Toelichting bij COM(2009)133 - Ontwikkeling van het Schengeninformatiesysteem van de tweede generatie (SIS II) - Voortgangsverslag Juli 2008 - December 2008

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Belangrijke juridische mededeling

|
52009DC0133

Verslag van de Commissie aan de Raad en het Europees Parlement over de ontwikkeling van het Schengeninformatiesysteem van de tweede generatie (SIS II) - Voortgangsverslag Juli 2008 – December 2008 /* COM/2009/0133 def. */


[afbeelding - zie origineel document] COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN

2.

Brussel, 24.3.2009


COM(2009) 133 definitief

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN DE RAAD EN HET EUROPEES PARLEMENT

over de ontwikkeling van het Schengeninformatiesysteem van de tweede generatie (SIS II) Voortgangsverslag Juli 2008 – december 2008

3.

INHOUDSOPGAVE


Inleiding

4

4.

2. Stand van het project 4


5.

2.1. Vooruitgang in de verslagperiode 4


6.

2.1.1. Algemeen tijdschema voor SIS II 4


7.

2.1.2. Voorbereidingen voor de migratie 5


8.

2.1.2.1. Rechtsinstrumenten voor de migratie 5


9.

2.1.2.2. Specificaties van de converter 5


10.

2.1.3. Netwerkinstallatie 5


11.

2.1.4. Testen van het centraal SIS II 5


12.

2.1.5. Tests waarbij de lidstaten en andere gebruikers zijn betrokken 6


13.

2.1.5.1. Connectiviteitstest (ICT) 6


14.

2.1.5.2. Conformiteitstest (CT) 6


15.

2.1.5.3. Operationele systeemtest (OST) 6


16.

2.1.6. Operationeel beheer 7


17.

3. Beheer 7


18.

3.1. Planning 7


19.

3.2. Financieel beheer 8


20.

3.3. Projectbeheer 8


21.

3.3.1. Raad voor projectbeheer 8


22.

3.3.2. SIS II-Comité 8


23.

3.3.3. Nationale planning en coördinatie 9


24.

3.3.4. Raad van de Europese Unie 9


25.

4. Prioriteiten voor de volgende verslagperiode 10


26.

4.1. Opzetten en uitvoeren van een analyse en een herstelplan na het negatieve resultaat van de operationele systeemtest 10


27.

4.2. Algemene benadering voor het programmabeheer 10


28.

4.3. Tests 10


29.

4.3.1. Naar een algemene testaanpak 10


30.

4.3.2. Voorlopige systeemacceptatietest (PSAT) 11


31.

4.3.3. Voorbereidingen voor de algemene test (GT) 11


32.

4.4. Ontwikkeling ten behoeve van de migratie 11


33.

4.5. Operationeel beheer 11


34.

4.6. Beveiliging en gegevensbescherming 12


35.

5. Conclusies 12


Inhoudsopgave

1.

Inleiding



In dit voortgangsverslag wordt beschreven wat de Commissie gedurende de tweede helft van 2008 heeft gedaan op het gebied van de ontwikkeling van SIS II. Dit verslag wordt aan de Raad en het Europees Parlement voorgelegd overeenkomstig artikel 6 van Verordening (EG) nr. 2424/2001 van de Raad van 6 december 2001 betreffende de ontwikkeling van een Schengeninformatiesysteem van de tweede generatie (SIS II) i. Dit verslag vormt tevens een verslag over de stand van de tests als bedoeld in Verordening (EG) nr. 189/2008 van de Raad betreffende het testen van het Schengeninformatiesysteem van de tweede generatie (SIS II) en Besluit 2008/173/EG van de Raad inzake de tests betreffende het Schengeninformatiesysteem van de tweede generatie (SIS II).

