Toelichting bij COM(2008)35 - Administratieve lasten in de EU verlagen - Voortgangsverslag 2007 en vooruitzichten voor 2008

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Belangrijke juridische mededeling

|
52008DC0035

Werkdocument van de Commissie - De administratieve lasten in de Europese Unie verlagen - Voortgangsverslag 2007 en vooruitzichten voor 2008 {COM(2008) 32 definitief} {COM(2008) 33 definitief} /* COM/2008/0035 def. */


NL

Brussel, 30.1.2008

COM(2008) 35 definitief

WERKDOCUMENT VAN DE COMMISSIE

De administratieve lasten in de Europese Unie verlagen

Voortgangsverslag 2007 en vooruitzichten voor 2008

{COM(2008) 32 definitief}

{COM(2008) 33 definitief}

1.

WERKDOCUMENT VAN DE COMMISSIE


De administratieve lasten in de Europese Unie verlagen

Voortgangsverslag 2007 en vooruitzichten voor 2008

Inleiding



Onnodige administratieve lasten belemmeren groei en innovatie. Door deze lasten uit de weg te ruimen kunnen bedrijven meer tijd aan essentiële bedrijfsactiviteiten schenken en de arbeidsefficiëntie vergroten, wat de productiviteit ten goede komt en de productiekosten verlaagt. Een vermindering van de administratieve lasten vormt daarom een belangrijke doelstelling van de strategie voor groei en werkgelegenheid.

In januari 2007 heeft de Commissie een ambitieus actieprogramma voorgesteld ter vermindering van de administratieve lasten voor bedrijven in de EU met 25% in 2012 i. Tijdens de voorjaarsbijeenkomst van de Europese Raad in maart 2007 is het actieprogramma goedgekeurd i. De Raad heeft met name ingestemd met het gezamenlijk streefcijfer van 25% en de lidstaten verzocht “nationale streefcijfers met een vergelijkbaar ambitieniveau vast te stellen” i.

Dit werkdocument hoort bij de Second Strategic Review on Better Regulation i. Het bevat bijzonderheden over de in 2007 geboekte vooruitgang en de vooruitzichten voor 2008.

2.

2. De administratieve lasten van de Europese wetgeving in kaart brengen, meten en verlagen


Het actieprogramma laat concreet zien hoe de Commissie van plan is het streefcijfer van 25% in 2012 samen met de lidstaten en de belanghebbende partijen te halen. Doel van het actieprogramma is de kosten van de informatieverplichtingen voor het bedrijfsleven te meten en onnodige verplichtingen te schrappen. De wetgeving wordt zo doeltreffender zonder dat de doelstellingen ervan in het gedrang komen.

Een belangrijk onderdeel van het actieprogramma bestaat erin de administratieve kosten te meten die bedrijven moeten doen om aan de wettelijke verplichtingen inzake informatieverstrekking te voldoen. Deze nulmeting omvat de verplichtingen die voortvloeien uit het Gemeenschapsrecht en de nationale omzettingsmaatregelen. De gebruikte methode is gebaseerd op het zogenaamde ‘EU-standaardkostenmodel’, dat is ingegeven door verschillende varianten van het momenteel in 15 lidstaten gebruikte standaardkostenmodel i.

De meting van de EU spitst zich toe op de lastigste informatieverplichtingen op dertien geselecteerde prioritaire gebieden:

(a) landbouw en landbouwsubsidies

(b) jaarrekeningen/vennootschapsrecht

(c) cohesiebeleid

(d) milieu

(e) financiële diensten

(f) visserij

(g) voedselveiligheid

(h) farmaceutische wetgeving

(i) overheidsopdrachten

(j) statistiek

(k) belastingrecht (btw)

(l) vervoer

(m) arbeidsmilieu/arbeidsverhoudingen

Deze prioritaire gebieden werden geselecteerd op basis van een modelstudie uit 2006 – waarin metingen in CZ, DK, NL en UK werden vergeleken – en informatie van de lidstaten en de belanghebbende partijen [6].

In navolging van de meeste lidstaten heeft de Commissie in juli 2007 een beroep gedaan op een groot consortium consultants om de informatieverplichtingen in kaart te helpen brengen en te meten.

De omvang en de diepgang van het programma is uniek in de EU. Meer dan 40 wetteksten met betrekking tot de 13 prioritaire gebieden – goed voor meer dan 80% van de uit het Gemeenschapsrecht voortvloeiende administratieve lasten i – worden momenteel doorgelicht i. Het vergt enorm veel werk om de honderden informatieverplichtingen op te sporen en de vereiste soorten activiteiten, de betrokken groepen en de voor elke actie benodigde tijd vast te stellen. Nog zwaarder is het om een dergelijke opdracht tegelijkertijd in alle 27 lidstaten uit te voeren. Vandaar dat aanzienlijke middelen (ongeveer 20 miljoen euro) voor het programma zijn uitgetrokken.

