Toelichting bij COM(2013)645 - Tenuitvoerlegging van Verordening (EG) nr. 814/2000 van de Raad betreffende voorlichtingsacties op het gebied van het gemeenschappelijk landbouwbeleid

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

52013DC0645

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD over de tenuitvoerlegging van Verordening (EG) nr. 814/2000 van de Raad betreffende voorlichtingsacties op het gebied van het gemeenschappelijk landbouwbeleid /* COM/2013/0645 final */


1.

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD


over de tenuitvoerlegging van Verordening (EG) nr. 814/2000 van de Raad betreffende voorlichtingsacties op het gebied van het gemeenschappelijk landbouwbeleid

I.

Inleiding



Dit verslag betreft de tenuitvoerlegging van Verordening (EG) nr. 814/2000 van de Raad (hierna 'de verordening') voor de jaren 2011 en 2012.

De doelstellingen van de voorlichtingsacties, zoals gedefinieerd in de Verordening, bestaan erin:

– een bijdrage te leveren tot het verduidelijken, uitvoeren en ontwikkelen van het GLB;

– het Europese landbouwmodel te propageren en het inzicht daarin te bevorderen;

– de landbouwers en de overige plattelandsactoren voor te lichten;

– het publieke bewuster te maken van het belang en de doelstellingen van het GLB.

De acties zijn onderverdeeld in twee hoofdcategorieën:

– op initiatief van derdenorganisaties ondernomen acties die door het ELGF worden meegefinancierd (in de vorm van subsidies);

– op initiatief van de Commissie ondernomen acties die volledig door het ELGF worden gefinancierd ("rechtstreekse acties").

De Raad heeft besloten (artikel 8 van Verordening (EG) nr. 814/2000) dat om de twee jaar verslag aan het Europees Parlement en de Raad moet worden uitgebracht over de tenuitvoerlegging van de verordening. Dit is het vijfde verslag[1].

De in de tekst vermelde bijlagen zijn opgenomen in het begeleidende werkdocument van de diensten van de Commissie.

2.

II. BEGROTINGSMIDDELEN


De begrotingsmiddelen die in het kader van begrotingslijn 05 08 06 ter beschikking zijn gesteld voor voorlichtingsmaatregelen, bedroegen 8 miljoen euro in 2011 en 8 miljoen euro in 2012. De voorgestelde verdeling tussen de acties op initiatief van de Commissie en de mee te financieren acties (subsidies) was als volgt:

2011: rechtstreekse acties (4,5 miljoen euro) (56 %) – subsidies (3,5 miljoen euro) (44 %)

2012: rechtstreekse acties (5,8 miljoen euro) (72 %) – subsidies (2,2 miljoen euro) (28 %)

De uitvoering van de begroting wat vastleggingen betreft, bedroeg voor 2011 100 % en voor 2012 99 %; de uitvoering van de begroting wat betalingen betreft, bedroeg voor 2011 80 %. De definitieve cijfers voor de uitvoering voor 2012 wat betalingen betreft, kunnen nog niet worden gerapporteerd, omdat de betalingen met betrekking tot de begroting voor 2012 nog kunnen worden voldaan tot en met 31 december 2013.

3.

III. INDELING VAN DE GEFINANCIERDE ACTIES


Het gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB) zal na 2013 worden hervormd. Naar aanleiding van een breed opgezet publiek debat heeft de Commissie op 18 november 2010 een mededeling opgesteld over het GLB tot 2020. Hierin worden de mogelijkheden voor het toekomstige GLB uiteengezet en wordt de dialoog geopend met de overige instellingen en belanghebbenden. Op 12 oktober 2011 heeft de Commissie een aantal wetsvoorstellen ingediend, die bedoeld zijn om van het GLB een doelmatiger beleid te maken, gericht op een meer concurrerende en duurzame landbouw en vitale plattelandsgebieden. In dat licht ging de aandacht gedurende de verslagperiode in hoge mate uit naar voorlichtingsacties om het publiek bewuster te maken van de Commissievoorstellen ter hervorming van het gemeenschappelijk landbouwbeleid en de bijdrage daarvan aan het oplossen van de uitdagingen die zijn verwoord in de Europa 2020-strategie van de Commissie. Dit was het belangrijkste aspect van de voorlichtingsstrategie die door de Commissie was ontworpen in het kader van de verordening en waaraan middels jaarlijkse actieplannen uitvoering wordt gegeven. Deze prioriteit weerspiegelt de bevindingen van een aantal Eurobarometer-enquêtes van de laatste jaren inzake landbouw en het GLB: de leidende beginselen en doelstellingen van het GLB worden ondersteund door een meerderheid van de respondenten, maar velen van hen kennen het beleid zelf niet. De voorlichtingsstrategie is er daarom op gericht het publiek bewuster te maken van het GLB en aan te tonen dat hiermee aan de belangen van de burgers wordt gewerkt.

