Toelichting bij COM(2009)237 - Tenuitvoerlegging van Verordening 814/2000 betreffende voorlichtingsacties op het gebied van het gemeenschappelijk landbouwbeleid

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Belangrijke juridische mededeling

|
52009DC0237

Verslag van de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad over de tenuitvoerlegging van Verordening (EG) nr. 814/2000 van de Raad betreffende voorlichtingsacties op het gebied van het gemeenschappelijk landbouwbeleid {SEC(2009) 684} /* COM/2009/0237 def. */


[afbeelding - zie origineel document] COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN

1.

Brussel, 20.5.2009


COM(2009) 237 definitief

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

over de tenuitvoerlegging van Verordening (EG) nr. 814/2000 van de Raad betreffende voorlichtingsacties op het gebied van het gemeenschappelijk landbouwbeleid {SEC(2009) 684}

2.

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD


over de tenuitvoerlegging van Verordening (EG) nr. 814/2000 van de Raad betreffende voorlichtingsacties op het gebied van het gemeenschappelijk landbouwbeleid

I.

Inleiding



Dit verslag betreft de tenuitvoerlegging van Verordening (EG) nr. 814/2000 van de Raad in de periode 2007-2008.

De doelstellingen van de voorlichtingsacties op het gebied van het gemeenschappelijk landbouwbeleid zoals omschreven in Verordening (EG) nr. 814/2000 bestaan erin:

een bijdrage te leveren tot het verduidelijken, uitvoeren en ontwikkelen van het GLB,

het Europese landbouwmodel te propageren en het inzicht daarin te bevorderen,

de landbouwers en de overige plattelandsactoren voor te lichten;

de publieke opinie beter bewust te maken van het belang en de doelstellingen van het GLB.

- De acties zijn onderverdeeld in twee hoofdcategorieën:

door het ELGF medegefinancierde acties op initiatief van derdenorganisaties, waarbij het om jaarlijkse werkprogramma's of om gerichte acties (subsidies) kan gaan,

op initiatief van de Commissie ondernomen acties die volledig door het ELGF worden gefinancierd ("rechtstreekse acties").

- De Raad heeft besloten (artikel 8 van Verordening (EG) nr. 814/2000) dat om de twee jaar verslag moet worden uitgebracht aan het Europees Parlement en de Raad over de tenuitvoerlegging van de verordening. Dit is het derde verslag dat wordt voorgelegd. Het eerste verslag over de periode 2000-2002 is in mei 2003 voorgelegd[1]. Het tweede verslag over de periode 2003-2006 is in juni 2007 i verschenen.

De in de tekst vermelde bijlagen zijn in het begeleidende werkdocument van de diensten van de Commissie opgenomen.

3.

II. Begrotingsmiddelen


Voor 2007 is voor voorlichtingsacties hetzelfde bedrag als voor 2006 uitgetrokken op begrotingslijn 05 08 06 (6,5 miljoen euro). In 2008 is dit bedrag opgetrokken tot 7 miljoen euro.

De verdeling tussen de acties op initiatief van de Commissie en de mede te financieren acties (subsidies) was als volgt:

2006: rechtstreekse acties (3 700 000 euro) (57%) – subsidies (2 800 000 euro) (43%)

2007: rechtstreekse acties (3 900 000 euro) (60%) – subsidies (2 600 000 euro) (40%)

2008: rechtstreekse acties (4 000 000 euro) (57%) – subsidies (3 000 000 euro) (43%)

De uitvoering van de begroting (vastleggingskredieten) bedroeg 88% voor 2007 en 91% voor 2008. Dit wijst op een verdere stabiele besteding van de kredieten voor subsidies in de verslagperiode.

4.

