Toelichting bij COM(2020)569 - Gemeenschappelijke onderneming Europese high-performance computing - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2020)569 - Gemeenschappelijke onderneming Europese high-performance computing. |
---|---|
bron | COM(2020)569 |
datum | 18-09-2020 |
• Motivering en doel van het voorstel
High-performance computing (HPC) – d.w.z. computersystemen (“supercomputers”) met extreem hoge rekenkracht die zeer complexe en veeleisende vraagstukken kunnen oplossen – is cruciaal voor de digitale transformatie van onze samenleving. HPC is de drijvende kracht van onze data-economie en kan belangrijke technologieën zoals artificiële intelligentie (AI), data-analyse en cyberbeveiliging de mogelijkheid in staat stellen het enorme potentieel van big data te benutten.
Dankzij HPC kunnen veel bedrijfssectoren innoveren en doorgroeien naar hoogwaardigere producten en diensten, waardoor de weg wordt vrijgemaakt voor de ontwikkeling van nieuwe industriële toepassingen in combinatie met andere geavanceerde digitale technologieën. HPC-toepassingen en -infrastructuurvoorzieningen zijn op bijna elk onderzoeksgebied, van fundamentele natuurkunde tot biogeneeskunde, van cruciaal belang voor doorbraken en een diepgaander wetenschappelijk begrip. HPC is ook een essentieel instrument voor onderzoekers en beleidsmakers om grote maatschappelijke uitdagingen aan te pakken, zoals klimaatverandering, slimme en groene ontwikkeling, duurzame landbouw, gepersonaliseerde geneeskunde en crisisbeheer. Een zeer actueel voorbeeld is de COVID-19-pandemie, waarbij HPC vaak in combinatie met AI wordt gebruikt om de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen te versnellen, de verspreiding van het virus te voorspellen, schaarse medische hulpmiddelen te beheren en te verdelen, en te anticiperen op de doeltreffendheid van inperkingsmaatregelen en post-epidemische scenario’s.
De komende jaren zullen de leidende rol van Europa in de data-economie, onze wetenschappelijke excellentie en ons industriële concurrentievermogen steeds meer afhangen van de mate waarin we belangrijke HPC-technologieën kunnen ontwikkelen, toegang kunnen bieden tot supercomputing- en data-infrastructuurvoorzieningen van wereldklasse en onze huidige excellentie op het gebied van HPC-toepassingen kunnen handhaven. Om dit mogelijk te maken, is een pan-Europese strategische aanpak cruciaal.
De gemeenschappelijke onderneming EuroHPC werd in oktober 2018 opgericht 1 als juridisch en financieel kader waarin middelen van de EU, 32 landen en twee particuliere leden – het Europees Technologieplatform voor HPC (ETP4HPC) en de Big Data Value Association (BDVA) – werden gebundeld. Tot dusver heeft EuroHPC middelen uit het meerjarig financieel kader (MFK) 2014-2020 gebruikt voor haar strategische investeringen. Op 20 maanden tijd heeft de gemeenschappelijke onderneming de totale investeringen in HPC op Europees niveau aanzienlijk doen stijgen en is de onderneming begonnen met de uitvoering van haar taak om de leiderspositie van Europa op HPC-vlak te herstellen. Tegen eind 2020 zal EuroHPC een supercomputing- en data-infrastructuur van wereldklasse uitrollen die toegankelijk is voor publieke en private gebruikers in heel Europa. Met de investeringen worden ook HPC-kenniscentra in heel Europa ondersteund, centra die ervoor zorgen dat HPC breed beschikbaar is in de Unie en die specifieke diensten en hulpmiddelen leveren voor industriële innovatie (ook voor kleine en middelgrote ondernemingen) en de ontwikkeling van HPC-vaardigheden, en voor onderzoek en innovatie op het gebied van kritieke technologieën en toepassingen voor HPC-hardware- en -software. Hierdoor zal de EU beter in staat zijn om innovatieve HPC-technologie te produceren.
In de verordening van de Raad tot oprichting van de gemeenschappelijke onderneming EuroHPC in 2018 werd als doel gesteld om tegen 2022-2023 de volgende supercomputergrens te bereiken, die van de exaschaalprestaties 2 , waarbij computersystemen in staat zijn meer dan een biljoen (1018) bewerkingen per seconde uit te voeren. Deze extra rekenkracht zou mede worden bereikt met de invoering van kwantumcomputers en de overgang naar post-exaschaaltechnologieën.