Bovendien werd in 2012 via zowel rechtstreekse als niet-rechtstreekse acties aandacht gevraagd voor de vijftigste verjaardag van de inwerkingtreding van het gemeenschappelijk landbouwbeleid en de rol daarvan als pijler van de Europese integratie. Deze verjaardag werd als een mooie gelegenheid beschouwd om het publiek duidelijker te maken wat met het GLB al is bereikt en hoe het beleid verder kan worden ontwikkeld aan de hand van de voorgestelde hervorming.

De planning van de voorlichtingsmaatregelen was erop gericht in te gaan op de behoeften van specifieke doelgroepen, de toepasselijke boodschappen beter te definiëren en te zorgen voor verspreidingstrategieën overeenkomstig de verordening. Ook speelden evaluatie en terugkoppeling een belangrijke rol. De inspanningen om meer synergie te genereren tussen de verschillende actoren op het gebied van communicatie over landbouw, met inbegrip van belanghebbenden en de nationale autoriteiten, werden opgevoerd. De samenwerking met overige EU-instellingen en netwerken, zoals de Europe Direct-informatiecentra en het Europees Netwerk voor plattelandsontwikkeling, werd eveneens geïntensiveerd.

4.

1. Subsidies (communicatieacties op initiatief van derdenorganisaties)


De verordening voorziet in twee soorten acties die worden gefinancierd met subsidies: gerichte voorlichtingsacties en jaarlijkse werkprogramma's. Onder een gerichte voorlichtingsactie worden voorlichtingsevenementen met een eigen aparte begroting verstaan, die beperkt zijn in tijd en ruimte. Onder een jaarlijks werkprogramma wordt een reeks van twee tot vijf gerichte voorlichtingsacties verstaan. Voor 2011 en 2012 is (net als in de drie voorgaande jaren) besloten om ter vereenvoudiging van de subsidieregeling en ter bevordering van de samenhang tussen de verschillende communicatieacties alleen gerichte voorlichtingsacties mee te financieren. Er werd nog meer in het werk gesteld om de dialoog met begunstigden van subsidies te verdiepen en de doelmatigheid en synergie tussen de door derden verrichte meegefinancierde acties en de op initiatief van de Commissie verrichte acties (rechtstreekse acties) te vergroten. Meer in het bijzonder werden in de uitnodigingen tot het indienen van voorstellen voor meegefinancierde acties in 2011 en 2012 voorlichtingsacties aangemoedigd om het publiek bewuster te maken van de Commissievoorstellen voor de hervorming van het GLB[2].

Bij de bovenbedoelde acties wordt maximaal 50 % van de subsidiabele kosten gefinancierd. Dit bedrag kan in uitzonderlijke gevallen worden verhoogd tot 75 %, zoals bepaald in de uitvoeringsverordening[3] en omschreven in de uitnodiging tot het indienen van voorstellen. Voor 2011 werd besloten om van de meegefinancierde maatregelen maximaal 50 % te financieren. Voor 2012 voorzag de uitnodiging tot het indienen van voorstellen in een maximale financiering van 75 % voor voorlichtingsacties van uitzonderlijk belang. Omdat er echter geen enkel voorstel was dat voldeed aan de voor dergelijke uitzonderlijke acties vastgelegde criteria, werd er voor 2012 aan geen enkele actie een financiering van 75 % toegekend.

