Toelichting bij COM(2011)46 - Ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF Alarmsysteem Nrs. 11-12/2010

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

52011DC0046

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD over de ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF Alarmsysteem Nrs. 11-12/2010 /* COM/2011/0046 def. */


[afbeelding - zie origineel document] EUROPESE COMMISSIE

2.

Brussel, 2.2.2011


COM(2011) 46 definitief

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

over de ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF Alarmsysteem Nrs. 11-12/2010

INHOUDSOPGAVE

Inleiding

3

3.

2. Bestemmingsontvangsten voor het ELGF 3


4.

3. Verwachte opbrengsten uit de tijdelijke herstructureringsheffing (sector suiker) 4


5.

4. Opmerkingen over de uitvoering van de ELGF-begroting 2010 (voorlopige gegevens) 4


6.

5. Feitelijke bestemmingsontvangsten voor het ELGF 7


7.

6. Feitelijke opbrengsten van de tijdelijke herstructureringsheffing (sector suiker) 8


8.

7. Besteding van het Fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie 8


9.

8. Conclusies 8


BIJLAGE : BESTEDING VAN DE ELGF-KREDIETEN TOT EN MET 15.10.2010 (VOORLOPIGE CIJFERS)

1.

Inleiding



Volgens voorlopige gegevens bedroegen de uitgaven uit het ELGF in het begrotingsjaar 2010, dat de periode van 16 oktober 2009 tot en met 15 oktober 2010 bestrijkt, naar verwachting 44 062,1 miljoen euro (zie de tabel in de bijlage). Het betreft de uitgaven na verrekening van de bedragen die de lidstaten hebben terugbetaald als gevolg van de correcties in het kader van de boekhoudkundige goedkeuring van de ELGF-rekeningen over de voorgaande begrotingsjaren, en na verrekening van de verlagingen en schorsingen die in de loop van het begrotingsjaar zijn toegepast op de maandelijkse betalingen aan de lidstaten. Voorts is in die uitgaven een schatting begrepen van de rechtstreekse uitgaven die de Commissie nog tot en met 31 december 2010 kon doen, welke schatting circa 53,6 miljoen euro bedraagt.

In november 2010 is een tabel met voorlopige cijfers over de besteding van de kredieten voorgelegd aan de nationale afgevaardigden in het Comité voor de landbouwfondsen. Daarin was rekening gehouden met de verlaging van de ELGF-kredieten die in het voorontwerp van gewijzigde begroting (VGB) nr. 10/2010 was voorgesteld. Op 29 november 2010 is de Commissie evenwel gekomen met nota van wijzigingen nr. 1 bij dit VGB, waarbij zij deze verlaging heeft ingetrokken. In verband daarmee is de tabel met voorlopige cijfers over de besteding van de kredieten in het voorliggende verslag aangepast. Daarin is geen rekening meer gehouden met de oorspronkelijk voorgestelde verlaging van bepaalde kredieten.

10.

BESTEMMINGSONTVANGSTEN VOOR HET ELGF


Krachtens artikel 34 van Verordening (EG) nr. 1290/2005 van de Raad betreffende de financiering van het gemeenschappelijk landbouwbeleid gelden ontvangsten die voortvloeien uit financiële correcties naar aanleiding van conformiteitsgoedkeuringsbesluiten, ontvangsten als gevolg van terugvorderingen wegens onregelmatigheden en opbrengsten uit de melkheffing als bestemmingsontvangsten ter financiering van ELGF-uitgaven. Volgens het genoemde artikel kunnen deze bestemmingsontvangsten voor de financiering van bepaalde door de lidstaten in het kader van het ELGF gedane uitgaven worden gebruikt. Blijven deze ontvangsten gedeeltelijk ongebruikt, dan worden de ongebruikte bedragen ambtshalve overgedragen naar het volgende begrotingsjaar i.

Zoals reeds aangegeven in vorige alarmsysteemverslagen bedroegen de ramingen van de Commissie voor beschikbare bestemmingsontvangsten in 2010 922 miljoen euro. Meer bepaald:

- werd verwacht dat in de loop van het begrotingsjaar 2010 bestemmingsontvangsten ten bedrage van 789 miljoen euro zouden worden geïnd. De ontvangsten uit correcties in het kader van de conformiteitsgoedkeuring en uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden werden op respectievelijk 600 miljoen euro en 91 miljoen euro geraamd. De opbrengsten uit de melkheffing werden op 98 miljoen euro geraamd;

- werden de van het begrotingsjaar 2009 naar het begrotingsjaar 2010 over te dragen bestemmingsontvangsten op 133 miljoen euro geraamd.

