Toelichting bij COM(2023)210 - Globaliseringsfonds aanvraag EGF/2023/001 BE/LNSA van België - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2023)210 - Globaliseringsfonds aanvraag EGF/2023/001 BE/LNSA van België. |
---|---|
bron | COM(2023)210 |
datum | 06-06-2023 |
1.De regels die van toepassing zijn op de financiële bijdragen uit het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering voor ontslagen werknemers (EFG) zijn vastgesteld in Verordening (EU) 2021/691 van het Europees Parlement en de Raad van 28 april 2021 betreffende het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering voor ontslagen werknemers (EFG) en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1309/2013 1 .
2.Op 17 februari 2023 heeft België aanvraag EGF/2023/001 BE/LNSA ingediend voor een financiële bijdrage uit het EFG naar aanleiding van ontslagen bij Logistics Nivelles SA (LNSA) en één toeleverancier in België.
3.Na de aanvraag te hebben beoordeeld, heeft de Commissie overeenkomstig alle toepasselijke bepalingen van Verordening (EU) 2021/691 geconcludeerd dat aan de voorwaarden voor het toekennen van een financiële bijdrage uit het EFG is voldaan.
Inhoudsopgave
- Samenvatting
- Gevolgen voor de begroting
- VAN DE AANVRAAG
- BEOORDELING VAN DE AANVRAAG
- Subsidiabiliteit van de aanvraag
- Criteria voor steunverlening
- Berekening van het aantal ontslagen en beëindigingen van werkzaamheden
- In aanmerking komende begunstigden
- Beschrijving van de gebeurtenissen die tot de ontslagen en de beëindiging van de werkzaamheden hebben geleid
- Verwachte gevolgen van de ontslagen voor de plaatselijke, regionale of nationale economie en werkgelegenheid
- Toepassing van het EU-kwaliteitskader voor anticipatie op veranderingen en herstructurering
- Complementariteit met maatregelen die door nationale of EU-fondsen worden gefinancierd
- Procedures voor overleg met de beoogde begunstigden, hun vertegenwoordigers of de sociale partners, en plaatselijke en regionale autoriteiten
- Beoogde begunstigden en voorgestelde maatregelen
- Voorgestelde maatregelen
- Geraamde begroting
- Periode waarbinnen de uitgaven voor financiering in aanmerking komen
- Toezeggingen door de betrokken lidstaat
- Begrotingsvoorstel
- Met dit besluit samenhangende handelingen
EFG-aanvraag | EGF/2023/001 BE/LNSA | |
Lidstaat | België | |
Betroffen regio(’s) (NUTS-niveau 2 2 ) | Provincie Waals-Brabant (BE31) 3 | |
Datum van de indiening van de aanvraag | 17 februari 2023 | |
Datum van de bevestiging van de ontvangst van de aanvraag | 3 maart 2023 | |
Datum van het verzoek om aanvullende gegevens | 3 maart 2023 | |
Uiterste datum voor het verstrekken van de aanvullende gegevens | 24 maart 2023 | |
Uiterste datum voor de voltooiing van de beoordeling | 14 juni 2023 | |
Criterium voor steunverlening | Artikel 4, lid 2, punt a), van Verordening (EU) 2021/691 | |
Primaire onderneming | Logistics Nivelles SA (LNSA) | |
Economische sector(en) (NACE Rev. 2-afdeling) 4 | Afdeling 52 (Opslag en vervoerondersteunende activiteiten) | |
Aantal dochterondernemingen, leveranciers en downstreamproducenten | 1 | |
Referentieperiode (vier maanden): | 23 augustus 2022-23 december 2022 | |
Aantal ontslagen tijdens de referentieperiode (a) | 542 | |
Aantal ontslagen vóór of na de referentieperiode (b) | 61 | |
Totaal aantal ontslagen (a + b) | 603 | |
Totaal aantal in aanmerking komende begunstigden | 603 | |
Totaal aantal beoogde begunstigden | 603 | |
Begroting voor gepersonaliseerde steunmaatregelen (EUR) | 2 484 363 | |
Begroting voor de uitvoering van het EFG 5 (EUR) | 49 000 | |
Totale begroting (EUR) | 2 533 363 | |
EFG-bijdrage (85 %) (EUR) | 2 153 358 |
Procedure
4.België heeft aanvraag EGF/2023/001 BE/LNSA ingediend op 17 februari 2023, binnen twaalf weken na de datum waarop aan de in artikel 4, lid 2, punt a), van Verordening (EU) 2021/691 vermelde criteria voor steunverlening was voldaan. De Commissie heeft op 3 maart 2023 de ontvangst van de aanvraag bevestigd en België om aanvullende gegevens verzocht. Die aanvullende gegevens werden binnen 15 werkdagen na het verzoek verstrekt. De termijn van vijftig werkdagen na de ontvangst van de volledige aanvraag, binnen welke de Commissie moet beoordelen of de aanvraag voldoet aan de voorwaarden voor het verlenen van een financiële bijdrage, loopt af op 14 juni 2023.