De voorgestelde verordening is in wezen een voortzetting van het bestaande initiatief uit hoofde van Verordening (EU) 2018/1488 van de Raad, waarbij wijzigingen worden aangebracht om de verordening aan te passen aan de programma’s van het volgende meerjarig financieel kader (MFK), maar ook om rekening te houden met de prioriteiten van de Commissie, en om toe te laten dat de gemeenschappelijke onderneming middelen uit de nieuwe MFK-programma’s voor 2021-2027 kan gebruiken. De programma’s waarover het gaat zijn Horizon Europa, Digitaal Europa en de Connecting Europe Facility. Deze financiering is noodzakelijk om met Europa deze volgende supercomputergrens van exaschaalcomputing te bereiken. Zo kan de Unie zich verzekeren van een gefedereerde, beveiligde en hypergeconnecteerde diensten- en data-infrastructuur voor super- en kwantumcomputing van wereldklasse, en kunnen de nodige technologieën, toepassingen en vaardigheden worden ontwikkeld voor de totstandbrenging van exaschaalcapaciteit (momenteel gepland voor 2023-2025) en post-exaschaalcapaciteit (rond 2025-2027), en kan de Unie tegelijk een Europees ecosysteem van wereldklasse voor innovatie in HPC en kwantumcomputing promoten.
Aangezien de belangrijkste drijfveren en doelstellingen van de gemeenschappelijke onderneming EuroHPC dezelfde zijn gebleven sinds haar oprichting, blijft de in januari 2018 gepubliceerde effectbeoordeling 3 geldig. Daarnaast werd ook rekening gehouden met HPC-doelstellingen in de effectbeoordeling bij het voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van het programma Digitaal Europa voor de periode 2021-2027 4 .
Het voorstel van de Commissie voor een nieuwe EuroHPC-verordening gaat vergezeld van een werkdocument van de diensten van de Commissie, waarin het sinds 2018 verzamelde bewijsmateriaal wordt samengevat. In dat werkdocument wordt een analyse gemaakt van de ontwikkeling van belangrijke sociaaleconomische en technologische aanjagers en van gebruikerseisen die van invloed zijn op de toekomstige ontwikkeling van HPC- en data-infrastructuurvoorzieningen, -technologieën en -toepassingen in de EU en wereldwijd, rekening houdend met de politieke prioriteiten van de EU voor 2020-2025. Het bevat de meest recente HPC-marktcijfers en biedt een overzicht van de belangrijkste lessen die tot dusver uit de activiteiten van de gemeenschappelijke onderneming zijn getrokken. Er wordt een beschrijving gegeven van de rol die HPC in de nabije toekomst zal spelen bij de digitale transformatie van Europa en de totstandbrenging van een eengemaakte Europese dataruimte. Tot slot wordt aangetoond wat het belang is van de activiteiten van de gemeenschappelijke onderneming EuroHPC en van de gevolgen die de voortzetting ervan in het komende decennium zullen hebben op een toenemend aantal kritieke technologieën en toepassingen, met name voor Europese uitmuntendheid op het gebied van technologieën voor energiezuinige processoren en AI.
Inhoudsopgave
- Hoe werkt de gemeenschappelijke onderneming EuroHPC?
- De activiteiten van de voorgestelde gemeenschappelijke onderneming zijn gegroepeerd rond vijf hoofdpijlers:
- Het lidmaatschap van de voorgestelde gemeenschappelijke onderneming is als volgt:
- De belangrijkste resultaten die de voorgestelde gemeenschappelijke onderneming EuroHPC naar verwachting in het komende decennium zal opleveren, zijn onder meer:
Voor de opdracht van de voorgestelde gemeenschappelijke onderneming EuroHPC wordt voortgebouwd op de opdracht van de gemeenschappelijke onderneming EuroHPC die in oktober 2018 is opgericht. De langetermijndoelstellingen blijven in wezen ongewijzigd, namelijk de uitrol en exploitatie van een HPC- en data-infrastructuur van wereldklasse, en de ontwikkeling en bevordering van een uitmuntend Europees HPC-ecosysteem. De nadruk ligt op het bereiken van exaschaalcapaciteit en het verbreden naar nieuwe HPC-benaderingen op basis van kwantumtechnologieën.
