Toelichting bij COM(2007)671 - Aroma's en bepaalde voedselingrediënten met aromatiserende eigenschappen voor gebruik in of op levensmiddelen en tot wijziging van Verordening 1576/89, Verordening 1601/91, Verordening (EG) nr. 2232/96 en richtlijn 2000/13/EG (door de Commissie overeenkomstig artikel 250, lid 2 van het EG-verdrag ingediend)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

I. PROCEDURE

1. Op 28 juli 2006 heeft de Commissie het voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad inzake aroma's en bepaalde voedselingrediënten met aromatiserende eigenschappen voor gebruik in of op levensmiddelen en tot wijziging van Verordening (EEG) nr. 1576/89 van de Raad, Verordening (EEG) nr. 1601/91 van de Raad, Verordening (EG) nr. 2232/96 en Richtlijn 2000/13/EG [document (COM(2006)427 definitief)] goedgekeurd als onderdeel van een pakket van vier voorstellen betreffende voedselverbeteraars. Het voorstel werd op 28 juli 2006 bij de Raad en het Europees Parlement ingediend.

2. Het Europees Economisch en Sociaal Comité heeft zijn advies uitgebracht op 25 april 2007.

3. De algemene benadering die tijdens de vergadering van de Raad Werkgelegenheid, Sociaal Beleid, Volksgezondheid en Consumentenzaken (EPSCO) van 31 mei 2007 voor de andere tekst van het pakket werd overeengekomen, is niet van toepassing op de tekst inzake aroma's.

4. Het Europees Parlement heeft op 9 juli 2007 in eerste lezing een positief advies over het voorstel uitgebracht.

5. Dit voorstel is een gewijzigde versie van het oorspronkelijke voorstel [COM(2006)427 – 2006/0147 (COD)], waarin de door de Commissie aanvaarde amendementen van het Europees Parlement zijn verwerkt.

6. Het Europees Parlement heeft 43 amendementen op het oorspronkelijke voorstel goedgekeurd. Commissaris Kyprianou heeft in de plenaire vergadering van 9 juli 2007 aangegeven dat de Commissie een groot deel van die amendementen geheel of gedeeltelijk kon aanvaarden, met enige redactionele aanpassingen. De volgende goedgekeurde amendementen kunnen door de Commissie niet worden aanvaard: 2, 11, 13, 16, 17, 19, 20, 21, 23, 26, 31 (tweede deel), 32, 37, 40, 43, 44, 46, 49 en 52.

7. De wijzigingen in het herziene voorstel zijn vet gedrukt en onderstreept . Sommige amendementen zijn geherformuleerd om ervoor te zorgen dat in het voorstel en de andere voorstellen van het pakket overal dezelfde terminologie wordt gebruikt of om de tekst op de benadering van de Raad af te stemmen wanneer soortgelijke wijzigingen zijn voorgesteld.

8. De nummering van de artikelen is aangepast om rekening te houden met een aantal amendementen.

II.

1.

Doel


STELLINGEN VAN HET VOORSTEL

9. De voorgestelde verordening is bedoeld ter vervanging van de bestaande Richtlijn nr. 88/388/EEG, om rekening te houden met de technologische en wetenschappelijke ontwikkelingen op het gebied van aroma's en de ontwikkelingen in de levensmiddelenwetgeving in de Europese Gemeenschap.

De belangrijkste doelstellingen zijn:

het toepassingsgebied van de wetgeving inzake aroma's verduidelijken;

de bestaande wetgeving inzake aroma's moderniseren en aanpassen aan de technologische en wetenschappelijke ontwikkelingen;

duidelijke beoordelings- en toelatingsprocedures vaststellen;

de consument beter informeren over het gebruik van natuurlijke aroma's;

zich schikken naar de eisen van Verordening (EG) nr. 882/2004 inzake officiële controles op de naleving van de wetgeving inzake diervoeders en levensmiddelen en de voorschriften inzake diergezondheid en dierenwelzijn.

2.

III. OVERZICHT VAN DE AMENDEMENTEN VAN HET EUROPEES PARLEMENT


3.

10. Technische/redactionele amendementen


De amendementen 4, 5, 6, 7, 8, 9, 12, 15, 27, 28, 29, 30, 31 (eerste deel), 35, 36, 39, 41, 42 en 45 strekken ertoe het voorstel vanuit technisch en redactioneel oogpunt te verbeteren en zijn door de Commissie overgenomen, in bepaalde gevallen met een paar redactionele aanpassingen.

