Toelichting bij COM(2015)306 - Uitvoering van het tweede gemeenschappelijke actieprogramma op het gebied van de gezondheid 2013

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

EUROPESE COMMISSIE

1.

Brussel, 22.6.2015


COM(2015) 306 final

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

Uitvoering van het tweede communautaire actieprogramma op het gebied van de gezondheid 2013

{SWD(2015) 122 final}


Inleiding

Dit verslag gaat over de uitvoering van het gezondheidsprogramma in 2013. 2013 was het laatste jaar van het tweede gezondheidsprogramma, dat werd vastgesteld bij Besluit 1350/2007/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2007. Het programma liep van 1 januari 2008 tot en met 31 december 2013. Overeenkomstig artikel 13, lid 1, van Besluit 1350/2007/EG brengt de Commissie jaarlijks bij het comité van het gezondheidsprogramma verslag uit over alle met het programma gefinancierde acties en projecten en houdt zij het Europees Parlement en de Raad op de hoogte. Met dit verslag wordt aan die verplichting voldaan. Het verslag bevat gedetailleerde informatie over de begroting 2013 en de uitvoering ervan. Het begeleidende werkdocument van de diensten van de Commissie (zie bijlage 1) bevat een aantal voorbeelden van de belangrijkste acties die vooral in 20092013 uit hoofde van het programma werden gefinancierd en aanzienlijke resultaten hebben opgeleverd. In de bijlagen 2 tot en met 10 zijn tabellen opgenomen met nadere informatie over alle contracten en medegefinancierde acties.

Het programma had een totale begroting van 321 500 000 euro en voorzag in een groot aantal financieringsinstrumenten om de programmadoelstellingen te verwezenlijken: door de lidstaten medegefinancierde acties ("gezamenlijke acties"); projecten; medefinanciering voor conferenties en exploitatiesubsidies ter ondersteuning van niet-gouvernementele organisaties en netwerken; rechtstreekse overeenkomsten met internationale organisaties; overheidsopdrachten; en andere acties.

Het tweede gezondheidsprogramma vormde het belangrijkste instrument van de gezondheidsstrategie van de EU 1 en het heeft bijgedragen aan de verwezenlijking van de EU 2020-doelstellingen inzake slimme en duurzame groei. Het hoofddoel van het programma bestond erin de beleidsmaatregelen van de lidstaten aan te vullen, te ondersteunen en er een meerwaarde aan te geven. Daarnaast wilde het programma bijdragen aan meer solidariteit en welvaart in de EU door de gezondheid en de veiligheid te beschermen en te bevorderen en de volksgezondheid te verbeteren. Deze algemene doelstelling omvatte drie specifieke doelstellingen:

- de gezondheid van de burgers beter beveiligen;

- de gezondheid bevorderen, onder meer door de ongelijkheden op gezondheidsgebied te verkleinen;

- informatie en kennis over gezondheid genereren en verspreiden.


2.

De verwezenlijking van de drie hoofddoelstellingen



In het kader van elke doelstelling zijn verschillende acties medegefinancierd.

Bij de beveiliging van de gezondheid moet rekening worden gehouden met het feit dat uitbraken van ziekten geen grenzen kennen. Het is daarom van essentieel belang ervoor te zorgen dat landen en gemeenschappen in de hele EU goed voorbereid zijn op besmettelijke en niet-besmettelijke ziekten. Het programma heeft daartoe bijgedragen. Wat de tweede doelstelling betreft, vormen demografische veranderingen – en vooral de vergrijzing – belangrijke uitdagingen voor heel Europa. Dankzij het programma zijn de lidstaten en de EU erin geslaagd de gezondheid te helpen bevorderen, de ongelijkheden op gezondheidsgebied te verkleinen, steun te verlenen om het aantal gezonde levensjaren te vergroten en gezond oud worden te stimuleren. Het programma heeft bijvoorbeeld bijgedragen aan:

• een beter inzicht in de redenen waarom vooral jongeren en vrouwen beginnen te roken;

• een betere voorlichting over hart- en vaatziekten en diabetes;

• screeningprogramma's voor baarmoederhals- en darmkanker; en

• de ontwikkeling van een wereldwijde onlinebron van informatie over zeldzame ziekten.

