Toelichting bij COM(2007)235 - Financiële instrumenten van het meerjarenprogramma voor ondernemingen en ondernemerschap, met name voor het midden- en kleinbedrijf (MKB) (2001-2006) (op grond van artikel 5, lid 1, van Beschikking 2000/819/EG, gewijzigd bij Beschikking 593/2004/EG)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Belangrijke juridische mededeling

|
52007DC0235

Verslag van de Commissie aan de Raad en het Europees Parlement over de financiële instrumenten van het meerjarenprogramma voor ondernemingen en ondernemerschap, met name voor het midden- en kleinbedrijf (MKB) (2001-2006) (op grond van artikel 5, lid 1, van Beschikking 2000/819/EG van de Raad van 20 december 2000, gewijzigd bij Beschikking nr. 593/2004/EG van het Europees Parlement en de Raad van 21 juli 2004) /* COM/2007/0235 def. */


[afbeelding - zie origineel document] COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN

Inhoudsopgave

1.

Brussel, 4.5.2007


COM(2007) 235 definitief

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN DE RAAD EN HET EUROPEES PARLEMENT

over de financiële instrumenten van het meerjarenprogramma voor ondernemingen en ondernemerschap, met name voor het midden- en kleinbedrijf (MKB) (2001-2006) (op grond van artikel 5, lid 1, van Beschikking 2000/819/EG van de Raad van 20 december 2000, gewijzigd bij Beschikking nr. 593/2004/EG van het Europees Parlement en de Raad van 21 juli 2004)

INHOUDSOPGAVE

2.

1. Algemene inleiding 3


3.

2. Overzicht 3


4.

2.1. Uitvoering 3


5.

2.2. Gebruik van de instrumenten 4


6.

3. De MKB-garantiefaciliteit 4


7.

3.1. Beschrijving van de faciliteit 4


8.

3.2. Begrotingssituatie 6


9.

3.3. Financiële intermediairs 9


10.

3.4. Begunstigde bedrijven en werkgelegenheid 10


11.

4. De ETF-startersregeling 11


12.

4.1. Beschrijving van de regeling 11


13.

4.2. Begrotingssituatie 12


14.

4.3. Financiële intermediairs 15


15.

4.4. Begunstigde bedrijven 15


16.

5. Startkapitaalactie 15


17.

5.1. Beschrijving van de actie 15


18.

5.2. Begrotingssituatie 15


19.

5.3. Financiële intermediairs 17


20.

6. Conclusies 17


Annex 1: Geographical distribution - all financial instruments 21

Annex 2: SME Guarantee Facility– Leverage (gearing) 22

Annex 3: SME Guarantee Facility– Financial intermediaries 23

Annex 4: SME Guarantee Facility – Beneficiary SMEs 44

21.

Annex 5: SME Guarantee Facility -Analysis of Defaulted Loans, situation as at 30 june 2005 50


Annex 6: ETF Start-up 52

Annex 7: Seed Capital Action 55

Annex 8: Financial Statements 56

Annex 9: Joint European Venture (JEV) programme 57

22.

1. ALGEMENE INLEIDING


Dit is het derde jaarverslag over de vorderingen bij de tenuitvoerlegging van de financiële instrumenten van het meerjarenprogramma voor ondernemingen en ondernemerschap, met name voor het midden- en kleinbedrijf (MKB), hierna 'het MAP' genoemd.

Het is opgesteld op grond van artikel 5, lid 1, van Beschikking 2000/819/EG van de Raad van 20 december 2000 (PB L 333 van 29.12.2000, blz. 84), gewijzigd bij Beschikking nr. 593/2004/EG van het Europees Parlement en de Raad van 21 juli 2004 (PB L 268 van 16.8.2004, blz.4).

Het MAP was oorspronkelijk bedoeld voor de periode 2001-2005. In december 2005 werd het echter met een jaar verlengd tot eind 2006 om continuïteit te waarborgen totdat het vervolgprogramma in het kader van de nieuwe financiële vooruitzichten zou ingaan.

De financiële instrumenten van het MAP zijn bedoeld om het financiële klimaat voor ondernemingen, en met name het MKB, te verbeteren. Het MAP bouwt voort op de resultaten van het Groei- en werkgelegenheidsinitiatief uit 1998.

In dit verslag wordt ingegaan op drie financiële instrumenten van het MAP, namelijk de MKB-garantiefaciliteit, de ETF-startersregeling en de startkapitaalactie. Er wordt een overzicht gegeven van wat er op 31 december 2005 was bereikt . Aan elk van de financiële instrumenten is een apart hoofdstuk gewijd (hoofdstukken 3, 4 en 5).

Alle drie instrumenten worden beheerd door het Europees investeringsfonds (EIF) en hebben tot doel erkende tekortkomingen van de markt te verhelpen om zo de toegang van het MKB tot financiering te verbeteren.

De eerste projecten die uit het MAP werden gefinancierd, zijn goedgekeurd op 25 maart 2002. Voor die datum werden de projecten gefinancierd uit middelen voor het Groei- en werkgelegenheidsinitiatief.

23.

2. OVERZICHT


24.

2.1. Uitvoering


Op 10 december 2001 heeft de Commissie Besluit C(2001) 3973 over de tenuitvoerlegging van de financiële instrumenten van het MAP goedgekeurd. Vervolgens heeft zij op 18 december 2001 met het EIF de trust- en beheersovereenkomst voor de ETF-startersregeling, de MKB-garantiefaciliteit en de startkapitaalactie ondertekend.

Deze overeenkomst is op 22 december 2005 met het oog op de verlenging van het MAP herzien.

Voor de periode 2001-2005 werd voor de financiële instrumenten van het MAP aanvankelijk een indicatief bedrag van 317 miljoen euro voorgesteld. Als rekening wordt gehouden met de verlenging van het MAP met een jaar, de door de begrotingsautoriteit goedgekeurde verhogingen en de overschrijvingen van andere begrotingsonderdelen, komt de indicatieve begroting voor het programma uit op 512 miljoen euro voor de periode 2001-2006.

Naast de EU-lidstaten komen ook Bulgarije, Roemenië en Turkije voor het MAP in aanmerking. Voorts kunnen op grond van de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte (EER) ook de EER-landen deelnemen.

25.

2.2. Gebruik van de instrumenten


Overeenkomstig de trust- en beheersovereenkomst tussen het EIF en de Commissie moet het EIF bij de drie MAP-instrumenten streven naar een evenwichtige geografische spreiding en daarbij, zonder een bepaalde orde van voorrang, de volgende vier criteria in aanmerking nemen:

- het doel een evenwichtige globale landendekking voor de drie financiële instrumenten samen te bereiken;

- het doel elke lidstaat van ten minste één financieel instrument te laten profiteren;

- de minimumomvang die nodig is voor de levensvatbaarheid van een specifiek project;

- de kenmerken van de verschillende markten.

De uiteenlopende behoeften, marktomstandigheden en macro-economische situatie in de deelnemende landen zijn van invloed op de absorptiecapaciteit en het gebruik van de financiële instrumenten. Er is dus voldoende flexibiliteit ingebouwd om de nodige aanpassingen te kunnen maken, bijvoorbeeld de overstap naar een ander financieel instrument. Uitgaande van de ervaring met de tenuitvoerlegging van de instrumenten is de Commissie van oordeel dat een gepaste geografische spreiding moet worden bereikt voor het geheel van de financiële instrumenten, niet voor elk instrument afzonderlijk.

De tabel in bijlage I laat de geografische spreiding voor het MAP zien. Daarbij is uitgegaan van de projecten die de Commissie op 31 december 2005 voor alle drie financiële instrumenten samen had goedgekeurd.

26.

3. DE MKB-GARANTIEFACILITEIT


27.

3.1. Beschrijving van de faciliteit


De MKB-garantiefaciliteit heeft tot doel ondernemerschap te bevorderen, groei en concurrentievermogen te stimuleren, het financieel klimaat te verbeteren en de toegang van ondernemingen tot de ondersteunende diensten en steunprogramma's van de Gemeenschap te verbeteren door de beschikbaarheid van leningen voor MKB-bedrijven met groei- en werkgelegenheidspotentieel te verruimen. De faciliteit verstrekt een hoger bedrag aan garanties voor de bestaande garantieproducten van financiële intermediairs (FI's), maakt financiering voor een grotere groep kleine ondernemingen en voor een breder scala van investeringen toegankelijk en verstrekt garanties voor riskantere leningen. Zij steunt ook de oprichting en ontwikkeling van nieuwe garantiestelsels. Voorts dekt zij een deel van de verliezen uit garantieverleningen tot een vooraf bepaald bedrag (de zogenaamde garantielimiet i).

De faciliteit wordt namens de Europese Unie beheerd door het EIF. Het EIF identificeert, evalueert en selecteert in overeenstemming met het toepasselijke garantiebeleid FI's die voor de faciliteit in aanmerking komen.

De MKB-garantiefaciliteit is bestemd voor ondernemingen met maximaal 100 werknemers. De FI's kunnen strengere criteria toepassen naargelang van hun specifieke garantie- of leningproducten. Hoe dan ook dragen de geselecteerde FI's de volle verantwoordelijkheid voor het ontstaan van de lening en de risicobeoordeling en voor het toezicht en de inning bij de eindbegunstigden in het MKB.

De faciliteit is door het MAP uitgebreid tot nieuwe producten en landen. In vergelijking met het Groei- en werkgelegenheidsinitiatief zijn er drie nieuwe elementen aan de MKB-garantiefaciliteit toegevoegd om de reeks beschikbare garantie-instrumenten uit te breiden: microleningen, participaties en leningen voor IT-apparatuur, voor software en voor internet- en e-handelopleiding.

De volgende deelfaciliteiten zijn beschikbaar:

- Leninggaranties: ter ondersteuning van ondernemingen met groeipotentieel en maximaal 100 werknemers. Het EIF verstrekt in dit verband ook deelgaranties en tegengaranties ter dekking van leningen- en garantieportefeuilles.

- Microkredietgaranties : ter ondersteuning van microleningen voor zeer kleine ondernemingen met maximaal 10 werknemers. Het EIF verstrekt in dit verband ook deelgaranties ter dekking van microkredietportefeuilles.

- Participatiegaranties : tegen- of medegaranties voor garantiestelsels in verband met participaties in MKB-bedrijven (geen directe garanties aan risicokapitaalfondsen).

- ICT-garanties : ter dekking van portefeuilles van leningen voor de financiering van IT-uitrusting, software en opleiding om het gebruik van internet en e-handel te bevorderen. Er wordt prioriteit gegeven aan kleine ondernemingen met maximaal 50 werknemers.

28.

3.2. Begrotingssituatie


29.

3.2.1. Overzicht


Op 31 december 2005 bedroegen de vastleggingskredieten voor de MKB-garantiefaciliteit 267,50 miljoen euro, wat overeenkomt met 64,3% van de totale vastleggingskredieten voor het MAP tot eind 2005.

Bovendien wordt de ontvangen rente op de trustrekening overeenkomstig Beschikking 2000/819/EG van de Raad, bijlage II, punt II.G, aan de middelen van de faciliteit toegevoegd. De totale kredieten moeten alle kosten van de faciliteit dekken, inclusief verliezen op de garanties en andere in aanmerking komende kosten of uitgaven. Onderstaande tabel geeft een overzicht van de begrotingsmiddelen, rente en andere inkomsten en uitgaven:

Tabel 1 – Begrotingsgegevens, 31 december 2005

30.

Middelen (mln EUR)


Begrotingsmiddelen 267,

Rente en overige inkomsten 0,

Totaal middelen i 267,

31.