De activiteiten van de voorgestelde gemeenschappelijke onderneming zijn gegroepeerd rond vijf hoofdpijlers:
(a)Infrastructuur: Deze pijler is nog steeds gericht op de verwerving van supercomputing-infrastructuur van wereldklasse. De activiteiten beperken zich echter niet langer tot de verwerving, de uitrol en de exploitatie van een supercomputing-infrastructuur van wereldklasse, maar krijgen nu ook betrekking tot een kwantumcomputinginfrastructuur.
(b)Federatie van supercomputingdiensten: Dit is een nieuwe pijler. Deze zal betrekking hebben op activiteiten waarmee in heel Europa aan publieke en particuliere gebruikers Uniebrede, cloudgebaseerde toegang wordt verschaft tot gefedereerde en beveiligde middelen en diensten voor supercomputing, kwantumcomputing en data. Deze pijler omvat onder meer steun voor de interconnectie van HPC, kwantumcomputing en databronnen. De interconnectie met de gemeenschappelijke Europese dataruimten en de gefedereerde cloudinfrastructuurvoorzieningen van de Unie en de ontwikkeling, verwerving en exploitatie van een platform voor naadloze federatie en beveiligde, cloudgebaseerde dienstverlening van een dienst en data-infrastructuur voor supercomputing en kwantumcomputing.
(c)Technologie: Deze pijler zal steun blijven verlenen aan een ambitieuze onderzoeks- en innovatieagenda voor de ontwikkeling van een innovatief supercomputing-ecosysteem van wereldklasse. Met deze pijler wordt steun verleend aan hardware- en softwaretechnologieën die de hele wetenschappelijke en industriële waardeketen bestrijken, en aan de integratie daarvan in computersystemen. Ook wordt ondersteuning geboden aan technologieën en systemen die nodig zijn voor de interconnectie en exploitatie van klassieke supercomputingsystemen met andere, vaak complementaire computertechnologieën, zoals neuromorfische of kwantumcomputingtechnologieën.
(d)Toepassing: Deze pijler maakte deel uit van de technologiepijler van de gemeenschappelijke onderneming EuroHPC, die in oktober 2018 werd opgericht. Dit wordt nu een aparte pijler om het toenemende belang ervan te weerspiegelen, en met name het belang van de uitbreiding tot toepassingen van industrieel belang. Deze pijler zal activiteiten ondersteunen om excellentie te bereiken en de huidige leidende positie van Europa te behouden op het gebied van belangrijke computing- en datatoepassingen en -codes voor de wetenschap, het bedrijfsleven (met inbegrip van kmo’s) en de overheidssector, met inbegrip van steun voor kenniscentra voor HPC-toepassingen.
(e)Gebruik en vaardigheden uitbreiden: Deze pijler maakte voorheen deel uit van de technologiepijler van de in oktober 2018 opgerichte gemeenschappelijke onderneming EuroHPC, die voornamelijk gericht was op de oprichting en netwerkvorming van nationale HPC-kenniscentra. Dit wordt nu een aparte pijler om het toenemende belang ervan te weerspiegelen, met name in het kader van de deelname aan de prioriteit inzake digitale vaardigheden van het programma Digitaal Europa. Deze pijler zal gericht zijn op activiteiten ter bevordering van excellentie op het gebied van supercomputing, kwantumcomputing en datagebruik en -vaardigheden. Doel is supercomputingmiddelen en datatoepassingen breder in te zetten voor wetenschappelijke en industriële doeleinden en de industriële toegang tot en het industriële gebruik van supercomputers en data-infrastructuurvoorzieningen te bevorderen voor innovatie die is aangepast aan de behoeften van de industrie; en om Europa te voorzien van een goed geïnformeerde vooraanstaande wetenschappelijke gemeenschap en geschoolde arbeidskrachten.
–Publieke leden: de Unie (vertegenwoordigd door de Commissie), alsook de lidstaten en landen die geassocieerd zijn met het programma Horizon Europa, het programma Digitaal Europa en de Connecting Europe Facility (deelnemende staten) 5 . Andere lidstaten en geassocieerde landen blijven vrij om toe te treden.
