Toelichting bij COM(2023)736 - Sluiting van de wijziging van de Overeenkomst met Noorwegen betreffende administratieve samenwerking, bestrijding van fraude en invordering van schuldvorderingen op het gebied van de btw - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2023)736 - Sluiting van de wijziging van de Overeenkomst met Noorwegen betreffende administratieve samenwerking, bestrijding van fraude ... |
---|---|
bron | COM(2023)736 |
datum | 24-11-2023 |
Unie en het Koninkrijk Noorwegen ("Noorwegen") betreffende administratieve
van de btw ("de overeenkomst").
De overeenkomst is in september 2018 in werking getreden. LJankziJ de overeenkom st kunnen de EU-I idstaten en Noorwegen op dezelfde manier samenwerken als de lidstaten dat krachtens Verordening (EU) nr. 904/201 O2 van de Kaad en Ixichtlijn 2010/24/ELL van de Kaad doen bij de bestrijding van btw "f ra u d e, en elkaar bijstand verlenen bij de invordering van btw ~ schuldvorderi ngen.
Ondertussen is Verordening (EU) nr. 904/2010 evenwel verschillende keren gewijzigd en zijn nieuwe instrumenten voor administratieve samenwerking ingevoerd, meer bepaald bij Verordening (EU) 201 8/1 541 4 van de Raad. Deze nieuwe instrumenten omvatten.
" de uitbouw van het Eurof isc_n etw erk door middel van een versterking van de governance, de zogenaamde vervolgacties (gezamenlijke verwerking en analyse van gegevens) en gezamenlijk verrichte administratieve onderzoeken (gezamenlijke controles),
" samenwerking met andere rechtshandhavingsinstanties [Luropol, OLAF);
" u i tw isseling van essentiële informatie over invoer en voertuigen.
Ook is voorzien in de mogelijkheid om informatie uit te wisselen met andere middelen dan de standaardform ul ieren.
In a rt i k e I 41, ,,d 5, van de overeenkomst is bepaald welke formaliteiten moeten worden vervuld als een partij de overeenkomst wenst te herzien, zij moet dan een daartoe st rekkend voor st el voorleggen aan het Gemengd Comité, dat aanbevelingen doet, met name met het oog op het openen van onderhandelingen overeenkomstig de regels voor internationale onderhandelingen van de part ij en.
Tijdens de tweede vergadering van het bij artikel 41, lid 1, van de overeenkom st opgerichte Gemengd Comité ELLN o o rw e g e n op 25 novem ber 2021 heeft het ixoninkrijk Noorwegen officieel een verzoek ingediend om de overeenkomst aan te vullen en te wijzigen, teneinde.
• rekening te houden met de nieuw ingevoerde instrumenten voor administratieve samenwerking (het gebruik van andere middelen dan de standaardformulieren voor de
^ Overeenkomst tussen de Europese Unie en het Koninkrijk Noorwegen betreffende admini strati eve
samenwerking, bestrijding van fraude en invordering van schuldvorderingen op het gebied van de btw
(PB L 195 van 1.8.2018, b,z.
3).
Ver o r d e n i n g (EU) nr. 904/2010 van de Raad van 7 o kto ber 2010 betreffende de administratieve samenwerking en de bestrijding van fraude op het gebied van de belasting over de toegevoegde waarde
(PB L 268 van 12.10.2010, b,z.
1).
3 Richtlijn 2010/24/EU van de Raad van 16 m a a rt 2010 betreffende de wederzijdse bijstand inzake de
invordering van schuldvorderingen die voort vloeien uit belastingen, rechten en andere maatregelen (PB L84 van 31.3.2010, biz.
1).
Verorden ingen (EU) nr. 904/2010 en (EU) 2017/2454 wat b et re ft maatregelen ter versterking van de admini stratieve samenwerking op het gebied van de belasting over de toegevoegde waarde (PB L 259 van 16.10.2018, biz.
1).
