Toelichting bij COM(2010)434 - Uitvoering van het Poolse nationale actieplan in het kader van Verordening 338/2008 inzake de aanpassing van de aan Polen toe te wijzen quota voor de vangst van kabeljauw in de Oostzee (deelsectoren 25-32, EG wateren) in de periode 2008-2011

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

52010DC0434

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN DE RAAD inzake de uitvoering van het Poolse nationale actieplan in het kader van Verordening (EG) nr. 338/2008 van de Raad van 14 april 2008 inzake de aanpassing van de aan Polen toe te wijzen quota voor de vangst van kabeljauw in de Oostzee (deelsectoren 25-32, EG wateren) in de periode 2008-2011 /* COM (2010) 0434 final */


[afbeelding - zie origineel document] EUROPESE COMMISSIE

2.

Brussel, 16.8.2010


COM(2010) 434 definitief

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN DE RAAD

inzake de uitvoering van het Poolse nationale actieplan in het kader van Verordening (EG) nr. 338/2008 van de Raad van 14 april 2008 inzake de aanpassing van de aan Polen toe te wijzen quota voor de vangst van kabeljauw in de Oostzee (deelsectoren 25-32, EG-wateren) in de periode 2008-2011

INHOUDSOPGAVE

Inleiding

3

3.

2. Nationaal actieplan over de controle 3


4.

2.1. Rechtskader 3


5.

2.2. Eén autoriteit 4


6.

2.3. Handhaving en inspectie 4


7.

2.4. Administratieve controle 5


8.

3. Nationaal herstructureringsplan voor de Oostzeevloot 5


9.

3.1. Ontwikkelingen in de Poolse visserijvloot 5


10.

3.2. Vermindering van het aantal speciale visdocumenten voor kabeljauw 7


11.

3.3. Overheidssteun voor de definitieve beëindiging van de visserijactiviteiten 7


12.

3.4. Moderniseringsmaatregelen (overheveling naar de pelagische sector) 8


13.

3.5. Overheidssteun voor de tijdelijke stillegging van visserijactiviteiten 8


14.

4. Conclusie en aanbevelingen 9


1.

Inleiding



Krachtens artikel 3, lid 2, van Verordening (EG) nr. 338/2008 van de Raad van 14 april 2008 inzake de aanpassing van de aan Polen toe te wijzen quota voor de vangst van kabeljauw in de Oostzee (deelsectoren 25-32, EG wateren) in de periode 2008-2011, moet de Commissie jaarlijks de uitvoering van de Poolse nationale actieplannen (inzake de controle en inzake de herstructurering van de vloot) evalueren en daarover verslag uitbrengen aan de Raad. Het eerste verslag is op 18 november 2008 aan de Raad voorgelegd. Het nationale actieplan inzake controle moet een oplossing bieden voor de bestaande controle- en handhavingsproblemen en moet de onderliggende oorzaken van illegale visserij en inbreuken op de EU-wetgeving over de kabeljauwvisserij in de Oostzee omvattend aanpakken. De inhoud van het plan werd in onderling overleg en onderlinge overeenstemming tussen de Poolse autoriteiten en de diensten van de Commissie goedgekeurd tijdens een op 18 maart 2008 in Warschau gehouden vergadering over de Poolse visserijcontroleregeling in het kader van de financiële steun voor visserijcontrole. Het nationale actieplan inzake controle wordt in de notulen over die vergadering uiteengezet.

Het tevens voor de periode 2008-2011 geldende nationale actieplan voor de herstructurering van de Oostzeevloot is op poten gezet om vast te stellen welke maatregelen nodig zijn om te garanderen dat de aan Polen toegewezen kabeljauwquota uit instandhoudings- en economisch oogpunt duurzaam worden geëxploiteerd in het kader van het operationele programma dat in de periode 2007-2013 uit het Europees Visserijfonds wordt gefinancierd. De onderhandelingen tussen de Commissie en de Poolse autoriteiten hebben tot gevolg gehad dat Polen in april 2008 en in januari 2009 respectievelijk een nationaal herstructureringsplan voor de Oostzeevloot en een plan voor de aanpassing van de visserijinspanning heeft vastgesteld.

