Toelichting bij COM(2014)358 - Wijziging van Verordening (EU, Euratom) nr. 966/2012 tot vaststelling van de financiële regels van toepassing op de algemene begroting van de Unie - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2014)358 - Wijziging van Verordening (EU, Euratom) nr. 966/2012 tot vaststelling van de financiële regels van toepassing op de algemene ... |
---|---|
bron | COM(2014)358 |
datum | 18-06-2014 |
Na de aanneming van Richtlijn 2014/24/EU van het Europees Parlement en de Raad van 26 februari 2014 betreffende het plaatsen van overheidsopdrachten en tot intrekking van Richtlijn 2004/18/EG[1] (hierna 'de richtlijn' genoemd) en van Richtlijn 2014/23/EU van het Europees Parlement en de Raad van 26 februari 2014 betreffende het plaatsen van concessieovereenkomsten[2], moet ervoor worden gezorgd dat de regels van deze richtlijnen ook worden toegepast op de opdrachten die voor eigen rekening worden geplaatst door de Europese instellingen.
2. RESULTATEN VAN DE RAAPLEGING VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELING
Aangezien met dit voorstel alleen uitvoering wordt gegeven aan de nieuwe richtlijnen betreffende het plaatsen van overheidsopdrachten en van concessieovereenkomsten, is geen openbare raadpleging gehouden.
De in het Financieel Reglement aangebrachte wijzigingen kunnen worden ingedeeld in drie hoofdcategorieën.
Een eerste reeks wijzigingen houdt verband met de aanpassing aan de richtlijn. Er worden nieuwe bepalingen ingevoerd, zoals die inzake marktconsultatie, het nieuwe innovatiepartnerschap als een procedure, de verplichting om te voldoen aan milieu-, sociaal- en arbeidsrechtelijke voorschriften als nieuwe essentiële eis, de regel dat criteria in willekeurige volgorde kunnen worden beoordeeld en een gunningsmethode op basis van de economisch meest voordelige inschrijving. Daarnaast worden concessies voor werken en diensten voor het eerst opgenomen in het Financieel Reglement en gelden voor deze concessies dezelfde soorten procedures als voor overheidsopdrachten.
Een tweede reeks wijzigingen betreft de artikelen inzake uitsluiting. De gronden tot uitsluiting worden verduidelijkt en in overeenstemming gebracht met de richtlijn; hetzelfde geldt voor de mogelijkheid voor de betrokken marktdeelnemer om corrigerende maatregelen te nemen. Ter voorkoming van verwarring wordt uitsluiting duidelijk onderscheiden van afwijzing in een bepaalde procedure. Er wordt een enkel systeem opgezet om de bescherming van de financiële belangen van de Unie te verbeteren, waarbij gebruik wordt gemaakt van de bestaande centrale gegevensbank van uitsluitingen. Het systeem moet de vroegtijdige opsporing en preventie van risico's mogelijk maken alsook de bekendmaking van informatie over uitgesloten marktdeelnemers. Er wordt een instantie voor uitsluitingen opgericht, die na een analyse van de betrokken zaak een besluit inzake uitsluiting moet nemen en die de rechten van verdediging van de betrokken marktdeelnemers moet waarborgen.
Een derde reeks wijzigingen behelst tekstverduidelijkingen en vereenvoudigingen. Binnen de grenzen van de richtlijn en onder de drempelwaarden die gelden voor de toepassing van de richtlijn, worden de bepalingen inzake aanbesteding herzien teneinde de samenhang van de in de gehele titel gebruikte terminologie te garanderen en bepaalde regels te verduidelijken. Deze verduidelijkingen en vereenvoudigingen betreffen bekendmakingsmaatregelen voor opdrachten boven en onder de drempelwaarden, voorschriften inzake opening en beoordeling, afwijzing van niet-conforme inschrijvingen, bankgaranties voor werken en complexe dienstencontracten, het feit dat de instellingen van de Unie worden aangemerkt als centrale aanbestedende diensten in de zin van de richtlijn, de verwijzing naar de in de richtlijn vastgestelde drempelwaarden, elektronische procedures en de openstelling van door de instellingen uitgeschreven aanbestedingen voor internationale organisaties.