1
u i tw isseling van inlichtingen, de gezamenlijk verrichte administratieve onderzoeken en de vervolgacties in het kader van Eurofisc),
de verwijzing naar de ingetrokken Ixichtlijn 95/46/EG te vervangen door een verwijzing naar Verordening (EU) 2016/6795 van het Europees Parlement en de Kaad van 27 apri, 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens, en met name een verwijzing toe te voegen naar de bepalingen in de Overeenkom st betreffende de Europese Economische Ruimte6 (EER "overeen ko m st) die gelijkwaardig zijn aan die van Verordening (EU) 2016/679.
Noorwegen heeft tot dusver actief deelgenomen aan de meeste Eurofisc~werkterreinen. In de loop van 2020 en 2021 heeft Noorwegen de lidstaten gewaarschuwd voor mogelijke fraude en btw- inkom st enderving voor een bedrag van 0 miljard EUR op het gebied van koo Istofkred ieten .
Door de overeenkom st te wijzigen en de hierboven genoemde nieuwe instrumenten erin op te nemen, zullen de samenwerking en de fraudebestrijding worden versterkt, hetgeen voor beide pa rt ij en bij de overeenkomst (Noorwegen en de lidstaten) een meerwaarde zal opleveren.
Op 17 jum 2022 heeft de Kaad een besluit aangenomen om machtiging te verlenen tot het openen van onderhandelingen met het Koninkrijk Noorwegen om de Overeenkomst tussen de Europese Unie en het Koninkrijk Noorwegen betreffende administratieve samenwerking, bes tr ij ding van fraude en invordering van schuldvorderingen op het gebied van de btw te w ij z i g e n .
De aanbeveling van het Gemengd Comité tot opening van de onderhandelingen overeen kom stig artikel 41, iid 5, van de overeenkomst (bri ef w isseling) is in oktober 2022 v i a s c h r i f te MJke procedure goedgekeurd.
Op 18 novem ber 2022 heeft een onderhandelingsronde plaats gevonden en op 27 juni 2023 is overeen stem m ing berei kt.
De Ra ad is voo rt durend op de hoogte gehouden over de vorderingen in de vjroep belastingvraagstukken en in de Groep op hoog niveau.
De C ommissie is van oordeel dat de door de Kaad in zijn onderhandelingsrichtsnoeren vastgestelde doelstellingen zijn bereikt en dat de onderhandelde tekst aanvaardbaar is voor de Unie.
De ondertekening, namens de Unie, van de wijziging van de Overeenkomst tussen de Europese Unie en het Koninkrijk Noorwegen betreffende administratieve samenwerking, bes tr ij ding van fraude en invordering van schuldvorderingen op het gebied van de btw h e ef t plaats gevonden op XXX.
Ver o r d e n i n g (EU) 2016/679 v an het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Kichtlijn 95/46/EG (alg e m e n e
verordening gegevensbescherming ) (PB L 119 van 4.5.2016, b,z.
1).
www.efta.in">https.//www.efta.in t/e ea/e ea "agreem ent 7 Besluit (EU) 2022/1311 van de Raad van 17juni 2022 tot machtiging tot het openen van
onderhandelingen met het Koninkrijk Noorwegen om de Overeenkom st tussen de Europese Unie en het Koninkrijk Noorwegen betreffende administratieve samenwerking, bestrijding van fraude en invordering van schuldvorderingen op het gebied van de btw te w i j z i g e n (PB L 198 van 27.7.2022,
b,z. 14).
2
# Ve renigbaarheid met bestaande bepalingen op het beleidsterrein
Over de wijziging van de overeenkomst is onderhandeld overeenkom stig de uitgebreide onderhandelingsrichtsnoeren die de Kaad op 17juni 2022 heeft aangenomen.
De versterking van de administratieve samenwerking met derde landen op het gebied van de btw is een van de maatregelen die zijn aangekondigd in de mededeling van de Europese Commissie voor bill ij ke en eenvoudige belastingheffing ter onder steuning van de herstelstrategie van 20208.
Vo o rts moet worden opgemerkt dat de wijziging betrekking heeft op samenwerkingsinstrumenten die al van kracht zijn en door de lidstaten worden toegepast op basis van Verordening (EU) nr. 904/2010.
