Toelichting bij COM(2015)535 - Vaststelling herziening VN/ECE Overeenkomst mbt eenvormige technische eisen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen en de voorwaarden voor erkennen goedkeuringen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET BESLUIT

Het Wereldforum voor harmonisatie van de regelgeving voor voertuigen (WP.29) van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) ontwikkelt op internationaal niveau geharmoniseerde voorschriften om technische belemmeringen voor de handel in motorvoertuigen tussen de partijen bij de Herziene overeenkomst van 1958 op te heffen en ervoor te zorgen dat die voertuigen een hoog veiligheids- en milieubeschermingsniveau bieden. Bij Besluit 97/836/EG van de Raad is de Europese Unie tot de Herziene overeenkomst van 1958 toegetreden.

WP.29 heeft op haar 150e zitting in maart 2010 besloten om met betrekking tot de toekomstige koers voor de harmonisatie van de regelgeving voor voertuigen in het kader van de Herziene overeenkomst van 1958 acties te overwegen teneinde de deelname van meer landen en regionale organisaties voor economische integratie aan de activiteiten van het Wereldforum te bevorderen en het aantal partijen bij de overeenkomst te vergroten. Deze herziening moet er ook op gericht zijn de werking en betrouwbaarheid van de overeenkomst te verbeteren en ervoor te zorgen dat zij het belangrijkste internationale kader voor de harmonisatie van technische regelgeving in de automobielsector blijft.

De Commissie is in juli 2013 door de Raad gemachtigd om namens de Unie over voorstellen tot herziening van de overeenkomst te onderhandelen. Daartoe heeft zij de taskforce van de informele werkgroep die door WP.29 is opgericht, opgedragen voorstellen te ontwikkelen voor de herziening van de overeenkomst. Het resultaat van die werkzaamheden werd in maart 2014 aan WP.29 voorgelegd en WP.29 heeft besloten de ontwerpvoorstellen te 'bevriezen' om de overeenkomstsluitende partijen in staat te stellen hun nationale procedures ter beoordeling van deze voorstellen in te leiden. In november 2014 heeft een aantal overeenkomstsluitende partijen bij WP.29 een gezamenlijk voorstel ingediend om de drempel voor de stemming bij meerderheid voor het vaststellen van nieuwe VN-reglementen en van wijzigingen op bestaande VN-reglementen van twee derde tot vier vijfde te verhogen.

In werkdocument SWD (2014) 178 final van de diensten van de Commissie van 28 mei 2014, getiteld 'Voortgangsverslag over de activiteiten van het Wereldforum voor harmonisatie van de regelgeving voor voertuigen in 2013' wordt verwacht dat, als de kwestie van het optrekken van de drempel voor de stemming bij meerderheid positief wordt onthaald, de kans om zo belangrijke EU-partners als India, China, de ASEAN-landen en zelfs Brazilië als nieuwe overeenkomstsluitende partijen aan te trekken, veel groter zou zijn. Ook het actieplan CARS 2020 erkent dat de aanvaarding van de bij de Overeenkomst van 1958 vastgestelde internationaal geharmoniseerde voertuigreglementen door de handelspartners van de EU de beste manier is om non-tarifaire handelsbelemmeringen op te heffen en dat de aantrekkelijkheid van de overeenkomst derhalve moet worden versterkt. Na de beoordeling van de voorstellen tot herziening van de overeenkomst, met inbegrip van het verzoek om de drempel voor de stemming bij meerderheid tot vier vijfde te verhogen, kan in het licht van het bovenstaande worden geconcludeerd dat de voorstellen beantwoorden aan de doelstellingen om de overeenkomst voor derde landen aantrekkelijker te maken en tegelijkertijd de doeltreffendheid en betrouwbaarheid ervan te vergroten.

Volgens de procedures van artikel 5, lid 1, en van bijlage III, punt 3, van Besluit 97/836/EG van de Raad moet de Europese Unie, als partij bij de overeenkomst, dan ook de nodige maatregelen nemen opdat de voorgestelde wijzigingen van de Overeenkomst van 1958 worden goedgekeurd. Die procedures houden in dat de Raad, op voorstel van de Commissie, een besluit goedkeurt om de herziening van de overeenkomst vast te stellen en namens de Europese Unie de voorgestelde wijzigingen aan de overeenkomstsluitende partijen voor te leggen. Artikel 13, lid 1, van de overeenkomst bepaalt dat dit gebeurt door kennisgeving van de tekst van de voorgestelde wijziging aan de secretaris-generaal van de Verenigde Naties, die deze aan alle overeenkomstsluitende partijen doet toekomen.