Betrokken ondernemingen en begunstigden
5.De aanvraag heeft betrekking op ontslagen werknemers die hun werkzaamheden hebben beëindigd bij Logistics Nivelles SA (LNSA) (447 werknemers) en SuperTransport SA/NV, een leverancier van Logistics Nivelles (95 werknemers). In totaal komen 542 werknemers in aanmerking.
6.Logistics Nivelles was actief in de economische sector die is ingedeeld in NACE Rev. 2 afdeling 52 (Opslag en vervoerondersteunende activiteiten). De ontslagen bij deze onderneming zijn gevallen in de NUTS 2-regio Waals-Brabant (BE31).
7.België heeft de aanvraag ingediend op grond van de criteria voor steunverlening van artikel 4, lid 2, punt a), van Verordening (EU) 2021/691, die vereisen dat binnen een referentieperiode van vier maanden in een onderneming in een lidstaat de werkzaamheden van ten minste 200 ontslagen werknemers zijn beëindigd, met inbegrip van werknemers die zijn ontslagen bij leveranciers en downstreamproducenten, en/of van zelfstandigen die hun werkzaamheden hebben beëindigd.
8.De referentieperiode van vier maanden voor de aanvraag loopt van 23 augustus 2022 tot en met 23 december 2022.
9.De volgende beëindigingen van werkzaamheden vonden tijdens de referentieperiode plaats:
–447 ontslagen werknemers bij LNSA,
–95 ontslagen werknemers bij SuperTransport SA/NV, een leverancier van LNSA.
10.Overeenkomstig artikel 6, eerste alinea, punt a), gelezen in samenhang met artikel 5, eerste alinea, punt c), van Verordening (EU) 2021/691 is het aantal beëindigingen van de werkzaamheden van de ontslagen werknemers tijdens de referentieperiode berekend vanaf de datum waarop de arbeidsovereenkomst de facto werd beëindigd of afliep.
11.Naast de werknemers die reeds werden vermeld, komen nog 61 ontslagen werknemers in aanmerking wier werkzaamheden vóór of na de referentieperiode van vier maanden zijn beëindigd. De werkzaamheden van al deze werknemers zijn beëindigd binnen zes maanden voor het begin van de referentieperiode op 23 augustus 2022 en/of tussen het einde van de referentieperiode en de dag vóór de vaststelling van dit voorstel, overeenkomstig artikel 6, eerste alinea, punt b), van Verordening (EU) 2021/691, zoals vereist op grond van artikel 6, tweede alinea, van Verordening (EU) 2021/691. Er kan een duidelijk oorzakelijk verband worden gelegd met de gebeurtenis die in de referentieperiode tot de beëindiging van de werkzaamheden van de ontslagen werknemers heeft geleid, zoals voorgeschreven in artikel 6, tweede alinea, van Verordening (EU) 2021/691.
