Toelichting bij COM(2012)381 - Wijziging van Richtlijn 1999/37/EG van de Raad inzake de kentekenbewijzen van motorvoertuigen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

·

Motivering en doelstellingen van het voorstel



Het doel van het 'pakket inzake technische controles' is om de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens te ondersteunen en de naleving van technische normen te handhaven om de verkeersveiligheid en de bescherming van het milieu te verbeteren.

Het voorstel is gericht op de verwezenlijking van de doelstelling om het aantal dodelijke verkeersslachtoffers tegen 2020 met de helft terug te dringen, zoals is neergelegd in de beleidsoriëntaties inzake de verkeersveiligheid 2011-2020[1]. Ook zal dit voorstel bijdragen tot een vermindering van de emissies door het wegvervoer door slecht onderhoud van voertuigen.

In deze context beoogt het voorstel een betere handhaving van de technische controles en de technische controles langs de weg, met name wanneer de technische staat van een voertuig een dreigend risico voor de verkeersveiligheid vormt, door middel van maatregelen zoals de tijdelijke intrekking of de permanente annulering van de inschrijving van een voertuig.

·

Algemene context



Voordat een voertuig in de handel mag worden gebracht, moet het voldoen aan alle relevante type- of individuele goedkeuringsvoorschriften die een optimale veiligheid en milieubescherming waarborgen. De lidstaten zijn verplicht om een voertuig dat op basis van een door de fabrikant van het voertuig afgegeven 'conformiteitsverklaring' de Europese typegoedkeuring heeft verkregen, voor het eerst in te schrijven. Deze inschrijving is de officiële vergunning voor het gebruik op de openbare weg en geldt als referentie voor de verschillende invoeringsdata van de voorschriften voor voertuigen.

Na deze goedkeuring moeten voertuigen op de weg aan periodieke technische controles worden onderworpen. Het doel van deze controles is ervoor te zorgen dat voertuigen die zich in het verkeer begeven verkeersgeschikt en veilig blijven en geen gevaar vormen voor de bestuurder en andere weggebruikers. Daarom wordt gecontroleerd of voertuigen voldoen aan bepaalde voorschriften, zoals veiligheids-, milieu- of retrofitvoorschriften. Vanwege hun regelmatige en intensieve gebruik voor voornamelijk commerciële doeleinden worden voertuigen die worden gebruikt voor het beroepsvervoer van goederen met een massa in beladen toestand van meer dan 3,5 ton en voor commercieel passagiersvervoer van meer dan acht passagiers daarnaast onderworpen aan technische ad-hoccontroles langs de weg, waarbij op elk moment en overal in de EU de naleving van technische en milieunormen kan worden gecontroleerd.

Sommige voertuigen worden tijdens hun levensduur opnieuw ingeschreven, bijvoorbeeld vanwege de overdracht van de eigendom of verplaatsing naar een andere lidstaat voor permanent gebruik. Tegelijkertijd moeten bepalingen inzake een voertuiginschrijvingsprocedure worden ingevoerd om ervoor te zorgen dat voertuigen die een onmiddellijk risico voor de verkeersveiligheid vormen niet op de weg worden gebruikt.

Het doel van de voertuiginschrijving is om een vergunning af te geven voor de ingebruikneming – het gebruik – van een voertuig in het wegverkeer. Deze vergunning wordt zichtbaar gemaakt door het aanbrengen van de kentekenplaat aan het voertuig en de afgifte van een kentekenbewijs.

·

Bestaande bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied



Het voorstel wijzigt de in het bestaande wettelijk kader neergelegde voorschriften inzake de inschrijvingsdocumenten van voertuigen[2].

Vergeleken met het bestaande besluit bevat het voorstel preciezere omschrijvingen van de plaats van inschrijving van voertuigen en van de voorwaarden waaronder inschrijvingen worden ingetrokken of geannuleerd. Ook bevat het voorstel nieuwe voorschriften voor elektronische voertuiginschrijvingsregisters en voor de follow-up van kennisgevingen van de resultaten van technische controles, nieuwe inschrijvingen en de vernietiging van voertuigen.

·

Samenhang met andere beleidsgebieden en doelstellingen van de EU



Het voorstel is consistent met de in het Witboek over een interne Europese vervoersruimte[3] beschreven EU-doelstelling om de wegen veiliger te maken en beoogt de uitvoering van de in de beleidsoriëntaties inzake de verkeersveiligheid 2011-2020 beschreven specifieke strategie voor veiligere voertuigen.

Tot slot is het voorstel consistent met de aanbevelingen voor een nieuwe strategie voor de interne markt van het verslag-Monti van mei 2010[4] inzake het verminderen van de administratieve belemmeringen voor grensoverschrijdend verkeer van tweedehandsvoertuigen.

1.