De werkzaamheden vorderen overeenkomstig het oorspronkelijke tijdschema. Alle informatieverplichtingen in kwestie zijn in 2007 opgespoord en beschreven ("in kaart gebracht"). Daarna werd in samenwerking met de zogenaamde 'Single Points of Contact' – die zijn aangesteld door de leden van de groep nationale regelgevingsdeskundigen van hoog niveau i – omzetting ervan in alle lidstaten onderzocht. De belangrijkste taak van de “Single Points of Contact” bestaat erin de samenwerking tussen de Commissie en haar consultants enerzijds en de lidstaten anderzijds te verbeteren. Dit is belangrijk met het oog op de methodologische consistentie en de vergelijkbaarheid van de resultaten in alle landen i. De nationale contactpunten worden regelmatig op de hoogte gebracht van de voortgang van het programma en ze worden vooral verzocht feedback te geven over de in elk stadium van de werkzaamheden verzamelde nationale gegevens. De Commissie is tevreden over de geleverde inspanningen maar beklemtoont dat in 2008 nog meer inspanningen zullen moeten worden geleverd om aan het veeleisende tijdschema van het actieprogramma te voldoen.

Figuur 1: Overzicht van het project – Modules en tijdschema

[afbeelding - zie origineel document]

[afbeelding - zie origineel document]

In 2008 zullen bedrijven in heel de EU worden ondervraagd om na te gaan hoeveel tijd en geld ze spenderen om aan de informatieverplichtingen te voldoen. In de zomer van 2008 moet deze fase zijn afgerond.

Het actieprogramma zal vooral laten zien welke lidstaten hogere eisen stellen dan het strikte minimum van het Gemeenschapsrecht en wat de kostprijs daarvan is. Een vergelijking op dergelijke schaal is uniek en kan best practices bij de omzetting van het Gemeenschapsrecht helpen opsporen. Er zullen specifieke aanbevelingen worden gedaan om de lasten op grote schaal te verlagen.

De 42 onderzochte wetteksten bevatten 344 Europese informatieverplichtingen. Het grootste aantal verplichtingen houdt verband met de prioritaire gebieden jaarrekening/vennootschapsrecht (75 informatieverplichtingen) en voedselveiligheid (64 informatieverplichtingen) i.

Tijdens het programma zijn suggesties ter opheffing van onnodige administratieve lasten verzameld en continu door de Commissie verwerkt. Verder heeft de Commissie ook de suggesties van de lidstaten i en de respondenten van de onlineraadpleging (zie hieronder) verwerkt. Op basis hiervan zullen in de loop van het jaar voorstellen worden gedaan. Waar mogelijk zal de Commissie overeenkomstig haar e-Commissiestrategie 2006-2010 i en haar i-2010-strategie i voor e-overheid in Europa streven naar een verlaging van de administratieve lasten door informatie- en communicatietechnologieën te bevorderen.

2.1. Eerste resultaten voor het prioritaire proefgebied 'vennootschapsrecht'

De informatieverplichtingen op een van de omvangrijkste prioritaire gebieden (namelijk vennootschapsrecht/jaarrekeningen) zijn eerder in kaart gebracht en gemeten dan de informatieverplichtingen op de andere prioritaire gebieden i. Uit metingen door de lidstaten blijkt dat dit een belangrijk gebied met aanzienlijke lasten is. Als in een vroeg stadium maatregelen worden genomen, kan dit snel aanzienlijke voordelen opleveren. Vóór de zomer van 2008 zal de Commissie voorstellen met betrekking tot dit gebied kunnen indienen. Bepaalde rapportagevereisten inzake splitsingen en fusies lijken overbodig te zijn geworden.

De Europese informatieverplichtingen op het gebied van het vennootschapsrecht zijn tussen begin augustus 2007 en oktober in kaart gebracht. In november waren ook de nationale informatieverplichtingen in kaart gebracht. De 'Single Points of Contact' hebben feedback gegeven over de resultaten van de nationale inventarisatie i en in december 2007 is met de meting van de lasten begonnen. Begin 2008 moeten de metingen klaar zijn zodat de eerste resultaten in februari 2008 beschikbaar zijn. Eind maart 2008 zullen de eindevaluatie van de meetresultaten en de lijst van aanbevelingen ter verlaging van de lasten beschikbaar zijn.

Uit de eerste twee fasen (het in kaart brengen van Europese en nationale informatievereisten) blijkt dat het om een uiterst complex gebied gaat. Verwacht wordt dat de totale lasten op dit prioritaire gebied aanzienlijk zullen zijn. Acht richtlijnen genereren bijzonder veel lasten: ze dateren uit de beginjaren van de Europese Gemeenschappen en bevatten daarom wellicht een aantal informatieverplichtingen die nu verouderd, excessief of overbodig lijken. In het totaal bevatten de acht richtlijnen 75 informatieverplichtingen (bedrijven zijn bijvoorbeeld verplicht hun jaarrekeningen op te stellen en te publiceren en fuserende bedrijven moeten een gedetailleerd schriftelijk verslag met de ontwerpvoorwaarden van de fusie en de juridische en economische redenen voor de fusie opstellen).

De 75 Europese informatieverplichtingen kunnen worden gelinkt aan meer dan 2 000 omzettingsbepalingen in de 27 lidstaten. Er lijken aanzienlijke verschillen tussen de lidstaten te bestaan wat betreft de mate waarin extra verplichtingen (met betrekking tot de inhoud, de doelgroep of de frequentie van de informatieverplichtingen) ter aanvulling van de Europese verplichtingen worden geformuleerd.