Om de derde doelstelling te verwezenlijken heeft het programma synergieën helpen ontwikkelen en beleidsmakers beter geïnformeerd door informatie en kennis over gezondheid in de hele EU te ontwikkelen en te verspreiden. Sommige projecten hebben ook specifiek steun verleend aan innovatie in de gezondheidszorg (onder meer door de kennis over het opzetten van elektronische medische dossiers en de invoering van een gepersonaliseerde geneeskunde te verbeteren).

Bovendien heeft het programma een rol gespeeld bij de voorbereiding, de ontwikkeling en de uitvoering van het gezondheidsbeleid van de EU. Er zijn acties gefinancierd met betrekking tot de uitvoering van de wetgeving (bijvoorbeeld ter beheersing van het tabaksgebruik en het gebruik van stoffen van menselijke oorsprong, ter bestrijding van de ongelijkheden op gezondheidsgebied, ter ondersteuning van de strategie van de Commissie 'Solidariteit in de gezondheidszorg: verkleining van de ongelijkheid op gezondheidsgebied in de EU', ter bestrijding van grensoverschrijdende bedreigingen van de volksgezondheid en ter bescherming van de rechten van patiënten bij grensoverschrijdende gezondheidszorg).

Op het gebied van de gezondheidszorg ten slotte dragen degelijk wetenschappelijk advies, een solide risicobeoordeling en de toegang tot veilige en hoogwaardige gezondheidszorg bij aan de veiligheid van de patiënten in de EU. Het programma heeft steun verleend aan verschillende acties op dit gebied, evenals aan de werkzaamheden van de wetenschappelijke comités.


3.

Samenwerken met en steun verlenen aan een groot aantal actoren op het gebied van de volksgezondheid



Gedurende zes jaar, van 2008 tot en met 2013, heeft het programma in aanzienlijke mate bijgedragen aan de ondersteuning van het gezondheidsbeleid in de EU en de lidstaten. Dankzij het programma hebben de lidstaten, de stakeholders en de EU doeltreffende beleidsmaatregelen ten gunste van de EU-burgers kunnen ontwikkelen. Talrijke wetenschappers, deskundigen, academici, patiënten en maatschappelijke organisaties hebben rond verschillende thema’s samengewerkt en middelen en kennis gebundeld om voor innovatie te zorgen en de EU-burgers een meerwaarde te bieden.

Dankzij de nieuwe financieringsinstrumenten kon via gezamenlijke acties vooruitgang worden geboekt bij de topprioriteiten van de Commissie en de lidstaten op het vlak van volksgezondheid. In het totaal werden 30 acties medegefinancierd voor meer dan 60 miljoen euro. De acties hielden verband met zeer uiteenlopende thema's: van zeldzame ziekten en de evaluatie van gezondheidstechnologie tot gezondheidswerkers.

Belangrijke maatschappelijke organisaties kregen steun in de vorm van exploitatiesubsidies. Dankzij hun werkzaamheden kon het programma de burgers bereiken.

Dankzij de medefinanciering van pan-Europese conferenties heeft het programma Europese uitwisselingen mogelijk gemaakt en voor nieuwe mogelijkheden op het gebied van communicatie en de verspreiding van informatie gezorgd.

Er is ruim 100 miljoen euro financiële steun verleend aan bijna 150 pan-Europese projecten. Dankzij deze projecten kon de Europese volksgezondheidssector talrijke hulpmiddelen ontwikkelen, testen en toepassen (bijvoorbeeld handboeken, richtsnoeren en inventarissen) om de doelstellingen van het programma te helpen verwezenlijken.

4.

De vooruitzichten …



Een gedetailleerde evaluatie van het tweede gezondheidsprogramma zal in 2015 worden gepubliceerd. Dit verslag geeft een exhaustief overzicht van de uitvoering van het programma in 2013, waarbij vooral aandacht wordt geschonken aan acties die dat jaar zijn afgerond.


