Toelichting bij COM(2010)52 - Effecten van het actieplan ter versterking van de toezichthoudende rol van de Commissie in het kader van het gedeeld beheer van structurele acties

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Belangrijke juridische mededeling

|
52010DC0052


[afbeelding - zie origineel document] EUROPESE COMMISSIE

Inhoudsopgave

1.

Brussel, 18.2.2010


COM(2010)52 definitief

MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT, DE RAAD EN DE REKENKAMER

Effecten van het actieplan ter versterking van de toezichthoudende rol van de Commissie in het kader van het gedeeld beheer van structurele acties

MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT, DE RAAD EN DE REKENKAMER

Effecten van het actieplan ter versterking van de toezichthoudende rol van de Commissie in het kader van het gedeeld beheer van structurele acties

Samenvatting



In 2008 heeft de Commissie in het zog van het jaarverslag 2006 van de Europese Rekenkamer ("de Rekenkamer") i een actieplan goedgekeurd ter versterking van haar toezicht op de lidstaten in het kader van het gedeeld beheer van structurele acties ("het actieplan") i. Doel van het actieplan was de rol van de Commissie te versterken teneinde het hoge foutenpercentage in de terugbetalingen voor structurele acties en de zwakke plekken in de beheers- en controlesystemen van de lidstaten ("de systemen") aan te pakken. Het actieplan omvatte 37 acties onder 10 hoofdcategorieën (zie bijlage 4). In 2008 en 2009 werden aanvullende maatregelen en programma's aan het actieplan toegevoegd. Daardoor reikte het toezicht van de Commissie verder dan wat aanvankelijk in het actieplan was voorzien.

De belangrijkste resultaten werden op 2 december 2009 door de commissarissen Samecki en Špidla aan de Commissie begrotingscontrole van het Europees Parlement voorgelegd. In de verslagen van 5 november 2008 i, 3 februari 2009 i en 28 oktober 2009 i worden nadere bijzonderheden verstrekt.

Deze mededeling evalueert de resultaten en de eerste effecten van de uitvoering van het actieplan en de aanvullende acties van de Commissie in het kader van de gezamenlijke auditstrategie voor structurele acties ("de auditstrategie"). De evaluatie beperkt zich niet tot eenvoudige kwantitatieve indicatoren (bijvoorbeeld foutenmarges of terugbetaalde bedragen) omdat het moeilijk is dergelijke maatregelen aan individuele acties te koppelen. Richtsnoeren en opleidingen bijvoorbeeld bieden een beter inzicht in de wettelijke verplichtingen maar hebben geen rechtstreeks kwantificeerbaar effect op korte termijn. Daarom wordt gekozen voor een adequate mix van kwalitatieve en kwantitatieve indicatoren.

Een belangrijke groep acties tijdens de programmeringsperioden 1994-1999 en 2000-2006 hield verband met de auditactiviteiten van de Commissie en een meer rigoureuze toepassing van de financiële correcties. Daardoor is de waarde van de financiële correcties in de perioden 1994-1999 en 2000-2006 toegenomen (in het totaal 3,801 miljard euro in 2008 en 2009 vergeleken met in het totaal ongeveer 3,567 miljard euro in de periode 2000-2007). Wanneer de lidstaten de door de Commissie voorgestelde correcties aanvaarden (70% van de gevallen in 2008-2009), mogen zij de bijdrage van de Commissie opnieuw aan andere subsidiabele projecten toewijzen. Wanneer de Commissie tot correcties besluit, vloeien ze terug naar de begroting van de EU.

Het actieplan bestreek drie programmeringsperioden.

Belangrijkste resultaten en effecten voor de programmeringsperiode 1994-1999:

- Tijdens deze periode schonk het actieplan vooral aandacht aan het afsluiten van uitstaande financiële-correctieprocedures. In het totaal werd in 2008-2009 voor 864 miljoen euro aan financiële correcties toegepast voor het EFRO, het ESF en het Cohesiefonds, naast de 1,4 miljard euro vóór het actieplan. De resultaten voor 2008 en 2009 zijn voornamelijk het gevolg van het in januari 2010 afgeronde afsluitende auditonderzoek 1994-1999 voor het EFRO. Voor het ESF omvatten de financiële correcties in 1994-1999 13 programma's waarvoor de Commissie een besluit heeft vastgesteld, en 17 in 2008-2009 geopende procedures.

Belangrijkste resultaten en effecten voor de programmeringsperiode 2000-2006:

- De Commissie heeft haar audits toegespitst op risicogevoelige gebieden en 50 risicobeheersorganen aan eigen audits onderworpen. Zij heeft ook de monitoring en de afsluiting van de actieplannen van de lidstaten voortgezet en maatregelen genomen met betrekking tot alle fouten die de Rekenkamer in haar jaarverslag 2006 had vastgesteld (de maatregelen met betrekking tot de door de Rekenkamer voor 2007 en 2008 vastgestelde fouten zijn nog lopende). Deze maatregelen beogen bij tekortkomingen de systemen te versterken en opschortings- en financiële-correctieprocedures toe te passen om de verliezen ten koste van de EU-begroting te reduceren. Als gevolg van de audits van de Commissie voor de periode 2000-2006 belopen de totale financiële correcties voor 2008 en 2009 2,9 miljard euro (vergeleken met 2,1 miljard euro voor de acht jaren vóór het actieplan). Er wordt een positief effect bij de afsluiting van het programma verwacht aangezien de vastgestelde fouten verholpen zijn. Er zijn aanwijzingen dat de risico's nu beperkt zijn tot slechts een paar lidstaten i, terwijl de verbetering van de systemen in de lidstaten verder ondersteund wordt door de betere evaluatie van deze systemen in het kader van de jaarlijkse activiteitenverslagen van de directoraten-generaal voor 2008.

- De maatregelen van de Commissie met betrekking tot de gegevens van de lidstaten over schrappingen en terugvorderingen hebben positieve resultaten opgeleverd. Uit de analyse blijkt dat de verstrekte gegevens vollediger en accurater zijn geworden. Dankzij deze verbeteringen kan de doeltreffendheid van de nationale controle- en corrigerende procedures beter worden geëvalueerd. Er blijft echter nog ruimte voor meer verbeteringen.

- Met betrekking tot de afsluiting van de programma's voor 2000-2006 heeft de Commissie vroegtijdig voorbereidend werk geleverd door haar eigen afsluitstrategie op te stellen, voor richtsnoeren en opleidingen voor de lidstaten te zorgen en de voorbereidingen van de afwikkelingsorganen te evalueren i. Het effect van deze preventieve maatregelen zal bij de afsluiting van de programma's zichtbaar zijn en na de afsluiting worden gemeten via het resterende foutenpercentage i.