III. Verdeling van de gefinancierde acties (vastleggingskredieten)


In het eerste verslag over de tenuitvoerlegging van Verordening (EG) nr. 814/2000 van de Raad, voor de periode 2000-2002, wordt melding gemaakt van de herziening van de uitvoeringsbepalingen voor subsidies en de significante verbeteringen aan de uitgevoerde maatregelen (vereenvoudiging, grotere transparantie, betere evaluatie van de voorgestelde voorlichtingsacties, betere omschrijving van de over te brengen boodschap en betere verspreiding). In het tweede verslag, voor de periode 2003-2006, wordt rekening gehouden met de resultaten van de evaluatie van de maatregelen in het kader van die verordening, die is verricht in het specifieke kader van het evaluatiebeleid van de Commissie voor de periode 2000-2005 i en wordt de ingevoerde strategie beschreven, alsook de maatregelen die zijn genomen ter uitvoering van het communicatiebeleid van de Europese Commissie waarmee wordt beoogd het inzicht van de burgers in de EU te verbeteren. Deze strategie is voortgezet in de periode 2007-2008. De inspanningen ter verbetering van het inzicht van het algemene publiek en belanghebbenden van het platteland in het GLB zijn verhoogd en geïntensiveerd. De jaarlijkse uitnodiging tot het indienen van voorstellen voor medegefinancierde maatregelen is herzien met het oog op een bredere deelname van niet-landbouworganisaties en de uitvoering van maatregelen die een breder publiek bereiken i. In het algemeen ging meer aandacht uit naar de vaststelling van de behoeften van bepaalde doelgroepen, een betere formulering van passende boodschappen, voorlichtingsacties en verspreidingsstrategieën, alsook evaluatie en feedback, teneinde de doelstellingen van de verordening te bereiken.

5.

1. Subsidies (voorlichtingsacties op initiatief van derdenorganisaties)


In de verslagperiode lag het accent behalve op maatregelen zoals seminars en conferenties ook op de benutting van de begrotingslijn voor onder andere de medefinanciering van voorlichtingscampagnes zoals TV- en radioprogramma's en audiovisuele producties.

De verordening voorziet in twee soorten acties: gerichte voorlichtingsacties en jaarlijkse werkprogramma's. Onder een gerichte voorlichtingsactie worden voorlichtingsevenementen verstaan die beperkt zijn in tijd en ruimte, met een eigen aparte begroting. Onder een jaarlijks werkprogramma wordt een reeks van twee tot vijf gerichte voorlichtingsacties verstaan. Voor 2008 is besloten alleen gerichte voorlichtingsacties mede te financieren in het kader van de jaarlijkse uitnodiging tot het indienen van voorstellen voor dat jaar. Het doel daarvan was de subsidieregeling verder te vereenvoudigen en de middelen te verdelen over een groter aantal begunstigden.

Bij de bovenbedoelde acties wordt maximaal 50% van de subsidiabele kosten gefinancierd. Dit percentage kan in uitzonderlijke gevallen evenwel worden verhoogd tot 75%, zoals bepaald in de uitvoeringsverordening en omschreven in de uitnodiging tot het indienen van voorstellen. In de verslagperiode is slechts aan 2 (van in totaal 106) acties meer dan 50% toegewezen; in beide gevallen betrof het acties in 2008. De ene had betrekking op door een organisatie op EU-niveau georganiseerde seminars over de rol van biologische voeding en landbouw in de toekomstige ontwikkeling van het GLB (68,69%); de andere op een voorlichtingscampagne over het GLB in een lidstaat van EU-12 (75%). Zij werden geacht een uitzonderlijk karakter te vertonen in overeenstemming met de criteria van de uitnodiging tot het indienen van voorstellen, waarin het accent wordt gelegd op relevantie voor het algemene publiek, een hoge technische kwaliteit en kosteneffectiviteit, en de doeltreffendheid van verspreidingsplannen die borg staan voor de verspreiding van de informatie aan een zo groot mogelijk publiek.

