Toelichting bij COM(2012)620 - Globaliseringsfonds aanvraag EGF/2011/018 ES/Baskenland metaalproducten, Spanje

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Krachtens punt 28 van het Interinstitutioneel Akkoord van 17 mei 2006 tussen het Europees Parlement, de Raad en de Commissie betreffende de begrotingsdiscipline en een goed financieel beheer[1] mag uit het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering (EFG) door middel van een flexibiliteitmechanisme een jaarlijks maximumbedrag van 500 miljoen EUR boven het maximum van de betrokken rubrieken van het financieel kader beschikbaar worden gesteld.

De regels die van toepassing zijn op de bijdragen uit het EFG zijn vastgesteld in Verordening (EG) nr. 1927/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 20 december 2006 tot oprichting van een Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering[2].

Op 28 december 2011 heeft Spanje aanvraag EGF/2011/018 ES/Baskenland metaalproducten ingediend voor een financiële bijdrage van het EFG naar aanleiding van gedwongen ontslagen in 423 bedrijven die vallen onder afdeling 25 van de NACE Rev. 2 (vervaardiging van producten van metaal, exclusief machines en apparaten)[3] in de NUTS II-regio Baskenland (ES21) in Spanje.

Na de aanvraag grondig te hebben onderzocht, heeft de Commissie overeenkomstig artikel 10 van Verordening (EG) nr. 1927/2006 geconcludeerd dat aan de voorwaarden voor een financiële bijdrage op grond van deze verordening wordt voldaan.

1.

Samenvatting van de aanvraag en analyse



Belangrijkste gegevens:|

EGF-referentienummer| EGF/2011/018

Lidstaat| Spanje

Artikel onder b)

Betrokken ondernemingen| 423

NUTS II-regio| Baskenland (ES21)

NACE Rev. 2-afdeling| 25 (vervaardiging van producten van metaal, exclusief machines en apparaten)

Referentieperiode| 22.1.2011 – 22.10.2011

Startdatum voor de individuele dienstverlening| 19.3.2012

Datum van de aanvraag| 28.12.2011

Ontslagen tijdens de referentieperiode| 1 106

Ontslagen werknemers die naar verwachting aan de maatregelen zullen deelnemen| 500

Uitgaven voor individuele dienstverlening (EUR)| 1 870 000

Uitgaven voor de implementatie van het EFG[4] (EUR)| 129 300

% van de uitgaven voor de implementatie van het EFG| 6,47

Totaal budget (EUR)| 1 999 300

EFG-bijdrage (65 %) (EUR)| 1 299 545

1. De aanvraag werd op 28 december 2011 bij de Commissie ingediend; aan de aanvraag werd aanvullende informatie tot en met 5 september 2012 toegevoegd.

2. De aanvraag voldoet aan de voorwaarden voor steunverlening uit het EFG van artikel 2, onder b), van Verordening (EG) nr. 1927/2006, en werd ingediend binnen de in artikel 5 van die verordening genoemde termijn van tien weken.

Verband tussen de ontslagen en de grote structurele veranderingen in de wereldhandelspatronen ingevolge de globalisering of de financiële en economische wereldcrisis



3. Als bewijs van het verband tussen de ontslagen en de financiële en economische wereldcrisis voert Spanje aan dat de metaalsector een belangrijke leverancier is van heel wat industriesectoren, met name de scheepsbouw, de bouw en de automobielsector. Al deze sectoren zijn in heel de Europese Unie zwaar getroffen door de economische crisis, zoals de Commissie[5] en haar diensten[6] reeds eerder hebben erkend. Bovendien blijven de argumenten gelden die in eerdere EFG-aanvragen met betrekking tot deze sectoren werden aangevoerd[7], met name die welke op 9 augustus 2012 door de Commissie naar voren zijn gebracht in de context van een andere EFG-aanvraag van Spanje voor dezelfde sector[8].

4. Spanje behoort tot de lidstaten die het ergst door de wereldwijde financiële en economische crisis getroffen worden. De industrie behoort dan weer tot de meest getroffen sectoren, en de situatie blijft verslechteren.