Inhoudsopgave

Inleiding

Uitvoering van de begroting

1.1Begroting

1.2Prioriteiten voor 2013 en financieringsmechanismen

1.3Uitvoering van de operationele begroting per financieringsmechanisme

1.4Uitnodigingen tot het indienen van voorstellen

1.5Directe subsidieovereenkomsten met internationale organisaties

1.6Aanbestedingen (dienstencontracten)

1.7Andere acties

Uitvoering van de operationele begroting per programmadoelstelling

1.8Totaalgebruik van de begrotingsmiddelen in 2013

1.9Beveiliging van de gezondheid

1.10Bevordering van de gezondheid

1.11Informatie over de gezondheid


Uitvoering van de begroting

1.1Begroting

De begroting voor het tweede gezondheidsprogramma 200813 bedroeg 321,5 miljoen euro. De begroting in het werkprogramma voor 2013 2 bedroeg 55 509 000 euro, die als volgt waren uitgesplitst:

Beleidsuitgaven:

49 800 000 euro in het kader van begrotingsonderdeel 17 03 06 — EU-activiteiten op het gebied van gezondheid;

5.

Administratieve uitgaven: 1 500 000 euro in het kader van begrotingsonderdeel 17 01 04 02 -


Uitgaven voor administratief beheer.


De totale operationele begroting bedroeg 51 924 359 euro en de totale administratieve begroting bedroeg 1 542 363 euro (inclusief de kredieten voor de EVA/EER-landen en Kroatië en de gerecupereerde kredieten van voorgaande begrotingsjaren).

Het Uitvoerend Agentschap voor gezondheid en consumenten (EAHC) heeft de Commissie sinds 2005 technische, wetenschappelijke en administratieve bijstand verleend bij de uitvoering van het gezondheidsprogramma 3 . Het EAHC organiseert jaarlijkse oproepen tot het indienen van voorstellen, coördineert de beoordeling van de voorstellen en onderhandelt over, ondertekent en beheert de bijbehorende subsidieovereenkomsten. Het EAHC is ook verantwoordelijk voor vele aanbestedingsprocedures. In 2013 heeft het EAHC 42 279 481,64 euro beheerd. De Commissie heeft de resterende 9 299 988,99 euro beheerd voor aanbestedingen en andere acties.

1.2Prioriteiten voor 2013 en financieringsmechanismen

De prioriteiten voor 2013 zijn vastgesteld in Uitvoeringsbesluit 2012/C 378/07 van de Commissie van 28 november 2012 tot goedkeuring van het werkprogramma 2013 en daarmee samenhangende criteria 4 .

De volgende financieringsmechanismen werden gebruikt om het werkprogramma 2013 uit te voeren:

Projectsubsidies werden toegekend aan projecten waarbij verschillende partners betrokken waren (gewoonlijk voor de volksgezondheid bevoegde instanties en niet-gouvernementele organisaties (ngo’s)) De maximumbijdrage van de EU bedraagt 60 % van de subsidiabele kosten. De bijdrage van de EU kan echter tot 80 % oplopen als het voorstel voldoet aan de criteria van uitzonderlijk nut 5 .

Exploitatiesubsidies werden toegekend aan non-profitorganisaties of gespecialiseerde netwerken die actief zijn op gebieden die overeenkomen met de drie hoofdonderdelen van het programma (de drie doelstellingen): de bevordering van de gezondheid, gevaren voor de gezondheid en informatie over de gezondheid. De begunstigden moeten niet-gouvernementele, non-profitorganisaties zijn die onafhankelijk van het bedrijfsleven opereren, geen eigen belangen dienen en een of meer doelstellingen van het programma als hoofddoelstelling nastreven. De maximumbijdrage van de EU bedraagt 60 % van hun jaarlijkse werkingskosten. De bijdrage van de EU kan echter tot 80 % oplopen als het voorstel voldoet aan de criteria van uitzonderlijk nut 6 .