In het kader van de uitnodiging tot het indienen van voorstellen van 2007 zijn 12 programma's en 27 gerichte acties medegefinancierd. Opgemerkt zij dat elk programma meerdere acties omvat en dat de 12 gefinancierde programma's 32 gerichte acties omvatten, wat het totale aantal acties voor 2007 op 59 brengt. In 2008 zijn 47 gerichte acties medegefinancierd, wat het totaal voor beide jaren op 106 brengt. Voorts moesten 3 acties van eerdere jaren opnieuw medegefinancierd worden uit de begroting 2008 omdat zij niet tijdig konden worden afgesloten in de begrotingsjaren waarop zij betrekking hadden. Er zijn subsidies verleend voor 62 conferenties en seminars, 26 voorlichtingscampagnes, 9 audiovisuele producties, 5 publicaties, 2 deelnamen aan vakbeurzen, 1 bezoek en 1 E-learningprogramma over het GLB.

In de verslagperiode zijn subsidies verleend op basis van de volgende thema's – GLB in het algemeen i, hervorming van het GLB (42), toekomst van het GLB (15), plattelandsontwikkeling (19), gemeenschappelijke marktordeningen, waaronder die voor wijn, groenten en fruit, melk,… i, biologische landbouw i, duurzame ontwikkeling i, kwaliteit i, andere i.

[afbeelding - zie origineel document]De toename van het aantal audiovisuele acties in 2007-2008 heeft te maken met het feit dat in de jaarlijkse uitnodiging tot het indienen van voorstellen meer belang is gehecht aan audiovisuele projecten omdat die een grotere doelgroep en het algemene publiek kunnen bereiken. Een aantal acties was ook gericht op voorlichting aan schoolkinderen over landbouw.

Er zijn subsidies verleend aan de volgende categorieën begunstigden van subsidies: beroepslandbouworganisaties (39), niet-gouvernementele organisaties/verenigingen (30), particuliere sector (20), regionale en plaatselijke overheden (17).

[afbeelding - zie origineel document]Hieronder vielen ook milieuorganisaties en plattelandsontwikkelingsorganisaties op EU-niveau. Voorts waren mediaorganen, universiteiten en nationale landbouwersorganisaties (vaak leden van instanties op EU-niveau) sterk vertegenwoordigd onder de begunstigden. Bij een deel van de medegefinancierde acties maakten de begunstigden gebruik van de mogelijkheid om andere organisaties als partners bij de uitvoering van de projecten te betrekken.

De tabel hieronder geeft het aantal ingediende en het aantal succesvolle aanvragen per lidstaat weer.

6.

Tabel I


[afbeelding - zie origineel document]

Bijlage 1 geeft een overzicht van de in de verslagperiode verleende subsidies. Details over de individuele subsidies zijn te vinden op de Europa-website: ec.europa.eu/agriculture/grants/capinfo/index_en

In de uitnodigingen tot het indienen van voorstellen zijn medegefinancierde acties met een hoge toegevoegde waarde aangemoedigd waarbij meer dan één medium kan worden gebruikt. Zoals in het verleden lag het accent op een betere vaststelling van doelgroepen en een betere verspreiding van informatie. De aanvragers werd verzocht om voor de voorgestelde projecten een mediaplan in te dienen met nadere gegevens over de tenuitvoerlegging van het project, de overbrenging van de boodschap en de meting van de doeltreffendheid. Er zij op gewezen dat in de verslagperiode, net zoals in het verleden, een aanzienlijk aantal medegefinancierde acties een breder publiek heeft bereikt dan alleen de direct betrokkenen, dankzij het sneeuwbaleffect van de vakpers en de media, alsook het toegenomen gebruik van het internet als verspreidingsinstrument.

In 2007-2008 waren er onder de begunstigden van subsidies weer veel sociale beroepsorganisaties op EU-niveau die hun hoofdkantoor vaak in België hebben. Een aanzienlijk aantal medegefinancierde acties is weer uitgevoerd in Italië, wat duidt op een aanhoudende grote belangstelling in dit land. De belangstelling in het noordelijke deel van de EU bleef daarentegen over het algemeen tamelijk beperkt.