- De Commissie heeft haar richtsnoeren over de jaarlijkse overzichten bijgewerkt en het belang van de meerwaarde ervan voor de lidstaten herhaald. De Rekenkamer heeft in haar jaarverslag 2008 nota genomen van de follow-upmaatregelen van de Commissie (wanneer lidstaten tekortschoten) en van de verbeteringen als gevolg van het feit dat sommige lidstaten hun overzichten een meerwaarde verleenden met behulp van aanvullende analysen of andere elementen.

Belangrijkste resultaten en effecten voor de programmeringsperiode 2007-2013:

- De Commissie heeft strenge preventieve maatregelen voor de programmeringsperiode 2007-2013 genomen om ervoor te zorgen dat vanaf het begin van de programmeringsperiode en vóór de terugbetaling van eventuele tussentijdse betalingsverzoeken betrouwbare systemen in de lidstaten worden opgezet. Het eerste instrument is de conformiteitsbeoordeling van de door de lidstaten opgezette systemen. Eind 2009 hadden DG Regionaal beleid (DG REGIO) en DG Werkgelegenheid, sociale zaken en gelijke kansen (DG EMPL) conformiteitsbeoordelingsverslagen goedgekeurd voor respectievelijk 91,6% en 90,8% van de totale bij besluit vastgestelde bedragen. De nationale auditstrategieën vormen de tweede preventieve maatregel. Eind 2009 hadden DG REGIO en DG EMPL strategieën goedgekeurd die respectievelijk 97,1% en 100% van de programma's omvatten.

- De Commissie heeft een steekproef van projecten aan een audit onderworpen en daarbij een vergelijkbare methode als de Rekenkamer gevolgd. De preliminaire foutenmarge van ongeveer 5% uit dit onderzoek biedt een indicatie dat de Commissie via het actieplan, de auditstrategie en de versterkte regelgevende controlebepalingen voor de periode 2007-2013 maatregelen heeft genomen die in de goede richting gaan. Er moet echter voorzichtig met de onderzoeksresultaten worden omgesprongen omdat de aan de audit onderworpen populatie betrekking heeft op betalingen in een vroeg stadium van de programmeringsperiode tot en met 31 mei 2009 uit 15 lidstaten die tegen die datum uitgaven hadden aangegeven.

- De verordeningen voor de periode 2007-2013 zijn gewijzigd om de regels te vereenvoudigen en vooral om gebruik te kunnen maken van forfaitaire bedragen, standaardschalen van eenheidskosten en indirecte kosten op forfaitaire basis. De bepalingen inzake vereenvoudigde kosten beogen de administratieve lasten voor de lidstaten te verminderen, bij te dragen aan een efficiënter en correcter gebruik van de fondsen en het aantal fouten uiteindelijk te reduceren.

- Ten slotte hebben de maatregelen voor de programmeringsperiode 2000-2006 ook een positief spill-overeffect gehad op de programma's van 2007-2013 doordat alle stakeholders zich beter bewust zijn geworden van de mogelijke gebreken van de systemen en de potentiële gevolgen dankzij belangrijke inspanningen op het gebied van adviesverlening en opleiding.

Alles bij elkaar genomen heeft de Commissie haar capaciteit versterkt om beter toezicht te kunnen houden op structurele acties onder gedeeld beheer.

2.

Inleidende opmerking bij de resultaten en effecten


Zoals vermeld in de mededeling over het actieplan i was het actieplan bedoeld om het bestaande hoge niveau van auditactiviteiten in het kader van de auditstrategie aan te vullen en relevante acties in het kader van het actieplan van de Commissie voor een geïntegreerd internecontrolekader i voort te zetten. Het actieplan staat bijgevolg niet op zichzelf aangezien er ook andere maatregelen worden genomen om het toezicht op de EU-medefinanciering op het gebied van het cohesiebeleid te verbeteren. Hoewel de maatregelen van het actieplan bedoeld zijn om het toezicht te helpen verbeteren en het foutenpercentage uiteindelijk te verminderen, zal het daarom niet mogelijk zijn het specifieke effect van dit actieplan of van individuele acties op het foutenpercentage te isoleren. De resultaten worden gedetailleerd beschreven in hoofdstuk 1 en de effecten en de conclusies in hoofdstuk 2.

3.

1. RESULTATEN VAN HET ACTIEPLAN OP 31 DECEMBER 2009


4.

1.1. Categorie 1 - Acties in het kader van de gezamenlijke auditstrategie voor structurele acties voor 2000-2006


Actie 1.1 : De Commissie vindt dat deze actie de doeltreffendheid van de geselecteerde risicobeheersorganen heeft verbeterd en zo het gevaar voor fouten vóór de afsluiting aanzienlijk heeft verminderd.

Belangrijke ondersteunende informatie: Het resultaat van de 50 voltooide audits: 11 positieve conclusies over het functioneren van het systeem, 2 negatieve oordelen (waarbij de Commissie al procedures heeft opgestart om financiële correcties toe te passen) en 37 oordelen met voorbehoud (waarbij de bevindingen aan een follow-up worden/werden onderworpen). DG REGIO en DG EMPL hebben in 2009 respectievelijk 11 en 6 extra audits uitgevoerd.

Actie 1.2 : DG REGIO en DG EMPL hebben de follow-up voltooid van 24 van de 27 nationale actieplannen ter verbetering van systemische tekortkomingen i. Dankzij deze actie zijn problemen in de systemen van de lidstaten verholpen. Bovendien heeft de actie nieuwe fouten helpen voorkomen.

Belangrijke ondersteunende informatie: 22 positieve conclusies over de voltooiing van de vereiste maatregelen door de lidstaten en 2 toepassingen van financiële correcties bij besluit van de Commissie. Voor de resterende 3 actieplannen heeft de Commissie procedures opgestart om betalingen op te schorten.

Actie 1.3 : Voor de programmeringsperiode 2000-2006 heeft de Commissie de financiële-correctieprocedures afgesloten met betrekking tot 32 EFRO-programma's, 11 ESF-programma's en 60 projecten i in het kader van het Cohesiefonds.

Deze actie omvat ook de afsluiting van de financiële-correctieprocedures met betrekking tot 34 EFRO-programma's voor de periode 1994-1999 i in het kader van een afsluitingsonderzoek waarbij 54 programma's – goed voor 31,55% van de totale bij besluit vastgestelde EFRO-bedragen voor deze periode – en een steekproef van 1500 projecten binnen deze programma's aan een audit werden onderworpen. De financiële correcties uit dit onderzoek bedroegen in het totaal 777 miljoen euro i – wat overeenkomt met 2,9% van de totale geauditeerde subsidiabele uitgaven – en werden voornamelijk in 2008 en 2009 toegepast. Hoewel de financiële-correctieprocedures voor het ESF in 1994-1999 niet in het actieplan waren opgenomen, is er tijdens de periode 2008-2009 vooruitgang geboekt: 13 procedures werden afgesloten op basis van besluiten van de Commissie (waarbij in het totaal 44,8 miljoen euro terugvloeide) en 17 nieuwe correctieprocedures werden geopend.