12.In totaal komen 603 werknemers in aanmerking.
Beschrijving van de gebeurtenissen die tot de ontslagen en de beëindiging van de werkzaamheden hebben geleid
13.De gebeurtenis die tot deze ontslagen heeft geleid, is het besluit van Kuehne + Nagel (K+N) 6 om zijn Belgische dochteronderneming LNSA te sluiten.
14.Deze onderneming kampt de afgelopen jaren met financiële moeilijkheden. In 2020 overschreden de verliezen van LNSA het totale budget en was een kapitaalverhoging noodzakelijk om de verliezen te compenseren. In 2021 waren de verliezen opnieuw hoger dan verwacht. LNSA kon haar activiteiten op de lange of middellange termijn niet voortzetten zonder winst te maken of zonder de kosten te dekken 7 .
15.LNSA levert logistieke diensten met betrekking tot verse en droge voedingsmiddelen, wijnen en gedistilleerde dranken aan Carrefour. Met het oog op de verlenging van het contract met Carrefour heeft K+N een studie uitgevoerd om een toekomstig netwerk te definiëren dat de diensten tegen concurrerende kosten zou verbeteren. Op basis van de resultaten van die studie besloot K+N de regionale distributie van verse en droge levensmiddelen om te zetten in een nationale distributie. In de plaats van leveringen aan noordelijke winkels vanuit Logistics Kontich NV (Kontich) 8 en aan zuidelijke winkels vanuit LNSA, werd besloten om alle leveringen vanuit Kontich uit te voeren en LNSA te sluiten.
16.Kontich kreeg de voorkeur omdat zijn productiviteit 25 % hoger ligt dan LNSA, de verschillen in inventaris (krimp 9 ) kleiner zijn en de geografische ligging gunstiger is, wat kortere leveringstijden en lagere vervoerskosten met zich meebrengt.
Verwachte gevolgen van de ontslagen voor de plaatselijke, regionale of nationale economie en werkgelegenheid
17.In het vierde kwartaal van 2022 lag het werkloosheidspercentage in Wallonië (8,4 %) 2,8 procentpunten hoger dan dat op nationaal niveau (5,6 %) 10 . In december 2022 bedroeg de vraag naar arbeid (aandeel werkloze geregistreerde werkzoekenden in de actieve bevolking) in Wallonië 13,4 %, 1,3 procentpunten meer dan in december 2021 11 .
18.Hoewel LNSA in de provincie Waals-Brabant is gevestigd, hebben de ontslagen ook betrekking op Henegouwen, waar 86,3 % van de ontslagen werknemers woont. In februari 2023 is het aantal geregistreerde werkzoekenden in Henegouwen op jaarbasis met 9,8 % gestegen en in Waals-Brabant met 3,7 % 12 .
19.Leeftijd speelt een rol bij moeite met het vinden van werk in Waals-Brabant, waar in februari 2023 30 % van de geregistreerde werkzoekenden vijftigplussers waren 13 . Meer dan de helft (53,3 %) van de voormalige werknemers van LNSA is ouder dan 45 jaar.
20.Hoewel de COVID‑19-crisis de zoektocht naar meer gekwalificeerde werknemers op de Belgische arbeidsmarkt heeft versneld 14 , waren de werknemers van LNSA hoofdzakelijk behandelaars. Deze werknemers kunnen dus moeilijk een nieuwe baan vinden, zeker met een vast contract, aangezien de sector de voorkeur geeft aan korte contracten.
21.De Waalse autoriteiten voeren aan dat de ontslagen bij LNSA in het bijzonder gevolgen zullen hebben voor twee categorieën werknemers (laaggeschoolden en vijftigplussers), die toch al benadeeld zijn op de regionale arbeidsmarkt.