Subsidies voor gezamenlijke acties werden gegund aan de autoriteiten van de lidstaten of aan door de autoriteiten aangewezen instanties. De maximumbijdrage van de EU bedraagt 50 %. De bijdrage van de EU kan echter tot 70 % oplopen als het voorstel voldoet aan de criteria van uitzonderlijk nut 7 . De gezamenlijke actie 'Facilitating collaboration among the Member States for the effective operation of the pharmacovigilance system in the EU' werd voor 70 % medegefinancierd omdat de actie heeft bijgedragen aan de doeltreffende uitvoering van de EU-wetgeving op dit gebied.

Conferentiesubsidies werden toegekend voor de organisatie van conferenties over volksgezondheid door overheidsinstanties, non-profitorganisaties of het EU-voorzitterschap van de Raad. De maximumbijdrage van de EU bedraagt 50 % van de subsidiabele kosten en het maximumbedrag is 100 000 euro.

Directe subsidieovereenkomsten met internationale organisaties werden toegekend aan internationale organisaties die actief zijn op het gebied van de volksgezondheid. De maximumbijdrage van de EU bedraagt 60 %.

Aanbestedingen (dienstencontracten) werden uitgeschreven voor de aankoop van diensten (bijvoorbeeld wetenschappelijke studies, evaluaties, studies, het verzamelen van gegevens en IT-toepassingen). Het programma dekt de kosten van de aanbestedingen volledig.

Er werd gebruikgemaakt van vergelijkende selectie- en gunningsprocedures om de te financieren acties te selecteren. Vergelijkende selectie- en gunningsprocedures worden niet toegepast voor directe subsidieovereenkomsten en voor door het Voorzitterschap van de Raad georganiseerde conferenties omdat in die gevallen vergelijkende procedures krachtens specifieke voorschriften niet zijn toegestaan of in de praktijk niet worden toegepast.

Administratieve kredieten dekten de uitgaven voor bijvoorbeeld studies, vergaderingen van deskundigen, voorlichting en publicaties, en technische en administratieve ondersteuning van IT-systemen.

1.3Uitvoering van de operationele begroting per financieringsmechanisme

Soort financieringsmechanismeUitvoering €Aandeel van het mechanisme in de totale uitgevoerde begroting
Uitnodigingen tot het indienen van voorstellen34 672 104,6068 %
Projectsubsidies14 633 503,0028 %
Conferentiesubsidies1 125 467,602 %
Beheerd door het EAHC1 025 467,60-
Beheerd door DG Sanco100 000,00-
Exploitatiesubsidies5 474 491,0011 %
Subsidies voor gezamenlijke acties13 438 643,0026 %
Directe subsidieovereenkomsten1 100 000,002 %
Aanbestedingen (dienstencontracten)11 485 709,4622 %
Beheerd door het EAHC6 107 377,0412 %
Beheerd door DG Sanco5 378 332,4210 %
Andere acties4 321 656,578 %
Uitgevoerde begroting in 201351 579 470,63100 %
Totale beschikbare begroting51 924 359,33
Niet gebruikte kredieten 8 344 888,70
Mate van uitvoering van de begroting99,33 %


Ter vergelijking: in 2012 beliepen de projectsubsidies 15,7 miljoen euro en de subsidies voor gezamenlijke acties 8,9 miljoen euro. De begrotingen voor de andere financieringsmechanismen waren in 2013 vergelijkbaar met die in 2012: 0,75 miljoen euro conferentiesubsidies, 4,3 miljoen euro exploitatiesubsidies, 2,6 miljoen euro directe subsidies en 14,2 miljoen euro voor aanbestedingen.

1.4Uitnodigingen tot het indienen van voorstellen

Op 22 december 2012 werden vier oproepen tot het indienen van voorstellen gepubliceerd – respectievelijk voor projecten, conferenties, exploitatiesubsidies en gezamenlijke acties – op de website Volksgezondheid van de Europa-server 9 en de website van het EAHC 10 . De oproepen werden ook bekendgemaakt in het Publicatieblad van de Europese Unie 11 . De termijn voor het indienen van voorstellen verstreek op 22 maart 2013. De meeste aanvragen kwamen van belangrijke partners uit de EU15 (82 % van de aanvragen voor projectsubsidies, 80 % van de aanvragen voor conferentiesubsidies, 100 % van de aanvragen voor exploitatiesubsidies en 80 % van de aanvragen voor gezamenlijke acties).

