Toelichting bij COM(2012)325 - Nationale hervormingsprogramma 2012 van Roemenië en met een advies van de Raad over het convergentieprogramma van Roemenië voor de periode 2012-2015

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

52012DC0325

Aanbeveling voor een AANBEVELING VAN DE RAAD over het nationale hervormingsprogramma 2012 van Roemenië en met een advies van de Raad over het convergentieprogramma van Roemenië voor de periode 2012-2015 /* COM/2012/0325 final */


Aanbeveling voor een

AANBEVELING VAN DE RAAD

over het nationale hervormingsprogramma 2012 van Roemenië en met een advies van de Raad over het convergentieprogramma van Roemenië voor de periode 2012-2015

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 121, lid 2, en artikel 148, lid 4,

Gezien Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad van 7 juli 1997 over versterking van het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op en de coördinatie van het economisch beleid[1], en met name artikel 5, lid 2,

Gezien de aanbeveling van de Europese Commissie[2],

Gezien de resoluties van het Europees Parlement[3],

Gezien de conclusies van de Europese Raad,

Gezien het advies van het Comité voor de werkgelegenheid,

Na raadpleging van het Economisch en Financieel Comité,

Overwegende hetgeen volgt:

Op 26 maart 2010 hechtte de Europese Raad zijn goedkeuring aan het voorstel van de Europese Commissie voor een nieuwe groei- en werkgelegenheidstrategie; deze Europa 2020-strategie moet voor betere coördinatie van het economisch beleid zorgen en zich toespitsen op de sleutelgebieden waarop Europa's potentieel voor duurzame groei en concurrentievermogen een krachtige impuls nodig heeft.

De Raad heeft op 13 juli 2010 een aanbeveling inzake de globale richtsnoeren voor het economisch beleid van de lidstaten en de Unie (2010–2014) en op 21 oktober 2010 een besluit betreffende de richtsnoeren voor het werkgelegenheidsbeleid van de lidstaten[4] aangenomen, die samen de 'geïntegreerde richtsnoeren' vormen. De lidstaten werd verzocht in hun nationale economisch en werkgelegenheidsbeleid met de geïntegreerde richtsnoeren rekening te houden.

Op 12 juli 2011 heeft de Raad een aanbeveling over het nationale hervormingsprogramma voor 2011 van Roemenië aangenomen en een advies over het geactualiseerde convergentieprogramma van Roemenië voor de periode 2011‑2014 uitgebracht.

Op 23 november 2011 hechtte de Commissie haar goedkeuring aan de tweede jaarlijkse groeianalyse en gaf daarmee de aanzet tot het tweede Europees Semester van voorafgaande en geïntegreerde beleidscoördinatie, dat op de Europa 2020-strategie berust.

Op 2 maart 2012 heeft de Europese Raad de prioriteiten inzake financiële stabiliteit, begrotingsconsolidatie en groeibevorderende maatregelen goedgekeurd. Hij benadrukte dat moet worden gestreefd naar gedifferentieerde, groeivriendelijke begrotingsconsolidatie, normalisering van de kredietverschaffing aan de economie, bevordering van groei en concurrentievermogen, aanpakken van de werkloosheid en van de sociale gevolgen van de crisis, en modernisering van de overheidsdiensten.

Op 2 maart 2012 verzocht de Europese Raad voorts de lidstaten die aan het Euro Plus-pact deelnemen hun toezeggingen tijdig te presenteren, zodat deze in de stabiliteits- of convergentieprogramma's en de nationale hervormingsprogramma's kunnen worden opgenomen.

Roemenië heeft op 23 april 2012 zijn nationale hervormingsprogramma voor 2012 ingediend en op 11 mei 2012 zijn convergentieprogramma voor de periode 2012-2015.

Op 6 mei 2009 heeft de Raad Beschikking 2009/459/EG[5] vastgesteld om uit hoofde van artikel 143 van het Verdrag gedurende een periode van drie jaar financiële middellangetermijnbijstand aan Roemenië ter beschikking te stellen. In het bijbehorende memorandum van overeenstemming, dat op 23 juni 2009 werd ondertekend, en de latere aanvullingen daarop zijn de economische beleidsvoorwaarden voor de uitkering van de financiële bijstand vastgesteld. Beschikking 2009/459/EG werd op 16 maart 2010 bij Besluit 2010/183/EU[6] gewijzigd. Na de succesvolle tenuitvoerlegging van het programma door Roemenië en gezien een gedeeltelijke aanpassing van de lopende rekening als gevolg van overblijvende structurele zwakke punten op de Roemeense product‑ en arbeidsmarkt die het land kwetsbaar maken voor internationale prijsschokken, heeft de Raad op 12 mei 2011 Besluit 2011/288/EU[7] vastgesteld om Roemenië voor een periode van drie jaar anticiperende financiële middellangetermijnbijstand te verlenen op grond van artikel 143 van het Verdrag. Het bijbehorende memorandum van overeenstemming werd op 29 juni 2011 ondertekend en de eerste aanvulling daarop op 27 december 2011.