Hoewel er momenteel slechts heel voorlopige meetresultaten beschikbaar zijn, lijken de hoogste kosten – maar niet noodzakelijk de hoogste lasten – voort te vloeien uit de verplichting om uit hoofde van de vierde en de zevende richtlijn inzake het vennootschapsrecht i jaarrekeningen en geconsolideerde rekeningen op te stellen en te auditen.

Door de informatieverplichtingen op het gebied van het vennootschapsrecht bij wijze van proef in kaart te brengen en te meten konden ook de recentste methodologische en informatietechnologische ontwikkelingen worden getest alvorens metingen op de andere prioritaire gebieden uit te voeren. De werkzaamheden op het proefgebied wierpen bijvoorbeeld methodologische vragen op met betrekking tot Europese bepalingen die de lidstaten uitdrukkelijk de mogelijkheid bieden nationale informatieverplichtingen al dan niet te formuleren, en Europese bepalingen die geen informatieverplichtingen bevatten maar kunnen leiden tot de formulering van nationale informatieverplichtingen.

3.

3. Fast track actions ter verlaging van de administratieve lasten


De grootschalige meting van de administratieve lasten in 2007-2008 vormt een belangrijk onderdeel van het actieprogramma. Na afloop van de meting zullen belangrijke vereenvoudigingsvoorstellen worden gedaan. Met het oog op concrete resultaten op de korte termijn omvat het actieprogramma echter ook onmiddellijke maatregelen die dankzij technische veranderingen van bestaande regels aanzienlijke voordelen kunnen opleveren. Wegens de aard van de vereiste veranderingen kunnen deze maatregelen redelijk snel worden genomen. Ze worden daarom fast track actions genoemd.

In 2007 werden tien fast track actions voorgesteld. Geraamd wordt dat de Europese bedrijven dankzij deze acties 1,3 miljard euro kunnen besparen. De Commissie is van plan ook in 2008 een tiental fast track actions voor te stellen.


De Commissie wil voorstellen ter verlaging van de lasten blijven indienen op basis van een dubbele strategie. Enerzijds worden de wetgevers verzocht technische veranderingen via spoedprocedures snel goed te keuren. Anderzijds zullen meer substantiële veranderingen worden opgenomen in het doorlopende vereenvoudigingsprogramma (Simplification Rolling Programme) i.

4.

3.1. De eerste tien fast track actions


In januari 2007 heeft de Commissie aangekondigd tien fast track actions te willen voorstellen i. De Europese Raad van maart 2007 heeft de Raad en het Europees Parlement opgeroepen “speciaal voorrang te geven aan de in het actieprogramma vervatte maatregelen voor onmiddellijke actie (…) zodat zij zo vroeg mogelijk in 2007 aangenomen kunnen worden”.

Deze fast track actions vallen onder drie categorieën:

· 4 door de Commissie goed te keuren uitvoeringsmaatregelen (comitologieprocedure)

· 1 omnibuspakket van twee wetsvoorstellen waaronder drie acties ressorteren i

· 3 op zichzelf staande wetsvoorstellen

Het voorstel in verband met richtlijnen in het kader van het omnibuspakket beoogde bijvoorbeeld onnodige lasten voor bij fusies of splitsingen betrokken naamloze vennootschappen uit de weg te ruimen. Volgens het voorstel mogen bedrijven niet worden gedwongen dure deskundigenverslagen te bestellen tenzij de belanghebbende partijen om dergelijke verslagen verzoeken.

Op 31 december 2007 waren 5 van de 10 acties officieel aangenomen i. Dankzij deze acties kan in het totaal ongeveer 500 miljoen euro aan administratieve lasten worden bespaard. De vier uitvoeringsmaatregelen zijn in een tijdsbestek van ongeveer zes maanden door de Commissie goedgekeurd. Het in de vorige alinea vermelde wetsvoorstel is in het kader van de medebeslissingsprocedure in recordtijd goedgekeurd i. Verwacht wordt dat het Europees Parlement en de Raad de resterende voorstellen tijdens de eerste maanden van 2008 zullen aannemen.

In het algemeen bestaat het grote voordeel van de omnibusmethode erin dat duidelijk wordt gemaakt dat het voorstel niet de inhoud van de wetgeving wil wijzigen maar alleen onnodige administratieve lasten snel wil verlagen. Ook al is deze methode relatief nieuw, toch moet ze in de toekomst worden bevorderd.

Om de technische maatregelen ter verlaging van de administratieve lasten beter te kunnen verwerken moeten het Europees Parlement en de Raad zorgen voor een specifieke spoedprocedure voor de goedkeuring van voorstellen. Alleen dan kan in 2009 met een aanzienlijk aantal voorstellen vooruitgang worden geboekt i. Het is van cruciaal belang vertragingen bij de goedkeuring van deze voorstellen te voorkomen, als de EU erin wil slagen de administratieve lasten uiterlijk 2012 met 25% te verlagen.

5.

