Toelichting bij COM(2018)265 - Ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF Alarmsysteem nr. 1-3/2018

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

EUROPESE COMMISSIE

1.

Brussel, 27.4.2018


COM(2018) 265 final

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

over de ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF

Alarmsysteem nr. 1-3/2018


VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

over de ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF

Alarmsysteem nr. 1-3/2018

Inhoudsopgave

2.

1. Procedure voor de vaststelling van de ELGF-begroting 2018


3.

2. Bestemmingsontvangsten voor het ELGF


4.

3. Opmerkingen over de uitvoering van de ELGF-begroting 2018 (voorlopige cijfers)


5.

4. Feitelijke bestemmingsontvangsten voor het ELGF


6.

5. Conclusies


bijlage 1:

Besteding van de ELGF-kredieten tot en met 31.1.2018 (voorlopige cijfers)


1.Procedure voor de vaststelling van de ELGF-begroting 2018

De EU-begroting 2018 is op 30 november 2017 door het Europees Parlement goedgekeurd. De begroting omvatte vastleggings- en betalingskredieten voor het Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) ten bedrage van respectievelijk 43 235 miljoen EUR en 43 189 miljoen EUR voor rechtstreekse betalingen en marktgerelateerde uitgaven.

Het verschil tussen de vastleggings- en de betalingskredieten is toe te schrijven aan het feit dat voor bepaalde maatregelen die rechtstreeks door de Commissie worden uitgevoerd, met gesplitste kredieten wordt gewerkt. Die kredieten dienen hoofdzakelijk voor maatregelen om de afzet van landbouwproducten te bevorderen en voor maatregelen op het gebied van de beleidsstrategie en -coördinatie.

2.Bestemmingsontvangsten voor het ELGF

Op grond van artikel 43 van Verordening (EU) nr. 1306/2013 gelden ontvangsten uit financiële correcties die zijn opgelegd op grond van besluiten tot boekhoudkundige en conformiteitsgoedkeuring, en ontvangsten uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden, als bestemmingsontvangsten ter financiering van ELGF-uitgaven.

Overeenkomstig dat artikel kunnen bestemmingsontvangsten worden gebruikt om welke ELGF-uitgaven dan ook te financieren. Als een deel van die ontvangsten niet binnen het begrotingsjaar wordt gebruikt, wordt dat deel automatisch overgedragen naar het volgende begrotingsjaar 1 .

De ELGF-begroting 2018 bevat:

·de meest recente ramingen door de Commissie van de middelen die nodig zijn voor de financiering van de marktmaatregelen en de rechtstreekse betalingen,

·de ramingen van de bestemmingsontvangsten die in de loop van het begrotingsjaar zullen worden geïnd,

·en de overdracht van het uit het voorafgaande begrotingsjaar overgebleven saldo aan bestemmingsontvangsten.

In haar voorstel voor de ELGF-begrotingskredieten voor 2018 heeft de Commissie het totale bedrag aan verwachte bestemmingsontvangsten in aanmerking genomen en heeft zij voor de begroting 2018 kredieten gevraagd die zijn berekend door de geraamde bestemmingsontvangsten in mindering te brengen op de geraamde behoeften. De begrotingsautoriteit heeft de ELGF-begroting goedgekeurd, rekening houdend met de verwachte bestemmingsontvangsten.

Bij de opstelling van de begroting 2018 werden de beschikbare bestemmingsontvangsten door de Commissie op 1 475,9 miljoen EUR geraamd. Zij bestaan uit:

·de in de loop van het begrotingsjaar 2018 verwachte bestemmingsontvangsten, die worden geraamd op 865,9 miljoen EUR (733,9 miljoen EUR uit correcties in het kader van de conformiteitsgoedkeuring en 132 miljoen EUR uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden);

·de van 2017 naar 2018 over te dragen bestemmingsontvangsten, die op 610 miljoen EUR worden geraamd.

De Commissie heeft die op 1 475,9 miljoen EUR geraamde ontvangsten toegewezen aan de volgende regelingen:

·400 miljoen EUR voor de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit; en

·1 075,9 miljoen EUR voor de basisbetalingsregeling.

De som van de goedgekeurde kredieten en de bestemmingsontvangsten voor die regelingen komt overeen met:

·872 miljoen EUR voor de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit; en

·17 402 miljoen EUR voor de basisbetalingsregeling.