Er zij evenwel op gewezen dat het aantal aanvragen uit de nieuwe lidstaten is toegenomen ten opzichte van het eerdere, zeer lage aantal. Hiervoor zijn twee redenen. Ten eerste hebben de diensten van de Commissie verhoogde inspanningen geleverd om meer bekendheid te geven aan de uitnodigingen voor het indienen van voorstellen in deze landen. Ten tweede zijn bepaalde voorlichtingsacties in die periode actief aangemoedigd in de nieuwe lidstaten. De diensten van de Commissie zullen blijven zoeken naar mogelijkheden om deze toenemende bekendheid met de medegefinancierde acties nog meer te stimuleren.

7.

2. Voorlichtingsacties op initiatief van de Commissie


Net als in de voorgaande periode is in 2007-2008 een aanzienlijk aantal acties op initiatief van de Commissie gefinancierd. Ze zijn vaak met externe technische bijstand uitgevoerd. In 2007 is ongeveer 60% van het budget uitgetrokken voor deze acties; in 2008 was dit ongeveer 57%.

Bijlage II bevat een overzicht van alle voorlichtingsinitiatieven van de Commissie in 2007-2008 en de bijbehorende kosten.

8.

Conferenties


In 2007-2008 is bij de organisatie van conferenties opnieuw samengewerkt met de lidstaten, het Europees Parlement en andere diensten van de Commissie, alsook met de niet-gouvernementele sector. Zo heeft de Commissie deelgenomen aan de conferentie van het Franse voorzitterschap over voedselveiligheid 'Wie zal de wereld voeden?' op 3 juli 2008. Eveneens in juli 2008 is een conferentie georganiseerd over de rol van de EU bij duurzaam watergebruik in de landbouw als onderdeel van het evenementenprogramma van het EU-paviljoen op de internationale tentoonstelling 'Water en duurzame ontwikkeling' in Zaragoza.

Net zoals in het verleden boden conferenties een forum voor een brede raadpleging en dialoog over EU-beleidskwesties. Zo bracht de conferentie over certificering van de voedselkwaliteit "Food Quality Certification – Adding Value to Farm Produce" te Brussel in februari 2007 alle belanghebbende partijen samen (landbouwers, producenten, verwerkers, distributeurs) om dit thema te bespreken. Dit vormde een belangrijke bijdrage aan het debat over de ruimere herziening van het landbouwkwaliteitsbeleid. In april 2007 hebben jonge landbouwers van de EU-27 deelgenomen aan een 'dag van de dialoog' met de commissaris voor Landbouw en plattelandsontwikkeling over de toekomst van de EU-landbouw. Dit evenement werd live uitgezonden via webstreaming.

In oktober 2008 vond in Cyprus een groots evenement rond plattelandsontwikkeling plaats, "Europe's rural areas in action: facing the challenges of tomorrow" (De Europese plattelandsgebieden in actie: de uitdagingen van morgen aangaan). Vertegenwoordigers uit tal van sectoren - ministers, landbouwers, belanghebbenden en deskundigen uit de academische sector - wisselden er ideeën en ervaringen uit over de uitdagingen waarvoor plattelandsgebieden in de EU zich geplaatst zien.

Dankzij de verspreiding van verslagen via internet kon een breder publiek worden betrokken bij het debat over deze onderwerpen.

9.

Deelname aan/stands op vakbeurzen


De nadruk van de Commissie op een publiekgerichte aanpak heeft verder zijn stempel gedrukt op de organisatie van vakbeurzen in 2007-2008. De samenwerking met andere EU-instellingen, de lidstaten, maatschappelijke organisaties en andere diensten van de Commissie bij de organisatie van passende evenementen is geïntensiveerd. Dankzij de deelname aan vakbeurzen kon de dialoog met landbouwers, belanghebbenden en het algemene publiek over het GLB en kwesties inzake plattelandsbeleid worden voortgezet. Er zijn speciale activiteiten voor schoolkinderen bedacht, onder andere rond het thema betere voeding en de bevordering van regelingen voor melk en groenten en fruit in scholen. Het ontwikkelen van voor het algemene publiek relevante evenementen en boodschappen zal ook in de toekomst centraal staan.

De deelname aan vakbeurzen in de nieuwe lidstaten is in deze periode toegenomen. Dit ging samen met inspanningen om de dialoog met belanghebbenden op het platteland en maatschappelijke organisaties in deze landen te bevorderen.

