Toelichting bij COM(2009)152 - Gebruik dat in 2007 door de instellingen is gemaakt van de Verordeningen van de Raad 300/76, laatstelijk gewijzigd bij Verordening 1873/2006 (over continu- of ploegendienst), 495/77, laatstelijk gewijzigd bij Verordening 1945/2006 (over wachtdiensten), 858/2004 (over werkzaamheden met een bezwaarlijk karakter)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Belangrijke juridische mededeling

|
52009DC0152

Verslag van de Commissie aan de Raad over het gebruik dat in 2007 door de instellingen is gemaakt van de Verordeningen van de Raad 300/76, laatstelijk gewijzigd bij Verordening 1873/2006 (over continu- of ploegendienst), 495/77, laatstelijk gewijzigd bij Verordening 1945/2006 (over wachtdiensten), 858/2004 (over werkzaamheden met een bezwaarlijk karakter) /* COM/2009/0152 def. */


[afbeelding - zie origineel document] COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN

2.

Brussel, 1.4.2009


COM(2009) 152 definitief

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN DE RAAD

over het gebruik dat in 2007 door de instellingen is gemaakt van de Verordeningen van de Raad 300/76, laatstelijk gewijzigd bij Verordening 1873/2006 (over continu- of ploegendienst), 495/77, laatstelijk gewijzigd bij Verordening 1945/2006 (over wachtdiensten), 858/2004 (over werkzaamheden met een bezwaarlijk karakter)

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN DE RAAD

over het gebruik dat in 2007 door de instellingen is gemaakt van de Verordeningen van de Raad 300/76, laatstelijk gewijzigd bij Verordening 1873/2006 (over continu- of ploegendienst), 495/77, laatstelijk gewijzigd bij Verordening 1945/2006 (over wachtdiensten), 858/2004 (over werkzaamheden met een bezwaarlijk karakter)

1.

Inleiding



Overeenkomstig de verordeningen van de Raad over continu- of ploegendienst (495/77) en werkzaamheden met een bezwaarlijk karakter (858/2004) moet de Commissie regelmatig verslag uitbrengen aan de Raad over het aantal ambtenaren en andere personeelsleden in elke categorie die de toeslagen ontvangen waarnaar in de relevante verordening wordt verwezen en over het totaalbedrag van de uitgaven daarvoor.

Dit verslag is gebaseerd op de recentste cijfers voor een heel jaar die beschikbaar waren op het ogenblik van de opstelling van het verslag en heeft bijgevolg betrekking op het jaar 2007, dat het eerste volledige jaar was onder de gewijzigde verordeningen zoals die door de Raad in december 2006 waren goedgekeurd. Het verslag bestrijkt alle instellingen en biedt volledigheidshalve ook hetzelfde type informatie in verband met het gebruik van continu- of ploegendienst (Verordening van de Raad 300/76).

3.

2. TOESLAG VOOR WERK IN CONTINU- OF PLOEGENDIENST


De rechtsgrondslag voor deze toeslag wordt gevormd door artikel 56 bis van het ambtenarenstatuut en Verordening nr. 300/76 van de Raad van 9 februari 1976, laatstelijk gewijzigd bij Verordening nr. 1873/2006 van de Raad van 11 december 2006.

4.

Deze toeslag kan alleen worden uitbetaald aan ambtenaren en andere personeelsleden


die uit onderzoekskredieten worden betaald en werkzaam zijn in:

- een vestiging van het Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek (GCO), of

- een indirecte actie, of

die uit huishoudelijke kredieten worden betaald en werkzaam zijn in:

- een centrum voor informatica (ICT),

- een beveiligingsdienst,

- een telefooncentrale of informatiedienst of aan een receptie,

- een dienst die steun verleent aan het Gemeenschappelijk Buitenlands en Veiligheidsbeleid (GBVB)/Europees Veiligheids- en Defensiebeleid (EVDB) of aan regelingen inzake coördinatie bij crisis- en noodsituaties, of

- de bediening van of het toezicht op technische installaties.

