Toelichting bij COM(2016)440 - Sluiting van het Protocol (2015) tot wijziging van de bijlage bij de Overeenkomst inzake de handel in burgerluchtvaartuigen wat de daaronder vallende producten betreft - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2016)440 - Sluiting van het Protocol (2015) tot wijziging van de bijlage bij de Overeenkomst inzake de handel in burgerluchtvaartuigen ... |
---|---|
bron | COM(2016)440 |
datum | 05-07-2016 |
• Motivering en doel van het voorstel
De multilaterale WTO-Overeenkomst inzake de handel in burgerluchtvaartuigen ("ATCA") van 1979 is vastgesteld in het kader van de Tokioronde.
Zij is op 1 januari 1980 in werking getreden en is thans ondertekend door 32 partijen (Albanië, België, Bulgarije, Canada, Chinees Taipei, Denemarken, Duitsland, Egypte, Estland, Europese Unie, Frankrijk, Georgië, Griekenland, Ierland, Italië, Japan, Letland, Litouwen, Luxemburg, Macau (China), Malta, Montenegro, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal, Roemenië, Spanje, Zweden, Zwitserland, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten).
De Overeenkomst schaft de invoerrechten af op alle niet-militaire luchtvaartuigen en op alle andere onder de Overeenkomst vallende producten, met name motoren voor burgerluchtvaartuigen alsmede delen en onderdelen daarvan, alle onderdelen en geassembleerde delen van burgerluchtvaartuigen, en vluchtsimulators alsmede delen en onderdelen daarvan.
Zij bevat regels betreffende aankopen van burgerluchtvaartuigen in opdracht van de overheid en een verbod op pogingen tot overreding van kopers, alsmede over financiële overheidssteun voor de sector burgerluchtvaartuigen.
In een bijlage bij de ATCA zijn de producten vermeld die met vrijdom of vrijstelling van rechten worden toegelaten, indien zij bestemd zijn om bij de vervaardiging, de herstelling, het onderhoud, het herbouwen, de aanpassing of het ombouwen van een burgerluchtvaartuig of een toestel voor vliegoefeningen op de grond te worden gebruikt of daarin te worden ingebouwd. De producten van de bijlage bij de Overeenkomst worden voor douanedoeleinden ingedeeld overeenkomstig de respectieve tariefposten van het geharmoniseerd systeem inzake de omschrijving en de codering van goederen (hierna 'geharmoniseerd systeem' genoemd) van de Werelddouaneorganisatie.
Sinds de goedkeuring van de ATCA zijn verschillende versies van het geharmoniseerd systeem vastgesteld. De bijlage bij de ATCA is dan ook herhaaldelijk gewijzigd om de wijzigingen in de nieuwe versies van het geharmoniseerd systeem in de bijlage op te nemen.
In november 2001 hebben de leden een Protocol tot wijziging van de bijlage bij de ATCA goedgekeurd, waarbij de wijzigingen in de versies van het geharmoniseerd systeem van 1992, 1996 en 2002 in de bijlage worden opgenomen.
Het geharmoniseerd systeem is in 2007 nogmaals herzien, en het Comité voor de handel in burgerluchtvaartuigen van de WTO werkt sinds 2008 aan de aanpassing van de lijst van producten in de bijlage bij de ATCA aan de versie van het geharmoniseerd systeem van 2007.
Op 5 november 2015 kwam het Comité voor de handel in burgerluchtvaartuigen van de WTO na jaren van discussie overeen om de herziene lijst van onder de Overeenkomst van 1979 inzake de handel in burgerluchtvaartuigen vallende producten open te stellen voor aanvaarding via het Protocol tot wijziging van de bijlage bij de ATCA.
De bij de ATCA aangesloten lidstaten hebben aan deze besprekingen deelgenomen.
• Verenigbaarheid met bestaande bepalingen op het beleidsterrein
In november 2001 hebben de leden een Protocol tot wijziging van de bijlage bij de ATCA goedgekeurd, waarbij de wijzigingen in de versies van het geharmoniseerd systeem van 1992, 1996 en 2002 in de bijlage worden opgenomen.