3.2. Mogelijke nieuwe fast track actions


Na afloop van haar interne evaluatie- en raadplegingsprocedures wil de Commissie in 2008 nieuwe fast track actions voorstellen. De oorzaken van onnodige administratieve lasten zijn vastgesteld op basis van intern onderzoek en suggesties van belanghebbende partijen en deskundigen uit de lidstaten. De volgende problemen zouden snel met behulp van technische maatregelen kunnen worden verholpen:

· Bedrijven die landbouwproducten opnieuw verwerken, komen onder bepaalde voorwaarden in aanmerking voor productierestituties. Als de restituties een vastgestelde drempel overschrijden, moeten deze bedrijven aan extra administratieve vereisten voldoen om speculatieve herverwerkingen te voorkomen. In een aantal gevallen lijken deze vereisten ook te gelden als er geen gevaar voor speculatie is.

· Sommige informatieverplichtingen voor niet voor de weg bestemde mobiele machines (bijvoorbeeld locomotieven) lijken de producenten veel lasten op te leggen, hoewel hun meerwaarde na jaren niet is bewezen.

· Producenten van bepaalde radioapparatuur moeten aanzienlijke kosten doen omdat ze verplicht zijn de nationale autoriteiten in kennis te stellen als ze hun producten in de handel willen brengen. Ook het feit dat de vereiste informatie van lidstaat tot lidstaat verschilt leidt tot onnodige lasten.

· Veel kleine ondernemingen moeten informatie verstrekken over uit andere lidstaten ingevoerde goederen (Intrastat). Deze verplichting lijkt niet te leiden tot meer statistische nauwkeurigheid, maar zadelt de ondernemingen wel met aanzienlijke lasten op.

· Als er zich na het in de handel brengen van geneesmiddelen op de Europese markt veranderingen voordoen, moeten complexe voorschriften worden nageleefd die de bedrijven met aanzienlijke lasten opzadelen (vooral wanneer de verpakking van het geneesmiddel of het adres van de producent verandert). Het is van essentieel belang dat de patiënten goed worden geïnformeerd, maar sommige procedures leveren onnodige lasten op.

· Verschillende definities van “vluchtige organische stoffen” leiden tot verwarring en bemoeilijken de rapportage nodeloos.

·

Vissersvaartuigen met een lengte van 24 meter of meer moeten volgens sommige bronnen om de vier jaar maar volgens andere slechts om de vijf jaar worden gecontroleerd. Deze verschillen in de frequentie van inspecties kunnen leiden tot excessieve lasten voor de eigenaars.

Er is bijzondere aandacht geschonken aan het vennootschapsrecht, een van de gebieden met de aanzienlijkste administratieve lasten. De volgende problemen zijn vastgesteld:

· Sommige publicatievereisten in verband met bedrijfsdetails lijken verouderd in het licht van de ontwikkeling van de elektronische communicatie.

· Bij de registratie van een filiaal lijken specifieke vertaal- en documentatievereisten te veel lasten mee te brengen.

· De verplichting om de oprichtingskosten en de uitsplitsing van de netto-omzet toe te lichten (openbaarmakingsverplichtingen) lijkt excessief voor kmo's.

De Commissie zal ook het advies inwinnen van de pas opgerichte groep van onafhankelijke belanghebbenden op hoog niveau inzake administratieve lasten alvorens de laatste hand te leggen aan een lijst van fast track actions in 2008.

6.

4. Raadpleging van de belanghebbenden


De Europese Unie kan en moet de lasten niet in haar eentje verlagen. Het Gemeenschapsrecht wordt doorgaans in de lidstaten toegepast en heeft gevolgen voor bedrijven en burgers. Het actieprogramma heeft daarom behoefte aan externe expertise, waarbij ten volle met de concrete ervaringen van de belanghebbenden wordt rekening gehouden.

De belanghebbenden zijn op drieërlei wijze bij het project betrokken:

· een onlineraadpleging in 22 officiële talen van de EU;

· plaatselijke workshops met bedrijven in de lidstaten;

· de groep van onafhankelijke belanghebbenden op hoog niveau inzake administratieve lasten.

Zo kunnen belanghebbenden in heel Europa voortdurend voor input zorgen en is een transparante uitvoering van het actieprogramma verzekerd (zoals aangekondigd in januari 2007) i. Bovendien wordt de raadpleging van nationale deskundigen en belanghebbenden op een aantal gebieden (bijvoorbeeld landbouw) vergemakkelijkt via sectorale deskundigen- of adviesgroepen.

4.1.

7.

Onlineraadpleging van de belanghebbenden


Op 21 september 2007 heeft de Commissie een website opgestart om tijdens de looptijd van het actieprogramma suggesties van bedrijven en burgers in te winnen ter verlaging van de administratieve lasten als gevolg van het Gemeenschapsrecht. De website, die is geïnspireerd op soortgelijke websites in een aantal lidstaten, is toegankelijk in 22 officiële talen van de EU op: ec.europa.eu/enterprise/admin-burdens-reduction

De onlineraadpleging is gebaseerd op best practices in de lidstaten. Dankzij de raadpleging kunnen Europese bedrijven hun problemen rechtstreeks bij de Europese Commissie kenbaar maken. De website beoogt specifieke informatie over problemen en concrete suggesties ter verlaging van de administratieve lasten in te winnen.