Het SIS II-project is in drie fasen verdeeld. Fase 1 betrof het systeemontwerp en was vóór deze verslagperiode afgesloten. In fase 2 wordt aan de ontwikkeling en het testen van het centrale systeem gewerkt. Op dit punt hebben zich in de verslagperiode problemen voorgedaan. In fase 3 worden de laatste tests uitgevoerd en vindt de migratie van het momenteel gebruikte SIS 1+ naar SIS II plaats. Om een volledig beeld te kunnen geven van alle activiteiten die met het SIS II-project samenhangen, komen in dit verslag reële en potentiële risico’s aan de orde, alsmede ondernomen of voorgenomen maatregelen op alle gebieden die door het verslag worden bestreken. Daarnaast wordt in afzonderlijke onderdelen specifieke aandacht besteed aan het financiële, operationele en projectbeheer.

36.

2. STAND VAN HET PROJECT


37.

2.1. Vooruitgang in de verslagperiode


38.

2.1.1. Algemeen tijdschema voor SIS II


Gedurende de eerste maanden van 2008 heeft de Commissie vooral, in zeer nauwe samenwerking met deskundigen van de lidstaten en de andere gebruikers, alsook de “vrienden van SIS II”[2], aandacht besteed aan de herziening van het tijdschema voor SIS II. Ondanks alle voorzorgsmaatregelen die de Commissie heeft genomen om ervoor te zorgen dat de tests volgens plan konden verlopen (met als afsluitingsdatum september 2009), heeft de hoofdcontractant helaas aanzienlijke problemen ondervonden met het centrale systeem.

Het directe gevolg daarvan was dat de operationele systeemtest (OST) op 4 september 2008 werd stopgezet, waardoor het in juni 2008 door de Raad van ministers goedgekeurde algemene tijdschema op losse schroeven kwam te staan.

Deze en andere vraagstukken zijn uitgebreid besproken door de “vrienden van SIS II”, in de bevoegde voorbereidende organen van de Raad en op Raadsvergaderingen.

39.

2.1.2. Voorbereidingen voor de migratie


40.

2.1.2.1. Rechtsinstrumenten voor de migratie


In april 2008 heeft de Commissie de rechtsinstrumenten voor de migratie van SIS 1+ naar SIS II gepresenteerd: Verordening (EG) nr. 1104/2008 i en Besluit 2008/839/JBZ i van de Raad over de migratie van het Schengeninformatiesysteem (SIS 1+) naar het Schengeninformatiesysteem van de tweede generatie (SIS II). Deze instrumenten zijn goedgekeurd door de JBZ-Raad van 24 oktober 2008. Het budget voor verdere werkzaamheden op het gebied van ontwikkeling en migratie in 2009 wordt geraamd op in totaal 14 miljoen euro. Indien nodig kan de datum (voor de migratie) worden gewijzigd volgens de in artikel 17, lid 2, van beide instrumenten bedoelde procedure. Beide instrumenten verstrijken op een door de Raad vast te stellen datum, die echter in geen geval later zal zijn dan 30 juni 2010.

41.

2.1.2.2. Specificaties van de converter


Er zijn regelmatige maandelijkse SIS II-migratieworkshops gehouden samen met de lidstaten en de andere gebruikers en de hoofdcontractant voor de ontwikkeling. Doel daarvan was het vaststellen van de vereisten en specificaties voor de converter en de procedures voor de migratie naar SIS II. De converter is een technisch instrument dat gedurende de migratie consequente en betrouwbare communicatie tussen de centrale systemen van SIS 1+ en SIS II mogelijk maakt.

Tegelijkertijd werd met de hoofdcontractant voor de ontwikkeling een nieuw specifiek contract overeengekomen voor de werkzaamheden in verband met de ontwikkeling van de converter.

De vereisten voor de SIS II-converter zijn door de Commissie geformuleerd in nauwe samenwerking met de deskundigen van de lidstaten en de andere gebruikers. Aan de ontwikkeling van de converter wordt momenteel gewerkt door de hoofdcontractant voor de ontwikkeling.

42.

