Toelichting bij COM(2010)438 - Ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF Alarmsysteem Nrs. 4-6/2010

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

52010SC0438

/* COM (2010) 0438 */ VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD over de ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF Alarmsysteem Nrs. 4-6/2010


[afbeelding - zie origineel document] EUROPESE COMMISSIE

2.

Brussel, 17.8.2010


COM(2010) 438 definitief

.

3.

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD


over de ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF Alarmsysteem Nrs. 4-6/2010

INHOUDSOPGAVE

Inleiding

3

4.

2. Bestemmingsontvangsten voor het ELGF 3


5.

3. Verwachte opbrengsten uit de tijdelijke herstructureringsheffing (sector suiker) 4


6.

4. Opmerkingen over de uitvoering van de ELGF-begroting 2010 (voorlopige gegevens) 5


7.

5. Feitelijke bestemmingsontvangsten voor het ELGF 8


8.

6. Feitelijke opbrengsten van de tijdelijke herstructureringsheffing (sector suiker) 9


9.

7. Besteding van het Fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie 9


10.

8. Conclusies 9


BIJLAGE: BESTEDING VAN DE ELFG-KREDIETEN TOT EN MET 30.4.2010 (VOORLOPIGE CIJFERS)

1.

Inleiding



In de tabel in de bijlage wordt een overzicht gegeven van de uitgaven die in de periode van 16 oktober 2009 tot en met 30 april 2010 werkelijk zijn verricht ten laste van het ELGF, en worden die uitgaven vergeleken met het uitgavenprofiel (indicator) dat is bepaald op grond van artikel 20 van Verordening (EG) nr. 1290/2005 van de Raad i.

11.

BESTEMMINGSONTVANGSTEN VOOR HET ELGF


Krachtens artikel 34 van Verordening (EG) nr. 1290/2005 van de Raad betreffende de financiering van het gemeenschappelijk landbouwbeleid gelden ontvangsten die voortvloeien uit financiële correcties naar aanleiding van conformiteitsgoedkeuringsbesluiten, ontvangsten als gevolg van terugvorderingen wegens onregelmatigheden en opbrengsten van de melkheffing als bestemmingsontvangsten ter financiering van ELGF-uitgaven. Volgens het genoemde artikel kunnen deze bestemmingsontvangsten voor de financiering van bepaalde door de lidstaten in het kader van het ELGF gedane uitgaven worden gebruikt. Blijven deze ontvangsten gedeeltelijk ongebruikt, dan worden de ongebruikte bedragen ambtshalve overgedragen naar het volgende begrotingsjaar i.

De nota van wijzigingen van de Commissie voor 2010 bevatte zowel de laatste raming van het bedrag aan kredieten dat nodig zal zijn voor de financiering van de verwachte uitgaven voor marktmaatregelen en rechtstreekse steun, als ramingen van de bestemmingsontvangsten die naar verwachting in de loop van het betrokken begrotingsjaar zullen worden geïnd en het over te dragen saldo van de uit het voorafgaande begrotingsjaar beschikbare bestemmingsontvangsten. In haar voorstel voor die nota van wijzigingen betreffende het bedrag van de aan het ELGF toe te wijzen kredieten heeft de Commissie dan ook de totale bestemmingsontvangsten in aanmerking genomen die naar verwachting beschikbaar zullen zijn in het komende begrotingsjaar, met het verzoek om bij de berekening van het bedrag aan kredieten de geraamde bestemmingsontvangsten in mindering te brengen op de geraamde uitgaven voor het ELGF voor datzelfde jaar. De begrotingsautoriteit heeft vervolgens de nieuwe ELGF-begroting goedgekeurd, waarbij de verwachte bestemmingsontvangsten niet zijn opgenomen in de kredieten.