Bijlage 5 bevat een overzicht van de tot dusver ontvangen suggesties. In januari 2008 wordt het eerste driemaandelijkse verslag over de suggesties gepubliceerd op ec.europa.eu/enterprise/admin-burdens-reduction Aangezien de suggesties vaak ook over nationale maatregelen gaan, zullen ze grondig met de lidstaten worden besproken.

8.

4.2. Workshops in de lidstaten


Tijdens de eerste helft van 2008 worden workshops en conferenties georganiseerd met bedrijven uit alle lidstaten om het actieprogramma bekendheid te verlenen en opmerkingen en suggesties in te winnen. Vanaf eind 2008 wordt een reeks evenementen georganiseerd om de resultaten te verspreiden. Nadere informatie over deze initiatieven zal worden gepubliceerd op de website van de Commissie over administratieve lasten i.

9.

4.3. De groep van onafhankelijke belanghebbenden op hoog niveau inzake administratieve lasten


De Commissie heeft op 31 augustus 2007 de groep van onafhankelijke belanghebbenden op hoog niveau inzake administratieve lasten opgericht i. De groep heeft een mandaat van drie jaar i en zal worden gefinancierd in het kader van een proefproject dat dankzij een door het Europees Parlement goedgekeurd amendement op de EU-begroting wordt gefinancierd.

Op 13 september 2007 heeft de Commissie de heer Stoiber, de voormalige eerste minister van Beieren, tot voorzitter van de groep benoemd vanwege de inspanningen die hij van oudsher heeft geleverd om de wetgeving in Beieren, Duitsland en Europa te verbeteren. De Commissie heeft een aantal representatieve organisaties in de EU verzocht kandidaten voor te dragen. Na rijp beraad en grondig overleg met de heer Stoiber heeft de Commissie de resterende 14 leden van de groep op 23 november benoemd. Het gaat onder meer om de hoofden van verschillende instanties ter bestrijding van bureaucratische rompslomp in de lidstaten, vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, kleine en middelgrote ondernemingen en milieu- en consumentenorganisaties. Allen zijn vertrouwd met de problematiek van een betere regelgeving i.

De groep zal de Commissie adviseren over de uitvoering van het actieprogramma en aanbevelingen ter verlaging van de administratieve lasten doen. De oprichtingsvergadering had plaats op 17 januari 2008. De Commissie zal ten volle met de aanbevelingen van de groep rekening houden alvorens voorstellen ter verlaging van de administratieve lasten in te dienen.

10.

5. Nationale programma's ter verlaging van de administratieve lasten


De Europese Raad van maart 2007 heeft met het voorgestelde streefcijfer voor de verlaging van de administratieve lasten als gevolg van het Gemeenschapsrecht ingestemd en de lidstaten verzocht “om uiterlijk in 2008 binnen hun eigen bevoegdheidssfeer nationale streefcijfers met een vergelijkbaar ambitieniveau vast te stellen” i. Als de Europese instellingen maatregelen nemen om de administratieve lasten die voortvloeien uit het Gemeenschapsrecht en de nationale omzetting ervan uiterlijk 2012 met 25% te verlagen, moeten er ook in de lidstaten meer inspanningen worden geleverd.

Sinds december 2007 hebben zes lidstaten een nulmeting uitgevoerd van de informatieverplichtingen in hun land (AU, CZ, DK, DE, NL en UK). Een aantal andere lidstaten heeft gedeeltelijke metingen uitgevoerd en/of is van plan een grootschalige meting uit te voeren.

Twaalf lidstaten hebben een streefcijfer vastgesteld: de meeste hebben gekozen voor een verlaging van de administratieve lasten met 25%, d.w.z. een even ambitieus streefcijfer als de EU i.

11.

6. De volgende stappen


Het Europees Parlement en de Raad worden verzocht:

· het besluitvormingsproces over de voorstellen van de Europese Commissie inzake fast track actions ter verlaging van de administratieve lasten af te ronden vóór de Europese Raad in maart 2008;

· prioriteit te verlenen aan de voorstellen inzake fast track actions die de Europese Commissie in 2008 zal indienen ter verlaging van de administratieve lasten, en aan de daarmee samenhangende vereenvoudigingsvoorstellen die de administratieve lasten op gebieden als landbouw, vennootschapsrecht en financiële diensten aanzienlijk zullen helpen verlagen;

· voor geschikte werkmethoden te zorgen om de goedkeuring van vereenvoudigingsmaatregelen te versnellen overeenkomstig het interinstitutioneel akkoord 'Beter wetgeven' uit 2003.

De lidstaten worden verzocht:

· hun nationale streefcijfers vóór de voorjaarsbijeenkomst van de Europese Raad in 2008 in te dienen;

· rekening te houden met de resultaten van het actieprogramma wanneer ze de lasten als gevolg van de omzetting en de uitvoering van het Gemeenschapsrecht verlagen.

De Commissie zal de resultaten van de meting van de administratieve lasten eind 2008 indienen en vervolgens aanvullende voorstellen doen om het streefcijfer van 25% te halen. Verder zal de Commissie in 2008 – zoals aangekondigd in het actieprogramma in januari 2007 – specifieke streefcijfers per sector vaststellen i.

