Toelichting bij COM(2012)524 - Intrekking van Verordening 552/97 houdende tijdelijke intrekking van de voordelen van het aan Myanmar/Birma toegekende stelsel van algemene tariefpreferenties

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Het stelsel van algemene tariefpreferenties (SAP) maakt deel uit van de gemeenschappelijke handelspolitiek van de Europese Unie, overeenkomstig de algemene bepalingen betreffende het externe optreden van de Europese Unie.

Verordening (EG) nr. 732/2008[1] van 22 juli 2008 betreffende de toepassing van het huidige SAP ( 'de huidige SAP-verordening') bepaalt dat de preferentiële regelingen waarin deze verordening voorziet tijdelijk kunnen worden ingetrokken ten aanzien van alle of sommige producten van oorsprong uit een begunstigd land omwille van ernstige en systematische schending van beginselen die zijn neergelegd in vijftien van de zevenentwintig in de bijlage vermelde verdragen, blijkend uit de conclusies van de bevoegde toezichthoudende instanties. De desbetreffende verdragen hebben tevens betrekking op fundamentele arbeidsrechten zoals gedwongen arbeid.

De aan Myanmar/Birma toegekende voordelen van de tariefpreferenties zijn bij Verordening (EG) Nr. 552/97 van de Raad[2] tijdelijk ingetrokken wegens de routinematige en grootschalige toepassing van gedwongen arbeid, zoals dit door de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO) via een speciale procedure van haar Commissie van onderzoek is bevestigd.

Sinds 2011 verwezenlijkt Myanmar/Birma een historisch programma van openheid en hervormingen, dat door de Raad van de EU in zijn conclusies van 23 april 2012[3] wordt erkend. De Raad is voorstander van 'een zo spoedig mogelijke herinvoering van het stelsel van algemene preferenties (SAP) voor Myanmar/Birma zodra aan de voorwaarden is voldaan, na een evaluatie door de Internationale Arbeidsorganisatie'.

De Internationale Arbeidsconferentie (IAC) is op 13 juni 2012 overgegaan tot de opheffing van de beperkingen die de regering van Myanmar/Birma uitsloten van technische samenwerking met en steun van de IAO, en tot de opschorting voor één jaar van het IAO-verzoek aan haar leden om hun betrekkingen met Myanmar/Birma te herzien teneinde te waarborgen dat in die betrekkingen geen gebruik wordt gemaakt van gedwongen arbeid.

Derhalve kunnen de schendingen niet langer als 'ernstig en systematisch' worden beschouwd en moeten de tariefpreferenties opnieuw worden toegekend in overeenstemming met de huidige SAP-verordening.

Bij gebrek aan expliciete bepalingen inzake het opnieuw toekennen van voordelen in de huidige SAP-verordening en op basis van de bepalingen van het Verdrag van Lissabon wordt voor de vaststelling van het opnieuw toekennen van de preferenties aan Myanmar de gewone wetgevingsprocedure toegepast. Dit is een eenmalige procedure om zo snel mogelijk te reageren op een duidelijke en actuele politieke behoefte. De nieuwe SAP-verordening, die pas op 1 januari 2014 in werking treedt, biedt een oplossing voor het gebrek aan bepalingen inzake het opnieuw toekennen van voordelen.

Het voorstel voor een verordening veroorzaakt geen kosten voor de begroting van de EU en de toepassing ervan leidt tot een zeer beperkt verlies van inkomsten uit douanerechten. Het door de herintegratie van Myanmar/Birma veroorzaakte feitelijke verlies aan inkomsten uit douanerechten wordt geschat op minder dan vijf miljoen EUR, zoals in de verklaring in bijlage wordt uiteengezet, en is te verklaren door een structureel tekort aan productie- en handelscapaciteit in het land.