Toelichting bij SEC(2003)1175 - Nota van wijzigingen nr. 2 bij het voorontwerp van begroting 2004 - Deel 1 Algemene staat van ontvangsten - Deel 4 Staat van ontvangsten en uitgaven per afdeling - Afdeling III - Commissie

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. Inleiding

Krachtens het Interinstitutioneel Akkoord van 6 mei 1999 tussen het Europees Parlement, de Raad en de Commissie over de begrotingsdiscipline en de verbetering van de begrotingsprocedure, kan de Commissie 'indien zij zulks nodig acht, (...) bij de begrotingsautoriteit een nota van wijzigingen-ad hoc indienen, teneinde de achterliggende gegevens van de in het voorontwerp van begroting opgenomen raming van de landbouwuitgaven bij te werken en/of op basis van de recentst beschikbare informatie over de op 1 januari van het betrokken begrotingsjaar van kracht zijnde visserijovereenkomsten de verdeling van de beleidskredieten voor de internationale visserijovereenkomsten en de kredieten die in een reserve zijn opgenomen, te corrigeren.' Deze nota van wijzigingen moet eind oktober bij de begrotingsautoriteit worden ingediend.

Hierbij dient de Commissie deze nota van wijzigingen-ad hoc bij de begroting 2004 in. De nota heeft betrekking op:

- Landbouwuitgaven: actueel overzicht van de geraamde behoeften voor rubriek 1

- Extern beleid: actueel overzicht van de internationale visserijovereenkomsten

Deze nota van wijzigingen bij het voorontwerp van begroting 2004 is gebaseerd op de behoeften van de uitgebreide Unie, zoals ook het VOB zelf voor de EU-25 werd opgesteld. De technische bijlage geeft echter ook voor elke begrotingsplaats een bijgewerkt overzicht van de kredieten voor de 15 lidstaten en van de extra kredieten die voor de uitbreiding nodig zijn.

Landbouwuitgaven

De Commissie heeft de landbouwbegroting onderdeel voor onderdeel zorgvuldig bijgewerkt. Behalve met veranderende marktfactoren houdt de nota van wijzigingen ook rekening met wetgevingsbesluiten die in de landbouwsector zijn goedgekeurd na de opstelling van het VOB en met voorstellen die naar verwachting in het komende begrotingsjaar gevolgen zullen hebben. De gebruikte euro-dollarkoers is, overeenkomstig de verordening van de Raad betreffende de begrotingsdiscipline, gebaseerd op de werkelijke koers tussen 1 juli en 30 september 2003. Deze bedraagt 1,12 (1 EUR = 1,12 USD) en heeft verhogingen ten opzichte van het VOB tot gevolg voor bepaalde exportsectoren, met name suiker.

Voor subrubriek 1a (landbouwuitgaven behalve plattelandsontwikkeling) vallen de nieuwe ramingen veel lager uit dan in het VOB (-1,0925 miljard euro). Deze aanzienlijke verlaging wordt grotendeels verklaard door afgenomen behoeften in drie sectoren. De grootste verandering doet zich voor bij de marktmaatregelen voor granen (-741 miljoen euro). Door de droogte in de zomer van 2003 zijn de oogsten dramatisch gedaald, wat leidde tot minder uitvoer en een aanzienlijke verlaging van de ramingen voor interventievoorraden. Eveneens als gevolg van de slechte weersomstandigheden werd bepaalde directe steun in de dierlijke sector vervroegd en uit de begroting 2003 betaald. Hierdoor zijn voor 2004 besparingen gerealiseerd voor rundvlees (-107 miljoen euro) en schapen- en geitenvlees (-303 miljoen euro). Deze besparingen worden enigszins gecompenseerd door hogere behoeften voor andere sectoren, met name gedroogde voedergewassen (+64 miljoen euro).

De totale behoeften voor subrubriek 1a worden geraamd op 40,2453 miljard euro, 1,0925 miljard euro minder dan in het VOB, waardoor een marge ontstaat van ongeveer 2,5237 miljard euro onder het maximum van de financiële vooruitzichten voor de EU-25.

Voor plattelandsontwikkeling (subrubriek 1b) stelt de Commissie voor om de vastleggingskredieten in de begroting 2004 op het maximum van de financiële vooruitzichten te handhaven (4,803 miljard euro voor EU-15 en 1,733 miljard euro voor EU-10). Ook de betalingskredieten blijven voor zowel EU-15 als EU-10 ongewijzigd met 4,803 miljard respectievelijk 645 miljoen euro.

2. Rubriek 1 : Landbouw

Het doel van de nota van wijzigingen (NvW) is ervoor te zorgen dat de landbouwbegroting is gebaseerd op de meest recente economische gegevens en het meest recente wetgevingskader. In oktober beschikt de Commissie over een eerste aanwijzing van de omvang van de productie (oogsten) van 2003, die de basis vormt voor een enigszins betrouwbare raming van de begrotingsbehoeften voor 2004.

Evenals in het verleden heeft de Commissie al haar ramingen van landbouwuitgaven onderdeel voor onderdeel zorgvuldig herzien. Behalve met marktfactoren, wordt in de nota van wijzigingen ook rekening gehouden met wetgeving die sinds de opstelling van het voorontwerp van begroting is goedgekeurd en met wetgevingsvoorstellen.

Overeenkomstig de verordening van de Raad betreffende de begrotingsdiscipline is de nota van wijzigingen gebaseerd op de gemiddelde euro-dollarkoers in de periode 1 juli-30 september 2003. Deze bedraagt 1,12 (1 EUR = 1,12 USD) en heeft verhogingen ten opzichte van het VOB (1 EUR=1,07 USD) tot gevolg, met name voor suiker en katoen.

Voor subrubriek 1a (landbouwuitgaven behalve plattelandsontwikkeling) vallen de nieuwe ramingen veel lager uit dan in het VOB (-1,0925 miljard euro). De totale behoeften voor subrubriek 1a worden geraamd op 40,2453 miljard euro, waardoor een marge ontstaat van 2,5237 miljard euro onder het maximum van de financiële vooruitzichten, dat 42,769 miljard is voor de EU-25.

Voor plattelandsontwikkeling (subrubriek 1b) stelt de Commissie voor om de kredieten in de begroting 2003 op het maximum van de financiële vooruitzichten (6,536 miljard euro) te handhaven. De verdeling van de kredieten over de verschillende maatregelen voor de EU-15 is echter bijgesteld overeenkomstig de mededelingen van de lidstaten.

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de begrotingsramingen voor de verschillende hoofdstukken van het EOGFL-Garantie en van de marges onder de maxima van de financiële vooruitzichten.


Nota van wijzigingen nr. 2/2004

Rubriek 1, per ABB-beleidsterrein

(miljoen euro)

>RUIMTE VOOR DE TABEL>


>RUIMTE VOOR DE TABEL>


2.1. Subrubriek 1a: landbouwuitgaven behalve plattelandsontwikkeling

2.1.1. Gemeenschappelijke marktordeningen en daarmee verband houdende uitgaven

De totale kredieten voor subrubriek 1a (landbouwuitgaven behalve plattelandsontwikkeling) in de nota van wijzigingen zijn lager dan in het VOB (-1,0925 miljard euro). Deze besparing is het nettoresultaat van een aantal verhogingen en verlagingen in de diverse sectoren.

De belangrijkste verlaging doet zich voor bij de marktmaatregelen voor granen, waar een besparing van 741 miljoen euro wordt verwacht. Door de droogte van de zomer van 2003 zijn de oogsten in de lidstaten en de toetredingslanden aanzienlijk geringer, zodat er kleinere hoeveelheden met restitutie zullen worden uitgevoerd en voor interventie zullen worden aangeboden. Voorts heeft de Commissie gezien de ongunstige weersomstandigheden in verscheidene lidstaten ingestemd met vervroegde betaling van premies voor runderen, schapen en geiten. De gecombineerde besparingen voor de begroting 2004 in deze sectoren wordt geraamd op 410 miljoen euro. Ook voor de wijnsector worden de kredieten verlaagd (-133 miljoen euro). Dit is het gevolg van een lagere productie, waardoor de behoeften voor distillatie en openbare interventie dalen.

