijke diensten zullen ook een C5-ambtenaar uit deze diensten ter beschikking van het projectteam stellen.

45.

1.3.3. Gevolgen voor de begroting


De nieuwe post zou geen gevolgen voor de ESC-begroting in 2001 hebben, daar in de benodigde middelen kan worden voorzien door besparingen in het kader van het aanwervingsbeleid.

46.

1.3.4. Overzicht van de belangrijkste taken van het versterkte projectteam belast met het toezicht op de renovatiewerkzaamheden aan het Belliard-gebouw (ESC)


* Taken van de 2 ingenieurs-"technische" of soortgelijke deskundigen (2 A7 (T)):

- vaststellen van de specifieke technische behoeften van de Comités

- toezicht op de inachtneming van deze specifieke technische behoeften op de werf

- controle en follow-up van de door de bouwheer uitgeschreven aanbestedingen

- kwaliteitsbewaking

- kostenbewaking

- toezicht op de inachtneming van veiligheidsvoorschriften en -normen en milieuvereisten tijdens de gehele duur van de werkzaamheden

* Taken van de functionaris belast met de administratieve follow-up (1 B5 (T)):

- administratieve afwikkeling van het dossier en follow-up, met name van de kosten

- follow-up van de door de bouwheer uitgeschreven aanbestedingen

- tenuitvoerlegging en follow-up van het tijdschema van de werkzaamheden

- participatie aan de werkzaamheden van het projectteam en het houden van contact met de betrokken diensten

- medewerking aan de voorbereiding van de verhuizing en de ingebruikneming van de gebouwen door de Comités

47.

1.4. Comité van de Regio's


48.

1.4.1. Inleiding


Tijdens de begrotingsprocedure voor 1999 heeft de begrotingsautoriteit ten behoeve van de renovatie van het Belliard-gebouw een bedrag van 26 miljoen euro in de begroting van de Gemeenschappelijke Organisatiestructuur (deel C, afdeling VI) opgevoerd. Dit bedrag is bij besluit van de begrotingscommissie van het EP (vergadering van 12 en 13 oktober 2000) overgeheveld naar de begroting voor 2001.

Ingevolge een akkoord tussen het Europees Parlement enerzijds en het Comité van de Regio's en het Economisch en Sociaal Comité anderzijds is de situatie m.b.t. de gebouwen Belliard en Montoyer thans geregulariseerd via een nieuw contract dat voorziet in een recht van erfpacht en een optie van aankoop van de genoemde gebouwen door de beide Comités als erfpachters. Deze overeenkomst werd op 15 december 2000 met de eigenaar gesloten; aldus is een eind gekomen aan het vroegere contract tussen het Europees Parlement en de eigenaar van het gebouw, alsmede aan het administratief akkoord tussen het Europees Parlement en de beide Comités.

Sindsdien is een aanvang gemaakt met de voorbereiding van de renovatiewerkzaamheden. Na deze voorbereidingsfase zal over enkele maanden het cruciale moment aanbreken waarop de werkzaamheden van de consultanten zeer nauwlettend zullen moeten worden gevolgd en de nodige maatregelen van administratieve aard zullen moeten worden genomen.

Gezien de kosten die verbonden zijn aan de huisvesting van het Comité van de Regio's en het Economisch en Sociaal Comité in de gebouwen Belliard en Montoyer, moeten nu reeds de nodige voorzieningen worden getroffen. Daarbij is het volgens het Europees Parlement van belang dat de twee Comités de nodige maatregelen nemen om te verzekeren dat de werkzaamheden een optimaal eindresultaat opleveren en dat zij daarbij op voldoende financiële, technische en juridische expertise kunnen rekenen.

49.

1.4.2. Versterking van het project-team belast met het toezicht op de renovatiewerkzaamheden aan het Belliard-gebouw


Het Comité van de Regio's en het Economisch en Sociaal Comité verzoeken het huidige project-team te mogen uitbreiden met twee tijdelijke A5- en A7-functionarissen, te verdelen over de twee Comités. Het voorliggende voorontwerp van aanvullende en gewijzigde begroting (AGB) voorziet in een nieuwe tijdelijke A5-post bij het Comité van de Regio's; de duur van dit contract valt samen met die van de werken (die volgens planning in december 2003 zullen worden beëindigd, en daarna de periode tot en met de oplevering van de werken). De begrotingsautoriteit wordt verzocht deze post zo spoedig mogelijk ter beschikking van het Comité van de Regio's te stellen aangezien de voorbereidende werkzaamheden binnenkort zullen worden aangevat.