22.Bovendien leidt de economische situatie (stijging van de inflatie, stijging van de prijzen van grondstoffen en energie enz.), die wordt beïnvloed door de huidige geopolitieke context, tot een vermindering van de marges van ondernemingen en van hun concurrentievermogen. Voor 2023 voorspelt het Iweps (Institut wallon de l’évaluation, de la prospective et de la statistique, Waals Instituut voor evaluatie, prospectie en statistiek) een beperkte stijging van het Waalse bbp van 1,1 % 15 (1,4 procentpunten minder dan in 2022). Derhalve zullen voormalige werknemers van LNSA extra gerichte steun nodig hebben om hun kansen op het vinden van een nieuwe baan te vergroten.
23.België heeft beschreven hoe rekening is gehouden met de aanbevelingen in het EU-kwaliteitskader voor anticipatie op veranderingen en herstructurering.
24.Logistics Nivelles heeft zich gehouden aan de Belgische wetgeving inzake collectief ontslag, die voorziet in een verplichte procedure voor het informeren van en overleggen met de werknemersvertegenwoordigers. Die procedure biedt de mogelijkheid na te gaan of het aantal ontslagen kan worden vermeden of verminderd. Zij beoogt ook de gevolgen van banenverlies te verzachten door middel van aanvullende sociale maatregelen, zoals steun voor re-integratie of omscholing van ontslagen werknemers. Dankzij de onderhandelingen was er een specifiek budget van 1 500 EUR per werknemer beschikbaar voor omscholing.
25.De Waalse gewestelijke wetgeving 16 voorziet in specifieke steun voor ontslagen werknemers in de vorm van de oprichting van een omschakelingscel (cellule de reconversion) 17 door de regionale openbare dienst voor beroepsopleiding en arbeidsbemiddeling (Forem), op verzoek van werknemersorganisaties. Noch de werkgever, noch de Forem zijn verplicht een omschakelingscel op te richten. De uitvoering van de door het EFG medegefinancierde maatregelen zal worden beheerd via een dergelijke omschakelingscel.
26.Met betrekking tot de activiteiten die zijn ondernomen om de ontslagen werknemers bij te staan, heeft België gemeld dat de nationale arbeidswet 18 inzake het activerend beleid bij herstructureringen vereist dat ondernemingen die een herstructurering ondergaan, een tewerkstellingscel oprichten (cellule pour l’emploi) 19 , die tot doel heeft werknemers die in het kader van collectief ontslag zijn ontslagen, binnen een periode van drie maanden dertig uur outplacementdiensten te bieden (zestig uur in zes maanden voor werknemers van 45 jaar en ouder). De diensten van de tewerkstellingscel zijn onmiddellijk na de ontslagen aangeboden.
27.België heeft bevestigd dat de hieronder beschreven maatregelen die een financiële bijdrage uit het EFG ontvangen, niet ook financiële steun van andere financiële instrumenten van de Unie zullen ontvangen.
28.Het gecoördineerde pakket gepersonaliseerde steunmaatregelen vormt een aanvulling op maatregelen die uit andere nationale of EU-fondsen worden gefinancierd (zie outplacementdiensten als beschreven in punt 26).
Procedures voor overleg met de beoogde begunstigden, hun vertegenwoordigers of de sociale partners, en plaatselijke en regionale autoriteiten
29.België heeft laten weten dat het gecoördineerde pakket van gepersonaliseerde steunmaatregelen werd opgesteld in overleg met de beoogde begunstigden, hun vertegenwoordigers en de sociale partners overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) 2021/691.
30.Met de bedoeling om een solide pakket op maat gesneden maatregelen op te stellen om de werknemers van LNSA opnieuw aan een baan te helpen, zijn de Forem, vakbonden (ABVV 20 en ACV 21 ) en andere partners op 6 april, 11 mei en 21 juni 2022 bijeengekomen om meer inzicht te krijgen in de omscholingsbehoeften van werknemers. Ook werd overleg gepleegd met de sociale adviseurs die de werknemers na hun ontslag begeleidden. Deze vergaderingen resulteerden in een gecoördineerd pakket van EFG-maatregelen dat een aanvulling vormt op de door de tewerkstellingscel voorgestelde standaardmaatregelen.
