Toelichting bij COM(2015)180 - Meerjarig herstelplan voor blauwvintonijn in het oostelijke deel van de Atlantische Oceaan en de Middellandse Zee - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2015)180 - Meerjarig herstelplan voor blauwvintonijn in het oostelijke deel van de Atlantische Oceaan en de Middellandse Zee. |
---|---|
bron | COM(2015)180 |
datum | 24-04-2015 |
Het voorstel heeft tot doel maatregelen in het kader van het meerjarige herstelplan voor blauwvintonijn in het oostelijke deel van de Atlantische Oceaan en de Middellandse Zee, die de Internationale Commissie voor de instandhouding van tonijnachtigen in de Atlantische Oceaan (ICCAT)1 tijdens haar jaarlijkse bijeenkomsten tussen 2012 en 2014 heeft goedgekeurd, in Unierecht om te zetten. De ICCAT is de regionale organisatie voor visserijbeheer (ROVB) die verantwoordelijk is voor het beheer van tonijn en tonijnachtigen in de Atlantische Oceaan en de aangrenzende zeeën, waarbij de Europese Unie als verdragsluitende partij is aangesloten. Het meerjarige herstelplan voor blauwvintonijn werd vastgesteld in 20062 en is in 2007 in werking getreden.
De ICCAT heeft het gezag om besluiten ("aanbevelingen") uit te vaardigen betreffende de instandhouding en het beheer van de visbestanden in het onder haar bevoegdheid vallende gebied. Deze handelingen zijn verbindend en hoofdzakelijk gericht tot de bij de ICCAT aangesloten partijen, maar bevatten tevens verplichtingen voor exploitanten (zoals kapiteins van vaartuigen). De aanbevelingen van de ICCAT treden zes maanden na goedkeuring in werking en moeten, in het geval van de Europese Unie, worden omgezet in Unierecht, voor zover ze niet reeds door Uniewetgeving zijn gedekt.
Bepaalde ICCAT-maatregelen voor blauwvintonijn werden omgezet bij Verordening (EU) nr. 544/2014 van 15 mei 20143 houdende wijziging van Verordening (EG) nr. 302/2009 van de Raad van 6 april 20094. Het doel van deze wijziging was de door de ICCAT in 2012 en 2013 goedgekeurde maatregelen betreffende visseizoenen om te zetten. Om te waarborgen dat alle tussen 2012 en 2014 goedgekeurde maatregelen van het herstelplan in heel de Europese Unie op uniforme en effectieve wijze worden toegepast, worden zij aan de hand van dit voorstel opgenomen in een verordening betreffende een meerjarig herstelplan voor blauwvintonijn in het oostelijke deel van de Atlantische Oceaan en de Middellandse Zee. Deze verordening strekt tot intrekking van Verordening (EG) nr. 302/2009 van de Raad.
2. RESULTATEN VAN DE RAADPLEGING VAN BELANGHEBBENDE PARTIJEN EN EFFECTBEOORDELING
Het was niet nodig belanghebbende partijen te raadplegen of een effectbeoordeling uit te voeren.
3. JURIDISCHE ELEMENTEN VAN HET VOORSTEL
Samenvatting van de voorgestelde maatregel(en)
Dit wetgevingsinitiatief komt tegemoet aan de noodzaak in heel de Europese Unie een uniforme en effectieve toepassing van de meeste geactualiseerde maatregelen van het meerjarige herstelplan van de ICCAT voor blauwvintonijn te waarborgen. De betrokken, middels ICCAT-aanbevelingen vastgestelde instandhoudings- en beheersmaatregelen zijn namelijk niet rechtstreeks van toepassing op individuele vaartuigen of op onderdanen van de Unie. Daarom is het noodzakelijk de in 2012, 2013 en 2014 goedgekeurde ICCAT-maatregelen voor blauwvintonijn in Unierecht om te zetten. Het voorstel bevat technische maatregelen voor bijvoorbeeld het overhevelen en kooien van blauwvintonijn, waaronder ook maatregelen inzake het gebruik van stereoscopische camera's om de hoeveelheden blauwvintonijn en de vrijlatingen te ramen, de vereisten inzake vangstaangiften en de tenuitvoerlegging van het regionale waarnemersprogramma van de ICCAT.
Bij artikel 15, lid 1, van Verordening (EU) nr. 1380/2013 van het Europees Parlement en de Raad5 is een aanlandingsverplichting ingevoerd die met ingang van 1 januari 2015 van toepassing is op blauwvintonijn. Overeenkomstig artikel 15, lid 2, van die verordening doet deze aanlandingsverplichting echter geen afbreuk aan de internationale verplichtingen van de Unie, zoals die onder meer voortvloeien uit ICCAT-aanbevelingen. Op grond van diezelfde bepaling is de Commissie bevoegd om gedelegeerde handelingen vast te stellen teneinde die internationale verplichtingen in Unierecht om te zetten, met inbegrip van, in het bijzonder, afwijkingen van de aanlandingsverplichting. Bijgevolg is de teruggooi van blauwvintonijn in bepaalde situaties als omschreven in Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 2015/98 van de Commissie van 18 november6, toegestaan, en valt deze niet rechtstreeks onder dit voorstel.
Rechtsgrondslag
Artikel 43, lid 2, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.
Subsidiariteitsbeginsel
Het voorstel betreft een gebied dat onder de exclusieve bevoegdheid van de Unie valt (artikel 3, lid 1, onder d), VWEU). Het subsidiariteitsbeginsel is derhalve niet van toepassing.
Evenredigheidsbeginsel
Het voorstel garandeert de omzetting van de betrokken ICCAT-maatregelen in Unierecht en gaat niet verder dan nodig is om het gestelde doel te bereiken.
Keuze van het instrument
Voorgesteld instrument: Verordening van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van een herstelplan als bedoeld in artikel 9 van Verordening (EU) nr. 1380/2013.
Gezien het aantal nieuwe elementen en wijzigingen wordt, omwille van de duidelijkheid, de vereenvoudiging en de rechtszekerheid, Verordening (EG) nr. 302/2009 bij deze verordening ingetrokken.
4. GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING
De voorgestelde maatregel brengt geen extra uitgaven voor de Unie mee.