2.1.3. Netwerkinstallatie


Het SIS II-project omvat de aanleg van een wide area-communicatienetwerk dat voldoet aan bepaalde eisen betreffende beschikbaarheid, beveiliging, geografische dekking en dienstverleningsniveau. Via dit netwerk kunnen de nationale en centrale systemen communiceren i. Op 1 juli 2008 is een oplossing gevonden voor een netwerkstoring die twee dagen had geduurd en door een configuratiefout op de locatie in Straatsburg was ontstaan. Er zijn maatregelen getroffen om dergelijke incidenten voortaan te voorkomen.

43.

2.1.4. Testen van het centraal SIS II


De test van de systeemoplossingen (System Solution Test – SST) is bedoeld om te controleren of het centrale SIS II, zoals dat op de centrale locatie is geïmplementeerd, aan de technische specificaties voldoet. Deze tests zijn, zonder de nationale systemen, in december 2007 afgerond en begin 2008 aanvaard.

44.

2.1.5. Tests waarbij de lidstaten en andere gebruikers zijn betrokken


Momenteel worden drie soorten tests uitgevoerd waarbij de lidstaten en de andere gebruikers zijn betrokken.

45.

2.1.5.1. Connectiviteitstest (ICT)


Met de connectiviteitstest wordt getoetst of de nationale SIS II-systemen verbinding kunnen maken met het centrale SIS II.

Op 31 december 2008 was voor de volgende 27 lidstaten en gebruikers de informele connectiviteitstest afgerond: België, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, IJsland, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Zweden, Zwitserland, Eurojust.

Voor de onderstaande drie lidstaten en gebruikers was de connectiviteitstest nog aan de gang: Ierland, Verenigd Koninkrijk, Europol.

46.

2.1.5.2. Conformiteitstest (CT)


Met de conformiteitstest wordt de interactie tussen de nationale SIS II-systemen en het centrale SIS II-systeem voor elk nationaal systeem afzonderlijk getest op basis van een aantal van tevoren met de lidstaten en de andere gebruikers overeengekomen testcases. De nationale systemen van de lidstaten kunnen verschillende kenmerken hebben (bijvoorbeeld wat het gebruik van nationale kopieën of biometrie betreft), en de testcases zijn dan ook afhankelijk van het profiel van elke afzonderlijke lidstaat.

De volgende 26 lidstaten en gebruikers hebben aan de formele conformiteitstest deelgenomen: België, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, IJsland, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Zweden, Zwitserland.

Sinds de eerste zes maanden van 2008 zijn aanzienlijke verbeteringen bereikt bij zowel de centrale als de nationale SIS II-systemen. Geen van de lidstaten is tot dusver echter in staat gebleken alle van tevoren overeengekomen testcases uit te voeren. Geen enkele lidstaat heeft dan ook volledige conformiteit kunnen aantonen. Hoewel dit deels te wijten is aan problemen met het centrale SIS II-systeem, hebben vrijwel alle lidstaten en andere gebruikers ook problemen ondervonden met hun eigen systemen. Gezien dit resultaat zullen de lidstaten en de andere gebruikers de formele conformiteitstest opnieuw uitvoeren wanneer de volgende softwareversie van het centrale SIS II-systeem is geïnstalleerd.

47.

2.1.5.3. Operationele systeemtest (OST)


Met de operationele systeemtest wordt geverifieerd dat het centrale systeem kan functioneren met een aantal aangesloten nationale systemen. Bij deze testfase zijn de lidstaten en de gebruikers betrokken en wordt niet met simulaties gewerkt. De operationele systeemtest is op 4 september 2008 opgeschort in verband met een reeks grote problemen met het centrale systeem. Deze problemen waren onder meer:

- bepaalde tests waarmee de consistentie wordt geverifieerd van de in het centrale systeem en in de nationale systemen opgeslagen gegevens, gaven geen beslissend positief resultaat;

- er traden problemen op bij de doorgifte van berichten tussen het centrale systeem en de nationale systemen: sommige berichten gingen verloren, terwijl andere meer dan eens aankwamen;

- het bleek onmogelijk om binnen de verwachte termijn in de centrale systemen of de nationale systemen de grote hoeveelheden gegevens te genereren en te laden die voor de prestatietests noodzakelijk zijn.