10.

Publicaties


In de publicaties werd verder aandacht geschonken aan het wetgevingsprogramma en de laatste Eurobarometer-enquêtes over communicatiebehoeften. Bijzondere aandacht ging uit naar de hervorming van de GMO voor wijn, de 'gezondheidscontrole' van het GLB en het kwaliteitsbeleid, en voorts is een reeks brochures uitgebracht over onderwerpen die van belang zijn voor het algemene publiek.

In de verslagperiode is in toenemende mate gebruik gemaakt van publicaties in elektronisch formaat en van het voorlichtingsnetwerk van de Europese Commissie voor de verspreiding van publicaties voor het algemene publiek.

11.

Website


Tijdens de verslagperiode heeft de website over landbouw en plattelandsontwikkeling zich verder ontwikkeld, met name als belangrijke bron van gespecialiseerde informatie over het GLB en plattelandsontwikkeling.

Op 1 oktober 2008 is een belangrijke stap gezet in de richting van meer transparantie over het GLB: het twee jaar eerder gepubliceerde hoofdstuk over begunstigden van GLB-betalingen bevat een aantal links naar websites van lidstaten met informatie over de begunstigden van GLB-betalingen (ELFPO voor betalingen in de periode 1 januari – 15 oktober 2007) overeenkomstig artikel 44 bis van Verordening (EG) nr. 1290/2005 van de Raad, zoals gewijzigd bij Verordening (EC) No 1437/2007 van de Raad i en Verordening (EG) nr. 259/2008 van de Commissie i. Tegen 30 april 2009 zullen ook de begunstigden van ELGF-betalingen worden opgenomen in de respectieve websites van de lidstaten, die allemaal toegankelijk zullen zijn via de portaalsite van de Commissie.

Er zijn vijf onlineraadplegingen gehouden (over de 'gezondheidscontrole' van het GLB), de schoolfruitregeling, de toekomst van het programma voor voedseluitdeling aan de meest behoeftigen, de herziening van de regeling voor probleemgebieden en het EU-kwaliteitsbeleid voor landbouwproducten). De bijdragen van belanghebbenden en het algemene publiek zijn of worden door de diensten van de Commissie in aanmerking genomen bij de voorbereiding van de respectieve wetgevingsvoorstellen of andere maatregelen.

De e-maildienst 'Agriculture Newsdigest', die is opgezet in 2002, telt inmiddels reeds meer dan 17.000 abonnees wereldwijd. Inschrijvingen op de 'Monitoring Agri-trade Policy (MAP)'-nieuwsbrieven en -berichten zijn inmiddels opgelopen tot 3750.

In 2008 is begonnen met de voorbereidingen voor een volledig nieuwe versie van de website in de nieuwe huisstijl van de Commissie, waarbij gebruik wordt gemaakt van technologieën voor het beheer van webinhouden en interactieve instrumenten worden aangeboden; de website zou in 2009 online gaan.

12.

Enquêtes


DG Landbouw heeft verder gebruik gemaakt van de Eurobarometer-enquête om te peilen naar de mening van de EU-burgers over het GLB en plattelandsontwikkeling. Voorts is in 2007 in 15 lidstaten een kwalitatieve studie uitgevoerd naar de houding van de burgers en hun kennisniveau op het gebied van landbouw en het GLB. Dankzij een audit bij de belanghebbenden, die eveneens in 2007 is uitgevoerd ("Stakeholder Mapping and Perception Audit"), kon de kennis van deze belanghebbende organisaties in de EU-27, die invloed hebben op het debat over het GLB, worden verbeterd. De resultaten worden door DG Landbouw en plattelandsontwikkeling gebruikt bij het bedenken en uitwerken van de communicatieactiviteiten.

Bovendien is de gegevensbank over voor landbouw en plattelandsontwikkeling relevante mediakanalen aanzienlijk uitgebreid.

13.