In het kader van de uitnodiging tot het indienen van voorstellen van 2011 zijn er 44 specifieke acties meegefinancierd (de Commissie had daarnaast nog twee acties geselecteerd, maar deze werden tijdens de uitvoeringsfase weer afgeblazen door de begunstigden van de subsidie). De bedragen aan subsidie die bij de Commissie werden aangevraagd, lagen tussen 20 000 euro en 300 000 euro.

In het kader van de uitnodiging tot het indienen van voorstellen van 2012 zijn er 11 specifieke acties meegefinancierd (verder was er nog één actie geselecteerd die in de loop van het jaar werd afgeblazen). Hierbij zij aangemerkt dat in de uitnodiging tot het indienen van voorstellen voor 2012 prioriteit werd gegeven aan innovatieve en creatieve acties die waarschijnlijk een groot effect zouden hebben op meerdere landen tegelijk. Daarom werden de aanvragers voor 2012 opgeroepen subsidies aan te vragen van bedragen tussen 100 000 euro en 500 000 euro; bijgevolg werd er dat jaar een kleinere hoeveelheid acties meegefinancierd.

Alles bij elkaar werden er in de verslagperiode in totaal 55 acties meegefinancierd. De subsidies werden voornamelijk toegekend voor voorlichtingscampagnes, audiovisuele producties, conferenties, seminars en een aantal projecten die gericht waren op voorlichting over het GLB voor schoolkinderen. Het grote aantal voorlichtingscampagnes in de verslagperiode vormt een weerslag van de voortdurende nadruk die in de uitnodigingen tot het indienen van voorstellen werd gelegd op meegefinancierde acties die gebruikmaken van een mix van verschillende communicatiemethoden, met als doel een zo groot mogelijk effect te sorteren en een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Zoals eerder aangegeven, werd in de uitnodigingen tot het indienen van voorstellen aandacht besteed aan het vijftigjarig bestaan van het GLB. Dit laatste vormde de aanleiding om de burger in te lichten over de bijdrage van het beleid aan de integratie van de EU en aan de oplossing van de problemen van de toekomst.

Er zijn vooral subsidies verleend aan de volgende categorieën begunstigden: beroepslandbouworganisaties, overige niet-gouvernementele organisaties/verenigingen, overheden (lokale, regionale en nationale instanties) en mediaorganisaties.

Net als in het verleden nemen sociaal‑economische organisaties die actief zijn op het gebied van landbouw en plattelandsontwikkeling op nationaal niveau (vaak leden van organen op EU-niveau) een prominente plaats in op de lijst met begunstigden. Bovendien hebben onder andere mediaorganisaties, met name uit de audiovisuele sector, hun deelname aanzienlijk opgeschroefd. Bij diverse meegefinancierde acties hebben de begunstigden gebruikgemaakt van de mogelijkheid om andere organisaties als partner te betrekken bij de uitvoering van hun projecten. Zo fungeerden landbouworganisaties of overige soorten verenigingen of ngo’s vaak als partner of medeorganisator bij acties die worden uitgevoerd door mediaorganisaties.

Bijlage 1 geeft een overzicht van de in de verslagperiode verleende subsidies. Details over de individuele subsidies zijn te vinden op de Europa-website: ec.europa.eu/agriculture

De subsidieaanvragen zijn beoordeeld op basis van rigoureuze subsidiabiliteits-, uitsluitings-, selectie- en toekenningscriteria, zoals vastgelegd in de uitnodiging tot het indienen van voorstellen. Dit is in overeenstemming met de verordening en vormt tevens een weerslag van de doelstelling van de Commissie om gelijke behandeling en eerlijke concurrentie tussen aanvragers te bereiken.

In de verslagperiode is het aantal succesvolle subsidieaanvragen uit de 12 nieuwe lidstaten opnieuw toegenomen: 37,3 % van de totale hoeveelheid in 2011 en 2012 verstrekte subsidies werd toegekend aan organisaties uit die lidstaten. Net als in het verleden lag de belangstelling in het zuidelijke gedeelte van de EU hoog.

Onderstaande tabel geeft een overzicht van het aantal subsidieaanvragen die gedurende de verslagperiode zijn ontvangen en ingewilligd, uitgesplitst naar lidstaat.