Bestedingen


EIF-vastleggingen ten behoeve van FI's (op basis van goedkeuringen door de diensten van de Commissie) 226,

Reserve voor EIF-beheerskosten en andere in aanmerking komende uitgaven 24,

Totaal bestedingen i 250,

Beschikbare middelen i i 16,

32.

3.2.2. Vastleggingen


Figuur 1 laat de ontwikkeling van de garantievastleggingen van het EIF zien (226,0 miljoen euro op 31 december 2005) in relatie tot de eind 2005 beschikbare middelen (267,50 miljoen euro min 24,53 miljoen euro voor de cumulatieve EIF-beheerskosten voor de faciliteit en andere in aanmerking komende kosten, op 31 december 2005). De door de Commissie goedgekeurde vastleggingen zijn per kwartaal weergegeven.

33.

Figuur 1. EIF-vastleggingen ten behoeve van financiële intermediairs (per kwartaal)


[afbeelding - zie origineel document]

Figuur 2 toont de cumulatieve ontwikkeling van de verrichtingen tot december 2005 met betrekking tot de begroting, vastleggingen, werkelijke bestedingen en opgevraagde garanties.

34.

Figuur 2. Cumulatieve ontwikkeling van EIF-verrichtingen (per kwartaal)


[afbeelding - zie origineel document]

35.

3.2.3. Bestedingen


Onder bestedingen wordt verstaan het totaal van de EIF-garanties in verhouding tot de contracten die het EIF met de FI's in het kader van de faciliteit heeft ondertekend. Op 31 december 2005 bedroegen de gemiddelde bestedingen 67% van de deelfaciliteit leninggaranties, 66% van de deelfaciliteit microkrediet en 65% van de deelfaciliteit participaties.

De werkelijke bestedingen liggen in de lijn der verwachtingen. Na de ondertekening van het garantiecontract tussen het EIF en een FI is er een beschikbaarheidsperiode waarin de FI garanties aan onderbemiddelaars of leningen aan MKB-bedrijven mag verlenen en de desbetreffende leningen aan MKB-bedrijven in de door het EIF gegarandeerde portefeuille mag opnemen.

Zoals uit bijlage 3 blijkt, eindigt de beschikbaarheidsperiode voor de meeste FI's op 31 december 2006 of op 30 juni 2007, waardoor een soepele overgang mogelijk is naar het vervolgprogramma, het kaderprogramma voor concurrentievermogen en innovatie (KCI), dat van 1 januari 2007 tot en met 31 december 2013 zal lopen.

Na het besluit van het Europees Parlement en de Raad om het MAP met een jaar te verlengen, kan het EIF tot eind 2006 verplichtingen tegenover FI's aangaan. De faciliteit zal evenwel voortduren nadat de Gemeenschap in 2006 de laatste verplichting is aangegaan, omdat in garantiecontracten tussen het EIF en een FI beschikbaarheidsperiodes tot na 2006 kunnen worden vastgelegd. Voorts hebben de garanties die het EIF in het kader van de faciliteit verleent, een looptijd tot tien jaar. Dat betekent dat tot tien jaar na het aflopen van de laatste beschikbaarheidsperiode, maar uiterlijk bij het verstrijken van het MAP op 31 december 2016, betalingen wegens niet-terugbetaalde leningen worden verricht en dat de verslaglegging, het toezicht en de controle door de verschillende actoren gedurende die periode zullen voortduren.

De bestedingen van de MKB-garantiefaciliteit lijken in het kader van het MAP (MKBG01) een soortgelijk partoon te volgen als in het kader van het Groei- en werkgelegenheidsiniatief (MKBG98). Op 31 december 2005 waren de resultaten van MKBG01 wat het aantal gegarandeerde leningen, garantiebedragen waarvoor werd getekend enz. betreft i, al te vergelijken met die van MKBG98.

Er is veel vraag naar zowel leninggaranties als microkredietgaranties. Op participatiegaranties wordt tot dusver minder vaak een beroep gedaan, aangezien er maar een beperkt aantal participatiegarantiestelsels bestaat. Voorts hebben technische vraagstukken, waaronder staatssteun, de toepassing van deze deelfaciliteit enigszins beperkt.

Er zijn geen contracten goedgekeurd voor de deelfaciliteit ICT-garanties. Er lijkt geen vraag te zijn naar deze deelfaciliteit. ICT-leningen kunnen ook via de deelfaciliteit leninggaranties worden gegarandeerd. De deelfaciliteit ICT-garanties zal in het toekomstige KCI dus verdwijnen.

36.

3.2.4. Hefboomeffect


Garantiestelsels hebben doorgaans een zeer groot hefboomeffect. Voor leninggaranties komt dat doordat zij vaak in de vorm van tegengaranties worden verleend aan instellingen die zelf garanties verlenen aan andere actoren zoals intermediairs en banken. Aangezien de risico's door verschillende actoren worden gedeeld, is het hefboomeffect zeer groot wat het leningenvolume betreft (71,1 voor de deelfaciliteit leninggaranties). Anderzijds moeten de toezichts-, rapportage- en zichtbaarheidseisen voor de hele keten gelden, dus tot aan de eindbegunstigden toe.

In de EU-15 zijn de contracten gesloten met garantiestelsels. In de nieuwe lidstaten zijn echter contracten met banken ondertekend wanneer geen contracten met garantie-instellingen konden worden gesloten (omdat dergelijke instellingen nog niet operationeel waren of omdat zij niet aan de additionaliteitsvereisten konden voldoen). Het hefboomeffect is in dat geval geringer: het hefboomeffect voor de EU-15 ligt momenteel op 78,6, dat voor de nieuwe lidstaten op 36,0 en dat voor Noorwegen, Roemenië, Bulgarije en Turkije op 23,0.

Bij de microleningen is de situatie gewoonlijk anders, omdat de meeste EIF-garanties directe garanties aan de intermediairs zijn die gewoonlijk rechtstreeks leningen aan de eindbegunstigden verstrekken. Bovendien ligt de nadruk bij microleningen op MKB-bedrijven met een hoog risico, waardoor ook de limieten hoger zijn. Door het hogere risico kan met dezelfde begrotingsmiddelen een kleiner volume aan microleningen worden gefinancierd dan bij andere leningen het geval is, zodat het hefboomeffect gewoonlijk geringer is dan bij leninggaranties (8,1:1).

Bijlage 2 bevat nadere informatie over het hefboomeffect.

37.

3.2.5. Staatssteun


Er wordt in het bijzonder op gelet dat de garantie- of leningenprogramma's in overeenstemming zijn met de toepasselijke voorschriften inzake staatssteun. Elke FI is contractueel verplicht een verklaring over het toepasselijke staatssteunstelsel te ondertekenen en de desbetreffende regels worden in de contracten tussen het EIF en de FI's vermeld.

38.

3.2.6. Uitbetalingen voor verliezen


Op 31 december 2005 was 17,9 miljoen euro betaald ter dekking van het EIF-aandeel met betrekking tot verliezen wegens niet-terugbetaalde leningen, verminderd met de alsnog geïnde bedragen. Bijlage 5 bevat nadere informatie hierover.

Zoals uit figuur 2 hierboven blijkt, is het gecumuleerde bedrag van de betalingen uit hoofde van opgevraagde garanties nog altijd zeer gering in vergelijking met het cumulatieve volume van de EIF-vastleggingen.

39.

3.2.7. Rekeningen


Bijlage 8 bevat de financiële staten van de faciliteit.

40.

3.3. Financiële intermediairs


41.

3.3.1. Overzicht


Op 31 december 2005 waren er 45 contracten ondertekend met 41 FI's uit 23 van de 25 lidstaten alsook uit Bulgarije, Roemenië, Turkije en Noorwegen. De contracten betreffen drie deelfaciliteiten, namelijk de deelfaciliteiten leninggaranties, microkredietgaranties en participatiegaranties. De meeste FI's zijn garantie-instellingen.

Alle EU-lidstaten, behalve Luxemburg en Cyprus, worden nu door het MAP bestreken. In december 2005 werd een verzoek om goedkeuring van een contract met een FI in Cyprus ingediend (dat in het eerste kwartaal van 2006 is ondertekend). Voor Luxemburg waren er twee contracten in het kader van de ETF-startersregeling van het Groei- en werkgelegenheidsinitiatief.

Een overzicht per deelfaciliteit en land is opgenomen in bijlage 3, tabel 1. De beschrijving in tabel 2 van die bijlage geeft nadere informatie over de FI's in elk land, hun contracten en de financieringsproducten die in het kader van de MKB-garantiefaciliteit worden gegarandeerd.

42.

3.4. Begunstigde bedrijven en werkgelegenheid


Zoals hierboven al is gezegd, werden de eerste projecten van het meerjarenprogramma in mei 2002 goedgekeurd. Het aantal eindbegunstigden is geleidelijk toegenomen en bedroeg eind 2005 bijna 140 000 (waarvan meer dan 115 000 voor de deelfaciliteit leninggaranties).

Bijlage 4 bevat nadere informatie over begunstigde MKB-bedrijven op 30 juni 2005.

Er is informatie over het aantal werknemers van de eindbegunstigden beschikbaar op de datum van uitgifte van de lening. Volgens sommige steekproefanalyses kan worden aangenomen dat het aantal werknemers aan het eind van het jaar rond 20% groter is. In 2005 stonden op de datum van uitgifte van de lening circa 570 000 mensen als werknemer ingeschreven, tegen minder dan 310 000 in 2004.

Tabel 2 geeft een nader overzicht van de investeringen door de MKB-garantiefaciliteit eind 2005.

Tabel 2 – Schatting van het investeringsvolume van de MKB-garantiefaciliteit naar deelfaciliteit op 31 december 2005

43.

Geschatte investering mln EUR


Leninggaranties 15

Microkredietgaranties

Participatiegaranties

Totaal MAP 16

Eind 2005 ging het bij 91% van het totaal aantal eindbegunstigden voor de deelfaciliteit leninggaranties, 100% van dat voor de deelfaciliteit microkredietgaranties (waarbij zij opgemerkt dat deze deelfaciliteit volgens de beleidsrichtsnoeren gericht is op kleine ondernemingen met maximaal 10 werknemers) en 64% van dat voor de deelfaciliteit participatiegaranties om een bedrijf met 10 werknemers of minder.

Het is interessant de grootteverdeling van MKB-bedrijven in het kader van de faciliteit te vergelijken met die in de EU in het algemeen. Volgens de meest recente statistieken (bron: Eurostat) behoort ongeveer 92% van het MKB in de EU tot de categorie micro-ondernemingen (0-9 werknemers), 7% tot de categorie kleine ondernemingen (10-49 werknemers) en 1% tot de categorie middelgrote ondernemingen (50-249 werknemers). Hieruit blijkt duidelijk dat de MKB-garantiefaciliteit trefzeker gericht is op de doelpopulatie van het Handvest voor kleine bedrijven van de EU.

44.

4. DE ETF-STARTERSREGELING


45.

4.1. Beschrijving van de regeling


De ETF-startersregeling heeft als doel innovatieve MKB-bedrijven in de oprichtingsfase en de vroege ontwikkelingsstadia een ruimere toegang tot risicokapitaal te verschaffen.

Het EIF investeert in gespecialiseerde risicokapitaalfondsen die specifiek zijn opgezet om MKB-bedrijven van aandelenkapitaal of andere vormen van risicokapitaal te voorzien. Voor de regeling komen kleine of nieuwe fondsen in aanmerking, met name als ze regionaal actief zijn, op specifieke sectoren of technologieën gericht zijn of de exploitatie van O&O-resultaten financieren.

