Toelichting bij COM(2008)859-1 - Herziening van het meerjarig financieel kader (2007-2013)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

NL

1.

COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN


Brussel, 10.12.2008

COM(2008) 859 definitief


MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

betreffende de herziening van het meerjarig financieel kader (2007-2013)

2.

Voorstel voor een


BESLUIT VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

tot wijziging van het Interinstitutioneel akkoord van 17 mei 2006 betreffende de begrotingsdiscipline en een goed financieel beheer ten aanzien van het meerjarig financieel kader

MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

betreffende de herziening van het meerjarig financieel kader (2007-2013)

De financiering van trans-Europese infrastructurele energie-interconnectie- en breedbandprojecten in het kader van het Europees economisch herstelplan

Deze mededeling bevat een voorstel voor de herziening van het meerjarig financieel kader (hierna 'het financieel kader' genoemd) overeenkomstig de punten 21, 22 en 23 van het Interinstitutioneel Akkoord (IIA) van 17 mei 2006 inzake begrotingsdiscipline en een goed financieel beheer.

Volgens punt 21 van het IIA kan de Commissie, in onvoorziene omstandigheden, voorstellen het financieel kader te wijzigen in overeenstemming met het maximum van de eigen middelen.

Volgens punt 22 moet een besluit tot herziening van het financieel kader tot 0,03% van het bni van de Europese Unie worden genomen door beide takken van de begrotingsautoriteit tezamen in overeenstemming met de stemregels in artikel 272, lid 9, vijfde alinea, van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap. Herzieningen van meer dan 0,03% van het bni van de Europese Unie moeten door beide takken van de begrotingsautoriteit tezamen worden vastgesteld, met eenparigheid van stemmen in de Raad.

Punt 23 van het IIA bevat een aantal voorwaarden waaraan de instellingen in die gevallen moeten voldoen:

1. De instellingen onderzoeken de mogelijkheden van een herschikking van de uitgaven tussen de programma's onder de rubriek waarop de herziening betrekking heeft, met name op basis van verwachte onderbestedingen van de kredieten. Zij streven ernaar om, binnen het maximum van de betrokken rubriek, een significant bedrag vrij te maken zowel in absolute als in relatieve termen van de voorgenomen nieuwe uitgave.

2. De instellingen gaan de mogelijkheden na om een verhoging van het maximum van een rubriek te compenseren met een verlaging van het maximum van een andere rubriek.

3. Een herziening van de verplichte uitgaven van het financieel kader mag niet leiden tot een verlaging van het bedrag voor de niet-verplichte uitgaven1.

4. Bij iedere herziening moet erop worden toegezien dat de juiste verhouding tussen vastleggingen en betalingen wordt gehandhaafd.

1. Aanvullende financiering vanwege onvoorziene omstandigheden

Op 26 november 2008 ontvouwde de Commissie een veelomvattend voorstel voor een Europees economisch herstelplan dat alle instrumenten waarover de Unie en haar lidstaten beschikken op een gecoördineerde manier wil aanspreken om de dreigende recessie van de Europese economie als gevolg van de financiële crisis aan te pakken2. Een crisis van de internationale financiële markten en de wereldeconomie van deze omvang is een onvoorziene omstandigheid in de zin van punt 21 van het Interinstitutioneel Akkoord van 17 mei 20063. Een dergelijke crisis vereist een snel, ambitieus en doelgericht optreden zoals dat in het Europees economisch herstelplan wordt voorgesteld.

Het plan voorziet in een gecoördineerde budgettaire impuls ter grootte van 200 miljard EUR (1,5% van het bbp), waarvan 170 miljard EUR in de vorm van budgettaire initiatieven van de lidstaten en circa 30 miljard EUR uit (en binnen de grenzen van) de EU-begroting en van de Europese Investeringsbank (EIB).

In het kader van de bijdrage van de EU aan deze impuls wordt voorgesteld de energie-interconnecties en de breedbandinfrastructuur te verbeteren door voor de jaren 2009 en 2010 5 miljard EUR extra uit te trekken. Aangenomen wordt dat het versnellen van de investeringen op deze gebieden als onderdeel van een grote structurele verschuiving naar een koolstofarme economie de Unie zowel onmiddellijke als duurzame voordelen zal opleveren.

De Commissie doet geen afbreuk aan de begrotingsdiscipline die in het Interinstitutioneel Akkoord van 17 mei 2006 is verankerd. In het licht van een economische crisis van ongekende omvang stelt zij evenwel voor om onder de maxima van het financieel kader gebruik te maken van bedragen die anders onbenut zouden blijven.