Dit initiatief is derhalve in overeenstemming met het huidige beleid van de Commissie op het gebied van de btw en zal de samenwerking van de lidstaten met Noorwegen afstemmen op het EU_acquis.
2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSI DIARITE IT EN EVENREDIGHEID
# Rechtsgrondslag
Onderhavig voorstel wordt de Raad krachtens artikel 218, lid 6, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) voorgelegd.
Naast de gebieden waarvoor de Unie krachtens artikel 3, lid 1, VWEU exclusief bevoegd is, is
zij krachtens artikel 3, lid 2, VWEU "tevens exclusief bevoegd een internationale
overeenkom st te sluiten indien een wetgevingshandeling van de Unie in die sluiting voorziet, indien die sluiting noodzakelijk is om de Unie in staatte st ellen haar interne bevoegdheid uit te oefenen of wanneer die sluiting gemeenschappelijke regels kan aantasten of de st rekking
Vo Igens vaste rechtspraak van het Hof van Justitie kan een overeenkomst gemeenschappelijke regels aantasten of de strekking daarvan wijzigen als zij gebieden bestrij kt waarop harmonisatiemaatregelen van toepassing zijn.
Het onderwerp waarop de herziening van de overeenkomst ziet, met name de opname van de nieuwe instrumenten voor administratieve samenwerking die bij Verordening (EU) 2018/1541 van de Kaad zijn ingevoerd, valt onder de exclusieve bevoegdheid van de Unie. De vervanging van de verwijzingen naar Ixichtlijn 95/46/EG door v e r w ij zingen naar Verordening (EU) 2016/679 kan gebeuren in het kader van het vjemengd Uo m ité uit hoofde van artikel 41, lid 2, punt k), van de overeenkomst. Die vervanging kan evenwel ook worden meegenomen bij de heropening van de onderhandelingen over de tekst van de overeenkomst.
Overeenkomstig de Ver dragen doet de Commissie een voor st el voor de sluiting van een overeenkom st van de Unie.
# Evenredigheid
De in de wijziging van de overeenkomst op te nemen samenwerkingsinstrumenten zullen het evenredigheidsbeginsel in acht nemen en niet verder gaan dan nodig is om de doelstelling van een gemeenschappelijk kader voor administratieve samenwerking tussen de Europese Unie en het Koninkrijk Noorwegen op het gebied van de btw te verwezenlijken. Door deze wijziging
IVI a atreg e I 14, COM(2020) 312 nnai. 9 Adv,es 3/15 v an het Hor, ECLI:EU:C:2017:114, pUnt118 en de daarin aangehaalde rechtspraak.
3
van de overeenkomst zullen de autoriteiten van de lidstaten die belast zijn met de toepassing van de btw-wetgeving, met de Noorse belastingautoriteiten kunnen samenwerken zoals zij dat ook onderling in de EU, op basis van het EU-a cquis, doen.
3. RESULTATEN VAN DE EFFECTBEOORDELING
# Effectbeoordeling
n 7 10
effectbeoordeling niet nodig wanneer het effect vooraf niet duidelijk in kaart kan worden gebracht, de effecten gering zijn of de Commissie op het gebied in kwestie over weinig tot geen keuzevrijheid beschikt.
De wijziging strekt ertoe de reeds van kracht zijnde overeenkomst tussen de EU en Noorwegen over samenwerking op het gebied van de btw zoveel mogelijk af te stemmen op de EU "wetgeving betreffende administratieve samenwerking op het gebied van de btw e n gegevensbescherming. In de prakt ij k zal het beoogde voor st el niet tot een nieuwe rechts handeling leiden, maar tot een wijziging van de overeenkom st tussen de EU en N o o r w e gen.
# Grondrechten
De beoogde overeenkomst eerbiedigt de kernwaarden van de Europese Unie zoals neergelegd in artikel 2 van het Ver drag betreffende de werking van de Europese Unie en het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie.
4.
Inhoudsopgave
- Gevolgen
- Dit voorstel betreft de sluiting van een wijziging van de Overeenkomst tussen de Europese
- samenwerking, bes tr ij ding van fraude en invordering van schuldvorderingen op het gebied
- samenwerking, bestrijding van fraude en invordering van schuldvorderingen op het gebied van de btw
- Ver o r d e n i n g (EU) 2018/1541 van de Raad van 2 oktober 2018 tot wijziging van de
- daarvan kan wijzigen."