In de bijlage, waarin de uitvoering van de begroting 2018 voor de periode tot en met 31 januari 2018 (voorlopige cijfers) wordt weergegeven, is bij de begrotingskredieten voor groenten en fruit en voor ontkoppelde rechtstreekse betalingen (weergegeven op het niveau van het artikel) geen rekening gehouden met de genoemde bestemmingsontvangsten. Die cijfers geven de goedgekeurde kredieten voor die artikelen weer (respectievelijk 531,8 miljoen EUR en 34 309,1 miljoen EUR).

Als de aan die artikelen toegewezen bestemmingsontvangsten worden meegerekend, belopen de totale bedragen in de begroting 2018 931,8 miljoen EUR voor groenten en fruit en 35 385 miljoen EUR voor ontkoppelde rechtstreekse betalingen.

3.Opmerkingen over de uitvoering van de ELGF-begroting 2018 (voorlopige cijfers)

De bijlage geeft een overzicht van de uitvoering van de begroting voor de periode van 16 oktober 2017 tot en met 31 januari 2018 (voorlopige cijfers). Dat uitvoeringsniveau wordt vergeleken met het uitgavenprofiel van het systeem voor vroegtijdige waarschuwing, dat is opgezet op grond van artikel 28 van Verordening (EU) nr. 1306/2013.

3.1.Marktmaatregelen

De opname van kredieten voor interventies op de landbouwmarkten lag 98,4 miljoen EUR boven het verwachte niveau. Als rekening wordt gehouden met de aan de sector groenten en fruit toegewezen bestemmingsontvangsten (400 miljoen EUR), bedraagt de overbesteding ten opzichte van het berekende uitgavenprofiel 26,7 miljoen EUR. Dit verschil is het netto-effect van het positieve uitvoeringspatroon voor afzetbevordering en een iets trager dan voorziene begrotingsuitvoering voor uitzonderlijke maatregelen in de pluimveesector en de schoolregeling.

3.1.1.Afzetbevordering (+ 68,7 miljoen EUR)

De overschrijding van het uitgavenprofiel is terug te voeren op de eerder dan gebruikelijke vastlegging van begrotingskredieten voor de zogenoemde "multiprogramma's".

3.1.2.Groenten en fruit (+ 65,5 miljoen EUR)

Deze schijnbare overbesteding houdt geen rekening met de aan deze sector toegewezen bestemmingsontvangsten. Als rekening wordt gehouden met die ontvangsten, is de uitvoering in overeenstemming met het profiel: min 6,2 miljoen EUR, of slechts min 0,7 % (zie voetnoot (*) in de bijlage).

7.

3.1.3.Schoolregeling (- 24,0 miljoen EUR)


Met ingang van schooljaar 2017/2018 staan de schoolmelk- en de schoolfruitregeling niet meer los van elkaar maar vormen zij één geheel. Het uitgavenprofiel voor dit begrotingsartikel is opgesteld op basis van het uitvoeringspatroon voor de toen nog afzonderlijke schoolregelingen. Het werkelijke uitvoeringspatroon voor de nieuwe regeling lijkt tot dusver te verschillen van de patronen voor de oude regelingen (tragere uitvoering).

8.

3.1.4.Varkensvlees, eieren, pluimvee, producten van de bijenteelt en andere dierlijke producten (- 7,7 miljoen EUR)


In de vorige jaren omvatte dit begrotingsartikel uitgaven voor de bijenteelt en maatregelen voor de varkensvleessector. Voor 2018 heeft het artikel betrekking op de financiering van steun aan de bijenteelt en uitzonderlijke maatregelen in verband met dierziekten. Het uitvoeringspatroon voor dit jaar kan dan ook verschillen van het berekende profiel, dat is gebaseerd op het patroon voor de vorige jaren.

3.2.Rechtstreekse betalingen

De opname van kredieten voor rechtstreekse betalingen overschreed het bestedingsprofiel met 1 146,3 miljoen EUR. Als echter rekening wordt gehouden met de bestemmingsontvangsten voor dat hoofdstuk, d.i. 1 075,9 miljoen EUR, bedraagt de overbesteding 358,3 miljoen EUR.

3.2.1.Ontkoppelde rechtstreekse betalingen (+ 461,6 miljoen EUR)

De genoemde overschrijding houdt verband met een stijging van het uitvoeringsniveau. Dit is echter niet helemaal relevant, omdat de uitgaven slechts zijn vergeleken met de goedgekeurde begrotingskredieten, terwijl voor dit artikel ook financiering uit bestemmingsontvangsten beschikbaar is.

