Toelichting bij SEC(2009)762 - Ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF - Alarmsysteem Nrs. 1-3/2009

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

NL

1.

COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN


Brussel, 29.6.2009

SEC(2009) 762 definitief


VERSLAG VAN DE COMMISSIE
AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD


over de ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF

Alarmsysteem

Nrs. 1–3/2009

INHOUDSOPGAVE

2.

1. PROCEDURE VOOR DE VASTSTELLING VAN DE ELGF-BEGROTING 2009 3


3.

2. VERWACHTE BESTEMMINGSONTVANGSTEN VOOR HET ELGF 3


4.

3. FEITELIJKE OPBRENGSTEN VAN DE TIJDELIJKE HERSTRUCTURERINGSHEFFING (SECTOR SUIKER) 4


5.

4. OPMERKINGEN OVER DE UITVOERING VAN DE ELGF-BEGROTING 2009 5


6.

5. FEITELIJKE BESTEMMINGSONTVANGSTEN VOOR HET ELGF 7


7.

6. FEITELIJKE OPBRENGSTEN VAN DE TIJDELIJKE HERSTRUCTURERINGSHEFFING (SECTOR SUIKER) 8


8.

7. BESTEDING VAN HET FONDS VOOR DE HERSTRUCTURERING VAN DE SUIKERINDUSTRIE 8


9.

8. Conclusies 8


BIJLAGE 1:Procedure voor de vaststelling van de ELGF-begroting 2009
BIJLAGE 2:Besteding van de ELGF-kredieten tot en met 31.1.2009 (voorlopige cijfers)

1. Procedure voor de vaststelling van de ELGF-begroting 2009

De tabel in bijlage 1 geeft een overzicht van de procedure voor de vaststelling van de begroting 2009 wat het Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) betreft. Voor elke fase van de procedure zijn de desbetreffende bedragen aan kredieten vermeld.

De ELGF-begroting 2009 is in december 2008 door de begrotingsautoriteit vastgesteld. In die begroting zijn voor de maatregelen voor de landbouwmarkten en de rechtstreekse steun (beleidsterrein 05) 40 781,2 miljoen euro aan kredieten voor vastleggingen en 40 962,7 miljoen euro aan kredieten voor betalingen opgenomen. Voorts bevat de ELGF‑begroting 2009 kredieten voor vastleggingen ten bedrage van 320,7 miljoen euro en kredieten voor betalingen ten bedrage van 271,1 miljoen euro voor tot beleidsterrein 17 behorende veterinaire en fytosanitaire maatregelen en kredieten voor vastleggingen ten bedrage van 29,5 miljoen euro en kredieten voor betalingen ten bedrage van 32,0 miljoen euro voor tot beleidsterrein 11 behorende maatregelen voor de visserijmarkten.

In totaal bevatte de ELGF-begroting 2009 kredieten voor vastleggingen ten bedrage van 41 131,4 miljoen euro en kredieten voor betalingen ten bedrage van 41 265,8 miljoen euro. Het verschil tussen de kredieten voor vastleggingen en die voor betalingen houdt verband met het feit dat bij de rechtstreeks door de Commissie verrichte uitgaven met gesplitste kredieten wordt gewerkt. Deze uitgaven hebben hoofdzakelijk betrekking op afzetbevordering voor landbouwproducten, maatregelen op het gebied van de beleidsstrategie en -coördinatie voor het beleidsterrein landbouw en plattelandsontwikkeling en veterinaire en fytosanitaire maatregelen.

2. Verwachte bestemmingsontvangsten voor het ELGF

Op grond van artikel 34 van Verordening (EG) nr. 1290/20051 van de Raad, de nieuwe verordening betreffende de financiering van het gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB), gelden de ontvangsten die voortvloeien uit de financiële correcties die worden opgelegd bij de conformiteitsgoedkeuringsbeschikkingen betreffende het ELGF, de ontvangsten als gevolg van terugvorderingen wegens onregelmatigheden ten nadele van het ELGF en de opbrengsten van de melkheffing als bestemmingsontvangsten ter financiering van bepaalde ELGF-uitgaven. Volgens het genoemde artikel kunnen deze bestemmingsontvangsten voor de financiering van bepaalde door de lidstaten voor rekening van het ELGF gedane uitgaven worden gebruikt. Blijven deze ontvangsten gedeeltelijk ongebruikt, dan worden de ongebruikte bedragen ambtshalve overgedragen naar het volgende begrotingsjaar2.