Productie-index van de industrie (2005=100)

|| 2011

EU-| 104,| 109,| 107,| 91,| 98,| 103,15

Duitsland| 105,| 112,| 113,| 93,| 104,| 113,91

Frankrijk| 101,| 102,| 99,| 85,| 89,| 92,42

Spanje| 105,| 107,| 98,| 82,| 83,| 82,16

Bron: Eurostat

5. De sombere vooruitzichten voor de industrie ingevolge de wereldwijde financiële en economische crisis hebben dan ook geleid tot een inkrimping van de vraag naar en van de productie van metaal en metaalproducten. In 2009 is de productie van de Spaanse metaalsector in zijn geheel met 24,6 % gedaald in vergelijking met het jaar daarvoor; voor de productie van metaalproducten bedroeg de daling 23,3 %. Zoals blijkt uit de onderstaande tabel begonnen beide activiteitsgebieden zich tijdens het eerste kwartaal van 2011 te herstellen. Dit bleek evenwel een onhoudbare trend te zijn, en de productie van beide sectoren daalde opnieuw sterk in de tweede helft van het jaar.

Schommeling van de industriële productie in Spanje

|| Q1/| Q2/| Q3/| Q4/2011

Metaal[9]| -24,| 0,| 2,| -2,| -2,| -9,6

Metaalproducten[10]| -23,| -6,| 7,| -1,| -1,| -10,2

Bron: INE (Instituto Nacional de Estadística) en Confemetal

6. De daling van de productie in de sector metaalproducten had gevolgen voor de werkgelegenheid. In Spanje gingen in de metaalsector in 2009 meer dan 180 000 banen verloren, en in 2010 nog eens 60 000. Dat komt neer op ongeveer 15 % van de totale werkgelegenheid in de sector.

Bewijsstukken voor het aantal ontslagen en voldoening aan de criteria van artikel 2, onder b)



7. De aanvraag werd door Spanje ingediend in het kader van het criterium voor steunverlening van artikel 2, onder b), van Verordening (EG) nr. 1927/2006, op grond waarvan in een lidstaat ten minste vijfhonderd gedwongen ontslagen moeten vallen binnen een periode van negen maanden in ondernemingen van dezelfde afdeling van de NACE Rev. 2 in een regio of in twee aan elkaar grenzende regio's van een lidstaat volgens de NUTS II-indeling.

8. In de aanvraag wordt melding gemaakt van 1 106 gedwongen ontslagen in 423 ondernemingen die vallen onder afdeling 25 van de NACE Rev. 2 ("vervaardiging van producten van metaal, exclusief machines en apparaten")[11] in de NUTS II-regio Baskenland (ES21) tijdens de referentieperiode van negen maanden van 22 januari 2011 tot en met 22 oktober 2011. Al deze ontslagen werden in overeenstemming met artikel 2, tweede alinea, tweede streepje, van Verordening (EG) nr. 1927/2006 berekend.

Het onvoorziene karakter van deze ontslagen



9. De Spaanse autoriteiten voerden aan dat de financiële en economische crisis heeft geleid tot een plotselinge neergang van de wereldeconomie met enorme gevolgen voor tal van sectoren. De aard van de recessie in de sector van de metaalproducten, die wordt geconfronteerd met een sterke daling van het aantal nieuwe bestellingen door sectoren die door de economische neergang worden getroffen, is ongezien in de recente geschiedenis. Als gevolg van de crisis wijken de economische ontwikkelingen sinds 2008 af van de continue toename van de werkgelegenheid in de metaalverwerkende sector in de vorige jaren. Tussen 2000 en 2006 was de werkgelegenheid in deze sector met 8 % (of 300 000 banen)[12] toegenomen, maar in de periode 2009-2010 is de werkgelegenheid er met bijna 15 % gedaald. De ontslagen in de sector van de metaalproducten konden bijgevolg niet worden voorzien of gemakkelijk worden voorkomen.