De Commissie heeft deze problemen onmiddellijk op het hoogste niveau aan de orde gesteld bij het bedrijf dat de hoofdopdracht voor de ontwikkeling leidt. Overeenkomstig het contract heeft de contractant twintig dagen de tijd gekregen om de aan het licht gekomen problemen op te lossen.

Op 7 oktober meldde de contractant de resultaten van de herstelwerkzaamheden. Hij stelde dat aanzienlijke vooruitgang was geboekt en bevestigde er vertrouwen in te hebben dat het systeem voldoende stabiel en krachtig was om de operationele systeemtest te kunnen afronden. De deskundigen van de Commissie, de lidstaten en de andere gebruikers waren echter van mening dat er nog te veel onzekerheid en te veel onopgeloste problemen waren. De contractant kreeg daarom de maand oktober om alle uitstaande problemen te corrigeren, met de steun van de lidstaten en gebruikers die zich beschikbaar stelden om de correcties te testen.

De operationele systeemtest werd op 5 november hervat en op 17 december beëindigd. Aan het einde van de verslagperiode was de evaluatie van de testperiode aan de gang. Een voorlopige analyse wijst uit dat, ondanks de aanzienlijke verbeteringen die in het najaar werden aangebracht, aan de afsluitingscriteria voor de operationele systeemtest (d.w.z. geen blokkerende problemen en geen grote bugs) niet is voldaan.

48.

2.1.6. Operationeel beheer


Tijdens de verslagperiode zijn onderhandelingen gevoerd met Frankrijk over de te verrichten werkzaamheden ter voorbereiding van de inbedrijfstelling van het systeem en over de terbeschikkingstelling en opleiding van het personeel voor het gezamenlijke beheer van SIS II, VIS en BMS. De wijzigingen van de huidige contracten zullen begin 2009 worden ondertekend. De Franse autoriteiten hebben enige moeilijkheden ondervonden bij de aanwerving van voldoende gekwalificeerd personeel.

49.

3. BEHEER


50.

3.1. Planning


Door het opschorten van de operationele systeemtest in september, de vertraging die vervolgens optrad door de herstelwerkzaamheden gedurende 20 dagen en de extra testperiode, zijn alle marges in de projectplanning benut. Een herschikking van het project is daarom noodzakelijk geworden. Daarmee moet echter worden gewacht tot de resultaten van de operationele systeemtest zijn geanalyseerd. In september hebben de lidstaten en de gebruikers een aantal eisen geformuleerd waaraan voor een realistisch plan moet worden voldaan:

i) de garantie dat het centrale systeem stabiel functioneert;

ii) een sequentiële aanpak van de tests;

iii) meer duidelijkheid over de operationele en algemene tests.

Ook is gebleken dat een herzien tijdschema rekening zal moeten houden met de financiële en juridische mogelijkheden van de lidstaten en de andere gebruikers.

51.

3.2. Financieel beheer


In de algemene begroting voor 2008 is in totaal 29 216 484 euro aan kredieten voor SIS II-activiteiten opgenomen. De Commissie heeft op 21 december 2007 een financieringsbesluit goedgekeurd waarbij in totaal 19 000 000 euro werd toegekend voor SIS II (huishoudelijke uitgaven van het Schengeninformatiesysteem en andere huishoudelijke uitgaven die daaruit kunnen voortvloeien) en 7 620 000 euro voor SIS 1+ (installatie van een communicatie-infrastructuur voor SIS 1+ en exploitatie en beheer van die communicatie-infrastructuur).