Bij de opstelling van de nota van wijzigingen 2010 bedroegen de ramingen van de Commissie voor de beschikbare bestemmingsontvangsten 922 miljoen euro. Meer bepaald:

- werd verwacht dat in de loop van het begrotingsjaar 2010 bestemmingsontvangsten ten bedrage van 789 miljoen euro zouden worden geïnd. De ontvangsten uit correcties in het kader van de conformiteitsgoedkeuring en uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden werden op respectievelijk 600 miljoen euro en 91 miljoen euro geraamd. De opbrengsten van de melkheffing werden op 98 miljoen euro geraamd;

- werden de van het begrotingsjaar 2009 naar het begrotingsjaar 2010 over te dragen bestemmingsontvangsten op 133 miljoen euro geraamd.

In haar nota van wijzigingen 2010 heeft de Commissie deze ontvangsten ten bedrage van 922 miljoen euro toegewezen aan twee regelingen. Meer bepaald:

- werd 222 miljoen euro toegewezen aan de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit, en

- werd 700 miljoen euro toegewezen aan de bedrijfstoeslagregeling.

Voor beide regelingen heeft de begrotingsautoriteit uiteindelijk kredieten ten belope van respectievelijk 547 miljoen euro en 28,48 miljard euro goedgekeurd in overeenstemming met de nota van wijzigingen van de Commissie. De som van de goedgekeurde kredieten en bovengenoemde bestemmingsontvangsten komt overeen met een totale geraamde kredietbehoefte van 769 miljoen euro voor de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit en 29,18 miljard euro voor de bedrijfstoeslagregeling.

In de bijgevoegde tabel, waarin de uitvoering van de begroting 2010 (voorlopige gegevens) voor de periode tot en met 30 april 2010 wordt weergegeven, zijn de goedgekeurde kredieten voor de twee vorengenoemde regelingen opgenomen in de oorspronkelijke begrotingskredieten voor de sector groenten en fruit en de sector ontkoppelde rechtstreekse steun (respectievelijk 720,1 miljoen euro en 33,272 miljard euro), waarbij de vorengenoemde bestemmingsontvangsten niet in aanmerking zijn genomen. Na opneming van de aan deze sectoren toegewezen bestemmingsontvangsten bedragen de totale kredieten in de begroting 2010 942,1 miljoen euro voor de sector groenten en fruit en 33,972 miljard euro voor de sector ontkoppelde rechtstreekse steun.

12.

VERWACHTE OPBRENGSTEN UIT DE TIJDELIJKE HERSTRUCTURERINGSHEFFING (SECTOR SUIKER)


De opbrengsten uit de tijdelijke herstructureringsheffing in de sector suiker worden behandeld als bestemmingsontvangsten die in het Fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie vloeien om te worden gebruikt voor de toekenning van de herstructureringssteun en de bijbehorende andere vormen van steun in de sector suiker. Deze bedragen hebben voor elk van de verkoopseizoenen 2006/2007 tot en met 2008/2009 betrekking op de suiker-, inulinestroop- of isoglucosequota waarover ondernemingen in elke lidstaat beschikken, en moeten door de lidstaten in twee tranches aan het herstructureringsfonds worden overgemaakt uiterlijk op 31 maart en 30 november van elk betrokken jaar. Bij de opstelling van de begroting 2010 werden deze opbrengsten in het komende begrotingsjaar geraamd op 606,8 miljoen euro. Ook werd verwacht dat 717,9 miljoen euro zou worden overgedragen van het begrotingsjaar 2009 naar het begrotingsjaar 2010.

13.

OPMERKINGEN OVER DE UITVOERING VAN DE ELGF-BEGROTING 2010 (VOORLOPIGE GEGEVENS)


Hieronder volgt voor bepaalde onderdelen van de begroting 2010 die de grootste verschillen tussen de werkelijke en de verwachte uitgaven te zien geven of in de loop van het jaar te zien zullen geven, een beknopte uiteenzetting van de oorzaken van die verschillen.

14.