12.

7. Conclusies


Het actieprogramma loopt en de uitvoering ervan in 2007 heeft de aandacht gevestigd op een aantal cruciale kwesties. Het is noodzakelijk dat alle belanghebbenden bij het programma worden betrokken. Willen de bedrijven ten volle profiteren van een grootschalige verlaging van de administratieve lasten, dan is het van essentieel belang dat de lidstaten hun inspanningen op nationaal vlak voortzetten. De lidstaten moeten in 2008 vooral nationale streefcijfers met een vergelijkbaar ambitieniveau als het EU-streefcijfer vaststellen (zie de conclusies van de voorjaarsbijeenkomst van de Europese Raad in 2007). Verder moeten de EU-wetgevers rekening houden met het verzoek van de Europese Raad om prioriteit te verlenen aan de goedkeuring van de door de Europese Commissie voorgestelde fast track actions.

Annex 1: Mapping of EU information Obligations – Preliminary results

13.

Priority Area and pieces of EU legislation Number of EU IOs


Agriculture and agricultural subsidises

Council Regulation (EC) 1782/2003 of 29 September 2003 establishing common rules for direct support schemes under the common agricultural policy and establishing certain support schemes for farmers (separate study completed)

Commission Regulation (EC) No 1291/2000 of 9 June 2000 laying down common detailed rules for the application of the system of import and export licences and advance fixing certificates for agricultural products

Annual Accounts/Company law

First Council Directive of 9 March 1968 on co-ordination of safeguards which, for the protection of the interests of members and others, are required by Member States of companies, with a view to making such safeguards equivalent throughout the Community (68/151/EEC)

Second Council Directive of 13 December 1976 on coordination of safeguards which, for the protection of the interests of members and others, are required by Member States of companies (77/91/EEC)

Third Council Directive of 9 October 1978 concerning mergers of public limited liability companies (78/855/EEC)

Fourth Council Directive of 25 July 1978 on the annual accounts of certain types of companies (78/660/EEC)

Sixth Council Directive of 17 December 1982 concerning the division of public limited liability companies (82/891/EEC)

Seventh Council Directive of 13 June 1983 on consolidated accounts (83/349/EEC)

Eleventh Council Directive of 21 December 1989 concerning disclosure requirements in respect of branches opened in a Member State by certain types of company governed by the law of another State (89/666/EEC)

Twelfth Council Directive of 21 December 1989 on single-member private limited-liability companies (89/667/EEC)

Cohesion policy

Council Regulation (EC) No 1260/1999 of 21 June 1999 laying down general provisions on the Structural Funds, as amended by Council Regulation (EC) No 1105/2003 of 26 May

Environment

Directive 2003/105/EC of the European Parliament and of the Council of 16 December 2003 amending Council Directive 96/82/EC on the control of major-accident hazards involving dangerous substances

Regulation (EC) No 1013/2006 of the European Parliament and of the Council of 14 June 2006 on shipments of waste

Council Directive 96/61/EC of 24 September 1996 concerning integrated pollution prevention and control (as amended by Regulation (EC) No 166/2006 of the European Parliament and of the Council of 18 January 2006 concerning the establishment of a European Pollutant Release and Transfer Register and amending Council Directives 91/689/EEC and 96/61/EC)

Waste Electrical and Electronic Equipment (WEEE) directive 2002/96/EC

Directive 2000/53/EC of the European Parliament and of the Council of 18 September 2000 on end-of life vehicles

Financial services

Directive 2006/48/EC of the European Parliament and of the Council of 14 June 2006 relating to the taking up and pursuit of the business of credit institutions

Directive 2006/49/EC of the European Parliament and of the Council of 14 June 2006 on the capital adequacy of investment firms and credit institutions

Directive 2002/83/EC of the European Parliament and of the Council of 5 November 2002 concerning life insurance

Fisheries

Council Regulation (EEC) No 2847/93 of 12 October 1993 establishing a control system applicable to the common fisheries policy

Food safety

Regulation (EC) No 1760/2000 of the European Parliament and of the Council of 17 July 2000 establishing a system for the identification and registration of bovine animals and regarding the labelling of beef and beef products and repealing Council Regulation (EC) No 820/

Council Regulation (EC) No 21/2004 of 17 December 2003 establishing a system for the identification and registration of ovine and caprine animals and amending Regulation (EC) No 1782/2003 and Directives 92/102/EEC and 64/432/EEC

Directive 2000/13/EC of the European Parliament and of the Council of 20 March 2000 on the approximation of the laws of the Member States relating to the labelling, presentation and advertising of foodstuffs.

Council Regulation (EC) 1/2005 Protection of animals during transport and related operations

Regulation 1830/2003 GMOs - traceability rules require that operators have in place system to hold information for 5 years

Council Directive 2000_29 of 8 May 2000 on protective measures against the introduction into the Community of organisms harmful to plants or plant products and against their spread within the Community

14.