Het EIF investeert op gelijke voet ( pari passu ) met andere investeerders. Volgens de investeringsrichtsnoeren voor de ETF-startersregeling moeten de investeringen 10% tot 25% van het totale vermogen van een risicokapitaalfonds of starterscentrum bedragen, of 50% in uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld bij nieuwe fondsen waarvan mag worden aangenomen dat zij een bijzonder krachtige katalytische rol bij de ontwikkeling van risicokapitaalmarkten voor een specifieke technologie of in een specifieke regio zullen vervullen. De investeringen mogen niet meer dan 10 miljoen euro bedragen. In uitzonderlijke, naar behoren gemotiveerde gevallen kan dat bedrag worden verhoogd tot maximaal 15 miljoen euro.

Volgens de nieuwe investeringsrichtsnoeren zijn ook mede-investeringen in risicokapitaalfondsen met andere communautaire instrumenten, de eigen middelen van het EIF of andere door het EIF beheerde middelen mogelijk, voorzover het in totaal om niet meer dan 50% van het vermogen van het fonds gaat.

De risicokapitaalfondsbeheerders moeten de deelname van de particuliere sector maximaliseren. In principe moet ten minste 50% van het fonds particulier worden gefinancierd. Voor fondsen die vooral in steungebieden (doelstellingen 1 en 2) of kandidaat-lidstaten actief zijn, kan in overeenstemming met de regels voor staatssteun tot 70% overheidsfinanciering worden toegestaan.

Als een risicokapitaalfonds buiten de in aanmerking komende landen wil investeren, wordt de deelname van het EIF proportioneel gereduceerd. In dergelijke gevallen geldt wel de regel dat meer dan de helft van het vermogen van het fonds in de in aanmerking komende landen geïnvesteerd moet zijn.

Het EIF onderzoekt de voorstellen van de fondsen op basis van criteria als omvang, deelname van de particuliere sector, investeringsstrategie, doelmarkt, deal flow, voorgestelde voorwaarden, verwacht rendement, beheersteam en verwacht katalytisch effect van de EIF-investering op de kapitaalaantrekking.

Nadat de Commissie een voorstel heeft goedgekeurd, sluit het EIF contracten met de beheerders van het risicokapitaalfonds en met de andere investeerders in dat fonds. Daarna betaalt het EIF het bedrag waarvoor zij zich tegenover het fonds verplicht heeft in overeenstemming met de investeringsmogelijkheden en desbetreffende financiële behoeften.

46.

4.2. Begrotingssituatie


47.

4.2.1. Overzicht


Op 31 december 2005 bedroegen de voor de ETF-startersregeling vastgelegde kredieten 143,20 miljoen euro, wat overeenkomt met 34,4% van de totale vastleggingskredieten voor het MAP tot eind 2005.

Deze kredieten moet alle kosten van de regeling dekken, inclusief investeringen in risicokapitaalfondsen en andere in aanmerking komende kosten. Onderstaande tabel laat de begrotingsmiddelen, rente en overige inkomsten alsook de besteding ervan zien:

Tabel 3 – Begrotingsgegevens, 31 december 2005

48.

Middelen (mln EUR)


Begrotingsmiddelen 142,

Rente en overige inkomsten 1,

Totaal middelen i 143,

49.

Bestedingen


EIF-vastleggingen ten behoeve van FI's (op basis van goedkeuringen door de diensten van de Commissie) 91,

Reserve voor EIF-beheerskosten en andere in aanmerking komende uitgaven 12,

Totaal bestedingen i 104,

Beschikbare middelen i i 38,

50.

4.2.2. Vastleggingen


Sinds de inwerkingtreding van het MAP zijn 12 verzoeken om goedkeuring bij de diensten van de Commissie ingediend. Het EIF heeft 9 contracten met risicokapitaalfondsen ondertekend. Over één investering in Duitsland ter waarde van 15 miljoen euro wordt nog onderhandeld. Voorts werden twee goedgekeurde voorstellen niet uitgevoerd. 5 van de 10 hierboven bedoelde contracten zijn in 2005 ondertekend. Bovendien heeft het EIF verscheidene contracten in de pijplijn waarvan de voorstellen momenteel worden onderzocht en die bij een positieve uitslag in 2006 kunnen worden verwezenlijkt. Een van die contracten betreft een risicokapitaalfonds dat onder meer in Bulgarije, Roemenië, Turkije en Kroatië investeert.

Zoals in het verleden heeft het EIF aanzienlijke inspanningen geleverd om tot een brede spreiding te komen. Vooral in 2003 en 2004 was het om een aantal redenen moeilijk particulier kapitaal aan te trekken:

- een moeilijke marktsituatie, met name ten aanzien van aanloopfinanciering, het meest riskante marktsegment. De risicokapitaalfondsen die voor de ETF-startersregeling in aanmerking komen, behoren tot het meest riskante subsegment van deze markt (zaai- en startkapitaal). Particuliere investeerders vertonen ook verder een zekere mate aan risicomijdend gedrag, waardoor voor een aantal fondsen een eerste sluiting onmogelijk was.

- de risicokapitaalmarkt is niet in elk land even ontwikkeld;

- moeilijkheden bij het aantrekken van ten minste 50% van het kapitaal uit de particuliere sector;

- nationale belastingregelingen.

Daarnaast heeft de baisse op de beurzen en de herevaluatie van innoverende snelgroeiende bedrijven een weerslag gehad op het aantal nieuwe EIF-investeringsvoorstellen in 2003 en 2004. In 2005 herstelde de situatie zich weer, want in dat jaar zijn in het kader van de ETF-startersregeling 5 nieuwe contracten ondertekend. De verwachting voor 2006 is dat het aantal projecten sterk zal stijgen, wat bevestigt dat de startkapitaalmarkt waarop de ETF-regeling gericht is, profiteert van het herstel en de gunstige vooruitzichten op de risicokapitaalmarkt waarvan de European Private Equity & Venture Capital Association (EVCA) melding heeft gemaakt.

Figuur 3 toont de cumulatieve ontwikkeling van de totale vastleggingen, ten bedrage van 91,8 miljoen euro, in relatie tot de beschikbare middelen voor vastleggingen voor risicokapitaalfondsen (130,62 miljoen euro eind 2005). Op 31 december 2005 bedroegen de totale uitbetalingen aan risicokapitaalfondsen 11,68 miljoen euro. De totale opbrengsten uit risicokapitaalfondsen (aflossingen en dividenden) bedroeg 153 656,25 euro i.

Figuur 3 – Cumulatieve ontwikkeling van EIF-verrichtingen (per kwartaal)

[afbeelding - zie origineel document]

In de periode 2001-2004 vond ten opzichte van 2000 een sterke daling van de investeringsactiviteit op de Europese risicokapitaalmarkt plaats. Deze situatie veranderde in 2005.

2005 was voor de Europese risicokapitaalmarkt een recordjaar. Uit de cijfers die de EVCA in haar persmededeling van 15 juni 2006 publiceerde, blijkt dat in 2005 71,8 miljard euro aan kapitaal werd aangetrokken, wat een Europees record is en meer dan tweeënhalf keer zoveel als de 27,5 miljard euro die in 2004 werd verzameld. Volgens de EVCA-cijfers werd 10,9 miljard euro aangetrokken voor beginnende bedrijven en uitbreidingsinvesteringen. Dat komt neer op een stijging van 24% ten opzichte van 2004.

Op hightechgebied werd twee keer zoveel kapitaal als voorheen aangetrokken. De voor startkapitaalfondsen in de hightechsector bestemde middelen stegen van 1,3 miljard euro in 2004 tot 3,6 miljard in 2005.

Volgens de EVCA was 2005 ook een recordjaar voor investeringen, daar voor 47 miljard euro in aandelen werd gestoken. Het grootste deel (68%) van het totale bedrag aan investeringen betrof buy-outs, terwijl de risicokapitaalinvesteringen van 10,3 miljard euro in 2004 tot 12,7 miljard euro in 2005 stegen (+23%) en goed waren voor 74,7% van het totaal aantal transacties. Uit de EVCA-cijfers blijkt dat de vooruitzichten voor ondernemingen na jarenlange moeilijkheden bij het aantrekken van middelen in 2005 duidelijk zijn verbeterd en dat de risicokapitaalmarkt is opgebloeid en steeds aantrekkelijker wordt.

51.

4.2.3. Rekeningen


Bijlage 8 bevat de financiële staten van de regeling.

52.

4.3. Financiële intermediairs


De risicokapitaalfondsen waarin het EIF investeert, hebben doorgaans een internationale, nationale of regionale focus. Ze richten zich vooral op zaai- en startkapitaalinvesteringen in hightechsectoren, zoals informatie- en communicatietechnologie, internet, gezondheidszorg en biowetenschappen. Dit is in overeenstemming met het investeringsbeleid van de ETF-startersregeling.

In bijlage 6 worden de risicokapitaalfondsen waarin het EIF heeft geïnvesteerd, kort beschreven.

53.

4.4. Begunstigde bedrijven


Twee investeringen in het kader van het MAP vonden eind 2002 plaats, één eind 2003, één in 2004 en vijf in 2005. De risicokapitaalfondsen bevinden zich nog in het begin van hun investeringsperiode en het is daarom te vroeg om nu al representatieve informatie over de werkgelegenheid te geven. Tot december 2005 hadden de risicokapitaalfondsen in het kader van de regeling in 35 bedrijven in hun portefeuille geïnvesteerd, die in juni 2005 in totaal 568 werknemers hadden.

54.

5. STARTKAPITAALACTIE


55.

5.1. Beschrijving van de actie


De startkapitaalactie heeft tot doel de kapitaalverstrekking voor de oprichting van innovatieve nieuwe bedrijven met groei- en werkgelegenheidspotentieel, ook in de traditionele economie, te stimuleren door steun aan zaaikapitaalfondsen, starterscentra en soortgelijke organisaties.

De startkapitaalactie wordt namens de Europese Gemeenschap beheerd door het EIF. De actie verstrekt steun voor het langdurig aantrekken van extra investeringsbeheerders om zo de capaciteit van de risicokapitaalsector voor zaaikapitaalinvesteringen te vergroten. Subsidies in het kader van de startkapitaalactie zijn bestemd om een deel van de beheerskosten van nieuwe fondsen of starterscentra in verband met zaaikapitaalinvesteringen, die zeer arbeidsintensief zijn, te dekken. De subsidie voor de beheerskosten bedraagt maximaal 100 000 euro per extra aangeworven beheerder en het aantal nieuwe personeelsleden waarvoor steun kan worden verleend, is beperkt tot drie per begunstigde. De begunstigden worden uitsluitend gekozen uit de fondsen, starterscentra en dergelijke waaraan het EIF steun verleent uit zijn eigen middelen of uit middelen die door de Europese Investeringsbank (EIB) of de Commissie onder beheer zijn gesteld.

56.

5.2. Begrotingssituatie


57.

5.2.1. Overzicht


Op 31 december 2005 bedroegen de voor de startkapitaalactie vastgelegde kredieten 5,6 miljoen euro, wat overeenkomt met 1,3% van de totale vastleggingskredieten voor het MAP tot eind 2005.

De totale middelen dekken alle kosten voor de actie, inclusief subsidies aan de begunstigden en andere in aanmerking komende kosten. Onderstaande tabel geeft de uitsplitsing van de begrotingsmiddelen en de besteding ervan weer:

Tabel 4 – Begrotingsgegevens, 31 december 2005

58.

Middelen (mln EUR)


Begrotingsmiddelen 5,

Totaal middelen i 5,

59.

Bestedingen


EIF-goedkeuringen t.b.v. FI's 0,

Maximale EIF-beheerskosten en andere in aanmerking komende kosten 0,

Totaal bestedingen i 1,

Beschikbare begroting i i 4,

60.