Aldus wordt overigens ook gevolg gegeven aan de in verscheidene EP-resoluties herhaalde eis dat het specifieke budget van 26 miljoen euro dat de twee Comités ter beschikking wordt gesteld voor de renovatiewerkzaamheden, niet mag worden overschreden. Een en ander betekent dat de twee Comités alles in het werk moeten stellen om de werkzaamheden van de consultanten zo goed mogelijk te begeleiden en te volgen en dat zij ook de nodige aanvullende maatregelen moeten treffen.

Dit verzoek wordt nu via een AGB voorgelegd omdat geen posten konden worden aangevraagd tijdens de goedkeuringsprocedure van de begrotingsprocedure voor 2001; de uitkomst van de onderhandelingen met de eigenaar bleef immers lange tijd onzeker en bijgevolg kon ook niet worden aangegeven wanneer de werken zouden kunnen beginnen. Pas na de ondertekening van het contract kon een planning van de werkzaamheden worden opgemaakt en kon een beter zicht worden gekregen op de concrete maatregelen die nodig zijn om de renovatiewerkzaamheden in goede banen te leiden. De aangevraagde nieuwe post vormt een versterking van het huidige team dat bestaat uit een tijdelijke A7-functionaris en een B5. Deze posten werden door de begrotingsautoriteiten reeds voor de jaren 2000 en 2001 aan het ESC toegekend. Het ESC verzoekt om verlenging van deze posten voor dezelfde periode. Voorts gaan de gezamenlijke diensten thans ook de mogelijkheid na om een C-ambtenaar uit deze gezamenlijke diensten aan het project-team toe te voegen.

50.

1.4.3. Gevolgen voor de begroting


De nieuwe post zou geen gevolgen voor de CvdR-begroting in 2001 hebben daar, gelet op de waarschijnlijke datum van de eventuele goedkeuring van AGB 1/2001 van het CvdR, de benodigde middelen op de begroting beschikbaar zullen zijn.

51.

1.4.4. Overzicht van de belangrijkste taken van een burgerlijk ingenieur (1 A5T) belast met de leiding van het projectteam voor de renovatie van het Belliard-gebouw


- coördinatie en leiding van het projectteam

- contacten met de autoriteiten

- verificatie van de bouwtekeningen (technisch/bouwkundige aspecten)

- ondersteuning van de Comités bij het vaststellen van hun behoeften en samenwerking met de betrokken diensten bij het opstellen van de bezettingsplannen voor de gebouwen

- opstellen van het bestek, in samenwerking met de opzichter, overeenkomstig onze wensen

- follow up, in samenwerking met de consulent, van de voorbereiding van de bouwwerkzaamheden (vergunningen, controle van aanbestedingen, enz.)

- organiseren van vergaderingen tijdens de uitvoeringsfase

- follow up van de werkzaamheden en toezicht op de naleving van de door opzichter en uitvoerders vastgestelde planning

- deelname aan de afhandeling van de voorlopige oplevering en behandeling van opmerkingen van de betrokken bedrijven

- afhandeling van de definitieve oplevering

- opstellen van uitvoeringsplannen

- coördinatie en organisatie van de nodige verhuizingen.

52.

2. Algemene staat van de ontvangsten C. Personeel


53.

2.1. Afdeling III: Commissie


54.

2.1.1. Onderzoek en technologische ontwikkeling - Gemeenschappelijk Centrum voor onderzoek


>RUIMTE VOOR DE TABEL>

55.

2.1.2. Onderzoek en technologische ontwikkeling - Werkzaamheden onder contract


>RUIMTE VOOR DE TABEL>

56.