Bij de tweede formele toetsing van het programma voor financiële middellangetermijnbijstand eind april-begin mei 2012 werd vastgesteld dat de tenuitvoerlegging van het programma door Roemenië volgens plan blijft verlopen. De doelstelling voor het begrotingstekort op kasbasis in 2011 werd verwezenlijkt, terwijl de ESR-doelstelling[8] zou zijn verwezenlijkt, ware het niet dat de regering door rechterlijke uitspraken gedwongen werd een omvangrijke eenmalige maatregel te nemen om een vergoeding aan bepaalde categorieën werknemers uit te keren. Voor 2012 koerst Roemenië nog steeds af op een begrotingstekort van minder dan 3 % van het bbp in ESR-termen. De Roemeense banksector is veerkrachtig gebleven ondanks de achteruitlopende kwaliteit van de activa, die druk blijft uitoefenen op de winstgevendheid van de sector. Er is voldaan aan de in het programma opgenomen voorwaarden voor de financiële sector, hoewel soms met enige vertraging. Op belangrijke gebieden voor structurele hervorming, zoals energie, vervoer en de absorptie van EU-middelen, is wisselende vooruitgang geboekt.

Na twee jaren van krimp groeide het reële bbp van Roemenië in 2011 met 2½ %. Verwacht wordt dat deze groei in 2012 zal terugvallen tot 1,4 %. Volgens de prognoses zal de binnenlandse vraag de belangrijkste groeiaanjager zijn. Overheidsinvesteringen, ondersteund door een betere absorptie van de EU-middelen, zullen in 2012 naar verwachting een belangrijke rol spelen.

Op basis van de overeenkomstig Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad verrichte evaluatie van het convergentieprogramma voor 2012 komt de Raad tot de conclusie dat het aan de begrotingsprognoses van het programma ten grondslag liggende macro-economische scenario aannemelijk is. De in het programma opgenomen begrotingsstrategie heeft tot doel in 2012 een begrotingstekort van minder dan 3 % van het bpp te verwezenlijken, in overeenstemming met de aanbevelingen van de Raad aan Roemenië in het kader van de procedure bij buitensporige tekorten. Daarna wordt voor de begroting gestreefd naar een middellangetermijndoelstelling (MTD) die is vastgesteld op een structureel tekort van 0,7 % van het bbp. De MTD geeft de vereisten van het stabiliteits- en groeipact op adequate wijze weer. Na de geplande correctie van het buitensporige tekort in 2012 wordt verwacht dat het tekort verder zal afnemen tot 2,2 % van het bbp in 2013, 1,2 % van het bbp in 2014 en 0,9 % van het bbp in 2015. Uitgaande van het (opnieuw berekende) structurele begrotingssaldo[9] betekent dat een verbetering van het tekort met 1,5 % in 2012, met 0,5 % in 2013 en met 0,7 % in 2014, in overeenstemming met de benchmark van 0,5 % van het bbp in het stabiliteits‑ en groeipact. De groei van de overheidsuitgaven is in overeenstemming met de uitgavenbenchmark van het stabiliteits‑ en groeipact voor de periode 2012‑2015. Volgens het programma zal de MTD in 2014 worden gehaald. De grootste risico's voor de begrotingsdoelstellingen zijn de betalingsachterstanden van staatsbedrijven alsook de mogelijkheid dat opnieuw betalingsachterstanden worden opgebouwd op het niveau van de plaatselijke overheid en in de gezondheidszorg. De overheidsschuld lag eind 2011 onder 34 % van het bpp, d.w.z. ruim onder 60 % van het bbp.

Roemenië heeft een aantal toezeggingen gedaan in het kader van het Euro Plus-pact. Deze toezeggingen, en de nakoming van de in 2011 gedane toezeggingen, hebben betrekking op het bevorderen van het concurrentievermogen en de werkgelegenheid, het vergroten van de houdbaarheid van de overheidsfinanciën en het versterken van de financiële stabiliteit,

BEVEELT AAN dat Roemenië in de periode 2012-2013 actie onderneemt om:

De maatregelen ten uitvoer te leggen die zijn vastgesteld in Beschikking 2009/459/EG, zoals gewijzigd bij Besluit 2010/183/EU, alsook de maatregelen die zijn vastgesteld in Besluit 2011/288/EU en nader zijn gespecificeerd in het memorandum van overeenstemming van 23 juni 2009 en de latere aanvullingen daarop en in het memorandum van overeenstemming van 29 juni 2011 en de latere aanvullingen daarop.

Gedaan te Brussel,

                                                                       Voor de Raad

                                                                       De voorzitter

[1]               PB L 209 van 2.8.1997, blz. 1.

[2]               COM(2012) 325 final.

[3]               P7_TA(2012)0048 en P7_TA(2012)0047.

[4]               Besluit 2012/238/EU van de Raad van 26 april 2012.

[5]               PB L 150 van 13.6.2009, blz. 8.

[6]               PB L 83 van 30.3.2010, blz. 19.

[7]               PB L 132 van 19.5.2011, blz. 15.

[8]               Europees systeem van nationale en regionale rekeningen.

[9]               Voor conjunctuurschommelingen gecorrigeerd saldo, ongerekend eenmalige en tijdelijke maatregelen, door de diensten van de Commissie volgens de gezamenlijk overeengekomen methoden opnieuw berekend aan de hand van de informatie in het programma.