5.2.2. Vastleggingen en uitbetalingen


Figuur 4 toont de cumulatieve ontwikkeling van de totale subsidies aan risicokapitaalfondsen (0,80 miljoen euro op 31 december 2005), waarvan 0,10 miljoen in 2005 werd uitgekeerd. Dit is in overeenstemming met het tijdschema en de voorwaarden in de subsidieovereenkomsten, waarin is bepaald dat de subsidie in twee tranches wordt uitgekeerd en dat de eerste tranche niet eerder dan 18 maanden en niet later dan 36 maanden na de ondertekening van de subsidieovereenkomst moet worden betaald.

Figuur 4 – Cumulatieve ontwikkeling van EIF-verrichtingen (per kwartaal)

[afbeelding - zie origineel document]

61.

5.2.3. Rekeningen


Bijlage 8 bevat de financiële staten van de actie.

62.

5.3. Financiële intermediairs


De in het kader van de startkapitaalactie goedgekeurde risicokapitaalfondsen hebben een contract met het EIF in het kader van de ETF-startersregeling (MAP en Groei- en werkgelegenheidsinitiatief). Op 31 december 2005 waren er drie subsidieovereenkomsten met twee risicokapitaalfondsen ondertekend. Bijlage 7 bevat nadere informatie hierover.

63.

6. CONCLUSIES


De MKB-garantiefaciliteit vindt gretig aftrek op de markt. Vooral de deelfaciliteiten leninggaranties en microkredietgaranties zijn een succes en stellen de deelnemende FI's in staat hun investeringen uit te breiden en meer risico te nemen. De MKB-garantiefaciliteit omvatte op 31 december 2005 27 landen en 45 portefeuilles van 41 FI's. Bijna alle lidstaten werden bestreken (met uitzondering van Cyprus en Luxemburg) alsook Bulgarije, Roemenië, Turkije en Noorwegen. In januari 2006 werd een contract met een FI in Cyprus ondertekend.

Het hefboomeffect is zeer groot, zoals uit diverse onafhankelijke evaluaties is gebleken. Tot eind 2005 hadden 277 000 ondernemingen in het kader van het Groei- en werkgelegenheidsiniatief en het MAP van de faciliteit geprofiteerd. De MKB-garantiefaciliteit is het op een na belangrijkste EU-programma wat het aantal eindbegunstigden in het MKB betreft. Alleen de structuurfondsen, waarvoor aanzienlijk meer begrotingsmiddelen beschikbaar zijn en die een andere focus hebben, bereiken meer MKB-bedrijven.

De MKB-garantiefaciliteit sluit nauw aan bij de marktbehoeften en is zo opgezet dat zij zich op harmonieuze wijze aanpast aan de specifieke marktomstandigheden in elk land. Zij is beschikbaar en toegankelijk voor het MKB in alle EU-lidstaten, de EER-landen en de kandidaat-lidstaten. Bovendien richt de faciliteit zich vooral op bedrijven met niet meer dan 100 werknemers, d.w.z. de groep die bij ongunstige economische omstandigheden het kwetsbaarst is.

Bij de uitvoering van de ETF-startersregeling hebben zich in 2002 en 2003 een aantal problemen voorgedaan door moeilijkheden bij de kapitaalaantrekking op de risicokapitaalmarkt in de EU. Hierbij moet worden benadrukt dat juist in deze moeilijke marktomstandigheden een essentiële taak was weggelegd voor de ETF-startersregeling, die een uniek en belangrijk Europees financieringsinstrument is voor investeringen in sectoren die van strategisch belang zijn in de context van de Lissabonstrategie. De vraag naar zaai- en startkapitaal blijft groot en de Europese technologiecentra (vooral onderzoekscentra en universiteiten) blijven op het punt van concepten en intellectuele-eigendomsrechten waardevolle resultaten leveren.

Uit de persmededeling van de EVCA in juni i blijkt dat 2005 een bijzonder goed jaar voor de Europese risicokapitaalmarkt was wat de kapitaalaantrekking, investeringen en desinvesteringen betreft. De risicokapitaalsector heeft vertrouwen in de toekomst voor risicodragende activa en rekent erop dat de positieve ontwikkeling tot na 2006 zal voortduren.

De startkapitaalactie heeft niet aan de verwachtingen voldaan als gevolg van de restrictieve acceptatiecriteria en de moeilijke omstandigheden op de risicokapitaalmarkt in de beginperiode van het MAP. Tot dusver zijn slechts drie subsidieovereenkomsten ondertekend.

De evaluatie van de EU-regelingen voor financiële bijstand aan het MKB i heeft aangetoond dat de financiële instrumenten van het MAP doeltreffend en efficiënt zijn. Het beheer van deze instrumenten door het EIF werd als beste werkwijze aangemerkt omdat zij nauw bij de markt aansluiten. Volgens de evaluatoren spelen de instrumenten in op tekortkomingen van de markt (zoals bij de financiering voor hightechprojecten), scoren zij goed op het punt van additionaliteit, vullen zij nationale regelingen aan en maken zij vaak beter gebruik van financiële-engineeringstechnieken. Zij fungeren als katalysator om de beschikbaarheid van financiering voor het MKB in de hele EU te verruimen, dus ook in die landen waar het nationale financiële instrumentarium minder ontwikkeld is. Bij de recentere externe evaluatie van het MAP i zijn de conclusies van bovengenoemde evaluatie bevestigd.

Het evaluatieverslag concludeert dat de MKB-garantiefaciliteit en de ETF-startersregeling als instrumenten van beleid tot verbetering van de financieringsmogelijheden voor het MKB een grote bijdrage hebben geleverd aan de verbetering van het financiële klimaat voor ondernemingen. Volgens de evaluatoren worden de financiële instrumenten gedurende de gehele procedure (DG Ondernemingen, DG Economische en Financiële Zaken, EIF) op efficiënte wijze toegepast. Het verslag bevestigt dat de gekozen gerichte benadering, waarbij zowel de risicokapitaal- als de garantie-instrumenten gemakkelijk aan uiteenlopende en ontwikkelende marktomstandigheden kunnen worden aangepast, juist is. De belangrijkste aanbevelingen voor het lopende MAP betreffen de zichtbaarheid van de communautaire steun. Er lijkt behoefte te bestaan aan meer 'naamsbekendheid' voor het MAP (en het EIF) bij financiële intermediairs en financiële en bedrijfsorganisaties in de lidstaten om zo de zichtbaarheid van de financiële instrumenten van de Gemeenschap te vergroten.

- De opvolger van het MAP, het kaderprogramma voor concurrentievermogen en innovatie (KCI), werd op 24 oktober 2006 door de Raad en het Parlement aangenomen i. Het KCI zal helpen de politieke prioriteiten van de Lissabonagenda, het Europese Handvest voor kleine bedrijven en nieuwe initiatieven, zoals die op het gebied van innovatie in ondernemingen, concurrentievermogen van ondernemingen en industriebeleid, te verwezenlijken. Daarbij zal er in het bijzonder naar worden gestreefd het MKB, en met name snelgroeiende, innoverende bedrijven die zich nog in de aanloopfase bevinden of aan het uitbreiden zijn, te helpen bij de toegang tot geschikte financiële instrumenten.

- Wat de risicokapitaalinstrumenten betreft, zal de marktgerichte benadering worden gehandhaafd op een paar kleine wijzigingen na: het KCI zal ondersteuning bieden tijdens een groter deel van de levenscyclus van ondernemingen met een hoog groeipotentieel; er zal steun worden verleend voor mede-investeringen met business angels door middel van zaai- en startkapitaalinvesteringen; door het bestaan van twee instrumenten (GIF1 voor zaai- en startkapitaalinvesteringen en GIF2 voor uitbreidingsinvesteringen) zullen macro-economische schommelingen naar verwachting minder effect hebben (de ETF-startersregeling en de zaai- en startkapitaalmarkt in het algemeen hebben bijzonder te lijden gehad van de economische neergang, terwijl de rest van de risicokapitaalmarkt daar minder last van had). Risicokapitaalfondsen waarvan de investeringen vooral op eco-innovatie zijn gericht, zullen worden geholpen door hogere interventiepercentages.

Wat de financiële garanties betreft, zullen de deelfaciliteiten voor leninggaranties en microkredietgaranties worden gehandhaafd. Ook mezzaninefinanciering zal in aanmerking komen. De deelfaciliteit participatiegaranties zal eveneens worden voortgezet. Voorts wordt een nieuwe deelfaciliteit voor securitisatie overwogen. Doel hiervan is om initiatiefnemers in staat te stellen tegen aantrekkelijke voorwaarden kapitaal aan te trekken, minder juridische en economische aan hun kapitaal te stellen, de toegang tot de kapitaalmarkten voor instellingen zonder rating of met een lage rating (bv. kleine banken) te verbeteren en de lancering van nieuwe producten te ondersteunen (bv. de verstrekking van leningen voor securitisatie), zodat die initiatiefnemers meer financiering voor het MKB beschikbaar kunnen stellen.

Het Capaciteitsopbouwprogramma omvat de startkapitaalactie en de partnerschapsactie.

De startkapitaalactie verstrekt subsidie voor het langdurig aantrekken van extra medewerkers met specifieke vakkennis op het gebied van investeringen of technologie door risicokapitaalfondsen en heeft een ruimer toepassingsgebied dan het MAP.

De Partnerschapsactie bouwt voort op de MKB-financieringsfaciliteit van Phare en de voorbereidende actie (2004-2006). De Partnerschapsactie verleent subsidies aan financiële intermediairs om de kosten te dekken van technische bijstand bij de verbetering van hun kredietbeoordelingsprocedures voor MKB-financiering met vreemd kapitaal. De actie zal beperkt zijn tot landen met matige bancaire intermediatie. Een aanzienlijk deel van de actie betreft verbetering van de kundigheid van banken om de commerciële haalbaarheid van projecten met een eco-innovatieaspect te beoordelen.

Het KCI creëert een coherent kader voor specifieke communautaire steunprogramma's en voor relevante onderdelen van andere Gemeenschapsprogramma's op gebieden die voor het stimuleren van de productiviteit, het innovatievermogen en duurzame groei in Europa het belangrijkst zijn, terwijl tegelijk aandacht wordt besteed aan milieuaspecten. Communautaire acties op het gebied van ondernemerschap, MKB, concurrentievermogen van de industrie, innovatie, ontwikkeling en gebruik van ICT, milieutechnologieën en intelligente energie worden in dit programma onder één noemer gebracht.

Met de communautaire financiële instrumenten binnen het KCI zal steun worden verleend aan MKB-bedrijven in traditionele sectoren en aan die welke in ICT en innovatie, inclusief eco-innovatie, investeren.

Het KCI is bedoeld als een van de belangrijkste maatregelen om tot verbetering van het concurrentievermogen en verwezenlijking van de Lissabonagenda bij te dragen.

64.

Annex 1: Geographical distribution - all financial instruments


Table Breakdown by country of the commitments approved at the end of 2005, all three financial instruments taken together:

COUNTRY % COUNTRY %

Austria 4.3% Malta 0.1%

Belgium 4.3% Netherlands 2.5%

Cyprus 0.0% Poland 1.8%

Czech Republic 1.6% Portugal 0.5%

Denmark 1.3% Slovakia 0.8%

Estonia 0.4% Slovenia 0.2%

Finland 1.8% Spain 13.3%

France 12.4% Sweden 3.7%

Germany 18.6% United Kingdom 10.0%

Greece 0.4% Bulgaria 0.8%

Hungary 0.8% Romania 1.0%

Ireland 0.2% Turkey 0.1%

Italy 12.9% Iceland 0.0%

Latvia 0.3% Liechtenstein 0.0%

Lithuania 0.4% Norway 0.7%

Luxembourg 4.7% TOTAL 100.0%

Annex 2: SME Guarantee Facility– Leverage (gearing)

Table Leverage effect (gearing) achieved at 31.12.2005 with the Community funds in terms of:

1. estimated volume of loans,

2. guaranteed amounts.