Aangezien de begroting van 7 620 000 euro voor SIS 1+ niet voor deze activiteit zal worden gebruikt, omdat deze begin 2008 door de Raad is overgenomen, is het bedrag overgeboekt naar SIS II ten behoeve van aanvullende activiteiten waarom de Raad heeft verzocht.

De andere hoofdonderdelen van de uitgaven voor SIS II in 2008 betroffen voorbereidingen voor het operationele beheer, opleiding en instrumenten, het netwerk, de voorbereidingen voor de overdracht van de kennis die in de broncode is vervat, de overeenkomsten met Frankrijk en Oostenrijk (operationeel beheer), externe bijstand voor ontwikkeling en kwaliteitscontrole, veranderingen in SIS II, studies, juridisch advies, voorlichting, installatie, exploitatie en beheer van de communicatie-infrastructuur voor de SIS-omgeving. Tegen het einde van de verslagperiode (begin december 2008) was 76,1% van de totale kredieten voor SIS II vastgelegd en 57,33% van de betalingskredieten besteed.

52.

3.3. Projectbeheer


Aangezien het SIS II-project bestaat uit de ontwikkeling van een centraal systeem en nationale systemen en de communicatie daartussen, zijn regelmatige bijeenkomsten tussen de Commissie en de lidstaten en andere gebruikers, alsmede transparante bilaterale verslagleggingsmechanismen, essentieel voor een effectief projectbeheer.

53.

3.3.1. Raad voor projectbeheer


Naast de diensten van de Commissie en de contractanten voor het project is ook vertegenwoordigers van de verschillende voorzitterschappen en een vertegenwoordiger van het centrale SIS 1+ (C.SIS) verzocht in de raad voor projectbeheer zitting te nemen. De raad behandelt vraagstukken in verband met contracten en houdt toezicht op de te leveren prestaties en te behalen mijlpalen. De raad is in de verslagperiode vijfmaal bijeengekomen.

54.

3.3.2. SIS II-Comité


De Commissie wordt bij de ontwikkeling van SIS II bijgestaan door het SIS II-comité. Dit comité is in de periode juli–december 2008 vijfmaal bijeengekomen.

Naast de regelmatige vergaderingen van het SIS II-comité zijn subgroepen van het comité georganiseerd met deskundigen van de lidstaten en de gebruikers voor het bespreken van technische bijzonderheden. Deze bijeenkomsten zijn over het algemeen gericht op vraagstukken die samenhangen met specifieke projectresultaten.

- De “testadviesgroep” brengt advies uit aan het SIS II-comité over vraagstukken met betrekking tot de organisatie, de uitvoering en de interpretatie van tests. Deze groep is in de verslagperiode 20 maal bijeengekomen.

- De “stuurgroep wijzigingsbeheer” verstrekt advies over de indeling, de kwalificatie en de mogelijke impact van de correctie van gemelde problemen. Deze stuurgroep rapporteert eveneens aan het SIS II-comité en is in de verslagperiode viermaal bijeengekomen.

- Sinds de migratiegroep zijn conclusies heeft uitgebracht, zijn SIS II-migratieworkshops gehouden om het SIS-comité te adviseren en de activiteiten op dit kritische gebied voort te zetten.

55.

3.3.3. Nationale planning en coördinatie


In het kader van het SIS II-comité is een werkgroep opgezet waarin de nationale projectmanagers (NPM’s) van de lidstaten en de gebruikers zitting hebben. Deze NPM-bijeenkomsten behandelen vraagstukken in verband met de planning en risico’s en activiteiten op het centrale en nationale projectniveau. In de verslagperiode zijn vijf NPM-bijeenkomsten gehouden.

De lidstaten en de gebruikers is verzocht maandelijks verslag uit te brengen aan de NPM-bijeenkomsten om een gedetailleerd beeld te verkrijgen van de stand van zaken met betrekking tot de ontwikkeling.