Beoogde begunstigden
31.Naar verwachting zullen alle 603 ontslagen werknemers aan de maatregelen deelnemen. Overeenkomstig artikel 8, lid 7, punt f), van Verordening (EU) 2021/691 is de uitsplitsing van deze werknemers naar geslacht, leeftijdscategorie en onderwijsniveau als volgt:
Categorie | Aantal beoogde begunstigden | ||
Geslacht: | Mannen: | 586 | (97,2 %) |
Vrouwen: | 17 | (2,8 %) | |
Non-binair | 0 | (0,0 %) | |
Leeftijdscategorie: | Jonger dan 30 jaar: | 27 | (4,5 %) |
30‑54 jaar: | 450 | (74,6 %) | |
Ouder dan 54 jaar: | 126 | (20,9 %) | |
Onderwijsniveau | Lager middelbaar onderwijs of minder 22 | 294 | (48,8 %) |
Hoger middelbaar 23 of postsecundair onderwijs 24 | 277 | (45,9 %) | |
Hoger onderwijs 25 | 32 | (5,3 %) |
32.Overeenkomstig artikel 8, lid 7, punt h), van Verordening (EU) 2021/691 bestaat het gepersonaliseerde gecoördineerde pakket dat aan ontslagen werknemers moet worden verstrekt uit de volgende maatregelen:
–Voorlichting en loopbaan- en outplacementbegeleiding. Deze reeks diensten vormt een uitbreiding op de standaardactiviteiten ter ondersteuning van de voormalige werknemers van Logistics Nivelles door de tewerkstellingscel van de Forem namens de onderneming waar de ontslagen vallen. Het standaardaanbod zal worden verlengd tot na de verplichte periode en er zullen aanvullende specifieke diensten worden voorgesteld, zoals individuele coaching en diensten voor actieve arbeidsvoorziening en ‑bemiddeling. Bijzondere aandacht zal worden besteed aan kwetsbare personen met psychologische problemen, schulden of een erkende handicap via professionals die gespecialiseerd zijn in het bijstaan van deze groepen mensen.
–Opleiding, omscholing en beroepsopleiding. De werknemers zullen toegang hebben tot het standaardopleidingsaanbod van de Forem en zijn partners. Er zullen ook specifieke modules voor het zoeken naar een baan worden ingevoerd. Bovendien zullen na de profilering en goedkeuring van individuele projecten met de beroepsconsulent specifieke opleidingen op maat worden aangeboden. Er wordt ook een module aangeboden om de IT-vaardigheden te verbeteren en digitale autonomie te verwerven, die specifiek is ontwikkeld voor logistieke werknemers 26 . Deze module vormt een aanvulling op de module voor de ontwikkeling van digitale vaardigheden die deel uitmaakt van het standaard opleidingsaanbod van de Forem.
–Ondersteuning bij het opzetten van een bedrijf. Deze maatregel is gericht op werknemers die hun eigen bedrijf willen opstarten. Hij omvat een diagnose- en begeleidingsfase, bewustmakingsacties op het gebied van ondernemerschap, informatiesessies over de mogelijkheden om een bedrijf op te zetten door middel van territoriale economische diagnoses en netwerken met relevante ondernemers en met gecertificeerde coaches bij de oprichting van een bedrijf.
–Bijdrage voor het opzetten van een bedrijf. Werknemers die een bedrijf opstarten of een activiteit als zelfstandige beginnen, ontvangen een bijdrage van maximaal 15 000 EUR. De bijdrage wordt betaald in twee tranches, nadat het begin en de ontwikkeling van de bedrijfsactiviteiten met bewijsstukken is aangetoond.
–Stimulansen en toelagen: 1) Toelagen voor het zoeken naar werk en opleidingen. De werknemers zullen 2 EUR per uur ontvangen voor daadwerkelijke deelname aan een opleiding of activiteiten in verband met het zoeken naar een baan.