De bedrijven waar de ontslagen vallen, en de werknemers voor wie steun wordt aangevraagd



10. In de aanvraag wordt melding gemaakt van 1 106 gedwongen ontslagen in 423 ondernemingen die vallen onder afdeling 25 van de NACE Rev. 2 ("vervaardiging van producten van metaal, exclusief machines en apparaten") in de NUTS II-regio Baskenland (ES21). De volledige lijst van ondernemingen waarop deze aanvraag betrekking heeft, is opgenomen in het bij dit voorstel gevoegde werkdocument van de diensten van de Commissie.

Alle ontslagen werknemers krijgen de mogelijkheid om aan de maatregelen deel te nemen. Op basis van hun voorafgaande ervaring met het beheer van EFG-dossiers verwachten de Spaanse autoriteiten evenwel dat ongeveer 500 werknemers ervoor zullen kiezen om aan de maatregelen van het EFG deel te nemen.

11. Uitsplitsing van de werknemers voor wie steun wordt aangevraagd:

Categorie| Aantal| Percentage

Mannen| 84,09

Vrouwen| 15,91

EU-burgers| 1 97,65

Niet-EU-burgers| 2,35

15-24 jaar| 2,08

25-54 jaar| 67,45

55-64 jaar| 30,11

Ouder dan 64 jaar| 0,36

12. Van deze werknemers hebben er 29 een langdurig gezondheidsprobleem of een handicap.

13. Uitsplitsing per beroepscategorie:

Categorie| Aantal| Percentage

Leidinggevende functies| 0,45

Intellectuele, wetenschappelijke en artistieke beroepen| 1,08

Technici en lagere functies| 7,69

Administratief personeel| 12,03

Ambachtsberoepen en verwante beroepen| 24,59

Bedieningspersoneel van installaties en machines| 24,14

Verleners van persoonlijke diensten en ongeschoolde arbeiders| 30,02

14. Overeenkomstig artikel 7 van Verordening (EG) nr. 1927/2006 heeft Spanje bevestigd dat in de verschillende stadia van de uitvoering van het EFG, en met name bij de toegang ertoe, een beleid van gelijkheid van mannen en vrouwen en non‑discriminatie is toegepast en ook verder zal worden toegepast.

Beschrijving van het betrokken gebied, de autoriteiten ervan en andere belanghebbenden



15. Het door de ontslagen getroffen gebied bevindt zich in de NUTS II-regio Baskenland, die bestaat uit de provincies Álava, Gipuzkoa en Biskaje. Deze regio bevindt zich in het noorden van Spanje en grenst aan de regio's Navarra in het oosten, La Rioja in het zuiden, en Cantabrië en Castilië en Leon in het westen. In vergelijking met het Spaanse gemiddelde is Baskenland een kleine, dichtbevolkte regio: met slechts 1,4 % (7 234 km²) van het Spaanse grondgebied was de regio in 2011 goed voor 4,8 % (2,2 miljoen) van de Spaanse bevolking.

16. De provincies van de regio Baskenland zijn alle drie getroffen door de ontslagen in de sector van de metaalproducten, weliswaar in verschillende mate: in Biskaje viel 57 % van het totale aantal ontslagen, in Gipuzkoa 30 % en in Álava 13 %.

17. De belangrijkste belanghebbenden zijn de autonome regering van Baskenland (Gobierno Vasco), met name: het regionale Ministerie van Industrie, Innovatie, Toerisme en Handel; het regionale Viceministerie van Industrie en Energie; het directoraat Administratie en Industriële Veiligheid; het regionale Ministerie van Werkgelegenheid en Sociale Zaken; het regionale Viceministerie van Planning en Werkgelegenheid; en de dienst voor Arbeidsbemiddeling van Baskenland. Behalve deze publieke belanghebbenden zijn ook de FVEM (Federación Vizcaína de Empresas del Metal) de ADEGI (Asociación de Empresarios de Gipuzkoa) en de SEA (Sindicato Empresarial Alavés) betrokken.