Dankzij deze actie konden gecorrigeerde bedragen opnieuw voor legale en geoorloofde projecten worden gebruikt of naar de EU-begroting terugvloeien.

Belangrijke ondersteunende informatie: De Commissie heeft driemaandelijks verslag bij het Europees Parlement uitgebracht over de toegepaste financiële correcties. Bijlagen 1, 2 en 3.

Actie 1.4: De Commissie heeft haar follow-up van de DAS-gevallen versterkt. DG REGIO en DG EMPL hebben een definitief standpunt ingenomen over alle 74 door de Rekenkamer in geauditeerde projecten voor de 2006 DAS vastgestelde gevallen van systemische en individuele fouten. Dankzij de follow-up was het mogelijk fouten te corrigeren, de systemen van de lidstaten te verbeteren en nieuwe fouten te voorkomen.

Belangrijke ondersteunende informatie: In 28 gevallen hebben de lidstaten correcties uitgevoerd. In 30 gevallen heeft de Commissie financiële-correctieprocedures opgestart en 16 gevallen werden zonder correctie gesloten omdat de lidstaten konden bewijzen dat de betalingen correct en legitiem waren. De Rekenkamer heeft de follow-up van de 2006 DAS-gevallen door de Commissie als doeltreffend beoordeeld i. Voor DAS 2007 hebben DG REGIO en DG EMPL in 84% van de gevallen een definitief standpunt ingenomen en – waar nodig – het teruginningsproces opgestart. Voor DAS 2008 is de Commissie al in 2009 met de follow-up begonnen.

5.

1.2. Categorie 2: Voornaamste lopende acties in het kader van het actieplan voor een geïntegreerd internecontrolekader


De coördinatie tussen de auditdiensten van de structuurfondsen en de nationale auditinstanties is verbeterd om de auditmethoden te standaardiseren. Er zijn in het kader van de mededeling over het aanvaardbare foutenrisico i gegevens verzameld over de kosten van controles. Er is gezorgd voor richtsnoeren en opleidingen voor de beheers- en certificeringsautoriteiten, en er zijn negen 'Contracts of Confidence' gesloten.

Belangrijke ondersteunende informatie: Zoals vermeld in het in februari 2009 goedgekeurde verslag over de impact van het actieplan van de Commissie voor een geïntegreerd internecontrolekader i zijn deze acties voltooid.

6.

1.3. Categorie 3: Preventieve acties voor de afsluiting van de programma's en projecten 2000-2006


De Commissie heeft haar auditonderzoek van de afwikkelingsorganen voltooid. Deze organen zijn nu beter toegerust voor het afsluitingsproces. Vastgestelde tekortkomingen worden door de Commissie en de betrokken organen aan een actieve follow-up onderworpen en er zal rekening mee worden gehouden bij de auditstrategie van de Commissie voor de afsluiting.

Naast de afsluitingsseminars in de lidstaten heeft de Commissie in 2008 een afsluitingsseminar voor alle lidstaten in Brussel georganiseerd en in 2009 een technische vergadering voor de afwikkelingsorganen – met onder meer presentaties door de lidstaten – om wederzijds leren via beste praktijken te bevorderen.

Belangrijke ondersteunende informatie: Het onderzoek had betrekking op afwikkelingsorganen die 76% van de totale uitgaven vertegenwoordigen. Op de volgende website vindt u een lijst van vragen en antwoorden en andere kwesties die tijdens de afsluitingsconferentie aan bod zijn gekomen: ec.europa.eu/regional_policy/conferences/closure Informatie over de technische vergadering vindt u op de website van CIRCA, circa.europa.eu .

7.

1.4. Categorie 4: Preventieve acties voor de programmeringsperiode 2007-2013


Eind 2009 hadden DG REGIO en DG EMPL conformiteitsbeoordelingsverslagen van 428 programma's ontvangen (d.w.z. 98,6% van het totaal). 379 verslagen werden goedgekeurd en 20 verworpen (deze laatste moeten door de lidstaten opnieuw worden ingediend). De resterende verslagen werden onderbroken of worden nog bestudeerd. De algemene conclusie is dat de richtsnoeren van de Commissie in grote mate zijn gevolgd en dat de Commissie zich voor de overgrote meerderheid van de gevallen kon verlaten op het positieve oordeel van de onafhankelijke auditeurs over de deugdelijke organisatie van de systemen. De conformiteitsbeoordeling is van cruciaal belang om het foutenrisico bij structurele acties te verlagen, aangezien de Commissie geen tussentijdse betaling aan programma's kan doen voordat de organisatie van de systemen is goedgekeurd. De Commissie en de lidstaten hebben aanzienlijk in dit nieuwe preventieve mechanisme geïnvesteerd om vanaf het begin van de programmeringsperiode over betrouwbare en deugdelijke systemen te kunnen beschikken.

De Commissie heeft 425 nationale auditstrategieën ontvangen (98,6% van de totale programma's). 420 strategieën werden goedgekeurd, 2 verworpen en 3 worden nog bestudeerd. Zo wordt gewaarborgd dat de lidstaten solide auditstrategieën hebben ontwikkeld om systemische gebreken en foutenrisico's snel op te sporen.

In 2008 en 2009 heeft de Commissie een aantal belangrijke vereenvoudingsmaatregelen voor het regelgevingskader 2007-2013 voorgesteld. De Raad en het Europees Parlement hebben deze maatregelen aangenomen. Enkele van de belangrijkste maatregelen houden verband met financiële instrumenten, inkomstengenererende projecten, het gebruik van forfaitaire bedragen en standaardschalen van eenheidskosten voor het EFRO en het ESF en de uitbreiding van de mogelijkheid om indirecte kosten op forfaitaire basis aan te geven bij EFRO-uitgaven. Het beheer van projecten van kleine organisaties wordt zo aanzienlijk vereenvoudigd.

De Commissie heeft gedetailleerde richtsnoeren met voorbeelden van goede praktijken gepubliceerd, opleidingen over de bepalingen van de verordeningen 2007-2013 georganiseerd, opleidingsmateriaal onder de lidstaten verspreid en de nationale autoriteiten gestimuleerd de nieuwe mogelijkheden voor vereenvoudigde kosten te benutten.