Directive 98/6/EEC of the European Parliament and the Council of 16 February 1998 on consumer protection in the indication of the prices of products offered to consumers


Pharmaceutical legislation

Directive 2001/83/EC of the European Parliament and of the Council of 6 November 2001 on the Community code relating to medicinal products for human use

Directive 2001/20/EC on the approximation of laws, regulations and administrative provisions of the Member States relating to the implementation of good clinical practice in the conduct of clinical trials on medicinal products for human use

Public procurement

Directive 2004/18/EC of the European Parliament and of the Council of 31 March 2004 on the coordination of procedures for the award of public work contracts, public supply contracts and public service contracts

Directive 2004/17/EC of the European Parliament and of the Council coordinating the procurement procedures of entities operating in the water, energy, transport and postal services sectors (including Commission Regulation (EC) No 1564/2005 of 7 September 2005 establishing standard forms for the publication of notices in the framework of public procurement procedures pursuant to that directive)

Statistics

Regulation (EC) 638/2004 of the European Parliament and of the Council of 31 March 2004 on Community Statistics relating to the trading of goods between Member States and repealing Council Regulation (EEC) No 3330/

Council Directive 2001/109/EC of the EP and Council on fruit trees

Council Directive 93/23/EEC of 1 June 1993 on the statistical surveys to be carried out on pig production

Council Directive 93/24/EEC of 1 June 1993 on the statistical surveys to be carried out on bovine animals

Council Regulation (EEC N) 3924/91of 19 December 1991 on the establishment of a Community survey of industrial production

Council Regulation (EC, Euratom) No 58/97 of 20 December 1996 concerning structural business statistics

Tax law (VAT)

Council Directive 2006/112/EC of 28 November 2006 on the Common system of value added tax

Transport

Regulation (EC) No 561/2006 of the European Parliament and of the Council of 15 March 2006 on the harmonisation of certain social legislation relating to road transport and amending Council Regulations (EEC) No 3821/85 and (EC) No 2135/98 and repealing Council Regulation (EEC) No 3820/

Directive 2004/49/EC of the European Parliament and of the Council of 29 April 2004 on safety on the Community's railways and amending Council Directive 95/18/EC on the licensing of railway undertakings and Directive 2001/14/EC on the allocation of railway infrastructure capacity and the levying of charges for the use of railway infrastructure and safety certification

Working environment/employment relations

Council Directive 89/391/EEC of 12 June 1989 on the introduction of measures to encourage improvements in the safety and health of workers at work

Directive 92/57/EEC of 24 June 1992 on the implementation of minimum safety and health requirements at temporary or mobile construction sites

TOTAL


Annex 2: State of play – Administrative Burdens measurement at Member State level

[afbeelding - zie origineel document]

Belgium has done partial measurement in a number of unspecified areas. Cyprus, Greece, Luxembourg and Malta announced their intention to conduct partial measurements (to be determined). France announced that the mapping of all Information Obligations should be completed in March 2008.

Full baseline measurement means that all information obligations in the sector have been identified and quantified. Partial measurement means that some legal texts in the sector have been identified and quantified.


15.

Annex 3: National targets for the reduction of administrative burdens as of end 2007


[afbeelding - zie origineel document]


16.

Annex 4: Fast Track Actions presented in 2007 - State of play on 15 January 2008


|

Areas Change pursued Proposal Status Estimated benefit (€)

17.

Executive measures


Energy crops Commission regulation 1973/2004. Reduce reporting obligation for farmers Adopted.Regulation 270/2007 of 13/03/ 38,680,

Export Refunds for agricultural products Commission regulation 800/1999. Ease the requirements concerning the documentary proof to be delivered by operators in order to receive export refunds for exporting certain agricultural products. Adopted.Regulation 1001/2007 of 29/08/ 210,830,

Statistics on the information society Regulation 808/2004. Simplify ordinary and sector questionnaire in annual Commission Regulation, thus easing the administrative burdens for respondents. Adopted.Regulation 1243/2007 of 18/07/ 45,960,

Hygiene on fishing vesselsRegulation 853/2004. Remove unnecessary requirements for small fishing vessels. Adopted.Regulation 1243/2007 of 24/10/ 14,010,

“Omnibus” package

Company law Directives 78/855 and 82/891. Remove the requirement of drawing up an independent expert report in the case of a merger or a division if all shareholders renounce to it. Proposal adopted on 7/03.COM (2007) 91. Adopted.Directive 2007/63/EC of 13/11/ 194,910,

Transport documentsRegulation no. 11. Remove outdated requirements (from 1960) to provide a series of information on tariffs, agreements, price deals and transport when transporting goods across national borders within the EU. Proposal adopted on 7/03.COM (2007) 90. European Parliament: 1st reading adoption on 15/01/2008. Council: ready for adoption. 432,900,

HACCP, food hygieneRegulation 852/2004. Exempt micro-enterprises from certain HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Point) requirements, thereby not imposing the same burdens on small bakers, grocery shops, market stalls etc. as on large supermarkets Proposal adopted on 7/03.COM (2007) 90. European Parliament: first exchange of views in committee in January 2008.Council: under discussion in working party. 100,000,000to140,000,

18.