2) Bonus voor het verbeteren van IT-vaardigheden. Werknemers die de module voor toegang tot digitale autonomie volgen, ontvangen een vast bedrag van 400 EUR op voorwaarde dat zij actief deelnemen aan de opleiding en deze ook voltooien. De bonus is bedoeld om digitaal analfabetisme te verminderen door voormalige werknemers van LNSA aan te moedigen hun IT-vaardigheden te verbeteren.
3) Bonus voor het verbeteren van de taalvaardigheden. Werknemers die een intensieve taalcursus volgen die wordt georganiseerd door Forem of een taalbad in een onderneming om hun vaardigheden in het Nederlands, Engels of Duits te verbeteren in het kader van een specifieke zoektocht naar een baan, ontvangen een vast bedrag van 500 EUR. Het doel van de bonus is de ontwikkeling van interdisciplinaire taalvaardigheden aan te moedigen om de re-integratie van werknemers op de arbeidsmarkt te vergemakkelijken.
4) Toelage om opnieuw onderwijs te volgen. Er wordt een maandelijkse toelage van 350 EUR toegekend aan werknemers die gedurende ten minste één jaar voltijds een secundaire of tertiaire opleiding volgen, of die een kwalificerende opleiding van ten minste 3 maanden volgen om de nodige vaardigheden te verwerven voor banen waar vraag naar is en waarvoor moeilijk personeel te vinden is en die verband houden met kritieke functies 27 of waarvoor een aanzienlijk onevenwicht tussen mannen en vrouwen bestaat.
5) Toelage voor het opzetten van een bedrijf. Om werknemers bij het opzetten van een bedrijf te ondersteunen, wordt gedurende maximaal twaalf maanden een maandelijkse toelage van 350 EUR toegekend.
33.De bovengenoemde opleiding voor het verwerven van digitale autonomie die een aanvulling vormt op de standaardopleiding van de Forem voor de ontwikkeling van digitale vaardigheden, evenals een module over de circulaire economie en een efficiënt gebruik van hulpbronnen, zijn in overeenstemming met de vereisten van artikel 7, lid 2, van Verordening (EU) 2021/691. De module over de circulaire economie en een efficiënt gebruik van hulpbronnen die is ontwikkeld voor voormalige werknemers van Swissport (EGF/2020/005 BE) 28 maakt deel uit van het standaard opleidingsaanbod van de Forem dat wordt medegefinancierd door het ESF+. Daarom neemt dit voorstel die module niet op in de begroting. Daarnaast vormt een hulpbronnenefficiënte economie de kern van het opleidingsaanbod van het “milieu-opleidingscentrum” 29 .
34.De hier voorgestelde maatregelen zijn actieve arbeidsmarktbeleidsmaatregelen die behoren tot de in artikel 7 van Verordening (EU) 2021/691 vastgestelde voor een financiële bijdrage in aanmerking komende maatregelen. Deze maatregelen komen niet in de plaats van maatregelen die gericht zijn op passieve sociale bescherming.
35.België heeft meegedeeld dat de 30/60 uur outplacementdiensten waartoe de werkgever wettelijk verplicht is, onmiddellijk na de ontslagen zijn begonnen. De door het EFG medegefinancierde omschakelingscel heeft deze taak na afloop van de wettelijk verplichte periode onmiddellijk overgenomen.
36.België heeft de nodige informatie verstrekt over maatregelen waartoe het betrokken bedrijf krachtens de nationale wetgeving of collectieve arbeidsovereenkomsten verplicht is. Overeenkomstig artikel 9, lid 1, van Verordening (EU) 2021/691 heeft België bevestigd dat een financiële bijdrage uit het EFG niet in de plaats komt van dergelijke maatregelen.
