Toelichting bij COM(2018)554 - Ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF Systeem voor vroegtijdige waarschuwing nr. 4-6/2018

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

EUROPESE COMMISSIE

1.

Brussel, 19.7.2018


COM(2018) 554 final

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

over de ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF

Systeem voor vroegtijdige waarschuwing nr. 4-6/2018


VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

over de ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF

Systeem voor vroegtijdige waarschuwing nr. 4-6/2018


Inhoudsopgave

2.

1. Procedure voor de vaststelling van de ELGF-begroting 2018


3.

2. Bestemmingsontvangsten voor het ELGF


4.

3. Opmerkingen over de uitvoering van de ELGF-begroting 2018 (voorlopige cijfers)


5.

3.1. Marktmaatregelen


3.1.1. Groenten en fruit (+ 73,6 miljoen EUR)

3.1.2. Producten van de wijnbouwsector (– 63,7 miljoen EUR)

3.1.3. Afzetbevordering (– 24,2 miljoen EUR)

3.1.4. Melk en zuivelproducten (+ 5,9 miljoen EUR)

3.1.5. Varkensvlees, eieren, pluimvee, producten van de bijenteelt en andere dierlijke producten (– 27,8 miljoen EUR)

3.1.6. Schoolregeling (– 25,2 miljoen EUR)

6.

3.2. Rechtstreekse betalingen


3.2.1. Ontkoppelde rechtstreekse betalingen (+ 6 574,7 miljoen EUR)

3.2.2. Andere rechtstreekse betalingen (+ 46,2 miljoen EUR)

3.3. Audit van de landbouwuitgaven (– 124,0 miljoen EUR)

7.

4. Feitelijke bestemmingsontvangsten voor het ELGF


8.

5. Conclusies


bijlage 1:

Besteding van de ELGF-kredieten tot en met 30.4.2018 (voorlopige cijfers)


1.Procedure voor de vaststelling van de ELGF-begroting 2018

De EU-begroting 2018 is op 30 november 2017 door het Europees Parlement goedgekeurd. De begroting omvatte vastleggings- en betalingskredieten voor het Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) ten bedrage van respectievelijk 43 235 miljoen EUR en 43 189 miljoen EUR voor rechtstreekse betalingen en marktgerelateerde uitgaven.

Het verschil tussen de vastleggings- en de betalingskredieten is toe te schrijven aan het feit dat voor bepaalde maatregelen die rechtstreeks door de Commissie worden uitgevoerd, met gesplitste kredieten wordt gewerkt. Die kredieten dienen hoofdzakelijk voor maatregelen om de afzet van landbouwproducten te bevorderen en voor maatregelen op het gebied van de beleidsstrategie en -coördinatie.

2.Bestemmingsontvangsten voor het ELGF

Op grond van artikel 43 van Verordening (EU) nr. 1306/2013 gelden ontvangsten uit financiële correcties die zijn opgelegd op grond van besluiten tot boekhoudkundige en conformiteitsgoedkeuring, en ontvangsten uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden, als bestemmingsontvangsten ter financiering van ELGF-uitgaven.

Overeenkomstig dat artikel kunnen bestemmingsontvangsten worden gebruikt om welke ELGF-uitgaven dan ook te financieren. Als een deel van die ontvangsten niet binnen het begrotingsjaar wordt gebruikt, wordt dat deel automatisch overgedragen naar het volgende begrotingsjaar 1 .

De ELGF-begroting 2018 bevat:

·de meest recente ramingen van de Commissie van de middelen die nodig zijn voor de financiering van de marktmaatregelen en de rechtstreekse betalingen,

·de ramingen van de bestemmingsontvangsten die in de loop van het begrotingsjaar zullen worden geïnd,

·en de overdracht van het uit het voorafgaande begrotingsjaar overgebleven saldo aan bestemmingsontvangsten.

In haar voorstel voor de ELGF-begrotingskredieten voor 2018 heeft de Commissie het totale bedrag aan verwachte bestemmingsontvangsten in aanmerking genomen en heeft zij voor de begroting 2018 kredieten gevraagd die zijn berekend door de geraamde bestemmingsontvangsten in mindering te brengen op de geraamde behoeften. De begrotingsautoriteit heeft de ELGF-begroting goedgekeurd, rekening houdend met de verwachte bestemmingsontvangsten.

Bij de opstelling van de begroting 2018 werden de beschikbare bestemmingsontvangsten door de Commissie op 1 475,9 miljoen EUR geraamd. Zij bestaan uit:

·de in de loop van het begrotingsjaar 2018 verwachte bestemmingsontvangsten, die worden geraamd op 865,9 miljoen EUR (733,9 miljoen EUR uit correcties in het kader van de conformiteitsgoedkeuring en 132 miljoen EUR uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden);

·de van 2017 naar 2018 over te dragen bestemmingsontvangsten, die op 610 miljoen EUR worden geraamd.

De Commissie heeft die op 1 475,9 miljoen EUR geraamde ontvangsten toegewezen aan de volgende regelingen:

·400 miljoen EUR voor de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit, en

·1 075,9 miljoen EUR voor de basisbetalingsregeling.