2.1.3. Europees Bureau voor Fraudebestrijding


>RUIMTE VOOR DE TABEL>

waarvan één ambt voor de directeur van het secretariaat van het Comité van toezicht.

voor de directeur 'Inlichtingenwerk en werkstrategie'; voor de directeur 'Onderzoek en operationele taken'; voor een bijzonder raadadviseur, belast met de samenwerking met de lidstaten op het gebied van de fraudebestrijding.

waarvan één ambt voor het secretariaat van het Comité van toezicht.


57.

2.2. Afdeling VI: Economisch en Sociaal Comité


>RUIMTE VOOR DE TABEL>

58.

2.3. Afdeling VII: Comité van de Regio's


>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Waarvan 1 A3, 1 A7, 1 B3 en 1 C3 bij het Kabinet van de voorzitter en 5 A7, 3 A6, 2 B5, 3 C5 en 1 C4 bij de fracties zijn ingedeeld. Al deze posten zijn tijdelijk.

Bepaalde halve banen kunnen worden gecompenseerd door de indienstneming van andere functionarissen, tot de limiet van de aldus vrijkomende posten per categorie.

De volgende opwaarderingen dragen een voorlopig karakter: 3 A7 in A6, 3 A7T in A6T, 1 B3 in B2 en 1 C5T in C4T; de hiervoor benodigde middelen kunnen pas worden vrijgemaakt nadat het Comité van de Regio's een rapport over het bevorderingsbeleid heeft voorgelegd. De begrotingsautoriteit zal vervolgens opnieuw kijken naar de opwaarderingen en zich dan uitspreken over het vrijmaken van de vereiste middelen.

3 LA4- en 3 C1-posten te schrappen conform art. 55, tweede alinea, van het Financieel Reglement.

59.

3. Staat van uitgaven


60.

3.1. Afdeling III: Commissie


TITEL B6-6

WERKZAAMHEDEN ONDER CONTRACT - WERKZAAMHEDEN VOOR GEZAMENLIJKE REKENING EN COÖRDINATIEWERKZAAMHEDEN - VIJFDE KADERPROGRAMMA 1998-2002

SAMENVATTENDE TABEL

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

61.

TITEL B6-6


WERKZAAMHEDEN ONDER CONTRACT - WERKZAAMHEDEN VOOR GEZAMENLIJKE REKENING EN COÖRDINATIEWERKZAAMHEDEN - VIJFDE KADERPROGRAMMA 1998-2002

HOOFDSTUK B6-61 - EERSTE ACTIVITEIT: PROGRAMMA'S VOOR ONDERZOEK, TECHNOLOGISCHE ONTWIKKELING EN DEMONSTRATIE

Artikel B6-6 1 1 - Kwaliteit van het bestaan en beheer van de biologische hulpbronnen

Post B6-6 1 1 0 - Kwaliteit van het bestaan en beheer van de biologische hulpbronnen: administratieve kosten

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Wijzig de toelichting als volgt (in cursief-vet):

Dit krediet dient ter dekking van de personeelskosten van 218 functionarissen (117 A, 46 B en 55 C).

Bij de onder deze post opgevoerde kredieten komen nog, krachtens de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, met name artikel 82 en Protocol nr. 32 daarvan, de bijdragen van de lidstaten van de Europese Vrijhandelsassociatie:

- 601 262 euro aan vastleggingen,

- 601 262 euro aan betalingen.

-----------------------------------------------------------

Post B6-6 1 1 1 - Kwaliteit van het bestaan en beheer van de biologische hulpbronnen: operationele kosten

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Wijzig de toelichting als volgt (in cursief-vet):

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Bij de onder deze post opgevoerde kredieten komen nog, krachtens de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, met name artikel 82 en Protocol nr. 32 daarvan, de bijdragen van de lidstaten van de Europese Vrijhandelsassociatie:

- 11 336 738 euro aan vastleggingen,

- 7 463 938 euro aan betalingen.

-----------------------------------------------------------

Artikel B6-6 1 2 - Een gebruikersvriendelijke informatiemaatschappij

Post B6-6 1 2 0 - Een gebruikersvriendelijke informatiemaatschappij: administratieve kosten

Wijzig de toelichting als volgt (in cursief-vet):

Dit krediet dient ter dekking van de personeelskosten van 528 functionarissen (285 A, 80 B en 163 C).