Bezoeken


In 2007-2008 heeft het door het DG opgezette programma voor bezoeken het inzicht in het GLB en plattelandsontwikkeling bij het grote publiek, met name belanghebbenden en studenten, verder verbeterd.

Bijzondere aandacht ging voorts uit naar de ontwikkeling van het initiatief voor een dialoog met universiteiten. De contacten met universiteiten in de lidstaten zijn aangehaald. Het aantal presentaties over het Europese landbouw- en plattelandsontwikkelingsbeleid in hogescholen is in deze periode verhoogd en zal in 2009 verder toenemen.

14.

IV. De verdeling van uitgaven (vastleggingen en betalingen) tussen subsidies voor voorlichtingsacties op initiatief van derden en die op initiatief van de Commissie




Subsidies Rechtstreekse acties Subsidies Rechtstreekse acties Subsidies Rechtstreekse acties

Uitgetrokken budget 2 800 3 700 2 600 3 900 3 000 4 000

Vastleggingskredieten (EUR) 2 638 3 604 2 575 3 178 2 532 3 860

% 94% 97 % 99% 81% 84% 97%

Betalingen 1 578 2 779 1 702 2 767 (*) (*)

(EUR)(**)

(*) Cijfers nog niet beschikbaar – de meeste acties lopen nog.

(**) In verhouding tot het jaar van vastlegging en het daaropvolgende jaar (n+1-regel).

Opgemerkt zij dat de jaarlijkse betalingen altijd lager uitvallen dan de oorspronkelijk vastgelegde bedragen. In het geval van subsidies kan dit worden verklaard doordat in veel gevallen de kosten van de acties lager uitvallen dan oorspronkelijk was verwacht door de begunstigde en niet alle door de begunstigde gedeclareerde uitgaven subsidiabel zijn. In het geval van acties op initiatief van de Commissie zijn de verschillen kleiner omdat bij de vastleggingen alle mogelijke verwachte uitgaven in aanmerking zijn genomen en de daadwerkelijk verrichte uitgaven soms lager uitvallen.

15.

V. Communicatiecampagnes over belangrijke onderwerpen


In de periode 2007-2008 zijn breed opgezette communicatiecampagnes gevoerd over belangrijke onderwerpen in het kader van de inspanningen om het algemene publiek te informeren over de verwezenlijkingen van de GLB-hervorming en de rol van plattelandsontwikkeling. Dit strookte met de prioriteit die de Europese Commissie toekent aan communicatiebeleid, alsook met de behoefte aan dialoog en debat om de kloof tussen de EU en haar burgers te dichten. DG Landbouw en plattelandsontwikkeling heeft de communicatie met het algemene publiek geïntensiveerd; de door het DG in 2006 aangepaste communicatiestrategie en het uit hoofde van Verordening (EG) nr. 814/2000 verleende mandaat zijn hier een afspiegeling van.

Zo ging de goedkeuring van de wetgevingsvoorstellen voor de hervorming van de wijnbouwsector i door de Commissie op 4 juli 2007 gepaard met briefings voor de pers en belanghebbenden door hoge ambtenaren in 15 lidstaten en met een persconferentie van de commissaris voor Landbouw en plattelandsontwikkeling in Brussel. Deze briefings trokken meer dan 250 journalisten van gespecialiseerde en regionale media, alsook plaatselijke TV- en radiostations. Ze werden bijgewoond door meer dan 500 belanghebbenden die tal van maatschappelijke organisaties, NGO's, regionale en nationale regeringen en instellingen vertegenwoordigden. Op 24 januari 2007, op het ogenblik van de goedkeuring van de voorstellen i voor de hervorming van de regeling voor groenten en fruit door de Commissie, vond een soortgelijk evenement plaats.