Verwachte gevolgen van de ontslagen op de plaatselijke, regionale of nationale werkgelegenheid



18. Volgens Eustat (Instituto Vasco de Estadística) was de metaalsector goed voor 10 miljard EUR aan toegevoegde waarde (of 18 % van het totaal voor Baskenland). Er werkten in juni 2010 ook bijna 162 000 werknemers, waarmee de sector 16 % van de totale werkgelegenheid in de regio vertegenwoordigt. Veertig procent van die werknemers alleen al werkte in de subsector metaalproducten. Toen de wereldwijde financiële en economische crisis zijn negatieve invloed op de sector metaalproducten liet voelen, had dit dan ook ernstige gevolgen voor de werkgelegenheid in Baskenland.

19. In absolute cijfers wordt geraamd dat in de regio Baskenland sinds het derde kwartaal van 2008 in de industriesector 31 000 banen verloren zijn gegaan. Zoals blijkt uit de onderstaande tabel is de werkloosheid in alle drie de provincies van Baskenland tussen 2008 en 2011 minstens verdubbeld:

Werkloosheid in Baskenland

|| 2011

Álava| 2,| 9,| 10,| 6,9

Gipuzkoa| 3,| 6,| 7,| 7,5

Biskaje| 4,| 8,| 10,| 13,5

Baskenland| 3,| 8,| 9,| 10,6

Bron: Eustat

20. Sinds deze aanvraag van EFG-steun werd ingediend, is de economische situatie van Spanje verder verslechterd: volgens Eurostat bedroeg de nationale werkloosheid 25,1 % in juli 2012, dat is meer dan het dubbele van het gemiddelde voor de EU-27 en bijna tien procentpunten boven de op één na hoogste nationale werkloosheid in de EU (Portugal, met 15,7 %). Zoals in punt 16 wordt uiteengezet, viel het grootste deel van de ontslagen waarop deze aanvraag betrekking heeft bovendien in Biskaje, de Baskische provincie met de hoogste werkloosheid. Om deze redenen zijn de uitzichten op werk van de werknemers die in de sector metaalproducten zijn ontslagen niet bemoedigend.

Gecoördineerd pakket van individuele dienstverlening waarvoor financiering wordt aangevraagd, gespecificeerde kostenraming en complementariteit met door de structuurfondsen gefinancierde acties



21. Al de hierna volgende maatregelen vormen samen een gecoördineerd pakket van individuele dienstverlening met het oog op de re-integratie van de ontslagen werknemers op de arbeidsmarkt.

– Prospectie: in het kader van deze maatregel wordt het profiel van de ontslagen werknemers opgesteld en wordt kennis van de sector metaalproducten verworven om het pakket van de aan de ontslagen werknemers aangeboden maatregelen daaraan aan te passen. Met deze maatregel wordt beoogd inzicht te verkrijgen in de profielen en vaardigheden waarnaar vraag is in de ondernemingen in deze sector, en vast te stellen welke andere sectoren – die al dan niet verband houden met de sector metaalproducten – kansen op werk zouden kunnen bieden voor de werknemers voor wie steun wordt aangevraagd, en een arbeidsbureau in te stellen.

– Begeleiding: deze dienstverlening bestaat in een aantal maatregelen die bijdragen tot de re‑integratie op de arbeidsmarkt van de werknemers voor wie steun wordt aangevraagd, met name:

– het stellen van een persoonlijke diagnose van het individuele profiel en de individuele behoeften van de werknemers voor wie steun wordt aangevraagd om hun traject voor herintreding op te stellen. Op basis van deze maatregel zullen het nut en de inhoud van de latere maatregelen worden bepaald;

– het verbeteren van het zelfvertrouwen en de motivatie van de werknemers voor wie steun wordt aangevraagd (bijvoorbeeld door hun doelstellingen op professioneel gebied vast te stellen, hun sterke kanten te ontwikkelen en hun tekorten bij te werken, hen voorbeelden te geven van positieve attitudes ten aanzien van het zoeken van een baan, enz.).