Daarentegen zijn er in een aantal sectoren verhogingen. Naar aanleiding van het resultaat van de tussentijdse evaluatie van het GLB is de hervorming van de sector gedroogde voedergewassen tot 2005 uitgesteld, zodat de behoeften ten opzichte van het VOB met 64 miljoen euro toenemen. De recente ontwikkeling van de kredieten van de begrotingsonderdelen met betrekking tot de goedkeuring van de rekeningen en de verlaging/opschorting van voorschotten leidt tot de conclusie dat de minderuitgaven niet zo groot zullen zijn als in het VOB werd verwacht (-450 miljoen euro); het bedrag is dan ook zodanig herzien dat het totale budget met 50 miljoen euro stijgt. De grotere behoeften in de suikersector, waar de kredieten toenemen met 40 miljoen euro, zijn grotendeels te wijten aan bijgewerkte wereldmarktprijzen en de sterke euro.

De Commissie heeft ook rekening gehouden met de adviezen die de begrotingsautoriteit tijdens de eerste lezing heeft gegeven. Om deze wensen in de nota van wijzigingen op te nemen stelt de Commissie de volgende aanpassingen voor:

* op post 05 01 04 01 Ondersteunende uitgaven zal 500 000 EUR beschikbaar worden gesteld om een verder onderzoek mogelijk te maken naar de milieu-indicatoren die moeten worden gebruikt in de context van de randvoorwaarden die in het kader van de tussentijdse evaluatie van het GLB worden goedgekeurd.

* Er zal een nieuwe post 05 01 04 06 worden gecreëerd met 500 000 EUR aan kredieten. Dit krediet dient om te onderzoeken of Europese kwaliteitslabels kunnen worden ingevoerd om de transparantie voor de consumenten te waarborgen.

* Begrotingspost 05 03 02 01 Restituties voor rundvlees wordt gesplitst om duidelijk te maken welke kredieten voor de uitvoer van vlees en welke voor de uitvoer van levende dieren zijn bestemd.

* De stijging van de kosten in verband met dierziekten en de verschillende manieren waarop de lidstaten de kosten vergoeden die niet door de Gemeenschap worden gedekt, hebben aanleiding gegeven tot bezorgdheid. De Commissie stelt voor een nieuwe post 17 01 04 04 te creëren voor een verkennende studie inzake de financiering van de risico's in verband met vee-epidemieën. De 500 000 EUR aan kredieten zijn bedoeld voor verder onderzoek en een conferentie op dit gebied.

2.1.2. Veranderingen in de wetgeving

Sinds de goedkeuring van het VOB zijn er wetgevingsbesluiten met betrekking tot rubriek 1 goedgekeurd, met name de voorstellen die werden gedaan voor de tussentijdse evaluatie van het GLB. Deze voorstellen werden tijdens de besluitvormingsprocedure gewijzigd, en de belangrijkste wijziging voor deze nota van wijzigingen is de stijging van de behoeften voor gedroogde voedergewassen. De hervorming van deze sector zal nu pas in 2005 van start gaan.

Voor de maatregel ter ondersteuning van de visserij in ultraperifere gebieden werden in het VOB geen kredieten opgenomen, aangezien bij de opstelling van het VOB de rechtsgrond voor deze maatregel was verlopen. Momenteel wordt een voorstel (COM(2003)516 def.) besproken, en daarom wordt 15 miljoen euro aan kredieten voorgesteld om deze maatregel in 2004 te dekken.

Nadere gegevens over veranderingen in de wetgeving zijn te vinden in het hoofdstuk over sectorale ontwikkelingen.

2.1.3. Wisselkoers tussen de euro en de dollar

Overeenkomstig artikel 8, lid 1, van Verordening (EG) nr. 2040/2000 van de Raad betreffende de begrotingsdiscipline, moet als euro-dollarkoers voor de nota van wijzigingen de gemiddelde koers van het meest recente kwartaal worden gebruikt. Voor deze nota van wijzigingen betekent dat de periode van 1 juli tot 30 september 2003. De gemiddelde wisselkoers bedraagt 1 EUR = 1,12 USD, wat hoger is dan de koers die is gehanteerd voor het VOB (1 EUR = 1,07 USD). Dit leidt tot enkele verhogingen, met name voor sectoren als suiker en katoen.

2.1.4. Sectorale ontwikkelingen

Hieronder worden de belangrijkste verschillen tussen de kredieten van het VOB en die van de NvW toegelicht.

05 01 04 01 - Controle- en preventiemaatregelen: rechtstreekse betalingen door de Europese Gemeenschap: Uitgaven voor administratief beheer (+0,5 miljoen euro)

Kredieten in het voorontwerp van begroting: 3,86 miljoen euro

Kredieten na de nota van wijzigingen: 4,36 miljoen euro

Deze kredieten dienen om verder onderzoek mogelijk te maken naar de milieu-indicatoren die in het kader van de randvoorwaarden moeten worden gebruikt.

05 01 04 06 - Proefproject inzake kwaliteitsregelingen (NIEUWE POST)

Kredieten in het voorontwerp van begroting: geen

Kredieten na de nota van wijzigingen: 0,5 miljoen euro

Deze kredieten dienen ter dekking van het onderzoek naar de mogelijkheid van Europese kwaliteitslabels.

05 02 01 - Marktmaatregelen voor granen (-741 miljoen euro)

Kredieten in het voorontwerp van begroting: 1,304 miljard euro

Kredieten na de nota van wijzigingen: 563 miljoen euro

Volgens de laatste ramingen is de graanproductie in de EU voor 2003/2003 door de droogte ongeveer 18 miljoen ton lager, en een soortgelijke situatie doet zich in de toetredingslanden voor, waar de productie ongeveer 13% lager is. Dit heeft aanzienlijke gevolgen voor de budgettaire behoeften voor deze sector. Met name de uitgaven voor interventieopslag zullen naar raming op een veel lager niveau liggen dan in het VOB (-442 miljoen euro). De onderstaande tabel vergelijkt de huidige situatie met die van het VOB.

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Met een sterkere euro zou men grotere behoeften voor uitvoerrestituties verwachten. Deze dalen echter ook, met in totaal 358 miljoen euro voor de EU-25. Met een laag aanbod stijgen de wereldmarktprijzen, en wanneer er toch restituties moeten worden betaald, leiden de kleinere exportvolumes tot geringere kosten voor de begroting.

05 02 02 - Rijst (-36 miljoen euro)

Kredieten in het voorontwerp van begroting: 211 miljoen euro

Kredieten na de nota van wijzigingen: 175 miljoen euro

De daling van de begrotingsbehoeften voor de rijstsector kan worden verklaard door de ontwikkelingen inzake interventie en steun per hectare. Zoals uit de onderstaande tabel blijkt, worden de binnenkomende voorraden lager geraamd dan in het VOB. Dit zal waarschijnlijk leiden tot besparingen van ongeveer 16 miljoen euro.

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

De directe steun wordt nu geraamd op 109 miljoen euro, 20 miljoen euro minder dan in het VOB. Deze verandering kan bijna geheel worden verklaard door de overschrijding van het basisareaal door de Spaanse producenten en de daaruit voortvloeiende korting op de steun.