De voorlichtingsacties over de 'gezondheidscontrole' van het gemeenschappelijk landbouwbeleid waren nog breder opgezet. Ze werden in twee fasen uitgevoerd, waarvan de eerste betrekking had op de mededeling van de Commissie van 20 november 2007 i en bestond in conferenties met belanghebbenden, onlineraadplegingen en een dialoog over de tijdens de evenementen en conferenties aan bod gekomen onderwerpen. Dit ging samen met gespecialiseerde publicaties en persdocumenten, alsook met onlinedocumenten, inclusief audiovisueel materiaal. De tweede fase, die betrekking had op de wetgevingsvoorstellen i, omvatte een zeer uitgebreide voorlichtingscampagne in vrijwel alle lidstaten op 20 en 21 mei 2008. Ook hier werd een beroep gedaan op hoge ambtenaren om de wetgevingsvoorstellen te presenteren, toe te lichten en te bespreken met vertegenwoordigers van de sociale beroepsorganisaties en de media in de hele EU. Meer dan duizend belanghebbenden en meer dan driehonderdvijftig journalisten namen deel aan deze briefings, onder grote mediabelangstelling. Dit was een omvangrijke voorlichtingscampagne op plaatselijk niveau met alle belanghebbenden, met inbegrip, per definitie, van het algemene publiek.

In 2008 zijn ook communicatie-, educatieve en bewustmakingsactiviteiten in verband met de melkregeling en de groenten- en fruitregeling in scholen georganiseerd in het kader van de inspanningen van de Commissie voor een betere gezondheid en voeding, in overeenstemming met het witboek over een EU-strategie voor aan voeding, overgewicht en obesitas gerelateerde gezondheidskwesties i. Via een internetcampagne, schoolevenementen en een fotowedstrijd werd informatie over de schoolmelkregeling verspreid. In december 2008 bracht een belangrijke conferentie gouvernementele en niet-gouvernementele instanties, wetenschappers, beroepsorganisaties, NGO's en voedingsdeskundigen bijeen in een groot evenement met het oog op de ontwikkeling van netwerken en de uitwisseling van informatie en goede praktijken met betrekking tot de bevordering van groenten- en fruitregelingen in scholen in de EU. Dit resulteerde onder andere in belangrijke richtsnoeren voor toekomstige voorlichtingsmaatregelen op dit gebied.

Deze intensieve communicatie-inspanningen hebben bijgedragen tot een beter inzicht van zowel het algemene publiek als belanghebbenden op het gebied van landbouw en plattelandsontwikkeling.

16.

VI. CONCLUSIE


In de periode 2007-2008 zijn verhoogde inspanningen geleverd om het inzicht in en de aanvaarding van het GLB onder het algemene publiek te vergroten en de steun van belanghebbenden in de landbouw en op het platteland te handhaven en te verhogen. Bij de ontwikkeling van voorlichtingsacties kreeg de plaatselijke context meer aandacht. De strategische boodschappen zijn verbeterd en bijgesteld. Er is een grotere synergie tot stand gekomen met de gouvernementele en niet-gouvernementele sector, alsook tussen de diverse communicatie-instrumenten. Met behulp van internet en audiovisuele instrumenten zijn acties ontwikkeld die zich richten op een nieuw en jonger publiek. Er is vernieuwde aandacht voor een betere verspreiding van informatie, zowel voor medegefinancierde acties als voor maatregelen op initiatief van de Commissie. Belangrijke beleidsontwikkelingen gingen samen met grote voorlichtingscampagnes in de hoofdsteden, waarbij briefings op hoog niveau met vertegenwoordigers van de media en belanghebbenden een open en eerlijke dialoog over het beleid mogelijk maakten. In het algemeen heeft dit ertoe bijgedragen dat zowel belanghebbenden op het platteland als het algemene publiek meer inzicht hebben gekregen in de voordelen van het GLB en de rol van plattelandsontwikkeling, in overeenstemming met de doelstellingen van Verordening (EG) nr. 814/2000.

Bijlagen:

17.

Bijlage I: Tabellen met subsidies voor 2007-


Bijlage II: Overzicht van de rechtstreekse acties van de Commissie voor 2007-

- [1] Verslag van de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad over de tenuitvoerlegging van Verordening (EG) nr. 814/2000 van de Raad betreffende voorlichtingsacties op het gebied van het gemeenschappelijk landbouwbeleid (COM(2003) 235 definitief van 8.5.2003).