Marktmaatregelen


De kredietopname voor interventies op de landbouwmarkten ligt 241,4 miljoen euro onder het indicatorniveau van 30 april 2010. Dit verschil hangt voornamelijk samen met de huidige onderbesteding bij de voedselprogramma's en in de sector melk en zuivelproducten. Tegelijk is in andere sectoren, zoals de sector groenten en fruit, de wijnsector en bij overige plantaardige producten/overige maatregelen sprake van een overbesteding.

Granen (–12,3 miljoen euro)

De kredietopname ligt op de peildatum vooral onder indicatorniveau omdat de granen in een trager tempo zijn ingeslagen dan het tempo op basis waarvan de indicator voor 2010 is vastgesteld. Dit tragere tempo werkt door in de opslagkosten die door de lidstaten worden gemaakt en gedeclareerd. De Commissie beschouwt deze situatie als van tijdelijke aard.

Restituties voor niet in bijlage I genoemde producten (–27,5 miljoen euro)

De kredietopname ligt op de peildatum vooral onder indicatorniveau omdat de lidstaten minder hebben uitgegeven aan uitvoerrestituties voor zuivelproducten die deel uitmaken van de uitgevoerde verwerkte landbouwproducten, dit vanwege het feit dat de situatie op de zuivelmarkt sterk is verbeterd in vergelijking met de situatie ten tijde van de vaststelling van de nota van wijzigingen voor het begrotingsjaar 2010. Vanwege de verbeterde situatie heeft de Commissie de betaling van uitvoerrestituties voor zuivelproducten in november 2009 stopgezet. De Commissie gaat ervan uit dat de tragere kredietopname voor deze sector tot het einde van het begrotingsjaar aanhoudt en dat daardoor een overschot op de begroting voor deze sector zal ontstaan.

Voedselprogramma's (–109,6 miljoen euro)

De kredietopname ligt op de peildatum onder indicatorniveau vanwege de vertraagde goedkeuring van het plan voor voedselverstrekking voor 2010 door de Commissie. De uitslag van granen en suiker die in het kader van het programma van 2010 wordt verwacht, is tot dusver traag verlopen en de uitslag van de zuivelproducten die in het kader van datzelfde programma wordt verwacht, is pas na 1 mei 2010 gestart. De Commissie is nog van oordeel dat dit bestedingstempo van tijdelijke aard is en zal aantrekken naarmate het begrotingsjaar vordert.

Suiker (+8,9 miljoen euro)

De voornaamste maatregelen die uit de begroting van dit jaar worden gefinancierd, zijn de betaling van nog niet gebruikte restitutiecertificaten voor de uitvoer van suiker (geraamd op 12,0 miljoen euro) en de uitgaven voor de uitslag van de suiker die in het kader van het plan voor voedselverstrekking voor 2010 onder de meest behoeftigen wordt verdeeld (geraamd op 11,0 miljoen euro). Samen met de betaling van uitstaande saldi voor andere suikerregelingen (geraamd op 0,5 miljoen euro) bedroeg de uiteindelijke begroting voor de suikersector 1,5 miljoen euro. Op de peildatum hebben de ELGF-betalingen voor deze sector echter hoofdzakelijk betrekking op betalingen van nog niet gebruikte uitvoerrestitutiecertificaten ten bedrage van 9,4 miljoen euro. De uitslag van suiker heeft nog niet plaatsgevonden. Al met al is er vanwege de in deze sector al verrichte betalingen sprake van een forse overbesteding in vergelijking met het indicatorniveau op de peildatum.

Groenten en fruit (+27,9 miljoen euro in vergelijking met de goedgekeurde kredieten)

Dit bestedingsniveau hangt samen met de betalingen van de lidstaten aan de actiefondsen van de producentenorganisaties. Deze worden uit zowel de goedgekeurde begrotingskredieten als de bestemmingsontvangsten voor deze regeling in de begroting 2010 gefinancierd (zie voor nadere informatie punt 2 hierboven). Dit bestedingsniveau is het resultaat van de toepassing van de indicator voor de periode tot en met 30 april 2010 op de goedgekeurde begrotingskredieten, dus exclusief de bestemmingsontvangsten voor deze sector.