Belangrijke ondersteunende informatie: De vereenvoudigingsmaatregelen zijn geïntegreerd in de Verordeningen (EG) nr. 396/2009 en 397/2009 van 6 mei 2009, Verordening (EG) nr. 1341/2008 van 18 december 2008 en Verordening (EG) nr. 846/2009 van 1 september 2009. De 'eligibility brochure' is te vinden op ec.europa.eu/regional_policy/sources/docgener De richtsnoeren over vereenvoudigde kosten zijn grondig met deskundigen van de lidstaten besproken en in januari 2010 voltooid. Alle handleidingen met richtsnoeren zijn te vinden op circa.europa.eu.

8.

1.5. Categorie 5: Acties ter verbetering van de primaire controles op nationaal niveau


De Commissie heeft alle geplande acties uitgevoerd om de beheerscontroles van het eerste niveau – die de eerste verdedigingslinie tegen fouten vormen – doeltreffender te maken. Zij heeft seminars voor de beheers- en certificeringsautoriteiten georganiseerd (inclusief seminars over overheidsopdrachten) en alle in het actieplan vermelde handleidingen gepubliceerd.

Belangrijke ondersteunende informatie: Informatie over de seminars voor de beheers- en certificeringsautoriteiten is te vinden op ec.europa.eu/regional_policy/conferences/manauth en ec.europa.eu/regional_policy/conferences/trainers Uit de resultaten van een enquête tijdens het seminar over opleidingen voor opleiders blijkt dat alle respondenten de informatie van het seminar hadden gebruikt om hun nationale collega's van extra opleidingen en materiaal te voorzien.

9.

1.6. Categorie 6: Acties ter verbetering van de rapportage over financiële correcties door de lidstaten


De Commissie heeft belangrijke inspanningen geleverd om de systemen van de lidstaten inzake financiële correcties te verbeteren. De voor 2008 gerapporteerde bedragen zijn veel hoger dan de voorbije jaren doordat de lidstaten meer volledige informatie verstrekken i. De Commissie heeft de kwaliteit van de terugvorderingssystemen van de lidstaten ter plaatse gecontroleerd (inspectiebezoeken in 10 lidstaten i in 2008 en in nog eens 9 lidstaten i in 2009). De resterende lidstaten worden in 2010 bezocht. Uit de resultaten tot dusver blijkt dat de autoriteiten in de lidstaten doorgaans aan de eisen voldoen, hoewel – zoals de Rekenkamer heeft bevestigd – de gegevens niet altijd volledig zijn en de systemen voor de registratie en de rapportage van onregelmatigheden tekortkomingen vertonen. Rekening houdend met de bevindingen heeft de Commissie haar handleiding over schrappingen en terugvorderingen herzien en in januari 2010 aan de lidstaten ter beschikking gesteld, op tijd voor het laatste jaarverslag over de programma's van 2000-2006 en het eerste verslag over de programma's van 2007-2013.

Belangrijke ondersteunende informatie: De handleiding over schrappingen en terugvorderingen is in januari 2010 aan de lidstaten ter beschikking gesteld in het COCOF (Coördinatiecomité voor de Fondsen). De Rekenkamer heeft in haar jaarverslag 2008 de terugvorderingssystemen van de lidstaten als 'gedeeltelijk doeltreffend' beoordeeld.

10.

1.7. Categorieën 7 en 8: Acties ter verbetering van de rapportage en ter vergroting van het effect van de auditactiviteiten van de Commissie


Door de rigoureuzere aanpak is het aantal financiële correcties en opschortingen toegenomen. In 2008 en 2009 heeft de Commissie respectievelijk 10 en 7 besluiten tot opschorting van betaling vastgesteld i. Door de auditactiviteiten van de Commissie zijn in 2008 en 2009 financiële correcties voor in het totaal 3,80 miljard euro toegepast (vergeleken met 3,57 miljard euro in de periode 2000-2007). Eind 2009 werden nog eens 942 miljoen euro aan financiële correcties overwogen.

Belangrijke ondersteunende informatie: Zie bijlagen 1, 2 en 3. De Rekenkamer vermeldt in haar jaarverslag 2008 dat de Commissie betrouwbare cijfers verstrekt over financiële correcties als gevolg van eigen auditactiviteiten (punt 1.16).

1.8. Categorieën 9 en 10: Acties ter verbetering van de door de JAV verstrekte garanties en tot maximalisering van de waarde van de jaarlijkse overzichten uit hoofde van artikel 53 ter van het Financieel Reglement

DG REGIO en DG EMPL hebben – rekening houdend met de aanbevelingen van de Rekenkamer – bij de opstelling van hun jaarlijkse activiteitenverslagen 2007 alle in het actieplan genoemde acties volledig uitgevoerd.

Met betrekking tot de jaarlijkse overzichten hebben de directoraten-generaal – wanneer de lidstaten een afsluiting of betrouwbaarheidsverklaring hadden verstrekt – hiervan gebruikgemaakt om hun eigen evaluatie van de nationale systemen te ondersteunen.

De Commissie heeft ook haar handleiding herzien rekening houdend met de aanbevelingen van een in opdracht van het Europees Parlement uitgevoerde studie (er werd onder meer aanbevolen elementen met een meerwaarde te beklemtonen en overbodige informatie te schrappen).

Belangrijke ondersteunende informatie: De Rekenkamer erkent in haar jaarverslagen 2007 en 2008 dat de kwaliteit en de bruikbaarheid van de jaarlijkse activiteitenverslagen van DG REGIO en DG EMPL is verbeterd en dat de Commissie adequater toezicht op de jaarlijkse overzichten houdt door duidelijke richtsnoeren te publiceren en gevallen van niet-naleving aan te pakken. De herziene handleiding over de jaarlijkse overzichten is met de lidstaten besproken tijdens COCOF-vergaderingen in oktober en december 2009.

11.

2. EERSTE EFFECTEN VAN HET ACTIEPLAN EN CONCLUSIES


Door de aard van de acties en het feit dat de verlaging van het foutenpercentage een gestaag maar langdurig proces is, heeft de eerste effectbeoordeling slechts een voorlopig karakter. De aangekondigde auditactiviteiten van de nationale en EU-autoriteiten zullen verdere aanwijzigingen opleveren, die hoofdzakelijk globaal voor het actieplan zullen worden gemeten overeenkomstig de ontwikkeling van de foutenpercentages.

Er zijn minstens drie gebieden waar de Commissie een tastbaar effect verwacht als gevolg van de acties in het kader van het actieplan:

12.