37.De totale kosten worden op 2 533 363 EUR geraamd, met inbegrip van uitgaven voor een bedrag van 2 484 363 EUR voor gepersonaliseerde steunmaatregelen en 49 000 EUR voor activiteiten op het vlak van voorbereiding, beheer, voorlichting en publiciteit en controle en rapportage.
38.Van het EFG wordt in totaal een financiële bijdrage van 2 153 358 EUR (85 % van de totale kosten) gevraagd.
39.Overeenkomstig artikel 8, lid 7, punt m), van Verordening (EU) 2021/691 heeft België gespecificeerd dat de nationale voorfinanciering en medefinanciering worden verstrekt door Wallonië.
Maatregelen | Geraamd aantal deelnemers | Geraamde kosten per deelnemer (in EUR) 30 | Geraamde totale kosten (in EUR) 31 |
Gepersonaliseerde steunmaatregelen (maatregelen uit hoofde van artikel 7, lid 2, tweede alinea, punt a), van Verordening (EU) 2021/691) | |||
Voorlichting en loopbaan- en outplacementbegeleiding (reconversion: accompagnement/orientation/mobilisation) | 603 | 2 924 | 1 762 914 |
Opleiding, omscholing en beroepsopleiding (formations et modules spécifiques) | 300 | 364 | 109 200 32 |
Steun bij het oprichten van een bedrijf (dispositif d’accompagnement à l’entrepreneuriat) | 60 | 2 028 | 121 681 |
Bijdrage voor het opzetten van een bedrijf (bourse de lancement) | 12 | 10 000 | 120 000 |
Subtotaal a): Percentage van het pakket gepersonaliseerde steunmaatregelen | – | 2 113 795 | |
(85,08 %) | |||
Toelagen en stimulansen (maatregelen uit hoofde van artikel 7, lid 2, tweede alinea, punt b), van Verordening (EU) 2021/691) | |||
Stimulansen en toelagen (allocation de recherche d’emploi et de formation, prime numérique, prime langue, allocation de reprise d’études, allocation d’entrepreneuriat) | 603 | 615 | 370 568 |
Subtotaal b): Percentage van het pakket gepersonaliseerde steunmaatregelen: | – | 370 568 | |
(14,92 %) | |||
Activiteiten overeenkomstig artikel 7, lid 5, van Verordening (EU) 2021/691 | |||
1. Voorbereidende activiteiten | – | 0 33 | |
2. Beheer | – | 20 000 | |
3. Voorlichting en publiciteit | – | 15 000 | |
4. Controle en rapportage | – | 14 000 | |
Subtotaal c): Percentage van de totale kosten: | – | 49 000 | |
(1,93 %) | |||
Totale kosten (a + b + c): | – | 2 533 363 | |
EFG-bijdrage (85 % van de totale kosten) | – | 2 153 358 |
40.De kosten van de in de bovenstaande tabel opgenomen maatregelen die vallen onder artikel 7, lid 2, tweede alinea, punt b), van Verordening (EU) 2021/691, bedragen niet meer dan 35 % van de totale kosten voor het gecoördineerde pakket gepersonaliseerde steunmaatregelen. België heeft bevestigd dat deze maatregelen afhangen van de actieve deelname van de beoogde begunstigden aan opleidingsactiviteiten en activiteiten in verband met het zoeken van een baan.
41.Overeenkomstig artikel 7, lid 2, vierde alinea, van Verordening (EU) 2021/691 heeft België bevestigd dat de investeringskosten voor wie zich als zelfstandige vestigt of een eigen bedrijf opzet of voor overnames door werknemers niet meer dan 22 000 EUR per begunstigde bedragen.
42.België heeft de beoogde begunstigden met ingang van 1 augustus 2022 gepersonaliseerde steunmaatregelen verstrekt 34 . De uitgaven voor de maatregelen komen derhalve vanaf 1 augustus 2022 tot 24 maanden na de datum van inwerkingtreding van het financieringsbesluit voor een financiële bijdrage uit het EFG in aanmerking.