05 02 03 - Rechtstreekse betalingen voor akkerbouwgewassen (+31 miljoen euro)

Kredieten in het voorontwerp van begroting: 17,028 miljard euro

Kredieten na de nota van wijzigingen: 17,059 miljard euro

Aangezien de nieuwe lidstaten in het begrotingsjaar 2004 niet voor directe steun in aanmerking komen, gaat het hier alleen om de EU-15. De laatste informatie van de lidstaten laat een aanzienlijke afname zien van de behoeften aan directe steun voor granen behalve basisareaal maïs (-256 miljoen euro), die echter wordt gecompenseerd door hogere behoeften voor andere gewassen, met name oliehoudende zaden (+136 miljoen euro), en voor braaklegging (+71 miljoen euro).

05 02 04 - Voedselprogramma's (-8 miljoen euro)

Kredieten in het voorontwerp van begroting: 234 miljoen euro

Kredieten na de nota van wijzigingen: 226 miljoen euro

De kredieten voor restituties in verband met voedselhulp zijn met 8 miljoen euro verlaagd, hetgeen strookt met de kleinere hoeveelheid rijst die voor dit doel wordt gebruikt, en een lager niveau van de restituties voor granen en rijst.

05 02 05 - Suiker en monetaire maatregelen (+47 miljoen euro)

Kredieten in het voorontwerp van begroting: 1,664 miljard euro

Kredieten na de nota van wijzigingen: 1,711 miljard euro

In de sector suiker worden de uitgaven voor restituties 14 miljoen euro hoger geraamd dan in het VOB 2004. Ten eerste verwacht de Commissie dat de marktprijzen zich zullen stabiliseren op het lage niveau dat in het VOB werd verwacht. Bij de berekening van de restituties is uitgegaan van een wereldmarktprijs van 195 USD/ton. De aangepaste euro-dollarkoers brengt extra uitgaven mee. De combinatie van deze factoren resulteert in een restitutie van 503 euro in plaats van 487 euro per ton.

Voorts zijn de verwachte hoeveelheden voor restituties voor in de chemische industrie gebruikte suiker aangepast (van 0,4 naar 0,45 miljoen ton). Samen met de verandering van de restituties leidt dit tot een verhoging van 26 miljoen euro.

05 02 06 - Olijfolie (+13 miljoen euro)

Kredieten in het voorontwerp van begroting: 2,351 miljard euro

Kredieten na de nota van wijzigingen: 2,364 miljard euro

De kredieten voor olijfolie zijn met 13 miljoen euro verhoogd, vooral als gevolg van de aanpassing van de productie. Het VOB was gebaseerd op een eerste productieraming.

05 04 07 - Vezelgewassen (+7 miljoen euro)

Kredieten in het voorontwerp van begroting: 879 miljoen euro

Kredieten na de nota van wijzigingen: 886 miljoen euro

De stijging van de kredieten is voornamelijk het gevolg van de aanpassing van de euro-dollarkoers.

05 02 08 - Groenten en fruit (+18 miljoen euro)

Kredieten in het voorontwerp van begroting: 1,599 miljard euro

Kredieten na de nota van wijzigingen: 1,617 miljard euro

De geraamde uitgaven voor groenten en fruit zijn iets hoger dan in het VOB als gevolg van een stijging van de productiesteun voor verwerkte producten op basis van fruit (+8 miljoen euro). De steun voor pruimen (804,14 EUR/ton) is nu hoger dan in het VOB (671,73 EUR/ton).

De uitgaven voor compensaties om de verwerking van citrusvruchten te stimuleren zijn ook hoger (+8 miljoen euro) als gevolg van een grotere hoeveelheid en hogere steun voor de verwerking van sinaasappelen.

Er is een kleine stijging (+3 miljoen euro) van de uitgaven voor productiesteun en interventiemaatregelen voor krenten en rozijnen als gevolg van een aanpassing van de gemiddelde steun.

05 02 09 - Producten van de wijnbouwsector (-133 miljoen euro)

Kredieten in het voorontwerp van begroting: 1,348 miljard euro

Kredieten na de nota van wijzigingen: 1,215 miljard euro

Er doen zich aanzienlijke besparingen voor bij dit artikel (-133 miljoen euro). Als gevolg van de weersomstandigheden is de productie lager dan bij de opstelling van het VOB werd verwacht. De hoeveelheden voor distillatie zijn dan ook naar beneden bijgesteld. Voor distillatie tot drinkalcohol wordt uitgegaan van 10,5 miljoen in plaats van 12,5 miljoen hl en voor distillatie in het kader van de crisisregeling wordt slechts 4 miljoen hl verwacht, hetgeen een totale besparing van 85 miljoen euro oplevert.

Voor openbare interventie in de sector alcohol worden dus minder kredieten (-48 miljoen euro) uitgetrokken als gevolg van minder aankopen (1,607 miljoen hl in plaats van 2,052 miljoen hl) en een hogere verkoopprijs (14 EUR/hl in plaats van 13 EUR/hl).

05 02 10 - Tabak (-1 miljoen euro)

Kredieten in het voorontwerp van begroting: 942,4 miljoen euro

Kredieten na de nota van wijzigingen: 941,4 miljoen euro

Volgens de betrokken verordening mag de productie van een soort tabak naar een andere soort worden overgedragen. De vaststelling van de overgedragen hoeveelheden heeft een afname van de kredieten met 1 miljoen euro tot gevolg.

05 02 11 - Overige maatregelen voor plantaardige producten (+48 miljoen euro)

Kredieten in het voorontwerp van begroting: 732 miljoen euro

Kredieten na de nota van wijzigingen: 780 miljoen euro

Gezien de ongewijzigde ramingen voor zaaizaad en hop en kleine dalingen van de behoeften voor de ultraperifere regio's (-5 miljoen euro) en de steunregeling voor kleine producenten (-11 miljoen euro) wordt de toename van de behoeften veroorzaakt door de sector gedroogde voedergewassen. Bij de opstelling van het VOB werden de behoeften voor deze sector berekend op basis van de voorstellen van de Commissie voor de tussentijdse evaluatie van het GLB. De productiesteun voor gedroogde voedergewassen zou geleidelijk worden afgeschaft, waarbij de eerste verlaging in het begrotingsjaar 2004 zou plaatsvinden. Het uiteindelijke resultaat van het besluitvormingsproces is echter dat in het begrotingsjaar 2005 de steun in één keer zal worden verlaagd. De nota van wijzigingen gaat daarom uit van de bestaande steun. Aldus komen de behoeften uit op 312 miljoen euro, 64 miljoen euro meer dan in het VOB.

05 03 01 - Melk en zuivelproducten (+34 miljoen euro)

Kredieten in het voorontwerp van begroting: 2,925 miljard euro

Kredieten na de nota van wijzigingen: 2,959 miljard euro

De uitgaven voor melk en zuivelproducten nemen toe (+34 miljoen euro). Dit is het gevolg van grotere hoeveelheden voor zowel uitvoer als interventie, en van de stijging van de euro-dollarkoers (lagere wereldmarktprijzen in euro). Het resultaat is een toename van de openbare voorraden en een stijging van de verwachte uitvoerrestituties en interne steun.

Het naar boven bijstellen van de restituties en hoeveelheden heeft geleid tot een stijging van 73 miljoen euro voor boter en butteroil, 32 miljoen euro voor mageremelkpoeder en 15 miljoen euro voor kaas.

Bij de interventies in de vorm van steun voor het gebruik van ondermelk heeft een hogere steun voor het gebruik van ondermelk voor de productie van caseïne geleid tot een stijging van 29 miljoen euro en een grotere hoeveelheid waarvoor steun wordt betaald, tot een kleine stijging van 3 miljoen euro voor mageremelkpoeder voor de voedering van kalveren.

Wat openbare interventieaankopen van mageremelkpoeder betreft, zijn de kredieten verhoogd (13 miljoen euro) in verband met een grotere beginvoorraad (200 000 ton in plaats van 95 500 ton) en meer aankopen (35 000 ton in plaats van 17 000 ton).