Het nieuwe Protocol, dat het Comité voor de handel in burgerluchtvaartuigen van de WTO op 5 november 2015 heeft opengesteld voor aanvaarding, zal het Protocol van 2001 wijzigen om het in overeenstemming te brengen met de versie van het geharmoniseerd systeem van 2007.
• Verenigbaarheid met andere beleidsterreinen van de Unie
Verenigbaar met de gemeenschappelijke handelspolitiek
2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID
• Rechtsgrondslag
Het Protocol betreft aangelegenheden die vallen onder de gemeenschappelijke handelspolitiek en de wijziging betreft een technische aanpassing van een internationale overeenkomst zonder dat de reikwijdte of inhoud daarvan wordt veranderd.
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, is artikel 207, lid 1, in samenhang met artikel 218, lid 6, onder a), van toepassing.
• Subsidiariteit (bij niet-exclusieve bevoegdheid), evenredigheid en keuze van het instrument
De Europese Unie en bepaalde lidstaten zijn aangesloten bij de ATCA.
Het Protocol betreft aangelegenheden die vallen onder de gemeenschappelijke handelspolitiek en de wijziging betreft een technische aanpassing van een internationale overeenkomst zonder dat de reikwijdte of inhoud daarvan wordt veranderd.
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 207, lid 1, in samenhang met artikel 218, lid 6, onder a), dient de Commissie bij de Raad een voorstel in voor een besluit betreffende de sluiting van het Protocol tot wijziging van de bijlage bij de ATCA wat de daaronder vallende producten betreft.
3. EVALUATIE, RAADPLEGING VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELING
• Evaluatie van bestaande wetgeving en controle van de resultaatgerichtheid ervan
Aangezien dit besluit een technische aanpassing van een bestaande internationale overeenkomst betreft, zonder dat de reikwijdte of inhoud daarvan wordt veranderd, heeft geen evaluatie of controle van de resultaatgerichtheid plaatsgevonden.
• Raadpleging van belanghebbenden
De Commissie heeft als zodanig geen belanghebbenden geraadpleegd. Het Protocol is gedurende verschillende jaren besproken in het kader van het Comité voor de handel in burgerluchtvaartuigen van de WTO.
De lidstaten die lid zijn van de ATCA en de Europese Commissie hebben aan die besprekingen deelgenomen.
• Bijeenbrengen en gebruik van expertise
Het Protocol is gedurende verschillende jaren besproken in het kader van het Comité voor de handel in burgerluchtvaartuigen van de WTO.
• Effectbeoordeling
Aangezien dit besluit een technische aanpassing van een bestaande internationale overeenkomst betreft, zonder dat de reikwijdte of inhoud daarvan wordt veranderd, is geen effectbeoordeling verricht.
• Resultaatgerichtheid en vereenvoudiging
Dit besluit is neutraal op het gebied van regeldruk en vereenvoudiging, aangezien het gaat om een technische aanpassing van een bestaande internationale overeenkomst, zonder dat de reikwijdte of inhoud daarvan wordt veranderd.
• Grondrechten
Aangezien dit besluit een technische aanpassing van een bestaande internationale overeenkomst betreft, zonder dat de reikwijdte of inhoud daarvan wordt veranderd, worden de grondrechten niet beïnvloed.
4. GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING
Het voorstel heeft geen gevolgen voor de begroting van de Unie.
5. OVERIGE ELEMENTEN
• Uitvoeringsplanning en regelingen betreffende controle, evaluatie en rapportage
Dit Protocol treedt voor de ondertekenaars die het hebben aanvaard in werking op 1 juli 2016.
Daarna treedt het voor alle andere ondertekenaars in werking op de dertigste dag na de datum van aanvaarding.
• Toelichtende stukken (bij richtlijnen)
Niet van toepassing.
• Artikelsgewijze toelichting
Zoals in het Protocol wordt uiteengezet, beoogt deze wijziging de technische omzetting van de wijzigingen die in 2007 zijn aangebracht in het geharmoniseerd systeem in de bijlage bij de ATCA wat de daaronder vallende producten betreft.
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 207, lid 1, in samenhang met artikel 218, lid 6, onder a), dient de Commissie bij de Raad een voorstel in voor een besluit betreffende de sluiting van het Protocol tot wijziging van de bijlage bij de ATCA wat de daaronder vallende producten betreft.