–Particuliere leden: deze blijven dezelfde als in Verordening (EU) 2018/1488 van de Raad – de ondernemersverenigingen ETP4HPC en BDVA.
De governance en de verdeling van de stemrechten van de voorgestelde gemeenschappelijke onderneming blijven identiek aan die welke zijn vastgesteld bij Verordening (EU) 2018/1488 van de Raad.
De gemeenschappelijke onderneming EuroHPC zal doorgaan met de uitvoering van de strategische routekaart voor HPC, zoals vastgesteld in de meerjarige strategische onderzoeks- en innovatieagenda’s die zijn opgesteld door de EuroHPC-adviesgroep inzake onderzoek en innovatie 6 (RIAG) en de EuroHPC-adviesgroep inzake infrastructuur 7 (InfrAG), aangevuld met de strategische onderzoeksagenda van de particuliere EuroHPC-leden 8 , om het HPC-ecosysteem tot stand te brengen.
De financiële bijdrage van de Unie aan de gemeenschappelijke onderneming in het kader van het MFK 2021-2027 zou [XXXX] EUR bedragen, aangevuld met minstens even grote totale bijdrage van de deelnemende staten en de particuliere leden van de gemeenschappelijke onderneming EuroHPC. De gemeenschappelijke onderneming zal deze middelen hoofdzakelijk gebruiken voor de uitvoering van zijn hierboven beschreven activiteiten in het kader van de vijf pijlers.
De belangrijkste resultaten die de voorgestelde gemeenschappelijke onderneming EuroHPC naar verwachting in het komende decennium zal opleveren, zijn onder meer:
–Een gefedereerde, beveiligde en hypergeconnecteerde Europese HPC- en data-infrastructuur met aangesloten Europese HPC-infrastructuur en data-infrastructuur met midrange-supercomputers en ten minste twee exaschaalsystemen van topklasse en twee post-exaschaalsystemen van topklasse (ten minste één van elke categorie gebouwd met Europese technologie);
–Hybride computinginfrastructuurvoorzieningen die geavanceerde computersystemen — met name kwantumsimulatoren en kwantumcomputers — integreren in HPC-infrastructuurvoorzieningen;
–Een beveiligde cloudgebaseerde HPC- en data-infrastructuur voor Europese particuliere gebruikers;
–HPC-aangedreven capaciteiten en diensten op basis van Europese openbare dataruimten voor wetenschappers, de industrie en de overheidssector;
–Technologische bouwstenen van de volgende generatie (hardware en software) en de integratie ervan in innovatieve HPC-architecturen voor exaschaal- en post-exaschaalsystemen;
–Expertisecentra voor HPC-toepassingen en industrialisering van HPC-software, met nieuwe algoritmen, codes en instrumenten die geoptimaliseerd zijn voor toekomstige generaties supercomputers;
–Grootschalige industriële proefopstellingen en platforms voor HPC en datatoepassingen en -diensten in cruciale bedrijfssectoren;
–Nationale HPC-kenniscentra die zorgen voor een brede dekking van HPC in de EU, met specifieke diensten en middelen voor industriële innovatie (ook voor kleine en middelgrote ondernemingen);
–Een aanzienlijke verbetering van de HPC-vaardigheden en -knowhow van de Europese beroepsbevolking;
–Versterkte dataopslag, verwerkingscapaciteit en nieuwe diensten op gebieden van algemeen belang in de lidstaten.
• Verenigbaarheid met bestaande bepalingen op het beleidsterrein
Op 19 februari 2020 heeft de Commissie de mededeling “Een Europese datastrategie” 9 aangenomen, waarin de Europese strategie voor beleidsmaatregelen en investeringen ter ondersteuning van de ontwikkeling van de data-economie in de komende vijf jaar wordt uiteengezet. In de mededeling wordt benadrukt dat HPC en kwantumcomputing van essentieel belang zullen zijn om te zorgen voor het naadloos aanbieden van computingmogelijkheden met verschillende prestatiekenmerken die nodig zijn om de groei en het gebruik van gemeenschappelijke Europese dataruimten en gefedereerde, beveiligde cloudinfrastructuurvoorzieningen voor publieke, industriële en wetenschappelijke toepassingen te maximaliseren.