2.1. De eerste audits van de programma's 2007-2013 wijzen op positieve resultaten


Om te evalueren of de bovenstaande acties een eerste positief effect hebben gehad op de rechtmatigheid van de activiteiten in het kader van de nieuwe programma's 2007-2013 , heeft de Commissie beslist een auditonderzoek uit te voeren op basis van een methode die vergelijkbaar is met de methode die de Rekenkamer voor haar DAS-audits toepast. De specifieke doelstelling van het onderzoek bestond erin op basis van een statistische steekproef van 180 activiteiten het foutenpercentage te ramen bij de door de lidstaten tussen 1 januari 2007 en 31 mei 2009 bij de Commissie gedeclareerde uitgaven met betrekking tot de structuurfondsen en het Cohesiefonds voor de periode 2007-2013 i. Op basis van de eerste resultaten bedraagt het foutenpercentage ongeveer 5%. Deze resultaten vormen een aanwijzing dat de versterkte controles voor het regelgevingskader 2007-2013 en de in deze mededeling beschreven preventieve maatregelen van de Commissie in de goede richting gaan. Er moet echter voorzichtig met het foutenpercentage uit dit onderzoek worden omgesprongen omdat het onderzoek bij het begin van de programmeringsperiode werd uitgevoerd en de populatie van de steekproef tot 15 lidstaten i, die tegen eind mei 2009 tussentijdse betalingsaanvragen hadden ingediend, was beperkt. Tijdens de eerste helft van 2010 zal de laatste hand aan de onderzoeksresultaten worden gelegd, nadat de contradictoire procedure met de lidstaten is afgesloten.

De resultaten van de aangekondigde auditactiviteiten – hetzij door de nationale auditautoriteiten, die jaarlijks auditresultaten op basis van statistische steekproeven van activiteiten moeten meedelen, hetzij door de EU-autoriteiten (audits van de Commissie, DAS-audits) – zullen verdere aanwijzingen opleveren over het effect op het foutenpercentage.

13.

2.2. De Commissie heeft haar toezichthoudende rol op het gedeeld beheer van de fondsen versterkt


De versterkte toezichthoudende rol van de Commissie kon worden geëvalueerd tegen de achtergrond van de verbeterde doeltreffendheid van het bestaande meerjarige controlesysteem. Met betrekking tot de periode 2000-2006 blijkt uit de jaarlijkse activiteitenverslagen voor 2008 van de twee directoraten-generaal dat de systemen in de lidstaten tussen 2007 en 2008 duidelijk beter hebben gefunctioneerd i.

De Commissie vindt dat ook het resterende foutenrisico na afsluiting van de programma's duidelijkheid over de doeltreffendheid van een systeem kan verschaffen. Het is momenteel niet mogelijk een conclusie te trekken over het resterende risico bij de afsluiting van de periode 2000-2006, aangezien het merendeel van de programma's in 2010 wordt afgesloten en de resultaten pas vanaf 2011 geauditeerd kunnen worden. De door DG REGIO in januari 2010 voltooide niet-statistische afsluitende audit van een steekproef van EFRO-programma's uit 1994-1999 i lijkt er echter op te wijzen dat het globale foutenrisico bij de afsluiting en na alle financiële correcties aanzienlijk verminderd was.

Bovendien doen de talrijke preventieve acties voor de afsluiting van de programma's 2000-2006 (zie punt 1.3) vermoeden dat het afsluitingsproces voor 2000-2006 even positieve resultaten zal opleveren.

14.

2.3. De Commissie heeft de financiële correcties doeltreffend toegepast om het risico van verliezen voor de EU-begroting te verminderen


Een belangrijke groep acties tijdens de programmeringsperioden 1994-1999 en 2000-2006 hield verband met de auditactiviteiten van de Commissie en een meer rigoureuze toepassing van financiële correcties. Daardoor is de waarde van de financiële correcties voor beide perioden toegenomen (in het totaal 3,801 miljard euro in 2008 en 2009 vergeleken met in het totaal ongeveer 3,567 miljard euro in de periode 2000-2007). Doel van de Commissie was ervoor te zorgen dat gecorrigeerde bedragen opnieuw voor legale en geoorloofde projecten konden worden gebruikt of naar de EU-begroting terugvloeiden. In het totaal heeft de Commissie 5,2 miljard euro aan door de lidstaten aanvaarde correcties voorgesteld (waarbij de lidstaten de uitgaven opnieuw aan andere projecten mogen toewijzen). Bovendien heeft de Commissie 2,1 miljard euro aan correcties bij besluit vastgesteld (waarbij de bedragen terug naar de begroting van de EU vloeien).

Uit de omvang van de financiële correcties blijkt dat de Commissie resoluut reageert wanneer belangrijke systemische tekortkomingen in de lidstaten worden vastgesteld. De correcties hebben een afschrikkingseffect en moeten de lidstaten ertoe aanzetten wanbeheer van EU-fondsen in te toekomst te voorkomen (ook als de lidstaten over de fondsen kunnen blijven beschikken, moeten ze het nodige geld vinden om de projecten ter vervanging van de projecten die het voorwerp vormen van financiële correcties, mede te financieren). Bovendien dragen ze ertoe bij dat tijdens de implementatieperiode vastgestelde fouten uit de weg worden geruimd, zodat het resterende foutenrisico bij afsluiting vermindert.

15.

2.4. Conclusies


Alles bij elkaar genomen heeft de Commissie haar capaciteit om toezicht te houden op structurele acties onder gedeeld beheer versterkt en krachtdadige maatregelen genomen om gehoor te geven aan de uitstaande aanbevelingen van de Rekenkamer.

- De Commissie kan voor alle acties resultaten voorleggen en heeft de basis voor verdere verbeteringen gelegd. Zij vindt daarom dat het actieplan is voltooid en de doelstellingen zijn gehaald.

- De Commissie zal proberen ten volle te profiteren van de wetsbepalingen voor de nieuwe programmeringsperiode 2007-2013 – met inbegrip van de vereenvoudiging van de kostenopties – om de foutenpercentages te verlagen. Zij zal de door het actieplan gegenereerde impulsen blijven ondersteunen en rigoureuze toezichthoudende maatregelen nemen in het kader van haar auditstrategie. Zij zal in de jaarlijkse activiteitenverslagen verslag over de situatie uitbrengen.