De nota van wijzigingen van de Commissie bevat zowel de laatste raming van het bedrag aan kredieten dat nodig zal zijn voor de financiering van de verwachte uitgaven voor marktmaatregelen en rechtstreekse steun, als ramingen van de bestemmingsontvangsten die naar verwachting in de loop van het betrokken begrotingsjaar zullen worden geïnd en het over te dragen saldo van de uit het voorafgaande begrotingsjaar beschikbare bestemmingsontvangsten. In haar voorstel voor een nota van wijzigingen betreffende het bedrag van de aan het ELGF toe te wijzen kredieten neemt de Commissie dan ook de totale bestemmingsontvangsten in aanmerking die naar verwachting beschikbaar zullen zijn in het komende begrotingsjaar, met het verzoek om bij de berekening van het bedrag aan kredieten de geraamde bestemmingsontvangsten in mindering te brengen op de geraamde uitgaven voor het ELGF voor datzelfde jaar. De begrotingsautoriteit keurt vervolgens de nieuwe ELGF-begroting goed, waarbij de verwachte bestemmingsontvangsten niet zijn opgenomen in de kredieten.

Bij de opstelling van de nota van wijzigingen 2009 bedroegen de ramingen van de Commissie voor de beschikbare bestemmingsontvangsten 2 376,0 miljoen euro. Het betreft de volgende bedragen:

- verwacht werd dat in de loop van het begrotingsjaar 2009 bestemmingsontvangsten ten bedrage van 1 042,0 miljoen euro zouden worden geïnd; de ontvangsten uit correcties in het kader van de conformiteitsgoedkeuring en uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden werden op respectievelijk 600,0 miljoen euro en 105,0 miljoen euro geraamd; de opbrengsten van de melkheffing werden op 337,0 miljoen euro geraamd;

- werden de van het begrotingsjaar 2008 naar het begrotingsjaar 2009 over te dragen bestemmingsontvangsten op 1.334,0 miljoen euro geraamd.

In haar nota van wijzigingen 2009 heeft de Commissie deze ontvangsten ten bedrage van 2 376,0 miljoen euro toegewezen aan 2 regelingen. Het betreft de volgende bedragen:

- 515,0 miljoen euro werd toegewezen aan de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit, en

- 1 861,0 miljoen euro werd toegewezen aan de bedrijfstoeslagregeling.

Voor beide regelingen heeft de begrotingsautoriteit uiteindelijk kredieten ten belope van respectievelijk 260,0 miljoen euro en 27 239,0 miljoen euro goedgekeurd in overeenstemming met de nota van wijzigingen van de Commissie. De som van de goedgekeurde kredieten en bovengenoemde bestemmingsontvangsten komt overeen met een totale geraamde kredietbehoefte van 775,0 miljoen euro voor de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit en 29 100,0 miljoen euro voor de bedrijfstoeslagregeling.

In bijlage 2, waarin de uitvoering van de begroting 2009 voor de periode tot en met 31 januari 2009 wordt weergegeven, zijn de goedgekeurde kredieten voor de twee vorengenoemde regelingen opgenomen in de oorspronkelijke begrotingskredieten voor de sector groenten en fruit en de sector ontkoppelde rechtstreekse steun (respectievelijk 343,6 miljoen euro en 31 295,0 miljoen euro), waarbij de vorengenoemde bestemmingsontvangsten niet in aanmerking zijn genomen. Na opneming van de aan deze sectoren toegewezen bestemmingsontvangsten bedragen de totale kredieten 858,6 miljoen euro voor de sector groenten en fruit en 33 156,0 miljoen euro voor de sector ontkoppelde rechtstreekse steun.

3. Feitelijke opbrengsten van de tijdelijke herstructureringsheffing (sector suiker)

De opbrengsten van de tijdelijke herstructureringsheffing in de sector suiker worden behandeld als bestemmingsontvangsten die in het Fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie vloeien om te worden gebruikt voor de toekenning van de herstructureringssteun en de bijbehorende andere vormen van steun in de sector suiker. Deze bedragen hebben voor elk van de verkoopseizoenen 2006/2007 tot en met 2008/2009 betrekking op de suiker-, inulinestroop- of isoglucosequota waarover ondernemingen in elke lidstaat beschikken, en moeten in twee tranches aan het herstructureringsfonds worden overgemaakt uiterlijk op 31 maart en 30 november van elk betrokken jaar. Bij de opstelling van de begroting 2009 werden deze opbrengsten in het begrotingsjaar 2009 geraamd op 1 742,0 miljoen euro. Ook werd verwacht dat 2 006,0 miljoen euro zou worden overgedragen van het begrotingsjaar 2008 naar het begrotingsjaar 2009.