Op 19 februari 2020 heeft de Commissie ook haar goedkeuring gehecht aan de mededeling “De digitale toekomst van Europa vormgeven” 10 , waarin de digitale strategie van Europa wordt gepresenteerd met een nadruk op de belangrijkste doelstellingen om ervoor te zorgen dat digitale oplossingen Europa helpen zijn eigen weg te gaan naar een digitale transformatie die ten goede komt aan iedereen. Als belangrijke maatregel wordt onder meer voorgesteld om te investeren in de opbouw en uitrol van geavanceerde gezamenlijke digitale capaciteiten, waaronder supercomputing- en kwantumtechnologieën, en in de uitbreiding van de Europese supercomputercapaciteit voor de ontwikkeling van innovatieve oplossingen op het gebied van geneeskunde, vervoer en milieu.
• Verenigbaarheid met andere beleidsterreinen van de Unie
Op 10 maart 2020 heeft de Commissie de mededeling “Een nieuwe industriestrategie voor Europa” 11 aangenomen, waarin een ambitieuze industriële strategie voor Europa wordt uiteengezet om het voortouw te nemen bij de dubbele transitie naar klimaatneutraliteit en digitaal leiderschap. In de mededeling wordt onder meer de nadruk gelegd op steun voor de ontwikkeling van sleuteltechnologieën die van strategisch belang zijn voor de Europese industriële toekomst, waaronder HPC- en kwantumtechnologieën.
Tot slot is in de mededeling van 27 mei 2020 “Het moment van Europa: herstel en voorbereiding voor de volgende generatie” 12 HPC aangemerkt als een strategische digitale capaciteit die prioriteit zal genieten bij investeringen in het Europees herstel, bijvoorbeeld uit de faciliteit voor herstel en veerkracht, InvestEU en de strategische investeringsfaciliteit.
2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID
• Rechtsgrondslag
De rechtsgrondslag voor het voorgestelde initiatief inzake de gemeenschappelijke onderneming EuroHPC is artikel 187 een de eerste alinea van artikel 188 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.
• Subsidiariteit (bij niet-exclusieve bevoegdheid)
De voorgestelde verordening verhoudt zich op dezelfde manier tot de subsidiariteitsbeginselen als Verordening (EU) 2018/1488 van de Raad.
• Evenredigheid
De voorgestelde verordening is op dezelfde manier in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel als Verordening (EU) 2018/1488 van de Raad.
• Keuze van het instrument
Voor de oprichting en exploitatie van een gemeenschappelijke onderneming waarin de Unie participeert, is een verordening van de Raad vereist.
3. EVALUATIE, RAADPLEGING VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELING
• Raadpleging van belanghebbenden
Het voorstel van de Commissie voor een nieuwe verordening betreffende de gemeenschappelijke onderneming EuroHPC voorziet in middelen uit het MFK 2021-2027 en gaat vergezeld van een werkdocument van de diensten van de Commissie. De belangrijkste drijfveren en doelstellingen van de voorgestelde nieuwe verordening zijn sinds de vaststelling van de vorige ongewijzigd gebleven. Daarom blijft het resultaat van de raadpleging van belanghebbenden bij Verordening (EU) 2018/1488 van de Raad geldig. Dat resultaat werd ook bevestigd in de raadpleging van belanghebbenden bij het voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van het programma Digitaal Europa voor de periode 2021-2027 13 . De volgende extra stappen zijn gezet om belanghebbenden te raadplegen over de doelstellingen en de uitvoering van activiteiten in het kader van de nieuwe gemeenschappelijke onderneming, en hen uit te nodigen deze mee vorm te geven.
De 32 deelnemende staten van de bestaande gemeenschappelijke onderneming zijn geraadpleegd en verzocht feedback te geven over de doelstellingen van de nieuwe gemeenschappelijke onderneming en over administratieve vereenvoudiging, met name wat betreft het centrale beheer van financiële bijdragen.