5.

Tabel I


Er zij op gewezen dat, net zoals in het verleden, een aanzienlijk aantal meegefinancierde acties een breder publiek heeft bereikt dan alleen de direct betrokkenen, dankzij het sneeuwbaleffect van de vakpers en de audiovisuele media en het toegenomen gebruik van het internet als verspreidingsinstrument.

6.

2. Communicatieacties op initiatief van de Commissie


Net als in de voorgaande periode is in de verslagperiode een aanzienlijk aantal voorlichtingsacties gefinancierd op initiatief van de Commissie. Deze zijn vaak met externe technische bijstand uitgevoerd. In de periode 2011-2012 is ongeveer 64 % van de begroting uitgetrokken voor deze acties.

Bijlage II bevat een overzicht van alle initiatieven van de Commissie in de onderhavige periode en de bijbehorende kosten.

7.

Deelname aan vakbeurzen


De nadruk die de Commissie legt op het opzoeken van de burger en het verbeteren van de kennis van de burger over het GLB en de EU in algemeen, vormde een centraal uitgangspunt voor de opzet van de stands van de Commissie op vakbeurzen in 2011‑2012. De activiteit op vakbeurzen is nog altijd gericht op het algemene publiek en de belanghebbenden, en de campagne naar aanleiding van de vijftigste verjaardag werd onder meer gebruikt om het algemene publiek erop te wijzen dat het GLB en de plattelandsontwikkeling van belang zijn voor de gehele samenleving. Deelname aan beurzen biedt nog altijd een platform voor een dialoog over beleidskwesties met landbouwers, belanghebbenden en het algemene publiek. De nadruk in de acties lag met name op succesvolle plattelandsprojecten, het kwaliteitsbeleid van de EU en de organisatie van voorlichtings- en educatieve activiteiten voor een jong publiek en het brede publiek.

8.

Conferenties


Gedurende de periode boden conferenties een belangrijk forum voor een dialoog met en raadpleging van belanghebbenden over aspecten van de hervorming van het gemeenschappelijk landbouwbeleid. In juli 2012 werd bijvoorbeeld de conferentie "The CAP towards 2020 – taking stock with civil society" (Het GLB op weg naar 2020 – een inventaris opmaken met het maatschappelijk middenveld) georganiseerd naar aanleiding van de brede raadpleging over de problemen van de landbouw die in 2010 was gestart. De conferentie bood gelegenheid voor de niet-gouvernementele sector en vertegenwoordigers van de lidstaten en EU-instellingen om van gedachten te wisselen over de wetsvoorstellen inzake de hervorming van het GLB voor de periode na 2013, die door de Commissie werden aangenomen op 12 oktober 2011. Een aantal evenementen was ook speciaal bedoeld om te benadrukken dat er prioriteit wordt gegeven aan verbetering van innovatie en onderzoek in de Europese landbouw. In dit kader werd er in december 2011 ook een debat georganiseerd in samenwerking met het Voorzitterschap van de EU en het Europees Parlement, alsmede in maart 2012 een vervolgconferentie op hoog niveau. Op weer een andere conferentie op 20 april 2012 hebben ongeveer vier honderd belanghebbenden zich gebogen over manieren en middelen om het potentieel van de plaatselijke landbouw en van korte toeleveringsketens te mobiliseren en te ontwikkelen om werkgelegenheid en groei op de plattelandsgebieden te bevorderen.

Deze evenementen hebben bijgedragen aan het proces van communicatie, uitvoering en ontwikkeling van het landbouwbeleid, overeenkomstig de verordening. Dankzij webstreaming konden de werkzaamheden van de conferentie breed worden verspreid.

9.

Publicaties


Ook in deze verslagperiode werd weer in tal van publicaties aandacht besteed aan het wetgevingsprogramma. Daarbij ging het onder andere over de hervormingsvoorstellen voor het GLB en het kwaliteitsbeleid. Ter gelegenheid van de campagne rond de 50ste verjaardag van het GLB is er in 2012 ook een aantal aantrekkelijke pedagogische publicaties verzorgd, die bedoeld zijn voor schoolkinderen en het algemene publiek. Deze zijn ruim verspreid in de lidstaten. Op deze wijze draagt de campagne ook bij aan bewustmaking over het gemeenschappelijk landbouwbeleid en de plattelandsontwikkeling.