Micro-credit window 32. 259. 177. 8. 5.

Equity guarantee window 17. 306. 89. 17. 5.

Total 223. 12,917. 3,891. 57. 17.

Figure Actual loan volume granted to SMEs and corresponding amounts that the beneficiary SMEs have declared to have invested; period: third quarter 2002, fourth quarter 2005.

[afbeelding - zie origineel document]

Annex 3: SME Guarantee Facility– Financial intermediaries

Table 1 - Overview of Financial Intermediaries by country and window – Approvals

[afbeelding - zie origineel document]1Including amounts to cover technical support (for micro-credits only), marketing costs and collection of information

65.

Table 2 - Overview of the financing products


Country Financial Intermediary Financing products under MAP

Austria Austria Wirtschaftsservice (AWS) Austria Wirtschaftsservice (AWS) is the result of the merger of Bürges Förderungsbank GmbH (Bürges), Innovationsagentur GmbH and Finanzierungsgarantie-Gesellschaft mbH (FGG). The Austria Wirtschaftsservice GmbH (AWS) is 100% owned by the Republic of Austria and operates the public guarantee activities in Austria. Bürges had an agreement with the EIF under the Growth and Employment programme. Under the MAP Loan Guarantee window, two guarantee programmes are counter-guaranteed by EIF: The programme for young entrepreneurs Jungunternehmer-Förderungsaktion supports start-ups and ownership transfer of small SMEs in all sectors, except agriculture and tourism. Eligible SMEs are start-ups that have a business history of up to 24 months and in the case of transfer of ownership not more than 50 employees. Guarantees cover loans for working capital and investment financing, including intangible assets. Maximum loan amount is EUR 300,000 for up to 10 years. The programme for structural development Unternehmensdynamik supports innovative SMEs, i.e. the development of new products, services or significant improvement of existing products or services in all sectors, except agriculture and tourism. Eligible SMEs are those with less than 100 employees. Guarantees cover loans for investment financing. The maximum loan amount is EUR 750,000 and the maturity is up to 10 years. The EIF guarantee has supported an increase in the loan volumes and also facilitated the access to finance as AWS is waiving the collateral requirements for amounts up to EUR 75,000. The cap amount has been increased and the availability period for the intermediary has been prolonged and will end on 30.06.2007. Since the signing of the agreement under the MAP Loan Guarantee Facility window, 2,185 loans have been guaranteed with an average loan amount of EUR 56,653 and EUR 242,733 respectively. Under the MAP Equity Guarantee window, one guarantee programme is counter-guaranteed by EIF. The equity programme was introduced in 1997 and aims at stimulating direct private equity investments in Austrian SMEs in order to improve their financial structure. The guarantee covers the invested capital only. Small investments (amounts up to EUR 20.000) of individuals are guaranteed up to 100%, higher amounts of other investors are covered up to 50%. AWS enters into a tri-partite guarantee agreement with the SME and the investor. AWS guarantees either equity participation (shares or similar) or quasi-equity (risk-capital which is subordinated to other creditors, has a minimum term of 10 years and no fixed interest, interest depending exclusively on the profit generated by the SME). Guaranteed equity must be in the form of additional cash (no substitution of already existing equity). Take-overs are excluded (guaranteed equity investments must be a minority of the voting capital). The guarantee covers the invested capital but not the return. The guarantee is callable in the event of insolvency of the investee. The maximum maturity is 10 years. The availability period for the equity agreement will end on 30.6.2007. Since the signing of the agreement under the MAP Equity Guarantee window in 2004, 52 investments have been guaranteed, with an average amount of EUR 219,047. No losses have been reported as of 30/06/

Belgium Fonds de Participation, (FdP) Fonds de Participation, FdP, is a public institution, operating on a national basis. It already had an agreement under the Growth and Employment programme and under the MAP it currently has two agreements, one under the Loan Guarantee window and one under the Micro-credit Guarantee window. The utilisation of the FdP programmes has been rapidly growing under the Facility. Therefore, the contract was amended under the Micro-credit Guarantee window, the volumes were increased and the availability period extended until 30.6.2007. In September 2003 a new agreement under the Loan Guarantee window was signed and the availability period was extended to 30.6.2007. FdP offers different loan products to start-ups: Prêts lancement - subordinated loans to unemployed people who wish to create a business; Prêts création - subordinated loans to entrepreneurs who have conducted their business activity for less than 4 years or who wish to establish their own business and are not unemployed; Prêts solidaires - granted to financially excluded persons such as unemployed persons without any income or immigrants waiting for a regularisation of their status, wishing to become entrepreneur; Prêts BA+ - a newly launched lending programme targeting entrepreneurs or SMEs with no access to the classic banking system and whose business has reached a critical development stage or whose companies are developing innovative technologies. Borrowers of BA+ must benefit from the support of a Business Angel. The EIF guarantee enhances the access to finance with higher guarantee cover, reduced cost of financing and start-up financing. The extension of prêts lancement and prêts création are facilitated by the financial support of MAP. The availability period for both contracts will end on 30.6.2007.

Bulgaria Encouragement Bank AD Encouragement Bank AD (EB) is a state-owned bank operating nation-wide (promotional bank) based in Sofia. Its role is to provide access to long-term financing to SMEs and to stimulate export activities. EB is the only promotional institution for SMEs in Bulgaria, acting as a complement to banking financing. The contract with EB was the first in the newly eligible countries following the notification in February 2003. Thanks to the Facility EB provides enhanced access to finance by waiving partly its collateral requirements. EB has an agreement with the EIF under the Loan Guarantee window. All loans granted under the EB programmes for investment financing (without limitations in terms of tangible assets, intangible assets and/or working capital) and with a minimum maturity of 3 years are eligible for cover under the Facility. Loans are provided to finance start-up, development as well as modernisation of a company. Eligible borrowers are SMEs, including start-ups, with up to 100 employees. The availability period for the intermediary will end on 30.06.2007.

Czech Republic Czech Moravian Guarantee and Development Bank The Czech–Moravian Guarantee and Development Bank (CMZR Bank) was incorporated in 1992 as a financial institution of the Czechoslovak State. It is a promotional bank, based in Prague. It has an agreement with the EIF under the Loan guarantee window. Loans for investment financing and with a minimum maturity of 3 years are eligible for cover under the Facility. Eligible borrowers are SMEs, including start-ups, with up to 100 employees. With the help of the Facility, volumes are increased. After a slow start, utilisation increased in 2005 and volumes were consequently increased. The availability period for the intermediary has been extended and will end on 30.6.2007.

Ceska Sporitelna (CS) CS was established in 1991 and is a private financial institution based in Prague. Erste Bank owns almost 98% of the share capital. It operates as a commercial bank offering the full range of banking services. Due to its history as a savings bank CS operates mainly as a retail and SME bank. The business segment is seen as an important source for growth for the bank over the next few years. CS is the largest retail bank in the Czech Republic with a total of 667 branches. It currently has an agreement with the EIF under the Loan Guarantee window. Eligible borrowers are SMEs, including start-ups, with up to 100 employees; the portfolio covers investment financing with a minimum maturity of 3 years. With the help of the Facility, collateral requirements are reduced and lending to start-ups is increased. The availability period for the intermediary will end on 30.6.2007 .

Denmark Growth Fund (Vaekstfonden) The Growth Fund (Vaekstfonden) is a public scheme providing guarantees and venture capital in Denmark. The Growth Fund already had an agreement under the Growth and Employment initiative. It currently has an agreement with the EIF under the Loan Guarantee window. The scheme provides guarantees for various financing needs: start-ups, innovation, ownership succession, business growth, market development and job creation for the disabled. Start-ups represent the most important category, with more than one third of the total guarantee volume. Furthermore, micro enterprises (i.e. companies with up to 5 employees) represent 95% of the portfolio currently guaranteed by EIF. It is the only SME loan guarantee scheme operating in Denmark. Eligible companies are those with growth potential and up to 100 employees. The maximum loan amount is EUR 675,000 and the maturity is up to 10 years. Thanks to the Facility, the Growth Fund has been able to increase its guarantee volumes. The availability period for the intermediary will end on 30.6.2007. During the first two years, all eligible loans were guaranteed automatically, without sharing collateral with the banks. This caused heavy losses. Growth Fund therefore implemented a new strategy starting its independent risk assessment and demanding collateral to the borrowers. It also launched a marketing campaign to boost demand. Working with banking and SME experts led to an increase of activities during the last two years.

Estonia Estonian Credit and Export Guarantee Fund (KredEx) KredEx was founded by the Estonian Ministry of Economic Affairs and Communications in July 2000. It is a guarantee fund which aims to support the development of SMEs as well as export and housing. KredEx is based in Tallinn. Its operations are supervised by the Ministry of Economic Affairs and Communications. KredEx is the only organisation in Estonia providing guarantees for SME loans and it has signed co-operation agreements with all commercial banks in Estonia. Eligible borrowers are SMEs, including start-ups, with up to 100 employees. Guarantees are provided for investment loans and leases with a maturity of up to 10 years. It currently has an agreement with the EIF under the Loan Guarantee window. The availability period for the intermediary will end on 30.6.2007. The maximum portfolio volume and the counter-guarantee cap have been increased in November 2005, clear signal of a very positive performance.

Finland Finnvera Finnvera is a public institution providing loans and guarantees to SMEs. It already had an agreement under the Growth and Employment initiative. Under the MAP Loan Guarantee window, EIF counter-guarantees two different programmes. The two different programmes were created thanks to the Facility: “Growth and Employment Guarantee Scheme”, targeted at companies with up to 100 employees, job creation potential and an element of innovation in the products offered. “Small Enterprise Guarantee Scheme”, targeted at companies with up to 50 employees and with a specific window for entrepreneurs between 18 and 30 years. Guarantees issued for debt finance (loans, leasing and hire purchase financing) are eligible for the EIF guarantee and both existing and new companies can be supported. The guarantee volume was already increased and the availability period of the existing agreement was extended. The current availability period will end on 30.6.2007.

France ADIE ADIE (Association pour le Droit à l'Initiative Economique) is a non-profit organisation. Through its activity, ADIE enables unemployed and disadvantaged people to have access to bank financing in order to set up their own business. It also provides mentoring services to SMEs through a network of more than 650 volunteers. It has an agreement with EIF under the Micro-credit Guarantee window and since the signing of the agreement in 2002 7,413 loans have been guaranteed with an average amount of EUR 3,510. The products covered are: prêts solidaires (74% of ADIE's loan portfolio) and prêts de développement (in both cases guarantees for loans extended by banks), prêts solidaires progressifs and prêts d'honneurs (both granted on ADIE's own funds). The availability period was extended and will end on 30.6.2007. The cap amount as well as the maximum portfolio volume have been increased in December 2005. This is a signal of very positive performance.