- Een controlesysteem beoogt fouten zoveel mogelijk te beperken: bij structurele acties heeft het controlesysteem tot doel het resterende foutenrisico op meerjarige basis tot een minimum te beperken. Controlesystemen mogen echter niet tot overmatige kosten leiden en moeten op een duidelijk en gedeeld begrip van het evenwicht tussen kosten en risico's gebaseerd zijn rekening houdend met de EU-meerwaarde van investeringen op sommige gebieden. Het initiatief van de Commissie inzake een aanvaardbaar foutenrisico zal vooruitgang op dit gebied waarborgen. De Commissie zal op basis van de uitgaven in 2010 – die voor het grootste deel aan de wetgeving van 2007-2013 onderworpen zullen zijn – uiterlijk 2012 een voorstel doen inzake het aanvaardbaar foutenrisico voor het cohesiebeleid. De Commissie verzoekt de Raad en het Europees Parlement een gedeelde politieke raming van de kosten van met EU-maatregelen verbonden controles te maken en vervolgens het voor elk gebied aanvaardbare foutenrisico te overwegen.

- Alle stakeholders moeten zich ervan bewust zijn dat het enige tijd duurt voordat wijzigingen van de wetgeving effect hebben op de foutenpercentages. Het wettelijk kader voor de periode 2007-2013 is in 2006 goedgekeurd maar het merendeel van de uitgaven voor structurele acties zal pas vanaf 2010 aan het kader onderworpen zijn. Om de samenhang met toekomstige wetgevingsinitiatieven te waarborgen zal het van vitaal belang zijn tegelijkertijd over de politieke doelstellingen van het cohesiebeleid en de uitvoering en beheers- en controlemaatregelen na te denken.

- De lidstaten moeten aantonen dat zij de verantwoordingsplicht willen verbeteren door de richtsnoeren van de Commissie over de jaarlijkse overzichten te volgen en de overzichten in een waardevolle aanvullende bron van betrouwbaarheid om te vormen. Hoewel de rechtsgrondslag voor de jaarlijkse overzichten nog niet voorziet in een algemene betrouwbaarheidsverklaring, stimuleert de Commissie alle lidstaten het voorbeeld te volgen van zeven lidstaten die in 2009 betrouwbaarheidsverklaringen in de overzichten hebben opgenomen, en andere adequate maatregelen te nemen (met inbegrip van vrijwillige nationale verklaringen) om te bewijzen dat zij veel belang hechten aan een gezond beheer van de fondsen.

- Zoals opgemerkt door de Rekenkamer is er 'in de praktijk' nog ruimte voor verbetering. Verbetering is echter alleen mogelijk met de volledige medewerking van de lidstaten, aangezien zij als eerste verantwoordelijk zijn voor het doeltreffend functioneren van hun systemen. Het Verdrag van Lissabon – samen met de verscherpte controlebepalingen voor 2007-2013 – versterkt deze verantwoordelijkheid nog.

Bijlage 1 – Samenvatting van de door de Commissie voorgestelde of bij besluit vastgestelde financiële correcties i voor de structuurfondsen i en het Cohesiefonds (op 31 december 2009), op transactiebasis, in miljoen euro's

Fonds/periode Totale financiële correcties 2000-2007 i Totale financiële correcties 2008 i Door de lidstaten aanvaarde financiële correcties Door de Commissie bij besluit vastgestelde financiële correcties 2009 (bijlage 3) Totale financiële correcties Totale financiële correcties 2008- Totaal-generaal 2000-

16.

EFRO 2000- 1 1 1 2 3


CF 2000-

ESF 2000- 1

Subtotaal 2000- 2 1 1 1 2 5

EFRO 1994- 1

CF 1994-

ESF 1994-

Subtotaal 1994- 1 2

Totaal 3 1 1 2 3 7

Bijlag 2 – Samenvatting van de opschortingsbesluiten in 2009 en de op handen zijnde financiële correcties (op 31 december 2009)

Fonds/periode Aantal goedgekeurde opschortings-besluiten van de Commissie Op handen zijnde financiële correcties i

17.

Aantal programma's of projecten Geraamd bedrag (in miljoen euro's)


EFRO 2000-

CF 2000-

ESF 2000-

EFRO 1994- 1 i

18.

CF 1994-


ESF 1994-

Totaal

Bijlage 3 – Nadere bijzonderheden betreffende de door de Commissie in 2009 vastgestelde financiële-correctie- en opschortingsbesluiten (op 31 december 2009)

19.

Lidstaat Programmeringsperiode Fonds Programma Bedrag (in miljoen euro's)


Financiële correcties Italië 2000- EFRO Puglia 79,

Duitsland 2000- EFRO Mecklenburg-Vorpommern 0,

Subtotaal 79,

Spanje 2000- CF Asturias 0,

Spanje 2000- CF Cantabria 0,

Spanje 2000- CF Norte-Galicia 0,

Spanje 2000- CF Galicia 0,

Subtotaal 1,

Duitsland 1994- EFRO MKB Sachsen-Anhalt 1,

Duitsland 1994- EFRO Sachsen-Anhalt 5,

Duitsland 1994- EFRO Schleswig-Holstein 0,

Duitsland 1994- EFRO Saarland Doelstelling 8,

Duitsland 1994- EFRO Saarland 4,

Duitsland 1994- EFRO Nordrhein-Westfalen-Leader 0,

Duitsland 1994- EFRO Nordrhein-Westfalen 23,

Italië 1994- EFRO Sardenia 40,

Italië 1994- EFRO Energia 0,

Portugal 1994- EFRO MTE 18,

Spanje 1994- EFRO Andalucía 219,

Spanje 1994- EFRO Pais Vasco 27,

VK 1994- EFRO North East of England Doelstelling 8,

VK 1994- EFRO Manchester, Lancashire and Cheshire 18,

Interreg 1994- EFRO Cadses IT, EL, DE 1,

Interreg 1994- EFRO Rhin-Meuse 7,

Subtotaal 386,

Luxemburg 1994- ESF Doelstelling 3 (promotoren uit de openbare sector) 0,

Luxemburg 1994- ESF Doelstelling 3 (promotoren uit de particuliere sector) 0,

Luxemburg 1994- ESF Doelstelling 5b 0,

Luxemburg 1994- ESF Doelstelling 0,

Spanje 1994- ESF Andalucía 16,

België 1994- ESF Meetjesland Doelstelling 0,

Finland 1994- ESF Doelstelling 0,

Subtotaal 18,

Totaal-generaal 486,

20.

Datum waarop het besluit is vastgesteld


Opschortingen Italië 2000- EFRO Abruzzo 28 januari 2009 i

Interreg 2000- EFRO Griekenland/Italië 28 januari 2009 i

21.

Interreg 2000- EFRO Archimed 12 juni


Interreg 2000- EFRO Denemarken/Zweden 2 september

Duitsland 2000- EFRO Saarland 5 oktober

Duitsland 2000- EFRO Baden-Württemberg 18 november

Spanje 2000- ESF Iniciativa Empresarial 21 augustus

Bijlage 4 - Actieplan

.

22.