Overeenkomstig artikel 3, lid 1, van Verordening (EG) nr. 338/2008 heeft Polen beide plannen vastgesteld en uitgevoerd. Tevens heeft Polen in het kader van deze plannen uitvoeringsverslagen aan de Commissie toegezonden. Deze informatie is, samen met de door de inspecteurs van de Commissie verzamelde gegevens, gebruikt als basis voor de evaluatie in dit verslag. Het verslag bestaat uit twee delen: het actieplan over de controle en het actieplan voor de herstructurering van de vloot.

15.

NATIONAAL ACTIEPLAN OVER DE CONTROLE


Dit plan bevat een tijdschema voor de geleidelijke aanpassing van de Poolse visserijcontroleregeling over een periode van twee jaar. Polen moet krachtens dit plan om de zes maanden een voortgangsverslag over elk punt van het plan bij de Commissie indienen. In 2009 heeft Polen een inspectieverslag ingediend op 2 april en het derde voortgangsverslag op 14 juli.

16.

Rechtskader


In 2008 is de Poolse overheid begonnen met het vaststellen van nieuwe nationale voorschriften voor het aanpakken van de in het actieplan uiteengezette tekortkomingen in de controle- en handhavingsregeling, door een nieuwe visserij- en een nieuwe visserijmarktwet op te stellen. Deze wetten zijn tot dusverre nog niet definitief goedgekeurd. De nieuwe wet over de organisatie van de visserijmarkt is momenteel in behandeling bij het grondwettelijk hof en de nieuwe ontwerpwet over visserij moet nog in behandeling worden genomen door het parlement.

17.

Eén autoriteit


In 2008 heeft het ministerie van Landbouw en Plattelandsontwikkeling een post gecreëerd en de waarnemend directeur voor visserijcontrole aangewezen om de taken van de éne autoriteit op zich te nemen en het toezicht, de controle en de inspectie te coördineren op nationaal en internationaal niveau. De post is inmiddels ingevuld en operationeel.

De éne autoriteit is onder meer bevoegd voor het opstellen van het jaarlijkse nationale controleprogramma met daarin de strategie, de prioriteiten en de doelstellingen. De éne autoriteit zit de maandelijkse vergaderingen van de coördinatieraad van inspecteurs voor.

18.

Handhaving en inspectie


Hoewel Polen in 2008 een aantal positieve structurele verbeteringen heeft ingevoerd om de controle- en handhavingsproblemen op te lossen, zijn niet alle moeilijkheden daarmee van de baan, zoals blijkt uit het Commissieverslag voor 2008.

In 2009 zijn de volgende extra verbeteringen geconstateerd:

- het nieuwe visserijpatrouillevaartuig is volledig operationeel;

- er is een voorschrift ingevoerd om 100 % van de kabeljauwaanvoer te inspecteren in plaats van de 20 % die als benchmark was vastgesteld;

- alle Poolse visserijinspecteurs hebben een exemplaar van het inspectiehandboek ontvangen;

- de inspectiediensten zijn uitgerust met mobiele weegschalen.

Hoewel voor de kabeljauwaanvoer een inspectiebenchmark van 100 % is vastgesteld, is de inspectieprioriteit en -strategie niet gebaseerd op een omvattende risicoanalyse. Als de inspectiemiddelen op één doel worden toegespitst, bestaat het risico dat de controles en inspecties op andere gebieden dan de kabeljauwaanvoer daaronder te lijden krijgen. Met als gevolg dat andere actoren die in de visserij en de fasen na de aanvoer actief zijn, zoals kopers, verkopers en verwerkers, niet meer doeltreffend worden gecontroleerd. Wellicht is dit één van de oorzaken van de overbevissing van de haringquota in het westelijke deel van de Oostzee in 2009 (17,4 %).

De Poolse autoriteiten hebben aan de Commissie gemeld dat de regionale inspectiediensten uiterlijk in november 2009 mobiele werkstations zullen krijgen voor toegang tot VMS.

Toch is slechts geringe vooruitgang geconstateerd in de ontwikkeling van het visserijinformatiesysteem. In het kader van het memorandum of understanding moest uiterlijk in het tweede kwartaal van 2009 een elektronisch systeem voor online toegang tot VMS-gegevens, inspanningsrapporten, vangstaangiften, voorafgaande meldingen en berichten inzake binnenkomst/vertrek worden ingevoerd en toegankelijk worden gemaakt voor inspecteurs in de havens en op zee. Eind 2009 kreeg de Commissie bericht dat alleen de toegang tot VMS-gegevens beschikbaar was gesteld.

19.

