Toelichting bij SEC(2002)1220 - Voorontwerp van gewijzigde en aanvullende begroting nr. 6 bij de begroting 2002 - Staat van ontvangsten en uitgaven per afdeling - Afdeling I - Parlement - Afdeling II - Raad - Afdeling III - Commissie - Afdeling IV - Hof van Justitie - Afdeling V - Rekenkamer - Afdeling VI - Economisch en Sociaal Comité - Afdeling VIII - Deel A - Ombudsman - Afdeling VIII - Deel B - Europese Toezichthouder voor gegevensbescherming

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. Inleiding

1.

2. De context van dit VOGAB


2.

3. De in 2002 niet bestede kredieten


3.

4. De anticipatie van maatregelen van 2003 in 2002


4.

5. Kredietverhoging van maatregelen in 2002


5.

6. De situatie per instelling


6.

7. Overzicht van de verrichting



STAAT VAN ONTVANGSTEN EN UITGAVEN PER AFDELING

De staat van ontvangsten en uitgaven per afdeling wordt afzonderlijk toegezonden met behulp van het systeem SEI-BUD. Bij wijze van voorbeeld wordt een taalversie van de staat van ontvangsten en uitgaven per afdeling als technische bijlage bijgevoegd.


7.

TOELICHTING


Inleiding



Tijdens het overleg van juli heeft de Begrotingsautoriteit beslist het flexibiliteitsinstrument voor rubriek 5 niet te gebruiken om de extra behoeften van 2003 in verband met de voorbereiding van de volgende uitbreiding te dekken. Deze extra behoeften waren aangekondigd in de twee verslagen van de secretarissen-generaal en vervolgens bevestigd in de ramingen van de diverse instellingen.

De Begrotingsautoriteit heeft daarentegen de instellingen aanbevolen hierop in hun begroting te anticiperen i. Hiermee wordt beoogd niet-bestede kredieten van 2002 samen te brengen en deze over te dragen naar begrotingsonderdelen waar zij kunnen worden gebruikt om in 2002 oorspronkelijk voor 2003 geplande uitgaven te anticiperen. De kredieten voor deze begrotingsonderdelen zullen in de begroting 2003 derhalve worden verminderd met het bedrag van de frontloading in 2002.

De marge die in 2003 vrijkomt door deze vermindering, kan dienen om de behoeften te dekken waarvoor geen ruimte is binnen het huidige maximum van rubriek 5. Dit heeft in het bijzonder betrekking op de 500 externe personeelsleden waarom de Commissie de begrotingsautoriteit heeft gevraagd voor 2003 met het oog op de voorbereiding van de uitbreiding. Door de frontloading kan het Europees Parlement in 2003 ook beschikken over extra kredieten om haar beleid van versnelde financiering van de gebouwen voort te zetten. Bovendien kan de definitieve marge van rubriek 5 in 2003 worden verhoogd, waardoor de instellingen beter kunnen inspelen op onvoorziene behoeften, die zich kunnen voordoen in 2003, een cruciaal jaar in de voorbereiding van de uitbreiding.

Met dit voorontwerp van gewijzigde en aanvullende begroting (VOGAB) wordt beoogd de in 2002 niet bestede kredieten toe te wijzen aan de begrotingsonderdelen waarbinnen frontloading kan plaatsvinden. Met name vanwege het interinstitutionele karakter van de verrichting wordt een VOGAB gebruikt in plaats van kredietoverschrijvingen. Sommige instellingen maken tevens gebruik van dit VOGAB voor interne overschrijvingen binnen hun afdeling. Deze kredietoverschrijvingen houden geen rechtstreeks verband met de frontloading, maar kaderen in de ontwikkeling van de meerjarenprogrammering van bepaalde uitgaven in verband met de voorbereiding van de uitbreiding.

8.

2. De context van dit VOGAB


Bij de analyse van de besteding van de kredieten van het begrotingsjaar 2001 na de afsluiting van de rekeningen kon de Commissie vaststellen dat alle communautaire instellingen een aanzienlijk deel van de administratieve kredieten hadden geannuleerd. Tijdens de overlegvergadering van 11 juli is de Begrotingsautoriteit overeengekomen dat de in 2002 niet bestede kredieten in de mate van het mogelijke moeten worden gebruikt voor de geplande frontloading. Begin oktober 2002 zijn de secretarissen-generaal van de instellingen bijeengekomen met de vertegenwoordigers van de begrotingscommissie van het Europees Parlement om het bedrag te ramen van de in 2002 niet bestede kredieten die op deze manier kunnen worden gebruikt.