NB: Ten behoeve van de lezer heeft de Commissie voetnoot * toegevoegd aan de tabel met het overzicht van de voorlopige uitvoering van de begroting (zie bijlage). Deze voetnoot laat zien wat de situatie zou zijn geweest als de indicator op 30 april 2010 was toegepast op de totale kredieten die volgens de ramingen voor de financiering van deze sector beschikbaar zullen zijn. Zoals in punt 2 hierboven is aangegeven, bestaat deze totale financiering uit de goedgekeurde begrotingskredieten van 720,1 miljoen euro plus de bestemmingsontvangsten voor deze sector van naar schatting 222,0 miljoen euro. Als de indicator dus was toegepast op de geraamde totale financiering van 942,1 miljoen euro voor deze sector, zou er sprake zijn van een onderbesteding van 48,3 miljoen euro.

De Commissie gaat er op dit moment nog van uit dat de situatie van tijdelijke aard is en dat de begroting volgens plan ten uitvoer wordt gelegd.

Producten van de wijnbouwsector (+33,3 miljoen euro)

Dit uitvoeringspatroon ligt boven het indicatorniveau voor de begrotingskredieten op 30 april 2010 omdat de lidstaten in een versneld tempo betalingen hebben verricht, en met name betalingen voor de rooiregeling. Hetzelfde wordt waargenomen bij de nationale steunprogramma's, hoewel het tempo daar lager ligt. Aangezien de primaire uitgaven in deze sector (in het kader van de nationale steunprogramma's en de rooiregeling) aan een maximum zijn gebonden, beschouwt de Commissie deze situatie als van tijdelijke aard.

15.

Overige plantaardige producten/overige maatregelen (9,9 miljoen euro)


Dit uitvoeringspatroon ligt boven het indicatorniveau voor de begrotingskredieten op 30 april 2010 omdat de lidstaten in een versneld tempo betalingen hebben verricht, en met name betalingen voor de POSEI-programma's. Op basis van de ervaring van het afgelopen jaar gaat de Commissie ervan uit dat deze situatie van tijdelijke aard is.

16.

Melk en zuivelproducten (-154,7 miljoen euro)


De situatie op de zuivelmarkt is sterk verbeterd in vergelijking met de situatie ten tijde van de vaststelling van de nota van wijzigingen voor het begrotingsjaar 2010. Daarom heeft de Commissie de betaling van uitvoerrestituties voor zuivelproducten stopgezet. Voorts zijn de marktprijzen in de EU sterk gestegen, zodat een einde is gekomen aan de inslag van boter en mageremelkpoeder, en zijn de hoeveelheden die van beide producten zijn opgeslagen, op een stabiel niveau gebleven. De kredietopname ligt op de peildatum onder indicatorniveau omdat in deze sector om de bovengenoemde redenen thans minder is uitgegeven. Daarom gaat de Commissie ervan uit dat de tragere kredietopname voor deze sector tot het eind van het begrotingsjaar aanhoudt en dat daardoor een overschot op de begroting voor deze sector zal ontstaan.

17.

Rechtstreekse steun


De opname van kredieten voor rechtstreekse steun lag 728,4 miljoen euro boven het indicatorniveau op 30 april 2010.

Ontkoppelde rechtstreekse steun (+865,4 miljoen euro in vergelijking met de goedgekeurde kredieten)

Dit bestedingsniveau hangt samen met de betalingen van de lidstaten in het kader van de bedrijfstoeslagregeling, die uit zowel de goedgekeurde begrotingskredieten als de bestemmingsontvangsten voor deze regeling in de begroting 2010 wordt gefinancierd (zie voor nadere informatie punt 2 hierboven). Dit bestedingsniveau is het resultaat van de toepassing van de indicator voor de periode tot en met 30 april 2010 op de goedgekeurde begrotingskredieten, dus exclusief de bestemmingsontvangsten voor deze sector.