Deze verhogingen worden gedeeltelijk gecompenseerd door verlagingen voor openbare interventieaankopen van boter (-24 miljoen euro), voornamelijk als gevolg van de verkoop van 50 000 ton in plaats van 10 000 ton. Een lichte daling van de hoeveelheid (498 000 ton in plaats van 514 000 ton) voor andere maatregelen voor botervet levert een besparing van 13 miljoen euro op.

De behoeften voor niet in bijlage I opgenomen producten (verkregen door de verwerking van mageremelkpoeder en boter) worden naar beneden bijgesteld (-11 miljoen euro), vooral als gevolg van een geringer gebruik van boter (47 600 ton in plaats van 55 000 ton).

Volgens de beschikking van de Raad van 16 juli 2003 betreffende de verenigbaarheid met de gemeenschappelijke markt van de steun die de Italiaanse Republiek wil verlenen aan melkproductenten, zal Italië in totaal 249,6 miljoen euro betalen in drie jaarlijkse termijnen van gelijke omvang, door de schuld af te trekken van de uitgaven die voor respectievelijk november 2003, november 2004 en november 2005 door het EOGFL gefinancierd worden. Voor de begroting 2004 gaat het om 83 miljoen euro.

05 03 02 - Rundvlees (-107 miljoen)

Kredieten in het voorontwerp van begroting: 8,161 miljard euro

Kredieten na de nota van wijzigingen: 8,054 miljard euro

De verlaging van de kredieten voor rundvlees kan aan verschillende factoren worden toegeschreven. De lagere ramingen van de uitvoer van rundvlees levert besparingen op van 20 miljoen euro. Om de financiële moeilijkheden van producenten als gevolg van de droogte in verschillende lidstaten in de zomer van 2003 te verlichten, heeft de Commissie besloten de mogelijkheid te geven het bedrag van de voorschotten voor sommige premieregelingen te verhogen. Als gevolg van deze maatregel wordt een verdere daling van de kredieten met 101 miljoen euro verwacht. Wat de buitengewone steunmaatregelen voor het Verenigd Koninkrijk betreft, zijn twee maatregelen aangepast.

1) Voor de slachtregeling voor runderen die ouder zijn dan 30 maanden, zijn de steun en de hoeveelheid aan de marktontwikkelingen aangepast, hetgeen leidt tot een verlaging met 78 miljoen euro.

2) Het begrote bedrag voor selectieve slacht is met 50 miljoen euro verlaagd.

Het Hof van Justitie heeft de Commissie in het ongelijk gesteld ten aanzien van de bijzondere marktondersteuningsmaatregelen die werden ingesteld toen de rundvleesmarkt een crisis doormaakte in verband met BSE. De Commissie had Verordening nr. 690/2001 goedgekeurd, die voorzag in het opkopen van meer dan 30 maanden oude dieren en de oplag van het vlees. De Commissie had voor deze regeling een medefinanciering van 70% ingevoerd, maar het Hof oordeelde dat, wanneer in een gemeenschappelijke marktordening bijzondere ondersteuningsmaatregelen (interventie) worden genomen, de totale financiële gevolgen door de Gemeenschap moeten worden gedragen. Hiervoor is 114 miljoen euro in het VOB opgenomen.

05 03 03 - Schapen- en geitenvlees (- 303 miljoen euro)

Kredieten in het voorontwerp van begroting: 1,833 miljard euro

Kredieten na de nota van wijzigingen: 1,530 miljard euro

De kredieten voor schapen- en geitenvlees zijn verlaagd met hetzelfde bedrag (-303 miljoen euro) als het vervroegen van de voor de begroting 2004 voorziene directe betalingen naar de begroting 2003.

05 03 04 - Varkensvlees, eieren, pluimvee en overige (-28 miljoen euro)

Kredieten in het voorontwerp van begroting: 202,5 miljoen euro

Kredieten na de nota van wijzigingen: 174,5 miljoen euro

Voor varkensvlees is het verschil ten opzichte van het VOB (-30 miljoen euro) geheel te wijten aan een afname van de verwachte hoeveelheden voor gesubsidieerde uitvoer.

Voor buitengewone marktondersteuningsmaatregelen voor eieren is 3 miljoen euro uitgetrokken om de economische gevolgen van aviaire influenza op te vangen. Wegens het naar beneden bijstellen van de restituties voor niet in bijlage 1 opgenomen (door de verwerking van eieren verkregen) producten zijn de kredieten met 1 miljoen euro verlaagd.

05 07 01 03 - Goedkeuring van de rekeningen en verlaging/opschorting van voorschotten (+50 miljoen euro)

Kredieten in het voorontwerp van begroting: -450 miljoen euro

Kredieten na de nota van wijzigingen: -400 miljoen euro

Het verschil met het VOB (+50 miljoen euro) houdt rekening met het resultaat van 2002 (-235,1 miljoen euro) en het geraamde resultaat voor 2003 (-387,4 miljoen euro).

2.2. Subrubriek 1a: onderdelen die onder andere beleidsterreinen vallen

11 02 03 - Visserijprogramma voor de ultraperifere regio's (+15 miljoen euro)

Kredieten in het voorontwerp van begroting: p.m.

Kredieten na de nota van wijzigingen: 15 miljoen euro

Bij de opstelling van het VOB was de rechtsgrond voor deze maatregel verlopen, zodat voor dit artikel geen kredieten werden opgenomen. Momenteel wordt een voorstel (COM(2003)516 def.) voor een Verordening van de Raad besproken waarbij een regeling wordt ingevoerd voor de compensatie van de extra kosten voor de afzet van bepaalde visserijproducten van de Azoren, Madeira, de Canarische Eilanden en de Franse departementen Guyana en Réunion vanwege hun perifere karakter, zodat 15 miljoen euro wordt voorgesteld ter dekking van deze maatregel in 2004.

17 01 04 04 - Verkennende studie: risicofinancieringsmodel voor vee-epidemieën (NIEUWE POST)

Kredieten in het voorontwerp van begroting: geen

Kredieten na de nota van wijzigingen: 0,5 miljoen euro

Het Europees Parlement heeft zijn bezorgdheid geuit over de toename van de kosten in verband met dierziekten, en met name de verschillende manieren waarop de lidstaten de kosten vergoeden die niet door de Gemeenschap worden gedekt. De Commissie heeft al een studie uitgevoerd als eerste stap om een beter inzicht te verkrijgen in deze ingewikkelde sectoroverschrijdende kwestie.

Om op dit gebied vooruitgang te boeken, met name door verder onderzoek uit te voeren en een conferentie met de betrokken autoriteiten en deskundigen uit de lidstaten te houden, stelt de Commissie voor een nieuwe post te creëren (17 01 04 04 - Verkennende studie: risicofinancieringsmodel voor vee-epidemieën) met een krediet van 500 000 euro.

17 04 03 - Noodfonds (kredieten ongewijzigd)

Kredieten in het voorontwerp van begroting: 48 miljoen euro

Kredieten na de nota van wijzigingen: 48 miljoen euro

De kredieten voor artikel 17 04 03 (Noodfonds) zijn ongewijzigd. De hoogte van de vergoeding van de kosten die door de lidstaten worden gemaakt voor de uitroeiing van mond- en klauwzeer en aviaire influenza is in sommige gevallen echter nog niet vastgesteld. De kredieten van artikel 17 04 03 zouden dan ook later kunnen worden aangepast via het passende budgettaire instrument.

2.3. Subrubriek 1b: plattelandsontwikkeling

05 04 01 - Plattelandsontwikkeling in het kader van het EOGFL-Garantie EU-15 (kredieten ongewijzigd)

Kredieten in het voorontwerp van begroting: 4,803 miljard euro

Kredieten na de nota van wijzigingen: 4,803 miljard euro

De Commissie heeft haar standpunt met betrekking tot het totaal van de kredieten, dat gelijk is aan het maximum van de financiële vooruitzichten, niet veranderd. De verdeling van de kredieten over de verschillende maatregelen is echter bijgesteld overeenkomstig de mededelingen van de lidstaten.