Nadien hebben de diensten van de Commissie de secretarissen-generaal van de andere instellingen een schrijven toegezonden met de vraag om deel te nemen aan de frontloading, zoals zij hadden beloofd op de vermelde bijeenkomst. Dit VOGAB is gebaseerd op de antwoorden van de diverse instellingen op dat schrijven. Volgens de meldingen van alle instellingen samen belopen de beschikbare kredieten 80,13 miljoen EUR.

Afhankelijk van een raming van de kredieten die beschikbaar zouden zijn en van de aanwijzing van de begrotingsonderdelen waarvan de uitgaven kunnen worden geanticipeerd, heeft het Parlement in eerste lezing zijn goedkeuring gehecht aan de amendementen bij de begroting 2003 die verband houden met de frontloading en waarbij de kredieten voor deze begrotingsonderdelen worden verminderd.

Het Parlement heeft ook amendementen aangenomen waardoor de extra marge die wordt gecreëerd door deze verminderingen, ten dele wordt gebruikt. Door deze amendementen zijn namelijk weer de nodige kredieten voor de Commissie opgevoerd om te kunnen beschikken over de geplande 500 externe personeelsleden voor de uitbreiding, en zijn de begrotingen van de andere instellingen aangepast. Tevens zijn de kredieten van het Parlement in verband met zijn deelneming aan de frontloading verhoogd, zodat het in 2003 zijn beleid van versnelde financiering van de gebouwen kan voortzetten.

De Begrotingsautoriteit zou de GAB samen met het akkoord over de begroting 2003 tussen de twee takken van de begrotingsautoriteit moeten goedkeuren zodat de samenhang tussen deze beide aspecten van de frontloading gehandhaafd blijft. Op te merken valt dat de Raad een bijdrage tot de frontloading levert door een interne kredietoverschrijving van 3 miljoen EUR, waardoor hij een deel van de uitgaven voor de publicatie van het acquis kan anticiperen. Daar dit bedrag niet is opgenomen in het VOGAB, beloopt dit laatste 77,13 miljoen EUR.

9.

3. De in 2002 niet bestede kredieten


In het algemeen zijn in alle instellingen bepaalde kredieten van 2002 niet besteed om verscheidene redenen:

* een minder snelle stijging van de salarissen voor de periode juli 2002 - december 2002 dan geraamd bij de opstelling van de begroting 2002. Bij de opstelling van de begroting 2002 werd namelijk uitgegaan van een geraamde stijging met 2,7%, terwijl de reële stijging slechts 2% beliep;

* een minder snelle opvulling van vacante posten dan gepland bij sommige instellingen. Zo heeft de Commissie midden 2002 de aanwervingen afgeremd omdat zij vreesde dat de kredieten voor bezoldigingen zouden worden besnoeid met 34 miljoen euro in vergelijking met het voorontwerp van begroting 2003. Ook OLAF heeft enige problemen gehad om alle vacante posten op te vullen als oorspronkelijk gepland. De Rekenkamer heeft eveneens problemen om bepaalde ambtenaren in Luxemburg aan te werven (en ook te houden). De forfaitaire vermindering bij het Hof van Justitie bleek in 2002 iets te laag (2,5%) en lager dan de vermindering in de begroting 2003 na de eerste lezing van het Parlement (3%);

* de niet-besteding van bepaalde voorzieningen van het Parlement en de Commissie, alsmede de niet-besteding van een deel van de reserve voor onvoorziene omstandigheden van het Parlement;

* de besparingen op de begroting ten gevolge van de vervroegde betaling van 165 miljoen EUR door het Europees Parlement in het begin van het jaar om de financiering van het Louise Weiss-gebouw te versnellen;

* verscheidene besparingen die bestaan uit beheerssaldi en, in het algemeen, bepaalde afzonderlijke gevallen waarbij minder kredieten nodig bleken dan oorspronkelijk gepland en de programmering tot einde 2002 bijgevolg is herzien.

10.