– Opleiding: met deze maatregel wordt beoogd de werknemers voor wie steun wordt aangevraagd de capaciteiten en vaardigheden te verstrekken die zij nodig hebben voor hun re-integratie op de arbeidsmarkt. Op basis van het resultaat van de hierboven beschreven 'prospectie' en 'begeleiding' zullen twee soorten opleidingsactiviteiten worden aangeboden:

– beroepsopleiding om de vaardigheden te ontwikkelen naar gelang van het profiel en de plannen van de werknemers voor wie steun wordt aangevraagd;

– horizontale opleiding om sociaal-professionele capaciteiten te ontwikkelen die alle soorten beroepen gemeen hebben.

– Outplacement: deze maatregel omvat mentoring – individueel en/of in groepen – van de werknemers voor wie steun wordt aangevraagd, zodat zij beter gewapend zijn om een nieuwe baan te zoeken: zo worden bijvoorbeeld technieken voor het zoeken van een baan aangeleerd, wordt advies gegeven over het schrijven van een curriculum vitae en wordt aangeleerd hoe zij het meest profijt van hun sociale netwerken kunnen trekken. De maatregel omvat eveneens hulp bij het erkennen van eerdere leerresultaten en ervaring.

– Ondernemerschap: in het kader van deze maatregel wordt informatie verstrekt over de mogelijkheden van ondernemerschap en het zich vestigen als zelfstandige, en wordt ondersteuning geboden aan de werknemers voor wie steun wordt aangevraagd die een bedrijf willen oprichten.

– Opleidingsbeurs: alle werknemers voor wie steun wordt aangevraagd die aan opleiding deelnemen zullen een financiële bijdrage van 250 EUR ontvangen in de vorm van één enkele directe betaling.

– Stagebeurs: alle werknemers voor wie steun wordt aangevraagd die aan een werkstage deelnemen zullen een financiële bijdrage van 250 EUR ontvangen in de vorm van één enkele directe betaling.

– Steun voor verzorgers van afhankelijke personen: in het kader van deze dienstverlening wordt financiële steun verstrekt aan de werknemers voor wie steun wordt aangevraagd die – met name door hun verzorgingstaken (bijvoorbeeld kinderen, ouderen of gehandicapten) – extra kosten moeten maken om aan opleiding of andere maatregelen deel te nemen. Het bedrag van de financiële bijdrage zal worden vastgesteld rekening houdend met de persoonlijke situatie van de begunstigde en in geen geval meer dan 800 EUR bedragen.

22. De in de aanvraag vermelde uitgaven voor de implementatie van het EFG overeenkomstig artikel 3 van Verordening (EG) nr. 1927/2006 dekken de activiteiten op het vlak van beheer en controle, alsook voorlichting en publiciteit die verband houden met de aanvraag. De voorlichtingsactiviteiten bestaan met name in: persmededelingen en persconferenties; de verspreiding van informatie over de implementatie van het project op twee websites, een nieuwsbrief, een e‑learningplatform, blogs en sociale netwerken; een sluitingsevenement om de geboekte resultaten te presenteren. Deze brede waaier aan voorlichtings- en publiciteitsactiviteiten verklaart het iets hogere percentage van de uitgaven voor de implementatie van het EFG.

23. De door de Spaanse autoriteiten voorgestelde individuele dienstverlening omvat actieve arbeidsmarktmaatregelen die op grond van artikel 3 van Verordening (EG) nr. 1927/2006 voor financiering in aanmerking komen. De Spaanse autoriteiten ramen de totale kosten op 1 999 300 EUR, waarvan 1 870 000 EUR voor de individuele dienstverlening en 129 300 EUR (6,47 % van het totale bedrag) voor de implementatie van het EFG. Van het EFG wordt in totaal een bijdrage van 1 299 545 EUR (65 % van de totale kosten) gevraagd.