De som van de goedgekeurde kredieten en de bestemmingsontvangsten voor die regelingen komt overeen met:

·872 miljoen EUR voor de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit, en

·17 402 miljoen EUR voor de basisbetalingsregeling.

In de bijlage, waarin de uitvoering van de begroting 2018 (voorlopige cijfers) wordt weergegeven, is bij de begrotingskredieten voor groenten en fruit en voor ontkoppelde rechtstreekse betalingen (weergegeven op het niveau van het artikel) geen rekening gehouden met de genoemde bestemmingsontvangsten. Die cijfers geven de goedgekeurde kredieten voor die artikelen weer (respectievelijk 531,8 miljoen EUR en 34 309,1 miljoen EUR).

Als de aan die artikelen toegewezen bestemmingsontvangsten worden meegerekend, belopen de totale bedragen in de begroting 2018 931,8 miljoen EUR voor groenten en fruit en 35 385 miljoen EUR voor ontkoppelde rechtstreekse betalingen.

3.Opmerkingen over de uitvoering van de ELGF-begroting 2018 (voorlopige cijfers)

De bijlage geeft een overzicht van de uitvoering van de begroting voor de periode van 16 oktober 2017 tot en met 30 april 2018 (voorlopige cijfers). Dat uitvoeringsniveau wordt vergeleken met het uitgavenprofiel van het systeem voor vroegtijdige waarschuwing, dat is opgezet op grond van artikel 28 van Verordening (EU) nr. 1306/2013.

3.1.Marktmaatregelen

De opname van begrotingskredieten voor interventies op de landbouwmarkten lag 56,9 miljoen EUR onder het verwachte niveau. Als rekening wordt gehouden met de aan de sector groenten en fruit toegewezen bestemmingsontvangsten (400 miljoen EUR), bedraagt de overbesteding ten opzichte van het berekende uitgavenprofiel 176,4 miljoen EUR.

3.1.1.Groenten en fruit (+ 73,6 miljoen EUR)

Als rekening wordt gehouden met de aan deze sector toegewezen bestemmingsontvangsten, is er geen sprake van een overbesteding maar van een onderbesteding van 45,9 miljoen EUR, of min 4,9 % ten opzichte van het uitgavenprofiel (zie voetnoot (*) in de bijlage).

Tot dusver wordt de steun voor actiefondsen van de producentenorganisaties aan een trager tempo besteed, en dat geldt in het bijzonder voor de steun aan producentengroeperingen, aangezien die steunregeling wordt afgebouwd. Uit de huidige stand van de begrotingsuitvoering kunnen echter geen definitieve conclusies worden getrokken over de uiteindelijke uitvoering.

3.1.2.Producten van de wijnbouwsector (– 63,7 miljoen EUR)

Het verschil tussen de stand van uitvoering en het profiel voor dit begrotingsartikel is voornamelijk het gevolg van lagere uitgaven in twee lidstaten die aanzienlijke middelen ter beschikking hebben voor de steunprogramma's voor de wijnsector. De uitvoering wordt nauwlettend gemonitord door de diensten van de Commissie.

3.1.3.Afzetbevordering (– 24,2 miljoen EUR)

Op dit moment wordt ervan uitgegaan dat de onderbesteding een tijdelijke situatie betreft. De uitvoering wordt nauwlettend gemonitord door de diensten van de Commissie.

3.1.4.Melk en zuivelproducten (+ 5,9 miljoen EUR)

Hoewel de huidige gegevens wijzen op een vrij bescheiden overbesteding van het budget voor zuiveluitgaven, zullen de recente aanbestedingen voor de verkoop van overheidsvoorraden van mageremelkpoeder leiden tot een zeer grote overbesteding van het begrotingsonderdeel voor openbare opslag in 2018 (van ten minste 35 miljoen EUR).

3.1.5.Varkensvlees, eieren, pluimvee, producten van de bijenteelt en andere dierlijke producten (– 27,8 miljoen EUR)

In de vorige jaren omvatte dit begrotingsartikel uitgaven voor de bijenteelt en maatregelen voor de varkensvleessector. Voor 2018 heeft het artikel betrekking op de financiering van steun aan de bijenteelt en uitzonderlijke maatregelen in verband met dierziekten. Het uitvoeringspatroon voor dit jaar verschilt dan ook van het berekende profiel, dat is gebaseerd op het patroon voor de vorige jaren.

3.1.6.Schoolregeling (– 25,2 miljoen EUR)

Met ingang van schooljaar 2017/2018 staan de schoolmelk- en de schoolfruitregeling niet meer los van elkaar maar vormen zij één geheel. Het uitgavenprofiel voor dit begrotingsartikel 05 02 18 is opgesteld op basis van het uitvoeringspatroon voor de toen nog afzonderlijke schoolregelingen. De schijnbare onderbesteding is toe te schrijven aan het feit dat betalingen die dit jaar zijn uitgevoerd voor de oude regelingen worden geboekt onder de begrotingsartikelen 05 02 08 (groenten en fruit) en 05 02 12 (melk en zuivelproducten). Als de betalingen in het kader van de drie begrotingsartikelen samen worden geteld, is de uitvoering iets beter dan in het uitvoeringsprofiel werd geraamd.