Administratieve controle


De vooruitgang op dit gebied wordt vooral belemmerd door de stilstand in de ontwikkeling van het rechtskader en in de tenuitvoerlegging van het visserijinformatiesysteem. Dit heeft tot gevolg:

- dat de lokale, regionale en centrale bestuursniveaus geen online toegang hebben tot gegevens over inspectieactiviteiten en deze niet kunnen uitwisselen;

- dat nog geen specifiek gegevensanalyseteam is opgericht dat bevoegd is voor real-time toezicht op en risicoanalyse van vissersvaartuigen;

- dat partijen in het ketentraject ná de aanvoer, zoals kopers, verkopers en verwerkers, in afwachting van de vaststelling van de nieuwe visserijmarktwet niet doeltreffend worden gecontroleerd.

20.

NATIONAAL HERSTRUCTURERINGSPLAN VOOR DE OOSTZEEVLOOT


Polen heeft dit plan in april 2008 aangenomen. Als vervolg op dit actiepan en in overeenstemming met artikel 22 van Verordening (EG) nr. 1198/2006 van de Raad inzake het Europees visserijfonds heeft Polen in januari 2009, na onderhandelingen met de Europese Commissie, zijn plan voor de aanpassing van de visserijinspanning vastgesteld. In dit plan wordt de beschrijving van de in het actieplan uiteengezette elementen bijgewerkt en worden ambitieuzere doelstellingen voor de capaciteitsvermindering van de kabeljauwvloot vastgesteld. Bovendien zijn er nieuwe elementen toegevoegd, zoals de invoering van eigendomsrechten en de begeleidende controlemaatregelen.

21.

Ontwikkelingen in de Poolse visserijvloot


In de onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven van de totale capaciteitsvermindering van de Oostzeevloot (in aantal vaartuigen, BT en kW) tussen 1 maart 2008 en 1 december 2009.

Tabel 1 : De Poolse visserijvloot in de periode 1.3.2008–1.12.2009 i

Vaartuigen in LOA* Aantal vaartuigen Capaciteit in kW Capaciteit in BT

22.

Lengte vaartuig Aantal vaartuigen kW GT


23.

0-8 m


24.

8-9,99 m


25.

10-11,99 m


26.

12-14,99 m


27.

15-18,49 m 2


28.

18,5-20,49 m


29.

20,5-25,49 m 3 1


30.

25,5 m en meer 8 3


Totaal 15 5

Moderniseringsmaatregelen (overheveling naar de pelagische secto r)

Het herstructureringsplan voorziet in de modernisering van vissersvaartuigen van meer dan 24 m en in de overheveling van deze vaartuigen naar de pelagische sector tegen eind 2011 (51 vaartuigen volgens het plan voor de aanpassing van de visserijinspanning). Begin november 2009 zijn in totaal 40 verzoeken om EVF-cofinanciering voor de modernisering van vaartuigen ingediend. Tegen eind januari zijn 20 contracten voor de modernisering van vaartuigen met EVF-steun ondertekend.

Dit vlootsegment vertegenwoordigt qua kW en BT een significant capaciteitsaandeel van de kabeljauwvloot. De permanente overheveling van deze vaartuigen naar de pelagische visserij moet in evenwicht worden gebracht met de vangstmogelijkheden, de toestand van de pelagische bestanden en de verwachte ontwikkelingen in het systeem voor het beheer van deze bestanden.

31.

Overheidssteun voor de tijdelijke stillegging van visserijactiviteiten


Overeenkomstig het nationale herstructureringsplan voor de Oostzeevloot en teneinde de nadelige sociaaleconomische gevolgen van een vermindering van het aantal speciale visdocumenten voor kabeljauw op te vangen, is besloten om het deel van de visserijvloot dat in 2009 geen speciaal visdocument voor kabeljauw heeft ontvangen (maar het in 2008 wel had), te vergoeden voor de tijdelijke stillegging van de visserijactiviteiten. Deze vergoeding dient te worden toegekend aan een toenemend aantal vissersvaartuigen dat tot uiterlijk eind 2011 niet op kabeljauw mag vissen. In totaal zijn in november 2009 258 subsidiebesluiten vastgesteld.

De vermindering van het aantal speciale visdocumenten voor kabeljauw, gekoppeld aan meer aanvoercontroles, heeft geleid tot een proportioneler gebruik van de kabeljauwquota gedurende het jaar en tot een hoger niveau van naleving bij de Poolse vissers.