10.

Website


De website 'Landbouw en plattelandsontwikkeling' is gedurende de verslagperiode verder ontwikkeld, met name als bron van gespecialiseerde informatie over het GLB en de plattelandsontwikkeling. Ook speelt de website een voorname rol bij de raadpleging van belanghebbenden en het algemene publiek over de toekomstige richting van het landbouwbeleid. Er zijn twee online raadplegingen verricht (één over voorlichting over en promotie van EU-landbouwproducten, en één over de herziening van de EU-regeling voor groenten en fruit). Met de opvattingen die hier naar voren zijn gekomen, is of wordt rekening gehouden bij de ontwikkeling van het respectieve beleid. Het aantal abonnees op de nieuwsbrief 'Monitoring Agri-trade Policy (MAP)' steeg naar 5 150; 1 320 mensen zijn ingetekend op de updates van 'Agricultural commodity and food prices'. De korte uiteenzettingen ("briefs") in het kader van de publicatie 'Agricultural Policy Perspectives' tellen 1 180 abonnees. De overgang naar een volledig nieuwe versie van de website (nieuwe bedrijfsopzet, beheerstechnologie voor webinhoud, gestroomlijnde en bijgewerkte inhoud, overeenkomstig het webrationalisatie- en optimalisatie-initiatief van de Commissie) is bijna voltooid.

11.

Enquêtes


In mei 2011 is een speciale Eurobarometer-enquête uitgevoerd over een beperkt aantal kwesties in het kader van het opstellen van de wetsvoorstellen inzake de hervorming van het GLB, met inbegrip van transparantiekwesties met betrekking tot begunstigden van de GLB-betalingen. In maart 2012 is nog een aanvullende enquête gehouden om de houding van de burger te pijlen ten aanzien van voedselzekerheid, voedselkwaliteit, de koppeling tussen landbouw en het behoud van natuur en platteland.

12.

Bezoeken


Ook in de periode 2011-2012 zijn er weer groepen bezoekers ontvangen die voornamelijk bestonden uit landbouwers, vertegenwoordigers van landbouwers, regionale en lokale vertegenwoordigers, journalisten en academici. Doel van deze bezoeken was om het gemeenschappelijk landbouwbeleid, met inbegrip van de plattelandsontwikkeling, en de redenen achter de hervorming daarvan uit te leggen en het inzicht erin te verdiepen.

13.

Media-acties


Gedurende de verslagperiode lag er een sterke nadruk op het verder ontwikkelen en uitdiepen van de betrekkingen met de media, dit in verband met het belang van het versterkende effect daarvan op het gebied van communicatie. In september 2011 is een elektronisch platform ("Ag-press.eu") in het leven geroepen. Het platform voorziet in dagelijkse interactie tussen de relevante diensten van de Commissie en journalisten uit de gehele EU die geïnteresseerd zijn in landbouw.

Dit Europese Ag-Press-netwerk voor landbouwjournalisten telt inmiddels ongeveer 800 journalisten als lid. Het e-platform, dat dagelijks wordt bijgehouden, zorgt voor eenvoudige toegang tot nieuws en informatie over landbouwaangelegenheden, voornamelijk afkomstig van de Europese Commissie, maar ook van andere instellingen. Ook maakt het de uitwisseling van informatie mogelijk tussen journalisten zelf. Aan de hand van acties zoals vakexcursies en bezoeken aan landbouwbedrijven door journalisten, seminars en studiereizen naar Brussel en de lidstaten, worden vertegenwoordigers van de media geïnformeerd over het GLB en de diversiteit van de EU-landbouw.

In de verslagperiode zijn ook de activiteiten met betrekking tot landbouw en plattelandsontwikkeling op sociale media uitgebreid.

14.