Er is voorzien in vier verschillende tarieven voor de maandelijkse toeslag (cijfers voor 2007):

- tarief 1: werk in twee ploegendienst, weekeinddienst niet inbegrepen: 357 euro

- tarief 2: werk in twee ploegendienst, nacht- en weekeinddienst inbegrepen: 540 euro

- tarief 3: 24 uur/dag, weekeinddienst niet inbegrepen: 590 euro

- tarief 4: 24 uur/dag, 7 dagen/week: 805 euro

De volgende cijfers geven het aantal toeslagen aan per instelling.

2.1. Aantal begunstigden per tarief:

Instelling Tarief 1: € 357,- Tarief 2: € 540,- Tarief 3: € 590,- Tarief 4: € 805,- Totaal

5.

Parlement


Hof van Justitie

Commissie

- waarvan: Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek

Raad

Parlement

Hof van Justitie

Rekenkamer

Europees Economisch en Sociaal Comité

Comité van de Regio’s

6.

Europese toezichthouder voor gegevensbescherming


Europese Ombudsman

Totaal

2.3. Aantal begunstigden per doel:

7.

Instelling GCO Indirecte acties ICT Veilig-heid/be-veiliging Telefooncen-trale/receptie GBVB/EVDB Technische installaties


Parlement

Hof van Justitie

Comité van de Regio's

Commissie

- waarvan: Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek

Raad

Parlement

Hof van Justitie

Rekenkamer

Europees Economisch en Sociaal Comité

Comité van de Regio’s

8.

Europese toezichthouder voor gegevensbescher-ming


Europese Ombudsman

Totaal

3.2. Aantal begunstigden per rang:

9.

Instelling AD AST Arbeidscon-tractanten Totaal


Commissie

- waarvan: Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek

Raad

Parlement

Hof van Justitie

Rekenkamer

Europees Economisch en Sociaal Comité

Comité van de Regio’s

10.

Europese toezichthouder voor gegevensbescherming


Europese Ombudsman

Totaal

3.3. Aantal begunstigden per doel:

11.

Instelling GCO Acties onder contract Technische installaties Veiligheid/beveili-ging ICT GBVB/ EVDB MS 24/


Parlement

Hof van Justitie

Comité van de Regio’s

12.

Commissie


- waarvan: Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek

Raad

Parlement

Hof van Justitie

Rekenkamer

Europees Economisch en Sociaal Comité

Comité van de Regio’s

13.

Europese toezichthouder voor gegevensbescher-ming


Europese Ombudsman

Totaal

14.

5. BETROKKEN DIENSTEN EN MOTIVERING


Uit bovenstaande cijfers blijkt dat in 2007 alleen de Raad en de Commissie van deze toeslagen gebruik hebben gemaakt. Het Europees Parlement, het Hof van Justitie, de Rekenkamer, het Comité van de Regio’s, het Europees Economisch en Sociaal Comité, de Europese toezichthouder voor gegevensbescherming en de Europese Ombudsman maakten er geen gebruik van. De toeslag voor werkzaamheden met een bezwaarlijk karakter is alleen door de Commissie gebruikt, in de context van het Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek.

15.

5.1. Motivering voor werk in continu- of ploegendienst


Commissie: Binnen de Commissie heeft het Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek, hoofdzakelijk om technische redenen, het meest behoefte aan deze vorm van organisatie van de arbeid (82 op een totaal van 130 van de Commissie).

In andere DG’s (operationele begroting) werken ongeveer 48 personen in ploegendienst, en wel bij de volgende diensten:

- Veiligheid en preventie: 21

- Technische installaties: 15

- Informatie- en communicatietechnologie (ICT): 5

- Telefooncentrale/receptie: 7

Alle vier tarieven (soorten toeslagen) worden in de Commissie toegepast, voornamelijk de tarieven 2 en 4, waarbij het laatste (ononderbroken werk) vooral in beveiligingsdiensten wordt toegepast.

Raad: Het aantal toeslagen voor ploegendienst in de Raad beloopt 103. Deze toeslag wordt exclusief toegepast op het gebied veiligheid en preventie en GBVB/EVDB. Deze vormen van ploegendienst zijn ofwel werk in tweeploegendienst (tarief 1) ofwel een continue 24 uur/dag-dienst (tarief 4).

16.