3.2.Rechtstreekse betalingen

De opname van kredieten voor rechtstreekse betalingen overschreed het bestedingsprofiel met 6 620,8 miljoen EUR. Rekening houdend met de bestemmingsontvangsten voor dat hoofdstuk, d.i. 1 075,9 miljoen EUR, bedraagt de overbesteding 5 783,3 miljoen EUR.

3.2.1.Ontkoppelde rechtstreekse betalingen (+ 6 574,7 miljoen EUR)

Het bovengenoemde uitvoeringsniveau houdt verband met een stijging van het uitvoeringsniveau. Dit is echter niet helemaal relevant, omdat de uitgaven slechts zijn vergeleken met de goedgekeurde begrotingskredieten, terwijl voor dit artikel ook financiering uit bestemmingsontvangsten beschikbaar is (zie punt 2 voor meer informatie).

In een voetnoot (*) in de tabel met het overzicht van de uitvoering van de begroting (bijlage – voorlopige cijfers) worden de besteding en het bestedingsprofiel vergeleken met alle beschikbare financiële middelen. Dat overzicht toont aan dat de overschrijding van het uitgavenprofiel 5 737,2 miljoen EUR bedraagt, of + 16,2 %.

De Commissiediensten beschouwen dit als een tijdelijke overschrijding en verwachten dat de ontkoppelde rechtstreekse betalingen aan het einde van het begrotingsjaar zullen worden uitgevoerd zoals gepland.

3.2.2.Andere rechtstreekse betalingen (+ 46,2 miljoen EUR)

De uitvoering van andere rechtstreekse betalingen (zoals die in het kader van de vrijwillige gekoppelde steun en de regeling voor kleine landbouwers) ligt dicht bij het geraamde profiel en verwacht wordt dat dit artikel aan het einde van het begrotingsjaar zal worden uitgevoerd zoals gepland.

3.3.Audit van de landbouwuitgaven (– 124,0 miljoen EUR)

De onderbesteding voor begrotingshoofdstuk 05 07 wijst erop dat in het begin van het begrotingsjaar minder betalingen zijn verricht in vergelijking met het gemiddelde profiel van de voorgaande jaren. Die betalingen betreffen voornamelijk financiële correcties ten gunste van lidstaten op grond van besluiten inzake financiële of conformiteitsgoedkeuring van de rekeningen van voorgaande jaren.

4.Feitelijke bestemmingsontvangsten voor het ELGF

De in de bijlage opgenomen tabel geeft een overzicht van de eind april 2018 geïnde bestemmingsontvangsten, in totaal 459,6 miljoen EUR. Meer bepaald:

·bedroegen de ontvangsten uit correcties op grond van de besluiten tot boekhoudkundige en conformiteitsgoedkeuring 377,7 miljoen EUR en is de verwachting dat daar tegen het einde van het begrotingsjaar nog bedragen bij zullen komen;

·bedroegen de ontvangsten uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden 79,1 miljoen EUR en is de verwachting dat daar tegen het einde van het begrotingsjaar nog bedragen bij zullen komen; en

·bedroegen een aantal resterende inkomsten van de melkheffing 2,8 miljoen EUR.

Rekening houdend met de van 2017 naar 2018 overgedragen bestemmingsontvangsten (603,3 miljoen EUR), bedroeg het voor de financiering van ELGF-uitgaven beschikbare totaalbedrag van de bestemmingsontvangsten op 30 april 2018 dus 1 062,8 miljoen EUR en de verwachting is dat dit zal worden aangevuld met bedragen die in de loop van het begrotingsjaar worden geïnd.

5.Conclusies

Uit de voorlopige uitvoering van de ELGF-begrotingskredieten 2018 voor de periode tot en met 30 april 2018 blijkt dat de maandelijkse vergoedingen aan de lidstaten 6 432,0 miljoen EUR boven het berekende bestedingsprofiel liggen.

Er is reeds een bedrag van 1 062,8 miljoen EUR aan bestemmingsontvangsten beschikbaar en dat zal waarschijnlijk worden aangevuld met bedragen die in de loop van het begrotingsjaar worden geïnd.

Op dit moment verwacht de Commissie dat de goedgekeurde kredieten, samen met het nu reeds beschikbare bedrag aan bestemmingsontvangsten en het bedrag aan bestemmingsontvangsten dat daar tegen het einde van het begrotingsjaar nog zal bijkomen, voldoende zullen zijn om alle uitgaven te dekken.

(1)

In artikel 14 van Verordening (EU, Euratom) nr. 966/2012 van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van de financiële regels van toepassing op de algemene begroting van de Unie is bepaald dat interne bestemmingsontvangsten slechts één jaar mogen worden overgedragen. Daarom worden die bestemmingsontvangsten, met het oog op een gezond begrotingsbeheer, over het algemeen eerst gebruikt, vóór de goedgekeurde kredieten van het betrokken begrotingsartikel.