2. Mogelijke herschikking van de uitgaven onder het maximum van rubriek 1A

Overeenkomstig punt 23 van het IIA heeft de Commissie de mogelijkheden onderzocht voor een herschikking van de uitgaven tussen de onder de rubriek welke met de herziening gemoeid is, begrepen programma's op basis, met name, van elke verwachte onderbesteding van de kredieten. Het lijkt erop dat alle programma's met hun budgetten zijn goedgekeurd zonder dat het in dit stadium mogelijk is deze binnen de jaarlijkse maxima in beduidende mate te herschikken of te herprofileren. Bovendien is de voorgestelde herziening erop gericht om in overeenstemming met de benadering van het Europees economisch herstelplan meer middelen uit te trekken voor het bewerkstelligen van de verschuiving naar een koolstofarme economie, zonder dat dit ten koste gaat van andere uit rubriek 1A gefinancierde prioritaire programma's en activiteiten.

In punt 13 van het IIA is bepaald dat de instellingen ervoor moeten zorgen dat voldoende marges beneden de maxima overblijven. Volgens de meest recente financiële programmering4 bedragen de onder de maxima van rubriek 1A beschikbare marges voor de periode 2009-2013 in totaal 684 miljoen EUR. Gelet op punt 13 van het IIA komt de Commissie tot de conclusie dat de marges van rubriek 1A niet gebruikt kunnen worden om de aanvullende financieringsbehoeften van het Europees economisch herstelplan te dekken.

3. Mogelijke compensatie van het verhogen van een maximum door het verlagen van een ander maximum

De Commissie is van oordeel dat rubriek 1A 'Concurrentievermogen voor groei en werkgelegenheid' met 5 miljard EUR kan worden versterkt door de marges van rubriek 2 'Instandhouding en beheer van natuurlijke hulpbronnen' te gebruiken.

De beschikbare of geraamde marges van rubriek 2 bedragen 3,6 miljard EUR in 2008 en 3,850 miljard EUR in 2009.

De aanzienlijke marge die voor 2009 is geraamd, is voornamelijk toe te schrijven aan de voor dat jaar geraamde hoge bestemmingsontvangsten (1,050 miljard EUR) en de hoge van 2008 overgedragen bestemmingsontvangsten (1,340 miljard EUR). Een andere verklaring wordt geleverd door de zeer lage marktgerelateerde uitgaven.

De Commissie stelt derhalve voor de jaarlijkse maxima van de vastleggingskredieten onder rubriek 1A met 3 miljard EUR te verhogen voor 2009 en met 2 miljard EUR voor 2010. Tegenover deze verhoging zal een verlaging van de jaarlijkse maxima van de vastleggingskredieten onder rubriek 2 met 3,5 miljard EUR voor 2008 en 1,5 miljard EUR voor 2009 staan.

Dit besluit doen geen afbreuk aan de financiering van de noodzakelijke uitgaven voor het gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB). In verband met de verlaging van rubriek 2, verbindt de Commissie zich ertoe al het nodige te doen opdat de besluiten die zijn genomen met betrekking tot de uitgaven van het GLB en de financiering ervan, met inbegrip van de overeenkomst over de gezondheidscontrole, worden nagekomen.

4. Handhaving van een juiste verhouding tussen vastleggingen en betalingen

Volgens punt 23 van het IIA moet bij een herziening een juiste verhouding tussen vastleggingen en betalingen worden gehandhaafd.

Uitgaande van de geraamde betalingsprofielen voor de aanvullende vastleggingen onder rubriek 1A en de overeenkomstige vermindering van de betalingen betreffende rubriek 2, dienen de jaarlijkse maxima voor de betalingskredieten als volgt te worden gewijzigd:

Totaal betalingskredieten

(miljoen EUR - huidige prijzen)
20072008200920102011201220132007-2013
- huidig maximum IIA5

122 190129 681123 858133 505133 452140 200142 408925 294
- vereiste wijziging
0-3 500-1 1101 0701 5901 4505000

Deze wijziging is per saldo begrotingsneutraal.

5. overzicht van de voorgestelde herziening van het financieel kader

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de voorgestelde wijzigingen van de maxima in het financieel kader. Deze bedragen zijn uitgedrukt in huidige prijzen.