Actie Aanbeveling Europese Rekenkamer Doelstelling


23.

1. Acties in het kader van de gezamenlijke auditstrategie voor structurele acties voor 2000-


1.1. Uitvoering van doelgerichte audits bij risicobeheersorganen (2000-2006) Besteden van bijzondere aandacht aan de verbetering van de primaire controles op beheersniveau in de lidstaten Verbeteren van de doeltreffendheid van de toezichthoudende controles van de Commissie om het risico van tekortkomingen in de systemen van de lidstaten te verminderen Richten van de auditmiddelen op risico-organen om het potentiële residuele risico te beperken

1.2. Voltooien van de follow-up van de uitvoering van de huidige 27 actieplannen door de lidstaten om de ernstige tekortkomingen in de beheers- en controlesystemen van die lidstaten te verhelpen Besteden van bijzondere aandacht aan de verbetering van de primaire controles op beheersniveau in de lidstaten Verbeteren van de doeltreffendheid van de toezichthoudende controles van de Commissie om het risico van tekortkomingen in de systemen van de lidstaten te verminderen Verkrijgen van een redelijke zekerheid dat de beheers- en controlesystemen in de lidstaten naar behoren functioneren en de EU-begroting vrijwaren

1.3. Afronden van de 20 nog lopende opschortings- en financiële-correctieprocedures voor 2000-2006 en de 34 financiële-correctieprocedures van de afsluitende audits voor 1994- Vergroten van het effect van de auditactiviteiten van de Commissie door een doeltreffender gebruik van de opschortings- en financiële-correctieprocedures Verkrijgen van een redelijke zekerheid dat de beheers- en controlesystemen in de lidstaten naar behoren functioneren en de EU-begroting vrijwaren

1.4. Follow-up van de afzonderlijke gevallen van materiële fouten voor DAS 2006 tezamen met eventuele gevolgen voor de systemen Verbeteren van de doeltreffendheid van de toezichthoudende controles van de Commissie om het risico van tekortkomingen in de systemen van de lidstaten te verminderen Verkrijgen van zekerheid dat de vereiste correcties zijn uitgevoerd tot bescherming van de EU-begroting

24.

2. Voornaamste lopende acties in het kader van het actieplan voor een geïntegreerd internecontrolekader


2.1. Actie 9 - Zorgen voor doeltreffende instrumenten voor de uitwisseling van audit- en controleresultaten en de single audit-aanpak bevorderen Versterken van de feedbackmechanismen in de controlesystemen in de structuurfondsen Coördineren van de audit- en controlewerkzaamheden om de doeltreffendheid daarvan te maximaliseren

2.2. Actie 10 – Maken van een eerste raming en analyse van de kosten van controles voor het EFRO Uitvoeren van het actieplan van de Commissie voor een geïntegreerd internecontrolekader overeenkomstig advies nr. 2/2004 van de Rekenkamer Verschaffen van een basis voor de totstandbrenging van een evenwicht tussen de kosten en baten van controles

2.3. Actie 11N – onderzoeken van de betrouwbaarheid van de nationale monitoring- en rapportagesystemen voor terugvorderingen en financiële correcties Zorgen voor het verstrekken van volledige, transparante en betrouwbare informatie over financiële correcties en terugvorderingen Verbeteren van de rapportage over financiële correcties (zie actie 6 hieronder)

2.4. Actie 14b – verstrekken van richtsnoeren voor begunstigden en/of intermediaire niveaus over de controles en de verantwoordelijkheden in de controleketen Aanmoedigen en vergemakkelijken van het gebruik van vereenvoudigde procedures voor de periode 2007- Voorkomen van fouten en beperken van het risico voor de EU-begroting (zie acties 4 en 5.2)

2.5. Actie 15 - Bevorderen van het initiatief inzake 'vertrouwenscontracten' voor de structuurfondsen (om de Commissie in staat te stellen vertrouwen te stellen in de nationale auditwerkzaamheden voor de periode 2000-2006 en om de basis te leggen voor een soortgelijke samenwerking in 2007-2013) Verbeteren van de doeltreffendheid van de toezichthoudende controles van de Commissie om het risico van tekortkomingen in de systemen van de lidstaten te verminderen Verbeteren van de coördinatie van de auditwerkzaamheden om in staat te zijn vertrouwen te stellen in het werk van de nationale auditorganen

2.6. Actie 16 – coördineren van auditnormen, rapportage van foutenpercentage, enz. voor de structuurfondsen Verbeteren van de doeltreffendheid van de toezichthoudende controles van de Commissie om het risico van tekortkomingen in de systemen van de lidstaten te verminderen Verbeteren van het geïntegreerde internecontrolekader door standaardisatie van de auditmethoden

25.

3. Preventieve acties voor de afsluiting van de programma's en projecten 2000-


3.1. Voltooien van het auditonderzoek naar de werkzaamheden van de afwikkelingsorganen (2000-2006) Zorgen voor deugdelijke afsluitingsprocedures Preventieve controle om ervoor te zorgen dat de afsluitingsprocedure doeltreffend zijn zal voor de opsporing van onregelmatige uitgaven

3.2. Afronden van de interne procedures om te zorgen voor een streng onderzoek van de afsluitingsdocumenten Zorgen voor deugdelijke afsluitingsprocedures Ervoor zorgen dat de afsluiting van de programma's in de diensten van de Commissie goed wordt voorbereid

3.3. Bewustmaken van de lidstaten van het belang van de door de Commissie in 2006 opgestelde afsluitingsrichtnoeren Zorgen voor deugdelijke afsluitingsprocedures Ervoor zorgen dat de afsluiting van de programma's in de lidstaten goed wordt voorbereid

26.

4. Preventieve acties voor de programmeringsperiode 2007-


4.1. Nader onderzoek van de evaluatieverslagen en adviezen over de naleving van het wettelijke kader Zorgen voor de volledige uitvoering van het wettelijk kader voor de programmeringsperiode 2007- Ervoor zorgen dat reeds vroeg in de programmeringsperiode doeltreffende beheers- en controlesystemen functioneren

4.2. Nader onderzoek van de nationale auditstrategieën Zorgen voor de volledige uitvoering van het wettelijk kader voor de programmeringsperiode 2007- Zorgen voor nationale auditstrategieën die in overeenstemming zijn met de verordeningen

4.3. Acties ter vereenvoudiging van de procedures: Aanmoedigen en vergemakkelijken van het gebruik van vereenvoudigde procedures voor de programmeringsperiode 2007- Voorkomen van fouten en beperken van het risico voor de EU-begroting

a) Nota over de gedeeltelijke afsluiting uit hoofde van artikel 88 van Verordening (EG) nr. 1083/2006, met follow-up tijdens de jaarlijkse vergaderingen met de beheersautoriteiten

b) Nota over het gebruik van vaste bedragen voor indirecte kosten (alleen ESF), met follow-up tijdens de jaarlijkse vergaderingen met de beheersautoriteiten