5.2. Motivering voor wachtdienst


Commissie: In 2007 betaalde de Commissie toeslagen voor wachtdiensten aan ongeveer 353 personeelsleden, van wie meer dan twee derde (246) in een van de onderzoekscentra werkzaam is.

Van het totale aantal van 246 personen met wachtdienst in het Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek, waren er 107 in Ispra, 41 in Karlsruhe, 70 in Geel en 28 in Petten werkzaam. De motivering voor wachtdienst is over het algemeen algemene veiligheid en met de veiligheid verband houdende aangelegenheden, gaande van brandweerlieden tot radiologische bescherming en stralingsbewaking, naast een aantal technische diensten. In de meeste gevallen bij het Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek wordt de wachtdienst thuis verricht, met uitzondering van Ispra en Karlsruhe, waar de wachtdienst op het werk, of thuis en op het werk wordt verricht.

In de andere directoraten-generaal van de Commissie zijn wachtdiensten vooral voorgekomen in de centrale informaticadienst DIGIT, waar 32 personen deze dienst verrichtten. Bepaalde andere technische diensten (Bureau voor infrastructuur en logistiek in Brussel, Bureau voor infrastructuur en logistiek in Luxemburg, Publicatiebureau) en OLAF dienden ook een beroep te doen op wachtdiensten, alsook op een beperkt aantal veiligheidspersoneelsleden. Daarnaast verzekerden twee personeelsleden van ECHO en drie van RELEX een voortdurende beschikbaarheid ten behoeve van ambtenaren op dienstreis in het geval van crisissituaties of veiligheidsproblemen. Ten slotte verzekerden vier ambtenaren van Justitie, vrijheid en veiligheid de ononderbroken werking van de centrale verwerkingseenheid van EURODAC.

Raad: Het aantal personen dat in 2007 bij de Raad een toeslag voor wachtdienst ontving, bedraagt 50. Dit bleef beperkt tot personen die de bediening van en het toezicht op technische installaties verzorgden, beveiligingsdiensten en steun voor GBVB/EVDB. Deze wachtdienst werd uitsluitend thuis verricht.

17.

5.3. Motivering voor de toeslag voor werkzaamheden met een bezwaarlijk karakter


Commissie: De Commissie is de enige instelling die van deze toeslag gebruik maakt en binnen de Commissie bleef het gebruik ervan ook in 2007 beperkt tot het Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek.

18.

Alle drie in de verordening genoemde criteria voor werkzaamheden met een bezwaarlijk karakter, waarvoor de toeslag kan worden verleend, waren van toepassing, met name


a) de persoonlijke bescherming (bijvoorbeeld het dragen van ongemakkelijke speciale kleding ter bescherming),

19.

b) de werkomstandigheden (bijvoorbeeld geluidsoverlast, gevaarlijke plaatsen), en


c) de aard van de werkzaamheden (bijvoorbeeld hanteren van bijtende stoffen).

Het totale aantal uren van werkzaamheid onder deze diverse omstandigheden bedroeg in 2007 221.957, gedetailleerd als volgt:

69.457 uren vallende onder het criterium persoonlijke bescherming,

20.

138.400 uren vallende onder het criterium bijzondere werkomstandigheden, en


14.100 uren vallende onder het criterium aard van de werkzaamheden.

21.

6. BEGROTINGSUITGAVEN VOOR 2007 PER INSTELLING EN PER TOESLAG (IN EURO)


Instelling Werk in ploegendienst Wachtdienst Werkzaamheden met een bezwaarlijk karakter Totaal

Commissie 754.691, 1.552.594, 627.727, 2.935.013,

- waarvan: Gemeenschap-pelijk Centrum voor Onderzoek 335.053, 700.973, 627.727, 1.663.755,

Raad 645.660, 76.763, 722.423,

22.

Parlement


Hof van Justitie

Rekenkamer

Europees Economisch en Sociaal Comité

Comité van de Regio’s

23.

Europese toezichthouder voor gegevensbe-scherming


Europese Ombudsman

Totaal 1.400.351, 1.629.358, 627.727, 3.657.437,

De totale uitgaven voor alle drie toeslagen in alle communautaire instellingen samen bedroegen in 2007 ongeveer 3,7 miljoen euro.