4. De anticipatie van maatregelen van 2003 in 2002


Zoals de Begrotingsautoriteit tijdens het overleg van juli 2002 heeft benadrukt, zijn de eerste uitgaven die met de in 2002 niet bestede kredieten kunnen worden geanticipeerd, uitgaven in verband met de publicatie van afgeleid recht in de talen van de nieuwe kandidaat-lidstaten. Van de 29 miljoen euro die oorspronkelijk voor 2003 was gepland, kan 25,6 miljoen reeds in 2002 worden vastgelegd om de voor de publicatie noodzakelijke bestellingen te plaatsen. De Commissie zou in 2002 8,7 miljoen EUR moeten vastleggen (waarvan 1 miljoen EUR met besparingen van 2002 op de post voor het Publicatieblad, wat betekent dat de kredieten van 2002 voor de Commissie slechts met 7,7 miljoen EUR moeten worden verhoogd) en de Raad 16,9 miljoen EUR (waarvan 3 miljoen EUR zal komen van de interne kredietoverschrijving en dus niet wordt opgenomen in dit VOGAB, wat betekent dat de kredieten voor de Raad in dit VOGAB met 13,9 miljoen EUR moeten worden verhoogd). Op te merken valt dat de kredieten van 2003 voor de publicatie van het acquis die niet kunnen worden geanticipeerd in 2002, te weten 3,4 miljoen EUR, in de begroting 2003 moeten worden opgevoerd. Aangezien de kredieten voor de publicatie van het acquis in de eerste lezing van het Parlement volledig zijn geschrapt, moeten deze in tweede lezing opnieuw worden opgenomen.

Voorts kunnen bepaalde, oorspronkelijk voor 2003 geplande aankopen van goederen of dienstverleningen, vervroegd worden uitgevoerd in 2002. Dat geldt met name voor de vervanging van bepaald informatica- en telecommunicatiemateriaal. De Commissie kan 6,5 miljoen EUR van dit soort maatregelen anticiperen.

Ten slotte is in de meeste huurcontracten van de Commissie bepaald dat de huur van tevoren per kwartaal moet worden betaald. Dat betekent dat zoals in de voorgaande jaren de huur van het eerste kwartaal van een bepaald jaar zal worden vastgelegd en betaald in december van het voorafgaande jaar; in dit geval zal de huur van het eerste kwartaal van 2003 worden vastgelegd en betaald voor 31 december 2002. In het kader van dit VOGAB en in overeenstemming met de door het Europees Parlement in eerste lezing aangenomen amendementen betreffende de huren, is bepaald dat deze bedragen ten laste van de begroting 2002 worden betaald en niet door anticipering op de kredieten voor 2003. Indien de uitvoering van de betalingen in 2002 op moeilijkheden zou stoten, zal de Commissie een niet-automatische overdracht van deze kredieten vragen om de vermindering van de kredieten van 2003 te compenseren. Voorzien wordt dat 48,9 miljoen EUR in 2002 op deze manier zal worden gebruikt ten laste van hoofdstuk A-20.

11.

5. Kredietverhoging van maatregelen in 2002


Het Hof van Justitie en de Rekenkamer stellen voor dit VOGAB te gebruiken om in 2002 de kredieten te verhogen voor bepaalde posten die verband houden met de uitbreiding; hiervoor zouden niet-bestede kredieten binnen hun afdelingen worden aangewend. De kredietverhoging in 2002 beloopt 0,15 miljoen EUR voor het Hof van Justitie en 0,5 miljoen EUR voor de Rekenkamer. De motiveringen van deze kredietverhogingen worden hieronder gegeven per instelling. Dit bedrag van 0,65 miljoen EUR is derhalve niet beschikbaar voor de frontloading, wat het verschil verklaart tussen het in 2002 bespaarde bedrag van 80,13 miljoen EUR en het bedrag van 79,48 miljoen EUR waarmee de begroting 2003 moet worden verminderd ingevolge de frontloading.

12.

6. De situatie per instelling


Het Europees Parlement stelt op het einde van ieder jaar een kredietverhoging voor om de niet-bestede kredieten bijeen te brengen en opnieuw toe te wijzen aan begrotingsonderdelen waar zij met name kunnen worden gebruikt om de terugbetaling van de uitgaven voor zijn gebouwen te vervroegen (herschikkings- of 'verzamel'-overschrijving). Dit jaar wil het Parlement dit VOGAB gebruiken voor zijn herschikking van administratieve kredieten.

In 2002 wordt door deze herschikking 42,7 miljoen EUR vrijgemaakt; 46% van dit bedrag is het gevolg van besparingen door vervroegde betalingen in het begin van het jaar voor de gebouwen, 23% bestaat uit personeelskredieten voor vacante posten en voor de lager gebleken aanpassing van de bezoldigingen, 16% komt van reserves en de rest van het beheerssaldo, met name voor de schoonmaak en het onderhoud van technische uitrusting en in de sector 'restaurant en kantine'.