NB: Ten behoeve van de lezer heeft de Commissie voetnoot * toegevoegd aan de tabel met het overzicht van de voorlopige uitvoering van de begroting (zie bijlage). Deze voetnoot laat zien wat de situatie zou zijn geweest als de indicator op 30 april 2010 was toegepast op de totale kredieten die volgens de ramingen voor de financiering van deze sector beschikbaar zullen zijn. Zoals in punt 2 hierboven is aangegeven, bestaat deze totale financiering uit de goedgekeurde begrotingskredieten van 33,272 miljard euro plus de bestemmingsontvangsten voor deze sector van naar schatting 700 miljoen euro. Als de indicator dus was toegepast op de geraamde totale financiering van 33,972 miljard euro voor deze sector, zou de overbesteding beperkt zijn gebleven tot 190,3 miljoen euro.

De Commissie gaat er thans nog van uit dat de uitvoering van de begroting voor deze regeling in 2010 een beter verloop zal kennen dan die in 2009.

Andere rechtstreekse steun (–138,5 miljoen euro)

Dit uitvoeringspatroon houdt voornamelijk verband met het tempo van betalingen door de lidstaten in het kader van bepaalde regelingen (premies voor zoogkoeien, tabak en durumtarwe), dat op de peildatum onder indicatorniveau ligt. De Commissie beschouwt deze situatie thans nog als van tijdelijke aard.

18.

Audit van de landbouwuitgaven


Boekhoudkundige goedkeuring van de rekeningen over de voorgaande begrotingsjaren (+115 miljoen euro)

Het huidige uitvoeringspatroon resulteert uit de vergelijking tussen de reeds uitgevoerde correcties in het kader van de goedkeuring van de rekeningen en het bedrag van de desbetreffende indicator op 30 april 2010. Opgemerkt zij evenwel dat nog niet alle in dit begrotingsjaar te verwachten besluiten tot boekhoudkundige goedkeuring van de rekeningen zijn opgegeven. De Commissie gaat er in dit stadium dan ook van uit dat dit uitvoeringsniveau van tijdelijke aard is.

Wel moet erop worden gewezen dat de begrotingsautoriteit tegen het correctievoorstel van 80,0 miljoen euro in dat de Commissie in haar nota van wijzigingen voor 2010 heeft gedaan, heeft vastgehouden aan een bedrag van 310,0 miljoen euro. Op dit moment gaat de Commissie ervan uit dat de verwachte correcties in het kader van de goedkeuring van de rekeningen en als gevolg van de niet-naleving door de lidstaten van steunbetalingstermijnen niet voldoende zullen zijn om het extra bedrag dat de begrotingsautoriteit heeft opgelegd te dekken, en dat het bedrag aan negatieve begrotingskredieten duidelijk niet zal worden gehaald, zodat de Commissie dit met positieve begrotingskredieten zal moeten compenseren om dit begrotingsonderdeel in 2010 sluitend te maken.

19.

FEITELIJKE BESTEMMINGSONTVANGSTEN VOOR HET ELGF


De tabel in de bijlage geeft een overzicht van de in de periode tot en met 30 april 2010 reeds geïnde bestemmingsontvangsten, in totaal 522,7 miljoen euro. Meer bepaald:

- bedroegen de ontvangsten uit de correcties op basis van de conformiteitsgoedkeuringsbesluiten 188,8 miljoen euro en de verwachting is dat daar in de rest van het begrotingsjaar nog bedragen bij zullen komen;

- bedroegen de ontvangsten uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden 92,4 miljoen euro en is ook hier de verwachting dat daar tot het einde van het begrotingsjaar nog bedragen bij zullen komen;

- heeft de melkheffing, die inmiddels volledig zal zijn geïnd, 100 miljoen euro opgeleverd, tegen een oorspronkelijke raming van 98 miljoen euro;

- bedroegen de uiteindelijk van het begrotingsjaar 2009 naar het begrotingsjaar 2010 overgedragen bestemmingsontvangsten 141,5 miljoen euro, tegen een oorspronkelijk geraamd bedrag van 133 miljoen euro.