Het EAHC heeft respectievelijk in december 2012 en februari 2013 een joint action workshop en een joint action quality assurance workshop georganiseerd. In Brussel is een informatiedag over het Europees innovatiepartnerschap op het gebied van actief en gezond ouder worden georganiseerd en er zijn algemene informatiedagen in Italië en Griekenland gehouden. Op de website van het EAHC zijn richtsnoeren voor aanvragers gepubliceerd. Ook de helpdesk van het EAHC heeft praktische bijstand verleend.

In het totaal werden 165 aanvragen ingediend voor een bedrag van 83 650 303 euro. Zeven voorstellen raakten niet door de screeningfase. Van de resterende 158 aanvragen zijn 53 aanvragen (32,9 %) gefinancierd. De aanvragen zijn geëvalueerd op basis van de voorschriften en criteria van Uitvoeringsbesluit 2012/C 378/6 van de Commissie en de oproepen tot het indienen van voorstellen 12 . Aan de evaluatie van de aanvragen hebben 32 externe deskundigen uit 18 landen deelgenomen. De deskundigen werden geselecteerd uit de lijst 'Experts for the second programme of Community action in the field of health in various evaluation activities', die is opgesteld na een oproep tot het indienen van blijken van belangstelling 13 .

De evaluatie vond plaats in twee fasen.

In de eerste fase werd elk voorstel door drie externe deskundigen geëvalueerd. Tijdens een door het EAHC georganiseerde bijeenkomst werd voor elk voorstel een geconsolideerd evaluatieverslag opgesteld.

In de tweede fase heeft het evaluatiecomité gecontroleerd of de deskundigen alle regels en criteria hadden nageleefd. Daarna heeft het comité een definitieve lijst en reservelijsten van voor financiering aanbevolen voorstellen opgesteld. Het evaluatiecomité bestond uit vertegenwoordigers van het directoraat-generaal Gezondheid en Consumenten, het directoraat-generaal Onderzoek en Innovatie en het EAHC.

Het comité van het gezondheidsprogramma heeft een gunstig advies over de voor financiering voorgedragen acties uitgebracht tijdens een bijeenkomst op 29 juni 2013. Op 29 oktober 2013 heeft de Commissie een gunningsbesluit goedgekeurd 14 .

6.

1.4.1Projectsubsidies


In het totaal werden 67 voorstellen ingediend naar aanleiding van de oproep tot het indienen van voorstellen voor projecten. Negen voorstellen werden voor financiering aanbevolen en drie voorstellen werden op een reservelijst geplaatst. Uiteindelijk werden 11 projecten (16 % van het totaal) gefinancierd voor een totaalbedrag van 14 633 503,00 euro. De subsidies waren als volgt over de onderdelen van het programma verdeeld:

7.

Beveiliging van de gezondheid: 2 609 911,00 euro (twee projecten)


Bevordering van de gezondheid: 12 023 592,00 euro (negen projecten)


Bijlage 2 bevat een overzicht van de gefinancierde projecten. De database van het EAHC 15 bevat samenvattingen van de projecten. 91 % van de geselecteerde projecten werd ingediend door belangrijke partners in de EU15. De EU12 waren slechts bij 14 % van de geselecteerde projecten als geassocieerde partners betrokken.

8.

1.4.2Conferentiesubsidies


In het totaal werden 47 voorstellen ingediend naar aanleiding van de oproep tot het indienen van voorstellen voor conferenties. Elf voorstellen werden voor financiering aanbevolen en drie voorstellen werden op een reservelijst geplaatst. Uiteindelijk werden 14 conferenties (30 % van de ingediende voorstellen) medegefinancierd op basis van de vergelijkende oproep tot het indienen van voorstellen. Twee conferenties werden georganiseerd door het Voorzitterschap van de Europese Raad. Het totale budget voor conferentiesubsidies bedroeg 1 125 467,60 euro.