4.4. Onderzoeken van en verschaffen van duidelijkheid over subsidiabiliteitskwesties voor 2007-2013: Zorgen voor de volledige uitvoering van het wettelijk kader voor de programmeringsperiode 2007- Ervoor zorgen dat de verordeningen duidelijk zijn voor de nationale autoriteiten die hen toepassen en voor de begunstigden

a) Bundeling van de EU-subsidiabiliteitsregels voor de periode 2007-2013 in een enkele brochure

b) Nota over de toepassing van artikel 55 van Verordening (EG) nr. 1083/2006 – Inkomstengenererende projecten

27.

c) Nota over de toepassing van de staatssteunregels


4.5. Bewustmaking van het belang van de regels voor overheidsopdrachten Besteden van bijzondere aandacht aan de verbetering van de primaire controles op beheersniveau in de lidstaten Verminderen van de hieraan te wijten fouten bij het gebruik van de structuurfondsen en het Cohesiefonds

28.

5. Acties ter verbetering van de primaire controles op nationaal niveau


5.1. Organiseren van een seminar voor de beheers- en de certificeringsautoriteiten en follow-up tijdens de jaarlijkse vergaderingen met de beheersautoriteiten Besteden van bijzondere aandacht aan de verbetering van de primaire controles op beheersniveau in de lidstaten Aanpakken van het risico van zwakke primaire controles

5.2. Bijwerken van de richtsnoeren betreffende goede praktijken voor primaire controles en de certificeringsfunctie voor 2007- Besteden van bijzondere aandacht aan de verbetering van de primaire controles op beheersniveau in de lidstaten Versterken van de feed-backmechanismen in het controlesysteem Aanpakken van het risico van zwakke primaire controles en certificeringsfunctie

5.3. Verstrekken van zelfbeoordelingsinstrumenten voor beheersautoriteiten inzake naleving van voorschriften Besteden van bijzondere aandacht aan de verbetering van de primaire controles op beheersniveau in de lidstaten Aanpakken van het risico van zwakke primaire controles

29.

6. Acties ter verbetering van de rapportage over financiële correcties door de lidstaten


6.1. Follow-up van gerapporteerde gegevens om lacunes aan te vullen en onnauwkeurigheden te corrigeren Verbeteren van het verstrekken van volledige, transparante en betrouwbare informatie over financiële correcties en terugvorderingen Verbeteren van de rapportage over financiële correcties en terugvorderingen

6.2. Uitvoeren van verificaties ter plaatse op een steekproef van de gegevens van de lidstaten Verbeteren van het verstrekken van volledige, transparante en betrouwbare informatie over financiële correcties en terugvorderingen Verifiëren van de nauwkeurigheid van de gerapporteerde gegevens

30.

7. Acties ter verbetering van de rapportage door de Commissie over het effect van de auditactiviteiten


7.1. Verbeteren van de systemen voor registratie en rapportage inzake de follow-up van de auditaanbevelingen Verbeteren van de doeltreffendheid van de toezichthoudende controles van de Commissie om het risico van tekortkomingen in de systemen van de lidstaten te verminderen Versterken van de feed-backmechanismen in het controlesysteem Verbeteren van de monitoringprocessen en vergemakkelijken van het uitwisselen van de auditresultaten

7.2. Verbeteren van de systemen voor registratie en rapportage inzake correcties als gevolg van de controle- en auditactiviteiten van de Commissie Verbeteren van het verstrekken van volledige, transparante en betrouwbare informatie over financiële correcties en terugvorderingen Verbeteren van de informatie over terugvorderingen en financiële correcties als een gedeeltelijke indicator van het effect van de auditactiviteiten van de Commissie

31.

8. Acties ter vergroting van het effect van de auditactiviteiten van de Commissie


8.1. Vaststellen en uitvoeren van een beleid voor het opschorten van betalingen bij besluit van de Commissie zo spoedig mogelijk na de ontdekking van ernstige zwakke punten in nationale systemen Vergroten van het effect van de auditactiviteiten van de Commissie door een doeltreffender gebruik van opschortings- en financiële-correctieprocedures Verkrijgen van een redelijke zekerheid dat de beheers- en controlesystemen in de lidstaten naar behoren functioneren en de EU-begroting vrijwaren

8.2. Wijzigen van interne procedures voor opschorting en financiële correcties om toepassing te versnellen Vergroten van het effect van de auditactiviteiten van de Commissie door een doeltreffender gebruik van opschortings- en financiële-correctieprocedures Verkrijgen van een redelijke zekerheid dat de beheers- en controlesystemen in de lidstaten naar behoren functioneren en de EU-begroting vrijwaren

32.

9. Acties ter verbetering van de door de JAV verstrekte garanties


9.1. Uitvoeren van de volgende acties in verband met de opstelling van de jaarlijkse activiteitenverslagen: Verbeteren van de kwaliteit van de JAV van de DG's Verbeteren van de transparantie en de continuïteit van de rapportage over de beoordeling van de systemen van de lidstaten om de vooruitgang beter te monitoren

a) Verstrekken van informatie over de follow-up van alle systemen waarvoor in 2006 materiële gebreken in de systemen zijn ontdekt

b) Opstellen van een verslag over de uitvoering van actieplannen door de lidstaten om gebreken te corrigeren

c) Opstellen van een verslag over besluiten tot opschorting van tussentijdse betalingen, andere voorzorgsmaatregelen van de AOSD ten aanzien van tussentijdse betalingen, door de lidstaten op verzoek van de Commissie uitgevoerde financiële correcties, en door de Commissie genomen besluiten inzake financiële correcties

d) Verstrekken van een gedetailleerde motivering voor het ontbreken van een voorbehoud, wanneer materiële zwakke punten in de systemen worden geconstateerd

e) Opstellen van een verslag over de follow-up van vorige aanbevelingen van de Rekenkamer

33.

10. Acties tot maximalisering van de waarde van de jaarlijkse overzichten uit hoofde van artikel 53 ter van het Financieel Reglement


Analyseren van de ontvangen overzichten, opnemen van de resultaten in het JAV en ondernemen van actie tegen de lidstaten die niet aan hun verplichtingen voldoen Uitoefenen van passend toezicht op de jaarlijkse overzichten om ervoor te zorgen dat deze consistent, vergelijkbaar en nuttig zijn Verbeteren van de van de lidstaten ontvangen garanties
– SEC (2009) 1495.