Resultaten van raadpleging van de betrokken partijen en effectbeoordelingen



·

Raadpleging van betrokken partijen



Raadplegingsmethoden

Bij de ontwikkeling van het voorstel voor het pakket inzake technische controles heeft de Commissie op een aantal manieren belanghebbende partijen geraadpleegd:

– er heeft een algemene raadpleging via internet plaatsgevonden, waarin alle aspecten van het voorstel aan bod zijn gekomen;

– deskundigen en belanghebbende partijen zijn geraadpleegd tijdens workshops;

– er is een studie uitgevoerd naar toekomstige opties voor de handhaving van technische normen in de Europese Unie met het oog op het vaststellen van mogelijke maatregelen en het opzetten van een instrument voor het uitvoeren van kosten-batenanalyses van technische controles.

Samenvatting van antwoorden en hoe ermee rekening is gehouden



Tijdens de internetraadpleging werden door de belanghebbende partijen diverse vraagstukken aan de orde gesteld. In de effectbeoordeling bij dit voorstel worden de inhoudelijke kwesties uitputtend behandeld en wordt besproken hoe deze in aanmerking zijn genomen.

Van 29 juli 2010 tot en met 24 september 2010 heeft een open raadpleging via internet plaatsgevonden. De Commissie ontving 9 653 reacties van burgers, autoriteiten van lidstaten, leveranciers van apparatuur, controlecentra, verenigingen van garages en fabrikanten van motorvoertuigen.

De resultaten zijn beschikbaar op ec.europa.eu/transport/road_safety/take-part

·

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid



Betrokken wetenschaps- en kennisgebieden



Voor het voorstel moesten verschillende beleidsopties en de daaraan gerelateerde economische, maatschappelijke en milieueffecten worden beoordeeld.

Gebruikte methode



Een externe consultant (Europe Economics) heeft een studie naar de effecten van verschillende beleidsopties uitgevoerd, waarbij gebruik is gemaakt van verschillende wetenschappelijke en evaluatierapporten, met name als bron van modellen en gegevens voor de bepaling van de monetaire waarde van de kosten en baten van de verschillende beleidsopties. De studies waaruit het meest is geput zijn:

– het Verslag van de Commissie aan de Raad en het Europees Parlement over de toepassing door de lidstaten van Richtlijn 2000/30/EG van het Europees Parlement en de Raad van 6 juni 2000 betreffende de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die in de gemeenschap deelnemen aan het verkeer – Rapportageperiodes 2005-2006 en 2007-2008, (COM(2010) 754 definitief;

– AUTOFORE (2007);

'MOT Scheme Evidence-base', ministerie van Vervoer (VK, 2008);

– het verkeersveiligheidsrapport 2008 van DEKRA over strategieën voor het voorkomen van ongevallen op de wegen van Europa;

– het verkeersveiligheidsrapport 2009 van DEKRA over vrachtwagens;

– het verkeersveiligheidsrapport 2010 van DEKRA over de verkeersveiligheid van motorfietsen;

– de TÜV-rapporten van 2009 en 2010.

Wijze waarop het deskundigenadvies beschikbaar is gemaakt voor het publiek



Alle voltooide en goedgekeurde onderzoeksrapporten zijn beschikbaar of zullen beschikbaar worden gesteld op de website van het DG Mobiliteit en Vervoer

·

Effectbeoordeling



Voor de belangrijkste aspecten van het voorstel werden de volgende opties in aanmerking genomen:

(a) De optie 'ongewijzigd beleid' is de referentieoptie waarmee de effecten van de andere beleidsopties worden vergeleken. In deze optie wordt het huidige wettelijk kader van de EU gehandhaafd. Ook wordt in deze optie de technische bijlage van Richtlijn 2009/40/EG niet op korte termijn aangepast, aangezien de bijlage recentelijk is gewijzigd via de comitéprocedure (bij Richtlijn 2010/48/EU). Het toepassingsgebied en de frequentie van de technische controles zullen derhalve niet veranderen, en er worden geen nieuwe maatregelen met betrekking tot de uitwisseling van informatie aangenomen. In deze optie bestaat er nog steeds geen wettelijk kader voor de uitwisseling van gegevens.

(b) De optie 'zachte wetgeving' bestaat in een betere tenuitvoerlegging en een betere monitoring van de toepassing van de bestaande wetgeving. In deze optie wordt geen nieuwe wetgeving ingevoerd, maar neemt de Commissie nieuwe maatregelen en lever zij extra inspanningen om de naleving van de technische normen te verbeteren en de uitwisseling van gegevens te versterken.

(c) De 'wetgevingsoptie' bestaat uit twee componenten.

– De eerste component van de verwezenlijking van de specifieke doelstelling om de veiligheid van voertuigen in het verkeer te verbeteren is de aanscherping van de EU-minimumnormen voor periodieke technische controles en onaangekondigde technische controles langs de weg en de vaststelling van bindende normen. Dit is essentieel om te voorkomen dat hiaten in het systeem de effectiviteit van de handhaving van technische normen als geheel verminderen.