De subsidies waren als volgt over de onderdelen van het programma verdeeld:

Bevordering van de gezondheid: 371 603,60 euro (vier conferenties + twee door het Griekse en Litouwse Voorzitterschap van de Raad georganiseerde conferenties)

9.

Informatie over de gezondheid: 753 864,00 euro (tien conferenties)


Tijdens de conferenties kwamen de volgende thema's aan bod: de ziekte van Alzheimer, zeldzame ziekten, orgaantransplantaties, alcohol, de geestelijke gezondheid, de vergrijzing, de gezondheid van migranten en etnische minderheden, hiv/aids, donatie van organen bij leven en chronische ziekten. Er werden ook verschillende grotere conferenties over de volksgezondheid medegefinancierd: de jaarlijkse conferentie van de European Public Health Association (EUPHA), de World Health Summit, het European Health Forum in Gastein en het zesde Global Patients Forum. De conferentie van het Litouwse voorzitterschap van de Raad ging over de geestelijke gezondheid en de conferentie van het Griekse voorzitterschap over voeding en lichaamsbeweging.

In de bijlagen 3 en 4 is een lijst opgenomen van de gefinancierde conferenties. De database van het EAHC bevat samenvattingen van de conferenties en de notulen van de conferenties zelf.

10.

1.4.3Exploitatiesubsidies


In het totaal werden 45 voorstellen ingediend naar aanleiding van de oproep tot het indienen van voorstellen voor exploitatiesubsidies. Twintig voorstellen werden voor financiering aanbevolen en vier voorstellen werden op een reservelijst geplaatst. Uiteindelijk werden 22 voorstellen (acht nieuwe en 14 verlengingen) gefinancierd (49 % van de ingediende voorstellen) voor een totaalbedrag van 5 474 491,00 euro.

11.

Nieuwe exploitatiesubsidies

Nederlandse organisatie voor toegepast natuurwetenschappelijk onderzoek (TNO) (om als host te fungeren voor het European Network for Action on Ageing and Physical Activity (EUNAAPA))
Association of Schools of Public Health in the European Region (ASPHER)
Special Olympics Europe Euroasia Foundation (SOEEF)
European Federation of Allergy and Airways Diseases Patients’ Associations (EFA)

12.

Institut National de la Santé et la Recherche Médicale (INSERM) (om als host van het ORPHANET-netwerk te fungeren)

University Court of the University of St Andrews (om als host te fungeren van het the Health Behaviour in School-Aged Children (HBSC) Survey Network)
University of Ulster (ter ondersteuning van het EUROCAT-Network on Congenital Anomalies)
Fundación para la Investigación Biomédica Hospital Universitario 12 de Octubre (om als host van te fungeren van het netwerk Surveillance of Cerebral Palsy in Europe (SCPE))

Verlengingen
Alzheimer Europe
EUROPA DONNA (European Breast Cancer Coalition)
European Alcohol Policy Alliance (EURO-Care)
European Network for Smoking and Tobacco Prevention (ENSP)
The European Organisation for Rare Diseases (EURORDIS)
European Public Health Alliance (EPHA)
European Patients’ Forum (EPF)

13.

PREVENT (voor het European Network on Workplace Health Promotion)

Stichting AIDS Fonds Soa AIDS Nederland (voor het AIDS Action Europe Network)
Stichting Health Action International (HAI)
Fundación Vasca de Innovación e Investigación Sanitarias (voor het netwerk van neonatale intensivecareafdelingen)
International Association for Ambulatory Surgery (IAAS)
Statens Serum Institute (voor het EURO-MoMo Network: real-time mortality monitoring across Europe)
CBO BV (voor het netwerk Schools for Health in Europe (SHE))


Bijlage 5 bevat een overzicht van de verleende exploitatiesubsidies. De database van het EAHC bevat samenvattingen van de exploitatiesubsidies.