De Commissie en de lidstaten en gebruikers zijn overeengekomen dat het als voorzorgsmaatregel wenselijk was te beginnen na te denken over de werkzaamheden en procedures die nodig zijn als de op 5 november hervatte operationele systeemtest geen uitsluitsel zou geven. Dit houdt in dat een technische diagnose moet worden gemaakt van de problemen die zich bij de ontwikkeling hebben voorgedaan en dat in grote trekken mogelijke uitwijkscenario’s moeten worden geschetst. Hiervoor zijn van medio november tot medio december onder auspiciën van de NPM-werkgroep zeven bijeenkomsten van deskundigen en drie workshops gehouden om de uitstaande technische problemen bij de IT-ontwikkeling te analyseren en strategieën te schetsen om deze op te lossen. Daarnaast heeft de Commissie twee grote IT-adviesbureaus in de arm genomen om voor dit proces expertise te leveren. Hoewel hun technische beoordeling enigszins verschilt, komen beide contractanten in hun verslag tot de conclusie dat de problemen kunnen worden opgelost zonder de SIS II-applicatie ingrijpend te wijzigen, en dat ongeacht de uitkomst van de operationele systeemtest bepaalde herstel- en verbeteringswerkzaamheden nodig zijn. Zij bevalen ook aan de testmethodes opnieuw te bekijken en bepaalde organisatorische veranderingen door te voeren om een algemene aanpak voor het programmabeheer tot stand te brengen.

56.

3.3.4. Raad van de Europese Unie


De Commissie neemt deel aan de vergaderingen van de werkgroepen van de Raad en aan alle Raadsvergaderingen die zich met het Schengeninformatiesysteem bezighouden. Zij brengt mondeling verslag uit over de voortgang van het SIS II-project en de daarmee samenhangende risico’s (de Commissie brengt elke maand schriftelijk verslag uit aan het SIS II-comité over de voortgang en de met het project samenhangende risico’s).

De rechtsinstrumenten voor de migratie naar SIS II (Verordening (EG) nr. 1104/2008 en Besluit 2008/839/JBZ van de Raad van 24 oktober 2008 over de migratie van het Schengeninformatiesysteem (SIS 1+) naar het Schengeninformatiesysteem van de tweede generatie (SIS II)) zijn door de JBZ-Raad op 24 oktober 2008 goedgekeurd. De stand van zaken van het SIS II-project is gepresenteerd op alle vergaderingen van het Comité van artikel 36.

57.

4. PRIORITEITEN VOOR DE VOLGENDE VERSLAGPERIODE


58.

4.1. Opzetten en uitvoeren van een analyse en een herstelplan na het negatieve resultaat van de operationele systeemtest


Om nauwkeurig te kunnen vaststellen wat de onderliggende oorzaken zijn van de problemen waar het systeem nog mee te kampen heeft, verricht de Commissie een diepgaande analyse van SIS II. Zij maakt daarbij gebruik van het werk dat in de laatste maanden van 2008 al is gedaan inzake de opties voor eventualiteiten en schadebeperking.

Aan de hand hiervan wordt een specifiek actieplan voor “reparatie” opgezet en uitgevoerd. Het doel daarvan moet zijn het systeem op een stabiliteits- en prestatieniveau te brengen dat ten minste gelijkwaardig is aan het niveau dat vereist is om de operationele systeemtest met succes te doorstaan.

Deze reparatieperiode moet ook worden benut om de nationale systemen op één lijn te brengen, door systematische, probleemgestuurde tests uit te voeren om discrepanties in de uitvoering aan het licht te brengen en te elimineren.

59.

4.2. Algemene benadering voor het programmabeheer


Om te zorgen voor consistentie van de ontwikkeling van het centrale systeem en de nationale systemen zal de Commissie een structuur voor algemeen programmabeheer opzetten die de ontwikkelingen op centraal en nationaal vlak omvat en waarin de lidstaten en andere gebruikers, de projectmanagers van de Commissie en de contractanten worden samengebracht. Deze structuur moet het SIS II-systeem door de resterende fasen van het project loodsen, vanaf de reparatieperiode via de algemene testfase en de migratie tot aan de inbedrijfstelling van het systeem. Als een van de eerste taken moet de structuur een nieuw algemeen tijdschema voor het SIS II-project uitwerken (onverminderd de bevoegdheden van de Commissie en de lidstaten).