4. Opmerkingen over de uitvoering van de ELGF-begroting 2009

In de tabel in bijlage 2 wordt een overzicht gegeven van de werkelijke begrotingsuitvoering in de periode van 16 oktober 2008 tot en met 31 januari 2009 en worden de betrokken uitgaven vergeleken met het uitgavenprofiel (indicator) dat is bepaald op grond van artikel 20 van Verordening (EG) nr. 1290/2005 van de Raad. Hieronder volgt voor de onderdelen van de begroting 2009 die de grootste verschillen tussen de werkelijke en de verwachte uitgaven te zien geven, een beknopte uiteenzetting van de oorzaken van die verschillen:

4.1. Monetaire factoren

Overeenkomstig artikel 21 van Verordening (EG) nr. 1290/2005 is bij de opstelling van de door de begrotingsautoriteit vastgestelde begroting gewerkt met de gemiddelde koers van de euro ten opzichte van de VS-dollar in de periode juli-september 2008 (1 euro = 1,51 VS‑dollar). Op te merken valt dat de gemiddelde koers in de periode van 1 augustus 2008 tot en met 31 januari 2009 op ongeveer 1 euro = 1,37 VS-dollar kwam, wat een daling met 9,3% betekende ten opzichte van de voor de opstelling van de begroting 2009 gebruikte koers.

4.2. Marktfactoren

4.2.1. Voedselprogramma's (- 44,8 miljoen euro)

Deze onderbesteding van de begrotingskredieten is toe te schrijven aan het feit dat de lidstaten de programma's 2009 voor de meest behoeftigen trager uitvoeren dan de indicator aangeeft. De Commissie beschikt momenteel niet over informatie over de voornemens van de lidstaten met betrekking tot de uitvoering van deze programma's en gaat er derhalve van uit dat dit uitgavenpatroon tijdelijk is.

4.2.2. Groenten en fruit (+119,0 miljoen euro)

Het bestedingspatroon in deze sector is in de eerste plaats toe te schrijven aan de betalingen van de lidstaten voor de actiefondsen van de producentenorganisaties ten opzichte van de indicator per 31 januari 2009.

De belangrijkste reden voor deze schijnbare overbesteding is dat de totale voor deze sector uitgetrokken kredieten, inclusief de bestemmingsontvangsten, 858,6 miljoen euro bedragen (NB: zie punt 2 hierboven voor nadere details). De verwachte opbrengst van 515,0 miljoen euro zal worden gebruikt ter dekking van uitgaven in deze sector boven de goedgekeurde kredieten van 343,6 miljoen euro.

De Commissie gaat er in dit stadium van uit dat de totale voor deze sector beschikbare kredieten toereikend zullen zijn om de verwachte uitgaven van de lidstaten in 2009 te dekken.

4.2.3. Wijn (–163,9 miljoen euro)

Deze onderbesteding van de begrotingskredieten ten opzichte van de indicator per 31 januari 2009 is toe te schrijven aan de uiterst trage uitvoering van de nationale steunprogramma's door de lidstaten. De Commissie beschikt momenteel niet over informatie over de voornemens van de lidstaten met betrekking tot deze programma's en gaat er derhalve van uit dat dit uitgavenpatroon tijdelijk is.

4.2.4. Melk en zuivelproducten (- 6,4 miljoen euro)

De in deze sector verrichte uitgaven liggen iets onder de door de indicator op 31 januari 2009 aangegeven hoogte van de begrotingskredieten. De situatie op de zuivelmarkten is echter snel achteruitgegaan. Om deze groeiende crisis het hoofd te bieden, heeft de Commissie voorgesteld opnieuw uitvoerrestituties voor zuivelproducten in te voeren. Voorts zijn de marktprijzen in de EU aanzienlijk gedaald en liggen ze momenteel onder de interventieaankoopprijzen. Op dit ogenblik is de boterinterventie tegen een vaste prijs gesloten omdat de maximumhoeveelheid van 30 000 ton op de derde dag na de opening was overschreden. Inmiddels is boterinterventie in het kader van een inschrijving geopend. Wat mageremelkpoeder betreft, bedroeg de voor interventie aangeboden hoeveelheid in de eerste week 43 000 ton (het maximum bedraagt 109 000 ton). Deze situatie was bij de opstelling van de begroting 2009 niet te voorzien, zodat onvoldoende kredieten werden uitgetrokken om deze crisis het hoofd te bieden.