Dit neemt niet weg dat het herstructureringsproces nog lang niet is afgesloten - ondanks het feit dat de EVF-steun volgens plan is gebruikt. Van de (ongeveer) 450 vaartuigen waaruit de Poolse vloot bestaat, heeft meer dan de helft in de periode 2009-2011 zijn activiteiten moeten stilleggen. Voor deze stillegging hebben zij steun ontvangen. Verwacht mag worden dat ca. 200 vaartuigen na deze periode klaar zullen zijn om weer op kabeljauw te vissen.

32.

CONCLUSIE EN AANBEVELINGEN


Polen is er in een periode van twee jaar onomstotelijk in geslaagd de efficiency van het visserijbeheer in de Oostzee te verbeteren, met name wat de uitvoering van de geplande EVF-maatregelen ter ondersteuning van de definitieve stopzetting en de tijdelijke stillegging betreft.

De vermindering van het aantal speciale visdocumenten voor kabeljauw, gekoppeld aan meer aanvoercontroles, heeft geleid tot een proportioneler gebruik van de kabeljauwquota gedurende het jaar en tot een hoger niveau van naleving bij de Poolse vissers.

Hoewel de uit het EVF gecofinancierde regeling voor de definitieve buitenbedrijfstelling in het begin langzaam op gang kwam, verloopt de definitieve stopzetting van de visserijactiviteiten nu volgens plan en stemmen de resultaten doorgaans overeen met de streefdoelen. Het proces moet evenwel nog worden geïntensiveerd, wil men de omvang van de kabeljauwvloot afstemmen op de vangstmogelijkheden.

Voor een optimaal rendement van het nationale systeem op het gebied van controle en vlootbeheer overeenkomstig het nationale actieplan en het nationale herstructureringsplan voor de Oostzeevloot is het echter van groot belang dat de vereiste maatregelen tijdig worden genomen. De hervormingen die ten uitvoer zijn gelegd, hebben slechts betrekking op een deel van het nationale actieplan en de geconstateerde verbeteringen zijn vooralsnog onvoldoende om een waterdichte betrouwbaarheid van de controleregeling te garanderen. Bovendien zijn de scheve verhoudingen in de Poolse vloot onvoldoende in balans gebracht en kan de impact van de vloot op de kabeljauwvisserij wegens een gebrek aan gegevens niet worden geëvalueerd.

Het is van essentieel belang dat Polen alle vereiste maatregelen neemt en hierbij het vooraf vastgestelde tijdschema respecteert. Bijzondere aandacht moet worden geschonken aan de volgende kwesties:

- het rechtskader voor een onverkorte omzetting van de EU-wetgeving moet worden vastgesteld;

- gegevens over de visserijinspanning moeten overeenkomstig de vereisten bij de Commissie worden ingediend;

- er moet een nalevingscultuur worden ontwikkeld via de totstandbrenging van een economisch leefbare visserijsector waarin overcapaciteit wordt aangepakt en illegale visserij niet langer rendabel en aanvaardbaar is. Het ontradingssysteem moet worden herbekeken en er moet op worden toegezien dat de sancties in die mate evenredig zijn aan de aard van de inbreuk dat de overtreder er geen voordeel bij heeft een inbreuk te plegen;

- er moeten passende maatregelen worden genomen om de toepassing van een doeltreffende en efficiënte controle- en handhavingsregeling te waarborgen, met name met het oog op de volgende doelstellingen:

- de inspectieregelingen en -procedures moeten borg staan voor een adequate follow-up van de inspecties;

- alle visserijsectoren, inclusief het ketentraject na aanvoer, moet worden geïnspecteerd en gecontroleerd en de middelen moeten overeenkomstig worden toegewezen;

- het visserijinformatiesysteem moet worden gemoderniseerd om aan de vereisten van de EU-wetgeving te voldoen;

- er moet een specifiek gegevensanalyseteam worden opgericht dat bevoegd is voor real-time toezicht op en risicoanalyse van vissersvaartuigen.

De Commissie verzoekt Polen onverwijld adequate corrigerende maatregelen te identificeren en toe te passen teneinde aan het memorandum of understanding te voldoen. De lijst met corrigerende maatregelen moet uiterlijk op 1 november 2010 bij de Commissie worden ingediend.

De Commissie behoudt zich het recht voor om haar bevoegdheden als hoedster van de EU-Verdragen uit te oefenen.
– 27 januari 2010).