IV. COMMUNICATIECAMPAGNES OVER BELANGRIJKE ONDERWERPEN


In eerdere verslagen is reeds verwezen naar de brede publieke raadpleging over de toekomst van het landbouwbeleid en de daaruit voortvloeiende voorlichtingsacties met als doel een open dialoog te creëren waarin het GLB wordt uitgelegd aan en besproken met het algemene publiek, de belanghebbenden en overige partijen. In de verslagperiode zijn de inspanningen voortgezet om aan de hand van specifieke communicatiecampagnes de kennis van belanghebbenden en het algemene publiek over het gemeenschappelijk landbouwbeleid en plattelandsontwikkeling te vergroten.

De goedkeuring door de Commissie van de wetsvoorstellen inzake de hervorming van het GLB in oktober 2011 ging bijvoorbeeld gepaard met briefings voor de pers en belanghebbenden in alle 27 EU-lidstaten. Deze briefings trokken meer dan 2 500 mediavertegenwoordigers (gespecialiseerde en regionale media, alsook nationale TV- en radiostations) en belanghebbenden (maatschappelijke organisaties, regionale en nationale bestuursorganen). De briefings genereerden aanzienlijke media-aandacht (waaronder 500 persartikelen in de periode van 24 uur die volgde op het evenement). Al met al vormde het een enorme voorlichtingsactie op plaatselijk niveau, waarbij alle belanghebbende partijen betrokken waren, met inbegrip van het algemene publiek.

Een andere belangrijke actie was de mediacampagne die is opgezet naar aanleiding van de E. coli-crisis van 2011. Doel daarvan was uitdrukking te geven aan de steun van de Commissie voor de inspanningen van producenten om zowel het vertrouwen van de consument in groenten en fruit als de consumptie van groenten en fruit weer vlot te trekken. Deze EU-brede pers- en tv-campagne, die bestond uit advertenties in één publicatie in elke lidstaat en een videonieuwspakket voor tv, heeft naar schatting ongeveer 37 miljoen mensen bereikt.

Als gezegd was het thema van de vijftigste verjaardag van de inwerkingtreding van het gemeenschappelijke landbouwbeleid nadrukkelijk aanwezig in de voorlichtingsacties in 2012. Gedurende de verslagperiode werden de voorbereiding en de uitvoering van de voorlichtingscampagne CAP@50 gekenmerkt door een grote mate van samenwerking tussen de Commissie, overige EU-instellingen, de lidstaten en belanghebbenden. De campagne vormde in de gehele EU een belangrijke katalysator voor voorlichtingsacties inzake het GLB. Gedurende het jaar vonden er ongeveer 150 gerelateerde evenementen plaats, die werden georganiseerd door nationale en regionale autoriteiten en maatschappelijke organisaties. Dit werd mede mogelijk gemaakt doordat er een speciale website en een interactief platform in het leven waren geroepen, waar onder andere audiovisueel en archiefmateriaal beschikbaar werd gesteld, evenals publicaties en promotiemateriaal over de historische bijdrage van het GLB aan de opbouw van Europa en de rol ervan bij het oplossen van huidige en toekomstige problemen.

Een van de hoogtepunten van de evenementen in het kader van de vijftigste verjaardag was de tournee door de gehele EU van een zeer interactieve tentoonstelling gericht op het algemene publiek – 'The CAP Past Present and Future' (verleden, heden en toekomst van het GLB). De tentoonstelling heeft tussen april en december 2012 ongeveer 20 lidstaten, evenals andere EU-instellingen, aangedaan en op de ruim 24 stopplaatsen meer dan 60 000 bezoekers getrokken.

Overige acties met betrekking tot CAP@50 waren bijvoorbeeld de deelname aan een populair evenement zoals 'A farm in the City' (Een boerderij in de stad), dat werd georganiseerd in Brussel in september 2012. Het paviljoen van de Commissie werd bezocht door 5 000 mensen en de voornaamste boodschap van het evenement werd via mediapromotie overgebracht aan ongeveer 20 000 mensen. In 2012 was de eerste editie van de GLB-communicatieprijzen voor voorbeelden van goede praktijken op het gebied van het overbrengen van het GLB. Het doel hiervan is om bijzonder doeltreffende voorlichtingsmaatregelen te selecteren en de uitwisseling van goede praktijken te bevorderen onder de diverse multiplicator- en netwerkpartners.