-----------------------------------------------------------

Artikel B6-6 1 3 - Een concurrerende en duurzame groei

Post B6-6 1 3 0 - Een concurrerende en duurzame groei: administratieve kosten

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Wijzig de toelichting als volgt (in cursief-vet):

Dit krediet dient ter dekking van de personeelskosten van 233 functionarissen (132 A, 43 B en 58 C).

Bij de onder deze post opgevoerde kredieten komen nog, krachtens de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, met name artikel 82 en Protocol nr. 32 daarvan, de bijdragen van de lidstaten van de Europese Vrijhandelsassociatie:

- 674 619 euro aan vastleggingen,

- 674 619 euro aan betalingen.

-----------------------------------------------------------

Post B6-6 1 3 1 - Een concurrerende en duurzame groei: operationele kosten

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Wijzig de toelichting als volgt (in cursief-vet):

Indicatief tijdschema voor de betalingen:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Bij de onder deze post opgevoerde kredieten komen nog, krachtens de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, met name artikel 82 en Protocol nr. 32 daarvan, de bijdragen van de lidstaten van de Europese Vrijhandelsassociatie:

- 12 534 261 euro aan vastleggingen,

- 8 217 781 euro aan betalingen.

-----------------------------------------------------------

Artikel B6-6 1 4 - Energie, milieu en duurzame ontwikkeling (EG) - Milieu en duurzame ontwikkeling

Post B6-6 1 4 0 - Energie, milieu en duurzame ontwikkeling (EG) - Milieu en duurzame ontwikkeling: administratieve kosten

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Wijzig de toelichting als volgt (in cursief-vet):

Dit krediet dient ter dekking van de personeelskosten van 108 functionarissen (61 A, 14 B en 33 C).

Bij de onder deze post opgevoerde kredieten komen nog, krachtens de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, met name artikel 82 en Protocol nr. 32 daarvan, de bijdragen van de lidstaten van de Europese Vrijhandelsassociatie:

- 317 419 euro aan vastleggingen,

- 317 419 euro aan betalingen.

-----------------------------------------------------------

Post B6-6 1 4 1 - Energie, milieu en duurzame ontwikkeling (EG) - Milieu en duurzame ontwikkeling: operationele kosten

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Wijzig de toelichting als volgt (in cursief-vet):

Indicatief tijdschema voor de betalingen:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Bij de onder deze post opgevoerde kredieten komen nog, krachtens de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, met name artikel 82 en Protocol nr. 32 daarvan, de bijdragen van de lidstaten van de Europese Vrijhandelsassociatie:

- 5 164 661 euro aan vastleggingen,

- 2 427 381 euro aan betalingen.

-----------------------------------------------------------

Artikel B6-6 1 5 - Energie, milieu en duurzame ontwikkeling (EG) - Energie

Post B6-6 1 5 0 - Energie, milieu en duurzame ontwikkeling (EG) - Energie: administratieve kosten

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Wijzig de toelichting als volgt (in cursief-vet):

Dit krediet dient ter dekking van de personeelskosten van 101 functionarissen (56 A, 21 B en 24 C).

Bij de onder deze post opgevoerde kredieten komen nog, krachtens de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, met name artikel 82 en Protocol nr. 32 daarvan, de bijdragen van de lidstaten van de Europese Vrijhandelsassociatie:

- 314 505 euro aan vastleggingen,

- 314 505 euro aan betalingen.

-----------------------------------------------------------

Post B6-6 1 5 1 - Energie, milieu en duurzame ontwikkeling (EG) - Energie: operationele kosten

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Wijzig de toelichting als volgt (in cursief-vet):

Indicatief tijdschema voor de betalingen:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Bij de onder deze post opgevoerde kredieten komen nog, krachtens de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, met name artikel 82 en Protocol nr. 32 daarvan, de bijdragen van de lidstaten van de Europese Vrijhandelsassociatie:

- 4 923 175 euro aan vastleggingen,

- 3 107 095 euro aan betalingen.