Acties| Geschat aantal werknemers voor wie steun wordt aangevraagd| Geschatte kosten per betrokken werknemer (in EUR)| Totale kosten (EFG en nationale medefinanciering) (in EUR)

Individuele dienstverlening (artikel 3, eerste alinea, van Verordening (EG) nr. 1927/2006)

Prospectie (Prospección)| 534,| 267 000

Begeleiding (Servicio de orientación)| 436,| 218 000

Opleiding (Formación)| 1 914,| 957 000

Outplacement (Inserción)| 310,| 77 500

Ondernemerschap (Emprendimiento)| 168,| 50 500

Opleidingsbeurs (Beca de formación)| 250,| 125 000

Stagebeurs (Beca de prácticas)| 250,| 75 000

Steun voor verzorgers van afhankelijke personen (Servicio de conciliacíón)| 800,| 100 000

Subtotaal individuele dienstverlening|| 1 870 000

Uitgaven voor de implementatie van het EFG (artikel 3, derde alinea, van Verordening (EG) nr. 1927/2006)

Beheer|| 46 950

Controle|| 15 000

Voorlichting en publiciteit|| 67 350

Subtotaal uitgaven voor de implementatie van het EFG|| 129 300

Totale geschatte kosten|| 1 999 300

EFG-bijdrage (65 % van de totale kosten)|| 1 299 545

24. Spanje bevestigt dat de hierboven beschreven maatregelen complementair zijn met door de structuurfondsen gefinancierde acties, zoals het F.I.P.-plan (Plan de Formación e Inserción Profesional) en het F.P.O.-plan (Plan de formación Profesional Ocupacional) die door het Europees Sociaal Fonds (ESF) worden medegefinancierd. Beide plannen hebben tot doel de kwalificaties te verbeteren, te verhogen en te actualiseren en zijn gericht op ongeveer 10 % van de werknemers die voor EFG-steun in aanmerking kwamen alvorens de aanvraag bij de Commissie werd ingediend. De Spaanse autoriteiten hebben bevestigd dat de nodige maatregelen zijn genomen om dubbele financiering te voorkomen.

Datum/data waarop met individuele dienstverlening aan de getroffen werknemers is begonnen of waarop gepland is daarmee te beginnen



25. Op 19 maart 2012 heeft Spanje ten behoeve van de getroffen werknemers een begin gemaakt met de individuele dienstverlening van het gecoördineerde pakket, waarvoor een financiële bijdrage van het EFG wordt aangevraagd. Deze datum geldt daarom als het begin van de periode waarin uitgaven voor een eventuele ondersteuning uit het EFG in aanmerking komen.

Wijze waarop de sociale partners zijn geraadpleegd



26. Er hebben herhaaldelijk contacten en vergaderingen plaatsgevonden tussen de autonome regering van Baskenland (met name het regionale Ministerie van Industrie, Innovatie, Toerisme en Handel en het regionale Ministerie van Werkgelegenheid en Sociale Zaken) en verenigingen die de werkgevers in de sector metaalproducten vertegenwoordigen (FVEM - Federación Vizcaína de Empresas del Metal, ADEGI -Asociación de Empresarios de Gipuzkoa en SEA - Sindicato Empresarial Alavés). Het overleg betrof de indiening van een EFG-aanvraag en de individuele dienstverlening die aan de ontslagen werknemers wordt aangeboden.

27. Daarnaast hebben de regionale regering, de verenigingen van werkgevers en de sociale partners een comité opgezet dat instaat voor de coördinatie, het beheer en de implementatie van het project. De representatiefste vakbonden van Baskenland zullen via de regionale diensten voor arbeidsbemiddeling en hun raad van bestuur worden ingelicht over de vooruitgang die tijdens de implementatie van het project wordt geboekt.

28. De Spaanse autoriteiten hebben bevestigd dat aan de voorschriften van de nationale en EU-wetgeving betreffende collectieve ontslagen is voldaan.