4.3. Rechtstreekse steun (+2 527,5 miljoen euro)

4.3.1. Ontkoppelde rechtstreekse steun (+ 2.285,0 miljoen euro)

De totale voor deze sector uitgetrokken kredieten bedragen 33 156,0 miljoen euro, inclusief de bestemmingsontvangsten (NB: zie punt 2 hierboven voor nadere details).

De overbesteding ten opzichte van het door de indicator op 31 januari 2009 aangegeven niveau is voornamelijk het gevolg van door de lidstaten in het kader van de bedrijfstoeslagregeling gedane betalingen.

Deze overbesteding heeft voornamelijk te maken met het feit dat de betalingen voor de bedrijfstoeslagregeling sneller zijn verricht dan verwacht. De indicator geeft een besteding van 83,1% van de goedgekeurde kredieten aan, terwijl de daadwerkelijke besteding per 31 januari 2009 90,4% bedraagt (besteding van goedgekeurde begrotingsmiddelen en bestemmingsontvangsten ten opzichte van goedgekeurde begrotingsmiddelen).

Aangezien de uiterste datum voor de betaling van de rechtstreekse steun nadert (30/6/2009), verwacht de Commissie dat het tempo van de betalingen door de lidstaten automatisch lager zal liggen, aangezien de meeste verschuldigde steunbetalingen reeds zullen zijn verricht. De Commissie kan in dit stadium echter niet volledig uitsluiten dat de totale voor deze sector beschikbare kredieten, inclusief de bestemmingsontvangsten, niet toereikend zullen zijn voor de dekking van de door de lidstaten in 2009 naar verwachting te verrichten uitgaven.

4.3.2. Andere rechtstreekse steun (+ 245,8 miljoen euro)

Dit uitvoeringspatroon is in de eerste plaats toe te schrijven aan het feit dat de betalingen door de lidstaten voor dezelfde regeling in dezelfde periode sneller zijn verricht dan vorig jaar. Per 31 januari 2009 hadden de lidstaten namelijk 62,1% van de begrotingskredieten gebruikt, tegenover 59,9% vorig jaar, wat betekent dat de lidstaten dit jaar in dezelfde periode ongeveer 2,2% meer steun hebben betaald dan vorig jaar.

Aangezien de uiterste datum voor de betaling van de rechtstreekse steun nadert (30/6/2009), verwacht de Commissie dat het tempo van de betalingen door de lidstaten automatisch lager zal liggen, aangezien de meeste verschuldigde steunbetalingen reeds zullen zijn verricht. De Commissie kan in dit stadium evenwel niet uitsluiten dat de totale voor deze sector beschikbare kredieten ontoereikend zullen zijn voor de dekking van de door de lidstaten in 2009 naar verwachting te verrichten uitgaven.

4.4. Audit van de landbouwuitgaven

4.4.1. Boekhoudkundige goedkeuring van de rekeningen over de voorgaande begrotingsjaren (+126,8 miljoen euro)

Dit uitvoeringspatroon resulteert uit de vergelijking tussen de reeds uitgevoerde correcties in het kader van de goedkeuring van de rekeningen en het bedrag dat de betrokken indicator per 31 januari 2009 aangeeft. Opgemerkt zij evenwel dat de Commissie nog niet alle in dit begrotingsjaar te verwachten beschikkingen tot boekhoudkundige goedkeuring van de rekeningen heeft gegeven. De Commissie is in dit stadium dan ook van oordeel dat dit uitvoeringsniveau tijdelijk is.

5. Feitelijke bestemmingsontvangsten voor het ELGF

De in bijlage 2 opgenomen tabel geeft een overzicht van de per 31 januari 2009 geïnde bestemmingsontvangsten, in totaal 439,2 miljoen euro. Het betreft de volgende bedragen:

- de ontvangsten die voortvloeien uit de financiële correcties die worden opgelegd bij de conformiteitsgoedkeuringsbeschikkingen, bedroegen ongeveer 62,2 miljoen euro en de verwachting is dat daar in de rest van het begrotingsjaar nog bedragen bij zullen komen;

- de ontvangsten als gevolg van terugvorderingen wegens onregelmatigheden bedroegen ongeveer 39,8 miljoen euro en ook hier is de verwachting dat daar in de rest van het begrotingsjaar nog bedragen bij zullen komen;

- de melkheffing, die inmiddels grotendeels is geïnd, heeft ongeveer 337,2 miljoen euro opgeleverd tegenover de oorspronkelijke raming van 337,0 miljoen euro;

- de uiteindelijk van het begrotingsjaar 2008 naar het begrotingsjaar 2009 overgedragen bestemmingsontvangsten bedroegen 1 474,1 miljoen euro, tegenover het oorspronkelijk geraamde bedrag van 1 334,0 miljoen euro.