SOCAMA SOCAMA is a network of mutual guarantee societies in France belonging to Groupe Banques Populaires. The counter party of EIF is the Banque Fédérale des Banques Populaires which is responsible for implementing the agreement through the network of regional banks with their more than 2,000 branches in France. Under the Facility, SOCAMA was able to create a new programme that targets existing SMEs and start-ups and finances small investments without any collateral requirements. It has an agreement with the EIF under the Loan Guarantee window. The “Prêt Express SOCAMA Europe” consists of medium-term loans (2-7 years) granted to finance a wide range of investment projects. The maximum loan amount is EUR 30,000, guaranteed up to 100% by SOCAMA. SOCAMA waives all collateral requirements with the exception of the request to the borrower to subscribe a life insurance. Eligible SMEs are companies with up to 100 employees, including start-ups. A new programme supporting business transfers has been added and is covered under the Facility. Amounts were increased and the availability period was extended to 31.12.2006.

SOFARIS SOFARIS is a national public guarantee institution. The scheme targets mainly young SMEs or those that are developing innovative technologies, irrespective of the date of their establishment. SOFARIS cooperated already under the Loan Guarantee window with the EIF under the Growth and Employment programme. Currently, it has two agreements under MAP. One agreement has been entered into under the Loan Guarantee window, the second one has been signed under the Equity Guarantee window. For the Loan Guarantee window, the covered sub-portfolio consists of guarantees for micro enterprises issued under the SOFARIS programme Création, that supports medium and long term financing for starting up new enterprises, new enterprises established by existing enterprises for the development of new activities or investment activities of enterprises with a business history of less than 3 years. Small SMEs with up to 9 employees are eligible for the EIF guarantee. SOFARIS was able to increase its volumes thanks to the Facility. The cap amount was increased and the availability period was extended and will end on 30.6.2007. 4,580 loans were included as of 30.6.2005. The Equity scheme finances equity and quasi equity investments (shares, convertible bonds, participating loans and participation in limited partnerships) made by venture capital funds in SMEs established in France. The scheme is open to all venture capital funds. The scheme targets mainly young SMEs or those that are developing innovative technologies, irrespective of the date of their establishment. Guarantees have a maximum term of 10 years and are callable after a 9 month grace period in the case of bankruptcy or of disinvestments with a loss if the company’s equity has fallen below 50% of the original amount. Thanks to the Facility, SOFARIS was in a position to launch a new programme focusing on innovative technology and specifically designed to meet in full the objectives and requirements of the Equity Guarantee Facility. The cap amount was increased and the availability period was extended to 30.6.2007.

Germany Kreditanstalt für Wiederaufbau, (KfW) At the end of December 2002, the German government decided to fully integrate Deutsche Ausgleichsbank, DtA, into Kreditanstalt für Wiederaufbau, KfW. KfW is the largest promotional bank in Germany, offering a variety of programmes for the support of companies. KfW and DtA already had agreements with the EIF under the Growth and Employment programme. Under the MAP, it has two contracts with the EIF, one under the Micro-credit guarantee window and one under the Loan Guarantee window. The micro-lending programme was the first one operating at national level and providing strong incentives to banks to enter into this segment of the market. Under the Loan programme, the bank provides slightly larger loans to starters. Taking into account the low utilisation, the contract for the micro-lending programme was amended: the volumes were reduced and the availability period extended. The Startgeld programme supports people setting up their own business and therefore job creation. Eligible SMEs are those with up to 100 employees. The maximum eligible loan amount under the Startgeld programme may not exceed EUR 50,000 with a maturity of 10 years. Due to the large number of start-ups requesting finance under the Startgeld programme, DtA decided to launch a micro-lending facility specifically designed to meet the requirements of the Micro-credit Guarantee window under MAP. In accordance with the eligibility criteria of the Micro-credit Guarantee window, SMEs with up to 10 employees are eligible for the loans provided by DtA under its micro-lending programme. The programme targets entrepreneurs setting up their own business (either for the first time or entrepreneurs who previously failed) and part-time businesses. The target group includes legal immigrants and financially excluded people. The incentive for on-lending banks to enter into this segment of the market is stronger with the EIF support, due to the risk sharing arrangements. Amounts under the Startgeld programme were increased. The availability period for the Loan Guarantee window will end on 30.12.2006, while the agreement under the Micro-credit Guarantee window is extended until 30.6.2007.

Greece Credit Guarantee Fund of Small and Very Small Enterprises (TEMPME) TEMPME is a financial institution based in Athens. The initial share capital was co-financed by the European Union/ERDF 67% and the Greek state 33%. Established in 2002 and having started its activity in 2004, TEMPME is the only Greek Guarantee Scheme that provides guarantees to financial institutions covering SME loans. Its main objective is to support the establishment, growth and development of SMEs by facilitating their access to financing, especially when they cannot offer sufficient collateral. Guarantees are provided for micro-loans with a maturity of minimum 18 months and loans with a maturity of minimum 3 years. The maximum loan amount supported is capped at EUR 320,000. TEMPME covers 70% of the bank loan. Guarantees are offered to the 15 commercial banks that have already signed co-operation contracts, thus covering all the 13 regions of Greece. Eligible borrowers are SMEs, including start-ups, with up to 30 employees and with an annual turnover of up to EUR 7 million. TEMPME currently has an agreement with the EIF under the Loan Guarantee window which leads to an increased guarantee rate and provides additional incentives to the banks to use the guarantee in order to help the implementation of the guarantee scheme in Greece. The availability period for the intermediary will end on 30.6.2007.

Hungary CIB Bank Lt. CIB Bank was set up by a consortium of European and Japanese banks as well as the National Bank of Hungary and it was authorised to carry out commercial business activities in December 1995. At present it is a member of BancaIntesa Group, an Italian bank. The bank and its subsidiaries (CIB group) offer universal banking services. As of 31.3.2004 it had a nation-wide network of 62 branches. As of 31.12.2004 CIB Bank ranks 4th in the country by total assets and it pays particular attention to increasing its market share in the SME sector. SME lending is a rather new activity for the bank and thanks to the MAP guarantee under the Loan Guarantee window, the bank launched a new programme to provide enhanced access to finance especially to small and micro companies. It includes reduced collateral requirements, extended loan maturities and a higher financing rate. The availability period will end on 31.12.

Hungarian Development Bank Ltd. (MFB) The Hungarian Development Bank (MFB) is a 100% government-owned bank with the objective to develop and modernise the Hungarian economy. It is focusing on long-term financing to SMEs and on infrastructure projects. Loans have a minimum maturity of 3 years (and up to 10 years) and a grace period of up to 2 years. Eligible investments include the establishment of new premises, the extension of existing premises and the start of new activities that . Thanks to the Facility, on-lending banks only keep part of the risk and therefore lower the collateral requirements (or price). MFB had an agreement with the EIF under the Loan Guarantee window with nil utilisation. Therefore, the cooperation has not been extended and stopped on 31.12.2005.

HVB Bank Hungary Rt. HVB is the result of a merger between Bank Austria Creditanstalt Hungary Rt. and Hypo Vereinsbank Hungaria Rt. in September 2001. It provides the full range of financial services to corporate clients and consumers, with a particular attention to SMEs. Loans for investment financing with a minimum maturity of 3 years are eligible for cover under the Facility. Eligible borrowers are SMEs with up to 100 employees. HVB can finance up to 75% of the investment cost. Thanks to the Facility, collateral requirements were reduced. It currently has an agreement with the EIF under the Loan Guarantee window. Due to a good take up amounts have been increased. The availability period for the intermediary will end on 30.6.2007 and the maximum portfolio volume has been doubled.

Ireland First Step The agreement signed with First Step Limited under the Micro-credit Guarantee window is the first deal in Ireland, since there was no agreement under the Growth and Employment initiative. First Step is a non-profit private company with charitable status. It is the only private sector organisation in Ireland providing micro-lending nation-wide with a mentoring programme. It has an agreement with the EIF under the Micro-credit Guarantee window. The programme’s main objective is to provide access to finance for start-ups with loans for investments and working capital. Borrowers must have tried, but failed, to obtain financing elsewhere. Only companies with up to 10 employees are eligible and EUR 25,000 is the maximum amount lent to the Final Beneficiary. All loans have a maturity of 3 years and First Step does not require collateral. Up to 100% of the project cost can be financed. Furthermore, First Step provides mentoring services. With the help of the Facility, First Step can substantially increase its loan activity. The availability period of the intermediary will end on 30.6.2007 and both the guarantee cap and the maximum portfolio volume have been reduced in December because of the low utilisation of the Facility. This is due to the fact that the cooperation with the two largest Irish banks did not materialise.

Italy Under the Growth and Employment programme the EIF signed contracts with a number of Italian mutual guarantee schemes, “Confidi”. Under the MAP some of those Confidi formed joint ventures as temporary business associations with the aim to jointly apply for the MAP Loan Guarantee window. Although those Confidi operate in different regions, they apply similar standards and it was therefore possible to group them and establish uniform cap rates. One member of each joint venture is the general co-ordinator responsible vis à vis the EIF for reporting and the management of the Facility (guarantee calls etc.). The members of these “Confidi” associations are companies, chambers of commerce and entrepreneurial associations.

ATI Allenza di Garanzia (ALL.GAR) ALL. GAR is a joint venture set up as a temporary association of business and consists of 7 “Confidi” (Mutual Guarantee Funds). It has an agreement with the EIF under the Loan Guarantee window. It offers collective guarantees and facilitates access to credit and bank loans, particularly for SMEs. The geographical area covered is Piemonte, Lombardia, Trentino Alto Adige, Veneto and Emilia Romagna. Under the Facility, the EIF counter-guarantees all investment loans and leasing transactions with a maturity of at least 3 years, as well as mezzanine loans and loans granted to directly support the recruitment of new staff by the borrower in connection with an investment plan. Thanks to the EIF, guarantee volumes can be increased and access to finance can be enhanced (higher guarantee cover, reduced cost of financing, start-up financing). The counter-guarantee cap and the maximum portfolio volume were revised in July 2005 and the availability period for the current contract was extended by another year until 31.12.2006. The utilisation under the Facility is very high and over 3,100 SMEs has so far benefited from a counter-guarantee.

ATI Controgaranzia/ APEROL ATI Controgaranzia represents three Italian mutual guarantee schemes whose main geographical area of activity is Lombardia, Emilia Romagna and Piemonte. They extend counter-guarantees to the benefit of their members, local Confidis that in turn guarantee debt finance given to SMEs through local banks. It has an agreement with the EIF under the Loan Guarantee window. By applying for the Loan Guarantee Window, the ATI members are able to provide better access to finance to artisan SMEs through local Confidis at acceptable costs since the interest rates are lowered for SMEs not having adequate collateral. SMEs with up to 100 employees are eligible for the EIF guarantee, although most companies are micro-enterprises. The counter-guarantee cap as well as the maximum portfolio volume have been increased and the availability period has been extended to 31.6.2007.

ATI Garanzia Diretta ATI Garanzia Diretta consists of two mutual regional guarantee schemes Artigiancredito Toscano (“ACT”) and Fidart Calabria (“FIDCAL”). It operates in the Tuscany region and in Calabria. EIF counter-guarantees all investment and start-up loans with a maturity of at least 3 years and loans granted to directly support the recruitment of new staff by the borrower linked to an investment plan. Thanks to the Facility, enhanced access to finance for SMEs (higher volumes, reduced cost of financing, start-up financing) is provided, in particular in Calabria, which is an Objective 1 region and where access to debt financing for SMEs is even more difficult. The counter-guarantee cap and the maximum portfolio volume have been increased. The availability period of the agreement signed under the Loan Guarantee Window will end on 30.6.2007. So far, 7,591 loans have been guaranteed.