14.

1.4.4Gezamenlijke acties


Er werden vijf voorstellen voor gezamenlijke acties ingediend en gefinancierd voor een totaalbedrag van 13 438 643,00 euro. De acties waren als volgt over de onderdelen van het programma verdeeld:

15.

Beveiliging van de gezondheid: 4 298 700,00 euro (twee gezamenlijke acties)


Bevordering van de gezondheid: 9 139 943,00 euro (drie gezamenlijke acties)

In het kader van deze gezamenlijke acties, waarbij talrijke lidstaten en andere aan het programma deelnemende landen waren betrokken, kwamen de volgende thema's aan bod: geneesmiddelenbewaking, kankerbestrijding, het beperken van aan alcohol gerelateerde schade, chronische ziekten, geassisteerde voortplantingstechnieken en hematopoëtische stamcellen voor transplantatie.

Bijlage 6 bevat een overzicht van de gefinancierde gezamenlijke acties. De database van het EAHC bevat samenvattingen van de gezamenlijke acties.

1.5Directe subsidieovereenkomsten met internationale organisaties

Er werden vijf directe subsidieovereenkomsten ondertekend voor een totaalbedrag van 1 100 000 euro.

1. Wereldgezondheidsorganisatie (WHO):

16.

1.1.European Obesity Surveillance Initiative


17.

1.2.European Validation of Minimal Information Model for Patient Safety Incident Reporting and Learning


18.

1.3.Integrated Surveillance of Non-Communicable Diseases


2. Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO):

19.

2.1.Opleiding van gezondheidswerkers


20.

2.2.Health at a glance 2014



Bijlage 7 bevat een overzicht van de gefinancierde directe subsidieovereenkomsten.

1.6Aanbestedingen (dienstencontracten)

DG Sanco heeft dienstencontracten gesloten in het kader van de programmaonderdelen beveiliging van de gezondheid, bevordering van de gezondheid en informatie over de gezondheid. Daarnaast heeft DG Sanco specifieke contracten gesloten voor IT-diensten in het kader van bestaande raamcontracten. De totale door DG Sanco beheerde begroting voor aanbestedingen bedroeg 5 378 332,42 euro. Het EAHC heeft 26 dienstencontracten beheerd (zeven in het kader van het onderdeel beveiliging van de gezondheid, 12 in het kader van het onderdeel bevordering van de gezondheid en negen in het kader van het onderdeel informatie over de gezondheid) voor een totaalbedrag van 6 107 377,04 euro. De bedragen waren als volgt over de programmaonderdelen en organisaties verdeeld:

Doelstelling van het programmaAanbestedingen/ Contracten SancoAanbestedingen/ Contracten EAHCTotaal aanbestedingen/ contracten
Beveiliging van de gezondheid1 482 661,121 420 790,802 903 451,92
Bevordering van de gezondheid1 022 113,643 504 417,504 526 531,14
Informatie over de gezondheid1 191 357,111 182 168,742 373 525,85
Horizontale doelstellingen (ITdiensten)1 682 200,5501 682 200,55
Totaal5 378 332,42 6 107 377,0411 485 709,46


Deze dienstencontracten dekten de in het werkprogramma 2013 gespecificeerde behoeften: evaluatie en monitoring van acties en beleidsmaatregelen, studies, advies, gegevens en informatie over gezondheid, wetenschappelijke en technische bijstand, communicatie, verspreiding van informatie, voorlichtingsactiviteiten en IT-toepassingen ter ondersteuning van het beleid.

De bijlagen 8 en 9 bevatten nadere informatie over de gesloten dienstencontracten.

1.7Andere acties

Er werd 4 830 000 euro uitgetrokken voor andere activiteiten in 2013:

21.

Andere acties

Speciale vergoedingen voor deskundigen die hebben deelgenomen aan de werkzaamheden van de wetenschappelijke comités van de EU, zoals bepaald in Besluit 2008/721/EG van de Commissie 16

22.