Rechtsgrondslag



Artikel 37 wordt geschrapt als rechtsgrondslag voor de verordening. De redenering is dezelfde als bij enzymen, waar het Parlement vóór deze weglating stemde, omdat de landbouwkundige aspecten van het voorstel (amendementen op verticale landbouwteksten) slechts secundaire doelstellingen van de voorgestelde verordening zijn.

4.

12. Comitéprocedure


Aangezien het pakket werd goedgekeurd rond de tijd dat Besluit 2006/512/EG tot wijziging van Besluit 1999/468/EG tot vaststelling van de voorwaarden voor de uitoefening van de aan de Commissie verleende uitvoeringsbevoegdheden werd goedgekeurd, wordt in het Commissievoorstel naar de normale regelgevingsprocedure verwezen. De Commissie steunt daarom in het algemeen het idee om het gewijzigde voorstel in overeenstemming te brengen met Besluit 2006/512/EG.

De amendementen 11, 23 en 32 hebben betrekking op de invoering van de regelgevingsprocedure met toetsing. Aangezien de in deze amendementen bedoelde besluiten geen nieuwe elementen aan de verordening toevoegen, is toetsing niet vereist.

Amendement 16 schrapt de mogelijkheid om (met de hulp van het Permanent Comité) te bepalen tot welke categorie een aroma behoort en is derhalve niet aanvaardbaar, aangezien de Commissie van mening is dat dergelijke beslissingen vereist kunnen zijn.

De amendementen 24, 33 en 34 zijn gedeeltelijk aanvaardbaar, maar de noodprocedure moet toegelaten zijn als er een risico is voor de gezondheid van de consument.

5.

13. Definities (artikel 3)


Amendement 14 bepaalt dat voedselingrediënten met aromatiserende eigenschappen significant bijdragen tot de aanwezigheid van de stoffen als gespecificeerd in deel B van bijlage III. Dat kan in de praktijk wel het geval zijn, maar een dergelijk concept behoort niet tot de wettekst en wordt reeds vermeld in overweging 5.

Amendement 13 verandert ' overig aroma ' in ' aroma dat niet elders wordt gespecificeerd '. Hoewel beide termen dezelfde betekenis hebben, wordt de voorkeur gegeven aan de eerste.

Amendement 49 beperkt de productie van 'aromastoffen' tot adequate natuurlijke processen of chemische synthese. Er kunnen echter andere manieren bestaan om aromastoffen te produceren, bv. extractie van rookcondensaten of van via een thermisch procédé verkregen aroma's. Het amendement is dus niet aanvaardbaar.

6.

14. Verbod op aroma's die niet aan de verordening voldoen


Dit amendement is bedoeld om de tekst in overeenstemming te brengen met de gewijzigde voorstellen inzake levensmiddelenadditieven en voedingsenzymen. De voorgestelde tekst verduidelijkt dat een aroma of een levensmiddel met een aroma niet in de handel mag worden gebracht indien dat aroma of het gebruik ervan niet aan de voorgestelde verordening voldoet. Deze verduidelijking wordt in het gewijzigde voorstel opgenomen via artikel 5.

7.

15. Algemene gebruiksvoorwaarden


De Commissie stelt algemene voorwaarden voor het gebruik van aroma's of voedselingrediënten met aromatiserende eigenschappen vast. Zij moeten veilig zijn en het gebruik ervan mag de consument niet misleiden. In overweging 6 wordt verduidelijkt wat bedoeld wordt met misleiding van de consument (amendement 1 ).

Amendement 19 bepaalt dat het gebruik van aroma's een voordeel moet hebben voor de consument en amendement 20 bepaalt dat het gebruik om technologische redenen noodzakelijk moet zijn. Deze amendementen zijn niet nodig aangezien de technologische noodzaak en het voordeel voor de consument impliciet in de definitie van aroma's zijn opgenomen.

Ingevolge de amendementen 2 en 17 moet de toelating van aroma's gebaseerd zijn op het voorzorgbeginsel. Het voorzorgbeginsel en de voorwaarden voor de toepassing ervan zijn reeds vastgesteld in de Algemene Levensmiddelenwetgeving (Verordening (EG) nr. 178/2002) en hoeven niet te worden herhaald in de voorgestelde verordening inzake aroma's.

8.

16. Aanwezigheid van bepaalde stoffen


Amendement 46 heeft betrekking op de maximumgehalten voor toxicologisch relevante stoffen in deel B van bijlage III. Deze maximumgehalten zouden niet van toepassing zijn op samengestelde levensmiddelen die geen toegevoegde aroma's bevatten en als de enige toegevoegde voedselingrediënten met aromatiserende eigenschappen verse, gedroogde of ingevroren kruiden en specerijen zijn. Aangezien er een veiligheidsrisico bestaat, is dit amendement niet aanvaardbaar.