Bij het Parlement zijn niet alle technische, juridische en financiële voorwaarden vervuld om onmiddellijk de financiering van de gebouwen voort te zetten. In deze omstandigheden neemt het Parlement zich voor de in het kader van de frontloading ingevoerde techniek te gebruiken om in 2003 over enige extra kredieten te beschikken. Van de 42,7 miljoen EUR waarop de herschikking betrekking heeft, zou het Parlement 35 miljoen EUR in 2003 moeten recupereren; met de rest zou de marge van rubriek 5 worden verhoogd en zou de Commissie worden geholpen om de extra behoeften in verband met de uitbreiding te financieren.

Op te merken valt dat het Parlement ook 0,87 miljoen EUR zal bijdragen in de publicatie van het afgeleid recht in verband met de uitbreiding. Dit bedrag is niet opgenomen in de frontloading en zal ten laste van de begroting 2003 moeten worden gefinancierd.

De Raad is een van de instellingen die uitgaven van 2003 in 2002 kan en wil anticiperen vanwege zijn specifieke bevoegdheden bij de publicatie van het communautair acquis. Van de 18 miljoen euro die de Raad nodig heeft om zijn deel van het communautair acquis in de periode 2002-2003 te financieren, kan hij reeds 16,9 miljoen euro vastleggen in 2002. Ten gevolge van de amendementen van het Parlement in eerste lezing, waarbij de 18 miljoen EUR in de speciale reserve voor de financiering van het communautair acquis volledig is geschrapt, moet het verschil tussen de behoeften van de Raad voor 2003 (onlangs door het BOPEG herschat op 18,56 miljoen EUR) en het door de frontloading gedekte bedrag, namelijk 1,66 miljoen EUR, bij de tweede lezing opnieuw in de begroting 2003 worden opgenomen.

Anderzijds heeft de Raad voor 3 miljoen EUR besparingen aangemerkt, die kunnen worden gebruikt voor de frontloading. Deze kredieten zullen door een interne overschrijving bij de Raad worden overgebracht naar de begrotingsonderdelen met betrekking tot de publicatie van het acquis. Het saldo van de in 2002 benodigde kredieten, te weten 13,9 miljoen EUR, wordt ingebracht door middel van dit VOGAB.

De administratieve kredieten die beschikbaar blijven voor de Commissie in 2002, worden geraamd op 26,7 miljoen EUR. 5 miljoen EUR wordt bespaard door OLAF, hoofdzakelijk door momenteel vacante posten (maar de bezettingsgraad evolueert in positieve zin dankzij de beschikbaarheid van geschiktheidslijsten), 9 miljoen EUR wordt bespaard op bezoldigingen en pensioenen, 3,6 miljoen EUR van de gedecentraliseerde uitgaven van de DG's (technische bijstand, conferenties) komt beschikbaar en de rest is afkomstig van het niet-besteden van bepaalde voorzieningen en van afzonderlijke gebeurtenissen bij het lopend beheer, namelijk de niet-besteding van het saldo van de subsidie voor de Europese scholen en de lagere uitgaven in 2002 voor codificerings- en aanwervingsmaatregelen.

Samen met de Raad is de Commissie het meest bereid om uitgaven van 2003 in 2002 te anticiperen. Derhalve is zij de belangrijkste begunstigde van de als niet noodzakelijk bestempelde kredieten in de diverse instellingen. Zo heeft dit VOGAB tot gevolg dat het totaalbedrag van de kredieten van 2002 voor de begrotingsonderdelen die betrekking hebben op de Commissie, stijgt tot 62,6 miljoen EUR. De kredieten voor de begrotingsonderdelen waaraan deze kredietverhogingen worden toegewezen, zullen in 2003 met hetzelfde bedrag worden verminderd in vergelijking met de begroting. De toelichting bij sommige van deze begrotingsonderdelen wordt gewijzigd om duidelijk aan te geven dat hun kredieten zijn aangepast in het kader van de frontloading.

Zoals bij de Raad dient te worden opgemerkt dat de kredieten van 2003 voor de publicatie van afgeleid recht zullen moeten worden aangepast in vergelijking met de eerste lezing van het Parlement om de behoeften van 2003 te dekken die niet door anticipatie in 2002 kunnen worden gedekt; het gaat hierbij om een bedrag van 0,87 miljoen EUR, waardoor rekening wordt gehouden met de herschatting van de bijdrage van de Commissie voor de periode 2002-2003 door het BOPEG.