De particuliere leden van de gemeenschappelijke onderneming EuroHPC hebben een strategische onderzoeks- en innovatieagenda 14 gepubliceerd waarin de prioriteiten voor onderzoeks- en innovatieactiviteiten in HPC worden beschreven, evenals infrastructuurgerelateerde activiteiten, waarbij extra aandacht gaat naar de standpunten van de technologietoeleveringssector en de data-analysegemeenschap. Ook de particuliere leden zijn geraadpleegd over toekomstige prioriteiten en acties, over de governance, de financiële bijdragen van de particuliere leden en de begunstigden van de door de voorgestelde gemeenschappelijke onderneming uitgevoerde acties, de regels voor deelname en de vereenvoudiging van administratieve regels en processen.
• Bijeenbrengen en gebruik van expertise
De Commissie heeft ervaring met het opzetten en beheren van gemeenschappelijke ondernemingen. Er zal met name worden geprofiteerd van de ervaring en de lessen die zijn getrokken uit de uitvoering van de gemeenschappelijke onderneming EuroHPC.
• Effectbeoordeling
Aangezien de gemeenschappelijke onderneming EuroHPC pas in oktober 2018 werd opgericht, blijft de in januari 2018 bij Verordening (EU) 2018/1488 van de Raad gepubliceerde effectbeoordeling geldig, aangezien de drijfveren en doelstellingen niet ingrijpend zijn veranderd.
• Resultaatgerichtheid en vereenvoudiging
Dit voorstel voor een verordening tot oprichting van een gemeenschappelijke onderneming is in overeenstemming met de richtsnoeren voor betere regelgeving van de Commissie, met name omdat enkel noodzakelijke en evenredige maatregelen worden voorgesteld. Het voorstel sluit zo nauw mogelijk aan bij de gemeenschappelijke onderneming EuroHPC, die is opgericht bij Verordening (EU) 2018/1488 van de Raad. Er worden lessen getrokken uit de opgedane ervaring en er wordt rekening gehouden met de wijzigingen die zijn ingevoerd door de financieringsprogramma’s Horizon Europa, Digitaal Europa en de Connecting Europe Facility. In voorkomend geval wordt ook rekening gehouden met de bepalingen van het enkel basisbesluit tot oprichting van de gemeenschappelijke ondernemingen in het kader van Horizon Europa.
4. GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING
De middelen voor de gemeenschappelijke onderneming EuroHPC zouden afkomstig zijn uit de budgetten voor HPC-activiteiten die de Commissie heeft voorgesteld in de verordeningen tot vaststelling van Horizon Europa, Digitaal Europa en de Connecting Europe Facility. In totaal zou maximaal [XXXX] EUR beschikbaar zijn uit de drie programma’s [als volgt verdeeld: tot 2 400 000 000 EUR uit het programma Digitaal Europa, tot 200 000 000 EUR uit de Connecting Europe Facility en tot XXXXX EUR uit Horizon Europa – dit budget moet in een later stadium worden vastgesteld overeenkomstig de strategische planning en programmering van Horizon Europa].
Dit bedrag moet door de deelnemende staten worden aangevuld met een minstens even hoog bedrag in het kader van hun nationale en regionale programma’s voor high-performance computing en hun structuurfondsen. De particuliere entiteiten moeten een bedrag ter beschikking stellen van ten minste [XXXX] EUR [bijdrage vast te stellen in een later stadium, wanneer de begroting van Horizon Europa wordt vastgesteld overeenkomstig de strategische planning en programmering van Horizon Europa]. Zowel de deelnemende staten als de particuliere leden dragen bij in de administratieve kosten van de gemeenschappelijke onderneming.
5. OVERIGE ELEMENTEN
• Uitvoeringsplanning en regelingen betreffende controle, evaluatie en rapportage
De evaluatie en controle van de voorgestelde activiteiten van de gemeenschappelijke onderneming worden gepland in overeenstemming met het programma Horizon Europa. Dit zal bepalend zijn voor de doeltreffendheid van de gemeenschappelijke onderneming als juridisch en financieel instrument om de doelstellingen van de Europese HPC-strategie te verwezenlijken, maar ook voor de doeltreffendheid van haar bijdrage aan het beleid van de Unie. Met name zal worden gekeken naar het niveau van deelname van de deelnemende staten en de particuliere leden aan de acties van de gemeenschappelijke onderneming en hun bijdrage daaraan.