In een voetnoot (*) in de tabel met het overzicht van de uitvoering van de begroting (bijlage – voorlopige cijfers) worden de besteding en het bestedingsprofiel vergeleken met alle beschikbare financiële middelen. Daaruit blijkt dat de uitgaven 326,4 miljoen EUR achterblijven bij het profiel (dat komt neer op slechts -0,9 %).

De Commissie onderzoekt maandelijks de niveaus van uitvoering in de lidstaten en hun ramingen van de toekomstige uitgaven. Op dit moment wordt dat kleine verschil als tijdelijk beschouwd en wordt verwacht dat de ontkoppelde rechtstreekse betalingen aan het einde van het begrotingsjaar zullen worden uitgevoerd zoals gepland.

3.2.2.Andere rechtstreekse betalingen (+ 684,7 miljoen EUR)

De betalingen voor vrijwillige gekoppelde steun zijn opvallend hoog in vergelijking met het profiel. Aan de andere kant is er sprake van een onderbesteding van de kredieten voor de regeling voor kleine landbouwers.

In beide gevallen wordt het verschil als tijdelijk beschouwd en wordt verwacht dat de andere rechtstreekse betalingen aan het einde van het begrotingsjaar zullen worden uitgevoerd zoals gepland.

3.3.Audit van de landbouwuitgaven (- 28,4 miljoen EUR)

De onderbesteding voor begrotingshoofdstuk 05 07 wijst erop dat in het begin van het begrotingsjaar minder betalingen zijn verricht in vergelijking met het gemiddelde profiel van de voorgaande jaren. Die betalingen betreffen voornamelijk financiële correcties ten gunste van lidstaten op grond van besluiten inzake financiële of conformiteitsgoedkeuring van de rekeningen van voorgaande jaren.

4.Feitelijke bestemmingsontvangsten voor het ELGF

De in de bijlage opgenomen tabel geeft een overzicht van de eind januari 2018 geïnde bestemmingsontvangsten, in totaal 402 miljoen EUR. Meer bepaald:

·bedroegen de ontvangsten uit correcties op grond van de besluiten tot boekhoudkundige en conformiteitsgoedkeuring 347,5 miljoen EUR en is de verwachting dat daar tegen het einde van het begrotingsjaar nog bedragen bij zullen komen;

·bedroegen de ontvangsten uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden 52,6 miljoen EUR en is de verwachting dat daar tegen het einde van het begrotingsjaar nog bedragen bij zullen komen; en

·bedroegen een aantal resterende inkomsten van de melkheffing 1,9 miljoen EUR.

Ten slotte zijn uiteindelijk bestemmingsontvangsten ten bedrage van 603,3 miljoen EUR van 2017 naar 2018 overgedragen, d.i. iets minder dan verwacht bij de vaststelling van de begroting voor 2018.

Het voor de financiering van ELGF-uitgaven beschikbare totaalbedrag van de bestemmingsontvangsten bedroeg op 31 januari 2018 dus 1 005,3 miljoen EUR en de verwachting is dat dit zal worden aangevuld met bedragen die in de loop van het begrotingsjaar worden geïnd.

5.Conclusies

Uit de voorlopige uitvoering van de ELGF-begrotingskredieten 2018 voor de periode tot en met 31 januari 2018 blijkt dat de maandelijkse vergoedingen aan de lidstaten 1 209,9 miljoen EUR boven het berekende bestedingsprofiel liggen.

Er is reeds een bedrag van 1 005,3 miljoen EUR aan bestemmingsontvangsten beschikbaar en dat zal waarschijnlijk worden aangevuld met bedragen die in de loop van het begrotingsjaar worden geïnd.

Op dit moment verwacht de Commissie dat de goedgekeurde kredieten, samen met het nu reeds beschikbare bedrag aan bestemmingsontvangsten en het bedrag aan bestemmingsontvangsten dat daar tegen het einde van het begrotingsjaar nog zal bijkomen, voldoende zullen zijn om alle uitgaven te dekken.


(1)

In artikel 14 van Verordening (EU, Euratom) nr. 966/2012 van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van de financiële regels van toepassing op de algemene begroting van de Unie is bepaald dat interne bestemmingsontvangsten slechts één jaar mogen worden overgedragen. Daarom worden die bestemmingsontvangsten, met het oog op een gezond begrotingsbeheer, over het algemeen eerst gebruikt, vóór de goedgekeurde kredieten van het betrokken begrotingsartikel.