2.4. Veranderingen in de nomenclatuur

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

3. Rubriek 4: Extern beleid

3.1. Internationale visserijovereenkomsten

De Commissie stelt voor het voorontwerp van begroting als volgt te wijzigen:

- Begrotingsartikel 11 03 01 Internationale visserijovereenkomsten: 168 422 561 EUR aan vastleggingskredieten (was 165 493 000 EUR in het VOB) en 172 922 561 EUR aan betalingskredieten (was 171 243 000 EUR) voor overeenkomsten die uiterlijk op 31 december 2003 van kracht zijn.

- Hoofdstuk 31 02 Reserves voor financiële interventies: 19 645 693 EUR aan vastleggingskredieten (was 22 575 254 EUR in het VOB) en 20 895 693 aan betalingskredieten (was 22 575 254 EUR in het VOB).

Artikel 11 03 01 wordt verhoogd met 2 929 561 EUR aan betalingskredieten en 1 679 561 aan betalingskredieten. De in de reserve opgenomen kredieten worden dezelfde bedragen verlaagd, aangezien nu een eind is gekomen aan de onzekerheid die tijdens de opstelling van het VOB bestond. Het netto-effect is nul, omdat de verhoging van artikel 11 03 01 volledig wordt gecompenseerd door een verlaging van hoofdstuk 31 02.

De belangrijkste redenen voor de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van het VOB zijn:

* In 2003 zijn vier protocollen vernieuwd of verlengd (Madagaskar, Mauritius, Guinee en Ivoorkust), voor een totaalbedrag van 6 169 561 EUR. De aanpassing van de overeenkomst met Guinee-Bissau zal leiden tot een verlaging van de financiële bijdrage (minus 3 240 000 EUR).

* De reserve moet de vernieuwing en/of sluiting van overeenkomsten/financiële protocollen in 2004 mogelijk maken.

* Ten slotte zijn de betalingskredieten van artikel 11 03 01 in totaal ongeveer 4,5 miljoen euro hoger dan de vastleggingskredieten om bepaalde openstaande betalingen te kunnen verrichten.


SAMENVATTENDE TABEL PER RUBRIEK VAN DE FINANCIËLE VOORUITZICHTEN

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

DEEL 4 - BAND I

AFDELING III - COMMISSIE

UITGAVEN

Overzichtstabel

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Titel 05 -- Landbouw en plattelandsontwikkeling

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

HOOFDSTUK 05 01 -- ADMINISTRATIEVE UITGAVEN VOOR HET BELEIDSTERREIN LANDBOUW

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>


Artikel 05 01 04 -- Ondersteunende uitgaven voor maatregelen op het beleidsterrein landbouw

Post 05 01 04 01 -- Controle- en preventiemaatregelen -- Rechtstreekse betalingen door de Europese Gemeenschap -- Uitgaven voor administratief beheer

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Nieuwe post

Post 05 01 04 05 -- Plantaardige en dierlijke genetische hulpbronnen -- Uitgaven voor administratief beheer

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Deze post dient ter dekking van de uitgaven voor onderzoeken, bijeenkomsten van deskundigen, voorlichting en publicaties die rechtstreeks verband houden met het verwezenlijken van de doelstelling van het programma of de maatregelen die onder deze post vallen, inclusief alle overige uitgaven voor technische en administratieve bijstand waarbij geen sprake is van overheidstaken die door de Commissie zijn uitbesteed op basis van dienstverleningscontracten ad hoc.

Rechtsgrond



Op......... door de Commissie ingediend voorstel voor een verordening van de Raad inzake de instandhouding, de karakterisering, de verzameling en het gebruik van genetische hulpbronnen in de landbouw (COM(......) 2003).

Nieuwe post

Post 05 01 04 06 -- Proefproject inzake kwaliteitsregelingen

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

De kredieten kunnen worden gebruikt voor studies met betrekking tot kwaliteitsborgings- en certificeringsregelingen voor het beheer van geïntegreerde toeleveringsketens en de opportuniteit van een communautair rechtskader voor de bescherming van zulke regelingen. De kredieten kunnen tevens worden gebruikt voor seminars, bijeenkomsten van deskundigen en raadpleging van relevante marktpartijen, alsmede voorlichting over en publicatie van de resultaten van de studies.

Hoofdstuk 05 02 -- PLANTAARDIGE PRODUCTEN

>RUIMTE VOOR DE TABEL>


>RUIMTE VOOR DE TABEL>


>RUIMTE VOOR DE TABEL>


>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Artikel 05 02 01 -- Marktmaatregelen voor granen

Post 05 02 01 01 -- Uitvoerrestituties voor granen

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 02 01 02 -- Interventie in de vorm van opslag van granen

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 02 01 03 -- Interventie voor zetmeel

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 02 01 04 -- Restituties voor niet in bijlage 1 genoemde producten (granen en rijst)

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Nieuwe post

Post 05 02 01 05 -- Speciale steunregeling voor Portugese producenten

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Dit krediet dient voor de financiering van met name aan de Portugese producenten toegekende steun voor granen die door de producent zelf op de markt worden gebracht of door hem aan een interventiebureau worden verkocht.

Rechtsgrond



Verordening (EEG) nr. 3653/90 van de Raad van 11 december 1990 houdende overgangsbepalingen inzake de gemeenschappelijke marktordening voor granen en rijst voor Portugal (PB L 362 van 27.12.1990, blz. 28), laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 1664/95 (PB L 158 van 8.7.1995, blz. 13).

Post 05 02 01 99 -- Overige interventiemaatregelen voor granen

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>


Deze post dient voor de verdiscontering van:

* bedragen die in verband met onregelmatigheden of fraude zijn teruggevorderd overeenkomstig Verordening (EEG) nr. 595/91;

* boeten en renten die met name overeenkomstig de artikelen 51 en 52 van Verordening (EG) nr. 800/1999 zijn geïnd;

* verbeurde zekerheden, en met name die welke op de rekening van het EOGFL moeten worden gecrediteerd ter uitvoering van het voorstel voor een verordening;

* bedragen die zijn ingehouden overeenkomstig artikel 7 van Verordening (EEG) nr. 595/91,

voorzover de betalingen waarop deze bedragen betrekking hebben, oorspronkelijk op artikel 05 02 01 waren geboekt.

Bedragen die betrekking hebben op openbare opslag, worden echter nog steeds geboekt op de rekeningen met betrekking tot opslag.

Voorts dient deze post voor de financiering van andere betalingen per hectare.

Rechtsgrond



Verordening (EEG) nr. 595/91 van de Raad van 4 maart 1991 betreffende onregelmatigheden in het kader van de financiering van het gemeenschappelijk landbouwbeleid en terugvordering van bedragen die in dat kader onverschuldigd zijn betaald, alsmede de organisatie van een informatiesysteem op dit gebied en houdende intrekking van Verordening (EEG) nr. 283/72 (PB L 67 van 14.3.1991, blz. 11).

Verordening (EG) nr. 800/1999 van de Commissie van 15 april 1999 houdende gemeenschappelijke uitvoeringsbepalingen van het stelsel van restituties bij uitvoer voor landbouwproducten (PB L 102 van 17.4.1999, blz. 11), laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 444/2003 (PB L 67 van 12.3.2003, blz.

3).