ATI Sistema Garanzia Umbria-Marche (SIS.GAR) ATI Sistema Garanzia Umbria-Marche (SIS.GAR) represents three Italian mutual guarantee schemes and a financial institution whose main geographical areas of activity are Umbria and Marche. It has an agreement with the EIF under the Loan Guarantee window. It provides better access to finance to artisan and industrial SMEs at acceptable costs: thanks to theguarantee, companies without adequate collateral gain access to medium and long-term bank loans. SIS.GAR provides either direct or co-guarantees to financial institutions or counter-guarantees to local Confidis. The guarantees cover all investment loans with a maturity of at least 3 years and loans granted to directly support the recruitment of new staff by the borrower. SMEs with up to 100 employees are eligible, although most companies are expected to be micro-enterprises. The operation provides for increased access to finance for SMEs through higher guarantee volumes and more favourable financing conditions. The cap amount was further increased and the availability period for the intermediary was extended and will end on 30.6.2007.

Mediocredito Centrale (MCC) MCC is a public, national guarantee fund. MCC issues direct loan guarantees to banks and counter-guarantees to guarantee schemes for long-term investment loans with a maturity of at least 3 years. It already had an agreement under the Growth and Employment Initiative. In the context of MAP, it has an agreement with the EIF under the Loan Guarantee window. Eligible loans are long-term investment loans as well as start-up financing to SMEs with up to 100 employees. Thanks to the Facility MCC is able to increase its loan volumes: 2,293 loans have been guaranteed since the signing of the agreement . Volumes were increased and the availability period was extended until 30.6.2007.

Latvia Mortgage and Land Bank The Mortgage and Land Bank of Latvia - Mortgage Bank, established in 1993, is 100% owned by the Government of Latvia and operates in practice as a national development bank. Under the Facility, the bank is providing enhanced access to finance by lowering its collateral requirements, financing a higher portion of the investment cost and by providing loans to SMEs that would otherwise not have access to bank loan finance. It was expected that the portfolio would mainly target start-ups and micro-enterprises, but during 2005, as utilisation was low, the bank decided to widen the scope of its operations under the Loan Guarantee window. Eligible borrowers are SMEs, including start-ups, with up to 100 employees, with a particular focus on start-up companies, micro-enterprises and companies proposing risky, but innovative and viable projects. The availability period has been extended and will end on 30.6.2007.

Lithuania INVEGA INVEGA is a limited liability company established in November 2001, 100% owned by the Lithuanian state and based in Vilnius. The preliminary role of INVEGA is to support Lithuanian SMEs by extending guarantees on investment loans provided by banks to micro and small companies with up to 50 employees. INVEGA is the only institution with such a mission in Lithuania. Eligible borrowers are SMEs, including start-ups, with up to 50 employees. The EIF guarantees investment financing with a minimum maturity of 2 years. The average maturity of loans covered is at least 3 years. Thanks to the Facility, INVEGA can increase its guarantee volumes. It currently has an agreement with the EIF under the Loan Guarantee window. After a slow start, utilisation has picked up; it is expected that INVEGA will reach full utilisation by the end of the availability period, i.e. 30.6.2007.

Malta Malta Enterprise (ME) ME was set up in January 2004 as the Maltese corporation to promote the establishment and expansion of business enterprises of Malta. It took over activities from three former government agencies. It supports a whole range of promotional activities and tailor-made assistance to SMEs. ME is the only guarantee institution in Malta issuing SME Loan Guarantees. It co-operates with all major banks in Malta. Guarantees issued by ME under the three product categories – SME loan guarantee scheme, loan guarantee scheme for new entrepreneurs and loan guarantee scheme for crafts and artisans - are eligible under the Facility, as long as they refer to loans granted by banks to SMEs with up to 100 employees for i) investment financing and ii) with a minimum maturity of 3 years. It currently has an agreement with the EIF under the Loan Guarantee window which enables ME to increase its guarantee activity. The availability period for the intermediary will end on 31.12.06.

Netherlands SME Credit Guarantee Scheme (“BBMKB Scheme”), BBMKB is a public guarantee scheme, operated on a national basis and managed by the Ministry of Economic Affairs of the Netherlands on behalf of the Dutch state. It already had an agreement with the EIF under the Growth and Employment initiative. BBMKB offers three guarantee products: standard guarantees, guarantees for start-ups and special guarantees for innovative companies. The BBMKB scheme is an established national guarantee scheme for the support of SMEs and has a diversified portfolio with national coverage. The guarantees are provided with a particular attention to the job creation potential. Eligible SMEs are those with up to 100 employees. Loans between EUR 70,000 and EUR 700,000 and a maturity of less than 6 years are eligible for cover. Start-ups are defined as entrepreneurs who have operated in a business for less than 5 years. Thanks to the Facility BBMKB is able to increase the guarantee volumes. As of June 2005, 1,672 loans have been guaranteed and no losses have been reported. The availability period of the intermediary will end on 30.6.2007. Both the counter-guarantee cap and the maximum portfolio volume were increased in December 2005.

Norway Innovation Norway Innovation Norway is a public organisation owned by the Ministry of Trade and Industry. It was established on 1 January 2004 by merging four institutions with the aim to create an efficient and transparent company servicing SMEs. IN is based in Oslo and has branches in all Norwegian counties. IN provides loans, guarantees and grants. Eligible borrowers are start-ups and small companies with growth potential and established small and innovative enterprises that plan to expand and present a higher risk. Eligible investments relate to the establishment, reorganisation or development of a company, as well as the introduction of new technology and the implementation of research and development results. Loans have maturities between 3 and 8 years. It currently has an agreement with the EIF under the Loan Guarantee window that helps IN to increase its volumes for those risky SMEs. The availability period for the intermediary will end on 31.12.2006.

Cultura Bank Cultura Sparebank is a savings bank that provides micro loans for sound projects that have a positive impact on society and added value from a social, ecological or cultural point of view. It was one of the founding members of Microinvest in 2003. Both formed in 2005 a cooperation. Since then, Cultura Bank provides loans on behalf of Microinvest that are in turn guaranteed by Microinvest. The latter offers mentoring services. The cooperation under the MAP Micro-credit Guarantee window allows the intermediary to expand its activity. The availability period for the intermediary will end on 30.6.2007.

Poland Bank BPH S.A. BPH is part of the HVB banking group. It was established in December 2001. It has a nation-wide network of over 460 branches and it ranks third in Poland. BPH has a market share of 11% in the SME segment. Investment loans (standard and simplified) as well as commercial vehicles financed under the “Auto Sezam” loan programme with a minimum maturity of three years and granted to SMEs with up to 100 employees are eligible. The Facility provides enhanced access to finance through reduced collateral requirements, increased financing rates, etc. The bank currently has an agreement with the EIF under the Loan Guarantee window. The availability period for the intermediary will end on 30.6.2007. Taking into account the strong utilisation under the Facility, both the guarantee cap and the maximum portfolio volume were increased .

Polfund SA Polfund is a private guarantee fund supporting SMEs that due to a lack of collateral do not have access to commercial bank financing. It started its activities at the end of 2001. It operates nation-wide and is open to all banks in Poland. So far, guarantees have only been provided to its shareholder BZ WBK and to the state-owned bank BGK. The activity was limited to short term and working capital financing. Under the MAP Loan Guarantee window, the maximum guarantee maturity is extended to 7 years, the guarantee rate is increased and fees are reduced. The availability period will end on 31.12.2006.

Portugal Sociedade de Investimento, (SPGM) Sociedade de Investimento SA, SPGM, was established to set up a mutual guarantee scheme for SMEs in Portugal. It is a financial institution regulated by the Portuguese bank act. SPGM manages the public guarantee fund, FCGM, that counter-guarantees the mutual guarantee societies, MGS, in Portugal. The EIF had an agreement with SPGM under the Growth and Employment initiative. All SMEs active in the manufacturing, tourism, commerce, services and construction sector can apply for a guarantee. Only medium and long-term investment loans (minimum 3 years maturity) are eligible. It currently has an agreement with the EIF under the Loan Guarantee window, which provides for higher guarantee rates. The availability period for the intermediary will end on 31.12.06.

Romania BRD Groupe Société Générale (BRD) BRD is a joint stock company and the majority shareholder is Société Générale Group which holds 51% of the shares. BRD is the largest private financial institution in the country. It provides the full range of financial services to corporate clients and consumers. Particular attention is paid to SMEs. BRDintends to expand in this segment of the market. The bank has a nation-wide network of 179 branches and agencies. It currently has an agreement with the EIF under the Loan Guarantee window. Eligible borrowers are SMEs, including start-ups, with up to 100 employees. Loans cover investment financing with a minimum maturity of 3 years. Thanks to the MAP, BRD has designed a specific programme with reduced collateral requirements. Depending on the quality of the customer, loans with maturities of up to 10 years are offered. The guaranteed amounts were increased and the availability period was extended until 30.06.2007.

Raiffeisen Bank SA (RB) Raiffeisen Bank SA (RB) is the result of the merger between the former Bank Agricola - taken over by Raiffeisen Zentralbank Österreich AG (RZB) in April 2001 - and Raiffeisenbank Romania, the corporate subsidiary of RZB in Romania. Particular attention is paid to SMEs and RB has the intention to expand in this segment of the market. RB offers a wide range of lending products to SMEs including investment loans, working capital facilities, overdrafts and internal factoring. It currently has an agreement with the EIF under the Loan Guarantee window. The Facility supports a new RB programme specifically designed to match the objectives of the Facility (by extending loan maturities, accept start-ups, lower collateral requirements The guaranteed portfolio covers loans granted to SMEs with up to 100 employees for investment financing with a minimum maturity of 3 years.. Target SMEs include start-up companies. The availability period for the intermediary will end on 30.6.2007.

Slovakia Tatra Banka A.S. Tatra Banka AS (TB) was established in 1990 as the first privately owned bank in Slovakia. The Raiffeisen group owns 86.4%. TB is the third largest bank in the Slovak Republic. TB provides the full range of corporate and retail banking services. All loans granted to SMEs with up to 100 employees for investment financing with a minimum maturity of 3 years are eligible for cover. It currently has an agreement with the EIF under the Loan Guarantee window. Additionality is achieved by extended loan maturities, lower collateral requirements and increased volumes. The availability period for the intermediary will end on 30.6.2007. The guarantee cap as well as the maximum portfolio amounts were increased in December 2005 to meet the strong.

Slovenia Slovene Enterprise Fund (SEF) The Slovene Enterprise Fund (SEF) is a financial institution based in Maribor. Established in 2000, it is the legal successor to the Small Business Development Fund of the Republic of Slovenia, which was founded in 1991. It is fully owned by the government of the Republic of Slovenia. SEF is the only public financial fund promoting investment projects by SMEs in Slovenia and the sole financial institution in Slovenia that grants direct loans to start-ups. Eligible borrowers are SMEs, including start-ups, with up to 100 employees. Thanks to MAP, SEF started a new guarantee activity. Guarantees are provided for investment loans with a maturity of up to 10 years. The maximum investment amount supported is capped at EUR 130,000, with a maximum loan amount of 75%, which in turn is guaranteed by SEF at 50%. It currently has an agreement with the EIF under the Loan Guarantee window. The availability period for the intermediary will end on 30.6.2007.

Spain CERSA Compañia Española de Reafianziamiento (Cersa) was created as a result of a restructuring of Spain’s national guarantee schemes. It became operational in 1994. The State holds 92% of its capital, 68% directly and 24% through Instituto de Crédito Oficial – ICO. Cersa counter-guarantees loans with a minimum maturity of three years. It already had an agreement with the EIF under the Growth and Employment initiative. It has an agreement with the EIF under the Loan Guarantee window. CERSA offers counter-guarantees and guarantees for all medium and long-term loans, including loans granted by the Ministry for Science and Technology, for new investments and start-up financing with a maturity of at least 3 years. EIF’s counter-guarantee has permitted CERSA to issue effective counter-guarantees with no loss cap. Eligible SMEs are those with up to 100 employees. Utilisation is constantly strong and the availability period will end on 31.12.2006. The counter-guarantee cap and the maximum portfolio volume were extended in July 2005.