15.

V. DE VERDELING VAN UITGAVEN (VASTLEGGINGEN EN BETALINGEN) OVER MEEGEFINANCIERDE VOORLICHTINGSACTIES OP INITIATIEF VAN DERDEN (SUBSIDIES) EN VOORLICHTINGSACTIES OP INITIATIEF VAN DE COMMISSIE


|||

|| 2012

|| Subsidies| Rechtstreekse acties| Totaal| Subsidies| Rechtstreekse acties| Totaal

Voorlopige verdeling van de begroting| 3 500 4 500 8 000 2 200 5 800 8 000 000

Vastleggingen (in euro)| 3 507 4 480 7 987 2 197 5 707 7 905 658

% van de vastleggingen| 100 %| 100 %| 100 %| 100 %| 98 %| 99 %

Betalingen in euro (**)| 2 440 3 939 6 379 (*)| (*)| (*)

% van de uitbetaling t.o.v. de vastlegging| 70 %| 88 %| 80 %| (*)| (*)| (*)

(*) Cijfers zijn nog niet beschikbaar – de meeste acties zijn nog niet betaald.

(**) De in de tabel opgenomen betalingsbedragen hebben geen betrekking op de uitvoering voor het jaar N, maar zijn slechts een hergroepering van de betalingen die zijn gedaan in de jaren N en N+1 in verband met de vastleggingen van jaar N.

Opgemerkt moet worden dat er een verbetering heeft plaatsgevonden van de vastleggings- en uitbetalingspercentages, afgezet tegen de voorgaande verslagperiode: in de afgelopen periode bedroegen de gemiddelde percentages voor vastleggingen over drie jaar 85 % voor subsidies en 96 % voor rechtstreekse acties, terwijl de gemiddelde percentages van betalingen voor subsidies en rechtstreekse acties respectievelijk 65 % en 86 % bedroegen. De betalingen vallen altijd lager uit dan de oorspronkelijk vastgelegde bedragen. In het geval van subsidies kan dit worden verklaard doordat in veel gevallen de definitieve kosten van de acties lager uitvallen dan oorspronkelijk was geraamd door de begunstigde en niet alle door de begunstigde gedeclareerde uitgaven subsidiabel zijn. In het geval van acties op initiatief van de Commissie zijn de verschillen kleiner en terug te voeren op de vastleggingen, die alle mogelijke verwachte uitgaven omvatten, maar uiteindelijk soms lager uitvallen dan geraamd omdat gedurende de uitvoering van het project wordt bespaard en gekozen wordt voor de meest kosteneffectieve maatregelen.

16.

VI. CONCLUSIE


De communicatieacties met betrekking tot het GLB gedurende de verslagperiode zijn erop gericht het algemene publiek en belanghebbenden te informeren over en bewust te maken van wat het gemeenschappelijk landbouwbeleid heeft gedaan om de landbouwsector in Europa modern, duurzaam en efficiënte te maken. In al deze acties is het belang benadrukt van hervorming van het GLB. Alleen zo kan het beleid blijven zorgen voor een eerlijker en groener landbouwbeleid, dat erop is toegerust actief bij te dragen aan de verwezenlijking van de Europa 2020-strategie. Bij de uitvoering van deze communicatieacties is nog meer gedaan om een grotere synergie tussen de communicatieacties van de Commissie, overige EU‑instellingen, het maatschappelijk middenveld en de lidstaten te bevorderen.

[1] Eerdere verslagen: COM(2003) 235 definitief van 8.5.2003; COM(2007) 324 definitief van 13.6.2007; COM(2009) 237 definitief van 20.5.2009; COM(2011) 294 definitief van 25.5.2011.

[2] PB C 231 van 27.8.2010, blz. 8; PB C 212 van 19.7.2011, blz. 22.

[3] Verordening (EG) nr. 2208/2002 van de Commissie van 12 december 2002 tot vaststelling van de uitvoeringsbepalingen van Verordening (EG) nr. 814/2000 van de Raad betreffende voorlichtingsacties op het gebied van het gemeenschappelijk landbouwbeleid (PB L 337 van 13.12.2002, blz. 21).