- Uvereenkomstig instrument / van de toolbox voor betere regelgeving is een
- i n g e v
- De w ij
- Art i kei 13, lid 2, punt a), voorziet in de mogelijkheid van gezamenlijk verrichte ad m i nistratieve onderzoeken - zoals dat reeds het geval is bij de samenwerking tussen de
- lidstaten op grond van artikel 28, Md 2 bis, van Verordening (EU) nr. 904/2010. Op grond van
- 2. Eurofisc - Ve r
VOORDE BEGROTING
Het voorstel heeft geen gevolgen voor de begroting van de EU.
5. OVERIGE ELEMENTEN
# A rti kelsgewij ze toel ichti n g
De geplande wijzigingen zullen de lidstaten, voor zover dat mogelijk en ook noodzakelijk is, nieuwe instrumenten voor samenwerking met Noorwegen aanreiken, die vergel ij kbaar zijn met de instrumenten die net na de ondertekening en sluiting van de overeenkomst tussen de EU en N oorwegen bij Verordening (EU) 2018/1541 m Ve rordening (EU) nr. 904/2010 zijn
oerd. Voorts wordt de verwijzing naar de ingetrokken Ixichtlijn 95/46/EG geactual iseerd
met een verwijzing naar de nationale voorschri f te n die zijn vastgesteld overeenkom stig punt 5e van bijlage XI bij de EER "overeenkomst en Verordening (EU) 2016/679 betreffende de bescherming van persoonsgegevens. Tot slot is verduidelijkt dat het Gemengd Comité niet wordt geraadpleegd over geschillen op het gebied van de regels inzake de bescherming van persoonsgegevens als bedoeld in punt Je van b ij lage XI bij de EER "overeen ko mst.
1. Ge
ziging heeft met name betrekking op.
Gezamenlijk verrichte administratieve onderzoeken ^zogenaamde gezamenlijke a u d its) .
Art i kei 13, lid 2, punt a), voorziet in de mogelijkheid van gezamenlijk verrichte ad m i nistratieve onderzoeken - zoals dat reeds het geval is bij de samenwerking tussen de
https i//ec. europa, eu/info/sites/defau lt/files/b r_to olbox"nov_ 2021 en 0 .pdf
4
dit artikel kunnen door de bevoegde autoriteiten van een staat gemachtigde ambtenaren aanwezig zijn bij administratieve onderzoeken die worden verricht door ambtenaren van een andere staat, en deelnemen aan gezamenlijk verrichte administratieve onderzoeken.
v oIg a ct i es
Op grond van artikel 15, lid 1, punt a), kunnen vervolgacties worden ondernome n- zoals dat
reeds mogelijk is tussen verschillende lidstaten overeenkomstig artikel 33, Md 2, puntd), van
Verordening (EU) nr. 904/2010 - in het kader van Lurofisc met deelname van Noorwegen,
In het kader van Eurofisc kunnen de lidstaten en Noorwegen de administratieve onderzoeken van de deelnemende staten naar fraude die door de Eurofisc_verbindingsambtenaren is vastgestel d, coörd i neren.
3. Act ualisering van de verwijzing naar Richtlijn 95/46/EG
A a ngezien de algemene verordening gegevensbescherming (Ver ordening (EU) 201 6/679) i n aangepaste vorm in de EER 'overeenkomst is omgezet, wordt met de voorgestelde wijzigingen van artikel D de verwijzing naar Ixichtlijn 95/46/EG vervangen door een verwijzing naar Verordening (EU) 2016/679 en punt 3e van b ij lage XI bij de EER 'overeen ko mst.
A a ngezien in het voorgestelde artikel 6 een verwijzing naar punt 5e van b ij lage XI bij de EER "overeenkomst wordt opgenomen, moet ook artikel 42 van de overeenkom st worden gewijzigd om duidelijk te maken dat het Gemengd Comité niet bevoegd is voor geschillen inzake algemene gegevensbescherming.
5