Het voor de financiering van ELGF-uitgaven beschikbare bedrag van de bestemmingsontvangsten bedroeg per 31 januari 2009 derhalve 1 913.4 miljoen euro. De Commissie schat in dit stadium dat het bedrag van de nog te innen bestemmingsontvangsten 602,8 miljoen euro bedraagt (de in de begroting 2009 te genereren bestemmingsontvangsten worden op 1 042 miljoen euro geraamd, waarvan 439,2 miljoen euro is geïnd), een bedrag dat nodig zou zijn om de bij de opstelling van de begroting 2009 geraamde uitgaven te dekken.

6. Feitelijke opbrengsten van de tijdelijke herstructureringsheffing (sector suiker)

In november 2008 hebben de lidstaten de tweede tranche van de voor het verkoopseizoen 2007/2008 verschuldigde bedragen van de tijdelijke herstructureringsheffing ten belope van ongeveer 831,3 miljoen euro overgemaakt.

Oorspronkelijk waren de van het begrotingsjaar 2008 naar het begrotingsjaar 2009 over te dragen bestemmingsontvangsten op 2 006,0 miljoen euro geraamd, maar uiteindelijk bleek de overdracht 2 044,6 miljoen euro te bedragen.

7. Besteding van het Fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie

Eind januari 2009 hadden de lidstaten vrijwel geen betalingen verricht voor steun voor de herstructurering van de suikerindustrie, diversificatiesteun en steun aan suikerraffinaderijen.

8. Conclusies

Uit de voorlopige uitvoering van de ELGF-begroting 2009 voor de periode tot en met 31 januari 2009 blijkt dat de maandelijkse terugbetalingen aan de lidstaten de door de indicator aangegeven goedgekeurde begrotingskredieten met ongeveer 2 405,5 miljoen euro overschreden, en met ongeveer 492,1 miljoen euro wanneer de geïnde bestemmingsontvangsten in aanmerking worden genomen. Naar verwachting zal in 2009 nog een bedrag van 602,8 miljoen euro aan bestemmingsontvangsten worden geïnd. Dit uitgavenpatroon is in de eerste plaats toe te schrijven aan het snellere tempo van de betalingen voor rechtstreekse steun door de lidstaten en aan het bedrag dat nodig is om het uit de correcties in het kader van de goedkeuring van de rekeningen voortvloeiende tekort aan te vullen nadat de begrotingsautoriteit deze met -410,0 miljoen euro had vermeerderd.

De Commissie verwacht dat het verhoogde tempo van de betalingen voor rechtstreekse steun in de loop van het jaar zal afnemen, aangezien de uiterste datum voor de verrichting van deze betalingen nadert (30/6/2009), en dat het bedrag van de verwachte bestemmingsontvangsten geleidelijk aan zal toenemen. Er dient evenwel rekening mee te worden gehouden dat de begrotingsautoriteit de correcties in het kader van de goedkeuring van de rekeningen met -410,0 miljoen euro heeft vermeerderd en dit bedrag tegen het einde van het begrotingsjaar grotendeels moet zijn aangezuiverd, en dat in verband met de situatie in de sector melk- en zuivelproducten extra uitgaven te verwachten zijn. In dit stadium kan de Commissie dan ook niet uitsluiten dat de beschikbare begrotingskredieten ontoereikend zullen zijn om de geplande ELGF-uitgaven te dekken.

BIJLAGE 1


BIJLAGE 2


1PB L 209 van 11.8.2005, blz. 1.

2De met de overgedragen bestemmingsontvangsten overeenstemmende beschikbare kredieten moeten als eerste worden gebruikt (art. 10 van het Financieel Reglement), d.w.z. vóór de door de begrotingsautoriteit goedgekeurde kredieten en de in dat jaar geïnde bestemmingsontvangsten .

NL NL