De Commissie heeft deze ontvangsten ten bedrage van 922 miljoen euro aan twee regelingen toegewezen. Meer bepaald:

- werd 222 miljoen euro toegewezen aan de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit, en

- werd 700 miljoen euro toegewezen aan de bedrijfstoeslagregeling.

Voor beide regelingen heeft de begrotingsautoriteit uiteindelijk kredieten ten bedrage van respectievelijk 547 miljoen euro en 28 480 miljoen euro goedgekeurd, zulks in overeenstemming met de nota van wijzigingen van de Commissie. De som van de goedgekeurde kredieten en bovengenoemde bestemmingsontvangsten komt overeen met een totale geraamde kredietbehoefte van 769 miljoen euro voor de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit en 29 180 miljoen euro voor de bedrijfstoeslagregeling.

In de bijgevoegde tabel, waarin de uitvoering van de begroting 2010 (voorlopige gegevens) voor de periode tot en met 15 oktober 2010 wordt weergegeven, zijn de goedgekeurde kredieten voor de twee vorengenoemde regelingen opgenomen in de oorspronkelijke begrotingskredieten voor de sector groenten en fruit en de sector ontkoppelde rechtstreekse steun (respectievelijk 720,1 miljoen euro en 33 272 miljoen euro), waarbij de vorengenoemde bestemmingsontvangsten niet in aanmerking zijn genomen. Na opneming van de aan deze sectoren toegewezen bestemmingsontvangsten bedragen de totale kredieten in de begroting voor 2010 942,1 miljoen euro voor de sector groenten en fruit en 33 972 miljoen euro voor de sector ontkoppelde rechtstreekse steun.

11.

VERWACHTE OPBRENGSTEN UIT DE TIJDELIJKE HERSTRUCTURERINGSHEFFING (SECTOR SUIKER)


De opbrengsten uit de tijdelijke herstructureringsheffing in de sector suiker worden behandeld als bestemmingsontvangsten die in het Fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie vloeien om te worden gebruikt voor de toekenning van de herstructureringssteun en de bijbehorende andere vormen van steun in de sector suiker. Zoals reeds is aangegeven in vorige alarmsysteemverslagen bedroegen de ramingen voor deze ontvangsten in 2010 606,8 miljoen euro, terwijl verwacht werd dat een bedrag van 717,9 miljoen euro van het begrotingsjaar 2009 zou worden overgedragen naar het begrotingsjaar 2010.

12.

OPMERKINGEN OVER DE UITVOERING VAN DE ELGF-BEGROTING 2010 (VOORLOPIGE GEGEVENS)


Hier volgt een beknopte uiteenzetting over de uitvoering van de ELGF-begroting 2010 voor een aantal sectoren (voorlopige gegevens).

13.

Marktmaatregelen


De kredietopname voor interventies op de landbouwmarkten lag 411,5 miljoen euro onder de daarvoor uitgetrokken begrotingskredieten. De sterkste onderbesteding deed zich voor bij de restituties voor niet in bijlage I genoemde producten en in de sector melk en zuivelproducten. Bij de sector granen was er juist sprake van een overbesteding.

Granen (+20,0 miljoen euro)

De kredietopname is met name hoger uitgevallen omdat grotere hoeveelheden granen in openbare opslag zijn ingeslagen. Daardoor hebben de lidstaten hogere technische en financieringskosten gemaakt.

14.

Restituties voor niet in bijlage I genoemde producten (-62,7 miljoen euro)


De kredietopname is met name lager uitgevallen omdat de lidstaten minder hebben uitgegeven aan uitvoerrestituties voor zuivelproducten die in de uitgevoerde verwerkte landbouwproducten zijn verwerkt. Een en ander hangt samen met het feit dat de situatie op de zuivelmarkt sterk is verbeterd in vergelijking met de situatie ten tijde van de vaststelling van de nota van wijzigingen voor het begrotingsjaar 2010, zodat de Commissie de betaling van uitvoerrestituties voor zuivelproducten in november 2009 heeft stopgezet.

15.

Voedselprogramma's (-34,6 miljoen euro)


De onderbesteding heeft te maken met het feit dat sommige lidstaten hun goedgekeurde plan voor 2010 niet geheel overeenkomstig Verordening (EG) nr. 1111/2009 ten uitvoer hebben gelegd, terwijl andere lidstaten nog niet alle administratieve, overdrachts- en vervoerskosten in het kader van het voornoemde plan hebben gedeclareerd.

Groenten en fruit (+116,6 miljoen euro in vergelijking met de goedgekeurde kredieten)

In deze sector is sprake geweest van een duidelijke overbesteding: er is 836,7 miljoen euro uitgegeven, terwijl slechts 720,1 miljoen euro aan kredieten was goedgekeurd. De overschrijding van de voor deze sector uitgetrokken kredieten met 116 miljoen euro (voorlopige cijfers) is opgevangen met de bestemmingsontvangsten voor deze sector (222 miljoen euro). Het uiteindelijke resultaat is dat van de voor de sector beschikbare kredieten 105,4 miljoen euro niet is besteed.