Systeeminspecties in landen die werkzame stoffen voor geneesmiddelen voor menselijk gebruik uitvoeren naar de EU

Een administratieve overeenkomst met het Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek (JRC) om de rapportage van incidenten te analyseren
Vergoedingen voor de leden van een multisectoraal en onafhankelijk panel van deskundigen voor het verstrekken van advies over doeltreffende manieren om in gezondheid te investeren
Een administratieve overeenkomst met het JRC ter ontwikkeling van een duurzaam platform om registers en netwerken op het gebied van zeldzame ziekten te coördineren en te beheren
Subdelegatie aan Eurostat met het oog op meer actuele en beter vergelijkbare gezondheidsgegevens
Lidmaatschapsgeld voor het European Observatory on Health Policies and Health Systems


Bijlage 10 bevat nadere informatie over de financiering van deze acties.

Uitvoering van de operationele begroting per programmadoelstelling


1.8Totaalgebruik van de begrotingsmiddelen in 2013

De onderstaande grafiek illustreert hoe de begrotingsmiddelen in 2013 zijn verdeeld over de drie onderdelen van het programma. 10 980 585,92 euro is besteed aan de beveiliging van de gezondheid, 28 739 819,74 euro aan de bevordering van de gezondheid en 10 167 905,12 euro aan informatie over de gezondheid. Ten slotte werd 1 682 200,55 euro geïnvesteerd in de nodige IT-diensten ter ondersteuning van de drie programmaonderdelen.

1.9Beveiliging van de gezondheid

10 980 585,92 euro (22 % van de operationele begroting in 2013)




1.10Bevordering van de gezondheid

28 739 819,74 euro (58 % van de operationele begroting in 2013)




1.11Informatie over de gezondheid 17

10 176 864,42 euro (20 % van de operationele begroting in 2013)




(1)

ec.europa.eu/health/strategy/policy/index_en .

(2)

PB C 378/07 van 8.12.2012, blz. 6.

(3)

Besluit 2004/858/EG van 15 december 2004 (PB L 369 van 16.12.2005, blz. 73), gewijzigd bij Besluit 2008/544/EG van 20 juni 2008 (PB L 173 van 3.7.2008, blz. 27).

(4)

PB C 378/07 van 8.12.2012.

(5)

Het begrip 'uitzonderlijk nut van projecten' wordt gedefinieerd in bijlage VII bij het Uitvoeringsbesluit van de Commissie betreffende de vaststelling van het werkprogramma voor 2013, dat als financieringsbesluit dient, in het kader van het tweede communautaire actieprogramma op het gebied van gezondheid (2008-2013) en tot vaststelling van de selectie-, toekennings- en andere criteria voor de financiering van de acties van dit programma en de EU-bijdrage aan de Kaderovereenkomst van de WHO voor de bestrijding van tabaksgebruik, PB C 378 van 8.12.2012.

(6)

Het begrip 'uitzonderlijk nut van exploitatiesubsidies' wordt gedefinieerd in dezelfde bijlage.

(7)

Het begrip 'uitzonderlijk nut van gezamenlijke acties' wordt ook gedefinieerd in dezelfde bijlage.

(8)

Nog niet gebruikte pretoetredingskredieten, verschillen tussen de bedragen in het gunningsbesluit en de daadwerkelijke bestede bedragen.

(9)

ec.europa.eu/health/programme/policy/index_en .

(10)

ec.europa.eu/chafea/health/ .

(11)

PB C 394/36 van 20.12.2012.

(12)

PB C 378/07 van 8.12.2012.

(13)

PB S 040-065407 van 26.2.2014 en ec.europa.eu/chafea/ami/ .

(14)

ec.europa.eu/health/programme/docs .

(15)

ec.europa.eu/chafea/projects/database .

(16)

PB L 241 van 10.9.2008, blz. 21.

(17)

Er zijn geen projecten of gezamenlijke acties gefinancierd uit hoofde van dit onderdeel. Bijgevolg zijn die specifieke financieringsmechanismen niet in de grafiek opgenomen.