Artikel 13, leden 2 en 3, van de overeenkomst bepalen dat de voorgestelde wijzigingen worden geacht te zijn aanvaard als geen van de overeenkomstsluitende partijen bezwaar maakt binnen een termijn van zes maanden na de datum waarop de secretaris-generaal de voorgestelde wijziging heeft doen toekomen. Gezien de noodzaak tot instemming van alle overeenkomstsluitende partijen heeft WP.29 besloten een informele stemming te organiseren om na te gaan of alle partijen bij de huidige overeenkomst het wijzigingsvoorstel kunnen aanvaarden voordat de procedure tot wijziging van de overeenkomst op grond van artikel 13 wordt gestart. De Commissie dient derhalve te worden gemachtigd om namens de Europese Unie voor de voorgestelde wijzigingen te stemmen.

2. RESULTATEN VAN DE RAADPLEGING VAN BELANGHEBBENDE PARTIJEN EN EFFECTBEOORDELING

Over de ontwerpvoorstellen tot herziening van de Herziene overeenkomst van 1958 heeft met alle belanghebbenden in de automobielsector geregeld overleg plaatsgevonden via gedachtewisselingen in het kader van de werkgroep Motorvoertuigen. Tijdens de onderhandelingen is met de lidstaten overleg gepleegd in het kader van het technisch comité Motorvoertuigen (TCMV), zoals bepaald in de onderhandelingsrichtsnoeren die de Raad in juli 2013 heeft vastgesteld. Vertegenwoordigers van de lidstaten en industrieverenigingen hebben ook deelgenomen aan de informele werkgroep die door WP.29 is opgericht, en met name aan de taskforce ter voorbereiding van de ontwerpvoorstellen voor herziening 3 van de overeenkomst, die door de diensten van de Commissie werd voorgezeten.

Dankzij deze raadpleging kon een consensus worden bereikt over de ontwerpvoorstellen voor herziening 3 van de overeenkomst die door de informele groep waren uitgewerkt en aan WP.29 werden voorgelegd, en is er ook een positieve reactie gekomen op het voorstel om de drempel voor de stemming bij meerderheid voor de vaststelling van VN-reglementen en wijzigingen daarvan te verhogen.

Voor dit besluit is er geen effectbeoordeling uitgevoerd, maar de diensten van de Commissie hebben een kosten-batenanalyse verricht om na te gaan of de voorgenomen wijzigingen in de overeenkomst de verwachte voordelen zullen opleveren, namelijk de overeenkomst aantrekkelijker maken en daardoor het mondiale concurrentievermogen van de Europese auto-industrie versterken door de toegang tot de markt van landen die na de herziening misschien tot de overeenkomst zullen toetreden, te vergemakkelijken.

3. JURIDISCHE ELEMENTEN VAN HET BESLUIT

De rechtsgrondslag van dit besluit is artikel 218, lid 6, onder a), van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, zoals bepaald in artikel 5, lid 1, van Besluit 97/836/EG van de Raad.

Het is de bedoeling dat met de beoogde wijzigingen van de overeenkomst de procedures voor de ontwikkeling, wijziging en goedkeuring van technische regelgeving voor motorvoertuigen en de uitvoering ervan door de overeenkomstsluitende partijen, alsook de voorwaarden voor het verlenen van typegoedkeuringen en de wederzijdse erkenning ervan worden doorgelicht en dat de overeenkomst als zodanig zal blijven dienen als basis voor het verlenen van goedkeuringen in het kader van de EU-wetgeving inzake typegoedkeuring.

4. GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

Het voorstel heeft geen gevolgen voor de begroting van de Unie.

5. AANVULLENDE INFORMATIE

De voorgestelde maatregel betreft geen onderwerp dat onder de EER-overeenkomst valt en moet daarom niet tot de Europese Economische Ruimte worden uitgebreid.