Dit bestedingspatroon is het resultaat van het gecombineerde uitgavenpatroon voor de volgende, uit de kredieten voor deze sector gefinancierde regelingen. Enerzijds hebben de lidstaten minder voorschotten verstrekt in het kader van de plannen voor 2010 inzake de actiefondsen van producentenorganisaties en hebben zij ook minder uitgegeven aan de schoolfruitregeling. Anderzijds hebben de lidstaten meer uitgaven verricht voor steun in het kader van de voorlopige erkenning van producentengroeperingen omdat ten opzichte van de cijfers waarvan bij de opstelling van de begroting 2010 was uitgegaan, een groter aantal groeperingen deze steun had aangevraagd.

16.

Producten van de wijnbouwsector (-29 miljoen euro)


De geringe onderbesteding is toe te schrijven aan het feit dat de lidstaten minder aan zowel de nationale steunprogramma's als de rooiregeling hebben uitgegeven dan in de begroting was voorzien.

17.

Melk en zuivelproducten (-414 miljoen euro)


De situatie op de zuivelmarkt is sterk verbeterd in vergelijking met de situatie ten tijde van de vaststelling van de nota van wijzigingen voor het begrotingsjaar 2010. Daarom heeft de Commissie de betaling van uitvoerrestituties voor zuivelproducten stopgezet. Voorts zijn de marktprijzen in de EU sterk gestegen, zodat een einde is gekomen aan de inslag van boter en mageremelkpoeder, en zijn de hoeveelheden die van beide producten zijn opgeslagen, op een stabiel niveau gebleven. Al met al zijn de uitgaven in deze sector lager uitgevallen dan het uiteindelijke bedrag aan begrotingskredieten.

18.

Rechtstreekse steun


De kredietopname in verband met rechtstreekse steun lag 403 miljoen euro hoger dan de oorspronkelijke begrotingskredieten. Daarbij moet nog rekening worden gehouden met de 700 miljoen euro aan bestemmingsontvangsten die aan de bedrijfstoeslagregeling is toegewezen.

Ontkoppelde rechtstreekse steun (+553 miljoen euro in vergelijking met de goedgekeurde kredieten)

De totale voor deze sector uitgetrokken kredieten, inclusief de bestemmingsontvangsten ten belope van 700 miljoen euro, bedragen 33 972 miljoen euro (NB: zie punt 2 voor nadere gegevens). Via dit artikel worden hoofdzakelijk de bedrijfstoeslagregeling en de regeling inzake een enkele areaalbetaling gefinancierd.

In het kader van de bedrijfstoeslagregeling (BTR) is 29 070,9 miljoen euro uitgegeven. Dit is minder dan de in de begroting 2010 geraamde behoefte van 29 180 miljoen euro. Dit komt omdat een aantal lidstaten hun BTR-totaalbedrag niet volledig hebben gebruikt. Wel is hun bestedingspercentage in vergelijking met het voorgaande jaar opnieuw gestegen, hetgeen wijst op een verbetering van het beheer van de BTR-totaalbedragen in de meeste lidstaten.

Wat de regeling inzake een enkele areaalbetaling betreft, heeft een aantal lidstaten niet het totaalbedrag van hun begrotingsmaxima uitgekeerd, hetgeen heeft geleid tot een onderbesteding bij de begrotingskredieten voor 2010 van 35,9 miljoen euro. Deze onderbesteding heeft te maken met het feit dat de landbouwers minder subsidiabel areaal hebben aangegeven dan in de wetgeving was vastgesteld, en de berekening van het maximumsteunbedrag per hectare berust op dit in de wetgeving vastgestelde areaal.

Aangezien de BTR deels wordt gefinancierd met bestemmingsontvangsten (zie punt 2 hierboven) is de overbesteding bij dit artikel meer schijn dan werkelijkheid: het beeld verandert als rekening wordt gehouden met de bestemmingsontvangsten, die weliswaar niet in de totale begrotingskredieten worden meegerekend, maar wel worden gebruikt voor de financiering van een deel van de BTR-uitgaven.

19.

Andere rechtstreekse steun (-147,7 miljoen euro)


Deze onderbesteding houdt verband met het feit dat in de aanvragen in het kader van een aantal regelingen, zoals die voor de dierpremies en voor areaalsteun voor katoen, geringere aantallen dieren en kleinere oppervlakten zijn opgegeven dan die waarvan bij de opstelling van de begroting voor 2010 was uitgegaan. Daardoor hebben de lidstaten minder uitgegeven.

20.