– Met het oog op de verwezenlijking van de specifieke doelstelling om de noodzakelijke gegevens voor en van technische controles beschikbaar te stellen, omvat een tweede component van de totale regeling dat in een tweede fase een op het niveau van de EU geharmoniseerd systeem voor de uitwisseling van gegevens kan worden opgezet, waarin de bestaande gegevensbanken aan elkaar worden gekoppeld om de efficiëntie van de tenuitvoerlegging van het EU-pakket voor technische controles te verbeteren.

2.

Juridische aspecten van het voorstel



·

Samenvatting van de voorgestelde maatregel



Het voorstel heeft betrekking op de intrekking en annulering van inschrijvingen.

Deze maatregel zorgt ervoor dat voertuigen die vanwege gevaarlijke gebreken een onmiddellijke bedreiging voor de verkeersveiligheid vormen niet op de openbare weg mogen worden gebruikt. Daartoe wordt hun inschrijving ingetrokken tot zij bij een nieuwe technische controle zijn goedgekeurd. Om de administratieve lasten te verminderen, hoeft er geen nieuw inschrijvingsproces te worden doorlopen wanneer de intrekking wordt opgeheven.

Voorts voorziet het voorstel in een zekere mate van automatisme, waarbij de oorspronkelijke inschrijving van voertuigen die opnieuw zijn ingeschreven in een andere lidstaat automatisch wordt geannuleerd. Hierdoor wordt voorkomen dat voertuigen gelijktijdig in verschillende lidstaten zijn ingeschreven. De verplichting om periodiek technische controles uit te voeren is gekoppeld aan de lidstaat van inschrijving. Het bestaan van gelijktijdige inschrijvingen van voertuigen in verschillende lidstaten zou daarom leiden tot de verplichting om in deze verschillende lidstaten technische controles te ondergaan.

Inschrijvingen van voertuigen die na een periodieke technische controle moeten worden afgedankt en van voertuigen die het eind van hun levenscyclus hebben bereikt, worden na kennisgeving hiervan geannuleerd.

Het voorstel leidt ook tot de invoering van een elektronisch inschrijvingsregister dat alle informatie met betrekking tot de inschrijving van het voertuig bevat. Deze informatie zal beschikbaar worden gesteld voor de technische controles, omdat slechts een deel van deze informatie op de kentekenbewijzen is afgedrukt. Het register maakt het mogelijk de follow-up te verzekeren van de kennisgeving van de resultaten van technische controles, nieuwe inschrijvingen en de vernietiging van voertuigen.

De Commissie wordt de bevoegdheid verleend om door middel van gedelegeerde handelingen de bijlagen bij te werken, rekening houdend met de ontwikkeling van de EU-wetgeving inzake typegoedkeuring met betrekking tot de inhoud van de conformiteitsverklaringen alsmede met de technische vooruitgang.

·

Rechtsgrondslag



De rechtsgrondslag voor het voorstel is artikel 91 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.

·

Subsidiariteitsbeginsel



Het subsidiariteitsbeginsel is van toepassing in zoverre dit voorstel niet onder de exclusieve bevoegdheid van de Unie valt.

De doelstellingen van het voorstel kunnen om de volgende reden niet voldoende door de lidstaten worden verwezenlijkt: de bestaande voorschriften worden door de lidstaten op verschillende wijze uitgevoerd, waardoor grote verschillen bestaan tussen de wijze waarop de technische controles en de controles langs de weg worden gehandhaafd, met negatieve gevolgen voor de verkeersveiligheid en voor de interne markt. Een vlotte informatiestroom tussen de lidstaten met betrekking tot voertuiginschrijvingen vereist het bestaan van inschrijvingsregisters met een geharmoniseerde inhoud in alle lidstaten.

Het voorstel is derhalve in overeenstemming met het subsidiariteitsbeginsel.

·

Evenredigheidsbeginsel



Het voorstel voldoet aan het evenredigheidsbeginsel om de volgende redenen.

Zoals blijkt uit de effectbeoordeling, voldoet het voorstel aan het evenredigheidsbeginsel omdat het niet verder gaat dan nodig is voor de verwezenlijking van de doelstellingen betreffende de verbetering van de verkeersveiligheid en de milieubescherming door een regime van technische controles te handhaven en het passende kader voor een vlotte informatiestroom op te zetten.

·

Keuze van het rechtsinstrument



Voorgesteld(e) instrument(en): wijziging van de bestaande richtlijn.

Een wijziging van de bestaande richtlijn wordt passend geacht.

3.

Gevolgen voor de begroting



Het voorstel heeft geen gevolgen voor de begroting van de Unie.