Informatie over acties die volgens de nationale wetgeving of collectieve overeenkomsten verplicht zijn

29. In verband met de criteria van artikel 6 van Verordening (EG) nr. 1927/2006 hebben de Spaanse autoriteiten in de aanvraag:

· bevestigd dat de financiële bijdrage van het EFG niet in de plaats komt van maatregelen die krachtens de nationale wetgeving of collectieve arbeidsovereenkomsten onder de verantwoordelijkheid van de ondernemingen vallen;

· aangetoond dat de maatregelen ten doel hebben steun te verlenen aan individuele werknemers en niet worden gebruikt om ondernemingen of sectoren te herstructureren;

· bevestigd dat voor de hierboven vermelde subsidiabele maatregelen geen steun uit andere EU-financieringsinstrumenten wordt ontvangen.

Beheers- en controlesystemen



30. Spanje heeft de Commissie meegedeeld dat de financiële bijdrage door dezelfde instanties wordt beheerd en gecontroleerd die ook de middelen uit het ESF beheren en controleren. De beheers- en controleautoriteit voor het EFG is dus het directoraat voor het Activeringsbeleid (Dirección de Activación Laboral) van de diensten voor arbeidsbemiddeling van Baskenland (Servicio Vasco de Empleo), dat eveneens belast is met het beheer van het operationele programma van het ESF voor Baskenland.

Financiering



31. Op grond van de aanvraag van Spanje bedraagt de voorgestelde bijdrage uit het EFG aan het gecoördineerd pakket van individuele dienstverlening (inclusief uitgaven voor de implementatie van het EFG) 1 299 545 EUR (65 % van de totale kosten). De Commissie heeft haar voorstel voor een bijdrage uit het fonds gebaseerd op de informatie van Spanje.

32. Gezien het beschikbare maximumbedrag aan bijdragen uit het EFG ingevolge artikel 10, lid 1, van Verordening (EG) nr. 1927/2006, alsook de mogelijkheden tot herschikking van de kredieten, stelt de Commissie voor om uit het EFG het hierboven vermelde totale bedrag beschikbaar te stellen, dat zal worden toegewezen onder rubriek 1a van het financiële kader.

33. Het voorgestelde bedrag van de financiële bijdrage laat meer dan 25 % van het jaarlijkse maximumbedrag van het EFG beschikbaar voor toewijzingen tijdens de laatste vier maanden van het jaar, zoals voorgeschreven bij artikel 12, lid 6, van Verordening (EG) nr. 1927/2006.

34. Met haar voorstel om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen, leidt de Commissie de vereenvoudigde trialoogprocedure in, zoals voorgeschreven in punt 28 van het Interinstitutioneel Akkoord van 17 mei 2006, om van de twee takken van de begrotingsautoriteit de instemming te verkrijgen betreffende de noodzaak van het fonds gebruik te maken en betreffende het vereiste bedrag. De Commissie verzoekt de eerste tak van de begrotingsautoriteit die op het passende politieke niveau overeenstemming bereikt over het ontwerp-voorstel voor een beschikbaarstelling uit het fonds, de andere tak en de Commissie van zijn voornemens op de hoogte te brengen. Indien één van de twee takken van de begrotingsautoriteit het niet met het voorstel eens is, wordt een formele trialoogvergadering bijeengeroepen.

35. De Commissie zal apart een overschrijvingsverzoek indienen teneinde specifieke vastleggingskredieten in de begroting voor 2012 op te nemen, zoals voorgeschreven in punt 28 van het Interinstitutioneel Akkoord van 17 mei 2006.

Herkomst van de betalingskredieten



36. Het bedrag aan betalingskredieten dat oorspronkelijk was opgenomen in begrotingsonderdeel 04 05 01 in 2012 zal volledig zijn opgebruikt na de goedkeuring door beide takken van de begrotingsautoriteit van de voorstellen die tot nu toe voor beschikbaarstelling van middelen uit het EFG zijn ingediend en is derhalve niet toereikend ter dekking van het voor deze aanvraag benodigde bedrag. Er zal worden verzocht om een versterking van de betalingskredieten in het EFG‑begrotingsonderdeel hetzij via een overschrijving, indien een bron van beschikbare kredieten kan worden gevonden, hetzij via een gewijzigde begroting. Kredieten van dat begrotingsonderdeel zullen worden gebruikt ter dekking van het voor deze aanvraag benodigde bedrag van 1 299 545 EUR.