Instituto de Crédito Oficial (ICO) Instituto de Crédito Oficial (ICO) is a state-owned credit institution of the Ministry of Economy. The Micro-credit programme which was established thanks to the Facility is the only one operating at national level. . ICO has an agreement with the EIF under the Micro-credit Guarantee window. The final beneficiaries are financially excluded people who want to start an independent activity, i.e. people that do not have access to finance through the banking system since they cannot offer adequate collateral. Only companies with up to 10 employees are eligible. In most cases, however, financial beneficiaries are self-employed starters. This is a new programme that was launched thanks to the MAP guarantee. The availability period ended on 31.12.05 and ICO decided not to further offer the programme.

Sweden ALMI Företagspartner ALMI Företagspartner is a public development agency whose mission is to increase the number of start-ups and to support the growth of companies. It already had an agreement with the EIF under the Growth and Employment intitiative. Under the Facility, EIF covers different lending programmes. In order to meet the high demand and ensure on-going support, a contract under the MAP Loan Guarantee window was signed. ALMI offers long-term financing to SMEs that lack sufficient collateral, but have growth and job creation potential. ALMI mainly supports micro enterprises with up to 10 employees. Under the Facility, EIF covers two programmes, the” SME Loan Programme” and the Growth Loan Programme. The SME Loan Programme is covering start-ups, female entrepreneurs with less than 100 employees at all stages of the business life, young entrepreneurs and SMEs with growth potential. The Growth Loan Programme is for growing companies with a business life of more than 3 years. ALMI is able to increase the loan volumes thanks to the Facility. At the end of 2005, the cap amount as well as the maximum portfolio volume were increased, and the availability period was extended until 30.06.2007.

Turkey Credit Guarantee Fund, KGF. KGF was founded as a joint stock company under private law in 1991 by a number of Turkish SME organisations; it became operational in 1994. Its mission is to provide guarantees to existing SMEs and start-ups that are unable to obtain sufficient financing due to their insufficient collateral or operational history. KGF operates nation-wide through its headquarters in Ankara and its branch office in Istanbul. The portfolio covers guarantees provided for investment loans with a minimum maturity of 36 months, granted to SMEs with up to 100 employees. Thanks to MAP, guarantee volumes can be increased and guarantee fees are lowered. KGF currently has an agreement with the EIF under the Loan Guarantee window. The availability period for the intermediary will end on 31.12.2006.

UK The Prince's Trust and Prince's Scottish Youth Business Trust The Prince's Trust and Prince's Scottish Youth Business Trust is a private charity organisation in the UK. The Prince’s Trust (although not Prince's Scottish Youth Business Trust at the time) already had an agreement with the EIF under the Growth and Employment initiative. It benefits from a direct guarantee by the EIF for its micro-lending programme and is therefore able to provide significantly higher volumes of micro-loans. It offers a variety of programmes addressed to young and underprivileged people. The start-up scheme supports young people, between 18 and 30, in setting up their own business through a combination of soft loans, grants and mentoring. The cap amount was increased in 2004 and the availability period was extended by two years and will end on 31.12.2006.

Annex 4: SME Guarantee Facility – Beneficiary SMEs

Tables 1 to 3 in this Annex include data as at 30 June 2005. They provide detailed information on beneficiary SMEs by country, size of the enterprise and by year of establishment.

The breakdown of sectors of the SME beneficiaries under the three windows as at 31.12.2005 is shown in figures 1 to 3.

Table 1 Breakdown by country of beneficiary SMEs for the Loan Guarantee window, the Micro-credit window and the Equity window as at 30.06.2005.

66.

Country Number of beneficiary SMEs Average loan amount (EUR 000)


Austria 2, 136,373.

Belgium 1, 31,431.

Bulgaria 338,092.

Czech republic 168,720.

Germany 8, 21,319.

Denmark 176,846.

Estonia 180,050.

Spain 11, 93,642.

Finland 1, 209,244.

France 24, 32,179.

Greece 48,704.

Hungary 194,464.

Ireland 10,481.

Italy 43, 72,628.

Lithuania 87,704.

Latvia 108,657.

Malta 92,592.

The Netherlands 1, 154,788.

Norway 200,871.

Poland 41,129.

Portugal 270,059.

Romania 92,726.

Sweden 4, 46,740.

Slovenija 118,008.

Slovak Republic 207,606.

Turkey 146,606.

United Kingdom 8, 2,704.

Total 111, 61,620.

67.

Table 2 Beneficiary SMEs per size class as at 30.06.05 for the Loan Guarantee window, the Micro-credit window and the Equity window


Calls received 13,816,656.

Payments made 12,168,406.

Recoveries received -1,976,043.

Payments made excluding recoveries 14,144,449.

Table 2: Amount of the calls received and net payments made, taking into account the amounts recovered.

68.

Financial Intermediary Window Calls Received (EUR) Payments made (EUR, excluding recoveries) Amounts Recovered (EUR)


ALMI Loan Guarantee Facility 1,730,405. 1,959,705. -176,137.

69.

Artigiancredit Lombardia Loan Guarantee Facility 36,896. 26,150. -


ADIE Micro Credit 499,907. 393,517. -21,991.

ATI-Alleanza di Garanzia Loan Guarantee Facility 91,915. 91,915.

ATI-Artigiancredit Piemonte – Emilia Romagna – Lombardia Loan Guarantee Facility 77,619. 75,945. -2,886.

Austria Wirtschaftsservice GmbH Loan Guarantee Facility 303,176. 303,539. -363.

CERSA Loan Guarantee Facility 56,358. 100.

Encouragement Bank Ad Loan Guarantee Facility 111,070. 126,731. -15,660.

Finnvera Loan Guarantee Facility 249,238. 251,649. -48,607.

Fonds de Participation Micro Credit 206,807. 113,107.

Instituto de Credito Oficial Micro Credit 1,769,677. 1,780,065. -6,499.

Kreditanstalt für Wiederaufbau Micro Credit 2,944,746. 2,003,296. -107,662.

Kreditanstalt für Wiederaufbau Loan Guarantee Facility 28,692.

Socama Loan Guarantee Facility 128,486. 11,105.

Sofaris Equity 396,002. 187,750.

The Danish Investment Fund Loan Guarantee Facility 379,077. 379,937.

The Prince’s Trust Micro Credit 4,806,578. 6,435,932. -1,596,174.

TOTAL 13,816,656. 14,144,449. -1,976,043.

70.

Annex 6: ETF Start-up


Table 1 : Information about Venture Capital funds that have contractual agreements with the EIF

[afbeelding - zie origineel document]

Table 2: Short description of Venture Capital funds that have contractual agreements with the EIF.

71.

European Molecular Biology Laboratory Technology Fund (EMBLTF)


EMBLTF is a German Venture Capital fund sponsored by the European Biology Laboratory, a research institute in molecular biology. It focuses on seed and start-up investments in life science and related enabling technologies.

The fund’s target investment area covers the EMBL Member States (the whole of EU excluding Luxembourg and Ireland, together with Israel, Norway and Switzerland). Special emphasis is given to investments in the region of Heidelberg. The fund’s headquarters are situated in Heidelberg, Germany.

72.

T-Source


T-Source is a French seed fund focusing on investments in communication technologies.

The fund’s target investment area is primarily France, with a possibility of investing up to 20% of the fund in other EU countries. Its headquarters are situated in Versailles, France.

73.

VIVES


VIVES is a Belgian seed capital fund focusing exclusively on companies in their seed and start-up phase. Its sector focus is on ICT, biotechnology, engineering and nano-technology.

The fund’s target investment area is predominantly Belgium and selectively the neighbouring countries (the Netherlands, France, Germany and UK). Its headquarters are situated in Louvain-la-Neuve, Belgium.

74.

Eden One LP


Eden One LP is a British venture capital fund focusing on seed and early stage investments in the technology area, primarily applications and systems software for next generation network infrastructure, digital media tools and infrastructure, telemetry services over mobile networks and other applications of mobile communications.

The Fund’s target investment areas are the UK and Ireland. Its headquarters are situated in Bath, UK.

75.

Pontis Venture Partners I Beteiligungs-Invest AG (PVP I)


PVP I is a spin-out from the venture arm of the “Land Niederösterreich”. It focuses mainly on start-up and to a lesser extent on expansion investments in ICT and Life Sciences.

The fund’s target investment area is mainly the East-Austrian market and selectively in the neighbouring regions of Hungary, Slovakia and Czech Republic. Its headquarters are situated in Vienna, Austria.

Crescent Capital II L.P.

Crescent Capital II L.P. is a British venture capital fund with its headquarters in Belfast, Northern Ireland. It focuses predominantly on early stage companies.

The primary sector focus is on technology-related sectors (ICT and life sciences). Crescent Capital II L.P. is a regional fund focusing on Northern Ireland.

76.

Talde Capital II FCR


Talde Capital II FCR is a Spanish venture capital fund with headquarters in Bilbao.

It is a multi-stage vehicle including seed and start-up companies in its investment programme. The fund is a generalist with a balanced portfolio consisting of innovative SMEs operating in both traditional industry and technology related sectors.

The geographical focus of Talde II is mainly on Spain and to a lesser extent on Portugal. Special attention is given to Spanish objective 1 regions.

77.

Adara Ventures


Adara Ventures is a Spanish venture capital fund with headquarters in Madrid. It is a fund primarily focusing on the ICT sectors, and more specifically (i) software, (ii) communication & computer systems and (iii) professional technology services sub-sectors. It includes primarily early-stage companies in its investment programme.

The main geographical focus of Adara Ventures is Spain. Other markets are considered on a more selective basis.

78.

New Tech Venture Capital Fund II (NTVC II)


NTVC II is a venture capital fund with headquarters in Luxembourg. It is primarily focusing on the ICT sectors, in particular network management systems, wireless, services and software. It invests mainly in the pre (seed) and start-up rounds.

The geographical focus of NTVC II is the EU with a small percentage of investments outside the participating countries.

79.

Annex 7: Seed Capital Action


Table 1 : Information about EIF approvals under the Seed Capital Action.

80.

Fund Country Requested SCA amount Purpose


EMBLTF* Germany 200, Long-term recruitment of two junior investment professionals

Pentech Ventures* UK 100, Long-term recruitment of one junior investment manager

Bullnet Spain 200, Investment team to be strengthened by a long-term recruitment of two additional investment managers,

81.

TecNet Equity Austria 100, Long-term recruitment of one junior investment manager


Vives Belgium 200, Long-term recruitment of two junior investment professionals

TOTAL 800,

* Signed in 2003

82.

Annex 8: Financial Statements


SME G uarantee Facility

ETF Start-up Facility

Seed Capital Action

Financial Statements as at 31 December 2005

(expressed in euro)

Annex 9: Joint European Venture (JEV) programme

The JEV programme supports the creation of transnational partnerships established by at least two SMEs from different states within the European Economic Area. By the end of 2005, a cumulative total of 323 applications had been received, 230 agreements signed, EUR 19.8 million allocated to projects and EUR 3.5 million paid out.

On 21 July 2004, by a decision of the European Parliament and of the Council i, it was decided that the JEV programme should be phased out. It was closed to new applications on 29 December 2004. It is anticipated that it will take approximately two years to close all the ongoing JEV projects. This decision also contained a minor change to the eligibility criteria of the ETF Start-up scheme to improve access for companies in specific high tech sectors.
Deloitte&Touche voor de Europese Commissie (DG Begroting), december 2003.