43.Op 22 september 2021 heeft België de eerste administratieve uitgaven gedaan met het oog op de uitvoering van het EFG. De uitgaven voor activiteiten op het vlak van voorbereiding, beheer, voorlichting en publiciteit en controle en rapportage zullen derhalve van 22 september 2021 tot 31 maanden na de datum van inwerkingtreding van het financieringsbesluit voor een financiële bijdrage uit het EFG in aanmerking komen.
Beheers- en controlesystemen
44.De aanvraag bevat een beschrijving van het beheers- en controlesysteem zoals voorgeschreven in artikel 23 van Verordening (EU) 2021/691, waarin de verantwoordelijkheden van de betrokken instanties zijn vastgesteld. België heeft de Commissie meegedeeld dat de financiële bijdrage door dezelfde instanties wordt beheerd en gecontroleerd die ook het ESF+ beheren en controleren.
45.België heeft op de volgende punten de nodige garanties geboden:
–bij de toegang tot de voorgestelde maatregelen en de uitvoering ervan zullen de beginselen van gelijke behandeling en non-discriminatie worden gerespecteerd;
–er is voldaan aan de voorschriften van de nationale en EU-wetgeving inzake collectieve ontslagen;
–LNSA heeft zijn activiteiten na de ontslagen voortgezet 35 , is zijn wettelijke verplichtingen nagekomen en heeft dienovereenkomstig de nodige maatregelen voor zijn werknemers getroffen;
–dubbele financiering wordt voorkomen;
–de financiële bijdrage uit het EFG zal voldoen aan de procedurele en materiële EU-regels inzake overheidssteun.
46.Overeenkomstig artikel 8 van Verordening (EU, Euratom) 2020/2093 van de Raad van 17 december 2020 tot bepaling van het meerjarig financieel kader voor de jaren 2021‑2027 36 mag het EFG het jaarlijks maximumbedrag van 186 miljoen EUR (prijzen van 2018) niet overschrijden.
47.Na te hebben onderzocht of de aanvraag voldoet aan de voorwaarden van artikel 13, leden 1 en 2, van Verordening (EU) 2021/691, en rekening houdend met het aantal beoogde begunstigden, de voorgestelde maatregelen en de geraamde kosten, stelt de Commissie voor om uit het EFG een bedrag van 2 153 358 EUR beschikbaar te stellen — hetgeen overeenkomt met 85 % van de totale kosten van de voorgestelde maatregelen — teneinde een financiële bijdrage toe te kennen in het kader van de aanvraag.
48.Overeenkomstig artikel 15, lid 1, eerste alinea, tweede zin, van Verordening (EU) 2021/691 en zoals voorgeschreven in punt 9 van het Interinstitutioneel Akkoord van 16 december 2020 tussen het Europees Parlement, de Raad van de Europese Unie en de Europese Commissie betreffende de begrotingsdiscipline, de samenwerking in begrotingszaken en een goed financieel beheer, alsmede betreffende nieuwe eigen middelen, met inbegrip van een routekaart voor de invoering van nieuwe eigen middelen 37 , zal het voorgestelde besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen gezamenlijk door het Europees Parlement en de Raad worden genomen.
49.Tegelijk met dit voorstel voor een besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen, dient de Commissie bij het Europees Parlement en de Raad een voorstel in om 2 153 358 EUR naar het desbetreffende begrotingsonderdeel over te schrijven.
50.Tegelijk met dit voorstel voor een besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen, heeft de Commissie ook een besluit over een financiële bijdrage vastgesteld dat een financieringsbesluit is in de zin van artikel 110 van Verordening (EU, Euratom) 2018/1046 38 . Dat financieringsbesluit treedt overeenkomstig artikel 15, lid 2, eerste alinea, van Verordening (EU) 2021/691 in werking op de datum waarop het Europees Parlement en de Raad de Commissie in kennis stellen van de goedkeuring van de begrotingsoverschrijving.