Artikel 05 02 02 -- Rijst

Post 05 02 02 02 -- Interventie in de vorm van opslag van rijst

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 02 02 04 -- Steun per hectare voor rijst

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Artikel 05 02 03 -- Directe betalingen voor akkerbouwgewassen

Post 05 02 03 01 -- Steun voor de producenten van maïs

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 02 03 02 -- Steun voor de producenten van granen, behalve basisareaal maïs

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 02 03 03 -- Steun voor de producenten van sojabonen, kool- en raapzaad en zonnebloemzaad

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 02 03 04 -- Steun voor de producenten van erwten, tuin- en veldbonen en niet-bittere lupinen

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 02 03 05 -- Steun voor de producenten van lijnzaad (ander dan van vezelvlas) en van vezelvlas en -hennep

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 02 03 06 -- Toeslag voor durumtarwe: traditionele productiegebieden

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 02 03 07 -- Toeslag voor durumtarwe: niet-traditionele productiegebieden

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 02 03 08 -- Steun voor kuilgras

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 02 03 09 -- Braaklegging

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 02 03 99 -- Overige uitgaven in verband met rechtstreekse betalingen voor akkerbouwgewassen

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>


De toelichting wordt als volgt gewijzigd:

Via dit artikel worden met name de volgende bedragen verdisconteerd:

-- bedragen die in verband met onregelmatigheden of fraude zijn teruggevorderd overeenkomstig Verordening (EEG) nr. 595/91;

-- boeten en renten die met name overeenkomstig de artikelen 51 en 52 van Verordening (EG) nr. 800/1999 zijn geïnd;

-- verbeurde zekerheden, en met name die welke op de rekening van het EOGFL moeten worden gecrediteerd ter uitvoering van het voorstel voor een verordening;

-- bedragen die zijn ingehouden overeenkomstig artikel 7 van Verordening (EEG) nr. 595/91,

voorzover de betalingen waarop deze bedragen betrekking hebben, oorspronkelijk op artikel 05 02 03 waren geboekt.

Bedragen die betrekking hebben op openbare opslag, worden echter nog steeds geboekt op de rekeningen met betrekking tot opslag.

Voorts dient deze post voor de financiering van andere betalingen per hectare.

Artikel 05 02 04 -- Voedselprogramma's

Post 05 02 04 02 -- Voedselhulp

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Artikel 05 02 05 -- Suiker en monetaire maatregelen

Post 05 02 05 01 -- Uitvoerrestituties voor suiker en isoglucose

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 02 05 03 -- Productierestituties voor in de chemische industrie gebruikte suiker

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 02 05 05 -- Restituties voor niet in bijlage 1 genoemde producten (suiker)

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Nieuwe post

Post 05 02 05 07 -- Aanpassingssteun voor de raffinaderij-industrie

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>


Deze post dient voor de financiering van de uitgaven in het kader van de gemeenschappelijke marktordening voor suiker, en met name die op grond van artikel 7, lid 4, tweede alinea, artikel 33, lid 2, en artikel 38 van Verordening (EG) nr. 1260/2001.

Rechtsgrond



Verordening (EEG) nr. 768/89 van de Raad van 21 maart 1989 tot instelling van een regeling inzake tijdelijke inkomenssteun in de landbouw (PB L 84 van 29.9.1989, blz.

8).

Verordening (EEG) nr. 595/91 van de Raad van 4 maart 1991 betreffende onregelmatigheden in het kader van de financiering van het gemeenschappelijk landbouwbeleid en terugvordering van bedragen die in dat kader onverschuldigd zijn betaald, alsmede de organisatie van een informatiesysteem op dit gebied en houdende intrekking van Verordening (EEG) nr. 283/72 (PB L 67 van 14.3.1991, blz. 11).

Verordening (EG) nr. 800/1999 van de Commissie van 15 april 1999 houdende gemeenschappelijke uitvoeringsbepalingen van het stelsel van restituties bij uitvoer voor landbouwproducten (PB L 102 van 17.4.1999, blz. 11), laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 444/2003 (PB L 67 van 12.3.2003, blz.

3).

Post 05 02 05 99 -- Overige uitgaven voor suiker

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

De eerste twee alinea's worden als volgt gewijzigd:

Dit krediet dient voor de financiering van de resterende uitgaven voor de in 1995 ingestelde compenserende bedragen 'toetreding' en voor de monetaire compenserende bedragen, de financiële bijdrage van de Gemeenschap in de steun die op grond van titel 2 van Verordening (EEG) nr. 768/89 wordt toegekend, en de eventuele nog aan de lidstaten te betalen rente, die wordt berekend op grond van artikel 5 bis van Verordening (EEG) nr. 729/70.

Artikel 05 02 06 -- Olijfolie

Post 05 02 06 02 -- Productiesteun en steun voor specifieke maatregelen in verband met de olijfolieproductie

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Nieuwe post

Post 05 02 06 04 -- Overige maatregelen voor olijfolie

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Dit krediet dient voor de financiering, overeenkomstig artikel 20 bis van Verordening nr. 136/66/EEG, van de productierestituties voor olijfolie die voor de vervaardiging van vis- en groenteconserven wordt gebruikt.

Rechtsgrond



Verordening nr. 136/66/EEG van de Raad van 22 september 1966 houdende de totstandbrenging van een gemeenschappelijke ordening der markten in de sector oliën en vetten (PB 172 van 30.9.1966, blz. 3025/66), laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 1513/2001 (PB L 201 van 26.7.2001, blz.

4).

Post 05 02 06 99 -- Overige

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>


De eerste twee alinea's worden als volgt gewijzigd:

Dit krediet dient voor de financiering van eventuele resterende bedragen voor:

- steun voor het verbruik van olijfolie in de Gemeenschap overeenkomstig artikel 11, lid 1, van Verordening nr. 136/66/EEG;

- technische kosten, financieringskosten en andere kosten van openbare opslag op grond van de artikelen 12 en 13 van Verordening nr. 136/66/EEG en kosten in verband met de waardevermindering van nieuw gevormde voorraden.

Artikel 05 02 07 -- Vezelgewassen

Post 05 02 07 02 -- Steun voor katoen

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Artikel 05 02 08 -- Groenten en fruit

Post 05 02 08 02 -- Compensatie voor het uit de markt nemen en aankopen van producten

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 02 08 05 -- Bananen

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 02 08 07 -- Productiesteun voor verwerkte producten op basis van fruit

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 02 08 08 -- Productiesteun en interventiemaatregelen voor krenten en rozijnen

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Item 05 02 08 09 -- Financiële compensaties om de verwerking van citrusvruchten te stimuleren

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Nieuwe post

Post 05 02 08 10 -- Gratis verstrekking van groenten en fruit

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>


Dit krediet dient voor de financiering van de uitgaven:

* uit hoofde van de financiële compensaties die op grond van artikel 23 van Verordening (EG) nr. 2200/96 aan telersverenigingen worden verleend,

* voor de verwerking en de distributie van producten die uit de markt zijn genomen of zijn aangekocht overeenkomstig artikel 30 van genoemde verordening.

Voorts dient het overeenkomstig artikel 30, lid 6, van die verordening, voor de financiering van de vervoers-, sorterings- en verpakkingskosten in verband met de gratis uitreiking van groenten en fruit

Van het in deze post opgenomen bedrag gaat naar schatting 1 000 000 EUR naar uitgaven voor de gratis uitreiking van groenten en fruit in het kader van de uitbreiding met tien nieuwe lidstaten.

Rechtsgrond



Verordening (EG) nr. 2200/96 van de Raad van 28 oktober 1996 houdende een gemeenschappelijke ordening der markten in de sector groenten en fruit (PB L 297 van 21.11.1996, blz.

1), laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 545/2002 (PB L 84 van 28.3.2002, blz.

1).