60.

4.3. Tests


61.

4.3.1. Naar een algemene testaanpak


De sinds april 2008 uitgevoerde tests hebben uitgewezen dat het huidige testplan op enkele punten tekortschiet. Met name zijn bepaalde problemen die samenhangen met de interpretatie van de systeemspecificaties pas in een zeer laat stadium ontdekt, toen de systemen aan elkaar werden gekoppeld.

Om hiervoor een oplossing te vinden, zal de Commissie samen met de deskundigen van de lidstaten en de andere gebruikers een nieuw testplan uitwerken op basis van een algemene testaanpak, waarbij de volledige betrokkenheid van de lidstaten en de andere gebruikers wordt gegarandeerd. Dit is een rechtstreekse afspiegeling van de nieuwe beheersaanpak voor het project als geheel. Dit algemene testteam moet rechtstreeks op de centrale systeemlocatie in Straatsburg worden ingezet om de communicatie te faciliteren tussen de deskundigen van de Commissie en de lidstaten en de andere gebruikers, de contractanten en het toekomstige SIS II-personeel dat bij het C.SIS wordt opgeleid. Verwacht wordt dat zo’n algemene aanpak de relevantie van de tests zal versterken en de testprocedures zal versnellen.

62.

4.3.2. Voorlopige systeemacceptatietest (PSAT)


De uitvoering van de voorlopige systeemacceptatietest (PSAT) (die operationeel realistische testscenario’s moet bieden, waarbij idealiter alle lidstaten en andere gebruikers worden betrokken) heeft vertraging opgelopen door de problemen met de operationele systeemtest. De noodzakelijke voorbereidende stappen voor deze testfase zijn in nauwe samenwerking met de lidstaten en de andere gebruikers uitgevoerd. Alhoewel de voorbereidingen voor de voorlopige systeemacceptatietest formeel al in de vorige verslagperiode waren begonnen, moesten deze door de problemen met de operationele systeemtest worden stopgezet.

63.

4.3.3. Voorbereidingen voor de algemene test (GT)


Het doel van de algemene test (GT) is aan te tonen dat het centrale SIS II, de communicatie-infrastructuur en de interactie tussen het centrale SIS II en de nationale systemen (N.SIS II) functioneren overeenkomstig de technische en functionele vereisten die in de SIS II-rechtsinstrumenten zijn opgenomen. De tests moeten tevens aantonen dat het centrale SIS II, de communicatie-infrastructuur en de interactie tussen het centrale SIS II en de nationale systemen (N.SIS II) functioneren overeenkomstig de niet-functionele vereisten zoals robuustheid, beschikbaarheid en prestatievermogen. De technische besprekingen over de beste manier om de testresultaten te evalueren, zijn aan de gang.

64.

4.4. Ontwikkeling ten behoeve van de migratie


De ontwikkeling van de converter voor de migratie wordt in de volgende verslagperiode voortgezet. Ook sommige testactiviteiten zullen in de volgende verslagperiode van start gaan. De beschikbaarheid van de SIS 1+-testomgeving en de steun van de lidstaten en de andere gebruikers zijn essentieel voor een succesvolle test van de migratie.

65.

4.5. Operationeel beheer


De Commissie, Frankrijk en Oostenrijk zullen besprekingen voeren over de onderhandelingen over een tweede overeenkomst met Oostenrijk, die betrekking zal hebben op opleiding en andere diensten die voor de inbedrijfstelling van het systeem moeten worden geleverd, en op het opstellen door Frankrijk van het functieprofiel voor de administrator voor de vervangende centrale eenheid in Salzburg.