Stand-alone proposals


Statistics on farmersDirectives 93/23, 93/24 and 93/25. Simplify and reduce the frequency of agricultural statistics to once a year for surveys in member states with pig populations smaller than 3 million heads and cattle population smaller than 1.5 million heads. Proposal adopted on 22/03.COM (2007) European Parliament: principle approval.Council working party agreement expected early 66,640,

Road haulage Directive 96/26. Introduce electronic register to enhance exchange of data and a simplified and standardized format for the Community licence, certified copies and the driver attestation. Proposal adopted on 23/05. COM (2007) 263 and COM (2007) European Parliament: 1st reading adoption expected in March 2008Council: under discussion in working party. 44,300,

Dangerous goodsDirective 96/35. Simplify the administrative procedures both for public authorities (EU or national) and for private bodies. Proposal adopted. COM (2006) European Parliament: 1st reading on 05/09. Council: principle approval in October 2007, formal agreement expected early 2008. 101,750,


19.

Annex 5: Administrative Burdens Reduction - Online consultation as of 15 January 2008


[afbeelding - zie origineel document]

[afbeelding - zie origineel document]

[afbeelding - zie origineel document]

[afbeelding - zie origineel document]

20.

Annex 6: Members of the High Level Group of Independent Stakeholders on Administrative Burdens


Dr Edmund Stoiber

Chair of the High Level Group of Independent Stakeholders on Administrative Burdens. Former Minister-President of Bavaria.

21.

Mr Roland Berger


CEO of Roland Berger Strategy Consultants GmbH.

22.

Mr Gabriel Côrte-Real Goucha


General Counsel of the Mirpuri Investments Group (a group of companies in Portugal and abroad which includes airlines, airport management, handling, real estates, a bank, etc.). Vice President for Institutional and International Relations of PME Portugal (an Association of SMEs). Representative of PME Portugal in the Commission for “Desformalização” of the Ministry of Justice. Nominated by European Small Business Alliance (ESBA).

23.

Ms Annika Fritsch


Specialist taxes and corporate law and coordinator of Better Regulations at Företagarna, the Swedish Federation of Private Enterprises. Nominated by European Association of Craft, Small and Medium-sized Enterprises (UEAPME).

24.

Mr Rick Haythornthwaite


Chairman of the “Better Regulation Commission” providing independent advice to the UK government, from business and other external stakeholders, about new regulatory proposals and about the Government's overall regulatory performance.

25.

Mr John Hontelez


Secretary General of European Environmental Bureau (EEB), the largest european federation of environmental citizens organisations aiming for effective european environmental and sustainable development policies and with an active role in Better Regulation, Impact Assessment, better enforcement and Lisbon Process. Nominated by European Environmental Bureau (EEB).

26.

Mr Riccardo Illy


President of the Region Friuli-Venezia-Giulia and President of the Assembly of European Regions.

27.

Mr Robin Lindschoten


Chairman of the Dutch Advisory Board on Administrative Burdens (Actal) since May 2000.

28.

Dr Johannes Ludewig


Executive Director of the Community of European Railway and Infrastructure Companies (CER); Chairman of the German “Nationaler Normenkontrollrat” (National Regulatory Control Council). Nominated by BusinessEurope.

29.

Mr Candido Mendez


Secretary General of the UGT-E (Unión General de Trabajadores- Espana) and former President of ETUC. Nominated by European Trade Union Confederation (ETUC)

Mr Jim Murray

Director of BEUC, the European Consumers Organisation (Brussels). Previously Director of the Office of Consumer Affairs and Fair Trade in Ireland. Nominated by Bureau Européen des Unions de Consommateurs (BEUC).

30.

Mr Pierre Pere Padrosa


Vice President of IRU (International Road Transports Union). President and Vice President of various Transports Federations. Nominated by International Road Transport Union (IRU).

31.

Mr Pekka Pesonen


Secretary General of “Committee of Professional Agricultural Organisations in the European Union” (COPA) & “General Confederation of Agricultural Co-operatives in the European Union” (COGECA). State Secretary - Finnish Ministry of Agriculture and Forestry. Formerly dairy and livestock advisor in Brussels; employee with by Valio Ltd, Finnish dairy company. M.Sc.Agric. at Helsinki University. Nominated by Copa & Cogeca.

32.

Mr Jacques Potdevin


Certified public accountant and auditor. Chairman of Jacques Potdevin & Associés (JPA Paris), CEO of JPA International and JPA Consulting International (network of certified public accountants and auditors representing 130 member firms in 41 countries). Senior lecturer to the French Business School HEC (hautes etudes commerciales). Nominated by European Federation of Accountants (FEE).

33.

Mr Pavel Telicka


Director of “BXL consulting”. Senior Advisor at European Policy Centre (EPC). Former Commissioner nominated by the Czech Republic and co-responsible for the portfolio of Health and consumer protection with Commissioner David Byrne (in 2004). Nominated by European Policy Centre (EPC).

[6] “Pilot project on administrative burdens”, WIFO-CEPS, oktober 2006.
(“Study to assess the administrative burden on farms arising from the CAP” ec.europa.eu/agriculture/analysis/external/burden).

- ec.europa.eu/enterprise/regulation p_is_en_version.htm

--------------------------------------------------