Nieuwe post

Post 05 02 08 11 -- Overige maatregelen voor groenten en fruit

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Dit krediet dient ter dekking van:

* de uitgaven in verband met de steun aan voorlopig erkende telersgroepen,

* de uitgaven ingevolge rooimaatregelen,

* andere uitgaven op het gebied van groenten en fruit, met name die voor de op grond van artikel 2 van Verordening (EEG) nr. 3816/92 toegekende financiële bijdragen voor de herstructurering van de groente- en fruitsectoren die het meest zijn getroffen door het wegvallen van de in de Akte van Toetreding van Spanje en Portugal vastgestelde overgangsmaatregelen,

* de kosten van de specifieke maatregelen voor verwerkte groenten en verwerkt fruit, en met name de steun voor de aspergetelers overeenkomstig artikel 10 van Verordening (EG) nr. 2201/96,

* de kosten van de bijdrage van de Gemeenschap in de forfaitaire steun voor telersverenigingen en de uitgaven die de beroepsorganisaties moeten verrichten in het kader van de programma's voor de verbetering van het concurrentievermogen met betrekking tot voor verwerking bestemde frambozen.

Rechtsgrond



Verordening (EEG) nr. 3816/92 van de Raad van 28 december 1992 houdende afschaffing in de sector groenten en fruit van het mechanisme van compensatiebedragen en daarmee samenhangende maatregelen in het handelsverkeer tussen Spanje en de andere lidstaten (PB L 387 van 31.12.1992, blz. 10), laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 1363/95 (PB L 132 van 16.6.1995, blz.

8).

Verordening (EG) nr. 2200/97 van de Raad van 30 oktober 1997 betreffende de sanering van de productie van appelen, peren, perziken en nectarines in de Gemeenschap (PB L 303 van 6.11.1997, blz.

3), laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 843/98 (PB L 120 van 23.4.1998, blz. 10).

Verordening (EEG) nr. 1991/92 van de Raad van 13 juli 1992 tot vaststelling van een specifieke regeling voor industrieframbozen (PB L 199 van 18.7.1992, blz.

1), laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 1363/95 (PB L 132 van 16.6.1995, blz.

8).

Verordening (EG) nr. 2200/96 van de Raad van 28 oktober 1996 houdende een gemeenschappelijke ordening der markten in de sector groenten en fruit (PB L 297 van 21.11.1996, blz.

1), laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 545/2002 (PB L 84 van 28.3.2002, blz.

1), met name artikel 52, leden 1 en 2.

Post 05 02 08 99 -- Overige maatregelen voor groenten en fruit

Nieuwe omschrijving:

Post 05 02 08 99 -- Overige

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Dit krediet dient voor de verdiscontering van:

* bedragen die in verband met onregelmatigheden of fraude zijn teruggevorderd overeenkomstig Verordening (EEG) nr. 595/91;

* boeten en renten die met name overeenkomstig de artikelen 51 en 52 van Verordening (EG) nr. 800/1999 zijn geïnd;

* verbeurde zekerheden, en met name die welke op de rekening van het EOGFL moeten worden gecrediteerd ter uitvoering van het voorstel voor een verordening;

* bedragen die zijn ingehouden overeenkomstig artikel 7 van Verordening (EEG) nr. 595/91,

voorzover de betalingen waarop deze bedragen betrekking hebben, oorspronkelijk op artikel 05 02 08 waren geboekt.

Bedragen die betrekking hebben op openbare opslag, worden echter nog steeds geboekt op de rekeningen met betrekking tot opslag.

Rechtsgrond



Verordening (EEG) nr. 595/91 van de Raad van 4 maart 1991 betreffende onregelmatigheden in het kader van de financiering van het gemeenschappelijk landbouwbeleid en terugvordering van bedragen die in dat kader onverschuldigd zijn betaald, alsmede de organisatie van een informatiesysteem op dit gebied en houdende intrekking van Verordening (EEG) nr. 283/72 (PB L 67 van 14.3.1991, blz. 11).

Verordening (EG) nr. 800/1999 van de Commissie van 15 april 1999 houdende gemeenschappelijke uitvoeringsbepalingen van het stelsel van restituties bij uitvoer voor landbouwproducten (PB L 102 van 17.4.1999, blz. 11), laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 444/2003 (PB L 67 van 12.3.2003, blz.

3).

Artikel 05 02 09 -- Wijnbouwproducten

Post 05 02 09 03 -- Distillatie van wijn

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 02 09 04 -- Interventie in de vorm van opslag van alcohol

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Artikel 05 02 10 -- Tabak

Post 05 02 10 01 -- Premies voor tabak

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Artikel 05 02 11 -- Overige plantaardige producten/overige maatregelen

Post 05 02 11 01 -- Gedroogde voedergewassen en zaaddragende leguminosen

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 02 11 04 -- POSEI

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:


>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 02 11 05 -- Steunregeling voor kleine producenten

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Hoofdstuk 05 03 -- DIERLIJKE PRODUCTEN

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>


>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Artikel 05 03 01 -- Melk en zuivelproducten

Post 05 03 01 01 -- Restituties voor melk en zuivelproducten

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

De tweede alinea wordt als volgt gewijzigd:

Van het in deze post opgenomen bedrag gaat naar schatting 97 000 000 EUR naar uitgaven voor de uitbreiding met tien nieuwe lidstaten.

Post 05 03 01 02 -- Interventie in de vorm van opslag van mageremelkpoeder

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 03 01 03 -- Steun voor de afzet van ondermelk

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

De tweede alinea wordt als volgt gewijzigd:

Van het in deze post opgenomen bedrag gaat 20 000 000 EUR naar uitgaven voor de uitbreiding.

Post 05 03 01 04 -- Interventie in de vorm van opslag van boter en room

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 03 01 05 -- Andere maatregelen voor botervet

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 03 01 07 -- Extra heffing van de melkproducenten

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 03 01 09 -- Restituties voor niet in bijlage 1 genoemde producten (melk en boter)

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 03 01 99 -- Overige maatregelen voor melk en zuivelproducten

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Artikel 05 03 02 -- Rundvlees

Post 05 03 02 01 -- Restituties voor rundvlees

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:


>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Rechtsgrond



Volgende alinea toevoegen:

Verordening (EG) nr. 1254/1999 van de Raad van 17 mei 1999 houdende een gemeenschappelijke ordening der markten in de sector rundvlees (PB L 160 van 26.6.1999, blz. 21), laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 1512/2001 (PB L 201 van 26.7.2001, blz.

1).

Post 05 03 02 02 -- Interventie in de vorm van opslag van rundvlees

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 03 02 03 -- Premies voor zoogkoeien

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 03 02 05 -- Speciale premies

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 03 02 09 -- Buitengewone marktondersteuningsmaatregelen

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 03 02 10 -- Programma voor de verplichte slachting van runderen

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 03 02 12 -- Overige interventiemaatregelen

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Volgende alinea toevoegen:

Bovendien dient het ter dekking van mogelijke betalingen naar aanleiding van het arrest van het Hof van Justitie (C-239/01) met betrekking tot het medefinancieringspercentage voor de bijzondere marktondersteuningsmaatregelen die zijn genomen in de nasleep van de tweede BSE-crisis (Verordening (EG) nr. 690/2001).

Nieuwe post

Post 05 03 02 13 -- Restituties voor levende runderen

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Dit krediet dient voor de financiering van de uitvoerrestituties overeenkomstig artikel 33 van Verordening (EG) nr. 1254/1999.

Rechtsgrond



Verordening (EG) nr. 1254/1999 van de Raad van 17 mei 1999 houdende een gemeenschappelijke ordening der markten in de sector rundvlees (PB L 160 van 26.6.1999, blz. 21), laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 1512/2001 (PB L 201 van 26.7.2001, blz.

1).