Vastleggingskredieten (miljoen EUR )20072008200920102011201220132007-2013
Rubriek 1A – Concurrentievermogen ter bevordering van groei en werkgelegenheid003 0002 0000005 000
Rubriek 2 - Instandhouding en beheer van natuurlijke hulpbronnen0-3 500-1 5000000-5 000
Totaal van de wijzigingen in de vastleggingskredieten0-3 5001 5002 0000000
Totaal van de wijzigingen in de betalingskredieten0-3 500-1 1101 0701 5901 4505000

Het resultaat van deze wijzigingen is een financieel kader in huidige prijzen zoals weergegeven in de tabel hierna.

De formele beslissing inzake de herziening van het financieel kader dient te verwijzen naar de in het IIA overeengekomen basistabel, die in constante prijzen van 2004 is uitgedrukt. De bedragen die in huidige prijzen zijn uitgedrukt moeten derhalve met behulp van een vaste deflator van 2 % per jaar worden omgerekend naar de prijzen van 2004, overeenkomstig punt 16 van het IIA.

FINANCIEEL KADER 2007-2013, HERZIEN IN VERBAND MET HET EUROPEES ECONOMISCH HERSTELPLAN

(miljoen EUR– huidige prijzen)


3.

Voorstel voor een


BESLUIT VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

tot wijziging van het Interinstitutioneel Akkoord van 17 mei 2006 betreffende de begrotingsdiscipline en een goed financieel beheer ten aanzien van het meerjarig financieel kader

HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Interinstitutioneel Akkoord van 17 mei 2006 betreffende de begrotingsdiscipline en een goed financieel beheer6, met name op punt 21, punt 22, eerste en tweede alinea, en punt 23,

Gezien het voorstel van de Commissie7,

Overwegende hetgeen volgt:

Op 26 november 2008 keurde de Commissie de mededeling aan de Europese Raad 'Een Europees economisch herstelplan'8 goed, dat alle instrumenten waarover de Unie en haar lidstaten beschikken op een gecoördineerde manier wil aanspreken om de dreigende recessie van de Europese economie als gevolg van de financiële crisis aan te pakken. Een crisis van de internationale financiële markten en de wereldeconomie van deze omvang is een onvoorziene omstandigheid in de zin van punt 21 van het Interinstitutioneel Akkoord van 17 mei 2006.

Het plan voorziet in een gecoördineerde budgettaire impuls ter grootte van 200 miljard EUR (1,5% van het bbp), waarvan 170 miljard EUR in de vorm van budgettaire initiatieven van de lidstaten en circa 30 miljard EUR uit en binnen de grenzen van de EU-begroting en van de Europese Investeringsbank (EIB).

In het kader van de bijdrage van de Europese Unie aan deze impuls wordt voorgesteld de energie-interconnecties en de breedbandinfrastructuur te verbeteren door voor de jaren 2009 en 2010 5 miljard EUR extra uit te trekken. Aangenomen wordt dat het versnellen van de investeringen op deze gebieden als onderdeel van een grote structurele verschuiving naar een koolstofarme economie de Unie zowel onmiddellijke als duurzame voordelen zal opleveren.

De vereiste verhoging van het algemeen maximum van rubriek 1A kan gecompenseerd worden door een verlaging van de maxima voor rubriek 2 'Instandhouding en beheer van natuurlijke hulpbronnen' voor 2008 en 2009.

Om een juiste verhouding tussen vastleggingen en betalingen te handhaven, dienen de jaarlijkse maxima voor de betalingskredieten te worden aangepast.

Bijlage I van het Interinstitutioneel Akkoord van 17 mei 2006 betreffende de begrotingsdiscipline en een goed financieel beheer moet derhalve dienovereenkomstig worden gewijzigd,

BESLUITEN:

Enig artikel

Bijlage I bij het Interinstitutioneel Akkoord van 17 mei 2006 betreffende de begrotingsdiscipline en een goed financieel beheer wordt vervangen door de bijlage bij dit besluit.

Gedaan te Brussel,

Voor het Europees Parlement Voor de Raad

De voorzitter De voorzitter


BIJLAGE

FINANCIEEL KADER 2007-2013 (herzien)


1Voorwaarde die in het geval van onderhavig voorstel niet van toepassing is.

2COM (2008) 800 definitief.

3Interinstitutioneel Akkoord van 17 mei 2006 tussen het Europees Parlement, de Raad en de Commissie betreffende de begrotingsdiscipline en een goed financieel beheer (PB C 139 van 14.6.2006, blz.

1).

4SEC(2008) 514 van mei 2008.

5PB L 128 van 16.5.2008, blz. 8 en 9.

6PB C 139 van 14.6.2006, blz. 1.

7COM(2008)….

8COM (2008) 800 definitief.

NL NL