De voorgestelde gemeenschappelijke onderneming zal een jaarlijks activiteitenverslag publiceren waarin aandacht wordt besteed aan de acties die zijn ondernomen, de desbetreffende uitgaven en de verwerving en exploitatie van de HPC-, kwantumcomputing-, en diensten- en data-infrastructuur die de gemeenschappelijke onderneming heeft aangeschaft en die haar eigendom is. De verwezenlijking van de algemene doelstellingen zal worden beoordeeld door middel van de algemene kernprestatie-indicatoren voor gemeenschappelijke ondernemingen die uit Horizon Europa worden gefinancierd en de voor EuroHPC specifieke kernprestatie-indicatoren.
• Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1 heeft betrekking op de oprichting van de gemeenschappelijke onderneming EuroHPC en op de vaststelling van de zetel ervan.
Artikel 2 bevat onder meer definities van “toegangstijd”, “opleveringstest”, “kenniscentrum”, “EuroHPC-supercomputer”, “exaschaal”, “hoogwaardige supercomputer”, “midrange-supercomputer”, “kwantumcomputer”, “kwantumsimulator”, “onderbrengende entiteit”, “onderbrengingsovereenkomst”, “hypergeconnecteerd”, “bijdrage in natura”, “deelnemende staat”, “particulier lid” en “gebruiker”.
In artikel 3 worden de opdracht en doelstellingen van de gemeenschappelijke onderneming EuroHPC vastgesteld.
In artikel 4 worden de pijlers van de activiteiten van de gemeenschappelijke onderneming EuroHPC gespecificeerd.
Artikel 5 heeft betrekking op de financiële bijdrage van de Unie aan de administratieve en operationele kosten van de gemeenschappelijke onderneming EuroHPC met middelen uit het programma Horizon Europa, het programma Digitaal Europa en de Connecting Europe Facility.
In artikel 6 staan de mogelijke aanvullende bijdragen uit andere programma’s van de Unie dan die bedoeld in artikel 5.
Artikel 7 heeft betrekking op de financiële bijdragen van de deelnemende staten en de particuliere leden aan de administratieve en operationele kosten.
Artikel 8 heeft betrekking op de onderbrengende entiteit waaraan de gemeenschappelijke onderneming de exploitatie van de pre-exaschaal supercomputers toevertrouwt; tevens wordt het proces vastgesteld op basis waarvan deze entiteit wordt geselecteerd.
Artikel 9 bevat de inhoud van de onderbrengingsovereenkomst waarin de rollen en verantwoordelijkheden van de onderbrengende entiteit worden vastgesteld.
In artikel 10 wordt bepaald dat de gemeenschappelijke onderneming eigenaar is van de hoogwaardige supercomputers die zij aankoopt totdat deze het einde van hun economische levensduur bereiken en aan de onderbrengende entiteit worden overgedragen.
In artikel 11 wordt bepaald dat de gemeenschappelijke onderneming eigenaar is van de kwantumcomputers en -simulatoren die zij aankoopt totdat deze het einde van hun economische levensduur bereiken en aan de onderbrengende entiteit worden overgedragen.
In artikel 12 wordt bepaald dat de gemeenschappelijke onderneming mede-eigenaar is van de industriële supercomputers die zij aankoopt samen met de particuliere leden of een consortium van particuliere partners.
In artikel 13 wordt bepaald dat de gemeenschappelijke onderneming mede-eigenaar is van de midrange-supercomputers die zij verwerft samen met de onderbrengende entiteiten.
Artikel 14 heeft betrekking op het gebruik van de EuroHPC-supercomputers en de toegangsvoorwaarden voor gebruikers van de supercomputers.
In artikel 15 wordt gespecificeerd hoe de Europese Commissie en de aan EuroHPC deelnemende staten worden gecompenseerd voor hun financiële bijdrage aan de verwerving van de pre-exaschaalsupercomputers: aan elke partij die een bijdrage levert, wordt een aandeel van de totale toegangstijd naar rato van de financiële bijdrage toegewezen. Ook wordt gespecificeerd hoe de toegangstijd van de Unie tot de EuroHPC-supercomputers wordt toegewezen.
In artikel 16 worden de omstandigheden vastgesteld waaronder de gemeenschappelijke onderneming commerciële diensten verleent.
In artikel 17 worden de financiële regels van de gemeenschappelijke onderneming; vastgesteld; deze zijn in overeenstemming met het financieel reglement.