De amendementen 21 en 40 bepalen dat de lijst van deel B van bijlage III leeg is en dat alleen volgens de comitéprocedure maximumgehalten kunnen worden opgenomen indien er een wetenschappelijk gegronde reden tot zorg is. Dit amendement is niet in overeenstemming met recente wetenschappelijke adviezen, die bevestigen dat er behoefte is aan maximumgehalten zoals voorgesteld in deel B van bijlage III.

9.

17. Verband met Verordening (EG) nr. 1829/2003 inzake genetisch gemodificeerde levensmiddelen en diervoeders (artikel 12)


Aroma's of uitgangsmaterialen die binnen het toepassingsgebied van Verordening (EG) nr. 1829/2003 vallen, zijn aan die verordening onderworpen met betrekking tot de veiligheidsbeoordeling van de genetische modificatie, terwijl de andere veiligheidsaspecten, de beoordeling van de andere criteria en de definitieve toelating, in voorkomend geval, in de verordening inzake aroma's worden geregeld. Beide beoordelingen en toelatingen kunnen naast elkaar plaatsvinden.

De amendementen 41 en 42 verduidelijken dat de twee procedures gelijktijdig kunnen lopen, overeenkomstig goede administratieve praktijken. De Commissie steunt de voorgestelde verduidelijking, maar met enkele redactionele wijzigingen om de bepaling verenigbaar te maken met Verordening nr. 1829/2003.

Amendement 52 introduceert een definitie van de term ' geproduceerd met genetisch gemodificeerde organismen '. Als een dergelijke definitie vereist is, hoort zij thuis in Verordening (EG) nr. 1829/2003.

10.

18. Etikettering


Amendement 29 heeft betrekking op de etikettering van natuurlijke aroma's en verhoogt het percentage van 90 naar 95% om het begrip 'natuurlijk' te mogen gebruiken. De voorgestelde wijziging is aanvaardbaar, aangezien ze beter op de verwachtingen van de consument is afgestemd en een beperkte impact op de huidige praktijken heeft.

Amendement 26 bepaalt dat voor de handel tussen exploitanten van levensmiddelenbedrijven een adres in de EU moet worden opgegeven. Dit is niet aanvaardbaar, aangezien hierdoor de handel met derde landen kan worden belemmerd.

Een beschrijving van rookaroma's zoals 'gerookte-zalmsmaak' (amendement 37 ) is niet aanvaardbaar, omdat de consument hierdoor kan worden misleid; in de praktijk kan het aroma een mengeling van rookaroma en zalmaroma zijn.

De etikettering van aroma's die geproduceerd zijn met ggo's moet door Verordening (EG) nr. 1829/2003 worden geregeld en niet door deze verordening (amendement 38 ).

Tot slot kan de Commissie amendement 43 niet aanvaarden omdat het een basisbeginsel van het voorstel is om de bron van het natuurlijk aroma te noemen teneinde de consument goed te informeren.

In haar oorspronkelijke voorstel heeft de Commissie bovendien de etiketteringsvoorschriften voor aroma's afgestemd op die voor additieven en enzymen. Het Europees Parlement heeft een aantal amendementen op de voorstellen inzake additieven en enzymen ingediend om de etiketteringsvoorschriften voor additieven en enzymen die onder producenten of aan de eindverbruiker worden verkocht, anders te presenteren en te vereenvoudigen. Daarom heeft de Commissie de geest van die amendementen overgenomen in dit gewijzigde voorstel inzake aroma's.

11.

19. Rapportage door de exploitanten van levensmiddelenbedrijven


Amendement 31 wordt gedeeltelijk aanvaard, aangezien producenten en gebruikers van een aromastof de Commissie onmiddellijk in kennis moeten stellen van alle nieuwe wetenschappelijke of technische informatie die van invloed kan zijn op de beoordeling van de veiligheid van de aromastof. De toevoeging dat die informatie hen bekend en voor hen beschikbaar moet zijn is niet aanvaardbaar omdat dit de verantwoordelijkheid van de producenten beperkt.

Het tweede deel van amendement 31 , dat bepaalt om welke informatie moet worden verzocht, is niet aanvaardbaar omdat dit het Commissievoorstel beperkt en vooruitloopt op de inhoud van de uitvoeringsmaatregel.

20. Overeenkomstig artikel 250, lid 2, van het EG-Verdrag wijzigt de Commissie haar voorstel in overeenstemming met wat hierboven is uiteengezet.