Toelichting bij COM(2016)613 - Standpunt EU in het subcomité voor sanitaire en fytosanitaire aangelegenheden, opgericht krachtens de associatieovereenkomst met Georgië

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel



Het bijgevoegde voorstel voor een besluit van de Raad bepaalt het standpunt van de Unie over een besluit van het krachtens de associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie en hun lidstaten, enerzijds, en Georgië, anderzijds ("de overeenkomst") opgerichte subcomité voor sanitaire en fytosanitaire maatregelen betreffende de wijziging van bijlage XI bij de overeenkomst. De overeenkomst is op 16 juni 2014 ondertekend en een deel ervan wordt sinds 1 september 2014 voorlopig toegepast.

De voorgestelde wijziging is bedoeld om uitvoering te geven aan de bepalingen van hoofdstuk 4 (Sanitaire en fytosanitaire maatregelen) van titel IV (Handel en daarmee verband houdende aangelegenheden) van de overeenkomst. Met name in artikel 55 van de overeenkomst heeft Georgië toegezegd een lijst te verstrekken met het sanitaire en fytosanitaire acquis van de Unie waarop het voornemens is zijn nationale wetgeving af te stemmen. Deze lijst zal bij besluit van het subcomité voor sanitaire en fytosanitaire maatregelen van de EU en Georgië worden toegevoegd aan bijlage XI bij de overeenkomst.

• Samenhang met de huidige bepalingen op dit beleidsgebied

Met dit voorstel wordt, op basis van de bepalingen van de bovengenoemde overeenkomst en met name de daarin vastgestelde doelstelling van het tot stand brengen van een vrijhandelszone tussen de partijen, uitvoering gegeven aan de gemeenschappelijke handelspolitiek van de Unie ten aanzien van Georgië, een partnerland van het oostelijk nabuurschap. Met dit voorstel wordt uitvoering gegeven aan de bepalingen van de overeenkomst met het oog op de bevordering van de handel in landbouwproducten tussen de partijen en met name ter verbetering van de landbouwexportcapaciteit van Georgië, op basis van het acquis van de Unie.

• Samenhang met andere beleidsgebieden van de Unie

Dit voorstel sluit aan op en draagt bij tot de uitvoering van ander extern beleid van de Unie, met name het Europees nabuurschapsbeleid en het beleid inzake ontwikkelingssamenwerking met betrekking tot Georgië.

2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID

Rechtsgrondslag



De rechtsgrondslag voor de vaststelling van het door de Unie in te nemen standpunt in de krachtens de overeenkomst ingestelde comités wordt gevormd door het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU), en met name artikel 207, lid 4, in samenhang met artikel 218, lid 9. 

• Subsidiariteit (bij niet-exclusieve bevoegdheid)

De gemeenschappelijke handelspolitiek is krachtens artikel 3 VWEU een exclusieve bevoegdheid van de Unie. Het subsidiariteitsbeginsel is dus niet van toepassing.

Evenredigheid



Dit voorstel is nodig om de in de overeenkomst met Georgië neergelegde internationale verplichtingen van de Unie na te komen.

Keuze van het instrument



Dit voorstel is in overeenstemming met artikel 218, lid 9, van het VWEU uit hoofde waarvan de Raad besluiten vaststelt. Er bestaat geen ander rechtsinstrument dat kan worden gebruikt om de in dit voorstel uitgedrukte doelstelling te bereiken.

3. RESULTATEN VAN EVALUATIES ACHTERAF, RAADPLEGINGEN VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELINGEN

• Evaluaties achteraf/geschiktheidscontroles van bestaande wetgeving

Niet van toepassing.

Raadpleging van belanghebbenden



Georgië heeft de lijst opgesteld van het acquis van de Unie waarop het voornemens is zijn nationale wetgeving af te stemmen, met inachtneming van de relevante interne procedures. Raadpleging van EU-belanghebbenden is niet van toepassing op dit voorstel.

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid



De Unie heeft haar deskundigheid op het gebied van sanitaire en fytosanitaire aangelegenheden en vraagstukken van dierenwelzijn aan de autoriteiten van Georgië beschikbaar gesteld met het oog op de opstelling van de lijst van het acquis van de Unie waaraan dat partnerland zijn wetgeving zal aanpassen.

Effectbeoordeling



De bepalingen van de overeenkomst op het gebied van handel en daarmee verband houdende aangelegenheden zijn in 2008 onderworpen aan een effectbeoordeling vooraf, en zijn in 2012 onderworpen aan een duurzaamheidseffectbeoordeling voor het handelsverkeer van DG Handel van de Commissie. Uit het onderzoek bleek dat de uitvoering van de bepalingen op het gebied van handel en daarmee verband houdende aangelegenheden geen negatieve gevolgen zal hebben voor de Unie, het acquis van de Unie of haar beleidsterreinen, en naar verwachting een positief effect zal hebben op de economische ontwikkeling van Georgië. Dit voorstel heeft geen invloed op het economisch, sociaal of milieubeleid van de Unie.

• Gezonde regelgeving en vereenvoudiging

De overeenkomst valt momenteel niet onder Refit-procedures; zij brengt geen kosten mee voor kleine en middelgrote ondernemingen in de Unie en levert geen problemen op vanuit het oogpunt van de digitale omgeving.

• Grondrechten

Het voorstel heeft geen gevolgen voor de bescherming van de grondrechten in de Unie.

4. GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

Niet van toepassing.

5. OVERIGE ELEMENTEN

• Uitvoeringsplannen en toezicht, evaluatie en rapportageregelingen

De uitvoering van de overeenkomst wordt regelmatig getoetst door de Associatieraad EU-Georgië en de in die overeenkomst vastgestelde ondergeschikte organen daarvan. De Europese Commissie heeft er zich ook toe verbonden aan het Europees Parlement en de Raad jaarlijks verslag uit te brengen over de uitvoering van titel IV (Handel en daarmee verband houdende aangelegenheden) van de overeenkomst, inclusief de in dit voorstel opgenomen elementen.

• Toelichtende stukken (voor richtlijnen)

Niet van toepassing.

• Toelichting bij de specifieke bepalingen van het voorstel

Met het voorstel wordt beoogd het standpunt van de Europese Unie vast te stellen met betrekking tot de wijziging van bijlage XI-B bij de overeenkomst. Overeenkomstig artikel 55, lid 4, van de overeenkomst moet die bijlage een lijst bevatten van het acquis van de Unie op het gebied van sanitaire en fytosanitaire maatregelen en maatregelen op het gebied van dierenwelzijn waarop Georgië voornemens is zijn wetgeving af te stemmen, met het oog op het bereiken van een status van gelijkwaardigheid voor een product of een groep van producten, zoals bedoeld in artikel 57 van de overeenkomst.

Georgië heeft in overeenstemming met zijn interne procedures een dergelijke lijst van het acquis van de Unie opgesteld, heeft het voorstel in februari 2015 bij de Commissie ingediend, en heeft de lijst in december 2015 in overleg met de Europese Commissie afgerond.

Overeenkomstig artikel 65 van de overeenkomst is het subcomité voor sanitaire en fytosanitaire maatregelen van de EU en Georgië bevoegd een besluit te nemen over de wijziging van bijlage XI-B. In overeenstemming met de bepalingen van dat artikel ziet het subcomité toe op de uitvoering van hoofdstuk 4 (Sanitaire en fytosanitaire maatregelen) van titel IV (Handel en daarmee verband houdende aangelegenheden) van de overeenkomst en neemt het zo nodig besluiten over wijzigingen van de bijlagen IV tot en met XII bij de overeenkomst.