Toelichting bij COM(2022)257 - Sluiting van een overeenkomst tot wijziging van de lijsten van specifieke verbintenissen in het kader van de Algemene Overeenkomst betreffende de handel in diensten

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel

In artikel VI van de Algemene Overeenkomst inzake de handel in diensten (GATS) wordt de opdracht gegeven de nodige disciplines op te stellen om ervoor te zorgen dat maatregelen in verband met kwalificaties en procedures, technische normen en vergunningen geen onnodige belemmeringen voor de handel in diensten vormen. De leden van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) onderhandelen al vele jaren over dergelijke disciplines voor binnenlandse regelingen; die onderhandelingen worden sinds 1999 gevoerd in de Werkgroep binnenlandse regelingen. De op die opdracht gebaseerde multilaterale onderhandelingen hebben, ondanks inspanningen om de onderhandelingen in de aanloop naar de 11e Ministeriële Conferentie van de WTO (MC11) in Buenos Aires nieuw leven in te blazen, nog niet geleid tot een akkoord tussen alle WTO-leden.

Tijdens de MC11 heeft een groep van 59 WTO-Leden, waaronder de Europese Unie, daarom een gezamenlijke ministeriële verklaring inzake binnenlandse regelingen voor diensten 1 bekendgemaakt. Met de verklaring bevestigden de ministers hun vaste wil om voortgang te boeken in de onderhandelingen over binnenlandse regelingen voor diensten, en verzochten zij alle WTO-Leden om na de MC11 intensiever werk te maken van het afronden van de onderhandelingen over disciplines inzake binnenlandse regelingen.

In mei 2019 werd een nieuwe gezamenlijke verklaring afgelegd, waarin de ministers van 59 WTO-Leden zich verheugd toonden over de vooruitgang die sinds de MC11 in de onderhandelingen was geboekt, en toezegden te blijven werken aan de resterende vraagstukken, teneinde het resultaat van de werkzaamheden voor de 12e Ministeriële Conferentie op te nemen in hun respectieve lijsten van specifieke verbintenissen 2 .

De onderhandelingen over dit initiatief op grond van de gezamenlijke verklaring zijn op 2 december 2021 succesvol afgerond en hebben geresulteerd in een referentiedocument over binnenlandse regelingen voor diensten (“het referentiedocument”) 3 . In een verklaring over de afsluiting van de onderhandelingen over de binnenlandse regelingen voor diensten van 2 december 2021 (“de verklaring”) 4 namen 67 WTO-leden nota van de afronding van de onderhandelingen over het referentiedocument dat als bijlage 1 bij de verklaring is gevoegd. Zij waren ook ingenomen met de lijsten van specifieke verbintenissen die waren ingediend als hun bijdragen aan de afronding van de onderhandelingen. Die 67 WTO-leden zijn goed voor meer dan 90 % van de wereldhandel in diensten.

Overeenkomstig punt 1 van het referentiedocument bevestigden de deelnemers aan de verklaring hun voornemen om de disciplines in het referentiedocument (opgenomen in bijlage 1 bij de verklaring) als bijkomende verbintenissen in hun GATS-lijsten op te nemen. De deelnemers streven ernaar om, na de voltooiing van eventuele binnenlandse procedures, hun lijsten van specifieke verbintenissen binnen twaalf maanden na de datum van de verklaring ter certificering in te dienen overeenkomstig de procedures voor de certificering van correcties of verbeteringen in lijsten van specifieke verbintenissen 5 . Door de certificering zullen de deelnemers rechtsgevolgen verlenen aan de disciplines van bijlage 1 bij de verklaring door deze als bijkomende verbintenissen op te nemen in hun lijst van specifieke verbintenissen in het kader van de GATS.

Dit voorstel van de Commissie voor een besluit van de Raad beoogt de formele sluiting van de overeenkomst over een wijziging van de GATS-lijst van de EU teneinde daarin de disciplines van het referentiedocument (bijlage 1 bij de verklaring) op te nemen, overeenkomstig artikel 218, lid 6, VWEU. De wijzigingen in de GATS-lijst van de EU moeten worden aangebracht in overeenstemming met de aan de afronding van de onderhandelingen voorafgaande lijst van specifieke verbintenissen van de Unie 6 .

Verenigbaarheid met bestaande bepalingen op het beleidsterrein

De onderhandelingen werden gevoerd in nauw overleg met het Comité handelspolitiek (diensten en investeringen), zoals bepaald in artikel 218, lid 3. De formele afronding van de onderhandelingen door de Raad is een van de stappen die uit hoofde van artikel 218, lid 6, nodig zijn om rechtsgevolgen te geven aan het onderhandelde resultaat en om een begin te maken met de wijziging van de lijst van specifieke verbintenissen van de EU.

Verenigbaarheid met andere beleidsterreinen van de Unie

De overeenkomst is volledig in overeenstemming met het beleid van de Unie. De overeenkomst vrijwaart de openbare diensten en is niet van invloed op het recht van overheden om te reguleren in het algemeen belang.

2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID

Rechtsgrondslag

De overeenkomst moet door de Europese Unie worden gesloten bij een besluit van de Raad op basis van artikel 218, lid 6, VWEU, na goedkeuring van het Europees Parlement.

Subsidiariteit (bij niet-exclusieve bevoegdheid)

Overeenkomstig artikel 5, lid 3, VEU is het subsidiariteitsbeginsel niet van toepassing op gebieden die onder de exclusieve bevoegdheid van de EU vallen.

Evenredigheid

Het voorstel tot sluiting van de overeenkomst gaat niet verder dan nodig is voor het bereiken van de doelstelling om namens de Europese Unie bijkomende verbintenissen inzake binnenlandse regelingen uit hoofde van de GATS aan te gaan.

Keuze van het instrument

Dit voorstel voor een besluit van de Raad wordt ingediend overeenkomstig artikel 218, lid 6, VWEU, uit hoofde waarvan de Raad een besluit vaststelt waarbij machtiging wordt verleend tot sluiting van de overeenkomst. Dit lijkt het meest geschikte rechtsinstrument om de doelstelling van dit voorstel te verwezenlijken.

3. EVALUATIE, RAADPLEGING VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELING

Evaluatie van bestaande wetgeving en controle van de resultaatgerichtheid ervan

Niet van toepassing.

Raadpleging van belanghebbenden

Niet van toepassing.

Bijeenbrengen en gebruik van expertise

Niet van toepassing.

Effectbeoordeling

Niet van toepassing.

Resultaatgerichtheid en vereenvoudiging

De overeenkomst valt niet onder de Refit-procedures.

Grondrechten

Het voorstel heeft geen negatieve gevolgen voor de bescherming van de grondrechten in de Europese Unie.

4. GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

De overeenkomst zal naar verwachting geen financiële gevolgen hebben voor de begroting van de EU.

5. OVERIGE ELEMENTEN

Uitvoeringsplanning en regelingen betreffende controle, evaluatie en rapportage

Niet van toepassing.

Toelichtende stukken (bij richtlijnen)

Niet van toepassing.

Artikelsgewijze toelichting

De overeenkomst zou het mogelijk maken de disciplines van bijlage 1 bij de verklaring op te nemen in de GATS-lijst die van toepassing is op het grondgebied van de Europese Unie.