Het Hof van Justitie heeft hoofdzakelijk bespaard op de bezoldigingen, wat een rechtstreeks gevolg is van het aantal vacante posten in vergelijking met de forfaitaire vermindering van 2002, een lager dan geraamd gemiddeld verloop van het personeel (waardoor de kosten bij het opnemen en verlaten van ambten zijn verminderd) en een kleinere aanpassing van de bezoldigingen. Het Hof van Justitie heeft in 2002 ook bespaard op schoonmaak en onderhoud van technische installaties en op telefoonkosten. Er dient ook te worden opgemerkt dat het Hof van Justitie dit VOGAB tevens, in overeenstemming met sommige in de begroting 2003 opgenomen maatregelen, gebruikt om zijn begroting intern aan te passen met 150 000 EUR, waarmee elektronisch materieel kan worden aangekocht. Dit bedrag maakt strikt genomen geen deel uit van de frontloading.

De Rekenkamer heeft hoofdzakelijk bespaard op de bezoldigingen. Deze besparingen zijn het gevolg van een geringere aanpassing van de bezoldigingen alsmede van de problemen die zij ondervindt om haar vacatures in Luxemburg te vervullen met ambtenaren die in haar werkgebied zijn gespecialiseerd.

De Rekenkamer stelt voor deze GAB ook te gebruiken voor een aanpassing van de kredieten binnen afdeling V. In het kader van de voorbereiding van de volgende uitbreiding moet de Rekenkamer namelijk bijkomende studies financieren evenals de noodzakelijke werkzaamheden om de in opbouw zijnde conferentiezaal te kunnen uitrusten met 22 tolkencabines. Er kan veel worden bespaard door deze cabines in de zaal te integreren tijdens de bouw ervan. De Rekenkamer neemt zich voor deze zaal ter beschikking te stellen van alle in de Luxemburgse zetel gevestigde communautaire instellingen en organen.

Bovendien neemt de Rekenkamer deel aan de frontloading voor een bedrag van 1,65 miljoen EUR door middel van de kredietoverschrijving nr. 36/2002 die de begrotingsautoriteit in oktober 2002 heeft goedgekeurd. Met deze overschrijving wordt een overeenkomst die de instelling en de begrotingsautoriteit in het kader van de begrotingsprocedure 2003 hebben gesloten, ten uitvoer gelegd. Deze overeenkomst houdt in dat de bouw en dus de financiering van de tweede uitbreiding van het hoofdgebouw van de Rekenkamer te Luxemburg wordt uitgesteld en dat een gedeelte van de kredieten van de eerste financieringstranche (opgenomen in de begroting 2002) wordt gebruikt om sommige voor 2003 geplande uitgaven te vervroegen.

Het Europees Economisch en Sociaal Comité (EESC) heeft bespaard op bezoldigingen ingevolge een kleinere salarisaanpassing dan verwacht. Voorts heeft het gezorgd voor besparingen inzake vertolking in vergelijking met de ramingen.

Ook de Ombudsman heeft in 2002 bespaard, met name op kantoormeubilair en op voertuigen. Bovendien hoefden in 2002 de voor studies bestemde kredieten niet te worden gebruikt. Een deel van de voor vergaderingen bestemde kredieten is evenmin gebruikt, aangezien een bijeenkomst van de ombudsman met de regionale ombudsmannen van Europa is uitgesteld tot 2003.

De vertraging bij de aanwijzing van de Europese toezichthouder voor gegevensbescherming (EDPS: European Data Protection Officer) heeft ten slotte tot gevolg dat de in afdeling VII B van de begroting hiervoor opgenomen kredieten integraal kunnen worden gebruikt in het kader van de frontloading.

13.

7. Overzicht van de verrichting


In onderstaande tabel staat per instelling vermeld met welk bedrag de kredieten in dit VOGAB worden verlaagd en verhoogd. Van deze tabel kan ook worden afgeleid welke aanpassingen in het kader van de begrotingsprocedure 2003 zullen moeten worden aangebracht aan het ontwerp van begroting 2003. De meeste van deze aanpassingen zijn reeds aangebracht in de eerste lezing van het Parlement. Bij de tweede lezing zal een laatste aanpassing moeten worden aangebracht bij de posten in verband met het Publicatieblad (bij de Raad en de Commissie), bij de post voor huren (A-200) en eventueel bij de post voor gebouwen van de Commissie.

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

In de onderstaande tabellen zijn de gedetailleerde gegevens per instelling opgenomen.

>RUIMTE VOOR DE TABEL>


>RUIMTE VOOR DE TABEL>


>RUIMTE VOOR DE TABEL>


>RUIMTE VOOR DE TABEL>