De deskundigen van de lidstaten en de andere gebruikers zullen worden geraadpleegd over het dienstverleningsniveau dat zij van het systeem verwachten, zodat de Commissie ruimschoots voor de inbedrijfstelling ervan de nodige regelingen kan treffen.

66.

4.6. Beveiliging en gegevensbescherming


Regelmatig worden bilaterale bijeenkomsten gehouden tussen personeel van de Europese toezichthouder voor gegevensbescherming en de diensten van de Commissie voor het bespreken van zaken in verband met SIS II. In het document “Inventory 2009” van de Europese toezichthouder wordt gemeld dat voorbereidingen worden getroffen voor de inwerkingtreding van SIS II, waarvan de toezichthoudende rol van de EDPS een onderdeel is.

67.

5. CONCLUSIES


De operationele systeemtest heeft aangetoond dat het aantal bugs in het centrale SIS II in november–december 2008 is verminderd en dat SIS II functioneel is.

Een aantal problemen is echter tijdens deze fase nog niet opgelost. Deze betreffen de consistentie van de gegevens (een mechanisme dat waarborgt dat de nationale systemen en het centrale systeem over equivalente gegevens beschikken) en de prestaties en de robuustheid van het systeem.

Gezien het feit dat de bugs nog steeds niet zijn opgelost en dat daarvoor enige tijd nodig zal zijn, is de datum van de migratie van SIS 1+ naar SIS II, die voor september 2009 was gepland, niet meer realistisch.

Gezien deze situatie is het noodzakelijk om met onmiddellijke ingang een werkmethode toe te passen die voor een globale aanpak van het project zorgt, met inbegrip van een diepgaande analyse en een effectieve aanpak van testmethodiek, beheer en toezicht. Deze elementen zijn opgenomen in de initiatieven voor het herstelplan, het alomvattende projectbeheer en de algemene testaanpak, die de Commissie met de steun van de Raad ten uitvoer legt.

68.

BIJLAGE I


Vergaderingen van het SIS II-comité en de werkgroep

a) Vergaderingen in de verslagperiode

JULI

Vergadering van nationale projectmanagers

SIS II-comité

Stuurgroep wijzigingsbeheer

Raad voor projectbeheer

SEPTEMBER

Raad voor projectbeheer

Vergadering van nationale projectmanagers

SIS II-comité / Stuurgroep wijzigingsbeheer / Migratieworkshop

SISVIS-comité (SIS II technisch)

Stuurgroep wijzigingsbeheer

OKTOBER

Raad voor projectbeheer

Vergadering van nationale projectmanagers

SIS II-comité

Migratieworkshop

Stuurgroep wijzigingsbeheer

NOVEMBER

Raad voor projectbeheer / Migratieworkshop

Vergadering van nationale projectmanagers

SIS II-comité

Stuurgroep wijzigingsbeheer

DECEMBER

SISVIS-comité (Sirene)

Raad voor projectbeheer

Vergadering van nationale projectmanagers / SIS II-comité

b) Voor de komende verslagperiode reeds geplande vergaderingen

JANUARI

Raad voor algemeen projectbeheer SIS II

Stuurgroep wijzigingsbeheer / Migratieworkshop

Vergadering van nationale projectmanagers

SISVIS-comité (SIS II technisch)

FEBRUARI

Raad voor algemeen projectbeheer SIS II

Raad voor algemeen projectbeheer SIS II

Raad voor algemeen projectbeheer SIS II

Stuurgroep wijzigingsbeheer

SISVIS-comité (Sirene)

Raad voor algemeen projectbeheer SIS II

Vergadering van nationale projectmanagers

SISVIS-comité (SIS II technisch)

MAART

Raad voor algemeen projectbeheer SIS II

Raad voor algemeen projectbeheer SIS II

Raad voor algemeen projectbeheer SIS II

Vergadering van nationale projectmanagers

SISVIS-comité (SIS II technisch)

APRIL

Vergadering van nationale projectmanagers

SISVIS-comité (SIS II technisch)