-----------------------------------------------------------

HOOFDSTUK B6-6 2 - TWEEDE ACTIVITEIT: SAMENWERKING MET DERDE LANDEN EN INTERNATIONALE ORGANISATIES

Artikel B6-6 2 1 - Bevestiging van de internationale rol van het communautaire onderzoek

Post B6-6 2 1 0 - Bevestiging van de internationale rol van het communautaire onderzoek: administratieve kosten

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Wijzig de toelichting als volgt (in cursief-vet):

Bij de onder deze post opgevoerde kredieten komen nog, krachtens de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, met name artikel 82 en Protocol nr. 32 daarvan, de bijdragen van de lidstaten van de Europese Vrijhandelsassociatie:

- 235 207 euro aan vastleggingen,

- 235 207 euro aan betalingen.

-----------------------------------------------------------

Post B6-6 2 1 1 - Bevestiging van de internationale rol van het communautaire onderzoek: operationele kosten

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Wijzig de toelichting als volgt (in cursief-vet):

Indicatief tijdschema voor de betalingen:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Bij de onder deze post opgevoerde kredieten komen nog, krachtens de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, met name artikel 82 en Protocol nr. 32 daarvan, de bijdragen van de lidstaten van de Europese Vrijhandelsassociatie:

- 2 319 713 euro aan vastleggingen,

- 1 456 793 euro aan betalingen.

-----------------------------------------------------------

HOOFDSTUK B6-6 4 - VIERDE ACTIVITEIT: OPLEIDING EN MOBILITEIT VAN ONDERZOEKERS

Artikel B6-6 4 1 - Verhoging van het menselijk onderzoekspotentieel en verdieping van de fundamentele kennis op sociaal-economisch gebied

Post B6-6 4 1 0 - Verhoging van het menselijk onderzoekspotentieel en verdieping van de fundamentele kennis op sociaal-economisch gebied: administratieve kosten

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Wijzig de toelichting als volgt (in cursief-vet):

Dit krediet dient ter dekking van de personeelskosten van 125 functionarissen (66 A, 20 B en 39 C).

Bij de onder deze post opgevoerde kredieten komen nog, krachtens de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, met name artikel 82 en Protocol nr. 32 daarvan, de bijdragen van de lidstaten van de Europese Vrijhandelsassociatie:

- 372 522 euro aan vastleggingen,

- 372 522 euro aan betalingen,

-----------------------------------------------------------

Post B6-6 4 1 1 - Verhoging van het menselijk onderzoekspotentieel en verdieping van de fundamentele kennis op sociaal-economisch gebied: operationele kosten

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Wijzig de toelichting als volgt (in cursief-vet):

Indicatief tijdschema voor de betalingen:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Bij de onder deze post opgevoerde kredieten komen nog, krachtens de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, met name artikel 82 en Protocol nr. 32 daarvan, de bijdragen van de lidstaten van de Europese Vrijhandelsassociatie:

- 5 743 118 euro aan vastleggingen,

- 4 421 478 euro aan betalingen,

-----------------------------------------------------------

HOOFDSTUK B6-6 5 - KADERPROGRAMMA EGA

Artikel B6-6 5 1 - Atoomenergie (EGA) - Kernsplijting

Post B6-6 5 1 0 - Atoomenergie (EGA) - Kernsplijting: administratieve kosten

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

-----------------------------------------------------------

Post B6-6 5 1 1 - Atoomenergie (EGA) - Kernsplijting: operationele kosten

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Wijzig de toelichting als volgt (in cursief-vet):

Indicatief tijdschema voor de betalingen:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

-----------------------------------------------------------

Artikel B6-6 5 2 - Atoomenergie (EGA) - Beheerste kernfusie

Post B6-6 5 2 0 - Atoomenergie (EGA) - Beheerste kernfusie: administratieve kosten

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Wijzig de toelichting als volgt (in cursief-vet):

Dit krediet dient ter dekking van de personeelskosten van 188 functionarissen (153 A, 25 B en 10 C).

-----------------------------------------------------------

Post B6-6 5 2 1 - Atoomenergie (EGA) - Beheerste kernfusie: operationele kosten

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Wijzig de toelichting als volgt (in cursief-vet):

Indicatief tijdschema voor de betalingen:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>