Audit van de landbouwuitgaven


Boekhoudkundige goedkeuring van de rekeningen over de voorgaande begrotingsjaren (+255,8 miljoen euro)

Het huidige bestedingsniveau hangt grotendeels samen met de correcties waartoe de Commissie in het kader van de boekhoudkundige goedkeuring van de ELGF-rekeningen heeft besloten, en met de correcties die aan de lidstaten zijn opgelegd in verband met de niet-naleving van de betalingstermijnen welke zijn vastgesteld in de diverse ELGF-regelingen. Deze correcties bedroegen in totaal 54,2 miljoen euro. Doordat dit bedrag veel lager is dan het bedrag van 310 miljoen euro waarvan de begrotingsautoriteit bij de opstelling van de begroting 2010 was uitgegaan, is er een tekort van 255,8 miljoen euro aan begrotingskredieten, dat de Commissie moet zien te dekken om dit begrotingsonderdeel voor 2010 sluitend te maken.

21.

FEITELIJKE BESTEMMINGSONTVANGSTEN VOOR HET ELGF


Ten opzichte van de oorspronkelijke raming van 922 miljoen euro bedroegen de in 2010 beschikbare bestemmingsontvangsten in totaal 1 152,1 miljoen euro, d.i. 230,1 miljoen euro meer.

Het verschil is deels toe te schrijven aan het feit dat met een bedrag van 141,5 miljoen euro 8,5 miljoen euro meer aan bestemmingsontvangsten van 2009 naar 2010 is overgedragen dan de 133 miljoen euro waarvan oorspronkelijk bij de opstelling van de begroting was uitgegaan. Daarbij moet worden vermeld dat de van 2009 naar 2010 overgedragen bestemmingsontvangsten overeenkomstig artikel 10 van het Financieel Reglement volledig zijn gebruikt om in het begrotingsjaar 2010 gedane uitgaven te financieren.

Van groter belang is echter het bedrag van 1 010,5 miljoen euro aan nieuwe bestemmingsontvangsten dat in 2010 is geïnd: dit was 221,5 miljoen euro meer dan het bedrag van 789 miljoen euro dat in de begroting was opgenomen. Van dit bedrag is 735,1 miljoen euro afkomstig van correcties in het kader van de conformiteitsgoedkeuring van de rekeningen, 172,4 miljoen euro van terugvorderingen wegens onregelmatigheden en 103 miljoen euro van de melkheffing. Een deel van de nieuwe, in 2010 geïnde bestemmingsontvangsten zal niet worden gebruikt en worden overgedragen naar de begroting van 2011 om te worden gebruikt voor de financiering van de uitgaven voor dat jaar.

22.

FEITELIJKE OPBRENGSTEN VAN DE TIJDELIJKE HERSTRUCTURERINGSHEFFING (SECTOR SUIKER)


In 2010 hebben de lidstaten in totaal 606,8 miljoen euro betaald (bestemmingsontvangsten). Daarnaast is 768,3 miljoen euro aan bestemmingsontvangsten overgedragen van het begrotingsjaar 2009 naar het begrotingsjaar 2010, terwijl die overdracht oorspronkelijk op 717,9 miljoen euro was geraamd. Daardoor was in 2010 voor de EU-begroting in totaal 1 375,1 miljoen euro aan bestemmingsontvangsten uit de tijdelijke herstructureringsheffing beschikbaar.

Na betaling van de steun aan de begunstigden van het Fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie (zie onderstaand punt 7) geven de bedragen aan tijdelijke herstructureringsheffing een saldo van 1 044,8 miljoen euro te zien, dat naar 2011 zal worden overgedragen om de betaling van de steunbedragen voor dat jaar te financieren.

23.

BESTEDING VAN HET FONDS VOOR DE HERSTRUCTURERING VAN DE SUIKERINDUSTRIE


De terugbetalingen aan de lidstaten van de uitgekeerde steun voor de herstructurering van de suikerindustrie, diversificatiesteun en steun aan suikerraffinaderijen liepen in 2010 op tot 330,3 miljoen euro. Deze steun is betaald met de genoemde bestemmingsontvangsten uit de tijdelijke herstructureringsheffing (zie bovenstaand punt 6).

24.

CONCLUSIES


Uit de voorlopige cijfers over de uitvoering van de ELGF-begroting 2010 blijkt dat 242,3 miljoen euro meer is besteed dan aan begrotingskredieten is goedgekeurd. Dit bedrag wordt gedekt uit de beschikbare bestemmingsontvangsten van 1 152,1 miljoen euro.

Thans wordt ervan uitgegaan dat na de aan het eind van het jaar nog te verrichten aanpassingen zo'n 900 miljoen euro aan beschikbare bestemmingsontvangsten zal worden overgedragen naar 2011.

25.

BIJLAGE


[afbeelding - zie origineel document]