Het voor de financiering van ELGF-uitgaven beschikbare bedrag van de bestemmingsontvangsten bedraagt per 30 april 2010 dus 522,7 miljoen euro. De Commissie gaat er op dit moment nog van uit dat zij de verwachte bestemmingsontvangsten van 789 miljoen in de begroting van 2010 volledig zal innen.

20.

FEITELIJKE OPBRENGSTEN VAN DE TIJDELIJKE HERSTRUCTURERINGSHEFFING (SECTOR SUIKER)


In november 2009 hebben de lidstaten de tweede tranche van de voor het verkoopseizoen 2008/2009 verschuldigde bedragen aan tijdelijke herstructureringsheffing overgemaakt. Deze was goed voor circa 606,8 miljoen euro, gelijk aan de oorspronkelijke raming. Daarnaast is uiteindelijk 768,3 miljoen euro aan bestemmingsontvangsten overgedragen van het begrotingsjaar 2009 naar het begrotingsjaar 2010, terwijl die overdracht oorspronkelijk op 717,9 miljoen euro was geraamd. Al met al was in 2010 voor de begroting een bedrag beschikbaar van in totaal 1 375,1 miljoen euro aan bestemmingsontvangsten in de vorm van bedragen aan tijdelijke herstructureringsheffing.

21.

BESTEDING VAN HET FONDS VOOR DE HERSTRUCTURERING VAN DE SUIKERINDUSTRIE


Eind april 2010 hadden de lidstaten voor een bedrag van 91,1 miljoen euro aan betalingen verricht voor steun voor de herstructurering van de suikerindustrie, voor diversificatiesteun en voor steun aan suikerraffinaderijen.

22.

CONCLUSIES


Uit de voorlopige uitvoering van de ELGF-begroting 2010 voor de periode tot en met 30 april 2010 blijkt dat de maandelijkse vergoedingen aan de lidstaten op de peildatum ongeveer 571,2 miljoen euro boven indicatorniveau liggen. Deze overbesteding hangt voornamelijk samen met de uitgaven aan rechtstreekse steun. Wat de uitgaven aan interventies op de landbouwmarkten betreft, zal de verbeterde situatie op de zuivelmarkt juist leiden tot meevallende uitgaven aan zowel uitvoerrestituties voor zuivelproducten als aan de openbare opslag van boter en mageremelkpoeder.

Op dit moment gaat de Commissie ervan uit dat het bedrag aan bestemmingsontvangsten dat beschikbaar is en het bedrag dat in de loop van het jaar nog beschikbaar zal komen, voornamelijk zullen worden gebruikt voor de financiering van de actiefondsen voor producentenorganisaties en van de bedrijfstoeslagregeling, dit overeenkomstig de oorspronkelijke verwachting bij de vaststelling van de begroting.

Wat betreft het bedrag aan correcties in het kader van de goedkeuring van de rekeningen dat de begrotingsautoriteit met 230 miljoen euro heeft verhoogd tot in totaal 310 miljoen euro, verwacht de Commissie dat de correcties die voortvloeien uit haar besluiten inzake de goedkeuring van de rekeningen en uit de niet-naleving door de lidstaten van steunbetalingstermijnen, niet voldoende opleveren om dit bedrag te halen. De Commissie gaat ervan uit dat het ongedekte gedeelte van deze negatieve uitgaven zal worden gefinancierd uit de genoemde mogelijke meevallers op de landbouwmarkten, en met name in de zuivelsector en bij de niet in bijlage I genoemde producten, en uit de bestemmingsontvangsten die in 2010 beschikbaar zullen komen.

23.

BIJLAGE


[afbeelding - zie origineel document]