Artikel 05 03 03 -- Schapen- en geitenvlees

Post 05 03 03 02 -- Ooipremies en premies voor geiten

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Artikel 05 03 04 -- Varkensvlees, eieren, pluimvee, producten van de bijenteelt en andere dierlijke producten

Post 05 03 04 01 -- Restituties voor varkensvlees

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

De tweede alinea schrappen:

Post 05 03 04 06 -- Restituties voor niet in bijlage 1 genoemde producten (eieren)

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>


Nieuwe post

Post 05 03 04 08 -- Buitengewone ondersteuningsmaatregelen voor eieren

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Dit krediet dient voor de financiering van de uitgaven voor andere maatregelen op grond van artikel 14 van Verordening (EEG) nr. 2771/75.

Rechtsgrond



Verordening (EEG) nr. 2771/75 van de Raad van 29 oktober 1975 houdende een gemeenschappelijke ordening der markten in de sector eieren (PB L 282 van 1.11.1975, blz. 49), laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 806/2003 (PB L 122 van 16.5.2003, blz.

1).

Hoofdstuk 05 04 -- PLATTELANDSONTWIKKELING

>RUIMTE VOOR DE TABEL>


Artikel 05 04 01 -- Plattelandsontwikkeling in het kader van het EOGFL, afdeling Garantie

Post 05 04 01 01 -- Investeringen op landbouwbedrijven

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 04 01 02 -- Vestiging van jonge landbouwers

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 04 01 03 -- Opleiding

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 04 01 04 -- Vervroegde uittreding -- Oude regeling

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 04 01 05 -- Vervroegde uittreding -- Nieuwe regeling

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 04 01 06 -- Probleemgebieden

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 04 01 07 -- Milieumaatregelen in de landbouw -- Oude regeling

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 04 01 08 -- Milieumaatregelen in de landbouw -- Nieuwe regeling

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 04 01 09 -- Verbetering van de verwerking en afzet van landbouwproducten

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 04 01 10 -- Bosbouw -- Oude regeling

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 04 01 11 -- Bosbouw -- Nieuwe regeling

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 04 01 12 -- Bevordering van de aanpassing en de ontwikkeling van plattelandsgebieden

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Post 05 04 01 13 -- Overige plattelandsontwikkelingsmaatregelenin het kader van het EOGFL, afdeling Garantie

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Volgende alinea schrappen:

Rechtsgrond



Volgende alinea schrappen:

Nieuwe post

Post 05 04 01 99 -- Overige

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Deze post dient voor de verdiscontering van:

* bedragen die in verband met onregelmatigheden of fraude zijn teruggevorderd overeenkomstig Verordening (EEG) nr. 595/91;

* geïnde boeten en renten;

* verbeurde zekerheden, en met name die welke op de rekening van het EOGFL moeten worden gecrediteerd ter uitvoering van het voorstel voor een verordening;

* bedragen die zijn ingehouden overeenkomstig artikel 7 van Verordening (EEG) nr. 595/91,

voorzover de betalingen waarop deze bedragen betrekking hebben, oorspronkelijk op artikel 05 04 01 waren geboekt.

Rechtsgrond



Verordening (EEG) nr. 595/91 van de Raad van 4 maart 1991 betreffende onregelmatigheden in het kader van de financiering van het gemeenschappelijk landbouwbeleid en terugvordering van bedragen die in dat kader onverschuldigd zijn betaald, alsmede de organisatie van een informatiesysteem op dit gebied en houdende intrekking van Verordening (EEG) nr. 283/72 (PB L 67 van 14.3.1991, blz. 11).

Hoofdstuk 05 07 -- AUDIT VAN DE LANDBOUWUITGAVEN

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Artikel 05 07 01 -- Controle van de landbouwuitgaven

Post 05 07 01 03 -- Goedkeuring van de rekeningen over de voorgaande begrotingsjaren en verlaging/opschorting van de voorschotten in het kader van de activiteiten 20 tot en met 40

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Hoofdstuk 05 08 -- Beleidsstrategie en -coördinatie voor het beleidsterrein landbouw

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Nieuw artikel

Artikel 05 08 07 -- Voltooiing van vroegere maatregelen op voorlichtingsgebied

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Indicatief tijdschema voor de betalingen

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Dit artikel dient ter dekking van de afwikkeling van verbintenissen die zijn aangegaan in het kader van post B2-5122 met het oog op de voorlichting van de publieke opinie over het gemeenschappelijk landbouwbeleid.

Titel 11 -- Visserij

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Hoofdstuk 11 02 -- VISSERIJMARKTEN

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Artikel 11 02 03 -- Visserijprogramma voor de ultraperifere regio's

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Voor het begrotingsjaar 2004 ziet de begroting eruit als volgt:


>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Rechtsgrond



Voorstel voor een Verordening van de Raad tot instelling van een regeling ter compensatie van de door de ultraperifere ligging veroorzaakte extra kosten voor de afzet van bepaalde visserijproducten van de Azoren, Madeira, de Canarische Eilanden en de Franse departementen Guyana en Réunion (COM(2003)516 def.).

Hoofdstuk 11 03 -- INTERNATIONALE VISSERIJ

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Artikel 11 03 01 -- Internationale visserijovereenkomsten

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Indicatief tijdschema voor de betalingen

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Dit krediet dient ter dekking van de uitgaven die voortvloeien uit de visserijovereenkomsten die de Gemeenschap heeft gesloten of voornemens is te sluiten met derde landen.

Verordeningen en besluiten inzake de sluiting van overeenkomsten en/of protocollen op visserijgebied tussen de Europese Gemeenschap en de regeringen van de volgende landen:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Volgende alinea toevoegen:

De financiële tegenprestatie die voortvloeit uit de overeenkomsten omvat in het algemeen een financiële bijdrage die de betrokken regeringen volledig naar eigen goeddunken kunnen gebruiken, en een bijdrage voor maatregelen waarmee het duurzame beheer van de visbestanden van het derde land wordt beoogd. De nieuwe bedragen voor 2004 (vastleggingen: 168 422 561 EUR, betalingen: 172 922 561 EUR) kunnen ongeveer als volgt worden verdeeld: financiële bijdrage (vastleggingen: 142 091 990 EUR, betalingen: 142 091 990 EUR) en specifieke/overige maatregelen (vastleggingen: 26 330 571 EUR, betalingen: 30 830 571 EUR).

Titel 17 -- Gezondheid en consumentenbescherming

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Hoofdstuk 17 01 -- ADMINISTRATIEVE UITGAVEN VOOR HET BELEIDSTERREIN GEZONDHEID EN CONSUMENTENBESCHERMING

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Artikel 17 01 04 -- Ondersteunende uitgaven voor maatregelen op het beleidsterrein gezondheid en consumentenbescherming

Nieuwe post

Post 17 01 04 04 -- Proefstudie: risicofinanciering, model voor vee-epidemies

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Dit krediet dient ter dekking van uitgaven voor technische en/of administratieve bijstand in verband met de identificatie, de voorbereiding, het beheer, de follow-up, de audit en de controle van het programma of project.

In het bijzonder dekt het uitgaven voor studies en de organisatie van conferenties met het oog op de stimulering van de discussie in de Gemeenschap over de wijze waarop de kosten van zoönoses het best kunnen worden gecompenseerd.


Rechtsgrond




Proefproject, in de zin van Verordening (EG, Euratom) nr. 1605/2002 van de Raad van 25 juni 2002 houdende het Financieel Reglement van toepassing op de algemene begroting van de Europese Gemeenschappen, artikel 49, lid 2 (PB L 248 van 16.9.2002, blz.

1).

Titel 31 -- Reserves

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Hoofdstuk 31 02 -- RESERVES VOOR FINANCIËLE TUSSENKOMSTEN

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>


Artikel 31 02 41- Gesplitste kredieten


Post 31 02 41 02 -- Gesplitste kredieten (verplichte uitgaven)

Cijfers

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Toelichting

Het gaat om de volgende kredieten (vastleggingskredieten, betalingskredieten):

>RUIMTE VOOR DE TABEL>